1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


З А К О Н У К Р А Ї Н И
( Закон втратив чинність на підставі Закону N 14/98-ВР від 14.01.98, ВВР, 1998, N 3-4, ст.15 )
Про вибори депутатів і голів сільських, селищних, районних, міських, районних у містах, обласних Рад
( Відомості Верховної Ради (ВВР), 1994, N 8, ст.38) ( Вводиться в дію Постановою ВР N 3996а-XII від 24.02.94, ВВР, 1994, N 8, ст.39 ) ( Із змінами, внесеними згідно із Законами N 60/94-ВР від 17.06.94, ВВР 1994, N 25, ст. 200 N 54/96-ВР від 20.02.96, ВВР 1996, N 9, ст. 44 )
I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Основні принципи і засади виборів
1. Вибори депутатів і голів місцевих Рад (крім голів районних у містах Рад) є вільними і проводяться на принципах загального, рівного і прямого виборчого права при таємному голосуванні. Строк повноважень депутатів і голів Рад - чотири роки.
2. Виборчий процес здійснюється на засадах: вільного і рівноправного висування кандидатів у депутати і кандидатів на посаду голови Ради (далі - кандидати); гласності і відкритості; рівності можливостей для всіх кандидатів у проведенні виборчої кампанії; неупередженості до кандидатів з боку державних органів, органів місцевого самоврядування, установ і організацій; свободи агітації.
3. Вибори депутатів проводяться виборцями по одномандатних виборчих округах.
4. Вибори голови Ради проводяться виборцями, які проживають на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, по єдиному одномандатному виборчому округу. Голови районних у містах Рад обираються відповідними Радами з числа депутатів цих Рад.
Стаття 2. Загальне виборче право
1. Вибори депутатів і голів Рад є загальними: право обирати мають громадяни України, які на день голосування досягли 18 років і відповідно до законодавства мають виборчі права.
2. Депутатом може бути обраний громадянин України, який на день голосування досяг 18 років, має виборчі права і постійно проживає або працює на території відповідної Ради.
3. Головою Ради може бути обраний громадянин України, який має виборчі права. При цьому головою обласної, Київської, Севастопольської міської Ради може бути обраний громадянин не молодший 30 років, усіх інших Рад - не молодший 25 років.
4. Будь-які прямі або непрямі обмеження виборчих прав громадян України залежно від походження, соціального і майнового стану, расової і національної належності, статі, освіти, мови, ставлення до релігії, політичних поглядів, тривалості проживання на території відповідної Ради, роду і характеру занять, не передбачені цим Законом, забороняються.
5. Права обирати і бути обраними не мають громадяни, визнані судом недієздатними. Здійснення виборчого права зупиняється на відповідний період для осіб, які за вироком суду перебувають у місцях позбавлення волі, а також для осіб, які за рішенням суду знаходяться в місцях примусового лікування.
6. Громадянин може бути депутатом лише однієї Ради.
Стаття 3. Рівне виборче право
Вибори депутатів і голів Рад є рівними: виборці беруть участь у виборах на рівних засадах. Під час виборів депутатів виборець має один голос по кожному виборчому округу, на території якого він проживає, і один голос - під час виборів голови кожної Ради, на території якої він проживає.
Стаття 4. Пряме виборче право
Вибори депутатів і голів Рад (крім голів районних у містах Рад) є прямими: депутати і голови Рад обираються громадянами безпосередньо.
Стаття 5. Таємне голосування
Голосування на виборах депутатів і голів Рад є таємним: контроль за волевиявленням голосуючих не допускається.
Стаття 6. Проведення виборів
Проведення виборів депутатів і голів Рад організують виборчі комісії, які утворюються і діють у порядку, визначеному цим Законом.
Стаття 7. Право висування кандидатів
Право висування кандидатів належить громадянам України, які мають право голосу. Це право реалізується ними як безпосередньо на зборах (сходах) громадян, так і через політичні партії, рухи, їх виборчі блоки (далі - партії), громадські організації, зареєстровані відповідно до законодавства, і трудові колективи у порядку, визначеному цим Законом.
Стаття 8. Гласність при підготовці і проведенні виборів
1. Підготовка і проведення виборів здійснюються відкрито і гласно.
2. Ради доводять до відома громадян рішення про кількість округів для проведення виборів депутатів, утворення виборчих дільниць, виборчих комісій та їх склад не пізніш як на п'ятий день після утворення.
3. Виборчі комісії інформують громадян про своє місцезнаходження та режим роботи, утворення виборчих округів, ознайомлюють їх із списками виборців. Виборчі комісії сповіщають виборців про зареєстрованих кандидатів, доводять до відома населення результати голосування, підсумки виборів та інформацію про визнання повноважень обраних депутатів і голів Рад.
4. На засіданнях виборчих комісій, а також на виборчих дільницях під час голосування та підрахунку голосів за рішенням відповідних виборчих комісій мають право бути присутніми по одному представнику від партії, громадської організації, трудового колективу, зборів виборців, які висунули кандидатів, довірені особи кандидатів. Представниками можуть бути лише особи, які постійно проживають або працюють на території відповідної Ради.
5. Повноваження зазначених представників засвідчуються відповідним документом, який видається органом партії, громадської організації, зборами трудового колективу, зборами виборців.
6. У заходах, пов'язаних з виборами, передбачених цим Законом, можуть брати участь офіційні спостерігачі від інших держав і міжнародних організацій.
7. Втручання представників у роботу виборчих комісій та хід голосування не допускається. У разі порушення представником цієї вимоги виборча комісія може позбавити його права бути присутнім на засіданні комісії або на виборчій дільниці під час голосування та підрахунку голосів.
8. Засоби масової інформації висвітлюють хід підготовки і проведення виборів. Їх представникам гарантується безперешкодний доступ на всі заходи, пов'язані з виборами. Виборчі комісії, державні органи, органи місцевого самоврядування надають їм інформацію про підготовку і проведення виборів.
II. ПОРЯДОК І СТРОКИ ПРИЗНАЧЕННЯ ВИБОРІВ
Стаття 9. Види виборів і порядок їх призначення
1. Вибори депутатів і голів Рад можуть бути черговими, повторними, а також замість депутатів і голів Рад, які вибули. У випадках, передбачених законодавством, можуть проводитись позачергові (дострокові) вибори депутатів і голів Рад.
2. Рішення про проведення чергових і позачергових (дострокових) виборів депутатів і голів Рад приймає Верховна Рада України.
3. Рішення про проведення виборів голів Рад замість тих, які вибули, приймають відповідні Ради.
4. Рішення про проведення повторних виборів депутатів і голів Рад, а також про проведення виборів депутатів замість тих, які вибули, приймає відповідна сільська, селищна, районна, міська, районна у місті, обласна виборча комісія.
Стаття 10. Строки призначення виборів
1. Чергові вибори депутатів і голів Рад призначаються не пізніш як за три місяці до закінчення строку повноважень депутатів і голів Рад.
2. Позачергові (дострокові) повторні вибори, вибори депутатів замість тих, які вибули, а також вибори голів окремих Рад призначаються у строки, передбачені цим Законом.
3. Вибори призначаються на неділю або інший неробочий день, встановлений законодавством.
4. Про день виборів орган, який призначив вибори, повідомляє через засоби масової інформації не пізніш як на третій день після їх призначення.
III. ВИБОРЧІ ОКРУГИ І ВИБОРЧІ ДІЛЬНИЦІ
Стаття 11. Утворення виборчих округів
1. Для проведення виборів депутатів Рад утворюються виборчі округи.
2. Кількість виборчих округів для виборів депутатів сільської, селищної, районної, міської, районної у місті, обласної Ради визначається відповідною Радою не пізніш як за 85 днів до дня виборів. При цьому кількість виборчих округів по виборах депутатів не може перевищувати для:
- сільських і селищних Рад з чисельністю населення до 3 тисяч чоловік - 15, понад 3 тисячі чоловік - 20;
- районних Рад районів з чисельністю населення до 50 тисяч чоловік - 20, понад 50 тисяч чоловік - 30;
- міських і районних у містах Рад з чисельністю населення до 100 тисяч чоловік - 25, понад 100 тисяч чоловік - 30;
- міських Рад міст з районним поділом з чисельністю населення до 500 тисяч чоловік - 50, понад 500 тисяч чоловік - 75;
- обласних Рад областей з чисельністю населення до 1,5 мільйона чоловік - 60, понад 1,5 мільйона чоловік - 75.
3. Виборчі округи утворюються відповідно сільською, селищною, районною, міською, районною у місті, обласною виборчою комісією з урахуванням адміністративно-територіального поділу при додержанні приблизно рівної кількості виборців у розрахунку на один виборчий округ не пізніш як за 80 днів до дня виборів.
4. Список виборчих округів із зазначенням їх найменувань, меж і центрів округів, кількості виборців у них доводиться до відома громадян відповідною територіальною виборчою комісією не пізніш як на третій день після їх утворення.
Стаття 12. Утворення виборчих дільниць
1. Для проведення голосування і підрахунку голосів під час виборів депутатів і голів Рад територія районів, міст обласного підпорядкування, районів у містах ділиться на виборчі дільниці. Виборчі дільниці утворюються також у військових частинах.
2. У лікарнях та інших стаціонарних лікувальних закладах, у важкодоступних районах, на суднах, які перебувають у день виборів у плаванні, можуть бути утворені виборчі дільниці, що входять до виборчих округів відповідно за місцем їх знаходження або за місцем порту приписки судна.
3. Виборчі дільниці утворюються відповідно районною, міською (міста обласного підпорядкування без районного поділу), районною у місті Радою або її виконавчим органом. У разі проведення виборів замість депутатів або голови сільської, селищної, міської (міста районного підпорядкування) Ради, які вибули, виборчі дільниці утворюються відповідною сільською, селищною, міською Радою або її виконавчим органом.
4. Виборчі дільниці утворюються не пізніш як за 50 днів до виборів. У військових частинах, а також у важкодоступних районах, на суднах, які перебувають в день виборів у плаванні, виборчі дільниці утворюються в той же строк, а у виняткових випадках - не пізніш як за п'ять днів до виборів.
5. Виборчі дільниці утворюються з кількістю від 20 до 3000 виборців, а у виняткових випадках - з меншою або більшою кількістю виборців.
6. Рада або її виконавчий орган, який утворює виборчі дільниці, за погодженням з територіальною виборчою комісією встановлює єдину їх нумерацію відповідно у межах району, міста обласного підпорядкування, району в місті.
IV. ВИБОРЧІ КОМІСІЇ
Стаття 13. Система виборчих комісій
1. Для проведення виборів депутатів і голів Рад утворюються виборчі комісії:
- сільські, селищні, районні, міські, районні у містах, обласні (далі - територіальні) виборчі комісії по виборах депутатів і голів Рад;
- окружні виборчі комісії по виборах депутатів обласних, Київської і Севастопольської міських Рад. Окружні виборчі комісії можуть утворюватись також по виборах депутатів районних, міських (міст обласного підпорядкування), районних у містах Рад;
- дільничні виборчі комісії.
2. Для проведення виборів депутатів сільських, селищних, міських (міст районного підпорядкування) Рад, а також голів Рад окружні виборчі комісії не утворюються. Повноваження цих окружних виборчих комісій, а також окружних виборчих комісій по виборах депутатів районних, міських (міст обласного підпорядкування), районних у містах Рад у разі, якщо вони не утворюються, здійснюються відповідними територіальними виборчими комісіями.
Стаття 14. Утворення територіальних виборчих комісій
1. Територіальна виборча комісія утворюється відповідною Радою у складі голови, заступника голови, секретаря і 6-12 членів комісії з урахуванням пропозицій органів (місцевих осередків) партій, громадських організацій, трудових колективів, які діють на її території, зборів виборців не пізніш як за 85 днів до дня виборів.
2. Органи (місцеві осередки) партій, громадських організацій, трудові колективи, збори виборців на звернення голови відповідної Ради у встановлений ним строк подають до Ради пропозиції щодо представників до складу територіальної виборчої комісії, які розглядаються Радою.
3. Територіальна виборча комісія у п'ятиденний термін з дня утворення інформує громадян про своє місцезнаходження та режим роботи, а також повідомляє рахунок, на який можуть вноситись пожертвування до виборчого фонду комісії, дає роз'яснення щодо права громадян та юридичних осіб вносити пожертвування до цього фонду.
4. Строк повноважень територіальної виборчої комісії - чотири роки.
Стаття 15. Повноваження територіальної виборчої комісії
1. Територіальна виборча комісія:
1) здійснює на відповідній території контроль за виконанням цього Закону і забезпечує його однакове застосування, дає роз'яснення про порядок застосування цього Закону;
2) утворює виборчі округи по виборах депутатів відповідної Ради і присвоює їм номери;
3) спрямовує діяльність окружних і дільничних виборчих комісій по виборах депутатів і голови відповідної Ради;
4) встановлює порядок використання коштів на проведення виборів, розподіляє кошти по виборчих комісіях; контролює забезпечення виборчих комісій приміщеннями, транспортом, зв'язком, розглядає інші питання матеріально-технічного забезпечення виборів;
5) заслуховує повідомлення окружних і дільничних виборчих комісій по виборах депутатів і голови Ради, місцевих органів державної влади і самоврядування з питань, пов'язаних з підготовкою і проведенням виборів;
6) реєструє кандидатів на посаду голови Ради, їх довірених осіб і видає їм відповідні посвідчення;
7) повідомляє населення про зареєстрованих кандидатів;
8) затверджує текст виборчого бюлетеня по виборах голови відповідної Ради, забезпечує виготовлення бюлетенів і постачання їх дільничним виборчим комісіям;
9) підбиває підсумки виборів на відповідній території, визнає повноваження обраних депутатів і голови Ради, видає їм відповідні посвідчення, інформує Раду та повідомляє населення про підсумки виборів;
10) вирішує питання, пов'язані з організацією повторного голосування при виборах голови Ради і повторних виборів депутатів, голови Ради;
11) розглядає питання про скасування рішень про реєстрацію кандидатів у випадках, передбачених цим Законом;
12) вирішує питання, пов'язані з організацією відкликання депутатів і голови Ради;
13) організує вибори депутатів у разі розпуску, саморозпуску Ради, призначає і організує вибори в інших передбачених законодавством випадках дострокового припинення повноважень депутатів;
14) організує вибори голови Ради у разі його відкликання виборцями та в інших передбачених законодавством випадках дострокового припинення повноважень голови Ради;
15) розглядає заяви і скарги на рішення і дії окружних та дільничних виборчих комісій, скасовує рішення комісій, зупиняє їх дію або приймає інші рішення з цих питань;
16) здійснює інші повноваження відповідно до цього Закону та інших законів України.
2. Крім того, територіальна виборча комісія, здійснюючи повноваження окружної виборчої комісії:
1) стежить за складанням списків виборців і поданням їх для загального ознайомлення;
2) реєструє кандидатів у депутати, їх довірених осіб і видає їм відповідні посвідчення;
3) затверджує текст виборчого бюлетеня по виборах депутатів відповідної Ради, забезпечує виготовлення бюлетенів і постачання їх дільничним виборчим комісіям;
4) встановлює результати виборів депутата по округу;
5) організує проведення повторного голосування.
Стаття 16. Утворення окружних виборчих комісій
1. Окружна виборча комісія утворюється відповідною Радою або її виконавчим органом у складі голови, заступника голови, секретаря і 4-8 членів комісії з урахуванням пропозицій органів (місцевих осередків) партій, громадських організацій, трудових колективів, які діють на території округу, зборів виборців не пізніш як за 75 днів до дня проведення виборів.
2. Органи (місцеві осередки) партій, громадських організацій, трудові колективи, збори виборців на звернення голови відповідної Ради у встановлений ним строк подають до Ради пропозиції щодо представників до складу окружної виборчої комісії, які розглядаються Радою або її виконавчим органом.
3. Окружна виборча комісія у п'ятиденний термін з дня утворення інформує громадян про своє місцезнаходження та режим роботи.
4. Строк повноважень окружної виборчої комісії закінчується після визнання відповідною територіальною виборчою комісією повноважень депутата Ради, обраного по відповідному округу.
Стаття 17. Повноваження окружної виборчої комісії
Окружна виборча комісія:
1) здійснює контроль за виконанням цього Закону на території виборчого округу;
2) здійснює повноваження, передбачені частиною другою статті 15 цього Закону;
3) розглядає питання про скасування рішення про реєстрацію кандидатів у депутати у випадках, передбачених цим Законом;
4) організує проведення повторного голосування і повторних виборів, а також виборів депутатів у разі розпуску, саморозпуску Ради та в інших передбачених законодавством випадках дострокового припинення повноважень депутатів;
5) розглядає заяви і скарги на рішення і дії дільничних виборчих комісій та приймає відповідні рішення;
6) здійснює інші повноваження відповідно до цього Закону.
Стаття 18. Утворення дільничних виборчих комісій
1. Дільничні виборчі комісії утворюються відповідно сільською, селищною, міською, районною в місті Радою або її виконавчим органом у складі голови, заступника голови, секретаря і 5-11 членів комісії з урахуванням пропозицій місцевих осередків партій, громадських організацій, трудових колективів, які діють на території цих Рад, зборів виборців не пізніш як за 45 днів до дня проведення виборів.
2. Місцеві осередки партій, громадських організацій, трудові колективи, збори виборців на звернення голови відповідної Ради у встановлений ним строк подають до Ради пропозиції щодо представників до складу дільничних виборчих комісій, які розглядаються Радою або її виконавчим органом.
3. Дільнична виборча комісія у п'ятиденний термін з дня утворення інформує громадян про своє місцезнаходження та режим роботи.
4. Строк повноважень дільничної виборчої комісії закінчується після визнання відповідними територіальними виборчими комісіями повноважень обраних депутатів і голови Ради.
Стаття 19. Повноваження дільничної виборчої комісії
Дільнична виборча комісія:
1) складає список виборців по виборчій дільниці;
2) подає для загального ознайомлення список виборців, приймає і розглядає заяви про неправильності у списку і вирішує питання про внесення до нього відповідних змін;
3) за рішенням відповідної територіальної (окружної) виборчої комісії вносить зміни до виборчого бюлетеня;
4) забезпечує підготовку приміщення для голосування, кабін або кімнат для таємного голосування, виборчих скриньок;
5) створює умови для ознайомлення виборців з даними про кандидатів, по яких проводиться голосування на дільниці;
6) організує голосування на виборчій дільниці;
7) проводить підрахунок голосів виборців, поданих на виборчій дільниці;
8) розглядає заяви і скарги з питань підготовки виборів та організації голосування і приймає по них рішення;
9) здійснює інші повноваження відповідно до цього Закону.
Стаття 20. Організація роботи виборчих комісій
1. Основною формою роботи виборчої комісії є засідання. Засідання виборчої комісії скликається головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови комісії. Засідання комісії скликається також на вимогу не менш як половини членів комісії.
2. Засідання виборчої комісії веде її голова або його заступник, а в разі, коли вони з якихось причин не виконують цю функцію, - комісія визначає із свого складу головуючого на конкретному засіданні.
3. Засідання виборчої комісії є правомочним, якщо в ньому бере участь не менш як дві третини загального складу комісії. Рішення комісії приймається більшістю голосів присутніх. У разі рівності голосів вирішальним вважається голос головуючого на засіданні. Особи, які входять до складу комісії і не згодні з прийнятим рішенням, мають право висловити окрему думку, яка в письмовій формі додається до протоколу засідання виборчої комісії.
4. Комісія може прийняти рішення про позбавлення права участі в засіданні осіб, зазначених у частині четвертій статті 8 цього Закону, якщо вони перешкоджають проведенню засідання.
5. Рішення виборчих комісій, прийняті в межах їх повноважень, є обов'язковими для виконання всіма державними органами, органами самоврядування, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами.
6. Рішення і дії дільничної, окружної виборчої комісії можуть бути оскаржені протягом трьох днів після прийняття рішення чи вчинення дії відповідно до окружної, територіальної виборчої комісії. Рішення територіальної виборчої комісії може бути оскаржено до суду, який розглядає питання у п'ятиденний строк, але не пізніш як за день до дня виборів. Рішення суду є остаточним.
Стаття 21. Правовий статус осіб, які входять до складу виборчих комісій
1. До складу виборчої комісії можуть входити громадяни України, крім кандидатів та їх довірених осіб.
2. Рада може достроково припинити повноваження відповідної виборчої комісії або частково замінити її склад, якщо комісія або окремі її члени порушують цей Закон.
3. Особа, яка входить до складу виборчої комісії, може бути увільнена від своїх обов'язків у комісії органом, що утворив комісію:
1) з підстав, зазначених у першій і другій частинах цієї статті;
2) за особистою заявою;
3) у разі відкликання її суб'єктами, які запропонували цю особу до складу комісії.
4. Затвердження нового представника у складі виборчої комісії проводиться в порядку, встановленому цим Законом.
5. За рішенням виборчої комісії не більше трьох осіб, які входять до її складу, можуть на період виборчої кампанії звільнятися від виконання виробничих або службових обов'язків за основним місцем роботи із збереженням середньої заробітної плати за останні три місяці або окладу з урахуванням індексації пропорційно часу роботи в комісії. Заробітна плата виплачується за основним місцем роботи з наступною компенсацією підприємству, установі, організації за рахунок коштів, що виділяються на проведення виборів.
Стаття 22. Сприяння виборчим комісіям у здійсненні їх повноважень
1. Державні органи, органи самоврядування, партії, громадські організації, підприємства, установи, організації, посадові особи зобов'язані сприяти виборчим комісіям у здійсненні ними своїх повноважень, надавати в їх розпорядження приміщення, обладнання, транспортні засоби і засоби зв'язку, необхідні для їх роботи відомості і матеріали.
2. Виборча комісія має право звертатися в питаннях, пов'язаних з підготовкою і проведенням виборів, до державних органів, органів самоврядування, органів партій, громадських організацій, до підприємств, установ, організацій, посадових осіб, які зобов'язані розглянути порушене питання і дати виборчій комісії відповідь не пізніш як у триденний термін.
V. СПИСКИ ВИБОРЦІВ
Стаття 23. Список виборців і порядок його складання
1. Список виборців по виборах депутатів, голів Рад складається дільничною виборчою комісією по кожній виборчій дільниці і підписується головою і секретарем дільничної виборчої комісії. Для участі в роботі по складанню списку виборців дільнична виборча комісія може залучати представників громадськості.
2. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах Рад забезпечують облік виборців і передають дільничним виборчим комісіям необхідні відомості про виборців, які проживають на відповідній території.
3. До списку виборців вносяться прізвище, ім'я, по батькові, дата народження, адреса кожного виборця. Виборці вносяться до списку тієї виборчої дільниці, на території якої вони проживають.
4. Списки виборців-військовослужбовців, які перебувають у військових частинах, а також членів сімей військовослужбовців та інших виборців, які проживають у районах розташування військових частин, складаються на підставі даних, що подаються командирами військових частин. Військовослужбовці, які проживають поза військовими частинами, включаються до списку виборців за місцем проживання на загальних підставах.
5. Списки виборців по виборчих дільницях, утворених в лікарнях та інших стаціонарних лікувальних закладах, а також на суднах, які перебувають у день виборів у плаванні, складаються на підставі даних, що подаються керівниками зазначених установ і капітанами суден.
6. Прізвища виборців зазначаються в списку виборців у порядку, зручному для організації голосування.
Стаття 24. Порядок включення громадян до списку виборців
1. До списку виборців включаються всі громадяни України, які досягли або яким виповнюється у день виборів 18 років, проживають на момент складання списку на території даної виборчої дільниці і мають право брати участь у голосуванні.
2. Виборець може бути включений до списку виборців лише на одній виборчій дільниці.
3. Виборці, які проживають на території даної виборчої дільниці і з якихось причин пропущені у списку, включаються до нього за рішенням дільничної виборчої комісії, а у випадку, передбаченому цим Законом, - за рішенням суду.
Стаття 25. Ознайомлення громадян із списками виборців. Право на оскарження неправильностей у списку виборців
1. Списки виборців подаються для загального ознайомлення за п'ятнадцять днів до виборів. На виборчих дільницях, утворених в лікарнях та інших стаціонарних лікувальних закладах, а також у виняткових випадках у військових частинах та на суднах, які перебувають в день виборів у плаванні, списки виборців подаються для загального ознайомлення за два дні до виборів.
2. Кожному громадянину в приміщенні дільничної виборчої комісії забезпечується можливість ознайомитися із списком виборців і перевірити правильність даних, що його стосуються.
3. Кожному виборцю надається право оскаржити невключення, неправильне включення до списку або виключення із списку виборців, а також неточності у даних щодо нього. Заява про неправильності в списку розглядається дільничною виборчою комісією, яка зобов'язана не пізніш як у дводенний термін, а напередодні і в день виборів - негайно розглянути заяву, внести необхідні виправлення до списку або видати заявнику копію мотивованого рішення про відхилення його заяви. Це рішення може бути не пізніш як за п'ять днів до виборів оскаржено до суду, який зобов'язаний розглянути скаргу в триденний строк. Рішення суду є остаточним. Виправлення в списку виборців відповідно до рішення суду проводиться дільничною виборчою комісією негайно.
VI. ВИСУВАННЯ І РЕЄСТРАЦІЯ КАНДИДАТІВ
Стаття 26. Порядок висування кандидатів
1. Висування кандидатів починається за 70 і закінчується за 45 днів до дня виборів.
2. Партії, громадські організації можуть висувати кандидатів:
- до сільських, селищних і міських (міст районного підпорядкування) Рад - на зборах місцевих осередків, які діють на території відповідної Ради і нараховують не менше 15 членів;
- до районних, міських, районних у місті Рад - на зборах (конференціях), засіданнях районних (міських, районних у місті) органів партій, громадських організацій, які об'єднують не менше 50 членів;
- до обласних Рад - на зборах (конференціях), засіданнях обласних органів партій, громадських організацій, які об'єднують не менше 100 членів.
Партія, громадська організація має право висунути лише одного кандидата в депутати по кожному виборчому округу і одного кандидата - на посаду голови Ради.
3. Трудові колективи можуть висувати кандидатів на зборах (конференціях) колективів. При цьому право висувати кандидатів надається трудовим колективам чисельністю:
- до сільської, селищної, міської (міста районного підпорядкування) Ради - не менш як 20 чоловік;
- до районної, міської (міста обласного підпорядкування), районної у місті Ради - не менш як 100 чоловік;
- до обласної, Київської, Севастопольської міської Ради - не менш як 200 чоловік.
Трудовий колектив має право висунути лише одного кандидата у депутати по виборчому округу, на території якого знаходиться колектив, і одного кандидата - на посаду голови Ради.
4. Збори виборців, які проживають на території відповідних Рад, правомочні висувати кандидатів, якщо у них беруть участь:
- до сільської, селищної, міської (міста районного підпорядкування) Ради - не менш як 20 виборців;
- до районної, міської (міста обласного підпорядкування), районної у місті Ради - не менш як 100 виборців;
- до обласної, Київської, Севастопольської міської Ради - не менш як 200 виборців.
Збори виборців мають право висунути лише одного кандидата у депутати по виборчому округу, на території якого проживають учасники зборів, і одного кандидата - на посаду голови Ради.
5. Кожний учасник зборів (конференції), засідання, де висуваються кандидати, має право пропонувати для обговорення свою кандидатуру.
6. Одна і та ж особа не може бути кандидатом у депутати і кандидатом на посаду голови однієї і тієї ж Ради.
7. Кандидат вважається висунутим, якщо за нього проголосували більше половини учасників відповідних зборів (конференції), засідання. Про прийняте рішення повідомляється кандидату.
8. Про висунення кандидата складається протокол. У протоколі вказуються дата і місце проведення зборів (конференції), засідання, кількість учасників, кількість голосів, поданих "за" і поданих "проти" висунення кандидата, а також дані про кандидата (прізвище, ім'я, по батькові, число, місяць і рік народження, громадянство, партійність, посада (заняття), місце роботи і проживання).
9. Протокол надсилається до відповідної окружної (територіальної) виборчої комісії у встановленому нею порядку.
10. Особи, висунуті кандидатами, вносять грошову заставу в розмірах:
- кандидати у депутати районної, міської (міста республіканського і обласного підпорядкування), обласної Ради - п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
- кандидати на посаду голови районної, міської (міста обласного підпорядкування без районного поділу) Ради - десяти, голови міської (міста з районним поділом), обласної Ради - п'ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Грошова застава повертається особі, яка внесла її, якщо кандидат одержав на виборах не менш як п'ять відсотків голосів виборців, які взяли участь у голосуванні. Застава, що не підлягає поверненню, зараховується до відповідного місцевого бюджету.
( Частина десята статті 26 із змінами, внесеними згідно із Законом N 54/96-ВР від 20.02.96 )
Стаття 27. Особливі вимоги до кандидата на посаду голови районної, міської (міста республіканського і обласного підпорядкування) та обласної Ради
1. Кандидат на посаду голови районної, міської (міста республіканського і обласного підпорядкування) та обласної Ради, висунутий відповідно до цього Закону, може бути зареєстрований виборчою комісією, якщо його кандидатуру підтримали своїми підписами виборці, які становлять не менше одного відсотка населення, що проживає на території відповідної Ради. При цьому для кандидата на посаду голови районної Ради кількість підписів на його підтримку має бути не більше однієї тисячі, на посаду голови обласної Ради - не більше десяти тисяч.
2. Територіальна виборча комісія після одержання протоколу про висунення кандидата на посаду голови Ради видає йому необхідну кількість бланків підписних листів для збирання підписів виборців на його підтримку.
3. Підписний лист повинен містити назву відповідної Ради, прізвище, ім'я, по батькові кандидата, а також відомості про особу, яка збирає підписи (прізвище, ім'я, по батькові, місце роботи і адреса). Про виборців, які підтримують кандидата, підписний лист має містити такі дані: прізвище, ім'я, по батькові, число, місяць і рік народження, місце проживання, серію і номер паспорта або іншого документа, що посвідчує особу виборця, а також особистий підпис виборця.
4. Підписи на підтримку кандидата збирає сам кандидат або за його дорученням інші особи. Підписний лист заповнюється особою, яка збирає підписи, на основі даних, зазначених у паспорті або іншому документі, що посвідчує особу виборця. Правильність даних про виборця, внесених до підписного листа, і факт підтримки ним кандидата засвідчується особистим підписом виборця. Кожний виборець може підтримати своїм підписом лише одного кандидата до кожної Ради.

................
Перейти до повного тексту