1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Розпорядження


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
від 25 липня 2002 р. N 413-р
Київ
Про схвалення Концепції розвитку системи національних рахунків
1. Схвалити Концепцію розвитку системи національних рахунків (додається).
2. Держкомстату разом з Мінекономіки, Мінфіном, Державним казначейством, Державною податковою адміністрацією та Національним банком подати до 15 грудня 2002 р. Кабінетові Міністрів України проект Програми розвитку системи національних рахунків, підготовлений на підставі Концепції, схваленої цим розпорядженням.
Прем'єр-міністр України А.КІНАХ
Інд. 18
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 25 липня 2002 р. N 413-р
КОНЦЕПЦІЯ
розвитку системи національних рахунків
1. Загальна частина
Ця Концепція визначає пріоритетні напрями удосконалення системи національних рахунків (далі - СНР), які повинні лягти в основу діяльності органів державної статистики. Водночас реалізація Концепції має сприяти трансформації макроекономічних показників, що використовуються іншими органами виконавчої влади, насамперед Мінекономіки, Мінфіном, а також Національним банком.
СНР - це комплексна, послідовна, узгоджена система оцінки економічних операцій і показників, які застосовуються для опису та аналізу макроекономічних процесів. Національні рахунки відображають наскрізний рух потоків товарів і послуг, доходів та фінансових ресурсів на всіх стадіях економічного відтворення - від виробництва до кінцевого споживання, нагромадження і формування національного багатства.
Сучасна система управління економікою на макрорівні не може функціонувати без СНР, яка дає змогу проводити моніторинг, здійснювати моделювання, прогнозування та регулювання розвитку економіки, оцінку результатів реалізації державної економічної політики, міжнародні макроекономічні зіставлення. Нині систему національних рахунків запроваджено у більшості країн світу.
За методологічну основу СНР в Україні взято Систему національних рахунків, прийняту в 1993 році Комісією Європейських співтовариств, Міжнародним валютним фондом, Організацією економічного співробітництва та розвитку, Організацією Об'єднаних Націй та Світовим банком. За змістом СНР повинна також відповідати вимогам Європейської системи національних та регіональних рахунків, прийнятої у 1995 році.
2. Сучасний стан національного рахівництва і проблеми його розвитку
Перехід макроекономічної статистики на принципи СНР розпочато з прийняттям постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 р. N 727 "Про впровадження системи національних рахунків". Сьогодні міжнародні стандарти національного рахівництва опановані в Україні у найістотніших елементах. Так, систематично здійснюються розрахунки головного показника СНР - валового внутрішнього продукту (далі - ВВП) виробничим методом і методом кінцевого використання. ВВП країни обчислюється на річній, квартальній і місячній основі, у фактичних і порівнянних цінах. Також здійснюються річні розрахунки валової доданої вартості за регіонами. Це дає змогу визначати роль регіонів в економіці, проводити комплексний аналіз їх економічного розвитку та зіставлення економічного потенціалу як усередині країни, так і за її межами.
Відбувся перехід від кумулятивної системи квартального обліку ВВП (наростаючим підсумком з початку року) до дискретних розрахунків. Специфічною і позитивною особливістю організації СНР в Україні є щомісячні оцінки ВВП, які стають доступними для органів управління та громадськості вже на 15-й день після завершення звітного періоду і дають змогу максимально оперативно відстежувати економічну динаміку.
З річною періодичністю складаються рахунки виробництва, утворення, розподілу та використання доходу, операцій з капіталом в інституційних секторах (групах економічних суб'єктів) - нефінансових і фінансових корпораціях, органах загального державного управління, домашніх господарствах, некомерційних організаціях, що обслуговують домашні господарства.
З 1994 року за стандартами СНР розробляються таблиці "витрати - випуск" (міжгалузеві баланси). Нині вони складаються за цінами споживачів і за так званими основними (базисними) цінами, що дає змогу аналізувати вплив на ціноутворення розподілу непрямих податків, торговельної і транспортної націнок як за видами економічної діяльності, де здійснюється виробництво відповідних товарів та послуг, так і за напрямами їх використання.
У 2001 році національне рахівництво, як і інші галузі статистики, одним з перших серед країн СНД перейшло на Класифікацію видів економічної діяльності (далі - КВЕД), яка гармонізована з аналогічною класифікацією Європейського Союзу. Завдяки цьому з'явилась можливість проведення безпосередніх структурних зіставлень макроекономічних показників в Україні та країнах ЄС, що полегшує аналіз інтеграційних процесів.
Скорочуються терміни складання національних рахунків. Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 9 серпня 2001 р. N 341 встановлено, що публікація даних національних рахунків і таблиць "витрати - випуск" повинна закінчуватися не пізніше грудня наступного за звітним року.
Водночас процес запровадження в повному обсязі міжнародних стандартів національного рахівництва не можна вважати завершеним. Світовий досвід свідчить, що навіть у розвинутих країнах цей процес є досить тривалим. В Україні ще не розв'язано проблему адаптації методик розрахунку окремих показників СНР, впровадження нових рахунків, створення інтегрованих інформаційних ресурсів національного рахівництва із застосуванням сучасних комп'ютерних технологій.
Шляхи вирішення цих питань викладені у наступних розділах Концепції.
3. Валовий внутрішній продукт
Якість і своєчасність оцінок ВВП є одним з вирішальних чинників для реалістичної оцінки економічних ресурсів суспільства та участі держави в їх розподілі.
З метою кращої синхронізації річних розрахунків ВВП з макроекономічним прогнозуванням та бюджетним процесом за прикладом розвинутих країн передбачається здійснити перехід від три- до чотириетапної актуалізації цих розрахунків за такою схемою:
1) оперативний - на 15-й день після звітного року на базі даних про динаміку обсягів виробництва за основними видами економічної діяльності та екстраполяційних оцінок;
2) попередній - у лютому наступного за звітним року за попередніми даними статистики виробництва та споживання, доходів і витрат бюджету та банківської системи, платіжного балансу;
3) уточнений - у квітні наступного за звітним року з урахуванням підсумків статистичних спостережень за IV квартал;
4) остаточний - у грудні наступного за звітним року на базі повного масиву річних статистичних спостережень, адміністративних даних та за результатами збалансування таблиці "витрати - випуск".
Важливим завданням є також удосконалення методів оцінки та включення до національних рахунків показників прихованої та неформальної економічної діяльності ("тіньової" економіки або економіки, яку важко охопити статистичними спостереженнями) з деталізацією цих показників за видами економічної діяльності, інстиіуційними секторами та складовими ВВП.
У розрахунках динамічних рядів ВВП передбачається поряд з поточними та порівнянними цінами (середніми цінами відповідного періоду попереднього року) застосування постійних цін (середніх цін базового року), які будуть незмінними протягом певного періоду часу.
Крім того, на виконання розпорядження Президента України від 19 листопада 2001 р. N 328 "Про вдосконалення спостережень за цінами і тарифами" будуть переглянуті методики розрахунку цінових індексів (індексів-дефляторів) за окремими складовими ВВП, які поки що через об'єктивні причини розраховуються за допомогою спрощених методів.
Згідно з Указом Президента України від 19 листопада 2001 р. N 1097 "Про Основні напрями конкурентної політики на 2002-2004 роки" передбачається визначення частки монопольного сектору у ВВП.

................
Перейти до повного тексту