1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Розпорядження


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від 31 березня 2015 р. № 432-р
Київ
Деякі питання реформування системи державного управління автомобільними дорогами загального користування
1. Внести зміни до Концепції реформування системи державного управління автомобільними дорогами загального користування, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2008 р. № 1096 (Офіційний вісник України, 2008 р., № 63, ст. 2148; 2011 р., № 59, ст. 2378), виклавши її в редакції, що додається.
2. Внести зміни до плану заходів щодо реалізації Концепції реформування системи державного управління автомобільними дорогами загального користування, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 3 серпня 2011 р. № 739 "Деякі питання реформування системи державного управління автомобільними дорогами загального користування" (Офіційний вісник України, 2011 р., № 59, ст. 2378; 2012 р., № 83, ст. 3364), виклавши його в редакції, що додається.
Прем'єр-міністр України А.ЯЦЕНЮК
Інд. 21
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 20 серпня 2008 р. № 1096
(в редакції розпорядження Кабінету Міністрів України
від 31 березня 2015 р. № 432-р)
КОНЦЕПЦІЯ
реформування системи державного управління автомобільними дорогами загального користування
Проблема, яка потребує розв'язання
Ця Концепція спрямована на визначення основних напрямів реформування системи державного управління автомобільними дорогами загального користування (далі - автомобільні дороги) та удосконалення механізму фінансового забезпечення дорожнього господарства і прозорості прийняття управлінських рішень під час організації нового будівництва, реконструкції, капітального, поточного ремонту та експлуатаційного утримання таких доріг.
Забезпечення розвитку мережі автомобільних доріг та поліпшення їх транспортно-експлуатаційного стану є необхідною умовою для подальшого соціально-економічного розвитку держави і суспільства.
Протяжність мережі автомобільних доріг, яка становить 169,6 тис. кілометрів, та її щільність (281 кілометр на 1 тис. кв. кілометрів) в основному відповідають темпам розвитку національної економіки. Проте експлуатаційний стан автомобільних доріг потребує значного поліпшення, а дорожнє покриття подекуди вимагає повного оновлення. За даними науковців, щороку держава втрачає близько 30 млрд. гривень валового внутрішнього продукту через незадовільний стан автомобільних доріг.
Географічне розташування України за умови інтеграції вітчизняної транспортної інфраструктури в європейську дасть змогу в майбутньому отримувати щороку від транзитних міжнародних перевезень автомобільним транспортом та туристичних поїздок значні надходження до державного бюджету.
Територією України проходять міжнародні транспортні коридори, зокрема три автомобільні - пан'європейський № 3 Берлін (Дрезден) - Вроцлав - Львів - Київ, пан'європейський № 5 Трієст - Любляна - Будапешт (Братислава) - Львів, пан'європейський № 9 Гельсінки - Санкт-Петербург (Москва) - Київ - Кишинів (Одеса) - Бухарест - Димитровград - Александрополіс. Проте транзитний потенціал країни через незадовільний стан автомобільних доріг у повному обсязі не реалізовується.
Середньорічне підвищення рівня інтенсивності дорожнього руху на основних магістральних автомобільних дорогах останнім часом становить до 20 відсотків. У складі транспортних потоків зростає частка великовагових та великогабаритних транспортних засобів, що призводить до швидкого руйнування автомобільних доріг та мостів, які розраховані на значно менші обсяги навантаження.
Потребують розв'язання проблеми автомобільних доріг місцевого значення. На сьогодні 1087 сільських населених пунктів не охоплені регулярним автобусним сполученням, з них 97 - не мають під'їздів з твердим покриттям, тоді як загальний економічний стан регіонів держави призводить до поступового занепаду деяких сільських населених пунктів і розвитку ділової активності навколо промислових центрів чи інших забезпечених транспортним сполученням осередків, що вимагає відповідного реагування з боку органів управління дорожнім господарством.
Рівень аварійності на автомобільних дорогах залишається високим порівняно з європейськими країнами. Кількість ділянок концентрації дорожньо-транспортних пригод зменшується повільними темпами.
Таким чином, транспортно-експлуатаційний стан автомобільних доріг не сприяє створенню необхідних умов для подальшого соціально-економічного розвитку держави, зміцнення її обороноздатності і забезпечення економічної безпеки, а також залишаються незбалансованими повноваження і відповідальність центральних та місцевих органів виконавчої влади за стан автомобільних доріг.
При цьому необхідно також на загальнодержавному рівні визначити пріоритети розвитку відповідних галузей економіки та господарства, від яких будуть залежати відповідні транспортні сполучення, будівництво і реконструкція автомобільних доріг.
Причини виникнення проблеми та необхідність її розв'язання
Рівень фінансування дорожніх робіт за останні 10 років становить 14-34 відсотки визначеної науковцями мінімально необхідної потреби на ремонт та утримання мережі автомобільних доріг. Через недостатнє фінансування темпи впровадження нових технологій, машин, механізмів, сучасних матеріалів та конструкцій європейського рівня повільні і не відповідають потребам сьогодення.
За умови обмеженого фінансування особливої актуальності набуває питання реформування системи державного управління автомобільними дорогами.
Діюча система державного управління передбачає зосередження повноважень щодо формування державної політики у сфері дорожнього господарства у центральному органі виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, дорожнього господарства, надання послуг поштового зв'язку, туризму, курортів та інфраструктури.
Органом управління мережею автомобільних доріг на сьогодні є центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами. Особливо важливе значення має централізація управління дорожнім господарством під час ліквідації наслідків стихійного лиха або надзвичайних ситуацій.
Водночас централізація управління мережею автомобільних доріг місцевого значення обмежує повноваження місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо забезпечення розвитку та утримання зазначеної мережі і, як наслідок, соціально-економічного розвитку регіонів. Таким чином, проблема незбалансованості повноважень і відповідальності центральних та місцевих органів виконавчої влади за стан автомобільних доріг потребує розв'язання.
На сьогодні є необхідність внесення змін до нормативно-правових актів щодо чіткого розмежування повноважень і відповідальності центральних органів виконавчої влади з формування і реалізації державної політики у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами з метою усунення дублювання, зайвої бюрократизації процесів розроблення, погодження проектів актів, прийняття інших управлінських рішень та затягування їх оперативного виконання і реалізації відповідних проектів.
В основному роботи з експлуатаційного утримання автомобільних доріг виконуються насамперед дочірніми підприємствами ПАТ "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (далі - Компанія). Такі дорожні роботи в перспективі на конкурентній основі та на підставі довгострокових договорів здатні виконувати комерційні підприємства, що провадять діяльність на ринку дорожніх робіт. Проте роботи з експлуатаційного утримання автомобільних доріг непривабливі для комерційного сектору через вимоги бюджетного законодавства щодо бюджетного періоду в один календарний рік, але важливі для забезпечення безпеки дорожнього руху. Для таких робіт необхідно поступово вживати заходів для поліпшення економічної привабливості в конкурентному середовищі, зокрема на довготривалий період для належного економічного планування власної діяльності підрядниками.
Важливе значення для поліпшення транспортно-експлуатаційного стану автомобільних доріг має удосконалення та розвиток системи зовнішнього та внутрішнього контролю і технічного аудиту їх якості з урахуванням принципу об'єктивності та незалежності.
Мета і строки реалізації Концепції
Метою Концепції є визначення оптимальних шляхів реформування системи державного управління автомобільними дорогами на основі гармонійного поєднання принципів централізованого управління автомобільними дорогами, розширення повноважень і посилення відповідальності місцевих органів виконавчої влади за управління автомобільними дорогами місцевого значення.
Критеріями реформування системи державного управління автомобільними дорогами є збереження та забезпечення ефективного функціонування автомобільних доріг, їх розбудова для забезпечення транзитних перевезень і безпеки дорожнього руху.
Реалізувати Концепцію передбачається протягом 2015-2017 років.
Шляхи, способи та етапи розв'язання проблеми
Основними шляхами розв'язання проблеми є:
удосконалення систем державного управління та утримання автомобільних доріг з урахуванням їх лінійного та регіонального принципу обслуговування, визначення прозорих критеріїв планування дорожніх робіт на відповідний рік та на довгострокову перспективу;

................
Перейти до повного тексту