1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змін до деяких законів України у сферах енергетики і теплопостачання щодо удосконалення окремих положень, пов’язаних із веденням господарської діяльності та дією воєнного стану в Україні
Верховна Рада України постановляє:
I. Внести зміни до таких законів України:
1. Частину п’ятнадцяту статті 14 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (Відомості Верховної Ради України, 1992 р., № 15, ст. 190 із наступними змінами) доповнити словами "а також крім кредитних договорів щодо придбання та встановлення фотоелектричних модулів та/або вітрових електроустановок разом із гібридними інверторами та установками зберігання енергії, проценти за якими можуть бути погашені чи компенсовані за рахунок третіх осіб або держави".
2. У Законі України "Про застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну" (Відомості Верховної Ради України, 1999 р., № 11, ст. 78 із наступними змінами):
1) частину восьму статті 14 виключити;
2) статтю 15 виключити;
3) у статті 16:
в абзаці третьому частини третьої слова "строки дії дозволів на імпорт" виключити;
частину дев’яту викласти в такій редакції:
"9. Спеціальні заходи можуть застосовуватися щодо імпорту товару, що є об’єктом спеціального розслідування, на всій території України або в одному, або кількох її регіонах".
3. Статтю 29 Закону України "Про питну воду та питне водопостачання" (Відомості Верховної Ради України, 2002 р., № 16, ст. 112 із наступними змінами) доповнити частинами десятою - тринадцятою такого змісту:
"Суб’єкт господарювання у сфері централізованого водопостачання зобов’язаний на умовах, визначених умовами та правилами провадження господарської діяльності (ліцензійними умовами), оприлюднювати та оновлювати всю необхідну інформацію про умови приєднання до мереж централізованого водопостачання, а також інформацію про елементи своїх систем з прив’язкою до географічних даних шляхом створення на своєму веб-сайті (за наявності) геоінформаційної системи щодо власних об’єктів відповідно до вимог Закону України "Про національну інфраструктуру геопросторових даних".
Оприлюднення такої інформації здійснюється відповідно до вимог законів України "Про національну інфраструктуру геопросторових даних" та "Про доступ до публічної інформації".
Суб’єкт господарювання у сфері централізованого водопостачання несе відповідальність за неоприлюднення або за недостовірність оприлюдненої інформації, передбаченої частиною десятою цієї статті.
Суб’єкт господарювання у сфері централізованого водопостачання забезпечує можливість інтеграції даних геоінформаційної системи щодо власних об’єктів централізованого водопостачання з офіційним геопорталом національної інфраструктури геопросторових даних, містобудівним кадастром та Єдиною державною електронною системою у сфері будівництва".
4. У Законі України "Про альтернативні джерела енергії" (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., № 24, ст. 155 із наступними змінами):
1) у статті 9-3:
частину двадцять п’яту викласти в такій редакції:
"За результатами проведених у відповідному році аукціонів з розподілу річної квоти підтримки суб’єкт господарювання самостійно або разом з іншими суб’єктами господарювання, з якими має спільного кінцевого бенефіціарного власника (контролера), має право отримати не більше 50 відсотків обсягу річної квоти підтримки на відповідний рік";
абзац шостий частини тридцятої викласти в такій редакції:
"якщо за результатами аукціонів, проведених у відповідному році, суб’єкт господарювання самостійно або разом з іншими суб’єктами господарювання, з якими має спільного кінцевого бенефіціарного власника (контролера), набуває право на квоти підтримки в обсязі, що перевищує обмеження, передбачені цією статтею";
2) у статті 9-6:
частину двадцяту викласти в такій редакції:
"Стимулювання встановлення генеруючих установок, що виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, та/або установок зберігання енергії за механізмом самовиробництва приватними домогосподарствами та підприємствами, установами, організаціями, що засновані та діють на основі державної або комунальної власності, органами державної влади, органами місцевого самоврядування додатково здійснюється Кабінетом Міністрів України шляхом затвердження державної цільової економічної програми стимулювання розвитку малої розподіленої генерації з відновлюваних джерел енергії";
після частини двадцять третьої доповнити сімома новими частинами такого змісту:
"Органи місцевого самоврядування мають право здійснювати додаткове стимулювання встановлення генеруючих установок, що виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, та/або установок зберігання енергії за механізмом самовиробництва приватними домогосподарствами та підприємствами, установами, організаціями, що засновані та діють на основі державної або комунальної власності, органами державної влади, органами місцевого самоврядування шляхом затвердження цільової економічної програми стимулювання розвитку малої розподіленої генерації на відповідній території.
Встановлення генеруючих установок та/або установок зберігання енергії за механізмом самовиробництва третіми особами та приєднання їх до електричних мереж об’єктів державної та/або комунальної власності, що перебувають на балансі підприємств, установ, організацій, що засновані та діють на основі державної або комунальної власності, органів державної влади, органів місцевого самоврядування, здійснюються, у тому числі, шляхом оренди державного та/або комунального майна та/або земельних ділянок (прав на них), що перебувають у державній або комунальній власності, у порядку, визначеному законами України "Про оренду державного та комунального майна" та "Про оренду землі", для розміщення на них генеруючих установок та/або установок зберігання енергії осіб, що не є окремими споживачами або виробниками електричної енергії.
Умови передачі в оренду такого державного чи комунального майна та/або земельних ділянок (прав на них), що перебувають у державній або комунальній власності, мають передбачати, що весь обсяг електричної енергії, виробленої такими генеруючими установками, що належать третім особам, придбавається балансоутримувачем об’єктів державної або комунальної власності.
Строк дії договорів купівлі-продажу електричної енергії, що укладаються балансоутримувачем об’єктів державної або комунальної власності з орендарями такого майна та/або земельних ділянок (прав на них), дорівнює строку дії договору оренди державного або комунального майна та/або земельних ділянок (прав на них), на підставі яких здійснюється розміщення відповідних генеруючих установок та/або установок зберігання енергії.
Відносини, передбачені частинами двадцять четвертою - двадцять сьомою цієї статті, не є постачанням електричної енергії споживачу в розумінні Закону України "Про ринок електричної енергії".
За умови виконання вимог, визначених статтею 58-1 Закону України "Про ринок електричної енергії", балансоутримувач об’єктів державної або комунальної власності може укласти з електропостачальником договір купівлі-продажу електричної енергії за механізмом самовиробництва та набути статус активного споживача.
Електрична енергія, вироблена електроустановками та/або установками зберігання енергії за механізмом самовиробництва третіми особами, які приєднані до електричних мереж об’єктів державної або комунальної власності, що перебувають на балансі підприємств, установ, організацій, що засновані та діють на основі державної або комунальної власності, органів державної влади, органів місцевого самоврядування, третьої особи, та не спожита електроустановками такого споживача, реалізується активним споживачем на підставі договору купівлі-продажу електричної енергії за механізмом самовиробництва".
У зв’язку з цим частину двадцять четверту вважати частиною тридцять першою.
5. Статтю 21 Закону України "Про теплопостачання" (Відомості Верховної Ради України, 2005 р., № 28, ст. 373) доповнити частинами сьомою - десятою такого змісту:
"Суб’єкт господарювання, який здійснює діяльність з транспортування теплової енергії, зобов’язаний на умовах, визначених умовами та правилами провадження господарської діяльності (ліцензійними умовами), оприлюднювати та оновлювати всю необхідну інформацію про умови приєднання до теплових мереж, а також інформацію про елементи системи теплопостачання цього суб’єкта шляхом створення на своєму веб-сайті (за наявності) геоінформаційної системи щодо власних об’єктів у сфері теплопостачання відповідно до вимог Закону України "Про національну інфраструктуру геопросторових даних".
Оприлюднення такої інформації здійснюється відповідно до вимог законів України "Про національну інфраструктуру геопросторових даних" та "Про доступ до публічної інформації".
Суб’єкт господарювання, який здійснює діяльність з транспортування теплової енергії, несе відповідальність за неоприлюднення або за недостовірність оприлюдненої інформації.
Суб’єкт господарювання, який здійснює діяльність з транспортування теплової енергії, забезпечує можливість інтеграції даних геоінформаційної системи щодо власних об’єктів у сфері теплопостачання з офіційним геопорталом національної інфраструктури геопросторових даних, містобудівним кадастром та Єдиною державною електронною системою у сфері будівництва".
6. У частині другій статті 2 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (Відомості Верховної Ради України, 2007 р., № 29, ст. 389 із наступними змінами) слова "державного нагляду (контролю) за дотриманням суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг" замінити словами "державного нагляду (контролю) за дотриманням суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, ліцензійних умов та законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг (крім здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сфері комунальних послуг, діяльність яких підлягає державному регулюванню Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями)".
7. Частину сьому статті 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (Відомості Верховної Ради України, 2011 р., № 34, ст. 343 із наступними змінами) викласти в такій редакції:
"7. Технічні умови є чинними до завершення будівництва об’єкта незалежно від зміни замовника або підприємства, установи чи організації, які надали такі технічні умови, крім випадків, передбачених цим Законом.
Термін чинності технічних умов на приєднання до електричних мереж визначається з урахуванням Закону України "Про ринок електричної енергії". Зміни до технічних умов можуть вноситися лише за згодою замовника".
8. Пункт 42 Переліку документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, затвердженого Законом України "Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності" (Відомості Верховної Ради України, 2011 р., № 47, ст. 532 із наступними змінами), виключити.
9. У Законі України "Про ринок природного газу" (Відомості Верховної Ради України, 2015 р., № 27, ст. 234 із наступними змінами):
1) у частині першій статті 1:
пункт 10-1 викласти в такій редакції:
"10-1) інсайдерська інформація на оптовому енергетичному ринку (далі - інсайдерська інформація) - інформація, яка одночасно відповідає всім таким критеріям:
є точною;
не була оприлюднена;
прямо чи опосередковано стосується одного або декількох оптових енергетичних продуктів на оптовому енергетичному ринку;
у разі її розкриття або оприлюднення може істотно вплинути на ринкову ціну відповідно до одного або декількох оптових енергетичних продуктів";
доповнити пунктами 10-2 і 10-3 такого змісту:
"10-2) оприлюднення інсайдерської інформації - надання учасником оптового енергетичного ринку доступу до інсайдерської інформації для необмеженої кількості осіб шляхом її розміщення на платформі інсайдерської інформації, а у випадках, визначених законодавством, - на своєму веб-сайті та/або на платформі прозорості;
10-3) розкриття інсайдерської інформації - розголошення, передача інсайдерської інформації або надання доступу до неї іншим особам шляхом її оприлюднення або в будь-який інший спосіб";
2) у статті 4:
у пункті 21-1 частини третьої слова "ознак зловживання" замінити словами "зловживань та інших порушень";
пункт 3 частини п’ятої після слова "зловживань" доповнити словами "та інших порушень";
3) пункт 6 частини другої статті 13 викласти в такій редакції:
"6) надавати стороні, з якою укладено договір про постачання/купівлю-продаж природного газу, інформацію про максимальну номінальну потужність споживання власних об’єктів споживання за договором з оператором газорозподільної/газотранспортної системи, якщо така потужність дозволяє споживати 600 ГВт·год на рік та більше при максимальній виробничій потужності споживання (цілодобове споживання протягом року)";
4) абзац другий частини третьої статті 17 доповнити реченням такого змісту: "Звітування за договорами про постачання або розподіл природного газу кінцевим споживачам здійснюється лише щодо тих об’єктів споживання, максимальна номінальна потужність споживання яких за договором з оператором газорозподільної/газотранспортної системи дозволяє споживати 600 ГВт·год на рік та більше при максимальній виробничій потужності споживання (цілодобове споживання протягом року)";
5) частину дванадцяту статті 19-1 доповнити абзацами другим - шістнадцятим такого змісту:
"Оператор газотранспортної системи, оператори газорозподільних систем оприлюднюють та оновлюють всю необхідну інформацію про умови приєднання до газотранспортної системи або газорозподільної системи на своїх веб-сайтах.
Оператор газотранспортної системи, оператори газорозподільних систем забезпечують створення геоінформаційної системи щодо газотранспортної або газорозподільної системи та її складових відповідно до Закону України "Про національну інфраструктуру геопросторових даних".
Геоінформаційна система має містити, зокрема, але не виключно, таку інформацію:
топологію газотранспортної/ газорозподільних систем;
межі охоронних зон об’єктів магістральних газопроводів/ газорозподільних систем;
технічні характеристики газотранспортної/ газорозподільних систем:
величини технічної і вільної потужності, визначені кодексом газотранспортної системи та кодексом газорозподільних систем;
класифікація газопроводів за тиском газу;
проектні величини тиску газу;
діаметри та матеріал газопроводів;
місце розташування газопроводів відносно поверхні землі;
кількість та протяжність газопроводів.
Оприлюднення такої інформації здійснюється відповідно до вимог законів України "Про національну інфраструктуру геопросторових даних" та "Про доступ до публічної інформації".
Оператор газотранспортної системи, оператори газорозподільних систем несуть відповідальність за неоприлюднення або за недостовірність оприлюдненої інформації щодо газотранспортної або газорозподільних систем та їхніх складових.
Оператор газотранспортної системи, оператори газорозподільних систем забезпечують інтеграцію даних геоінформаційної системи щодо газотранспортної або газорозподільних систем та їхніх складових з офіційним геопорталом національної інфраструктури геопросторових даних, містобудівним кадастром та Єдиною державною електронною системою у сфері будівництва";
6) у частині п’ятій статті 34, частині четвертій статті 35 слово "обмежень" замінити словом "заборон", а слова "на ринку природного газу" - словами "на оптовому енергетичному ринку";
7) назву глави 10 викласти в такій редакції:
" Глава 10. Запобігання зловживанням та іншим порушенням на оптовому енергетичному ринку ";
8) у статті 57-1:
назву і частину першу викласти в такій редакції:
"Стаття 57-1. Заборони та зобов’язання щодо поводження з інсайдерською інформацією на оптовому енергетичному ринку
1. Інсайдерською інформацією на оптовому енергетичному ринку є:
1) інформація, яка має бути оприлюднена відповідно до цього Закону, кодексу газотранспортної системи, кодексу газосховищ, інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до цього Закону, та згідно з умовами договорів на оптовому енергетичному ринку і яка може істотно вплинути на ринкові ціни оптових енергетичних продуктів;
2) інформація щодо потужності (доступної та недоступної) та можливості фізичного використання об’єктів для видобутку, виробництва, зберігання, споживання чи транспортування природного газу або яка стосується потужності та використання установок LNG, величина потужності яких перевищує межу встановленої/дозволеної потужності, визначеної Регулятором, включаючи їх планову або позапланову недоступність, у межах змін величин, встановлених Регулятором;
3) інша інформація, що може бути використана учасниками оптового енергетичного ринку для прийняття рішень щодо вчинення правочинів або подання пропозицій про вчинення правочинів, пов’язаних з оптовими енергетичними продуктами на оптовому енергетичному ринку, а також яка може істотно вплинути на ринкові ціни оптових енергетичних продуктів. Невичерпний перелік такої інформації визначається Регулятором.
Інформація вважається точною, якщо вона визначає набір обставин, які існують або існування яких можна обґрунтовано очікувати, або подію, яка настала або настання якої можна обґрунтовано очікувати, та є достатньо конкретною, щоб давати змогу робити висновки про можливий вплив такого набору обставин або події на ціни відповідно до оптових енергетичних продуктів. Критерії віднесення інформації до інсайдерської затверджуються Регулятором";
пункти 2 і 3 частини другої викласти в такій редакції:
"2) розкривати інсайдерську інформацію (крім оприлюднення або розкриття в межах виконання професійних, трудових (службових) обов’язків та в інших випадках, визначених законом);
3) на основі інсайдерської інформації надавати рекомендації або спонукати до вчинення правочинів, які є оптовими енергетичними продуктами на ринку природного газу, яких стосується така інформація";
в абзаці першому частини третьої слово "Обмеження" замінити словом "Заборони";
частини четверту і п’яту викласти в такій редакції:
"4. Учасники оптового енергетичного ринку зобов’язані ефективно та своєчасно оприлюднювати наявну в них інсайдерську інформацію про господарську діяльність чи установки, що належать відповідному учаснику оптового енергетичного ринку, а також про господарську діяльність чи установки, що належать його материнській компанії чи пов’язаному з ним суб’єкту господарювання, у разі якщо такий учасник оптового енергетичного ринку відповідає за їхню операційну діяльність та/або експлуатацію. Зокрема, підлягає оприлюдненню інформація щодо потужності установок (доступної та недоступної) та можливості фізичного використання установок для виробництва, зберігання, споживання чи транспортування природного газу, про потужність та використання установок LNG, включаючи планову або позапланову недоступність таких установок.
Вимоги щодо оприлюднення інсайдерської інформації визначаються Регулятором.
5. Оператор газотранспортної системи зобов’язаний забезпечити функціонування платформи інсайдерської інформації для оприлюднення інсайдерської інформації про оптовий енергетичний ринок у порядку, затвердженому Регулятором";
9) у статті 57-2:
у назві і тексті слова "на ринку природного газу" замінити словами "на оптовому енергетичному ринку";
у пункті 2 частини другої слова "розкриття або" виключити;
10) в абзаці першому частини першої статті 57-3 слово "обмежень" замінити словом "заборон";
11) у статті 59:
у частині другій:
пункт 16 викласти в такій редакції:
"16) зловживання на оптовому енергетичному ринку, а саме:
а) порушення заборон щодо використання інсайдерської інформації, встановлених частиною другою статті 57-1цього Закону;
б) маніпулювання на оптовому енергетичному ринку;
в) спроба маніпулювання на оптовому енергетичному ринку";
доповнити пунктом 18 такого змісту:
"18) порушення на оптовому енергетичному ринку, що не є зловживанням на оптовому енергетичному ринку, а саме:
а) неоприлюднення інсайдерської інформації;
б) оприлюднення інсайдерської інформації з порушенням встановлених вимог";
у частині четвертій:
підпункт "е" пункту 5 виключити;
пункти 5-1 і 5-2 замінити шістьма новими пунктами такого змісту:
"5-1) до 27 000 000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - на учасників оптового енергетичного ринку або осіб, які мають бути зареєстровані як учасник оптового енергетичного ринку, за порушення встановлених заборон щодо використання інсайдерської інформації;
5-2) до 27 000 000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - на учасників оптового енергетичного ринку або осіб, які мають бути зареєстровані як учасник оптового енергетичного ринку, за маніпулювання на оптовому енергетичному ринку;
5-3) до 27 000 000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - на учасників оптового енергетичного ринку або осіб, які мають бути зареєстровані як учасник оптового енергетичного ринку, за спробу маніпулювання на оптовому енергетичному ринку;
5-4) від 3000 до 150 000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - на учасників оптового енергетичного ринку або осіб, які мають бути зареєстровані як учасник оптового енергетичного ринку, за неоприлюднення інсайдерської інформації;
5-5) від 3000 до 150 000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - на учасників оптового енергетичного ринку або осіб, які мають бути зареєстровані як учасник оптового енергетичного ринку, за оприлюднення інсайдерської інформації з порушенням встановлених вимог;
5-6) від 3000 до 100 000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - на осіб, які мають бути зареєстровані як учасник оптового енергетичного ринку, за здійснення операцій щодо оптових енергетичних продуктів без реєстрації як учасника оптового енергетичного ринку";
в абзаці двадцять другому слово "торгівлі" замінити словами "здійснення операцій з оптовими енергетичними продуктами";
абзац двадцять третій викласти в такій редакції:
"Штрафи, передбачені пунктами 5-1-5-5 цієї частини, застосовуються відповідно до порядку (методики) визначення розміру штрафів, затвердженого Регулятором. Незалежно від граничного розміру штрафу, передбаченого цією частиною, розмір штрафу, який накладається на учасника оптового енергетичного ринку, не може перевищувати 10 відсотків його річного доходу (виручки) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) на оптовому енергетичному ринку";
абзац перший частини шостої після слова "зловживань" доповнити словами "та інших порушень";
12) у розділі VII "Прикінцеві та перехідні положення":
пункт 7-2 після слів "скасування воєнного стану в Україні" доповнити словами і цифрами "введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX";
доповнити пунктом 7-5 такого змісту:
"7-5. Під час воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та протягом одного місяця з дня його припинення чи скасування обов’язок щодо оприлюднення учасниками оптового енергетичного ринку інсайдерської інформації та заборони щодо поводження з нею не поширюється на інформацію:
визначену пунктом 2 частини першої статті 57-1 цього Закону;
визначену Регулятором як така, що в умовах воєнного стану не підлягає оприлюдненню, та/або віднесену до інформації з обмеженим доступом.
Протягом строку, визначеного абзацом першим цього пункту, штрафні санкції за невиконання затверджених Регулятором вимог щодо оприлюднення такої інсайдерської інформації не застосовуються.
Адміністратори платформ інсайдерської інформації зобов’язані закрити загальний доступ до своїх платформ, а учасники оптового енергетичного ринку зобов’язані розкривати наявну інсайдерську інформацію на платформах інсайдерської інформації у тестовому режимі. Адміністратори платформ інсайдерської інформації забезпечують безперервний доступ Регулятора до даних, розкритих учасниками оптового енергетичного ринку на платформах інсайдерської інформації протягом строку, визначеного абзацом першим цього пункту.
Регулятор на час дії зазначеного періоду визначає перелік інсайдерської інформації, доступ до якої закритий відповідно до умов цього пункту, яка агрегується, та порядок її агрегації та оприлюднення".
10. Розділ XIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про виконавче провадження" (Відомості Верховної Ради України, 2016 р., № 30, ст. 542 із наступними змінами) доповнити пунктом 10-5 такого змісту:
"10-5. Тимчасово, на час дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, зупиняється вчинення виконавчих дій та заходів примусового виконання рішень (у тому числі накладення арешту на майно та грошові кошти) у виконавчих провадженнях у частині стягнення сум індексу інфляції за весь час прострочення грошового зобов’язання, 3 процентів річних від простроченої суми грошового зобов’язання чи іншого розміру процентів, встановлених договором або законом, сум неустойки (штрафу, пені) за прострочення виконання грошових зобов’язань, сплата яких передбачена договорами, за грошовими зобов’язаннями суб’єктів господарювання, що виникли у період з 24 лютого 2022 року по 1 вересня 2024 року, за якими боржниками є учасники ринку електричної енергії, перелік яких із зазначенням номерів судових справ оприлюднюється Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, на її офіційному веб-сайті, а саме:
постачальників універсальних послуг перед виробниками електричної енергії та гарантованим покупцем за договорами купівлі-продажу електричної енергії;
постачальників універсальних послуг перед операторами систем розподілу за договорами про надання послуг з розподілу;
постачальників універсальних послуг перед оператором системи передачі за договорами про надання послуг з передачі;
гарантованого покупця перед постачальниками універсальних послуг за договорами про надання послуг із забезпечення доступності електричної енергії для побутових споживачів;
гарантованого покупця перед виробниками електричної енергії за договорами купівлі-продажу електричної енергії;
гарантованого покупця перед виробниками електричної енергії з альтернативних джерел енергії за договорами про купівлю-продаж електричної енергії за "зеленим" тарифом та договорами про надання послуги із забезпечення підтримки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел за механізмом ринкової премії;
оператора системи передачі перед гарантованим покупцем та постачальниками універсальних послуг за договорами про надання послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії;
операторів систем розподілу перед оператором системи передачі за договорами про надання послуг з передачі та договорами про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління;
виробників електричної енергії перед гарантованим покупцем за договорами про надання послуг із забезпечення доступності електричної енергії для побутових споживачів".
11. У Законі України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" (Відомості Верховної Ради України, 2016 р., № 51, ст. 833 із наступними змінами):
1) пункти 2, 3, 5 і 7 частини першої статті 2-1 викласти в такій редакції:
"2) адміністратор платформи інсайдерської інформації - юридична особа, що створює та адмініструє платформу інсайдерської інформації, на якій учасники оптового енергетичного ринку оприлюднюють на підставі договору інсайдерську інформацію, що підлягає оприлюдненню відповідно до закону;
3) зловживання на оптовому енергетичному ринку - порушення встановлених заборон щодо використання інсайдерської інформації, маніпулювання та спроби маніпулювання на оптовому енергетичному ринку";
"5) оптові енергетичні продукти - договори (угоди) та деривативи незалежно від місця, часу та способу їх укладення:
договори купівлі-продажу електричної енергії або природного газу з місцем поставки (виконання) в Україні;
деривативні контракти, базовим активом яких є електрична енергія або природний газ, укладені в Україні або з місцем поставки (виконання) в Україні;
договори про передачу електричної енергії або транспортування природного газу в Україні, доступ до пропускної спроможності/розподілу потужності до/з України;
деривативні контракти щодо передачі електричної енергії або транспортування природного газу в Україні, доступу до пропускної спроможності/розподілу потужності до/з України;
договори про постачання електричної енергії або природного газу з дозволеною потужністю споживання за договором з оператором системи розподілу/передачі або з номінальною потужністю споживання за договором з оператором газорозподільної/газотранспортної системи, що дозволяє споживати 600 ГВт·год на рік та більше при максимальній виробничій потужності споживання об’єкта споживача (цілодобове споживання протягом року)";
"7) платформа інсайдерської інформації - інформаційна система, що забезпечує учасникам оптового енергетичного ринку можливість оприлюднення інсайдерської інформації, що підлягає оприлюдненню учасниками оптового енергетичного ринку в порядку, затвердженому Регулятором";
2) пункт 8 частини четвертої статті 14 після слова "зловживань" доповнити словами "та інших порушень";
3) у частині першій статті 17:
абзац п’ятнадцятий пункту 3 після слова "зловживань" доповнити словами "та інших порушень";
пункт 12 після слова "зловживання" доповнити словами "та інші порушення";
пункт 22-1 після слова "зловживань" доповнити словами "та інших порушень";
4) у статті 20-1:
у частині третій:
в абзаці першому слово "обмежень" замінити словом "заборон";
абзац другий після слова "зловживань" доповнити словами "та інших порушень";
у частині четвертій слово "обмежень" замінити словом "заборон";
5) назву, частину першу та абзац восьмий частини третьої статті 20-2 після слова "зловживань" доповнити словами "та інших порушень";
6) абзац третій частини п’ятої статті 22 викласти в такій редакції:
"За кожний день прострочення сплати штрафу стягується пеня у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який стягується пеня, крім випадків накладення штрафів, передбачених пунктами 5-1, 5-2 і 5-3 частини четвертої статті 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" та пунктами 5-1, 5-2 і 5-3 частини четвертої статті 59 Закону України "Про ринок природного газу". Розмір пені не може перевищувати розміру штрафу, накладеного рішенням Регулятора";
7) розділ IV "Прикінцеві та перехідні положення" доповнити пунктом 3-2 такого змісту:
"3-2. Тимчасово, на час дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, Регулятор оприлюднює перелік учасників ринку електричної енергії, передбачений пунктом 10-5 розділу XIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про виконавче провадження", в якому зазначає повне найменування учасника ринку, його ідентифікаційний код в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, а також номери судових справ, предметом яких є стягнення відповідних сум, щодо яких виконавче провадження підлягає зупиненню, сформований на підставі звернень учасників ринку електричної енергії, які зазначені в пункті 10-5 розділу XIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про виконавче провадження", з наданням копій відповідних судових рішень та/або посилань на рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень. Такі учасники ринку несуть відповідальність за достовірність наданої ними інформації".
12. Частину першу статті 1 Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення" (Відомості Верховної Ради України, 2016 р., № 51, ст. 839 із наступними змінами) після абзацу другого доповнити новим абзацом такого змісту:
"воєнний стан - воєнний стан, введений в Україні Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX".
У зв’язку з цим абзаци третій - шістнадцятий вважати відповідно абзацами четвертим - сімнадцятим.
13. У Законі України "Про ринок електричної енергії" (Відомості Верховної Ради України, 2017 р., № 27-28, ст. 312 із наступними змінами):
1) у частині першій статті 1:
пункти 36-2, 52, 61-1, 62-1 і 88 викласти в такій редакції:
"36-2) інсайдерська інформація на оптовому енергетичному ринку (далі - інсайдерська інформація) - інформація, яка одночасно відповідає всім таким критеріям:
є точною;
не була оприлюднена;
прямо чи опосередковано стосується одного або декількох оптових енергетичних продуктів на оптовому енергетичному ринку;
у разі розкриття або оприлюднення може істотно вплинути на ринкову ціну відповідно до одного або декількох оптових енергетичних продуктів";
"52) об’єкт електроенергетики - електростанція (крім ядерної частини атомної електричної станції), електрична підстанція, електрична мережа, установка зберігання електричної енергії";
"61-1) планова недоступність електроустановок - планове виведення електроустановок з роботи внаслідок запланованого ремонту, технічного обслуговування та з інших причин";
"62-1) позапланова недоступність електроустановок - виведення електроустановок в аварійний ремонт або внаслідок інших непередбачуваних обставин";
"88) стандартне приєднання - приєднання електроустановки замовника з потужністю не більше 50 кВт до діючих мереж оператора системи розподілу на відстань, що не перевищує 300 метрів по прямій лінії від найближчої точки в діючих електричних мережах оператора системи розподілу (повітряна лінія, трансформаторна підстанція або розподільний пункт). Технічні параметри, ступені потужності та вартість стандартного приєднання визначаються Регулятором";
доповнити пунктами 8-1, 34-1, 36-3, 36-4 і 110 такого змісту:
"8-1) бронювання потужності - послуга, що надається оператором системи передачі замовнику бронювання потужності, з резервування за таким замовником на строк не більше двох років технічних рішень щодо схеми приєднання (видачі потужності) генеруючих установок замовника за договором про бронювання потужності";
"34-1) замовник бронювання потужності - суб’єкт господарювання, що має намір приєднати електроустановки для виробництва електричної енергії з енергії вітру встановленою потужністю 20 МВт і більше за механізмом бронювання потужності";
"36-3) оприлюднення інсайдерської інформації - надання учасником оптового енергетичного ринку доступу до інсайдерської інформації необмеженій кількості осіб шляхом розміщення її на платформі інсайдерської інформації або у випадках, визначених законодавством, на своєму веб-сайті та/або платформі прозорості;
36- 4) розкриття інсайдерської інформації - розголошення, передача інсайдерської інформації або надання доступу до неї у будь-який спосіб іншим особам";
"110) несанкціонований відбір електричної енергії - відбір електричної енергії за відсутності укладеного та діючого договору про постачання електричної енергії або у разі самовільного підключення до електричних мереж оператора системи передачі або розподілу поза розрахунковим засобом комерційного обліку споживача";
2) частину сьому статті 2 викласти в такій редакції:
"7. Кодекс комерційного обліку визначає, зокрема, основні положення щодо організації комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії, права та обов’язки учасників ринку, постачальників послуг комерційного обліку та адміністратора комерційного обліку щодо забезпечення комерційного обліку електричної енергії, отримання точних і достовірних даних комерційного обліку та їх агрегації (об’єднання), порядок проведення реєстрації постачальників послуг комерційного обліку, точок комерційного обліку та реєстрації автоматизованих систем, що використовуються для комерційного обліку електричної енергії, договори про інформаційну взаємодію на ринку електричної енергії та про надання послуг комерційного обліку електричної енергії";
3) частину першу статті 4 доповнити пунктом 16-1 такого змісту:
"16-1) про інформаційну взаємодію на ринку електричної енергії";
4) у статті 6:
у частині третій:
у пункті 10-1 слова "ознак зловживання" замінити словами "зловживань та інших порушень";
пункт 14-1 після слова "зловживань" доповнити словами "та інших порушень";
пункт 3 частини четвертої після слова "зловживань" доповнити словами "та інших порушень";
5) у статті 11-1:
назву і частину першу викласти в такій редакції:
"Стаття 11-1. Заборони та зобов’язання щодо поводження з інсайдерською інформацією на оптовому енергетичному ринку
1. Інсайдерською інформацією на оптовому енергетичному ринку є:
1) інформація, оприлюднення якої вимагається відповідно до цього Закону, кодексу системи передачі, кодексу систем розподілу, правил ринку, правил ринку "на добу наперед" та внутрішньодобового ринку, інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до цього Закону, та згідно з умовами договорів на оптовому енергетичному ринку і яка може істотно вплинути на ринкові ціни оптових енергетичних продуктів;
2) інформація щодо потужності (доступної та недоступної) та можливості фізичного використання електроустановок з виробництва, зберігання, споживання та передачі електричної енергії, величина потужності яких перевищує межу встановленої/дозволеної потужності, визначеної Регулятором, включаючи планову або позапланову недоступність цих електроустановок у межах змін величин, встановлених Регулятором;
3) інша інформація, що може бути використана учасниками оптового енергетичного ринку для прийняття рішень щодо вчинення правочинів або подання пропозиції про вчинення правочинів, пов’язаних з оптовими енергетичними продуктами на оптовому енергетичному ринку, і яка може істотно вплинути на ринкові ціни оптових енергетичних продуктів. Невичерпний перелік такої інформації визначається Регулятором.
Інформація вважається точною, якщо вона визначає набір обставин, які існують або існування яких можна обґрунтовано очікувати, або подію, яка настала або настання якої можна обґрунтовано очікувати, та є достатньо конкретною, щоб давати змогу робити висновки про можливий вплив такого набору обставин або події на ціни відповідно до оптових енергетичних продуктів. Критерії віднесення інформації до інсайдерської інформації затверджуються Регулятором";
пункти 2 і 3 частини другої викласти в такій редакції:
"2) розкривати інсайдерську інформацію (крім оприлюднення або розкриття в межах виконання професійних, трудових (службових) обов’язків та в інших випадках, визначених законом);
3) на основі інсайдерської інформації надавати рекомендації або спонукати до вчинення правочинів, які є оптовими енергетичними продуктами на ринку електричної енергії, яких стосується така інформація";
в абзаці першому частини третьої слово "Обмеження" замінити словом "Заборони";
частини четверту і п’яту викласти в такій редакції:
"4. Учасники оптового енергетичного ринку зобов’язані ефективно та своєчасно оприлюднювати наявну у них інсайдерську інформацію про господарську діяльність чи електроустановки, що належать відповідному учаснику оптового енергетичного ринку, а також про господарську діяльність чи електроустановки, що належать його материнській компанії чи пов’язаному з ним суб’єкту господарювання, у разі якщо такий учасник оптового енергетичного ринку відповідає за їхню операційну діяльність та/або експлуатацію. Таке оприлюднення повинно включати інформацію щодо потужності електроустановок (доступної та недоступної) та можливості фізичного використання електроустановок, призначених для виробництва, зберігання, передачі та споживання електричної енергії, включаючи планову або позапланову недоступність таких електроустановок.
Вимоги до оприлюднення інсайдерської інформації визначаються Регулятором.
5. Оператор системи передачі та оператор ринку зобов’язані забезпечити функціонування платформи інсайдерської інформації для оприлюднення інсайдерської інформації про оптовий енергетичний ринок у порядку, затвердженому Регулятором";
6) у статті 11-2:
у назві і тексті слова "на ринку електричної енергії" замінити словами "на оптовому енергетичному ринку";
у пункті 2 частини другої слова "розкриття або" виключити;
7) у статті 21:
частини другу і четверту викласти в такій редакції:
"2. Приєднання електроустановок до електричних мереж не повинно спричиняти порушення вимог законодавства щодо надійності електропостачання та якості електричної енергії для користувачів системи.
Максимальна потужність приєднання електроустановок до системи розподілу визначається з урахуванням напруги в точці приєднання відповідно до кодексу систем розподілу";
"4. Порядок приєднання до електричних мереж оператора системи передачі та операторів систем розподілу визначається кодексом системи передачі та кодексом систем розподілу і має бути прозорим, забезпечувати ефективне та недискримінаційне приєднання до системи передачі та систем розподілу.
Порядок приєднання має визначати, у тому числі, процедурні питання, умови приєднання, типові форми договорів про приєднання.
Строк дії договору про приєднання визначається у такому договорі оператором системи передачі або оператором системи розподілу з урахуванням чинності технічних умов на приєднання, а також строку, необхідного для повного виконання сторонами зобов’язань, визначених таким договором.
Технічні умови на приєднання, які є додатком до договору про приєднання, укладеного замовником з оператором системи передачі або оператором системи розподілу, є чинними на строк виконання зобов’язань щодо будівництва та введення об’єктів в експлуатацію, але не більше трьох років з дня їх видачі, незалежно від зміни замовника за договорами про приєднання об’єкта будівництва з визначенням строків та черговості його будівництва. Термін дії технічних умов визначається за терміном завершення останньої черги будівництва, крім випадків, визначених абзацом п’ятим цієї частини.
Після погодження проектної документації (у випадках, передбачених договором про приєднання), оплати вартості приєднання в обсягах та на умовах, визначених кодексом системи передачі і кодексом систем розподілу, та отримання документів, що надають право на виконання будівельних робіт щодо об’єкта будівництва, строк чинності технічних умов продовжується на строк, необхідний для завершення будівництва відповідного об’єкта, що визначається на основі проектної документації, з урахуванням строку, необхідного для будівництва останньої черги об’єкта будівництва. Загальний строк чинності технічних умов не може перевищувати шість років з дня укладення договору про приєднання.
У разі виникнення підстав для продовження строку дії договорів про приєднання та чинності технічних умов на приєднання відповідно до абзацу п’ятого цієї частини за зверненням замовника оператор системи розподілу/оператор системи передачі повинен укласти додаткову угоду до договору про приєднання щодо продовження строку дії договору про приєднання і чинності технічних умов на строк, визначений абзацом п’ятим цієї частини.
Якщо до завершення строку дії технічних умов у замовника відсутня розроблена та погоджена з оператором системи передачі або оператором системи розподілу, до електричних мереж якого здійснюється приєднання, проектна документація (у випадках, передбачених договором про приєднання), а також замовником не здійснено оплату вартості приєднання в обсязі, визначеному умовами договору про приєднання, для приєднання такого об’єкта, договір про приєднання вважається припиненим. Умови приєднання електроустановок замовників до електричних мереж власників, які не є операторами систем розподілу, визначаються кодексом систем розподілу. Умови приєднання електроустановок, призначених для виробництва електричної енергії, до електричних мереж виробників електричної енергії, приєднаних до мережі оператора системи передачі або оператора системи розподілу, визначаються відповідно кодексом системи передачі та кодексом систем розподілу";
у частині восьмій:
доповнити новим абзацом першим такого змісту:
"8. Оператор системи розподілу надає послугу з нестандартного приєднання з проектуванням замовником лінійної частини приєднання та/або з виконанням робіт замовника відповідно до умов договору про приєднання".
У зв’язку з цим абзаци перший - третій вважати відповідно абзацами другим - четвертим;
доповнити абзацами п’ятим і шостим такого змісту:
"Замовник послуги з нестандартного приєднання потужності більше 1 МВт з проектуванням замовником лінійної частини приєднання має право бути замовником робіт з проектування обладнання електричних мереж, будівельно-монтажних, пусконалагоджувальних робіт лінійної частини приєднання та/або робіт із створення потужності. У такому разі такий замовник на підставі отриманих технічних умов на нестандартне приєднання потужності більше 1 МВт з проектуванням замовником лінійної частини приєднання забезпечує розроблення та узгодження з оператором системи розподілу проектної документації на будівництво електричних мереж лінійної частини приєднання та/або робіт із створення потужності, а також виконання будівельно-монтажних та пусконалагоджувальних робіт щодо будівництва електричних мереж лінійної частини приєднання та/або робіт із створення потужності.
При цьому сума витрат такого замовника, пов’язаних з виконанням проектування електричних мереж, будівельно-монтажних, пусконалагоджувальних робіт лінійної частини приєднання та/або робіт із створення потужності, яка враховується у загальному розмірі плати за нестандартне приєднання, не може перевищувати відповідну плату за нестандартне приєднання";
частину дев’яту викласти в такій редакції:
"9. Закупівля товарів, робіт і послуг з проектування, будівництва, реконструкції та/або технічного переоснащення об’єктів електроенергетики (до точки приєднання електроустановок замовника) під час надання послуг з приєднання здійснюється оператором системи розподілу на конкурентних засадах (крім розроблення проектної документації на будівництво електричних мереж лінійної частини приєднання згідно з частиною восьмою цієї статті та послуг з нестандартного приєднання з проектуванням замовником лінійної частини, якщо замовник виявив бажання бути виконавцем робіт з проектування електричних мереж, будівельно-монтажних та пусконалагоджувальних робіт із створення лінійної частини приєднання та/або робіт із створення потужності)";
абзац другий частини дванадцятої замінити сімома новими абзацами такого змісту:
"У такому разі оператор системи передачі надає замовнику технічні умови на приєднання, що є додатком до договору про приєднання, та рахунок на оплату частини вартості плати за приєднання у розмірі 10 євро у гривневому еквіваленті на день виставлення рахунку, що визначається відповідно до офіційного курсу Національного банку України, за 1 кВт замовленої до приєднання потужності.
Замовник вносить на рахунок оператора системи передачі таку частину вартості плати за приєднання, визначену відповідно до абзацу другого цієї частини, в такому порядку:
50 відсотків частини вартості плати за приєднання відповідно до виставленого рахунку - протягом 30 днів з дня отримання технічних умов на приєднання;
50 відсотків частини вартості плати за приєднання відповідно до виставленого рахунку - протягом 12 місяців з дня отримання технічних умов на приєднання, якщо інше не визначено умовами договору про приєднання та/або якщо замовник не ініціював розірвання договору про приєднання.
Замовник має право на повернення фактично сплаченої частини вартості плати за приєднання, якщо він ініціював розірвання договору про приєднання протягом шести місяців з дня отримання технічних умов на приєднання.
Замовник на підставі отриманих технічних умов на приєднання протягом 12 місяців з дня їх отримання забезпечує розроблення та узгодження з оператором системи передачі та іншими заінтересованими сторонами проектної документації на будівництво, реконструкцію та/або технічне переоснащення електричних мереж зовнішнього електрозабезпечення електроустановок замовника (до точки приєднання електроустановок замовника) та передає її оператору системи передачі, а також здійснює заходи щодо відведення земельних ділянок для розміщення відповідних об’єктів електроенергетики, а оператор системи передачі забезпечує виконання будівельно-монтажних та пусконалагоджувальних робіт і здійснює первинне підключення об’єкта замовника. У разі якщо замовник не передав таку проектну документацію оператору системи передачі протягом 12 місяців з дня отримання технічних умов, частина вартості плати за приєднання, сплачена замовником відповідно до цієї частини, не повертається замовнику, а договір про приєднання вважається припиненим.
Оператор системи передачі забезпечує виконання будівельно-монтажних та пусконалагоджувальних робіт згідно з переданою замовником проектною документацією на будівництво, реконструкцію та/або технічне переоснащення електричних мереж зовнішнього електрозабезпечення електроустановок замовника (до точки приєднання електроустановок замовника) та здійснює первинне підключення об’єкта замовника".
У зв’язку з цим абзац третій вважати абзацом дев’ятим;
доповнити частиною 12-1такого змісту:
"12-1. Замовник, що має намір виробляти електричну енергію, має право приєднувати в одній точці приєднання електроустановки, призначені для виробництва електричної енергії з будь-яких джерел енергії.
Встановлена потужність електроустановок такого замовника може перевищувати величину його дозволеної (договірної) потужності.
Потужність відпуску електричної енергії до мереж оператора системи передачі або оператора системи розподілу такого замовника не повинна перевищувати величину його дозволеної (договірної) потужності в точці приєднання.
Приєднання електроустановок, призначених для виробництва електричної енергії, виробника електричної енергії (суб’єкта господарювання, що має намір виробляти електричну енергію) до електричних мереж іншого виробника електричної енергії, електроустановки якого приєднані до мереж оператора системи передачі та/або оператора системи розподілу, здійснюється в порядку, визначеному Регулятором, з урахуванням таких умов:
1) сумарна встановлена потужність електроустановок, призначених для виробництва електричної енергії, може перевищувати величину дозволеної (договірної) потужності в точці приєднання;
2) потужність відпуску електричної енергії в мережі оператора системи передачі або оператора системи розподілу такими електроустановками не може перевищувати величину дозволеної (договірної) потужності в точці приєднання;
3) забезпечення окремого обліку електричної енергії електроустановками (групами електроустановок), що належать різним виробникам, відповідно до вимог кодексу комерційного обліку";

................
Перейти до повного тексту