1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 1 червня 2020 р. № 479
Київ
Деякі питання діяльності центрів соціальних служб
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 490 від 19.05.2021 № 633 від 30.05.2024 )
Відповідно до абзацу сьомого частини другої статті 13 Закону України "Про соціальні послуги" Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити такі, що додаються:
Типове положення про республіканський Автономної Республіки Крим, обласний, Київський та Севастопольський міський центр соціальних служб;
Типове положення про районний, міський, районний у місті, селищний, сільський центр соціальних служб.
2. Внести до постанов Кабінету Міністрів України від 28 січня 2004 р. № 87 і від 4 жовтня 2017 р. № 741 зміни, що додаються.
3. Визнати такими, що втратили чинність, постанови Кабінету Міністрів України згідно з переліком, що додається.
4. Рекомендувати органам місцевого самоврядування та місцевим органам виконавчої влади відповідно до положень, затверджених цією постановою, утворити республіканський Автономної Республіки Крим, обласні, Київський та Севастопольський міські, районні, міські, районні у містах, селищні та сільські центри соціальних служб шляхом реорганізації відповідних центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.

Прем'єр-міністр України

Д.ШМИГАЛЬ

Інд. 73


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 1 червня 2020 р. № 479
ТИПОВЕ ПОЛОЖЕННЯ
про республіканський Автономної Республіки Крим, обласний, Київський та Севастопольський міський центр соціальних служб
1. Республіканський Автономної Республіки Крим, обласний, Київський та Севастопольський міський центр соціальних служб (далі - регіональний центр) є закладом, що проводить методичне забезпечення організації соціальної роботи, надання соціальних послуг, організовує навчання з питань проведення соціальної роботи, надання соціальних послуг.
Метою діяльності регіонального центру є методичне забезпечення проведення у територіальних громадах соціальної роботи, надання соціальних послуг, соціальної допомоги, соціальної підтримки особам/ сім’ям, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах, організація навчальних заходів з питань соціальної роботи, надання соціальних послуг.
2. Регіональний центр утворюється, реорганізується та ліквідується Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною, Київською та Севастопольською міською держадміністрацією або відповідним органом місцевого самоврядування.
3. Положення, кошторис і штатний розпис регіонального центру затверджуються органом, який його утворив.
Примірна структура та штатний норматив чисельності працівників регіонального центру затверджуються Мінсоцполітики.
4. Регіональний центр у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, наказами Мінсоцполітики, Нацсоцслужби, іншими нормативно-правовими актами у сфері соціальної роботи та надання соціальних послуг, а також цим Положенням.
( Пункт 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 490 від 19.05.2021 )
5. Регіональний центр провадить діяльність за принципами дотримання прав людини, прав дитини та прав осіб з інвалідністю; гуманізму; забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків; поваги до честі та гідності; толерантності; законності; соціальної справедливості; доступності та відкритості; неупередженості та безпечності; добровільності; індивідуального підходу; комплексності; конфіденційності; максимальної ефективності та прозорості використання надавачами соціальних послуг бюджетних та інших коштів; забезпечення високого рівня якості соціальних послуг.
6. Основними завданнями регіонального центру є:
методична допомога громадам у проведенні соціальної роботи, наданні соціальних послуг;
організація навчання із соціальної роботи, надання соціальних послуг;
організація інформування громад щодо сімейних цінностей, профілактики соціального сирітства, недопущення насильства, жорстокого поводження з дітьми;
проведення навчальних заходів для надавачів соціальних послуг, спеціалістів виконавчих органів місцевого самоврядування, які здійснюють управління системою надання соціальних послуг сім’ям та дітям.
7. Регіональний центр відповідно до визначених для нього завдань:
готує інформаційно-аналітичні довідки, інформує районні, районні у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчі органи міських міст обласного значення, районних у містах (у разі їх утворення) рад, сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад про ситуацію щодо розвитку послуг в адміністративно-територіальних одиницях, вносить пропозиції щодо поліпшення доступності та якості соціальних послуг керівництву адміністративно-територіальних одиниць;
сприяє впровадженню державних стандартів соціальних послуг;
впроваджує нові технології соціальної роботи та надання соціальних послуг, у тому числі міжнародні;
забезпечує методичний та інформаційний супровід діяльності закладів, установ, організацій, що проводять соціальну роботу, надають соціальні послуги;
організовує та проводить семінари і тренінги з питань організації проведення соціальної роботи та надання соціальних послуг для працівників закладів, установ, що надають соціальні послуги у відповідних адміністративно-територіальних одиницях, фахівців із соціальної роботи, посадових осіб районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, органів місцевого самоврядування, працівників служб у справах дітей, за результатами яких видає відповідний документ;
співпрацює з відповідними закладами вищої освіти та науково-дослідними установами, науково-практичними відділеннями, творчими об’єднаннями та організаціями, діяльність яких пов’язана із соціальною роботою, наданням соціальних послуг;
впроваджує програми навчання та підвищення професійної компетентності/кваліфікації для працівників підприємств, закладів, установ, організацій, фізичних осіб - підприємців, що надають соціальні послуги у відповідній адміністративно-територіальній одиниці, фахівців із соціальної роботи, посадових осіб районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, органів місцевого самоврядування, працівників служб у справах дітей, патронатних вихователів, кандидатів у прийомні батьки, батьки-вихователі, наставники, усиновлювачі (згідно з вимогами законодавства), опікунів/ піклувальників;
( Абзац восьмий пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 633 від 30.05.2024 )
проводить підготовку кандидатів у прийомні батьки, батьки-вихователі, патронатні вихователі та кандидатів у помічники патронатних вихователів, опікуни, піклувальники, наставники, усиновлювачі (згідно з вимогами законодавства), за результатами якої готує рекомендації службі у справах дітей щодо можливості влаштування в їх сім’ї дітей, забезпечує підвищення кваліфікації таких осіб;
( Абзац дев'ятий пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 633 від 30.05.2024 )
забезпечує підготовку тренерів із реалізації соціальних проектів і програм, проведення тренінгових навчань для фахівців соціальної сфери;
збирає та узагальнює статистичні дані щодо надання соціальних послуг вразливим категоріям населення в адміністративно-територіальних одиницях;
бере участь у визначенні потреб жителів адміністративно-територіальної одиниці у соціальних послугах, а також у розробленні та виконанні програм надання соціальних послуг, розроблених за результатами визначення потреб жителів адміністративно-територіальної одиниці у соціальних послугах;
аналізує виконання місцевих програм з надання соціальних послуг, готує пропозиції щодо їх розвитку;
проводить засідання за круглим столом, конференції, дослідження щодо надання соціальних послуг, моніторинг та оцінювання якості соціальних послуг відповідно до державних стандартів;
організовує і проводить науково-методичні та рекламно-інформаційні заходи з питань організації соціальної роботи та надання соціальних послуг: виставки, презентації, семінари, засідання за круглим столом, готує науково-методичні матеріали тощо;
поширює досвід роботи установ, закладів та організацій, фахівців із соціальної роботи з питань надання соціальних послуг вразливим верствам населення в адміністративно-територіальних одиницях;
співпрацює з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями, громадськими об’єднаннями.
8. Регіональний центр має право:
вносити Мінсоцполітики, місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування пропозиції щодо вдосконалення соціальної роботи, надання соціальних послуг;
укладати в установленому порядку договори з підприємствами, установами та організаціями (в тому числі іноземними) щодо проведення робіт, спрямованих на виконання визначених для нього завдань;
залучати спеціалістів науково-дослідних установ, закладів вищої освіти, фахівців інших закладів, установ та організацій різних форм власності (за погодженням з їх керівниками) для виконання завдань регіонального центру;
в установленому порядку одержувати інформацію, аналітичні та інші матеріали від органів місцевого самоврядування, установ, закладів та організацій, що надають соціальні послуги у громадах, фахівців із соціальної роботи стосовно стану надання соціальних послуг;
подавати в установленому порядку пропозиції щодо розвитку інноваційних соціальних послуг у громадах.
9. Регіональний центр очолює директор, якого призначає на посаду і звільняє з посади в установленому законодавством порядку орган, яким утворено регіональний центр.
10. Директор регіонального центру:
організовує роботу регіонального центру, персонально відповідає за виконання регіональним центром визначених для нього завдань;
складає в установленому порядку штатний розпис регіонального центру в межах граничної чисельності працівників та фонду оплати праці відповідно до типової структури та штатної чисельності, що затверджуються Мінсоцполітики;
затверджує положення про структурні підрозділи регіонального центру та посадові інструкції його працівників;
видає в межах своїх повноважень накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує і контролює їх виконання;
представляє регіональний центр у відносинах з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями;
проводить особистий прийом громадян з питань, що належать до компетенції регіонального центру;
розпоряджається в установленому порядку майном і коштами регіонального центру;
утворює в регіональному центрі атестаційну комісію, сприяє підвищенню кваліфікації працівників регіонального центру;
призначає на посади та звільняє з посад працівників регіонального центру;
приймає рішення щодо заохочення та притягнення до дисциплінарної відповідальності працівників регіонального центру.
11. Діяльність регіонального центру фінансується за рахунок коштів бюджету Автономної Республіки Крим, обласного бюджету, бюджету мм. Києва та Севастополя та інших джерел, не заборонених законодавством.
12. Для виконання своїх повноважень регіональний центр може утворювати тренінгові центри та мобільні консультаційні пункти.
13. Умови оплати праці, тривалість робочого часу та відпусток працівників регіонального центру встановлюються відповідно до законодавства.
14. Для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення регіональним центром забезпечуються належні умови для вільного доступу до будівель закладу та приміщень обслуговування, безперешкодного переміщення прилеглою до закладу територією та всередині будівель, своєчасного отримання інформації, яка допомагає орієнтуватися у просторі, відповідно до вимог, установлених ДБН В.2.240:2018 "Будинки і споруди. Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення" та ДБН В.2.2-9:2018 "Громадські будинки та споруди. Основні положення".
Якщо діючі об’єкти неможливо повністю пристосувати для потреб осіб з інвалідністю, забезпечується їх розумне пристосування відповідно до частини другої статті 27 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" за погодженням із громадськими об’єднаннями осіб з інвалідністю.
15. Регіональний центр є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в територіальних органах Казначейства, печатку та бланк із своїм найменуванням.
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 1 червня 2020 р. № 479
ТИПОВЕ ПОЛОЖЕННЯ
про районний, міський, районний у місті, селищний, сільський центр соціальних служб
1. Міський, районний, районний у місті, селищний, сільський центр соціальних служб (далі - центр) є закладом, що проводить соціальну роботу із сім’ями, дітьми та молоддю, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах, і надає їм соціальні послуги.
2. Центр утворюється, реорганізується та ліквідується районною держадміністрацією або органом місцевого самоврядування (далі - засновник) у порядку, передбаченому законодавством, з урахуванням потреб відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
У великих адміністративно-територіальних одиницях і містах з районним поділом можуть утворюватися філії центру.
Діяльність центру повинна відповідати критеріям діяльності надавачів соціальних послуг.
3. Методичний та інформаційний супровід діяльності центру забезпечує республіканський Автономної Республіки Крим, обласний, Київський та Севастопольський міський центр соціальних служб.
4. Центр у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, наказами Мінсоцполітики, Нацсоцслужби, іншими нормативно-правовими актами у сфері соціальної роботи та надання соціальних послуг, а також цим Положенням.
( Пункт 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 490 від 19.05.2021 )
5. Центр провадить діяльність за принципами гуманізму, забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, поваги до честі та гідності, толерантності, законності, соціальної справедливості, доступності та відкритості, неупередженості та безпечності, добровільності, індивідуального підходу, комплексності, конфіденційності, максимальної ефективності та прозорості використання надавачами соціальних послуг бюджетних та інших коштів, забезпечення високого рівня якості соціальних послуг.
6. Основними завданнями центру є:
проведення соціально-профілактичної роботи, спрямованої на запобігання потраплянню у складні життєві обставини осіб та сімей з дітьми;
надання особам і сім’ям з дітьми комплексу соціальних послуг відповідно до їх потреб згідно з переліком, затвердженим центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері сім’ї та дітей, з метою подолання складних життєвих обставин та мінімізації негативних наслідків таких обставин.
7. Для реалізації своїх повноважень центр утворює стаціонарні служби (відділення) та денні служби (відділення), що виконують окремі функції, зокрема:
службу (відділення) соціальної роботи у громаді;
мобільну бригаду соціально-психологічної допомоги особам, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі;
притулок для осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі.
Відповідно до потреб громади у соціальних послугах у центрі можуть утворюватися:
1) стаціонарні служби (відділення), що:
виконують роботу із запобігання відмовам від новонароджених дітей;
здійснюють соціально-психологічну реабілітацію дітей та соціальну адаптацію осіб із числа дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування;
надають тимчасовий притулок сім’ям з дітьми;
2) денні служби (відділення), що забезпечують:
соціально-психологічну підтримку внутрішньо переміщених осіб, учасників антитерористичної операції, осіб, які брали участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації і членів їх сімей;
( Абзац другий підпункту 2 пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 633 від 30.05.2024 )
соціальний супровід сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах;
соціальний супровід прийомних сімей, дитячих будинків сімейного типу, сімей опікунів, піклувальників та усиновлювачів;
соціальний патронаж дітей і молодих людей, які перебувають у конфлікті із законом;
денний догляд за дітьми з інвалідністю, а також дітьми, яким не встановлено інвалідність, із тяжкими захворюваннями, розладами, травмами, станами, що дають право на надання їм відповідно до законодавства соціальних послуг;
3) спеціалізовані служби підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства та насильства за ознакою статі, зокрема денний центр соціально-психологічної допомоги, службу первинного соціально-психологічного консультування;
4) мобільну бригаду екстреного реагування.
Центр може утворювати інші структурні підрозділи (служби), діяльність яких спрямовується на проведення соціальної роботи з сім’ями, дітьми та молоддю і надання їм соціальних послуг, з урахуванням потреб, визначених у відповідній адміністративно-територіальній одиниці.
8. Центр відповідно до визначених для нього завдань:
1) здійснює заходи щодо:
запобігання потраплянню у складні життєві обставини осіб та сімей, упровадження новітніх соціальних технологій, спрямованих на недопущення, мінімізацію чи подолання складних життєвих обставин;
виявлення отримувачів соціальних послуг та ведення їх обліку;
соціальної та психологічної адаптації дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа з метою підготовки до самостійного життя, організації наставництва;
надання особам, які постраждали від домашнього насильства, та особам, які постраждали від насильства за ознакою статі, вичерпної інформації про їх права та можливість отримання допомоги;
2) проводить оцінювання потреб осіб/сімей, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах, у соціальних послугах, визначає методи соціальної роботи, забезпечує психологічну підтримку;

................
Перейти до повного тексту