1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Указ


У К А З
ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
( Указ не діє у зв'язку з прийняттям Закону "Про Державну програму приватизації" N 294/97-ВР від 03.07.97 )
Про Державну програму приватизації на 1997 рік
З метою створення умов для розвитку процесів приватизації у 1997 році
постановляю:
1. Встановити, що в 1997 році приватизація майна, яке перебуває в державній власності, та державного майна, що належить Автономній Республіці Крим, здійснюється відповідно до Державної програми приватизації на 1997 рік, що додається.
2. Раді міністрів Автономної Республіки Крим розробити протягом місяця з дня набрання чинності Державною програмою приватизації на 1997 рік республіканську програму приватизації.
3. Цей Указ набирає чинності у порядку, встановленому пунктом 4 Розділу XV Конституції України.
Президент України Л.КУЧМА
м. Київ, 6 травня 1997 року
N 385/97
ДОДАТОК
до Указу Президента України
від 6 травня 1997 року N 385/97
Державна програма приватизації на 1997 рік
Загальні положення
1. Державна програма приватизації на 1997 рік (далі - Програма) визначає основні цілі, пріоритети, способи та порядок приватизації державного і відчуження комунального майна, групи об'єктів, що підлягають приватизації, завдання щодо обсягів приватизації майна, що перебуває у державній власності, та державного майна, що належить Автономній Республіці Крим, умови, які необхідно створити для виконання Програми, та необхідні для цього організаційні заходи.
Завдання програми
2. Головними завданнями Програми є:
здійснення ринкових перетворень в економіці України;
сприяння підвищенню ефективності економіки України в цілому та чутливості підприємств до вимог ринку;
завершення етапу приватизації з застосуванням приватизаційних паперів, компенсаційних сертифікатів;
підвищення інвестиційної привабливості підприємств та створення умов у процесі приватизації для залучення інвестицій на їх розвиток;
створення умов для формування недержавних власників, які б мали довгострокові інтереси в розвитку приватизованого об'єкта та здійснювали ефективне управління ним;
забезпечення демонополізації економіки;
створення умов для розвитку ринку цінних паперів.
Пріоритети приватизації
3. Основними пріоритетами приватизації є підвищення ефективності виробництва та мотивації до праці, прискорення структурної перебудови і розвитку економіки України, забезпечення прав громадян України на використання приватизаційних паперів та компенсаційних сертифікатів на етапі завершення сертифікатної приватизації.
4. Виходячи з цього в 1997 році в першу чергу здійснюється:
а) приватизація об'єктів груп Б, В, Г шляхом продажу акцій відкритих акціонерних товариств (далі - ВАТ), створених на базі майна цих об'єктів з обов'язковим застосуванням приватизаційних паперів та компенсаційних сертифікатів;
б) завершення реалізації планів приватизації (розміщення акцій) ВАТ, продаж акцій яких розпочато до 1997 року;
в) продаж пакетів акцій ВАТ, що залишились у державній власності під час приватизації та корпоратизації, за винятком випадків, зазначених у пункті 8 цієї Програми;
г) приватизація об'єктів групи А переважно за кошти та із застосуванням способів, що передбачають конкуренцію покупців.
Об'єкти приватизації
5. Об'єкти приватизації, в тому числі цілісні майнові комплекси державних підприємств та їх структурних підрозділів, передані в оренду, класифікуються за групами залежно від первісної (балансової) вартості основних фондів у цінах на 1 квітня 1996 року з урахуванням індексації балансової вартості основних фондів, проведеної відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16 травня 1996 року N 523 "Про проведення індексації балансової вартості основних фондів та визначення розмірів амортизаційних відрахувань на повне їх відновлення у 1996-1997 роках" (далі - вартість основних фондів), а у відповідних випадках - інших ознак, а саме:
група А - об'єкти, вартість основних фондів яких не перевищує 1 млн.гривень (крім об'єктів групи Г, науково-дослідних інститутів, науково-дослідних та проектних організацій, автотранспортних підприємств, що мають мобілізаційні резерви), у тому числі структурні підрозділи підприємств, які не привели свій статус у відповідність із законодавством, підприємства, що входять до складу об'єднань, правовий статус яких раніше не був приведений у відповідність із законодавством, структурні підрозділи (одиниці) інших підприємств, що можуть бути виділені у самостійні підприємства, у тому числі такі, що реалізують аналогічні або взаємозамінні види товарів (робіт, послуг), а також окреме індивідуально визначене майно - будівлі, споруди та нежитлові приміщення - незалежно від його вартості;
група Б - об'єкти, вартість основних фондів яких становить від 1 млн. гривень до 170 млн. гривень, а частка вартості основних фондів, що припадає на одного працюючого, не перевищує номінальної вартості приватизаційного майнового сертифіката більш як у 12 разів (крім об'єктів групи Г); науково-дослідні інститути, науково-дослідні та проектні організації, автотранспортні підприємства, що мають мобілізаційні резерви, незалежно від вартості основних фондів;
група В - об'єкти, вартість основних фондів яких становить від 1 млн. гривень до 170 млн. гривень, а частка вартості основних фондів, що припадає на одного працюючого, перевищує номінальну вартість приватизаційного майнового сертифіката більш як у 12 разів (крім об'єктів групи Г);
група Г - об'єкти, вартість основних фондів яких перевищує 170 млн. гривень, а також підприємства (незалежно від вартості основних фондів), що займають монопольне становище на ринку відповідних товарів України і визнані такими у встановленому порядку; об'єкти військово-промислового комплексу, що підлягають конверсії згідно з відповідною програмою; об'єкти, приватизація яких здійснюється із залученням іноземних інвестицій за міжнародними договорами України;
група Д - об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти, майно ліквідованих підприємств, підприємств-банкрутів;
група Е - частки (паї, акції), що належать державі у майні суб'єктів підприємницької діяльності із змішаною формою власності; цінні папери, паї, інше майно, що не було враховане під час проведення оцінки вартості майна об'єкта приватизації та не ввійшло до його статутного фонду.
6. Оцінка вартості майна об'єктів приватизації здійснюється у порядку, що затверджується Кабінетом Міністрів України.
7. Перелік об'єктів, що не підлягають приватизації, затверджується Верховною Радою України за поданням Кабінету Міністрів України виключно законом.
Об'єкти, на яких у технологічних процесах використовуються отруйні, наркотичні та вибухові речовини, та аптеки, крім підприємств, що випускають наркотичні, бактеріологічні, біологічні, психотропні, сильнодіючі хімічні, отруйні засоби та вибухові, сильнодіючі речовини, приватизуються на загальних підставах.
8. Обмеження щодо приватизації майна, за винятком випадків, зазначених у статті 5 Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про приватизацію майна державних підприємств" ( 3982-12), можуть встановлюватись лише шляхом закріплення у державній власності пакета акцій ВАТ, створених на базі майна державних підприємств, які мають особливе значення для економіки України, за переліком, що затверджується Кабінетом Міністрів України.
Рішення про закріплення пакета акцій у розмірі 51 або 26 відсотків статутного фонду зазначених ВАТ на строк до двох років приймаються Кабінетом Міністрів України по кожному об'єкту окремо.
Після закінчення строку закріплення пакета акцій у державній власності Кабінет Міністрів України може прийняти рішення про його продовження.
Кабінет Міністрів України має право прийняти рішення про достроковий продаж зазначеного пакета акцій.
9. Державні органи приватизації протягом двох місяців після затвердження цієї Програми переглядають плани приватизації (розміщення акцій) ВАТ з метою приведення їх у відповідність з пунктом 8 Програми.
Способи та порядок приватизації різних груп об'єктів
10. Приватизація майна в агропромисловому комплексі здійснюється у порядку, встановленому Законом України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" (290/96-ВР ), із збереженням завдань щодо обсягів приватизації, визначених цією Програмою.
Положення Програми, за винятком пунктів 5, 15-17, 71-74, не поширюються на приватизацію майна, що здійснюється з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі".
Приватизація об'єктів групи А
11. Продаж об'єктів групи А здійснюється відповідно до Закону України "Про внесення змін і доповнень до Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)".
12. Покупець, який став власником об'єкта приватизації групи А і не скористався на момент приватизації об'єкта правом викупу будівлі (споруди, приміщення) у межах займаної цим об'єктом площі, має право викупити відповідну будівлю (споруду, приміщення), якщо на це немає прямої заборони відповідно Фонду державного майна України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим чи місцевої ради відповідного рівня.
Не можуть бути об'єктами малої приватизації будівлі (споруди, приміщення) або їх окремі частини, які становлять національну, культурну та історичну цінність і перебувають під охороною держави.
За наявності заборони на приватизацію будівлі (споруди, приміщення), в якій розташований об'єкт приватизації, або у разі відмови покупця від приватизації будівлі (споруди, приміщення), в якій розташований об'єкт, що приватизується шляхом викупу, зазначені будівлі (споруди, приміщення) передаються у встановленому порядку власникам приватизованих об'єктів в оренду на строк не менше 10 років.
Приватизація об'єктів груп Б,В,Г
13. В 1997 році приватизація об'єктів груп Б, В, та Г здійснюється шляхом продажу акцій ВАТ, створених на базі цих об'єктів, із збереженням передбачених законодавством про приватизацію пільг їх працівникам та з додержанням таких квот застосування приватизаційних паперів та компенсаційних сертифікатів:
від 80 до 100 відсотків акцій ВАТ, створених на базі об'єктів групи Б;
від 50 до 75 відсотків акцій ВАТ, створених на базі об'єктів групи В;
від 5 до 40 відсотків акцій ВАТ, створених на базі об'єктів групи Г.
В окремих випадках у разі неможливості додержання встановлених квот застосування приватизаційних паперів та компенсаційних сертифікатів під час приватизації об'єктів груп Б, В та Г ці квоти можуть бути змінені за рішенням колегії Фонду державного майна України.
Продаж акцій за кошти здійснюється виключно після пільгового продажу акцій та пропозиції акцій на сертифікатні аукціони за приватизаційні папери та компенсаційні сертифікати в межах квот, встановлених цієї Програмою.
14. Продаж акцій ВАТ, створених у процесі приватизації та корпоратизації, здійснюють державні органи приватизації шляхом:
пільгового продажу акцій працівникам підприємств, майно яких приватизується, а також колишнім працівникам цих підприємств, які вийшли на пенсію, звільнені на підставі пункту 1 статті 40 Кодексу законів про працю України і не працюють з моменту звільнення на інших підприємствах, особам, які мають право відповідно до законодавства повернутися на попереднє місце роботи на цьому підприємстві, інвалідам, звільненим у зв'язку з каліцтвом або професійним захворюванням, та працівникам, звільненим у зв'язку із станом здоров'я, а також працівникам соціально-культурних та оздоровчо-лікувальних закладів, що приватизуються у складі підприємств, на балансі яких вони перебувають;
продажу громадянам України та посередникам за приватизаційні папери та компенсаційні сертифікати через національну мережу центрів сертифікатних аукціонів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
продажу на спеціалізованому аукціоні за кошти через національну мережу центрів сертифікатних аукціонів у порядку, що встановлюється Фондом державного майна України;
продажу через систему біржової торгівлі, що здійснюється згідно з правилами проведення біржових операцій та в порядку, що встановлюється Фондом державного майна України;
продажу пакетів акцій за конкурсом у порядку, що встановлюється Фондом державного майна України.
15. Встановити, що особи, які відповідно до чинного законодавства з питань приватизації мають право на придбання акцій ВАТ на пільгових умовах, можуть здійснювати розрахунки приватизаційними паперами, компенсаційними сертифікатами, а також власними і позиченими коштами на суму, що не перевищує 150 відсотків номінальної вартості приватизаційного майнового сертифіката. При цьому оплата акцій здійснюється у повному обсязі без розстрочки платежу протягом 10 днів після затвердження органом приватизації протоколу пільгового продажу. Право власності на акції, що придбаваються у процесі пільгового продажу, виникає у покупця після їх оплати. Неоплачені у встановлений строк акції підлягають продажу в порядку, що встановлюється Фондом державного майна України.
16. Керівники, їх заступники, головні спеціалісти, керівники структурних підрозділів державних підприємств, що перетворюються у ВАТ у процесі приватизації (в тому числі корпоратизованих підприємств) за умови додержання відповідно до чинного законодавства строків приватизації та корпоратизації, мають право на додаткове придбання за кошти акцій товариства за їх номінальною вартістю на загальну суму до 5 відсотків статутного фонду ВАТ з відстрочкою оплати на один рік після придбання акцій працівниками підприємства. Відстрочка оплати надається за умови внесення не менше 30 відсотків вартості придбаних акцій не пізніше 10 днів після затвердження органом приватизації протоколу пільгового продажу. На суму відстрочених платежів нараховуються проценти за обліковою ставкою Національного банку України.
17. Особи, зазначені у пункті 16, протягом 1997 року в разі додержання визначених планом приватизації (розміщення акцій) ВАТ строків пільгового продажу акцій мають право після закінчення пільгового продажу та продажу акцій відповідного ВАТ на сертифікатному аукціоні за приватизаційні майнові сертифікати на додаткове придбання акцій за компенсаційні сертифікати за номінальною вартістю акцій на загальну суму до 5 відсотків статутного фонду ВАТ у порядку, що визначається Фондом державного майна України. При цьому відстрочка платежу не надається.
Приватизація об'єктів групи Д
18. Об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти приватизуються шляхом:
продажу на аукціоні, за конкурсом - за наявності двох і більше покупців;
продажу за наявності одного покупця - безпосередньо цьому покупцеві з забезпеченням ним умов, за яких продається об'єкт;
внесення до статутного фонду господарського товариства як державної частки з наступною її приватизацією в порядку, встановленому законодавством України.
19. Обов'язковою умовою продажу об'єкта незавершеного будівництва та законсервованого об'єкта, щодо якого державним органом приватизації було прийнято рішення про збереження його первісного призначення, є завершення будівництва відповідного об'єкта зі збереженням його первісного призначення.
20. Земельні ділянки, відведені у встановленому порядку для будівництва, за ініціативою покупця приватизуються разом з об'єктами незавершеного будівництва, законсервованими об'єктами. Земельні ділянки, що не підлягають приватизації відповідно до статті 4 Земельного кодексу України, надаються в оренду на строк до 50 років з правом першочергового їх придбання орендарем у разі зняття заборони на передачу зазначених ділянок у недержавну власність.
Іноземним юридичним та фізичним особам, особам без громадянства, спільним підприємствам, міжнародним об'єднанням і організаціям за участю іноземних юридичних та фізичних осіб, підприємствам, що повністю належать іноземним інвесторам, а також іноземним державам, міжнародним організаціям, іноземним юридичним особам земельні ділянки надаються тільки у довгострокову оренду.
21. У разі відсутності заяв на приватизацію об'єкта незавершеного будівництва, законсервованого об'єкта протягом 30 календарних днів від дня опублікування переліку об'єктів, що пропонуються для продажу, державний орган приватизації приймає рішення про повторний продаж його на аукціоні, за конкурсом. У разі повторного проведення аукціону, конкурсу державним органом приватизації може бути прийнято рішення про зміну умов продажу, включаючи зменшення початкової ціни, але не більш як на 50 відсотків.
22. Громадянам та юридичним особам України, які відповідно до чинного законодавства України є покупцями об'єктів незавершеного будівництва, законсервованих об'єктів, після сплати ними 50 відсотків вартості цих об'єктів надається розстрочка платежу на строк до 5 років. На суму відстроченого платежу нараховуються відсотки за обліковою ставкою Національного банку України.
23. У разі відсутності заяв на приватизацію об'єкта незавершеного будівництва, законсервованого об'єкта протягом 30 календарних днів від дня опублікування переліку об'єктів, що пропонуються для повторного продажу на аукціоні, за конкурсом, такий об'єкт може передаватись за рішенням державних органів приватизації з метою завершення будівництва як державна частка до статутного фонду господарського товариства з наступною її приватизацією у порядку, встановленому законодавством.
При цьому переважне право на приватизацію майна надається співзасновникам господарського товариства, до статутного фонду якого було передано цей об'єкт. У разі їх відмови від приватизації цього майна воно приватизується у встановленому порядку.
24. Вартість об'єкта незавершеного будівництва, законсервованого об'єкта для продажу на аукціоні, за конкурсом, для передачі до статутного фонду господарського товариства визначається на підставі даних балансу без урахування індексу інфляції.
Вартість об'єкта незавершеного будівництва, законсервованого об'єкта для продажу одному покупцеві визначається виходячи з його відновної вартості з урахуванням перспективності об`єкта та індексу інфляції.
Вартість земельної ділянки визначається Державним комітетом України по земельних ресурсах або його органами на місцях на підставі експертної оцінки.
25. У разі фінансування будівництва об'єкта незавершеного будівництва, законсервованого об'єкта за рахунок власних коштів державного підприємства йому перераховується з відповідного позабюджетного фонду приватизації 100 відсотків коштів, одержаних від приватизації цього об'єкта, з урахуванням коштів, витрачених на проведення приватизації.
26. Якщо об'єкт незавершеного будівництва, законсервований об'єкт фінансувався за рахунок коштів централізованих капіталовкладень, то підприємству перераховуються 30 відсотків коштів, одержаних від приватизації цього об'єкта.
27. Якщо об'єкт незавершеного будівництва, законсервований об'єкт фінансувався за рахунок власних коштів державного підприємства та коштів централізованих капіталовкладень, то підприємству перераховуються кошти з відповідного позабюджетного фонду приватизації пропорційно його вкладу у будівництво, а також 30 відсотків суми, що відповідає централізованим капіталовкладенням. Зазначені кошти використовуються державними підприємствами виключно на поповнення нормованих обігових коштів, технічне переозброєння виробництва, освоєння нових технологій та здійснення природоохоронних заходів.
28. Кошти, одержані від продажу об'єктів незавершеного будівництва, законсервованих об'єктів, що споруджувалися відповідно до програми ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, за вирахуванням витрат на проведення приватизації, спрямовуються у встановленому порядку до Фонду для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення для фінансування робіт на пускових будовах згідно із зазначеною програмою.
29. Кошти, одержані від продажу земельних ділянок, зараховуються до відповідних бюджетів місцевих рад, на території яких розташовані приватизовані земельні ділянки, та використовуються в порядку, передбаченому законодавством.
30. Кабінет Міністрів України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації щокварталу складають переліки об'єктів незавершеного будівництва, законсервованих об'єктів, що підлягають приватизації, та передають їх відповідним державним органам приватизації для прийняття рішення щодо приватизації.
Приватизація об'єктів групи Е
31. Частки (паї, акції), що належать державі у майні міжгосподарських підприємств та створених на їх базі господарських товариств, приватизуються в порядку, що визначається Фондом державного майна України.
32. Державні органи приватизації:
протягом трьох місяців з дня набрання чинності цією Програмою визначають розмір часток (паїв, акцій), що належать державі у майні міжгосподарських підприємств;
протягом п'яти місяців з дня набрання чинності цією Програмою погоджують з недержавними засновниками міжгосподарських підприємств рішення про приватизацію зазначених часток (паїв).
33. У разі відсутності згоди недержавних засновників (учасників) підприємств із змішаною формою власності на перетворення такого підприємства у ВАТ державна частка (пай) у цьому підприємстві приватизується шляхом продажу її на аукціоні, за конкурсом у порядку, встановленому законодавством України.
34. Приватизація часток (паїв, акцій), що належать державі у майні підприємств з іноземними інвестиціями, здійснюється відповідно до установчих документів цих підприємств та в порядку, що визначається Фондом державного майна України.
35. Цінні папери, що були вилучені під час проведення оцінки вартості майна об'єкта приватизації та передані державним органом приватизації в управління Міністерству фінансів України, продаються на фондовій біржі в порядку, що визначається Фондом державного майна України та Міністерством фінансів України.
36. Не заборонені до приватизації цінні папери, паї та інше майно, що не ввійшло до статутних фондів або не було враховано при оцінці вартості такого об'єкта, приватизуються шляхом продажу через систему біржової торгівлі, на аукціоні, за конкурсом у порядку, встановленому законодавством України.
37. Продаж цінних паперів, паїв, іншого майна, що є державною власністю і входить до складу майна господарюючих суб'єктів із змішаною формою власності, розташованих за кордоном, здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України відповідно до установчих документів цих суб'єктів та у порядку, що визначається Фондом державного майна України.
38. Частки (паї, акції), інше майно, що є державною власністю та перебуває на балансі недержавних підприємств та організацій, визначаються у порядку, що встановлюється Фондом державного майна України, і приватизуються шляхом продажу через систему біржової торгівлі, на аукціоні, за конкурсом у порядку, встановленому законодавством України.

................
Перейти до повного тексту