- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Закон України
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змін до деяких законів України щодо народовладдя на рівні місцевого самоврядування
Верховна Рада України постановляє:
I. Внести зміни до таких законів України:
1. У
Законі України "Про місцеве самоврядування в Україні" (Відомості Верховної Ради України, 1997 р., № 24, ст. 170 із наступними змінами):
абзац п’ятий викласти в такій редакції:
"загальні збори жителів - зібрання всієї або частини територіальної громади для участі у вирішенні питань місцевого значення";
доповнити абзацами такого змісту:
"конференція жителів - проведення загальних зборів жителів шляхом зібрання делегатів жителів всієї території територіальної громади або її окремої частини, уповноважених представляти інтереси інших жителів відповідної території на підставі рішень загальних зборів, проведених у межах дрібніших частин території територіальної громади, для участі у вирішенні питань місцевого значення;
житель - громадянин України, який задекларував або зареєстрував місце проживання на території територіальної громади або фактичне місце проживання/перебування якого підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (далі - житель, який проживає), крім військовослужбовця строкової служби, фізичної особи, яка за вироком суду перебуває у місці позбавлення волі";
2) доповнити статтею 6-1 такого змісту:
"Стаття 6-1. Форми участі територіальної громади у вирішенні питань місцевого значення
1. Формами участі територіальної громади у вирішенні питань місцевого значення є:
1) місцевий референдум;
2) загальні збори (конференція) жителів;
3) місцева ініціатива;
4) громадські слухання;
5) участь жителів у плануванні та розподілі коштів місцевого бюджету;
6) публічні консультації;
7) консультативно-дорадчий орган при органах та/або посадових особах місцевого самоврядування;
8) громадське оцінювання діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування;
9) інші форми участі, що не суперечать закону.
2. Участь територіальної громади у вирішенні питань місцевого значення може здійснюватися безпосередньо та/або з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, якщо інше не передбачено законом";
"Стаття 8. Загальні збори (конференція) жителів
1. Загальні збори (конференція) жителів є формою участі жителів у вирішенні питань місцевого значення.
2. Загальні збори жителів можуть проводитися на території всієї територіальної громади або в окремих її частинах (у межах міста, одного чи кількох районів у місті, села, селища, мікрорайону, кварталу, вулиці, майдану, площі, бульвару, проспекту, шосе, шляху, провулка, узвозу, проїзду, будинку).
У випадках, визначених статутом територіальної громади, може скликатися конференція жителів. Обрання делегатів конференції жителів здійснюється на загальних зборах жителів, що передують конференції жителів та проводяться у межах дрібніших частин території територіальної громади (у межах міста, одного чи кількох районів у місті, села, селища, мікрорайону, кварталу, вулиці, майдану, площі, бульвару, проспекту, шосе, шляху, провулка, узвозу, проїзду, будинку).
3. Загальні збори жителів є повноважними за умови участі в них більше половини жителів з правом голосу, які проживають на території проведення загальних зборів, а в разі скликання конференції жителів - більше двох третин кількості делегатів, визначеної за квотою.
Право голосу на загальних зборах (конференції) жителів мають жителі території, на якій вони проводяться, яким виповнилося 18 років.
4. Рішення загальних зборів (конференції) жителів приймаються більшістю голосів жителів з правом голосу, які беруть участь у відповідних зборах (конференції), оформлюються протоколом та підлягають врахуванню органами місцевого самоврядування у їхній діяльності.
За результатами проведених загальних зборів (конференції) жителів складається протокол, що має містити відомості про:
1) дату і місце їх проведення, територію проведення загальних зборів (конференції) жителів;
2) кількість жителів з правом голосу території, на якій проводяться загальні збори, або кількість делегатів конференції, визначену за квотою;
3) кількість жителів території, на якій проводяться загальні збори (конференція) жителів, з правом голосу (делегатів конференції), які брали участь у загальних зборах (конференції) жителів, із зазначенням прізвища, власного імені (усіх власних імен) та по батькові (за наявності), числа, місяця і року народження, місця задекларованого або зареєстрованого проживання (фактичного проживання/перебування, що підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи), серії (за наявності) та номера документа (документів), що посвідчує (посвідчують) особу, підтверджує (підтверджують) громадянство України та місце проживання (перебування) особи, що засвідчуються підписом таких учасників;
4) питання місцевого значення, щодо якого приймалося рішення, або кандидатури делегатів на конференцію жителів, хід їх обговорення;
5) кількість жителів (делегатів конференції), які підтримали рішення, із зазначенням прізвища, власного імені (усіх власних імен) та по батькові (за наявності), числа, місяця і року народження, місця задекларованого або зареєстрованого проживання (фактичного проживання/перебування, що підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи), серії (за наявності) та номера документа (документів), що посвідчує (посвідчують) особу, підтверджує (підтверджують) громадянство України та місце проживання (перебування) особи, що засвідчуються підписом таких учасників;
6) результати голосування по кожному питанню або кожній кандидатурі.
Копії протоколів загальних зборів жителів, на яких обиралися делегати конференції, додаються до протоколу конференції.
Персональні дані учасників загальних зборів (конференції) жителів є конфіденційною інформацією. Особи, які мають доступ до цієї інформації для виконання вимог цього Закону, несуть відповідальність за її незаконну обробку.
Рішення загальних зборів (конференції) жителів враховуються органами місцевого самоврядування у їхній діяльності лише щодо території проведення загальних зборів (конференції) жителів.
Рішення загальних зборів (конференції) жителів розглядаються радою на наступній черговій сесії з обов’язковим запрошенням осіб, уповноважених загальними зборами (конференцією) жителів, з правом на виступ.
Розгляд радою рішень, прийнятих загальними зборами (конференцією) жителів, здійснюється відповідно до закону і прийнятих відповідно до нього положень регламенту ради, що визначають порядок підготовки і розгляду питань порядку денного на сесії ради.
За результатами розгляду рішень загальних зборів (конференції) жителів рада приймає рішення.
5. Ініціатором загальних зборів (конференції) жителів може бути:
1) ініціативна група жителів;
2) сільська, селищна, міська рада;
3) сільський, селищний, міський голова;
4) виконавчий орган сільської, селищної, міської ради;
5) постійна депутатська комісія;
6) орган самоорганізації населення - у межах території своєї діяльності;
7) староста - у межах відповідного старостинського округу.
6. У статуті територіальної громади визначаються:
1) порядок ініціювання загальних зборів (конференції) жителів;
2) квоти (норми представництва) на конференції жителів у разі її проведення;
3) територія проведення загальних зборів (конференції) жителів;
4) порядок скликання, підготовки, проведення загальних зборів (конференції) жителів;
5) порядок прийняття рішень загальними зборами (конференцією) жителів;
6) порядок інформування жителів про результати розгляду та реалізації рішень загальних зборів (конференції) жителів;
7) інші питання щодо організації та проведення загальних зборів (конференції) жителів.
7. Органи місцевого самоврядування надають організаційну і технічну допомогу у проведенні загальних зборів (конференції) жителів.
Стаття 9. Місцева ініціатива
1. Жителі мають право ініціювати розгляд радою у порядку місцевої ініціативи будь-якого питання, віднесеного до повноважень органів місцевого самоврядування.
2. Порядок внесення місцевої ініціативи на розгляд ради визначається статутом територіальної громади, рішенням районної, обласної ради.
3. Місцева ініціатива розглядається на наступній черговій сесії ради з обов’язковим запрошенням членів ініціативної групи з питань місцевої ініціативи з правом на виступ.
Розгляд радою місцевої ініціативи здійснюється відповідно до положень регламенту ради, що визначають порядок підготовки і розгляду питань порядку денного на сесії ради.
4. За результатами розгляду місцевої ініціативи рада приймає рішення.
5. Місцева ініціатива вноситься на розгляд ради в письмовій формі.
6. Статутом територіальної громади, рішенням районної чи обласної ради визначаються:
1) порядок внесення місцевої ініціативи на розгляд ради;
2) вимоги щодо кількісного складу та порядку утворення ініціативної групи;
3) кількість підписів, яку необхідно зібрати на підтримку місцевої ініціативи;
4) порядок і спосіб збору підписів;
5) порядок інформування жителів про результати розгляду та реалізацію місцевої ініціативи радою;
6) інші питання щодо реалізації місцевої ініціативи";
"Стаття 13. Громадські слухання
1. Жителі мають право проводити громадські слухання - зустрічатися для обговорення питань з депутатами сільської, селищної, міської ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких заслуховувати зазначених осіб, порушувати питання та вносити пропозиції щодо вирішення питань місцевого значення.
2. Громадські слухання можуть проводитися на території всієї територіальної громади або в окремих її частинах (у межах міста, одного чи кількох районів у місті, села, селища, мікрорайону, кварталу, вулиці, майдану, площі, бульвару, проспекту, шосе, шляху, провулка, узвозу, проїзду, будинку).
3. Ініціатором громадських слухань може бути:
1) ініціативна група жителів;
2) сільська, селищна, міська рада;
3) сільський, селищний, міський голова;
4) виконавчий орган сільської, селищної, міської ради;
5) постійна депутатська комісія;
6) орган самоорганізації населення - у межах території своєї діяльності;
7) староста - у межах відповідного старостинського округу.
4. Проведення громадських слухань є обов’язковим щодо:
1) прийняття, внесення змін до статуту територіальної громади;
2) проектів програмних документів (концепцій, програм, стратегій, планів), крім стратегічного плану розвитку територіальної громади та змін до нього;
3) проекту бюджету місцевого самоврядування;
4) інших питань, визначених законом або статутом територіальної громади.
5. Пропозиції щодо вирішення питань місцевого значення, внесені за результатами громадських слухань, підлягають обов’язковому розгляду з прийняттям відповідного рішення органами та посадовими особами місцевого самоврядування, до компетенції яких належить порушене питання, протягом 30 календарних днів з дня проведення громадських слухань. Рішення, прийняте за результатами розгляду пропозицій громадських слухань, підлягає оприлюдненню із зазначенням обґрунтування для врахування пропозиції чи вмотивованої відмови.
Органи чи посадові особи місцевого самоврядування зобов’язані запросити представників ініціатора громадських слухань до участі в розгляді пропозицій, внесених за результатами громадських слухань, з правом на виступ.
Розгляд сільською, селищною, міською радою пропозицій, внесених за результатами громадських слухань, здійснюється відповідно до закону і прийнятих відповідно до нього положень регламенту ради, що визначають порядок підготовки і розгляду питань порядку денного на сесії ради.
6. Статутом територіальної громади визначаються:
1) порядок ініціювання, підготовки та проведення громадських слухань;
2) територія проведення громадських слухань;
3) порядок прийняття пропозицій громадських слухань;
4) порядок розгляду пропозицій громадських слухань посадовими особами та виконавчими органами ради;
5) порядок інформування жителів про результати розгляду та реалізацію пропозицій громадських слухань;
6) інші питання, пов’язані з проведенням громадських слухань.
7. Органи місцевого самоврядування надають організаційну та технічну допомогу у проведенні громадських слухань";
4) доповнити статтями 13-1-13-5 такого змісту:
"Стаття 13-1. Участь жителів у плануванні та розподілі коштів місцевого бюджету
1. Жителі мають право брати участь у плануванні та розподілі коштів місцевого бюджету шляхом внесення відповідних пропозицій.
Органи місцевого самоврядування сприяють залученню жителів до процесу складання, розгляду, виконання місцевого бюджету і звітування про його виконання.
2. Форми та порядок внесення пропозицій жителями щодо коштів місцевого бюджету визначаються рішенням ради або статутом територіальної громади.
Пропозиції жителів щодо планування та розподілу коштів місцевого бюджету беруться до уваги відповідною радою.
Стаття 13-2. Публічні консультації
1. Жителі мають право брати участь у публічних консультаціях, організованих органами місцевого самоврядування, шляхом внесення пропозицій щодо вирішення питань місцевого значення.
2. Порядок проведення публічних консультацій органами місцевого самоврядування визначається законом.
Стаття 13-3. Консультативно-дорадчі органи при органах та/або посадових особах місцевого самоврядування
1. Жителі можуть входити до складу та/або брати участь у роботі консультативно-дорадчих органів (у разі їх утворення) при органах та/або посадових особах місцевого самоврядування з метою підготовки пропозицій щодо вдосконалення їхньої роботи, участі в розробленні проектів актів, вирішенні інших питань, віднесених до повноважень зазначених органів та/або посадових осіб.
2. Завдання, склад та організація роботи консультативно-дорадчих органів при органах та/або посадових особах місцевого самоврядування визначаються рішенням органу чи посадової особи, при яких вони утворені. Засідання консультативно-дорадчих органів можуть проводитися в режимі відеоконференції. Інформація щодо порядку денного, дати, місця та часу проведення засідання консультативно-дорадчого органу, а також рішення, прийняті за підсумками засідання, розміщуються на офіційному веб-сайті ради.
................Перейти до повного тексту