1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 6 червня 2018 р. № 491
Київ
Деякі питання освітнього омбудсмена
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1152 від 11.12.2019 )
Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Затвердити такі, що додаються:
Положення про освітнього омбудсмена;
Порядок та умови звернення до освітнього омбудсмена.
2. Утворити Службу освітнього омбудсмена та затвердити граничну чисельність її працівників у кількості 15 одиниць.
3. Внести до постанов Кабінету Міністрів України зміни, що додаються.
4. Міністерству освіти і науки:
затвердити в установленому порядку положення про Службу освітнього омбудсмена та її структуру;
передбачати під час складання проекту Державного бюджету України на відповідний рік видатки, необхідні для забезпечення організації роботи Служби освітнього омбудсмена.
5. Ця постанова набирає чинності з дня її опублікування і застосовується з 1 січня 2019 року.
Прем'єр-міністр України В.ГРОЙСМАН
Інд. 73
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 6 червня 2018 р. № 491
ПОЛОЖЕННЯ
про освітнього омбудсмена
1. Освітній омбудсмен є посадовою особою, на яку Кабінетом Міністрів України покладається виконання завдань із захисту прав у сфері освіти.
2. Освітній омбудсмен призначається на посаду та звільняється з посади Кабінетом Міністрів України за поданням Міністра освіти і науки строком на п’ять років без права повторного призначення.
3. Освітнім омбудсменом може бути особа, яка є громадянином України, проживає в Україні останні п’ять років, має вищу освіту, досвід роботи у сфері освіти або науки не менше п’яти років, вільно володіє державною мовою.
4. Не може бути освітнім омбудсменом особа, яка має судимість, обмежена у дієздатності або визнана недієздатною за рішенням суду.
5. Освітній омбудсмен не має права суміщати свою посаду з будь-якою посадою в органі державної влади або органі місцевого самоврядування, із статусом народного депутата України, депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, з підприємницькою діяльністю, обіймати будь-яку іншу оплачувану посаду, виконувати будь-яку іншу оплачувану роботу або отримувати іншу заробітну плату (за винятком провадження викладацької, наукової чи творчої діяльності та отримання винагороди за неї), а також входити до складу керівного органу чи наглядової ради юридичної особи, що має на меті одержання прибутку.
6. Освітній омбудсмен не може брати участі в будь-якій політичній діяльності.
7. Освітній омбудсмен у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, а також цим Положенням.
8. Основними завданнями освітнього омбудсмена є:
1) сприяння реалізації державної політики, спрямованої на забезпечення права людини на здобуття якісної та доступної освіти;
2) здійснення заходів щодо додержання законодавства про освіту;
3) вжиття заходів для забезпечення належних умов для рівного доступу до здобуття освіти;
4) сприяння впровадженню інклюзивної форми навчання;
5) сприяння виконанню Україною міжнародних зобов’язань щодо додержання в Україні прав людини на освіту;
6) співпраця та взаємодія з МОН та іншими центральними органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, закладами освіти всіх рівнів незалежно від форми власності та підпорядкування, органами управління освітою, правоохоронними органами, міжнародними організаціями, неурядовими громадськими організаціями з питань, що належать до його компетенції.
9. Освітній омбудсмен відповідно до покладених на нього завдань має право:
1) розглядати скарги та перевіряти факти, викладені у скаргах, поданих здобувачами освіти, їх батьками, законними представниками, а також педагогічними, науково-педагогічними і науковими працівниками;
2) отримувати від закладів освіти та органів управління освітою інформацію, необхідну для виконання своїх функцій, у тому числі інформацію з обмеженим доступом;
3) за результатами проведених перевірок приймати рішення щодо обґрунтованості чи необґрунтованості скарги і на його основі надавати рекомендації закладам освіти, органам управління освітою, повідомляти правоохоронні органи щодо виявлених фактів порушення законодавства;
4) безперешкодно в установленому законом порядку відвідувати органи державної влади, органи місцевого самоврядування, заклади освіти всіх рівнів незалежно від форми власності, а також брати участь в установленому порядку у засіданнях державних органів з питань, що належать до його компетенції;
5) звертатися до органів державної влади, правоохоронних органів щодо виявлених фактів порушення права людини на освіту та законодавства у сфері освіти;
6) надавати консультації здобувачам освіти, їх батькам, законним представникам, а також педагогічним, науково-педагогічним і науковими працівникам;
7) представляти інтереси особи у суді.
10. Освітній омбудсмен бере участь з правом дорадчого голосу в засіданнях Кабінету Міністрів України під час розгляду питань, що належать до його компетенції.
11. Освітній омбудсмен може мати радників і консультантів на громадських засадах.
12. Освітній омбудсмен має бланк із найменуванням своєї посади.
13. Забезпечення діяльності освітнього омбудсмена покладається на службу освітнього омбудсмена (далі - Служба).
14. Служба у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Положенням.
15. Основними завданнями Служби є організаційне, консультативне, інформаційно-аналітичне, матеріально-технічне та інше забезпечення діяльності освітнього омбудсмена, зокрема, щодо:
1) узагальнення практики застосування законодавства у сфері освіти, розроблення пропозицій щодо вдосконалення актів законодавства в зазначеній сфері;
2) здійснення попереднього розгляду скарг, поданих освітньому омбудсмену здобувачами освіти, їх батьками, законними представниками, а також педагогічними, науково-педагогічними і науковими працівниками;
3) проведення аналізу та узагальнення інформації, що міститься у скаргах, поданих освітньому омбудсмену;
4) підготовки рекомендацій для закладів освіти всіх рівнів незалежно від форми власності та підпорядкування, органів управління освітою з питань, що належать до компетенції освітнього омбудсмена;
5) забезпечення взаємодії освітнього омбудсмена з питань, що належать до його компетенції, з МОН, іншими центральними органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, закладами освіти всіх рівнів незалежно від форми власності та підпорядкування, органами управління освітою, правоохоронними органами.
16. Служба для виконання покладених на неї завдань має право:
1) безоплатно одержувати від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій, їх посадових осіб, закладів освіти всіх рівнів незалежно від форми власності та підпорядкування інформацію, документи і матеріали, необхідні для виконання покладених на неї завдань;
2) залучати представників центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, закладів освіти всіх рівнів незалежно від форми власності та підпорядкування до розгляду питань, що належать до її компетенції (за погодженням з їх керівниками);
3) користуватися відкритими інформаційними базами даних державних органів, технічними засобами.
17. Службу очолює керівник Служби, який призначається на посаду та звільняється з посади освітнім омбудсменом за погодженням з Міністром освіти та науки.
18. Керівник Служби:
1) здійснює заходи щодо державної реєстрації Служби відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" ;
2) подає на погодження освітньому омбудсмену і затвердження МОН положення про Службу, структуру, кошторис, штатний розпис на відповідний рік та зміни до них;
3) забезпечує взаємодію Служби з МОН;
4) організовує роботу, здійснює загальне керівництво діяльністю Служби та забезпечує виконання її завдань;
5) приймає рішення щодо призначення і звільнення з посади працівників Служби, заохочення та притягнення їх до дисциплінарної відповідальності;
6) затверджує положення про самостійні структурні підрозділи Служби;
7) забезпечує дотримання працівниками Служби законодавства про працю, правил внутрішнього трудового розпорядку;
8) забезпечує взаємодію Служби та її структурних підрозділів з державними органами і органами місцевого самоврядування;

................
Перейти до повного тексту