1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


ЗАКОН УКРАЇНИ
Про гідрометеорологічну діяльність
(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1999, № 16, ст.95) ( Із змінами, внесеними згідно із Законами № 3370-IV від 19.01.2006, ВВР, 2006, № 22, ст.184 № 4731-VI від 17.05.2012, ВВР, 2013, № 15, ст.98 № 5459-VI від 16.10.2012, ВВР, 2013, № 48, ст.682 № 77-VIII від 28.12.2014, ВВР, 2015, № 11, ст.75 № 2269-VIII від 18.01.2018, ВВР, 2018, № 12, ст.68 № 124-IX від 20.09.2019, ВВР, 2019, № 46, ст.295 № 2849-IX від 13.12.2022 ) ( У тексті Закону слова "засоби масової інформації" в усіх відмінках і числах замінено словом "медіа" згідно із Законом № 2849-IX від 13.12.2022 )
Цей Закон визначає загальні правові, економічні, соціальні та організаційні засади провадження гідрометеорологічної діяльності в Україні, правовий статус національної гідрометеорологічної служби та її працівників.
РОЗДІЛ I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Терміни та визначення
У цьому Законі терміни вживаються у такому значенні:
гідрометеорологічна діяльність - діяльність національної гідрометеорологічної служби, інших юридичних осіб незалежно від форм власності та фізичних осіб, спрямована на здійснення спостережень за гідрометеорологічними умовами, геофізичними процесами в атмосфері, аналізу й узагальнення отриманих даних, активних впливів на гідрометеорологічні процеси, забезпечення гідрометеорологічною інформацією, прогнозами і попередженнями про небезпечні та стихійні гідрометеорологічні явища органів державної влади, органів місцевого самоврядування, населення, а також гідрометеорологічне обслуговування заінтересованих юридичних та фізичних осіб;
національна гідрометеорологічна служба - система державних органів, підприємств, установ та організацій, що забезпечують виконання комплексу робіт з проведення спостережень, збору, обробки, передачі, зберігання і використання даних у сфері гідрометеорології, кліматології, геофізики атмосфери, а також базових спостережень за забрудненням навколишнього природного середовища та надання відповідної інформації;
державна система гідрометеорологічних спостережень - комплексна багаторівнева спостережно-інформаційна система, призначена для проведення систематичних спостережень за гідрометеорологічними умовами, станом атмосфери, забруднення навколишнього природного середовища під впливом природних і антропогенних факторів та забезпечення споживачів інформацією про їх фактичний та очікуваний стан;
гідрометеорологічні спостереження - інструментальні вимірювання та візуальна оцінка гідрометеорологічних умов і стану атмосфери;
спеціалізовані гідрометеорологічні спостереження - гідрометеорологічні та інші спостереження, що провадяться для потреб окремих споживачів;
гідрометеорологічна інформація - сукупність даних про фактичний стан і очікувані зміни гідрометеорологічних умов, отриманих внаслідок спостережень, оброблених та проаналізованих за встановленими методиками і занесених на паперові або технічні носії інформації;
фактична гідрометеорологічна інформація - гідрометеорологічна інформація, отримана за фактичними даними гідрометеорологічних спостережень у конкретний строк;
гідрометеорологічна інформація загального користування - сукупність даних про фактичні та очікувані гідрометеорологічні умови і стан навколишнього природного середовища, отриманих внаслідок стандартних спостережень і оброблених за встановленими методиками, призначених для гідрометеорологічного забезпечення органів державної влади, органів місцевого самоврядування і населення;
термінова гідрометеорологічна інформація - сукупність даних про небезпечні та стихійні гідрометеорологічні явища та екстремально високі рівні забруднення навколишнього природного середовища, які підлягають негайному доведенню до відповідних органів та населення для вжиття необхідних заходів для запобігання або ліквідації негативних наслідків;
спеціалізована гідрометеорологічна інформація - сукупність даних про фактичні та очікувані гідрометеорологічні умови і стан забруднення навколишнього природного середовища, отриманих внаслідок стандартних та додаткових спостережень, що використовуються для платного гідрометеорологічного обслуговування заінтересованих юридичних і фізичних осіб в обсягах і формах, що задовольняють їх потреби;
гідрометеорологічний прогноз - науково і методично обгрунтоване передбачення гідрометеорологічних умов або значень окремих елементів погоди, гідрологічного режиму;
матеріали гідрометеорологічних спостережень - результати інструментальних і візуальних гідрометеорологічних спостережень, базових спостережень за забрудненням навколишнього природного середовища, оброблені та проаналізовані за встановленими методиками і занесені на паперові або технічні носії інформації;
гідрометеорологічне забезпечення - діяльність органів національної гідрометеорологічної служби, спрямована на обов’язкове і систематичне доведення гідрометеорологічної інформації загального користування, а також термінової гідрометеорологічної інформації до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та населення;
гідрометеорологічне обслуговування - надання користувачам за плату на договірних засадах гідрометеорологічної та іншої інформації.
Стаття 2. Законодавство України у сфері гідрометеорологічної діяльності
Відносини у сфері гідрометеорологічної діяльності регулюються цим Законом, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до нього, а також міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.
Стаття 3. Основні принципи державної політики у сфері гідрометеорологічної діяльності
Основними принципами державної політики у сфері гідрометеорологічної діяльності є:
державне регулювання та контроль у сфері гідрометеорологічної діяльності;
поєднання державних і громадських інтересів в отриманні та використанні інформації про фактичний стан і очікувані зміни гідрометеорологічних умов і стану навколишнього природного середовища;
системність, комплексність, безперервність і репрезентативність гідрометеорологічних спостережень і прогнозування;
додержання вимог нормативів та правил метрології, застосування засобів вимірювання, приладів, устаткування, що є безпечними для здоров’я та життя працівників гідрометеорологічної служби, населення і навколишнього природного середовища;
( Абзац п’ятий статті 3 із змінами, внесеними згідно із Законом № 124-IX від 20.09.2019 )
попереджувальний і невідкладний характер гідрометеорологічного забезпечення і обслуговування щодо небезпечних та стихійних гідрометеорологічних явищ;
пріоритетність вимог екологічної безпеки;
безплатність гідрометеорологічного забезпечення органів державної влади, органів місцевого самоврядування і населення інформацією загального користування та платність гідрометеорологічного обслуговування, надання гідрометеорологічних послуг юридичним і фізичним особам;
провадження гідрометеорологічної діяльності на основі принципів міжнародного співробітництва та пріоритету норм міжнародного права.
Стаття 4. Напрями гідрометеорологічної діяльності
Основними напрямами гідрометеорологічної діяльності є провадження спостережень за гідрометеорологічними умовами, геофізичними процесами в атмосфері та базових спостережень за рівнем забруднення навколишнього природного середовища; збір, обробка, передача та зберігання даних спостережень; розроблення гідрометеорологічних прогнозів, гідрометеорологічне забезпечення органів державної влади, органів місцевого самоврядування і населення; гідрометеорологічне обслуговування та надання гідрометеорологічних послуг заінтересованим юридичним та фізичним особам; здійснення активних впливів на гідрометеорологічні процеси.
Стаття 5. Суб’єкти відносин у сфері гідрометеорологічної діяльності
Суб’єктами відносин у сфері гідрометеорологічної діяльності є:
центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері гідрометеорологічної діяльності, та підприємства, установи і організації, що належать до сфери його управління;
( Абзац другий статті 5 в редакції Закону № 5459-VI від 16.10.2012 )
центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері гідрометеорологічної діяльності, та підприємства, установи і організації, що належать до сфери його управління;
( Абзац статті 5 в редакції Закону № 5459-VI від 16.10.2012 )
інші державні органи, юридичні та фізичні особи, що провадять гідрометеорологічну діяльність;
підприємства, установи, організації, громадяни - користувачі гідрометеорологічної інформації.
Стаття 6. Право на провадження гідрометеорологічної діяльності
Гідрометеорологічна діяльність на території України провадиться центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у сфері гідрометеорологічної діяльності, підприємствами, установами та організаціями, що належать до сфери їх управління, а також іншими державними органами, юридичними та фізичними особами незалежно від форми власності.
Діяльність гідрометеорологічної служби Збройних Сил України регламентується положенням, яке затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики з питань національної безпеки у сфері оборони, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері гідрометеорологічної діяльності.
( Стаття 6 із змінами, внесеними згідно із Законом № 3370-IV від 19.01.2006; в редакції Закону № 5459-VI від 16.10.2012 )
РОЗДІЛ II
КОМПЕТЕНЦІЯ ЦЕНТРАЛЬНИХ ОРГАНІВ ВИКОНАВЧОЇ ВЛАДИ, ЩО ЗАБЕЗПЕЧУЮТЬ ФОРМУВАННЯ ТА РЕАЛІЗУЮТЬ ДЕРЖАВНУ ПОЛІТИКУ У СФЕРІ ГІДРОМЕТЕОРОЛОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, МІСЦЕВИХ ДЕРЖАВНИХ АДМІНІСТРАЦІЙ ТА ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ У СФЕРІ ГІДРОМЕТЕОРОЛОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
( Назва розділу II в редакції Закону № 5459-VI від 16.10.2012 )
Стаття 7. Компетенція центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері гідрометеорологічної діяльності
До компетенції центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері гідрометеорологічної діяльності, належить:
забезпечення формування державної політики у сфері гідрометеорологічної діяльності;
здійснення управління у сфері гідрометеорологічної діяльності, координація діяльності у цій сфері інших центральних органів виконавчої влади, затвердження відповідних нормативних актів;
здійснення інших повноважень, передбачених законами України та положенням про центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері гідрометеорологічної діяльності, яке затверджується у встановленому законом порядку.
( Стаття 7 із змінами, внесеними згідно із Законом № 3370-IV від 19.01.2006; в редакції Закону № 5459-VI від 16.10.2012 )
Стаття 7-1. Компетенція центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері гідрометеорологічної діяльності
До компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері гідрометеорологічної діяльності, належить:
реалізація державної політики у сфері гідрометеорологічної діяльності;
забезпечення державного контролю у сфері гідрометеорологічної діяльності;
забезпечення проведення гідрометеорологічних, геліогеофізичних спостережень, фонових радіаційних та базових спостережень за станом забруднення навколишнього природного середовища;
забезпечення збору, обробки та узагальнення отриманої інформації;
забезпечення прогнозування погоди, гідрологічного режиму водних об’єктів, небезпечних і стихійних гідрометеорологічних явищ, врожайності сільськогосподарських культур;
ведення інформаційної бази гідрометеорологічних даних та даних про стан навколишнього природного середовища;
забезпечення органів державної влади, органів місцевого самоврядування та населення безоплатною інформацією загального користування про фактичні та очікувані зміни гідрометеорологічних умов і стану навколишнього природного середовища, попередження про небезпечні та стихійні гідрометеорологічні явища, а також здійснення гідрометеорологічного обслуговування суб’єктів господарювання незалежно від форми власності, діяльність яких залежить від гідрометеорологічних умов, у тому числі підприємств енергетики, агропромислового комплексу, комунального господарства, цивільної авіації та інших видів транспорту;
здійснення інших повноважень, передбачених законами України та положенням про центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері гідрометеорологічної діяльності, яке затверджується у встановленому законом порядку.
( Закон доповнено статтею 7-1 згідно із Законом № 5459-VI від 16.10.2012 )
Стаття 8. Компетенція місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування у сфері гідрометеорологічної діяльності
Місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування в межах своєї компетенції у сфері гідрометеорологічної діяльності:
сприяють національній гідрометеорологічній службі у провадженні нею своєї діяльності;
надають національній гідрометеорологічній службі у користування будівлі та інші об’єкти, необхідні для виробничих та комунально-побутових потреб;
надають національній гідрометеорологічній службі у користування земельні ділянки, необхідні для розміщення об’єктів, проведення гідрометеорологічних спостережень та інших робіт;
сприяють національній гідрометеорологічній службі у поширенні через медіа необхідної гідрометеорологічної інформації;
сприяють в охороні споруд, будівель та інших об’єктів, призначених для провадження гідрометеорологічної діяльності;
вирішують інші питання в межах своєї компетенції відповідно до законодавства.
РОЗДІЛ III
ПРАВОВИЙ СТАТУС НАЦІОНАЛЬНОЇ ГІДРОМЕТЕОРОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ ТА СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ ЇЇ ПРАЦІВНИКІВ
Стаття 9. Система національної гідрометеорологічної служби
До системи національної гідрометеорологічної служби входять центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері гідрометеорологічної діяльності, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері гідрометеорологічної діяльності, підприємства, установи та організації, що належать до сфери їх управління, та інші державні органи, що здійснюють гідрометеорологічну діяльність.
( Стаття 9 в редакції Закону № 5459-VI від 16.10.2012 )
Стаття 10. Правовий режим майна національної гідрометеорологічної служби
Правовий режим майна національної гідрометеорологічної служби встановлюється законодавством.
( Частину другу статті 10 виключено на підставі Закону № 2269-VIII від 18.01.2018 )
Стаття 11. Правове становище та соціальні гарантії працівників національної гідрометеорологічної служби
Розміри посадових окладів працівників національної гідрометеорологічної служби, надбавок за шкідливі умови праці, за вислугу років у системі національної гідрометеорологічної служби, інші умови оплати праці, а також розмір матеріальної допомоги визначаються Кабінетом Міністрів України, якщо інше не передбачено законами України.
На період роботи в системі національної гідрометеорологічної служби її працівники можуть забезпечуватися службовими жилими приміщеннями в порядку, встановленому законодавством.
Працівники національної гідрометеорологічної служби підлягають загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню відповідно до законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
( Частина третя статті 11 в редакції Закону № 77-VIII від 28.12.2014 )
Законодавством можуть встановлюватися й інші гарантії працівникам національної гідрометеорологічної служби.
Неправомірне втручання в гідрометеорологічну діяльність працівника національної гідрометеорологічної служби тягне за собою відповідальність, передбачену законодавством.

................
Перейти до повного тексту