1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 21 травня 2012 р. № 451
Київ
Питання пропуску через державний кордон осіб, автомобільних, водних, залізничних та повітряних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 1081 від 28.11.2012 № 553 від 03.07.2013 № 491 від 07.07.2015 № 679 від 08.09.2015 № 953 від 13.10.2015 № 437 від 13.07.2016 № 979 від 18.12.2017 № 371 від 16.05.2018 № 948 від 24.10.2018 № 367 від 27.03.2019 № 1040 від 04.12.2019 № 94 від 09.02.2022 № 47 від 20.01.2023 )
Відповідно до статей 318, 335 і 336 Митного кодексу України, статті 25 Закону України "Про прикордонний контроль" Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити такі, що додаються:
Типову технологічну схему пропуску через державний кордон осіб, автомобільних, водних, залізничних та повітряних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними;
Типову технологічну схему здійснення митного контролю автомобільних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, у пунктах пропуску через державний кордон;
Типову технологічну схему здійснення митного контролю водних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, у пунктах пропуску через державний кордон;
Типову технологічну схему здійснення митного контролю залізничних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, у пунктах пропуску через державний кордон;
Типову технологічну схему здійснення митного контролю повітряних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, у пунктах пропуску через державний кордон.
2. Міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади привести власні нормативно-правові акти у відповідність з цією постановою.
3. Визнати такими, що втратили чинність, постанови Кабінету Міністрів України згідно з переліком, що додається.
4. Ця постанова набирає чинності з 1 червня 2012 року.

Прем'єр-міністр України

М.АЗАРОВ

Інд. 27


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 21 травня 2012 р. № 451
ТИПОВА ТЕХНОЛОГІЧНА СХЕМА
пропуску через державний кордон осіб, автомобільних, водних, залізничних та повітряних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними
1. За цією Типовою технологічною схемою здійснюється відповідно до Митного кодексу України, Законів України "Про прикордонний контроль", "Про державний кордон України" та "Про Державну прикордонну службу України" пропуск через державний кордон осіб, автомобільних, водних, залізничних та повітряних транспортних засобів перевізників (далі - транспортні засоби) і товарів, у тому числі вантажів, що переміщуються ними через державний кордон (далі - товари), визначається послідовність здійснення прикордонного і митного контролю, а також інших видів контролю під час пропуску через державний кордон.
2. Терміни, що вживаються у цій Типовій технологічній схемі, мають таке значення:
( Абзац другий пункту 2 виключено на підставі Постанови КМ № 491 від 07.07.2015 )
вільна практика - заходження судна закордонного плавання в порт та початок вантажних операцій без участі на борту судна державних органів, уповноважених здійснювати відповідний вид контролю, за рішенням, прийнятим такими органами на підставі отриманих до прибуття судна відомостей;
( Пункт 2 доповнено абзацом другим згідно з Постановою КМ № 94 від 09.02.2022 )
інформаційні системи електронної взаємодії - комерційні, портові або транспортні інформаційні системи, які відповідають законодавству про електронний документообіг і дають можливість державним органам та суб’єктам господарювання за допомогою технічних і програмних засобів накопичувати, перевіряти, обробляти, зберігати, передавати в електронній формі інформацію та документи про осіб, товари і транспортні засоби, що переміщуються ними, і обмінюватися такою інформацією та документами;
( Пункт 2 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 553 від 03.07.2013; в редакції Постанов КМ № 491 від 07.07.2015, № 94 від 09.02.2022 )
каботаж - переміщення судна із закритим або відкритим кордоном між портами України в межах територіального моря і внутрішніх вод України. У разі слідування рекомендованим курсом судну з відкритим кордоном дозволяється тимчасовий вихід за межі територіального моря України;
портове співтовариство - державне підприємство "Адміністрація морських портів України", державні органи, уповноважені здійснювати відповідні види контролю в пунктах пропуску через державний кордон, правоохоронні органи, портові оператори, інші суб’єкти господарювання, що провадять у морських портах та за їх межами діяльність з транспортування або обробки товарів, контейнерів, пасажирів, багажу і транспортних засобів або іншу діяльність, спрямовану на забезпечення виконання технологічних процесів, що здійснюються на території морського порту, будь-яких взаємопов’язаних процесів обміну інформацією і документами щодо пропуску через державний кордон осіб, транспортних засобів і товарів (далі - учасники портового співтовариства);
( Пункт 2 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 491 від 07.07.2015; в редакції Постанови КМ № 94 від 09.02.2022 )
судно з відкритим кордоном - судно, що прибуло з-за кордону в Україну і пройшло прикордонний контроль;
судно із закритим кордоном - судно, що прибуло з-за кордону в Україну і не пройшло прикордонний контроль, чи будь-яке судно з відкритим кордоном, яке пройшло прикордонний контроль на вибуття з України.
Інші терміни і поняття вживаються у значенні, наведеному в Митному кодексі України, Законах України "Про прикордонний контроль", "Про державний кордон України", "Про Державну прикордонну службу України" та інших нормативно-правових актах.
3. Пропуск через державний кордон осіб, транспортних засобів і товарів здійснюється у пунктах пропуску через державний кордон (далі - пункти пропуску), поза пунктами пропуску у випадках, передбачених частиною третьою статті 5 Закону України "Про прикордонний контроль", та на території суміжних держав у порядку, передбаченому статтею 26 зазначеного Закону.
Пропуск через державний кордон особистих речей осіб здійснюється відповідно до Митного кодексу України.
3-1. До прибуття товарів на митну територію України до митного органу, у зоні діяльності якого розташовано пункт пропуску, де товари вперше перетнуть митний кордон України, перевізник, що переміщує товари, або від його імені інша особа відповідно до порядку, встановленого Митним кодексом України, подають загальну декларацію прибуття.
( Абзац перший пункту 3-1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 47 від 20.01.2023 ) ( Абзац другий пункту 3-1 виключено на підставі Постанови КМ № 47 від 20.01.2023 ) ( Абзац третій пункту 3-1 виключено на підставі Постанови КМ № 47 від 20.01.2023 ) ( Типову технологічну схему доповнено пунктом 3-1 згідно з Постановою КМ № 94 від 09.02.2022 ) ( Пункт 3-2 виключено на підставі Постанови КМ № 47 від 20.01.2023 )
3-3. Для подання загальної декларації прибуття можуть використовуватися інформаційні системи електронної взаємодії у разі, якщо за допомогою таких систем забезпечується:
1) подання (передача) загальних декларацій прибуття відповідно до положень та у строки, встановлені Митним кодексом України;
2) цілісність інформації, що подається (недопущення внесення такими системами будь-яких змін до змісту та обсягу відомостей, внесених до загальних декларацій прибуття відповідними особами);
3) надсилання особі, яка подала загальну декларацію прибуття, реєстраційного номера, присвоєного такій декларації автоматизованою системою митного оформлення, та іншої інформації, необхідної для здійснення митних формальностей;
4) передача загальних декларацій прибуття відповідно до форматів, структури документів, протоколів обміну даними та технічних специфікацій, визначених Держмитслужбою.
( Типову технологічну схему доповнено пунктом 3-3 згідно з Постановою КМ № 94 від 09.02.2022 )
4. Про в’їзд (прибуття) у пункт пропуску осіб, транспортних засобів інформація подається органу охорони державного кордону і митному органу уповноваженими представниками адміністрації порту, аеропорту (аеродрому), прикордонної залізничної станції (залежно від виду сполучення та характеру транспортних перевезень) чи перевізників (авіакомпаній, інших транспортних організацій), які здійснюють рейсові або позарейсові (чартерні) перевезення.
Після в’їзду (прибуття) у пункт пропуску декларант, уповноважена ним особа або перевізник заявляє про готовність до контролю і подає посадовим особам органу охорони державного кордону і митного органу відомості та/або документи, визначені Митним кодексом України, іншими нормативно-правовими актами та міжнародними договорами (особисті, на транспортний засіб і товари), у формі електронних документів, на які накладено кваліфікований електронний підпис, чи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, на які накладено кваліфікований електронний підпис.
( Абзац другий пункту 4 в редакції Постанови КМ № 94 від 09.02.2022 )
Для подання декларантом, уповноваженою ним особою або перевізником зазначених у цьому пункті відомостей та/або документів чи електронних (сканованих) копій документів використовується єдиний державний інформаційний веб-портал "Єдине вікно для міжнародної торгівлі" (для подання документів та відомостей митним органам, державним органам, уповноваженим здійснювати заходи офіційного контролю (далі - контролюючі органи) або інформаційно-телекомунікаційна система митних органів (для подання документів та відомостей митним органам) чи відповідна інформаційна система електронної взаємодії (для подання документів та відомостей митним органам, органам охорони державного кордону та контролюючим органам).
( Пункт 4 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 94 від 09.02.2022 )
5. Особи, транспортні засоби і товари пропускаються через державний кордон після здійснення відповідно до вимог нормативно-правових актів прикордонного, митного контролю, у разі автомобільного сполучення - контролю за міжнародними перевезеннями пасажирів і товарів автомобільними транспортними засобами, у разі повітряного сполучення - контролю на безпеку, у разі морського, річкового та поромного сполучення - контролю суден з метою забезпечення безпеки плавання.
( Абзац перший пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 94 від 09.02.2022 )
Товари, що ввозяться на митну територію України (зокрема з метою транзиту), вичерпний перелік яких затверджений відповідно до статті 319 Митного кодексу України, пропускаються через державний кордон України після здійснення у пунктах пропуску митними органами заходів офіційного контролю шляхом попереднього документального контролю. Попередній документальний контроль здійснюється відповідно до поданих декларантом, уповноваженою особою або перевізником документів і відомостей, зокрема з використанням єдиного державного інформаційного веб-порталу "Єдине вікно для міжнародної торгівлі". У разі припинення попереднього документального контролю посадовими особами митних органів для здійснення заходів офіційного контролю залучаються посадові особи контролюючих органів.
( Абзац другий пункту 5 в редакції Постанови КМ № 94 від 09.02.2022 )
У випадках, установлених законодавством, органи охорони державного кордону проводять у пунктах пропуску перевірку рівня іонізуючого випромінювання товарів (вантажів, іншого майна) і транспортних засобів. У разі виявлення у пунктах пропуску перевищення допустимого рівня іонізуючого випромінювання товарів (вантажів, іншого майна) та/або транспортних засобів посадовими особами органу охорони державного кордону залучаються посадові особи Держекоінспекції для проведення ними перевірки дотримання вимог законодавства про радіаційну безпеку та надання відповідно до пункту "б" частини першої статті 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" дозволу або заборони на пропуск через державний кордон України товарів (вантажів, іншого майна) та/або транспортних засобів за результатами її проведення.
( Абзац третій пункту 5 в редакції Постанови КМ № 94 від 09.02.2022 )
За результатами проведення перевірки посадові особи Держекоінспекції проставляють згідно із законодавством відмітки про надання дозволу або заборони на пропуск через державний кордон України товарів (вантажів, іншого майна) та/або транспортних засобів, у тому числі з використанням відповідної інформаційної системи електронної взаємодії.
( Абзац пункту 5 в редакції Постанови КМ № 94 від 09.02.2022 )
Відповідно до Порядку взаємодії Державної прикордонної служби та Державної екологічної інспекції в разі виявлення перевищення допустимого рівня іонізуючого випромінювання транспортних засобів та вантажів, що переміщуються через державний кордон України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 серпня 2019 р. № 715 (Офіційний вісник України, 2019 р., № 66, ст. 2276), у разі надання посадовими особами Держекоінспекції заборони на пропуск через державний кордон України товарів (вантажів, іншого майна) та/або транспортних засобів посадові особи органів охорони державного кордону згідно з частиною четвертою статті 6 Закону України "Про прикордонний контроль" доводять до відома відповідних осіб рішення про відмову в перетинанні державного кордону особами, товарами (вантажами, іншим майном) та/або транспортними засобами. У разі надання посадовими особами Держекоінспекції дозволу на пропуск через державний кордон України товарів (вантажів, іншого майна) та/або транспортних засобів посадові особи органів охорони державного кордону також повідомляють про це посадовим особам митних органів для подальшого здійснення ними митного контролю.
( Абзац пункту 5 в редакції Постанови КМ № 94 від 09.02.2022 )
У разі виявлення перевищення допустимого рівня іонізуючого випромінювання товарів (вантажів, іншого майна) та/або транспортних засобів під час їх вивезення (виїзду) з пункту пропуску, надання посадовими особами Держекоінспекції заборони на їх пропуск через державний кордон України та доведення посадовими особами органів охорони державного кордону до відома відповідних осіб рішень про відмову в перетинанні державного кордону особами, товарами (вантажами, іншим майном) та/або транспортними засобами результати митного контролю товарів (вантажів, іншого майна) та/або транспортних засобів анулюються.
( Абзац пункту 5 в редакції Постанови КМ № 94 від 09.02.2022 )
У разі необхідності проведення представниками закладів громадського здоров’я МОЗ медичного (санітарного) огляду членів екіпажів (бригад), пасажирів та інших осіб, які переміщуються через державний кордон України в пункті пропуску, прикордонний, митний та інші види контролю, у тому числі попередній документальний контроль, здійснюються після завершення зазначеного огляду. Ініціювати проведення медичного (санітарного) огляду може посадова особа органу охорони державного кордону, митного органу чи особа, уповноважена проводити медичний (санітарний) огляд.
( Абзац пункту 5 в редакції Постанови КМ № 94 від 09.02.2022 )
У разі транскордонного перевезення небезпечних відходів вивантаження або перевантаження з транспортного засобу таких товарів у межах території пункту пропуску або поза пунктами пропуску у випадках, передбачених частиною третьою статті 5 Закону України "Про прикордонний контроль", здійснюється під контролем митного органу за умови наявності письмової згоди (повідомлення) на транскордонне перевезення небезпечних відходів, отриманої митним органом від Міндовкілля із застосуванням механізму "єдиного вікна" відповідно до Митного кодексу України, та під контролем органу охорони державного кордону.
( Абзац пункту 5 в редакції Постанови КМ № 94 від 09.02.2022 )
6. У разі в’їзду (прибуття) осіб, транспортних засобів і ввезення товарів в Україну здійснення їх контролю розпочинається прикордонним контролем і закінчується митним контролем, а у разі виїзду (вивезення) товарів з України - розпочинається митним контролем і закінчується прикордонним контролем.
Послідовність здійснення прикордонного та митного контролю може змінюватися. Зазначені види контролю можуть також здійснюватися одночасно.
Послідовність здійснення видів контролю визначається технологічною схемою пропуску осіб, транспортних засобів та вантажів через державний кордон.
Прикордонний контроль осіб, транспортних засобів і вантажів здійснюється в місцях, визначених статтею 5 Закону України "Про прикордонний контроль".
Митний контроль транспортних засобів і товарів у пунктах пропуску здійснюється відповідно до типових технологічних схем митного контролю, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до нормативно-правових актів та міжнародних договорів контролюючими органами України та суміжних держав може здійснюватися спільний контроль як на території України, так і за її межами.
( Пункт 6 в редакції Постанови КМ № 94 від 09.02.2022 )
7. Учасниками портового співтовариства чи окремо кожним з його учасників з урахуванням цієї Типової технологічної схеми впроваджуються інформаційні системи електронної взаємодії.
Структуру та формат обміну даними, форми електронних документів, технологічні умови створення, впровадження та функціонування, порядок і умови підключення та використання інформаційних систем електронної взаємодії визначають власники зазначених систем шляхом укладання з учасниками портового співтовариства угод про інформаційний обмін і відповідних протоколів до них. У разі коли даними та документами будуть користуватися учасники портового співтовариства - державні органи, що реалізують державну політику у відповідній сфері, структура та формат обміну даними, форми електронних документів погоджуються із зазначеними державними органами. У разі коли відповідна інформаційна система електронної взаємодії буде використовуватися для реалізації вимог Конвенції про полегшення міжнародного морського судноплавства 1965 р. щодо приходу або відходу суден структура та формат обміну даними, форми електронних документів погоджуються із державним підприємством "Адміністрація морських портів України.".
Учасники портового співтовариства - державні органи використовують системи на безоплатній основі.
Після впровадження в морському порту відповідної інформаційної системи електронної взаємодії інформація про здійснення відповідного виду контролю може вноситися відповідним державним органом безпосередньо до такої системи або шляхом налаштування доступу для користувачів з метою обміну інформацією між системами.
Власники інформаційних систем електронної взаємодії, які використовуються для реалізації Конвенції про полегшення міжнародного морського судноплавства 1965 р. щодо приходу або відходу суден, надають державному підприємству "Адміністрація морських портів України" наявну в таких системах інформацію, необхідну для виконання вимог Конвенції про полегшення міжнародного морського судноплавства 1965 р. щодо приходу або відходу суден.
( Пункт 7 в редакції Постанови КМ № 94 від 09.02.2022 )
8. У пунктах пропуску для автомобільного і поромного сполучення посадовою особою митного органу здійснюється документальний контроль за дотриманням автомобільними перевізниками законодавства України щодо міжнародних автомобільних перевезень відповідно до Порядку здійснення посадовими особами митних органів контролю за дотриманням автомобільними перевізниками законодавства України щодо міжнародних автомобільних перевезень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 грудня 2019 р. № 1040.
( Пункт 8 в редакції Постанови КМ № 1040 від 04.12.2019 )
9. У пунктах пропуску для повітряного сполучення відповідно до нормативно-правових актів та міжнародних договорів здійснюється контроль щодо безпеки, у ході якого посадові особи служби авіаційної безпеки аеропорту (аеродрому), авіакомпанії, органу Національної поліції і підрозділу охорони державного кордону проводять комплекс заходів, пов’язаних із захистом авіації від актів незаконного втручання у її діяльність (протиправні дії, посягання на безпечне функціонування авіаційних об’єктів, унаслідок якого можуть статися нещасні випадки з людьми, завдаватися майнові збитки, вчинятися захоплення чи викрадення повітряного судна, або випадки, що створюють умови для настання подібних наслідків).
( Пункт 9 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 437 від 13.07.2016 )
10. У пунктах пропуску для морського, річкового та поромного сполучення посадовою особою Морської адміністрації здійснюється контроль суден з метою забезпечення безпеки мореплавства.
Для забезпечення безпеки мореплавства портовий оператор або власник (користувач) морського терміналу проводить перевірку маси брутто контейнерів, що плануються для завантаження на судно. Результати проведення обов’язкової перевірки маси брутто подаються портовим оператором або власником (користувачем) морського терміналу морському агентові. Перевірка маси брутто контейнерів проводиться за товаросупровідними (товаротранспортними) документами, а в разі відсутності документів, що підтверджують масу брутто контейнера, проводиться його зважування за рахунок представника вантажовласника.
У разі функціонування в морському порту відповідної інформаційної системи електронної взаємодії відомості щодо результатів проведення перевірки маси брутто контейнерів, а також перевірки ваги транспортних засобів у разі проведення такої перевірки вносяться портовим оператором або власником (користувачем) морського терміналу до інформаційної системи електронної взаємодії.
Капітан судна (представник судновласника, морський агент, власник (користувач) морського терміналу, який обслуговує яхти) заздалегідь, щонайменше за чотири години до приходу або відходу судна, звертається з використанням наявних засобів комунікації до адміністрації порту, підрозділу охорони державного кордону, митного органу та інших контролюючих органів та надає документи, передбачені Конвенцією про полегшення міжнародного морського судноплавства 1965 р. та Міжнародними медико-санітарними правилами 2005 року, для здійснення медичного (санітарного) огляду, прикордонного, митного контролю та інших видів контролю. Контроль, як правило, здійснюється документально у приміщеннях органів, які здійснюють зазначені види контролю, до прибуття (вибуття) судна до (із) порту.
У разі функціонування в морському порту відповідної інформаційної системи електронної взаємодії обмін інформацією і документами в електронній формі, необхідними для прийняття рішення про можливість застосування до судна вільної практики, здійснюється між учасниками портового співтовариства з використанням відповідної інформаційної системи електронної взаємодії.
У разі необхідності здійснення контролю безпосередньо на судні такий контроль здійснюється посадовими особами контролюючих органів, якими ініційовано проведення контролю на судні, без затримки вантажних операцій.
У такому разі посадова особа контролюючого органу в генеральній (загальній) декларації зазначає підставу для здійснення контролю. У разі функціонування в морському порту відповідної інформаційної системи електронної взаємодії підстава зазначається у такій системі.
Обмін інформацією і документами в електронній формі, необхідними для прийняття рішення про здійснення контролю безпосередньо на судні, між адміністрацією морського порту, митними органами, органами охорони державного кордону та іншими учасниками портового співтовариства здійснюється з використанням відповідної інформаційної системи електронної взаємодії.
У разі коли у строк, визначений технологічною схемою пропуску осіб, транспортних засобів і вантажів через державний кордон, встановленою для відповідного пункту пропуску, державний орган, уповноважений здійснювати відповідні види контролю у пункті пропуску, не вніс до інформаційної системи електронної взаємодії відомості про необхідність проведення контролю судна, контроль вважається здійсненим та до судна застосовано вільну практику.
Інформація про рішення, прийняті державними органами, уповноваженими здійснювати відповідні види контролю у пунктах пропуску, щодо необхідності проведення контролю безпосередньо на судні, передається агентській організації (морському агентові).
Прикордонний, митний та інші види контролю суден закордонного плавання, розклад або графік руху яких передбачає послідовний захід у межах територіального моря і внутрішніх вод України в декілька українських портів за місцем розташування одного митного органу, здійснюються тільки під час прибуття зазначених суден із-за кордону в перший порт України, а під час вибуття - тільки в останньому порту України.
( Пункт 10 в редакції Постанов КМ № 491 від 07.07.2015, № 94 від 09.02.2022 )
11. Контроль судна каботажного плавання здійснюється службою капітана морського порту після виконання митних формальностей. Про результати контролю судна каботажного плавання служба капітана морського порту інформує орган охорони державного кордону. Відповідна інформація передається оперативно-черговою службою органу охорони державного кордону в пункт пропуску через державний кордон, до якого прямує судно.
( Абзац перший пункту 11 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1081 від 28.11.2012; в редакції Постанови КМ № 553 від 03.07.2013 )
Контроль українських та іноземних яхт здійснюється на спеціальних причалах (місцях), які визначаються в пункті пропуску для морського, річкового та поромного сполучення.
( Абзац другий пункту 11 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 491 від 07.07.2015 )
Прикордонний контроль яхт здійснюється згідно із статтею 20 Закону України "Про прикордонний контроль".
12. Загальний час здійснення контролю осіб, транспортних засобів і товарів не повинен перевищувати часу стоянки транспортних засобів у пунктах пропуску, передбаченого розкладом або графіком руху.
13. Тривалість здійснення видів контролю у пунктах пропуску або пунктах контролю, як правило, не повинна перевищувати визначені контролюючими органами граничні часові нормативи здійснення контролю посадовими особами таких органів, які виконують свої функції у пунктах пропуску або пунктах контролю, та має бути такою, щоб забезпечити проведення мінімуму формальностей, необхідних для здійснення відповідного виду контролю.
( Абзац перший пункту 13 в редакції Постанови КМ № 679 від 08.09.2015 )
Граничний строк перебування товарів, транспортних засобів, у тому числі яхт, не оформлених у режим тимчасового ввезення, у пунктах пропуску не може перевищувати 30 днів, а для автомобільного транспорту - п’ять днів з моменту прибуття у пункт пропуску для здійснення митних процедур.
( Абзац другий пункту 13 в редакції Постанови КМ № 491 від 07.07.2015 )
14. Контроль осіб, транспортних засобів і товарів вважається закінченим, якщо в установлених законодавством випадках у товаросупровідних (товаротранспортних) документах на транспортний засіб і товари або у відповідних інформаційних системах поставлено відповідні відмітки посадових осіб митного органу, органу охорони державного кордону, контролюючих органів, капітана морського порту (служби капітана морського порту), зокрема з використанням єдиного державного інформаційного веб-порталу "Єдине вікно для міжнародної торгівлі" (для митних органів та державних органів, які здійснюють заходи офіційного контролю), або якщо за результатами проведення перевірки паспортних документів осіб у передбачених законодавством випадках (зокрема проходження через "зелені коридори", зони спрощеного контролю) уповноваженими службовими особами підрозділу охорони державного кордону і посадовими особами митного органу надано усний дозвіл на пропуск через державний кордон.
( Пункт 14 в редакції Постанови КМ № 94 від 09.02.2022 )
15. Пропуск осіб, транспортних засобів і товарів через державний кордон здійснюється уповноваженою службовою особою підрозділу охорони державного кордону за наявності відміток про перетинання державного кордону та відміток посадових осіб митного органу, інших контролюючих органів (у разі проведення державного контролю посадовими особами зазначених органів) про позитивні результати передбачених законодавством видів контролю. У морських портах підрозділ охорони морського порту дає дозвіл на вивезення вантажів з території за наявності дозвільних відміток митного органу.
Інформація про вивезення вантажів з території морського порту надається підрозділу охорони державного кордону, а в разі наявності інформаційної системи електронної взаємодії - через відповідну систему.
( Абзац другий пункту 15 в редакції Постанови КМ № 94 від 09.02.2022 ) ( Пункт 15 в редакції Постанови КМ № 491 від 07.07.2015 )
16. Контролюючі органи, транспортні та інші організації і установи забезпечують інформування органів охорони державного кордону та митних органів про прибуття (вибуття) у пункт (з пункту) пропуску транспортних засобів і товарів, результати їх контролю, пропущені та не пропущені через державний кордон транспортні засоби і товари, виявлення осіб, причетних до протиправної діяльності.
Зазначені суб’єкти взаємодіють шляхом обміну інформацією, проведення нарад, спільних інструктажів.
У разі виникнення в пунктах пропуску ситуацій, які ускладнюють або унеможливлюють пропуск через державний кордон чи функціонування пунктів пропуску, контролюючі органи в межах своєї компетенції вживають скоординованих заходів до їх локалізації.
17. У пунктах пропуску відповідно до міжнародних договорів посадові особи органів охорони державного кордону організовують і щодоби уточнюють (з урахуванням інформації, що надходить від консультаційних пунктів) з представниками контролюючих органів суміжної держави питання щодо пропущених і не пропущених через державний кордон осіб і транспортних засобів, їх передачі, визначення спільних скоординованих дій в інтересах забезпечення безперебійного пропуску через державний кордон, а також про зміни в обстановці, які впливають на здійснення пропуску через державний кордон.
18. Діяльність контролюючих органів, транспортних та інших організацій і установ під час здійснення пропуску через державний кордон координується органами охорони державного кордону.
19. Вимоги, передбачені цією типовою технологічною схемою, застосовуються у технологічних схемах пропуску осіб, транспортних засобів та вантажів через державний кордон, що затверджуються керівником органу охорони державного кордону для кожного пункту пропуску.
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 21 травня 2012 р. № 451
ТИПОВА ТЕХНОЛОГІЧНА СХЕМА
здійснення митного контролю автомобільних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, у пунктах пропуску через державний кордон
1. Ця Типова технологічна схема визначає відповідно до Митного кодексу України послідовність дій посадових осіб митних органів під час здійснення митного контролю автомобільних транспортних засобів і товарів, що переміщуються ними через митний кордон України (далі - автомобільні транспортні засоби і товари), у пунктах пропуску для автомобільного сполучення через державний кордон (далі - пункти пропуску).
2. Митний контроль автомобільних транспортних засобів і товарів здійснюється виключно митними органами відповідно до законодавства, вибірково, у формах та обсязі, що визначені на підставі результатів системи управління ризиками.
3. Митний контроль автомобільних транспортних засобів і товарів здійснюється виключно в зонах митного контролю і завершується митним оформленням відповідно до вимог законодавства.
( Пункт 4 виключено на підставі Постанови КМ № 948 від 24.10.2018 ) ( Пункт 5 виключено на підставі Постанови КМ № 1040 від 04.12.2019 )
6. Під час митного контролю та митного оформлення автомобільних транспортних засобів і товарів митні органи у пунктах пропуску здійснюють:
реєстрацію прибуття автомобільних транспортних засобів і товарів на митну територію України або їх вибуття з митної території України;
перевірку комплектності документів, необхідних для митного контролю та митного оформлення автомобільних транспортних засобів і товарів відповідно до заявленого митного режиму, а також відомостей, зазначених у цих документах;
облік та реєстрацію автомобільних транспортних засобів і товарів, результатів їх митного контролю та митного оформлення;
контроль за дотриманням установлених законодавством строків тимчасового ввезення автомобільних транспортних засобів і товарів на митну територію України або їх тимчасового вивезення з митної території України;
контроль за дотриманням установлених законодавством умов здійснення транзиту автомобільних транспортних засобів і товарів митною територією України;
застосування у випадках, установлених законодавством, заходів гарантування доставки автомобільних транспортних засобів і товарів до митниць призначення;
контроль за дотриманням вимог законодавства, якими встановлено заборони або обмеження стосовно переміщення автомобільних транспортних засобів і окремих видів товарів через митний кордон України;
аналіз та оцінку ризиків, у тому числі з використанням документальних профілів ризику або електронних профілів ризику, включених до відповідних програмно-інформаційних комплексів Держмитслужби;
митний огляд (огляд та переогляд автомобільних транспортних засобів і товарів, ручної поклажі та багажу, особистий огляд громадян);
заходи офіційного контролю, яким підлягають товари, в пунктах пропуску шляхом попереднього документального контролю;
( Абзац одинадцятий пункту 6 в редакції Постанови КМ № 1040 від 04.12.2019 )
прийняття рішення про вжиття заходів, необхідних для забезпечення додержання законодавства з питань митної справи під час переміщення автомобільних транспортних засобів і товарів через митний кордон України;
взаємодію з іншими державними органами, які здійснюють заходи офіційного контролю (далі - контролюючі органи), під час їх здійснення;
( Абзац тринадцятий пункту 6 в редакції Постанови КМ № 1040 від 04.12.2019 )
нарахування митних платежів, передбачених законодавством під час митного контролю та митного оформлення автомобільних транспортних засобів і товарів у пунктах пропуску, а також контроль за повнотою їх стягнення;
оформлення встановлених законодавством митних документів за результатами митного контролю та митного оформлення автомобільних транспортних засобів і товарів;
ідентифікацію автомобільних транспортних засобів і товарів у випадках та порядку, встановлених законодавством;
прийняття рішення щодо пропуску або відмови у пропуску автомобільних транспортних засобів і товарів на митну територію України або за межі митної території України, випуску товарів.
7. Митний контроль автомобільних транспортних засобів і товарів у пунктах пропуску здійснюється шляхом застосування таких форм митного контролю:
перевірка документів та відомостей, які відповідно до законодавства надаються митним органам під час переміщення автомобільних транспортних засобів і товарів через митний кордон України;
митний огляд (огляд та переогляд автомобільних транспортних засобів і товарів, огляд та переогляд ручної поклажі та багажу, особистий огляд громадян);
усне опитування громадян та посадових осіб підприємств;
облік автомобільних транспортних засобів і товарів;
взяття проб (зразків) товарів;
використання службових собак, технічних та спеціальних засобів контролю;
подання запитів до інших державних органів, установ та організацій, уповноважених органів іноземних держав для встановлення автентичності документів, наданих митним органам.
8. Митні органи під час здійснення митного контролю та митного оформлення автомобільних транспортних засобів і товарів у пунктах пропуску через державний кордон проставляють на митних, товаросупровідних (товаротранспортних) документах відповідні відмітки, печатки та штампи, а також вносять відповідну інформацію до журналів, у тому числі електронних, чи інших документів, які використовуються митними органами, відповідно до порядку, визначеного Мінфіном, нормативно-правовими актами з питань державної митної справи.
( Пункт 8 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1081 від 28.11.2012 )
9. Товари, що переміщуються через митний кордон України, разом з їх упаковкою та маркуванням, а також автомобільні транспортні засоби, якими вони переміщуються, пред’являються у незмінному стані для митного контролю, а документи на ці товари та транспортні засоби подаються митним органам не пізніше ніж через три години після їх прибуття у пункт пропуску.
Порожні транспортні засоби і транспортні засоби, в яких перевозяться пасажири, у разі в’їзду на митну територію України декларуються митним органам не пізніше ніж через три години з моменту прибуття у пункт пропуску, а в разі виїзду за межі митної території України - не пізніше ніж за три години до перетинання митного кордону України.
10. Декларування автомобільних транспортних засобів і товарів здійснюється у порядку, визначеному законодавством.
11. Для здійснення митного контролю автомобільних транспортних засобів і товарів декларант, уповноважена ним особа або перевізник подають митним органам документи в паперовій або електронній формі, що містять відомості про автомобільні транспортні засоби і товари, достатні для їх ідентифікації та необхідні для прийняття рішення про їх пропуск через митний кордон України.
12. Переміщення та митний контроль автомобільних транспортних засобів і товарів у пунктах пропуску здійснюється з використанням двоканальної системи, на смугах руху, визначених для переміщення автомобільних транспортних засобів за їх типами, з урахуванням вимог законодавства щодо декларування та оподаткування автомобільних транспортних засобів і товарів (у разі неможливості розмежування смуг руху - у визначених місцях режимних зон пунктів пропуску - боксах поглибленого огляду, на оглядових майданчиках тощо).
Смуги руху, позначені символами зеленого кольору ("зелений коридор"), призначені для переміщення товарів в обсягах, що не підлягають оподаткуванню митними платежами, не підпадають під встановлені законодавством заборони або обмеження щодо ввезення на митну територію України або вивезення за межі цієї території і не підлягають письмовому декларуванню. Декларування автомобільних транспортних засобів і товарів здійснюється шляхом вчинення дій.
Смуги руху, позначені символами червоного кольору ("червоний коридор"), призначені для переміщення всіх інших автомобільних транспортних засобів і товарів.
13. Особа, яка здійснює переміщення автомобільних транспортних засобів і товарів через митний кордон України, самостійно обирає смугу руху ("зелений" або "червоний" коридор) для проходження митного контролю.
14. Митний контроль автомобільних транспортних засобів і товарів, що переміщуються смугами руху, позначеними символами зеленого кольору ("зелений коридор"), у пункті пропуску здійснюється у спрощеному порядку, з однією зупинкою автомобільного транспортного засобу на смузі руху та, як правило, без виходу з нього водія та пасажирів.
Посадова особа органу охорони державного кордону безпосередньо в процесі здійснення паспортного контролю інформує посадову особу митного органу про громадян, які в’їжджають в Україну частіше одного разу протягом однієї доби.
15. Митний контроль автомобільних транспортних засобів і товарів, що переміщуються смугами руху, позначеними символами червоного кольору ("червоний коридор"), у пункті пропуску здійснюється трьома етапами.
Перший етап - попередні операції.
Для здійснення митного контролю декларант, уповноважена ним особа або перевізник надають посадовій особі митного органу документи, визначені Митним кодексом України. На прийнятих документах проставляється відбиток штампа "Під митним контролем". Після цього здійснюється перевірка комплектності наданих документів, цілісності накладеного митного забезпечення, а також загальний огляд автомобільних транспортних засобів і товарів.
Другий етап - здійснення заходів офіційного контролю товарів шляхом попереднього документального контролю.
( Абзац четвертий пункту 15 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1040 від 04.12.2019 ) ( Абзац п'ятий пункту 15 виключено на підставі Постанови КМ № 1040 від 04.12.2019 ) ( Абзац шостий пункту 15 виключено на підставі Постанови КМ № 1040 від 04.12.2019 )
Третій етап - закінчення митного контролю.
( Абзац восьмий пункту 15 виключено на підставі Постанови КМ № 1040 від 04.12.2019 )
Посадова особа митного органу за результатами системи управління ризиками у порядку, визначеному Держмитслужбою, приймає рішення про проведення огляду автомобільних транспортних засобів і товарів, що перебувають під митним контролем, ручної поклажі та багажу, та обсяг його проведення.
Огляд автомобільних транспортних засобів і товарів, ручної поклажі та багажу може здійснюватися посадовими особами митного органу разом з органом охорони державного кордону із залученням посадових осіб інших контролюючих органів, які здійснюють визначені законом заходи офіційного контролю у пунктах пропуску, за ініціативою посадових осіб митного органу або зазначених державних контролюючих органів відповідно до вимог законодавства та міжнародних договорів України.
( Абзац десятий пункту 15 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1040 від 04.12.2019 )
У разі виявлення пошкодження або втрати митного забезпечення, накладеного на автомобільні транспортні засоби і товари, чи за наявності інших видимих ознак можливого несанкціонованого доступу до товарів, що перебувають під митним контролем, а також за наявності достатніх підстав вважати, що переміщення таких автомобільних транспортних засобів і товарів через митний кордон України здійснюється поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю, у тому числі в разі отримання відповідної інформації від правоохоронних органів, може проводитися переогляд автомобільних транспортних засобів і товарів.
Про результати огляду та переогляду автомобільних транспортних засобів і товарів, ручної поклажі та багажу складається акт за формою, встановленою Мінфіном.
( Абзац тринадцятий пункту 15 виключено на підставі Постанови КМ № 1040 від 04.12.2019 )
16. За результатами митного контролю митні органи приймають одне з таких рішень про:
проведення митного оформлення автомобільних транспортних засобів і товарів відповідно до вимог законодавства і заявленого митного режиму та надання дозволу на їх пропуск через митний кордон України;
пропуск або відмову в пропуску та митному оформленні автомобільних транспортних засобів і товарів через митний кордон України та повернення їх на територію суміжної держави;
затримання автомобільних транспортних засобів і товарів для передачі на склад митного органу для зберігання.
Рішення митними органами приймається, як правило, протягом однієї доби.
17. Автомобільні транспортні засоби і товари, не пропущені через митний кордон України та передані для зберігання митному органу, перебувають під митним контролем протягом строку, встановленого законодавством.
18. Митний орган може застосовувати до автомобільних транспортних засобів і товарів, що перебувають під митним контролем, засоби забезпечення ідентифікації у порядку, визначеному законодавством.
19. За згодою перевізника або експедитора чи уповноваженої особи митний контроль автомобільних транспортних засобів і товарів може здійснюватися в зонах митного контролю вантажних митних комплексів відповідно до передбачених пунктом 15 цієї Типової технологічної схеми етапів. Переміщення автомобільних транспортних засобів і товарів із зони митного контролю пункту пропуску в зону митного контролю вантажного митного комплексу або у зворотному напрямку здійснюється під контролем митного органу з повідомленням про це органу охорони державного кордону.
20. За наявності обґрунтованих причин посадова особа митного органу на будь-якому етапі митного контролю може відмовити в митному оформленні чи пропуску автомобільних транспортних засобів і товарів через митний кордон. У цьому разі митний орган зобов’язаний видати заінтересованій особі картку відмови в прийнятті митної декларації або митному оформленні товарів і транспортних засобів комерційного призначення (із зазначенням причини) в порядку, встановленому Мінфіном.
21. Пропуск через митний кордон України транзитних товарів та автомобільних транспортних засобів, що здійснюють транзитні перевезення, а також контроль за їх переміщенням здійснюються в спрощеному режимі у встановленому законодавством та міжнародними договорами порядку.
22. У разі виявлення порушень законодавства на будь-якому етапі здійснення митного контролю та митного оформлення автомобільних транспортних засобів і товарів посадова особа митного органу зобов’язана вжити заходів, передбачених законодавством.
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 21 травня 2012 р. № 451
ТИПОВА ТЕХНОЛОГІЧНА СХЕМА
здійснення митного контролю водних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, у пунктах пропуску через державний кордон
1. Ця Типова технологічна схема визначає відповідно до Митного кодексу України послідовність дій посадових осіб митних органів під час здійснення митного контролю водних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними через митний кордон України (далі - водні транспортні засоби і товари), у пунктах пропуску для морського, річкового та поромного сполучення через державний кордон (далі - пункти пропуску).
Митне оформлення та контроль за переміщенням суднового спорядження, суднових запасних частин і припасів здійснюється відповідно до порядку, встановленого Мінфіном.
2. Митний контроль водних транспортних засобів і товарів (вантажів) здійснюється виключно митним органом відповідно до законодавства, вибірково, у формах та обсязі, що визначені на підставі результатів системи управління ризиками.
3. Терміни, що використовуються у цій Типовій технологічній схемі, мають таке значення:
вантажні документи - коносаменти (штурманські розписки), маніфести, каргоплани, річкові накладні та інші документи, які є підставою для перетинання митного кордону України водними транспортними засобами і товарами;
( Абзац третій пункту 3 виключено на підставі Постанови КМ № 491 від 07.07.2015 )
генеральна (загальна) декларація - документ, що містить загальні відомості про судно і наявність чи відсутність на борту вогнепальної зброї, боєприпасів, наркотичних (психотропних) лікарських засобів, які є в судновій аптечці, а також про суднову касу;
декларація про особисті речі членів екіпажу судна - документ, що використовується для митного оформлення суден закордонного плавання, де наводяться відомості про наявність у членів екіпажу товарів, валюти та цінностей;
доручення на навантаження - документ, що подається митному органу декларантом або уповноваженою ним особою, містить реквізити відправника, одержувача вантажу, назву і характеристику водних транспортних засобів і товарів та після засвідчення його митним органом є підставою для навантаження судна;
коносамент, річкова накладна - документи, що регулюють правовідносини між відправником, перевізником та одержувачем транспортних засобів і товарів, свідчать про прийняття перевізником транспортних засобів і товарів, відомості про які наведено в коносаменті, річковій накладній, і є документами, що підтверджують наявність і зміст договору перевезення судном;
маніфест - перелік коносаментів;
представник агентської організації (морський агент) - суб’єкт підприємницької діяльності, представник судновласника, який згідно з договором морського агентування за винагороду зобов’язується надавати послуги в галузі торговельного мореплавства;
судно закордонного плавання - українське або іноземне судно, яке прибуває на митну територію України або вибуває за її межі;
суднова роль - список осіб суднового екіпажу.
Інші терміни застосовуються у значенні, наведеному у Митному кодексі України, Кодексі торговельного мореплавства України, Конвенції про полегшення міжнародного морського судноплавства 1965 року.
4. Митний контроль водних транспортних засобів і товарів здійснюється митним органом в зонах митного контролю на територіях морських та річкових портів, а також в акваторіях портів, відкритих для міжнародних перевезень.
Митний контроль в акваторіях портів здійснюється за погодженням з органом охорони державного кордону.
( Пункт 5 виключено на підставі Постанови КМ № 94 від 09.02.2022 )
6. Місця стоянки суден закордонного плавання, посадки і висадки пасажирів визначаються адміністрацією порту за погодженням з митним органом та органом охорони державного кордону. Адміністрація порту не дозволяє капітанові судна закордонного плавання виходити з акваторії порту без відмітки митного органу у відповідному судновому документі. Для тимчасового виходу судна закордонного плавання з порту у зв’язку з дією обставин, що мають характер непереборної сили, стихійним лихом, а також з метою рятування людей наявність дозволу митного органу не обов’язкова. Про такі події адміністрація порту негайно інформує митний орган.
7. Митний контроль товарів, що перевозяться членами екіпажів суден, здійснюється, як правило, на борту таких суден.
Митний контроль товарів, що перевозяться пасажирами, як правило, здійснюється в оглядовому залі порту.
8. Митний контроль суден закордонного плавання, що плавають під іноземним прапором, може здійснюватися документально за умови постійного перебування суден під контролем митного органу в зонах митного контролю пунктів пропуску (пунктів контролю).
9. У разі коли є підстави вважати, що судна закордонного плавання і товари переміщуються через митний кордон з порушенням норм Митного кодексу України та інших законодавчих актів з питань митної справи, здійснюється митний огляд суден, а також транспортних засобів перевізників, товарів та особистих речей, що переміщуються ними.
10. У разі виявлення фактів порушення законодавства на будь-якому етапі здійснення митного контролю та митного оформлення суден закордонного плавання, а також транспортних засобів і товарів посадова особа митного органу зобов’язана вжити заходів, передбачених законодавством.
Митний контроль суден закордонного плавання, що прибувають на митну територію України або вибувають за її межі
11. Митний контроль суден закордонного плавання здійснюється, як правило, документально у приміщеннях митних органів.
( Пункт 11 в редакції Постанови КМ № 491 від 07.07.2015 )
12. Члени комісії та особи, яким дозволено відвідання судна закордонного плавання під час здійснення контролю, не повинні вносити на судно та виносити з нього предмети, крім тих, що використовуються ними для виконання своїх службових обов’язків.
Митний контроль товарів, валютних та інших цінностей осіб, яким дозволено відвідання судна закордонного плавання під час здійснення контролю комісією, провадиться шляхом усного або письмового декларування.

................
Перейти до повного тексту