1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 22 травня 2019 р. № 458
Київ
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови КМ № 1053 від 18.12.2019 )
Про затвердження Положення про Державну соціальну службу України
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 838 від 11.09.2019 № 848 від 25.09.2019 )
Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Затвердити Положення про Державну соціальну службу України, що додається.
2. Внести до постанов Кабінету Міністрів України зміни, що додаються.
3. Ця постанова набирає чинності з дня її опублікування, крім пункту 2 постанови, який набирає чинності з 1 січня 2020 року.
( Пункт 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 848 від 25.09.2019 )
Прем'єр-міністр України В.ГРОЙСМАН
Інд. 73
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 22 травня 2019 р. № 458
ПОЛОЖЕННЯ
про Державну соціальну службу України
1. Державна соціальна служба України (Держсоцслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, який реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення; сім’ї; захисту прав дітей; бездомних осіб; осіб, які відбули покарання у вигляді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк, а також звільнені від подальшого відбування зазначених видів покарання; протидії торгівлі людьми; проведення соціальної роботи та надання соціальних послуг; запобігання та протидії домашньому насильству; захисту прав депортованих за національною ознакою осіб, які повернулися в Україну; внутрішньо переміщених осіб; соціального захисту осіб з інвалідністю, осіб, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, ветеранів праці, ветеранів військової служби, жертв нацистських переслідувань, дітей війни та жертв політичних репресій; соціальної та професійної адаптації військовослужбовців, які звільняються, осіб, звільнених з військової служби; волонтерської діяльності, а також реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки.
2. Держсоцслужба у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
3. Основними завданнями Держсоцслужби є:
1) реалізація державної політики у сфері соціального захисту населення; сім’ї; захисту прав дітей; бездомних осіб; осіб, які відбули покарання у вигляді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк, а також звільнені від подальшого відбування зазначених видів покарання; проведення соціальної роботи та надання соціальних послуг; у сфері запобігання та протидії домашньому насильству; встановлення статусу особи, яка постраждала від торгівлі людьми; захисту прав депортованих за національною ознакою осіб, які повернулися в Україну; внутрішньо переміщених осіб; соціального захисту осіб з інвалідністю, осіб, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, ветеранів праці, ветеранів військової служби, жертв нацистських переслідувань, дітей війни та жертв політичних репресій; соціальної та професійної адаптації військовослужбовців, які звільняються, осіб, звільнених з військової служби; волонтерської діяльності; з питань активного та здорового довголіття, подолання негативних наслідків старіння;
2) реалізація державної політики у сфері:
здійснення державного контролю за додержанням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки (державні допомоги, пільги, житлові субсидії та інші виплати, що здійснюються за рахунок коштів державного бюджету, соціальні послуги);
здійснення державного контролю за використанням бюджетних коштів, спрямованих на надання соціальної підтримки;
виявлення порушень, що призводять до перерахунку розміру виплаченої або наданої з порушенням законодавства соціальної підтримки;
здійснення контролю за діяльністю служб у справах дітей;
3) методичне забезпечення та в межах повноважень, визначених законом, координація здійснення органами місцевого самоврядування повноважень щодо створення відповідно до потреби системи соціальних послуг і соціальної роботи.
4. Держсоцслужба для виконання покладених на неї завдань:
1) розробляє пропозиції щодо вдосконалення законодавчих актів, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, нормативно-правових актів міністерств з урахуванням практики застосування законодавства з питань, що належить до її компетенції, та в установленому порядку подає їх Міністрові соціальної політики;
2) здійснює методичне забезпечення та контроль в межах повноважень, визначених законом, за діяльністю структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчого органу міської ради міста обласного значення, ради об’єднаної територіальної громади;
3) з питань сім’ї:
проводить аналіз матеріального становища сімей, оцінює ефективність соціальної підтримки;
організовує і проводить роботу з розвитку відповідального батьківства, підтримки сімей з дітьми, послуг для сприяння особистому зростанню дітей, у тому числі з урахуванням традицій і культури українського народу;
організовує і проводить інформаційно-роз’яснювальну роботу з питання реалізації державної політики у сфері сім’ї, популяризації інституту сім’ї, посилення мотивації до реєстрації шлюбу та відповідального батьківства, здорового способу життя, поширення інформації про права та послуги для сімей;
проводить аналіз стану дотримання вимог законодавства щодо соціального захисту сімей;
забезпечує управління у сфері соціальної роботи з сім’ями, дітьми:
- здійснює контроль та організаційно-методичне забезпечення щодо соціальної підтримки та надання соціальних послуг молодим сім’ям, сім’ям (особам), які перебувають у складних життєвих обставинах, багатодітним сім’ям, сім’ям опікунів, піклувальників, прийомним сім’ям, дитячим будинкам сімейного типу, сім’ям патронатного вихователя, особам з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування;
- забезпечує здійснення заходів щодо консультативної допомоги та соціально-психологічної підтримки батьків у виконанні батьківських обов’язків, популяризації сімейних традицій, формування ненасильницької моделі виховання дітей та спілкування, формування взаємної відповідальності родинних поколінь;
- бере участь у визначенні порядку щодо виявлення сімей (осіб), які перебувають у складних життєвих обставинах, надання їм соціальних послуг та здійснення соціального супроводження таких сімей (осіб); щодо здійснення соціального супроводження прийомних сімей, сімей патронатного вихователя, дитячих будинків сімейного типу;
4) з питань захисту прав дітей:
здійснює контроль та організаційно-методичне забезпечення діяльності служб у справах дітей щодо захисту прав дітей;
забезпечує проведення постійного моніторингу дотримання та захисту прав дітей;
забезпечує збір та узагальнення статистичної звітності щодо соціального захисту дітей, в тому числі дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з їх числа;
узагальнює відомості щодо проблемних питань у сфері охорони дитинства з подальшою передачею інформаційно-аналітичних матеріалів до Мінсоцполітики;
забезпечує реалізацію положень Конвенції ООН про права дитини, інших міжнародних документів, ратифікованих Україною;
проводить інформаційно-роз’яснювальну роботу та консультації з питань застосування законодавства у сфері захисту прав дітей;
забезпечує здійснення контролю за дотриманням прав дітей в родинах, школах, інтернатах, інших закладах, де постійно проживають діти;
надає в установленому порядку громадянам України, іноземцям та громадянам України, які проживають за межами України, - кандидатам в усиновлювачі інформацію про дітей, які можуть бути усиновлені, а також направлення для знайомства з дитиною за місцем її проживання;
вносить дані до системи централізованого обліку дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які можуть бути усиновлені, а також обліку іноземців та громадян України, які проживають за межами України, - кандидатів в усиновлювачі та дітей, усиновлених ними;
видає іноземцям та громадянам України, які проживають за межами України, - кандидатам в усиновлювачі згоду на усиновлення дитини для подання до суду;
здійснює контроль за умовами утримання і виховання дітей у закладах для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, спеціальних установах і закладах соціального захисту для дітей незалежно від форми власності;
веде облік дітей, які опинились у складних життєвих обставинах, дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, усиновлених, влаштованих до прийомних сімей, дитячих будинків сімейного типу, сімей патронатного вихователя та соціально-реабілітаційних центрів (дитячих містечок);
проводить роботу із соціально-правового захисту дітей, запобігання дитячій безпритульності та бездоглядності, правопорушенням серед них, соціально-психологічної реабілітації найбільш уразливих категорій дітей;
проводить координаційно-аналітичну роботу щодо діяльності центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, центрів соціально-психологічної допомоги, соціальних гуртожитків для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, соціальних центрів матері та дитини, центрів соціально-психологічної реабілітації дітей, притулків для дітей, центрів соціально-психологічної реабілітації дітей та молоді з функціональними обмеженнями; будинків-інтернатів, малих групових будинків, дитячих будинків сімейного типу, прийомних сімей, сімей патронатного вихователя, центрів реабілітації, інших закладів для дітей та сімей з дітьми;
сприяє розвитку сімейних форм виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, та влаштуванню дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, у дитячі будинки сімейного типу, прийомні сім’ї, сім’ї патронатного вихователя, передачу під опіку, піклування, на усиновлення;
проводить аналіз стану дотримання вимог законодавства щодо соціального захисту дітей, в тому числі дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з їх числа;
організовує в межах повноважень, передбачених законом, оздоровлення і відпочинок дітей;
здійснює в межах повноважень, передбачених законом, координацію діяльності щодо виїзду груп дітей за кордон на оздоровлення і відпочинок; надає згоду на виїзд груп, до складу яких входять діти з різних регіонів України або діти з районів проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях;
організовує в межах повноважень, передбачених законом, проведення державної атестації дитячих закладів оздоровлення і відпочинку, надає їм відповідну методичну допомогу;
5) з питань проведення соціальної роботи та надання соціальних послуг:
здійснює управління у сфері соціальної роботи та надання соціальних послуг, зокрема:
- аналізує регіональні та місцеві програми в частині задоволення потреб осіб/сімей у соціальних послугах;
- проводить оцінку якості надання соціальних послуг, оприлюднює результати;
- готує за результатами аналізу звітності виконання регіональних та місцевих програм, оцінки якості надання соціальних послуг пропозиції для місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування щодо покращення соціальної роботи та надання соціальних послуг;
- здійснює методичне забезпечення діяльності місцевих держадміністрацій, виконавчих органів міських рад міст обласного значення, рад об’єднаних територіальних громад, суб’єктів, що надають соціальні послуги, з питань організації надання соціальних послуг сім’ям/ особам, які перебувають у складних життєвих обставинах (особам похилого віку, особам з інвалідністю, бездомним особам і безпритульним дітям, дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, особам з їх числа, іншим соціально вразливим верствам населення);
координує діяльність регіональних центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді;
організовує та координує підвищення професійної компетентності/кваліфікації працівників, які надають соціальні послуги;
проводить збір, аналіз та поширення відповідно до законодавства інформації про надання соціальних послуг, кращий національний та міжнародний досвід надання соціальних послуг, організовує впровадження кращих практик;
забезпечує інформування населення про соціальні послуги, їх зміст, порядок надання;
веде облік даних про діяльність суб’єктів, що надають соціальні послуги;
6) з питань запобігання та протидії домашньому насильству:
забезпечує реалізацію державної політики у сфері запобігання та протидії домашньому насильству;
забезпечує створення та функціонування Єдиного державного реєстру випадків домашнього насильства та насильства за ознакою статі, здійснення повноважень держателя зазначеного Реєстру;
забезпечує функціонування служб підтримки постраждалих осіб та здійснення контролю за їх діяльністю;
координує підготовку фахівців, які представляють суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству;
організовує та проводить загальнонаціональні соціологічні, правові, психолого-педагогічні та інші дослідження щодо домашнього насильства, його причини і наслідки;
проводить збір, аналіз і поширення відповідно до законодавства інформації про домашнє насильство, удосконалення системи показників у формах державної статистичної звітності щодо запобігання та протидії домашньому насильству;
забезпечує проведення моніторингу ефективності законодавства про запобігання та протидію домашньому насильству, практики його застосування, заходів у сфері запобігання та протидії домашньому насильству, надання методичної та практичної допомоги суб’єктам, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству;
готує та оприлюднює щорічний звіт про стан реалізації державної політики у сфері запобігання та протидії домашньому насильству;
веде облік даних про діяльність загальних та спеціалізованих служб підтримки постраждалих осіб на загальнодержавному рівні;
проводить аналіз стану дотримання вимог законодавства щодо соціального захисту осіб, постраждалих від домашнього насильства;
7) з питань протидії торгівлі людьми:
забезпечує виконання Державної цільової програми протидії торгівлі людьми;
проводить аналіз діяльності суб'єктів, які здійснюють заходи у сфері протидії торгівлі людьми;
координує та контролює діяльність закладів допомоги особам, які постраждали від торгівлі людьми;
готує та оприлюднює у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку щорічну доповідь про стан здійснення заходів у сфері протидії торгівлі людьми;
приймає рішення про встановлення або відмову у встановленні, а також позбавлення статусу особи, яка постраждала від торгівлі людьми;
проводить заходи, спрямовані на викорінення передумов торгівлі людьми;
підвищує рівень обізнаності щодо протидії торгівлі дітьми серед батьків та осіб, які їх замінюють, та осіб, які постійно контактують з дітьми у сферах освіти, охорони здоров'я, культури, фізичної культури та спорту, оздоровлення та відпочинку, судовій та правоохоронній сфері;
8) з питань захисту прав депортованих за національною ознакою осіб, які повернулися в Україну:
здійснює заходи щодо організації прийому, облаштування та адаптації депортованих за національною ознакою осіб, які повернулися в Україну;
вивчає та аналізує проблеми депортованих за національною ознакою осіб, які повернулися в Україну, розробляє заходи щодо їх культурного та мовного розвитку;
приймає рішення про надання або відмову у наданні, а також позбавлення статусу депортованої особи;
9) з питань соціального захисту осіб з інвалідністю, осіб, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, ветеранів праці, ветеранів військової служби, жертв нацистських переслідувань, дітей війни та жертв політичних репресій:
проводить аналіз стану забезпечення осіб з інвалідністю санаторно-курортними путівками, автомобілями, технічними та іншими засобами реабілітації, надання реабілітаційних послуг, виплати грошової компенсації на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та транспортне обслуговування, за самостійне придбання технічних та інших засобів реабілітації, замість санаторно-курортної путівки і вартості самостійного санаторно-курортного лікування, а також аналіз відповідності розмірів такої компенсації їх фактичним витратам;
проводить підготовку аналітичних матеріалів з питань соціального захисту ветеранів праці, дітей війни, жертв нацистських переслідувань, жертв політичних репресій, осіб з інвалідністю та соціальної і професійної адаптації військовослужбовців, які звільняються, осіб, звільнених з військової служби;
співпрацює з громадськими об’єднаннями осіб з інвалідністю, проводить моніторинг здійснення такими організаціями заходів, аналізує їх ефективність;
вносить пропозиції Мінсоцполітики щодо розподілу коштів, передбачених у державному бюджеті за напрямами діяльності Держсоцслужби;
за участю громадських об’єднань осіб з інвалідністю збирає та аналізує інформацію про рівень доступності для осіб з інвалідністю та інших маломобільних категорій населення об’єктів житлово-комунального та громадського призначення, транспорту, інформації та зв’язку, а також інших об’єктів і послуг та вносить центральним і місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування пропозиції щодо створення безперешкодного середовища;
організовує роботу з виплати передбаченої законодавством компенсації та допомоги громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;
забезпечує надання послуг із санаторно-курортного лікування осіб з інвалідністю, громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, а також з комплексного медико-санітарного забезпечення та лікування онкологічних захворювань у громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, із застосуванням високовартісних медичних технологій;
організовує та координує роботу з визначення статусу громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;
організовує в межах повноважень, передбачених законом, безоплатне харчування дітей на радіоактивно забруднених територіях та виплату компенсації сім’ям з дітьми, потерпілим внаслідок Чорнобильської катастрофи;
проводить аналіз стану дотримання вимог законодавства щодо соціального захисту осіб з інвалідністю, громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, ветеранів праці, дітей війни, ветеранів військової служби, жертв нацистських переслідувань та політичних репресій;
10) з питань волонтерської діяльності:
вживає заходів для розвитку та популяризації волонтерської діяльності;
сприяє поширенню інформації про волонтерську діяльність;
поширює інформацію про стан виконання галузевих та регіональних програм сприяння та підтримки волонтерської діяльності;
оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті наявну інформацію про організації та установи, що залучають для провадження своєї діяльності волонтерів, зокрема тих, що залучають іноземців та осіб без громадянства для провадження волонтерської діяльності на території України;
сприяє громадським об’єднанням та благодійним організаціям у забезпеченні волонтерської діяльності;
сприяє здійсненню міжнародного співробітництва з питань волонтерської діяльності, узагальнює і поширює практику роботи у сфері волонтерської діяльності;
11) з питань активного та здорового довголіття, подолання негативних наслідків старіння:
проводить моніторинг виконання заходів з питань активного та здорового довголіття, подолання негативних наслідків старіння;
здійснює методичне забезпечення місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування щодо створення умов для підтримання здоров’я і активного довголіття, організації соціального обслуговування громадян похилого віку;
проводить інформаційно-роз’яснювальну роботу в засобах масової інформації, організовує проведення просвітницьких заходів з питань активного та здорового довголіття, подолання негативних наслідків старіння;
12) з питань внутрішньо переміщених осіб:
узагальнює в межах своїх повноважень статистичні дані по внутрішньо переміщеним особам;
забезпечує в межах своїх повноважень проведення моніторингу захисту прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, сприяння у підтримці внутрішньо переміщених осіб, вирішенні їх соціально-побутових питань;
здійснює координацію та методологічне забезпечення діяльності місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування щодо соціального захисту внутрішньо переміщених дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа, а також забезпечує дотримання вимог законодавства під час встановлення опіки чи піклування над дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування, їх усиновлення, застосування інших передбачених законодавством форм влаштування дітей, проводить роботу із соціальної підтримки внутрішньо переміщених сімей з дітьми, над якими встановлено опіку чи піклування, прийомних сімей, сімей патронатного вихователя та дитячих будинків сімейного типу;
звітує в межах своїх повноважень про виконання стратегій, планів заходів та програм в частині реалізації державної політики з питань внутрішньо переміщених осіб;
13) з питань соціального захисту бездомних осіб, соціального патронажу осіб, які відбули покарання у вигляді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк, а також звільнені від подальшого відбування зазначених видів покарання:
організовує в межах своїх повноважень роботу з профілактики бездомності, соціального захисту бездомних осіб та їх реінтеграції і здійснює контроль за діяльністю суб'єктів, що надають послуги такій категорії осіб;
забезпечує реалізацію державної політики щодо соціальної адаптації звільнених осіб;
забезпечує розроблення відповідних планів заходів з метою реалізації державної політики щодо соціальної адаптації звільнених осіб;
вживає заходів для підтримки підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, що здійснюють соціальний патронаж;
14) з питань здійснення державного контролю за додержанням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки:
затверджує щорічні плани проведення перевірки структурних підрозділів районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчого органу міської ради міста обласного значення, ради об’єднаної територіальної громади, суб’єктів, що надають соціальні послуги щодо правильності надання соціальної підтримки, з питань:
- додержання законодавства під час надання соціальної підтримки, дотримання державних стандартів соціальних послуг;
- достовірності відомостей, які вплинули на визначення права та розміру/обсягу соціальної підтримки;
- повноти та достовірності документів особової справи отримувача соціальної підтримки;
- використання бюджетних коштів, спрямованих на виконання програм соціального захисту населення;
- ведення обліку надміру виплачених коштів соціальної підтримки внаслідок неправомірного надання та/або невірного розрахунку розміру/обсягу соціальної підтримки;
- повернення сум коштів надмірно виплаченої та/або наданої з порушенням законодавства соціальної підтримки;
- стану виконання усунення порушень, виявлених під час перевірок;
забезпечує проведення планових та позапланових перевірок структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, органів місцевого самоврядування, суб’єктів, що надають соціальні послуги щодо правильності надання соціальної підтримки;
використовує результати верифікації достовірності інформації, поданої фізичними особами для призначення соціальної підтримки, перевіряє отримувачів соціальної підтримки з підвищеним ризиком наявності порушень;
проводить аналіз порушень законодавства під час надання соціальної підтримки та дотримання державних стандартів соціальних послуг;
проводить інформаційно-роз’яснювальну роботу про відповідальність за порушення законодавства під час надання соціальної підтримки;
15) приймає (скасовує) рішення про надання державної допомоги підприємствам та організаціям громадських об’єднань осіб з інвалідністю у вигляді пільг з оподаткування, доцільність надання поворотної та безповоротної фінансової допомоги, позик, сприяє працевлаштуванню осіб з інвалідністю та в інших формах, а також веде облік і здійснює контроль за використанням такої допомоги;
16) здійснює розподіл коштів, передбачених у державному бюджеті для підтримки громадських об’єднань осіб з інвалідністю, що мають статус всеукраїнських;
17) здійснює методичне забезпечення та в межах повноважень, визначених законом, координацію діяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування щодо:
соціального захисту дітей та організації роботи із запобігання дитячій бездоглядності;
соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа;
опіки і піклування над дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування, їх усиновлення, застосування інших передбачених законодавством форм влаштування дітей;
організації оздоровлення і відпочинку дітей;
соціального захисту бездомних осіб і безпритульних дітей та їх соціально-психологічної реабілітації;
опіки і піклування над повнолітніми недієздатними особами та особами, дієздатність яких обмежена, їх соціального захисту;
запобігання та протидії домашньому насильству;
соціального захисту внутрішньо переміщених осіб;
усунення обставин (умов), що сприяли внутрішньому переміщенню осіб, захисту прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, сприяння у підтримці внутрішньо переміщених осіб, вирішенні їх соціально-побутових питань;

................
Перейти до повного тексту