- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Закон України
З А К О Н У К Р А Ї Н И
( Закон втратив чинність на підставі Закону
N 2059-VIII від 23.05.2017, ВВР, 2017, N 29, ст.315 )
Про екологічну експертизу
( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1995, N 8, ст.54 )
( Вводиться в дію Постановою ВР
N 46/95-ВР від 09.02.95, ВВР, 1995, N 8, ст.55 )
( Із змінами, внесеними згідно із Законами
N 1642-III від 06.04.2000, ВВР, 2000, N 27, ст.213
N 254-IV від 28.11.2002, ВВР, 2003, N 4, ст.31
N 1026-V від 16.05.2007, ВВР, 2007, N 34, ст.444
N 1158-VI від 19.03.2009, ВВР, 2009, N 30, ст.428
N 3038-VI від 17.02.2011, ВВР, 2011, N 34, ст.343
N 3530-VI від 16.06.2011, ВВР, 2012, N 2-3, ст.3
N 5456-VI від 16.10.2012, ВВР, 2013, N 46, ст.640 -
зміни набирають чинності з 18.11.2012, крім положень, які
стосуються передачі повноважень від територіальних органів
центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та
реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього
природного середовища, обласним, Київській, Севастопольській
міським державним адміністраціям, органам виконавчої влади
Автономної Республіки Крим, які набирають чинності з 18.05.2013 -
див. пункт 1 розділу II Закону
N 5456-VI від 16.10.2012
N 1472-VIII від 14.07.2016, ВВР, 2016, N 34, ст.592 )
( У тексті Закону слова "Міністерство охорони навколишнього
природного середовища та ядерної безпеки України" та
"Міністерство охорони здоров'я України" в усіх відмінках
замінено відповідно словами "спеціально уповноважений
центральний орган виконавчої влади з питань екології
та природних ресурсів" та "спеціально уповноважений
центральний орган виконавчої влади з питань охорони
здоров'я" у відповідних відмінках, а слова "народних
депутатів" виключено згідно із Законом
N 1642-III від 06.04.2000 )
( У тексті Закону:
слова "спеціально уповноважений центральний орган виконавчої
влади з питань екології та природних ресурсів" в усіх відмінках
замінено словами "центральний орган виконавчої влади, що
забезпечує формування державної політики у сфері охорони
навколишнього природного середовища" у відповідному відмінку;
слова "орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з
питань екології та природних ресурсів" в усіх відмінках замінено
словами "орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з
питань охорони навколишнього природного середовища" у відповідному
відмінку;
слова "органи виконавчої влади на місцях" в усіх відмінках
замінено словами "місцеві органи виконавчої влади" у відповідному
відмінку;
слова "органи державної виконавчої влади" в усіх відмінках
замінено словами "органи виконавчої влади" у відповідному
відмінку;
слова "уряд Автономної Республіки Крим", "Уряд Автономної
Республіки Крим" в усіх відмінках замінено словами "Рада міністрів
Автономної Республіки Крим" у відповідному відмінку;
слова "народне господарство" в усіх відмінках замінено словом
"економіка" у відповідному відмінку;
слова "Ради чи їх виконавчі комітети" в усіх відмінках
замінено словами "виконавчих комітетів сільських, селищних,
міських рад" у відповідному відмінку;
слова "місцеві Ради" та "відповідні Ради" в усіх відмінках
замінено словами "місцеві ради" та "відповідні ради" у
відповідному відмінку
згідно із Законом
N 5456-VI від 16.10.2012 )
Р о з д і л I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Екологічна експертиза в Україні
Екологічна експертиза в Україні - вид науково-практичної діяльності уповноважених державних органів, еколого-експертних формувань та об'єднань громадян, що грунтується на міжгалузевому екологічному дослідженні, аналізі та оцінці передпроектних, проектних та інших матеріалів чи об'єктів, реалізація і дія яких може негативно впливати або впливає на стан навколишнього природного середовища, і спрямована на підготовку висновків про відповідність запланованої чи здійснюваної діяльності нормам і вимогам законодавства про охорону навколишнього природного середовища, раціональне використання і відтворення природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки.
( Стаття 1 із змінами, внесеними згідно із Законами
N 1642-III від 06.04.2000,
N 5456-VI від 16.10.2012 )
Стаття 2. Законодавство про екологічну експертизу
Стаття 3. Завдання законодавства про екологічну експертизу
Завданням законодавства про екологічну експертизу є регулювання суспільних відносин в галузі екологічної експертизи для забезпечення екологічної безпеки, охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання і відтворення природних ресурсів, захисту екологічних прав та інтересів громадян і держави.
Стаття 4. Мета екологічної експертизи
Метою екологічної експертизи є запобігання негативному впливу антропогенної діяльності на стан навколишнього природного середовища та здоров'я людей, а також оцінка ступеня екологічної безпеки господарської діяльності та екологічної ситуації на окремих територіях і об'єктах.
Стаття 5. Основні завдання екологічної експертизи
Основними завданнями екологічної експертизи є:
1) визначення ступеня екологічного ризику і безпеки запланованої чи здійснюваної діяльності;
2) організація комплексної, науково обгрунтованої оцінки об'єктів екологічної експертизи;
3) встановлення відповідності об'єктів експертизи вимогам екологічного законодавства;
( Пункт 3 статті 5 із змінами, внесеними згідно із Законами
N 1642-III від 06.04.2000,
N 3038-VI від 17.02.2011 )
4) оцінка впливу діяльності об'єктів екологічної експертизи на стан навколишнього природного середовища, і якість природних ресурсів;
( Пункт 4 статті 5 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 1642-III від 06.04.2000 )
5) оцінка ефективності, повноти, обгрунтованості та достатності заходів щодо охорони навколишнього природного середовища;
( Пункт 5 статті 5 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 1642-III від 06.04.2000 )
6) підготовка об'єктивних, всебічно обгрунтованих висновків екологічної експертизи.
Стаття 6. Основні принципи екологічної експертизи
Основними принципами екологічної експертизи є:
1) гарантування безпечного для життя та здоров'я людей навколишнього природного середовища;
2) збалансованість екологічних, економічних, медико-біологічних і соціальних інтересів та врахування громадської думки;
3) наукова обгрунтованість, незалежність, об'єктивність, комплексність, варіантність, превентивність, гласність;
4) екологічна безпека, територіально-галузева і економічна доцільність реалізації об'єктів екологічної експертизи, запланованої чи здійснюваної діяльності;
5) державне регулювання;
6) законність.
Стаття 7. Об'єкти екологічної експертизи
Об'єктами екологічної експертизи є проекти законодавчих та інших нормативно-правових актів, документація по впровадженню нової техніки, технологій, матеріалів, речовин, продукції, генетично модифікованих організмів, реалізація яких може призвести до порушення екологічних нормативів, негативного впливу на стан навколишнього природного середовища.
( Частина перша статті 7 із змінами, внесеними згідно із Законами
N 1158-VI від 19.03.2009,
N 3038-VI від
17.02.2011 )
Екологічній експертизі можуть підлягати екологічні ситуації, що склалися в окремих населених пунктах і регіонах, а також діючі об'єкти та комплекси, що мають значний негативний вплив на стан навколишнього природного середовища.
Військові, оборонні та інші об'єкти, інформація про які становить державну таємницю, підлягають екологічній експертизі відповідно до цього Закону та інших спеціальних законодавчих актів України.
( Стаття 7 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 1642-III від 06.04.2000 )
Стаття 8. Загальні вимоги щодо проведення екологічної експертизи
До документації на об'єкти екологічної експертизи додаються обгрунтування щодо забезпечення екологічної безпеки запланованої чи здійснюваної діяльності з комплексною еколого-економічною оцінкою існуючого чи передбачуваного впливу на стан навколишнього природного середовища, оцінкою екологічного ризику та з альтернативними прогнозними варіантами зменшення цього впливу.
( Частина перша статті 8 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 1642-III від 06.04.2000 )
Особи, які передають документацію на об'єкти екологічної експертизи, в разі необхідності організують і фінансують проведення додаткових досліджень, пошукових і експертних робіт, забезпечують гласність і враховують громадську думку щодо запланованої чи здійснюваної діяльності, гарантують достовірність попередньої оцінки впливу на навколишнє природне середовище, що відображається в Заяві про екологічні наслідки діяльності.
( Частина друга статті 8 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 1642-III від 06.04.2000 )
Стаття 9. Суб'єкти екологічної експертизи
Суб'єктами екологічної експертизи є:
1) Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, а на території Автономної Республіки Крим - орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, створювані ними спеціалізовані установи, організації та еколого-експертні підрозділи чи комісії;
( Пункт 1 статті 9 із змінами, внесеними згідно із Законами
N 3530-VI від 16.06.2011,
N 5456-VI від
16.10.2012 )
( Пункт 2 статті 9 виключено на підставі Закону
N 1642-III від 06.04.2000 )
3) інші державні органи, місцеві ради і місцеві органи виконавчої влади відповідно до законодавства;
4) громадські організації екологічного спрямування чи створювані ними спеціалізовані формування;
5) інші установи, організації та підприємства, в тому числі іноземні юридичні і фізичні особи, які залучаються до проведення екологічної експертизи;
6) окремі громадяни в порядку, передбаченому цим Законом та іншими актами законодавства.
Стаття 10. Гласність екологічної експертизи
Замовники екологічної експертизи об'єктів, що в процесі реалізації (будівництва, експлуатації тощо) можуть негативно впливати на стан навколишнього природного середовища, зобов'язані оголосити через засоби масової інформації про проведення екологічної експертизи у спеціальній Заяві про екологічні наслідки діяльності.
( Частина перша статті 10 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 1642-III від 06.04.2000 )
Еколого-експертні органи чи формування після завершення екологічної експертизи повідомляють про її висновки через засоби масової інформації.
Стаття 11. Участь громадськості в процесі екологічної експертизи
З метою врахування громадської думки суб'єкти екологічної експертизи проводять публічні слухання або відкриті засідання.
Участь громадськості в процесі екологічної експертизи може здійснюватись шляхом виступів у засобах масової інформації, подання письмових зауважень, пропозицій і рекомендацій, включення представників громадськості до складу експертних комісій, груп по проведенню громадської екологічної експертизи.
Підготовка висновків екологічної експертизи і прийняття рішень щодо подальшої реалізації (використання, застосування, експлуатації тощо) об'єкта екологічної експертизи здійснюються з урахуванням громадської думки.
Р о з д і л II
ФОРМИ ЕКОЛОГІЧНОЇ ЕКСПЕРТИЗИ
Стаття 12. Форми екологічної експертизи
В Україні здійснюються державна, громадська та інші екологічні експертизи.
Висновки державної екологічної експертизи є обов'язковими для виконання. Приймаючи рішення щодо подальшої реалізації об'єктів екологічної експертизи, висновки державної екологічної експертизи враховуються нарівні з іншими видами державних експертиз.
Висновки громадської та іншої екологічної експертизи мають рекомендаційний характер і можуть бути враховані при проведенні державної екологічної експертизи, а також при прийнятті рішень щодо подальшої реалізації об'єкта екологічної експертизи.
Стаття 13. Державна екологічна експертиза
Державна екологічна експертиза організовується і проводиться еколого-експертними підрозділами, спеціалізованими установами, організаціями обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, із залученням інших органів виконавчої влади. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, проводить державну екологічну експертизу щодо об’єктів, які стосуються території зони відчуження та зони безумовного (обов’язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, та/або рішення щодо затвердження (схвалення) яких приймається Кабінетом Міністрів України. Експертиза проектів будівництва проводиться відповідно до статті
31 Закону України
"Про регулювання містобудівної діяльності".
( Частина перша статті 13 із змінами, внесеними згідно із Законами
N 1642-III від 06.04.2000,
N 1026-V від
16.05.2007,
N 3038-VI від 17.02.2011,
3530-VI від 16.06.2011; в редакції Закону
N 5456-VI від 16.10.2012; із змінами, внесеними згідно із
Законом
N 1472-VIII від 14.07.2016 )
До проведення державної екологічної експертизи можуть у встановленому порядку залучатися фахівці інших установ, організацій і підприємств, а також експерти міжнародних організацій.
Здійснення державної екологічної експертизи є обов'язковим для видів діяльності та об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку.
Перелік видів діяльності та об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку, встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, і центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я.
( Частина третя статті 13 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 5456-VI від 16.10.2012 )
Проведення додаткових державних екологічних експертиз здійснюється за ініціативою заінтересованих осіб на підставі договору про надання еколого-експертних послуг або за рішенням Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад.
Стаття 14. Об'єкти державної екологічної експертизи
Державній екологічній експертизі підлягають:
1) державні інвестиційні програми, проекти схем розвитку і розміщення продуктивних сил, розвитку окремих галузей економіки;
2) проекти генеральних планів населених пунктів, схем районного планування;
( Пункт 2 частини першої статті 14 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 3038-VI від 17.02.2011 )
3) документація по перепрофілюванню, консервації та ліквідації діючих підприємств, окремих цехів, виробництв та інших промислових і господарських об'єктів, які можуть негативно впливати на стан навколишнього природного середовища, в тому числі військового та оборонного призначення;
( Пункт 3 частини першої статті 14 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 3038-VI від 17.02.2011 )
4) проекти законодавчих та інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини в галузі забезпечення екологічної (в тому числі радіаційної) безпеки, охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів, діяльності, що може негативно впливати на стан навколишнього природного середовища;
( Пункт 4 частини першої статті 14 із змінами, внесеними згідно із
Законом
N 1642-III від 06.04.2000 )
5) документація по впровадженню нової техніки, технологій, матеріалів і речовин (у тому числі тих, що закуповуються за кордоном), які можуть створити потенційну загрозу навколишньому природному середовищу;
( Пункт 5 частини першої статті 14 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 1642-III від 06.04.2000 )
6) документація щодо генетично модифікованих організмів, що призначаються для використання у відкритій системі.
( Частину першу статті 14 доповнено пунктом 6 згідно із Законом
N 1158-VI від 19.03.2009 )
Відповідно до рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад державній екологічній експертизі можуть підлягати екологічні ситуації, що склалися в окремих населених пунктах і регіонах, а також діючі об'єкти та комплекси, в тому числі військового та оборонного призначення, що мають значний негативний вплив на стан навколишнього природного середовища.
( Частина друга статті 14 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 1642-III від 06.04.2000 )
Стаття 15. Спеціальні вимоги до документації на об'єкти державної екологічної експертизи
В документації на об'єкти державної екологічної експертизи повинні передбачатися:
1) комплексна еколого-економічна оцінка впливу запланованої чи здійснюваної діяльності на стан навколишнього природного середовища, використання і відтворення природних ресурсів, оформлена у вигляді окремого тому (книги, розділу) документації і Заяви про екологічні наслідки діяльності;
( Пункт 1 частини першої статті 15 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 1642-III від 06.04.2000 )
2) обгрунтування впровадження сучасних, досконалих нематеріало- і неенергоємних, мало- і безвідхідних технологічних процесів;
3) забезпечення комплексної переробки, утилізації і ефективного використання відходів виробництва;
4) заходи щодо економії водних ресурсів, забезпечення ефективної очистки всіх видів стічних вод, а також їх використання для технічних потреб без скидання цих вод у природні водотоки і водойми;
5) дієвість і досконалість передбачуваних заходів щодо охорони атмосферного повітря від забруднення;
6) забезпечення збереження, охорони і відтворення об'єктів рослинного і тваринного світу та природно-заповідного фонду;
7) забезпечення захисту населення і навколишнього природного середовища від шкідливого впливу антропогенних фізичних, хімічних та біологічних факторів.
Документація, що подається на об'єкти державної екологічної експертизи, повинна бути у встановленому порядку погоджена з заінтересованими органами та містити оцінку можливих соціальних наслідків.
Замовники державної екологічної експертизи зобов'язані підготувати Заяву про екологічні наслідки діяльності та матеріали, на яких вона грунтується.
Стаття 16. Громадська екологічна експертиза
Громадська екологічна експертиза може здійснюватися в будь-якій сфері діяльності, що потребує екологічного обгрунтування, за ініціативою громадських організацій чи інших громадських формувань.
Громадська екологічна експертиза може здійснюватися одночасно з державною екологічною експертизою шляхом створення на добровільних засадах тимчасових або постійних еколого-експертних колективів громадських організацій чи інших громадських формувань.
Стаття 17. Інші екологічні експертизи
Інші екологічні експертизи можуть здійснюватися за ініціативою заінтересованих юридичних і фізичних осіб на договірній основі із спеціалізованими еколого-експертними органами і формуваннями.
Примірний договір про надання еколого-експертних послуг затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Р о з д і л III
ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ ТА УПРАВЛІННЯ В ГАЛУЗІ ЕКОЛОГІЧНОЇ ЕКСПЕРТИЗИ
Стаття 18. Компетенція Верховної Ради України в галузі екологічної експертизи
До відання Верховної Ради України в галузі екологічної експертизи належить:
1) законодавче регулювання відносин у галузі екологічної експертизи.
( Пункт 2 статті 18 виключено на підставі Закону
N 5456-VI від 16.10.2012 )
( Пункт 3 статті 18 виключено на підставі Закону
N 5456-VI від 16.10.2012 )
Стаття 19. Компетенція Верховної Ради Автономної Республіки Крим у галузі екологічної експертизи
До відання Верховної Ради Автономної Республіки Крим у порядку, встановленому цим Законом та іншими актами законодавства, належить:
1) координація діяльності суб'єктів екологічної експертизи;
2) здійснення контролю за дотриманням законодавства про екологічну експертизу;
3) вирішення інших питань у галузі екологічної експертизи у межах своєї компетенції.
Стаття 20. Органи управління в галузі екологічної експертизи
Управління в галузі екологічної експертизи здійснюють Кабінет Міністрів України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві ради, місцеві органи виконавчої влади, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, інші органи виконавчої влади відповідно до законодавства.
( Стаття 20 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 1642-III від 06.04.2000; в редакції Закону
N 5456-VI від 16.10.2012 )
Стаття 21. Компетенція Кабінету Міністрів України в галузі екологічної експертизи
Кабінет Міністрів України в галузі екологічної експертизи:
1) призначає проведення державної екологічної експертизи екологічних ситуацій та діючих об'єктів і комплексів, негативний вплив яких на стан навколишнього природного середовища поширюється або може поширюватися за межі однієї області чи за межі Автономної Республіки Крим;
2) призначає проведення додаткової державної екологічної експертизи зазначених у пункті 1 цієї статті об'єктів екологічної експертизи;
3) визначає порядок передачі документації на державну екологічну експертизу;
4) затверджує перелік видів діяльності та об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку;
5) здійснює й інші функції в галузі екологічної експертизи в межах своєї компетенції.
Стаття 22. Компетенція Ради міністрів Автономної Республіки Крим у галузі екологічної експертизи
Рада міністрів Автономної Республіки Крим у порядку, встановленому цим Законом та іншими законодавчими актами:
1) приймає рішення про проведення державної екологічної експертизи екологічних ситуацій та діючих об'єктів і комплексів, негативний вплив яких на стан навколишнього природного середовища поширюється за межі одного району;
2) призначає проведення додаткової державної екологічної експертизи зазначених у пункті 1 цієї статті об'єктів екологічної експертизи;
3) вирішує інші питання у галузі екологічної експертизи в межах своєї компетенції.
Стаття 23. Компетенція місцевих рад у галузі екологічної експертизи
Місцеві ради в межах відповідної території у порядку, встановленому цим Законом та іншими законодавчими актами:
1) приймають рішення і організують у разі необхідності проведення екологічної експертизи;
2) визначають граничні розміри відрахувань на проведення екологічних експертиз з відповідних позабюджетних фондів охорони навколишнього природного середовища;
3) координують діяльність суб'єктів екологічної експертизи;
4) сприяють інформуванню населення про результати екологічних експертиз;
5) здійснюють контроль за дотриманням вимог законодавства про екологічну експертизу;
6) вирішують інші питання у галузі екологічної експертизи в межах своєї компетенції.
Окремі повноваження щодо регулювання відносин у галузі екологічної експертизи сільські, селищні, міські ради можуть надавати своїм виконавчим комітетам.
( Частина друга статті 23 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 5456-VI від 16.10.2012 )
Стаття 24. Компетенція центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, в галузі екологічної експертизи
До відання центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, належить:
( Абзац перший статті 24 із змінами, внесеними згідно із Законом
3530-VI від 16.06.2011 )( Пункт 1 частини першої статті 24 виключено на підставі Закону
N 5456-VI від 16.10.2012 )
2) затвердження у встановленому порядку нормативно-технічних та інструктивно-методичних документів у галузі екологічної експертизи;
( Пункт 3 частини першої статті 24 виключено на підставі Закону
N 5456-VI від 16.10.2012 )
( Пункт 4 частини першої статті 24 виключено на підставі Закону
N 5456-VI від 16.10.2012 )
( Пункт 5 частини першої статті 24 виключено на підставі Закону
N 5456-VI від 16.10.2012 )
( Пункт 6 частини першої статті 24 виключено на підставі Закону
N 5456-VI від 16.10.2012 )
7) координація еколого-експертної діяльності, здійснення методичного керівництва з питань проведення екологічної експертизи незалежно від її форм;
( Пункт 8 частини першої статті 24 виключено на підставі Закону
N 5456-VI від 16.10.2012 )
9) здійснення інших повноважень, визначених законами України та покладених на нього Президентом України.
( Пункт 9 частини першої статті 24 в редакції Закону
N 5456-VI від 16.10.2012 )
................Перейти до повного тексту