- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Закон України
З А К О Н У К Р А Ї Н И
( Закон втратив чинність на підставі Закону
N 5083-VI від 05.07.2012, ВВР,
2013, N 33, ст.435 )
Про внесення змін і доповнень до Закону України "Про державну податкову службу в Україні"
( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1994, N 15, ст.84 )
( Вводиться в дію Постановою ВР
N 3816-XII від 24.12.93, ВВР, 1994, N 15, ст.85 )
Верховна Рада України
постановляє:
Внести зміни і доповнення до Закону України
"Про державну податкову службу в Україні" (Відомості Верховної Ради УРСР, 1991 р., N 6, ст.37; Відомості Верховної Ради України, 1992 р., N 39, ст.575), виклавши його в такій редакції:
"ЗАКОН УКРАЇНИ
Про державну податкову службу в Україні
Цей Закон визначає статус державної податкової служби в Україні, її функції та правові основи діяльності.
Р о з д і л I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Структура державної податкової служби
Державна податкова служба складається з Головної державної податкової інспекції України, державних податкових інспекцій по Республіці Крим, областях, районах, містах і районах у містах.
У Головній державній податковій інспекції України та державних податкових інспекціях по Республіці Крим, областях, містах Києву і Севастополю утворюються колегії. Чисельність колегії Головної державної податкової інспекції України визначається Кабінетом Міністрів України, а колегій державних податкових інспекцій по Республіці Крим, областях, містах Києву і Севастополю - Головною державною податковою інспекцією України.
Стаття 2. Завдання державних податкових інспекцій
Головним завданням державних податкових інспекцій є здійснення контролю за дотриманням податкового законодавства, правильністю обчислення, повнотою і своєчасністю сплати до бюджетів податків, зборів та інших платежів і неподаткових доходів (далі - податків, інших платежів) і внесків до державних цільових фондів, встановлених законодавством України.
Стаття 3. Законодавство, яким керуються державні податкові інспекції
Державні податкові інспекції у своїй діяльності керуються
Конституцією і законами України, постановами Верховної Ради України, указами і розпорядженнями Президента України, декретами, постановами і розпорядженнями Кабінету Міністрів України, рішеннями Верховної Ради Республіки Крим і місцевих Рад народних депутатів.
Стаття 4. Підпорядкованість державної податкової служби та її взаємодія з органами державної виконавчої влади і контролюючими органами
Державна податкова служба діє при Міністерстві фінансів України і підпорядковується йому.
Державні податкові інспекції по Республіці Крим, областях, районах, містах і районах у містах підпорядковуються вищестоящим державним податковим інспекціям.
Державні податкові інспекції співпрацюють з фінансовими органами, установами банків, судами та арбітражними судами, Службою безпеки України, органами внутрішніх справ і прокуратури, а також державною контрольно-ревізійною службою, іншими контролюючими органами.
Стаття 5. Призначення працівників державних податкових інспекцій
Головну державну податкову інспекцію України очолює заступник Міністра фінансів України - начальник Головної державної податкової інспекції.
Заступник Міністра фінансів України - начальник Головної державної податкової інспекції України та його заступники призначаються Кабінетом Міністрів України.
Начальники державних податкових інспекцій по Республіці Крим, областях, містах Києву і Севастополю призначаються начальником Головної державної податкової інспекції України, начальники державних податкових інспекцій по районах, містах і районах у містах - начальниками вищестоящих державних податкових інспекцій.
Стаття 6. Фінансування державних податкових інспекцій
Видатки на утримання державних податкових інспекцій визначаються Кабінетом Міністрів України і фінансуються з державного бюджету.
Державні податкові інспекції спрямовують на розвиток матеріально-технічної бази 30 відсотків донарахованих і стягнутих за результатами документальних перевірок сум податків, інших платежів і внесків, фінансових санкцій (за вирахуванням сум, що повертаються платникам за їх позовами до державних податкових інспекцій на підставі рішень суду чи арбітражного суду та в інших випадках, передбачених законодавством). Порядок використання зазначених коштів визначається Міністерством фінансів України.
Стаття 7. Статус державних податкових інспекцій
Державні податкові інспекції є юридичними особами, мають самостійні кошториси видатків, поточні рахунки в установах банків і печатку із зображенням Державного герба України та своїм найменуванням.
Р о з д і л II
ФУНКЦІЇ ДЕРЖАВНИХ ПОДАТКОВИХ ІНСПЕКЦІЙ
Стаття 8. Функції Головної державної податкової інспекції України
Головна державна податкова інспекція України виконує такі функції:
1) проводить безпосередньо і організовує роботу державних податкових інспекцій, пов'язану з:
здійсненням контролю за дотриманням законодавства про податки, інші платежі до бюджетів і внески до державних цільових фондів, законності валютних операцій, порядку розрахунків із споживачами з використанням контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг, лімітів готівки в касах та за її використанням для розрахунків за товари, роботи, послуги;
проведенням всебічних перевірок фактів приховування, заниження сум податків та інших платежів;
виявленням, обліком, оцінкою та реалізацією конфіскованого, безхазяйного майна, майна, що перейшло за правом успадкування до держави, та скарбів;
проведенням перевірок правильності справляння і схоронності коштів, одержаних у сплату державного мита, а також у разі здійснення виконавчими комітетами сільських і селищних Рад народних депутатів касових операцій щодо приймання від населення коштів на сплату податкових платежів;
2) розробляє і видає інструктивні та методичні документи про порядок застосування законодавчих актів про податки, інші платежі до бюджетів, внески до державних цільових фондів;
3) затверджує форми податкових розрахунків, звітів, декларацій та інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків, інших платежів до бюджетів, внесків до державних цільових фондів, а також форми звітів про проведену державними податковими інспекціями роботу;
4) роз'яснює через засоби масової інформації порядок застосування законодавчих та інших нормативно-правових актів про податки, інші платежі до бюджетів, внески до державних цільових фондів і організовує проведення цієї роботи державними податковими інспекціями;
5) здійснює заходи щодо добору, розстановки, професійної підготовки та перепідготовки кадрів державної податкової служби;
6) подає державним податковим інспекціям методичну і практичну допомогу в організації роботи, проводить обстеження та перевірки її стану;
7) організовує роботу щодо створення інформаційної системи, автоматизованих робочих місць та інших засобів автоматизації та комп'ютеризації робіт державних податкових інспекцій;
8) розробляє основні напрями, форми і методи проведення податкових перевірок, визначає завдання та повноваження підрозділів податкових розслідувань державних податкових інспекцій, координує і контролює їх діяльність;
9) під час здійснення, у межах своєї компетенції, контрольних функцій з'ясовує неправомірність дій підприємств, установ, організацій і громадян, що можуть свідчити про злочинну діяльність або створювати умови для такої діяльності, та передає наявну інформацію з цих питань відповідним спеціальним органам по боротьбі з організованою злочинністю;
10) передає правоохоронним органам матеріали по фактах правопорушень, за які передбачено кримінальну відповідальність;
11) подає Міністерству фінансів України звіт про надходження податків, інших платежів до бюджетів, внесків до державних цільових фондів;
12) розробляє пропозиції щодо міжурядових угод про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження податкових ухилень.
Стаття 9. Функції державних податкових інспекцій по Республіці Крим, областях і містах з районним поділом
Державні податкові інспекції по Республіці Крим, областях і містах з районним поділом здійснюють функції, передбачені статтею 8 цього Закону, крім пунктів 2, 3, 8 і 12.
У разі, коли зазначені державні податкові інспекції безпосередньо здійснюють контроль за платниками податків, інших платежів до бюджетів, внесків до державних цільових фондів, вони виконують щодо цих платників ті ж функції, що й державні податкові інспекції по районах, районах у містах і містах без районного поділу.
Стаття 10. Функції державних податкових інспекцій по районах, районах у містах і містах без районного поділу
Державні податкові інспекції по районах, районах у містах і містах без районного поділу виконують такі функції:
1) здійснюють контроль за дотриманням законодавства про податки, інші платежі до бюджетів, внески до державних цільових фондів;
2) забезпечують повний облік платників податків, інших платежів до бюджетів, внесків до державних цільових фондів, правильність обчислення цих платежів і своєчасність їх надходження;
3) контролюють своєчасність подання платниками бухгалтерських звітів і балансів, податкових декларацій, розрахунків та інших документів, пов'язаних з обчисленням податків, інших платежів до бюджетів, внесків до державних цільових фондів, а також перевіряють вірогідність цих документів щодо правильності визначення об'єктів оподаткування і обчислення податків, інших платежів до бюджетів, внесків до державних цільових фондів;
4) перевіряють законність валютних операцій, дотримання встановленого порядку розрахунків із споживачами з використанням контрольно-касових апаратів, товарно-касових книг, лімітів готівки в касах та її використання для розрахунків за товари, роботи і послуги;
5) ведуть облік векселів на сплату ввізного та вивізного (експортного) мита, а також здійснюють контроль за їх погашенням;
6) забезпечують застосування та своєчасне стягнення сум фінансових санкцій, передбачених цим Законом та іншими законодавчими актами України, за порушення законодавства про оподаткування, а також стягнення адміністративних штрафів за ці порушення, допущені службовими особами підприємств, установ, організацій та громадянами;
7) аналізують причини і оцінюють дані про факти порушень законодавства про оподаткування;
8) проводять всебічні перевірки фактів приховування і заниження сум податків, інших платежів до бюджетів та внесків до державних цільових фондів;
9) за дорученням спеціальних підрозділів по боротьбі з організованою злочинністю проводять перевірки своєчасності подання та вірогідності документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою платежів до бюджетів і державних цільових фондів;
10) під час здійснення, у межах своєї компетенції, контрольних функцій з'ясовують неправомірність дій підприємств, установ, організацій і громадян, що можуть свідчити про злочинну діяльність або створювати умови для такої діяльності, та передають наявну інформацію з цих питань відповідним спеціальним органам по боротьбі з організованою злочинністю;
11) передають правоохоронним органам матеріали про факти правопорушень, за які передбачено кримінальну відповідальність, а також подають до судів і арбітражних судів позови до підприємств, установ, організацій та громадян про визнання угод недійсними і стягнення в доход держави коштів, одержаних ними за такими угодами, а в інших випадках - коштів, одержаних без установлених законом підстав, а також про стягнення заборгованості перед бюджетом і державними цільовими фондами за рахунок їх майна;
12) проводять роботу, пов'язану з виявленням, обліком, оцінкою та реалізацією конфіскованого, безхазяйного майна, майна, що перейшло за правом успадкування до держави та скарбів;
13) контролюють дотримання виконавчими комітетами сільських і селищних Рад народних депутатів порядку прийняття і обліку податків, інших платежів від населення, своєчасність і повноту перерахування цих сум до бюджету;
14) розглядають заяви, пропозиції та скарги громадян, підприємств, установ і організацій з питань оподаткування і скарги на дії службових осіб державних податкових інспекцій;
15) подають відповідним фінансовим органам звіт про надходження до бюджетів податків, інших платежів, а також внесків до державних цільових фондів.
Р о з д і л III
ПРАВА, ОБОВ'ЯЗКИ І ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ДЕРЖАВНИХ ПОДАТКОВИХ ІНСПЕКЦІЙ
Стаття 11. Права державних податкових інспекцій
Головній державній податковій інспекції України, державним податковим інспекціям по Республіці Крим, областях, районах, містах і районах у містах надається право:
1) здійснювати на підприємствах, в установах і організаціях, незалежно від форм власності, та у громадян перевірки грошових документів, бухгалтерських книг, звітів, кошторисів, декларацій та інших документів незалежно від способу подання інформації (включаючи комп'ютерний), пов'язаних з обчисленням і сплатою податків, інших платежів до бюджетів, внесків до державних цільових фондів, наявності посвідчень про державну реєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності, спеціальних дозволів (ліцензій, патентів) на її здійснення, а також одержувати від службових осіб і громадян у письмовій формі пояснення, довідки і відомості з питань, що виникають під час перевірок; перевіряти у службових осіб і громадян документи, що посвідчують особу, під час проведення перевірок з питань оподаткування; викликати службових осіб і громадян для дачі пояснень з питань обчислення і сплати податків, інших платежів до бюджетів, внесків до державних цільових фондів;
2) одержувати безплатно від підприємств, установ, організацій, включаючи установи Національного банку України, комерційні банки та інші фінансово-кредитні установи, і громадян відомості, довідки про діяльність, отримані доходи, видатки підприємств, установ і організацій, незалежно від форм власності, та громадян, що перевіряються, про відкриті, закриті розрахункові, валютні та інші рахунки, інформацію про наявність або обіг коштів на цих рахунках, у тому числі про ненадходження у встановлені терміни валютної виручки від суб'єктів підприємницької діяльності, та іншу інформацію, пов'язану з обчисленням та сплатою податків, інших платежів до бюджетів, внесків до державних цільових фондів, входити в будь-які інформаційні системи, зокрема комп'ютерні, для визначення об'єкта оподаткування;
3) обстежувати будь-які виробничі, складські, торговельні та інші приміщення підприємств, установ і організацій, незалежно від форм власності, та громадян, що використовуються для одержання доходів чи пов'язані з утриманням об'єктів оподаткування, незалежно від місця їх знаходження. У разі відмови керівників підприємств, установ, організацій і громадян допустити службових осіб державних податкових інспекцій до обстеження зазначених приміщень, неподання документів про отримані доходи і витрати державні податкові інспекції мають право визначати оподатковуваний доход (прибуток) таких підприємств, установ, організацій і громадян на підставі документів, що свідчать про одержані ними доходи, а стосовно громадян - з урахуванням оподаткування осіб, які займаються аналогічною діяльністю;
4) вимагати від керівників та інших службових осіб підприємств, установ, організацій, а також від громадян, що перевіряються, усунення виявлених порушень законодавства про податки, інші платежі до бюджетів, внески до державних цільових фондів і законодавства про підприємницьку діяльність та контролювати їх виконання, а також припинення дій, які перешкоджають здійсненню повноважень службовими особами державних податкових інспекцій;
................Перейти до повного тексту