- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 22 травня 2019 р. № 438 Київ |
Про затвердження Положення про науковий ліцей
Відповідно до абзацу шостого частини п’ятої
статті 21 Закону України
"Про освіту" Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Затвердити Положення про науковий ліцей, що додається.
2. Внести до
Порядку призначення і виплати стипендій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 липня 2004 р. № 882 "Питання стипендіального забезпечення" (Офіційний вісник України, 2004 р., № 28, ст. 1871; 2017 р., № 4, ст. 151; 2019 р., № 16, ст. 549), зміни, що додаються.
Прем'єр-міністр України |
В.ГРОЙСМАН |
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 22 травня 2019 р. № 438
ПОЛОЖЕННЯ
про науковий ліцей
( У назві та тексті Положення слова "науковий ліцей та науковий ліцей-інтернат" у всіх відмінках та формах числа замінено словами "науковий ліцей" у відповідному відмінку і числі згідно з Постановою КМ
№ 664 від 30.06.2021 )
( У тексті Положення слова "Науковий ліцей та науковий ліцей-інтернат" і "Про загальну середню освіту" замінено відповідно словами "Науковий ліцей" і "Про повну загальну середню освіту" згідно з Постановою КМ
№ 664 від 30.06.2021 )
Загальна частина
1. Це Положення визначає основні засади діяльності наукових ліцеїв незалежно від форми власності та підпорядкування.
2. У цьому Положенні терміни вживаються у такому значенні:
методична комісія - фахове об’єднання педагогічних працівників наукового ліцею із залученням науково-педагогічних (наукових) працівників закладів вищої освіти та наукових установ, яке визначає, організовує та координує залучення учнів до наукової, науково-технічної, навчально-дослідницької, дослідницько-експериментальної, конструкторської, винахідницької та пошукової діяльності та/або поглиблене вивчення окремих предметів;
проектна група учнів - група з трьох і більше учнів, яка працює над проектом з метою участі у розв’язанні проблеми технологічного, інженерного, економічного, соціального або гуманітарного характеру.
3. Науковий ліцей провадить освітню діяльність, спрямовану на залучення та підготовку учнівської молоді до наукової і науково-технічної діяльності.
Науковий ліцей є юридичною особою та діє на підставі власних установчих документів, які розробляються та затверджуються засновником відповідно до законодавства та цього Положення.
Науковий ліцей може утворюватися закладом вищої освіти відповідно до Закону України
"Про вищу освіту".
4. Науковий ліцей як заклад загальної середньої освіти одночасно з освітою наукового спрямування забезпечує здобуття базової середньої освіти або повної загальної середньої освіти.
Науковий ліцей користується правами та виконує обов’язки закладу загальної середньої освіти відповідного ступеня, а також набуває додаткових прав і обов’язків, передбачених законодавством.
Учасники освітнього процесу наукового ліцею користуються правами і виконують обов’язки учасників освітнього процесу закладу загальної середньої освіти відповідного ступеня, які визначені Законами України
"Про освіту",
"Про повну загальну середню освіту", цим Положенням, а також набувають додаткових прав і обов’язків відповідно до законодавства.
5. Науковий ліцей повинен:
1) мати укладений не менш як на три роки договір (угоду, меморандум) про співпрацю (співробітництво, спільну діяльність з навчально-дослідницької, дослідницько-експериментальної, наукової, конструкторської, винахідницької та пошукової діяльності) у сфері науки із закладом вищої освіти або науковою установою та/або бути заснованим закладом вищої освіти;
2) мати у своєму складі методичні комісії відповідно до профілю/профілів навчання та/або за напрямом діяльності наукового ліцею;
3) забезпечити залучення до керівництва участю учнів у науковій, навчально-дослідницькій, дослідницько-експериментальній, конструкторській, винахідницькій, пошуковій діяльності не менше двох педагогічних працівників та/або наукових чи науково-педагогічних працівників (для яких науковий ліцей не є основним місцем роботи), які мають досвід підготовки до участі учнів у IV етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів, III етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів - членів Малої академії наук, міжнародних олімпіад;
4) забезпечувати здійснення освітнього процесу в обсязі не меншому, ніж 5 відсотків навчального навантаження учнів особами, які мають науковий ступінь, вчені звання або почесні звання "народний", "заслужений";
5) мати власну та/або орендовану матеріально-технічну базу для провадження наукової, навчально-дослідницької, дослідницько-експериментальної, конструкторської, винахідницької, пошукової діяльності згідно з угодою щодо користування ресурсами лабораторій, фондів, музеїв, архівів тощо відповідно до профілю/профілів навчання та/або за напрямом діяльності наукового ліцею;
6) забезпечувати високу результативність участі учнів (або учнів разом з педагогічними працівниками цього наукового ліцею) в одному чи кількох видах діяльності: навчально-дослідницькій, дослідницько-експериментальній, науковій, конструкторській, винахідницькій, пошуковій за останні п’ять років;
7) мати стратегію розвитку закладу освіти не менш як на п’ять років.
Вимоги підпунктів 5 і 6 цього пункту не поширюються на заклади освіти, створені на підконтрольній українській владі території Донецької та Луганської областей.
6. З метою визначення відповідності закладу загальної середньої освіти вимогам підпунктів 3-5 пункту 5 цього Положення директор такого закладу звертається до Державної служби якості освіти з ініціативою щодо проведення позапланового інституційного аудиту.
До проведення такого позапланового інституційного аудиту залучаються представники наукової громадськості, Наукового комітету Національної ради з питань розвитку науки і технологій, закладів вищої освіти, Національної академії наук та/або національних галузевих академій наук у порядку, визначеному законодавством.
За результатами позапланового інституційного аудиту заклад загальної середньої освіти може бути визначений засновником як науковий ліцей шляхом внесення змін до його установчих документів у порядку, визначеному законодавством.
У разі виявлення невідповідності наукового ліцею вимогам цього Положення, у тому числі за результатами заходів державного нагляду (контролю), засновник повинен змінити тип закладу освіти шляхом внесення змін до його установчих документів у порядку, визначеному законодавством.
7. Засновником наукового ліцею повинні бути забезпечені:
можливості для участі учнів у навчально-дослідницькій, дослідницько-експериментальній, науковій, конструкторській, винахідницькій, пошуковій діяльності;
умови для розвитку інноваційної культури учнів;
безоплатний та безперешкодний доступ до навчального обладнання під час здійснення освітнього процесу для реалізації участі учнів у навчально-дослідницькій, дослідницько-експериментальній, науковій, конструкторській, винахідницькій, пошуковій діяльності та забезпечення учнів стипендіями;
умови та відповідне освітнє середовище для розвитку загальних та спеціальних здібностей та набуття компетентностей, необхідних для подальшої навчально-дослідницької, дослідницько-експериментальної, наукової, конструкторської, винахідницької, пошукової діяльності.
Інформація про належність закладу освіти до типу наукових ліцеїв відображається в Реєстрі суб’єктів освітньої діяльності Єдиної державної електронної бази з питань освіти.
8. Головними завданнями наукового ліцею є:
підготовка майбутнього вченого, особистості, здатної до інноваційної діяльності, прийняття системних рішень, у тому числі в критичних ситуаціях;
провадження освітньої діяльності на основі підходів дослідно-орієнтованого навчання, спрямованої на залучення та підготовку учнівської молоді до наукової і науково-технічної діяльності;
забезпечення здобуття учнями освіти відповідно до Державного стандарту загальної середньої освіти та стандарту спеціалізованої освіти наукового спрямування, у тому числі завдяки системній роботі з використання завдань та досліджень високого рівня складності (олімпіадних, турнірних, проектно-конкурсних тощо);
забезпечення поглибленого вивчення профільних предметів та набуття компетентностей, необхідних для подальшої наукової і науково-технічної діяльності;
навчання на засадах загальнонаціональних цінностей, формування громадянської позиції, власної гідності, патріотичного виховання, академічної доброчесності;
пошук і відбір для навчання обдарованих дітей, які виявляють здібності до навчально-дослідницької, дослідницько-експериментальної, наукової, конструкторської, винахідницької, пошукової діяльності;
розроблення та впровадження нових освітніх технологій і форм організації освітнього процесу;
налагодження співпраці із закладами вищої освіти та науковими установами;
залучення діячів науки, працівників підприємств, установ, організацій, представників професійних асоціацій відповідно до профілю наукового ліцею до освітнього процесу, керівництва проектними групами учнів.
Освітній процес у науковому ліцеї та оцінювання досягнень учнів
10. У науковому ліцеї освітній процес поєднується з участю та/або підготовкою учнів до наукової, науково-технічної, навчально-дослідницької, дослідницько-експериментальної, конструкторської, винахідницької та пошукової діяльності відповідно до стандарту спеціалізованої освіти наукового спрямування.
Освітня діяльність, організація освітнього процесу, оцінювання учнів наукового ліцею здійснюються відповідно до
Закону України "Про повну загальну середню освіту".
11. Науковий ліцей провадить освітню діяльність за власними освітніми програмами, у тому числі наскрізними, або типовими освітніми програмами, що затверджуються МОН.
Власні освітні програми наукового ліцею, що розроблені не на основі типової освітньої програми, затверджуються Державною службою якості освіти у порядку, встановленому законодавством.
12. Освітні програми наукового ліцею повинні розроблятися на основі відповідного Державного стандарту загальної середньої освіти та стандарту спеціалізованої освіти наукового спрямування.
14. У науковому ліцеї може організовуватися робота наукових товариств учнів, гуртків, секцій, а також можуть проводитися освітні заходи з відповідної наукової (науково-технічної) проблематики.
15. У науковому ліцеї можуть проводитися наукові заходи (тижні науки, конференції, конкурси, виставки, турніри, дебати, зустрічі з науковцями тощо). Формат та графік проведення таких заходів затверджуються директором наукового ліцею на початку навчального року.
17. Поточне та підсумкове оцінювання результатів навчання учнів щодо їх відповідності вимогам освітньої програми наукового ліцею, вибір їх форм, змісту та способу здійснює цей заклад освіти.
22. Рішення про нагородження учнів наукового ліцею за успіхи у навчанні або участі в навчально-дослідницькій, дослідницько-експериментальній, науковій, конструкторській, винахідницькій, пошуковій діяльності приймає педагогічна рада такого закладу.
24. Педагогічні працівники наукових ліцеїв забезпечують єдність навчання, виховання і розвитку учнів у рамках освітнього процесу.
Дисципліна в науковому ліцеї забезпечується на основі взаємоповаги всіх учасників освітнього процесу, дотримання правил внутрішнього розпорядку наукового ліцею та цього Положення.
Застосування будь-яких форм фізичного та психічного насильства до учнів забороняється.
Залучення учнів під час освітнього процесу до виконання робіт чи до участі у заходах, не пов’язаних з виконанням освітньої програми, забороняється, крім випадків, передбачених рішенням Кабінету Міністрів України.
Структура та організація діяльності наукового ліцею
25. Науковий ліцей незалежно від підпорядкування і форми власності може мати у своєму складі структурні підрозділи (крім структурних підрозділів, що забезпечують здобуття дошкільної або початкової освіти), у тому числі філії.
У складі наукового ліцею можуть створюватися тимчасові (від одного семестру (триместру) науково-дослідницькі класи та/або проектні групи учнів з метою розроблення та апробації нових варіантів педагогічних технологій, методів навчання і форм організації освітнього процесу та їх ефективності.
Науковий ліцей може створювати у своєму складі класи з вечірньою (заочною), дистанційною формою навчання, інклюзивні класи для навчання осіб з особливими освітніми потребами.
26. У складі наукового ліцею створюються:
класи (групи) з поглибленим вивченням окремих предметів для досягнення учнями результатів навчання та компетентностей згідно з вимогами стандарту спеціалізованої освіти наукового спрямування, у тому числі завдяки системній роботі з використання завдань та досліджень високого рівня складності (олімпіадних, турнірних, проектно-конкурсних тощо);
проектні групи учнів;
методичні комісії.
До функцій методичних комісій, зокрема, належать:
сприяння впровадженню в освітній процес методик дослідно-орієнтованого навчання;
розроблення і реалізація дослідницьких проектів;
визначення критеріїв оцінювання участі учнів у навчально-дослідницькій, дослідницько-експериментальній, науковій, конструкторській, винахідницькій, пошуковій діяльності.
................Перейти до повного тексту