1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Розпорядження


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від 2 травня 2025 р. № 439-р
Київ
Деякі питання реалізації Державної стратегії забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2030 року
1. Внести до Державної стратегії забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2030 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12 серпня 2022 р. № 752 "Про схвалення Державної стратегії забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2030 року та затвердження операційного плану з її реалізації на 2022-2024 роки" (Офіційний вісник України, 2022 р., № 70, ст. 4248), зміни, що додаються.
2. Затвердити операційний план заходів з реалізації у 2025-2027 роках Державної стратегії забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2030 року (далі - операційний план), що додається.
3. Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям (військовим адміністраціям) передбачити протягом трьох місяців після припинення чи скасування воєнного стану у місцевих програмах завдання із забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків з урахуванням заходів операційного плану.
4. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям (військовим адміністраціям) забезпечити:
виконання завдань і заходів операційного плану у межах і за рахунок видатків, передбачених у державному та місцевих бюджетах на відповідні роки, та інших джерел, не заборонених законодавством;
подання щороку починаючи з 2026 року до 15 лютого Національній соціальній сервісній службі інформації про стан виконання операційного плану та фактичні видатки на його реалізацію для її узагальнення та подання до 10 березня Міністерству соціальної політики.
5. Міністерству соціальної політики забезпечити інформування щороку починаючи з 2026 року до 1 квітня року, що настає за звітним, Кабінету Міністрів України про стан виконання операційного плану.

Прем'єр-міністр України

Д. ШМИГАЛЬ

Інд. 80


ЗАТВЕРДЖЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 2 травня 2025 р. № 439-р
ЗМІНИ,
що вносяться до Державної стратегії забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2030 року
( Див. текст )
Розділ "Стратегічні цілі, завдання, спрямовані на досягнення цілей, етапи їх виконання, очікувані результати" викласти в такій редакції:
"Стратегічні цілі, завдання, спрямовані на досягнення цілей та очікувані результати
Мета Стратегії досягається за стратегічними цілями, якими визначаються підходи до формування політики, шляхи розвитку національного механізму забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків та які відповідають завданням, установленим у національних Цілях сталого розвитку, а також напрямам Пекінської декларації.
Стратегічна ціль 1. Національний механізм забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків функціонує ефективно в різних сферах суспільного життя та на всіх рівнях прийняття управлінських рішень для відновлення України
Досягнення цілі відповідатиме пріоритетам Пекінської декларації за напрямами "Інституційні механізми поліпшення становища жінок", "Участь жінок у роботі директивних органів і в процесі прийняття рішень", а також сприятиме виконанню завдань, визначених Цілями сталого розвитку: забезпечення гендерної рівності, розширення прав і можливостей усіх жінок і дівчат та активізація роботи в межах глобального партнерства в інтересах сталого розвитку.
Проблеми, розв’язанню яких сприятиме досягнення стратегічної цілі 1:
недостатній рівень практичного застосування гендерних підходів з урахуванням міжнародних стандартів у діяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, зокрема під час проведення реформ, розроблення стратегічних та програмних документів в усіх сферах життєдіяльності суспільства, стратегій розвитку територіальних громад, антикорупційного законодавства, що призводить до неврахування потреб та інтересів різних груп дівчат і хлопців, жінок і чоловіків та не покращує становища найбільш вразливих груп;
низький рівень інституційної спроможності органів державної влади та органів місцевого самоврядування щодо реалізації принципу рівних прав та можливостей жінок і чоловіків;
недостатня спроможність центральних органів виконавчої влади щодо оцінювання гендерного впливу галузевих реформ і застосування гендерного підходу в їх діяльності;
відсутність системного фінансування програм у сфері забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на місцевому рівні;
недостатність даних, дезагрегованих за ознаками статі, віку, етнічної приналежності, наявності інвалідності, місцевості проживання та іншими релевантними ознаками, для ґрунтовного аналізу становища різних груп дівчат і хлопців, жінок і чоловіків, що обмежує можливості розв’язання найбільш актуальних проблем в усіх сферах життєдіяльності суспільства з урахуванням потреб різних груп дівчат і хлопців, жінок і чоловіків;
недостатнє використання потенціалу громадських об’єднань, які працюють у сфері забезпечення прав людини, рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, і жіночих громадських об’єднань для формування та реалізації державної гендерної політики на національному та місцевому рівні;
гендерний дисбаланс у Верховній Раді Україні, представницьких органах місцевого самоврядування, органах виконавчої влади всіх рівнів;
недостатня залученість жінок до прийняття управлінських рішень, зокрема щодо гуманітарного реагування на кризи;
низький рівень розуміння проблематики гендерної рівності суспільством загалом, зокрема державними службовцями та посадовими особами місцевого самоврядування, збереження усталених гендерних стереотипів щодо соціальних ролей жінок і чоловіків, що призводить до відсутності сталої практики проведення ними аналізу потреб різних цільових груп дівчат і хлопців, жінок і чоловіків на етапі розроблення проектів нормативно-правових актів, загальнодержавних програм, стратегій розвитку галузей, областей, районів, міст, селищ, сіл, а також під час надання послуг і врахування результатів такого аналізу в бюджетному процесі;
недостатній рівень залучення органами місцевого самоврядування жінок і чоловіків, зокрема з числа вразливих груп, до участі в урядуванні та розвитку громад.
Оперативна ціль 1. Враховано принцип забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків під час формування та реалізації політики в усіх сферах життєдіяльності суспільства та на всіх рівнях
Завдання для реалізації оперативної цілі:
приведення законодавства України у відповідність з міжнародними зобов’язаннями та нормами права Європейського Союзу для забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків;
забезпечення застосування гендерно орієнтованого підходу в бюджетному процесі на державному та місцевому рівні;
забезпечення збирання та оприлюднення даних для проведення моніторингу досягнення гендерної рівності.
Очікувані результати:
програмні та стратегічні документи Уряду, регіональні стратегії розвитку, стратегії розвитку територіальних громад та плани заходів з їх реалізації враховують принцип забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, зокрема в гуманітарному реагуванні на кризи та у проектах з відновлення та розвитку України;
національне законодавство приведено у відповідність з міжнародними стандартами і нормами права Європейського Союзу, конвенціями і рекомендаціями Ради Європи з питань недискримінації, гендерної рівності та прав жінок з урахуванням усіх вимог щодо недопущення дискримінації, визначених Конвенцією Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбу із цими явищами (Стамбульською конвенцією);
гендерний компонент враховано в усіх проектах і програмах міжнародної технічної допомоги;
зменшилася кількість випадків дискримінації за ознакою статі та іншими ознаками;
статистична та адміністративна звітність відображає становище та потреби різних груп жінок і чоловіків, дівчат і хлопців та використовується для формування політики в усіх сферах життєдіяльності суспільства;
забезпечено проведення моніторингу виконання Україною міжнародних зобов’язань з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків;
гендерно орієнтований підхід застосовується в бюджетному процесі на державному та місцевому рівні.
Оперативна ціль 2. Підвищено спроможність інституційного механізму забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, забезпечено рівні права та можливості жінок і чоловіків у процесах прийняття управлінських рішень та відновлення України
Завдання для реалізації оперативної цілі:
забезпечення рівної участі жінок і чоловіків у прийнятті управлінських рішень в усіх сферах життєдіяльності суспільства, зокрема в гуманітарному реагуванні на кризи та в процесі відновлення України;
забезпечення координації діяльності суб’єктів інституційного механізму з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків;
забезпечення впровадження системного підходу до формування компетенцій державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування з питань рівних прав та можливостей жінок і чоловіків.
Очікувані результати:
збільшилося представництво жінок серед депутатів усіх рівнів, на посадах державної служби категорії "А";
представниці громадських об’єднань, які репрезентують різні групи, беруть участь у формуванні, реалізації та моніторингу державної політики і виконанні міжнародних зобов’язань у сфері забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків;
функціонує ефективна система координації дій та співпраці центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, міжнародних організацій, громадських об’єднань, суб’єктів господарювання у сфері забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків;
державні службовці та посадові особи місцевого самоврядування мають високий рівень гендерної чутливості, володіють навичками аналізу потреб різних цільових груп дівчат і хлопців, жінок і чоловіків, гендерними компетенціями (щодо застосування гендерного підходу, гендерного аналізу, гендерно орієнтованого підходу в бюджетному процесі, проведення гендерних аудитів, гендерно-правової експертизи), враховують результати аналізу під час формування та реалізації політики.
Очікувані результати досягнення стратегічної цілі 1
Індикатори Цільове значення індикатора на 2030 рік
1. Частка прийнятих Кабінетом Міністрів України нормативно-правових актів, які відповідають принципу забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, у загальній кількості нормативно-правових актів, моніторинг яких проведено, відсотків (індикатор 1 Цілей сталого розвитку завдання 1, ціль 5) 100
2. Співвідношення жінок і чоловіків у складі Верховної Ради України, відсотків (індикатор 1 Цілей сталого розвитку завдання 5, ціль 5) чоловіків - 70
жінок - 30
3. Співвідношення жінок і чоловіків, обраних депутатами Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, відсотків (індикатор 2 Цілей сталого розвитку завдання 5, ціль 5) чоловіків - 60
жінок - 40
4. Співвідношення жінок і чоловіків серед послів України в іноземних державах, відсотків (індикатор 5 Цілей сталого розвитку завдання 5, ціль 5) чоловіків - 77,2
жінок - 22,8
5. Cпіввідношення жінок і чоловіків на посадах державної служби категорії "А", відсотків (індикатор 4 Цілей сталого розвитку завдання 5, ціль 5) чоловіків - 60
жінок - 40
Стратегічна ціль 2. Жінки і чоловіки вільні від дискримінації та насильства за ознакою статі, мають рівний доступ до правосуддя
Ціль відповідає пріоритетам Пекінської декларації за напрямами "Насильство щодо жінок", "Жінки та збройні конфлікти", "Права жінок є правами людини", а також сприяє виконанню завдань, визначених Цілями сталого розвитку: забезпечення гендерної рівності, розширення прав і можливостей усіх жінок і дівчат, зменшення нерівності, сприяння розбудові миролюбного та відкритого суспільства в інтересах сталого розвитку, забезпечення доступу до правосуддя для всіх і створення ефективних підзвітних та заснованих на широкій участі інституцій на всіх рівнях.
Проблеми, розв’язанню яких сприятиме досягнення стратегічної цілі 2:
відсутність достатньої нормативно-правової бази, яка відповідає європейським стандартам, для забезпечення ефективної протидії дискримінації, насильству за ознакою статі, домашньому насильству, сексуальному насильству, пов’язаному із збройною агресією Російської Федерації проти України;
відсутність механізму нормативного регулювання надання комплексної допомоги особам, які постраждали від сексуального насильства, пов’язаного із збройною агресією Російської Федерації проти України;
відсутність достовірних даних щодо поширеності всіх форм насильства за ознакою статі, сексуального насильства, пов’язаного із збройною агресією Російської Федерації проти України, із розподілом за статтю, віком та іншими ознаками;
відсутність "нульової" толерантності суспільства до стигми, дискримінації, всіх форм насильства за ознакою статі, домашнього насильства, сексуального насильства, пов’язаного із збройною агресією Російської Федерації проти України;
низький рівень обізнаності населення щодо форм і проявів дискримінації за ознакою статі та наявного механізму захисту від дискримінації, особливо серед жінок і чоловіків, дівчат і хлопців із вразливих груп, які зазвичай зазнають дискримінації за кількома ознаками (множинної дискримінації);
поширеність гендерних стереотипів у медіа та соціальних мережах через низький рівень гендерної чутливості та обізнаності журналістів з питань протидії дискримінації та забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків;
низький рівень гендерної чутливості працівників судових і правоохоронних органів під час реагування на випадки дискримінації та насильства за ознакою статі;
недосконалість системи запобігання та протидії насильству з використанням інформаційно-комунікаційних технологій.
Досягнення цієї стратегічної цілі забезпечуватиметься гармонізовано, зокрема із досягненнями цілей Національної стратегії у сфері прав людини, і реалізовуватимуться в межах виконання Державної соціальної програми запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі на період до 2025 року, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2021 р. № 145 "Питання Державної соціальної програми запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі на період до 2025 року" (Офіційний вісник України, 2021 р., № 19, ст. 804), Національного плану дій з виконання резолюції Ради Безпеки ООН 1325 "Жінки, мир, безпека" на період до 2025 року, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2020 р. № 1544, а також плану заходів з реалізації зобов’язань Уряду України, взятих в рамках міжнародної ініціативи "Партнерство Біарріц" з утвердження гендерної рівності, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 р. № 1578.
Оперативна ціль 1. Створено умови для ефективного запобігання та протидії всім видам та формам дискримінації, а також насильству за ознакою статі, надання допомоги особам, які постраждали від сексуального насильства, пов’язаного із збройною агресією Російської Федерації проти України
Завдання для реалізації оперативної цілі:
актуалізація нормативно-правової бази у сфері протидії дискримінації, насильству за ознакою статі, домашньому насильству, сексуальному насильству, пов’язаному із збройною агресією Російської Федерації проти України;
забезпечення правового та соціального захисту постраждалих від домашнього насильства та насильства за ознакою статі, сексуального насильства, пов’язаного із збройною агресією Російської Федерації проти України;
формування "нульової" толерантності суспільства до насильства за ознакою статі, домашнього насильства, сексуального насильства, пов’язаного із збройною агресією Російської Федерації проти України, а також неупередженого ставлення населення до постраждалих від усіх видів насильства.
Очікувані результати:
сформовано нормативно-правову базу з питань запобігання та протидії дискримінації, насильству за ознакою статі, домашньому насильству, сексуальному насильству, пов’язаному із збройною агресією Російської Федерації проти України;
забезпечено якість і доступність послуг для постраждалих від усіх видів насильства, зокрема через залучення надавачів послуг громадського сектору;
удосконалено систему збирання, оброблення, використання, обміну та моніторингу даних (із розподілом за статтю та іншими характеристиками) щодо поширення насильства за ознакою статі, сексуального насильства, пов’язаного із збройною агресією Російської Федерації проти України;
збільшилася частка жінок і чоловіків, дівчат і хлопців, які усвідомлюють насильство за ознакою статі як порушення прав людини;
збільшилася частка гендерно чутливих інформаційних матеріалів у медіа та соціальних мережах, які використовують гендерно чутливу мову.
Оперативна ціль 2. Забезпечено рівний доступ до правосуддя для жінок і чоловіків
Завдання для реалізації оперативної цілі:
розроблення ефективного механізму реагування на випадки всіх видів дискримінації та насильства за ознакою статі для забезпечення рівного доступу жінок і чоловіків з урахуванням представників вразливих груп, які можуть страждати від множинної дискримінації та насильства, до правосуддя;
розроблення механізму запобігання та протидії дискримінації та насильству за ознакою статі з використанням інформаційно-комунікаційних технологій.
Очікувані результати:
розроблено дієвий і доступний механізм реагування на випадки дискримінації та насильства за ознакою статі;
упроваджується механізм запобігання та протидії дискримінації та насильству за ознакою статі з використанням інформаційно-комунікаційних технологій;
представники всіх верств населення, зокрема найбільш вразливих груп жінок, які можуть страждати від множинної дискримінації, добре обізнані щодо всіх форм дискримінації, своїх прав і механізму захисту від дискримінації;
збільшилася частка жінок, зокрема тих, що належать до вразливих груп, які захистили свої порушені права, отримавши безоплатну правничу допомогу (первинну, вторинну) в центрах із надання безоплатної вторинної правничої допомоги.
Очікувані результати досягнення стратегічної цілі 2
Індикатори Цільове значення індикатора на 2030 рік
1. Частка жінок і дівчат віком від 15 до 49 років, які протягом останніх 12 місяців зазнали насильства за ознакою статі з боку подружжя, нареченого, особи, з якою спільно проживають, але не перебувають у шлюбі, відсотків (індикатор 2 Цілей сталого розвитку завдання 2, ціль 5) зменшення на 5 відсотків кожні три роки
2. Частка осіб, які постраждали від сексуального насильства, пов’язаного із збройною агресією Російської Федерації проти України, та яким надано допомогу загальними та спеціалізованими службами підтримки постраждалих, у загальній кількості осіб, які подавали відповідні звернення, відсотків (індикатор 4 Цілей сталого розвитку завдання 2, ціль 5) 55
3. Кількість осіб, які звертаються за безоплатною правничою допомогою, осіб (індикатор 1 Цілей сталого розвитку завдання 6, ціль 16): 655000
жінки
чоловіки
393000
262000
4. Частка осіб, які повідомили про те, що в останні 12 місяців особисто зіткнулися з проявами дискримінації за ознакою статі, у загальній кількості осіб, що подали звернення до експертної ради з питань дискримінації за ознакою статі та комісій, відсотків (індикатор 1 Цілей сталого розвитку завдання 2, ціль 10) 90
5. Частка осіб, постраждалих від домашнього насильства та насильства за ознакою статі, яким надано допомогу загальними та спеціалізованими службами підтримки постраждалих, у загальній кількості осіб, які подавали відповідні звернення, відсотків (індикатор 5 Цілей сталого розвитку завдання 2, ціль 5) 55
Стратегічна ціль 3. Жінки і чоловіки користуються рівними правами та можливостями людського розвитку у сферах освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, культури, спорту
Досягнення цілі відповідатиме пріоритетам Пекінської декларації за напрямами "Жінки та бідність", "Освіта та професійна підготовка жінок", "Жінки та охорона здоров’я", "Жінки та медіа", "Дівчата", а також сприятиме виконанню завдань, визначених Цілями сталого розвитку: подолання бідності, забезпечення здорового способу життя та сприяння благополуччю для всіх у будь-якому віці, забезпечення всеохоплюючої якісної освіти, заохочення до навчання протягом усього життя для всіх, забезпечення гендерної рівності, розширення прав і можливостей усіх жінок і дівчат, скорочення нерівності та сприяння розбудові миролюбного та відкритого суспільства в інтересах сталого розвитку, забезпечення доступу до правосуддя для всіх і створення ефективних підзвітних та заснованих на широкій участі інституцій на всіх рівнях.
Досягнення цієї стратегічної цілі забезпечуватиметься гармонізовано, зокрема із досягненням цілей Стратегії людського розвитку, затвердженої Указом Президента України від 2 червня 2021 р. № 225 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14 травня 2021 року "Про Стратегію людського розвитку", Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2020 р. № 695 (Офіційний вісник України, 2020 р., № 67, ст. 2155; 2024 р., № 79, ст. 4627), Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 р. № 366 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 36, ст. 2154), плану заходів з реалізації зобов’язань Уряду України, взятих в рамках міжнародної ініціативи "Партнерство Біарріц" з утвердження гендерної рівності, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 р. № 1578, Стратегії впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20 грудня 2022 р. № 1163 (Офіційний вісник України, 2023 р., № 1, ст. 37).

................
Перейти до повного тексту