1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення порядку обробки та використання даних у державних реєстрах для військового обліку та набуття статусу ветерана війни під час дії воєнного стану
(Відомості Верховної Ради (ВВР), 2024, № 18, ст.76)
Верховна Рада України постановляє:
I. Внести зміни до таких законів України:
1. У Законі України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 45, ст. 425 із наступними змінами):
1) у статті 3-1:
у частині першій слово "інформаційно-телекомунікаційна" замінити словом "інформаційно-комунікаційна";
доповнити частиною дев’ятою такого змісту:
"Електронна інформаційна взаємодія між Реєстром та Єдиним державним реєстром призовників, військовозобов’язаних та резервістів здійснюється відповідно до законодавства та в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України";
2) у пункті 19 частини першої статті 6:
в абзаці першому слова "Служби зовнішньої розвідки України" замінити словами "розвідувальних органів України", а слова "Державної пенітенціарної служби України, особи" - словами "Державної пенітенціарної служби України, особи рядового і начальницького складу Державного бюро розслідувань, особи начальницького складу Національного антикорупційного бюро України, особи";
абзац другий після слів "надання статусу учасника бойових дій" доповнити словами і цифрами "(крім осіб, визначених у статті 6-1 цього Закону)";
абзац третій викласти в такій редакції:
"Особи, зазначені в абзаці першому цього пункту, або їх представники мають право відповідно до Закону України "Про особливості надання публічних (електронних публічних) послуг" подати заяву про надання статусу учасника бойових дій, у тому числі засобами Реєстру та/або Державного вебпорталу електронних публічних послуг у сфері національної безпеки і оборони, та/або Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, до комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, повноваження якої визначаються законодавством";
доповнити абзацами четвертим - шостим такого змісту:
"У такій заяві зазначаються відомості про безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції, здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення та перебування безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, а також додаються копії відповідних документів, засвідчені підписом суб’єкта звернення (за наявності).
Якщо особа, яка подає заяву про надання статусу учасника бойових дій, не володіє такими відомостями (документами), комісія з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій витребовує такі відомості (документи) за запитом в уповноваженого органу або особи в рамках міжвідомчої взаємодії суб’єктів владних повноважень, але не пізніше ніж через п’ять календарних днів від дати надходження такої заяви. Уповноважений орган або особа зобов’язані надати запитувані відомості (документи) або обґрунтувати причину відмови у наданні не пізніше ніж через 15 календарних днів від дати надходження такого запиту.
Не пізніше ніж через 10 календарних днів після отримання відомостей (документів) комісія з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій приймає рішення про надання (відмову у наданні) статусу учасника бойових дій";
3) доповнити статтею 6-1такого змісту:
"Стаття 6-1. Особливості набуття статусу учасника бойових дій під час дії воєнного стану
Під час дії воєнного стану військовослужбовці (резервісти, військовозобов’язані, добровольці Сил територіальної оборони) Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, розвідувальних органів України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, військовослужбовці військових прокуратур, особи рядового і начальницького складу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, поліцейські, особи рядового і начальницького складу Міністерства внутрішніх справ України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної пенітенціарної служби України, військовослужбовці Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, особи, які входили до складу добровольчого формування територіальної громади, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України під час дії воєнного стану, виконуючи бойові завдання безпосередньо в районах ведення бойових дій, незалежно від тривалості виконання таких завдань, або брали безпосередню участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, набувають статусу учасника бойових дій на підставі довідки або відомостей про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України (далі - Довідка про безпосередню участь у бойових діях) у формі та в порядку, встановлених Кабінетом Міністрів України.
В такому ж порядку статус учасника бойових дій набувають особи з числа осіб, зазначених в частині першій цієї статті, які перебувають на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров’я, у тому числі за межами України, або перебувають у відпустці для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва) у зв’язку з пораненням, контузією, каліцтвом, пов’язаних із виконанням бойових завдань під час ведення бойових дій.
Особи, зазначені в частині першій цієї статті, які за посадами, що вони займають, належать до кадрового складу розвідувальних органів України та/або залучені до конфіденційного співробітництва із цими органами, набувають статусу учасника бойових дій у спосіб, що унеможливлює розкриття належності таких осіб до розвідувальних органів України, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Уповноважені особи військових частин зобов’язані в п’ятиденний строк після дати закінчення реалізації бойового наказу (розпорядження) сформувати Довідку про безпосередню участь у бойових діях та внести відомості про підтвердження безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, та виконання бойових завдань безпосередньо в районах проведення воєнних (бойових) дій до Реєстру. У разі неможливості внесення зазначених відомостей в електронній формі Довідка про безпосередню участь у бойових діях у цей же строк направляється у паперовій формі до комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Один примірник Довідки про безпосередню участь у бойових діях у паперовій формі надається військовослужбовцю.
Обробка персональних даних учасників бойових дій у Реєстрі здійснюється держателем Реєстру з додержанням вимог Закону України "Про захист персональних даних" та Закону України "Про розвідку" в частині запобігання розкриттю інформації про належність осіб до розвідувальних органів України та захист безпеки інформації про такі органи та їх діяльність.
Відомості про безпосередню участь у бойових діях зберігаються у відокремленому програмному модулі Реєстру.
Статус учасника бойових дій набувається автоматично після формування витягу разом із унікальним електронним ідентифікатором (QR-кодом, штрих-кодом, цифровим кодом) із застосуванням засобів Реєстру в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Держатель Реєстру чи інші уповноважені органи або особи несуть відповідальність за своєчасність набуття статусу учасника бойових дій та формування витягу разом з унікальним електронним ідентифікатором (QR-кодом, штрих-кодом, цифровим кодом) на підставі даних Реєстру.
За бажанням військовослужбовця розпорядник Реєстру чи інші уповноважені органи або особи видають йому посвідчення учасника бойових дій у паперовій формі або в електронній формі в порядку, визначеному статтею 18 цього Закону.
Для отримання пільг та/або послуг учасники бойових дій використовують Реєстр відповідно до Закону України "Про особливості надання публічних (електронних публічних) послуг" або унікальний електронний ідентифікатор (QR-код, штрих-код, цифровий код), або Довідку про безпосередню участь у бойових діях, або посвідчення учасника бойових дій у паперовій або електронній формі.
Контроль за наданням статусу учасника бойових дій через Реєстр здійснюється міжвідомчою комісією, утвореною центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері соціального захисту ветеранів війни, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Порядок позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, зазначених у цій статті, визначається Кабінетом Міністрів України";
4) у статті 7:
у пункті 11 частини другої слова "Служби зовнішньої розвідки України" замінити словами "розвідувальних органів України", а слова "Державної пенітенціарної служби України, особи" - словами "Державної пенітенціарної служби України, осіб рядового і начальницького складу Державного бюро розслідувань, осіб начальницького складу Національного антикорупційного бюро України, осіб";
частину четверту викласти в такій редакції:
"Особи, зазначені у пункті 11 частини другої цієї статті, або їх представники мають право відповідно до Закону України "Про особливості надання публічних (електронних публічних) послуг" подати заяву про надання статусу особи з інвалідністю внаслідок війни, у тому числі засобами Реєстру та/або Державного вебпорталу електронних публічних послуг у сфері національної безпеки і оборони, та/або Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, до органу, уповноваженого встановлювати статус особи з інвалідністю внаслідок війни, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України";
доповнити частинами п’ятою - сьомою такого змісту:
"У такій заяві зазначаються відомості, необхідні для встановлення статусу особи з інвалідністю внаслідок війни, а також додаються копії відповідних документів, засвідчені підписом суб’єкта звернення (за наявності).
Якщо особа, яка подає заяву про надання статусу особи з інвалідністю внаслідок війни, не володіє такими відомостями (документами), орган, уповноважений встановлювати статус особи з інвалідністю внаслідок війни, витребовує такі відомості (документи) за запитом в уповноваженого органу або особи в рамках міжвідомчої взаємодії суб’єктів владних повноважень, але не пізніше ніж через п’ять календарних днів від дати надходження такої заяви. Уповноважений орган або особа зобов’язані надати запитувані відомості (документи) або обґрунтувати причину відмови у наданні не пізніше ніж через 15 календарних днів від дати надходження такого запиту.
Не пізніше ніж через 10 календарних днів після отримання відомостей (документів) орган, уповноважений встановлювати статус особи з інвалідністю внаслідок війни, приймає рішення про надання відповідного статусу";
5) у статті 10-1:
у пункті 5 частини першої слова "Служби зовнішньої розвідки України" замінити словами "розвідувальних органів України", а слова "Державної пенітенціарної служби України, особи" - словами "Державної пенітенціарної служби України, осіб рядового і начальницького складу Державного бюро розслідувань, осіб начальницького складу Національного антикорупційного бюро України, осіб";
частину п’яту викласти в такій редакції:
"Члени сімей осіб, зазначених у пункті 5 частини першої цієї статті, або їх представники мають право відповідно до Закону України "Про особливості надання публічних (електронних публічних) послуг" подати заяву про надання статусу члена сім’ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, у тому числі засобами Реєстру та/або Державного вебпорталу електронних публічних послуг у сфері національної безпеки і оборони, та/або Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, до органу, уповноваженого встановлювати статус сім’ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України";
доповнити частинами шостою - восьмою такого змісту:
"У такій заяві зазначаються відомості, необхідні для встановлення статусу члена сім’ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, а також додаються копії відповідних документів, засвідчені підписом суб’єкта звернення (за наявності).
Якщо особа, яка подає заяву про надання статусу члена сім’ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, не володіє такими відомостями (документами), орган, уповноважений встановлювати статус сім’ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, витребовує такі відомості (документи) за запитом в уповноваженого органу або особи в рамках міжвідомчої взаємодії суб’єктів владних повноважень, але не пізніше ніж через п’ять календарних днів від дати надходження такої заяви. Уповноважений орган або особа зобов’язані надати запитувані відомості (документи) або обґрунтувати причину відмови у наданні не пізніше ніж через 15 календарних днів від дати надходження такого запиту.
Не пізніше ніж через 10 календарних днів після отримання відомостей (документів) орган, уповноважений встановлювати статус сім’ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, приймає рішення про надання відповідного статусу".
2. Частину другу статті 10 Закону України "Про оборону України" (Відомості Верховної Ради України, 2000 р., № 49, ст. 420 із наступними змінами) доповнити абзацом двадцятим такого змісту:
"розробляє, затверджує профіль безпеки у відповідній сфері управління щодо захисту інформації, яким визначаються особливості умов обробки інформації, а також розробляє, затверджує план кіберзахисту у сфері оборони та визначає особливості його реалізації щодо інформаційних, інформаційно-комунікаційних, електронних комунікаційних систем, власником (розпорядником) яких є Міністерство оборони України, Збройні Сили України, інші утворені відповідно до законів України військові формування, за умови що такі системи не взаємодіють з будь-якими іншими системами та не використовуються для забезпечення надання електронних публічних послуг".
3. Статтю 10 Закону України "Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах" (Відомості Верховної Ради України, 2005 р., № 26, ст. 347 із наступними змінами) доповнити частиною шостою такого змісту:
"Міністерство оборони України розробляє, затверджує профіль безпеки у відповідній сфері управління щодо захисту інформації, яким визначаються особливості умов обробки інформації щодо інформаційних, інформаційно-комунікаційних, електронних комунікаційних систем, власником (розпорядником) яких є Міністерство оборони України, Збройні Сили України, інші утворені відповідно до законів України військові формування, за умови що такі системи не взаємодіють з будь-якими іншими системами та не використовуються для забезпечення надання електронних публічних послуг".
4. У Законі України "Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів" (Відомості Верховної Ради України, 2017 р., № 18, ст. 217 із наступними змінами):
1) у статті 1 слова "автоматизована інформаційно-телекомунікаційна" замінити словом "інформаційно-комунікаційна";
2) пункти 1 і 2 частини першої статті 2 викласти в такій редакції:
"1) ідентифікація призовників, військовозобов’язаних, резервістів та забезпечення ведення військового обліку громадян України;
2) інформаційне забезпечення комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань особовим складом у мирний час та в особливий період";
3) статтю 3викласти в такій редакції:
"Стаття 3. Основні засади ведення Реєстру
1. Основними засадами ведення Реєстру є:
1) обов’язковість та своєчасність внесення до Реєстру передбачених цим Законом відомостей про призовників, військовозобов’язаних та резервістів;
2) повнота та актуалізація відомостей Реєстру про призовників, військовозобов’язаних та резервістів;
3) захищеність Реєстру та внесених до нього відомостей - держава гарантує захист бази даних Реєстру від несанкціонованого доступу та зловживання доступом, незаконного використання відомостей Реєстру, порушення цілісності бази даних Реєстру та його апаратного чи програмного забезпечення, а також гарантує дотримання законодавства щодо захисту персональних даних призовників, військовозобов’язаних та резервістів, наявних у Реєстрі.
2. Оформлення документів військового обліку громадян України здійснюється з використанням засобів Реєстру";
4) у статті 5:
частини першу, другу і четверту викласти в такій редакції:
"1. Держателем Реєстру є Міністерство оборони України (далі - Держатель Реєстру), розпорядниками Реєстру є Генеральний штаб Збройних Сил України, Служба безпеки України, Служба зовнішньої розвідки України та розвідувальний орган Міністерства оборони України (далі - розпорядник Реєстру). Адміністратором Реєстру є Держатель Реєстру.
2. Держатель Реєстру:
1) забезпечує технологічне функціонування Реєстру, для чого утворює уповноважений орган адміністрування Держателя Реєстру;
2) вносить на розгляд Кабінету Міністрів України пропозиції щодо Порядку ведення Реєстру, в яких визначає процедури збирання, зберігання, обробки та використання відомостей про призовників, військовозобов’язаних та резервістів;
3) організовує взаємодію Реєстру з іншими реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних щодо отримання (обміну) інформації, визначеної статтями 6-9 цього Закону, відповідно до Закону України "Про публічні електронні реєстри";
4) забезпечує розвиток та модернізацію програмних та апаратних засобів Реєстру;
5) надає органам адміністрування та ведення Реєстру право доступу до бази даних Реєстру;
6) здійснює інші повноваження, передбачені законом";
"4. Розпорядник Реєстру відповідно до закону:
1) організовує функціонування Реєстру;
2) у межах своїх повноважень має доступ до відповідної інформації, що міститься в Реєстрі;
3) організовує підготовку підпорядкованих йому органів адміністрування та ведення Реєстру;
4) забезпечує контроль за повнотою, актуальністю, своєчасністю та достовірністю внесених до Реєстру відомостей";
частину п’яту доповнити абзацом сьомим такого змісту:
"відповідний підрозділ розвідувального органу Міністерства оборони України";
частини шосту і сьому викласти в такій редакції:
"6. Органи адміністрування Реєстру:
1) здійснюють аналітичну обробку даних;
2) забезпечують взаємодію щодо ведення Реєстру, контролюють повноту, відповідність та своєчасність внесення інформації, наданої державними органами, контролюють виконання рішень Держателя та розпорядника Реєстру. Орган адміністрування Реєстру має доступ до статистичних відомостей Реєстру;
3) забезпечують зберігання та резервування бази даних Реєстру, контроль за її цілісністю, дотриманням вимог законодавства та Порядку ведення Реєстру, затвердженого Кабінетом Міністрів України;
4) організовують підготовку та підвищення кваліфікації персоналу підпорядкованого органу адміністрування.
7. Порядок обробки та захисту відомостей про призовників, військовозобов’язаних та резервістів органами адміністрування Реєстру визначається Порядком ведення Реєстру, затвердженим Кабінетом Міністрів України";
частину восьму доповнити словами "та розвідувального органу Міністерства оборони України";
частину десяту виключити;
у частині одинадцятій слова "та Служби зовнішньої розвідки України" замінити словами "Служби зовнішньої розвідки України та розвідувального органу Міністерства оборони України", а слова "та Службі зовнішньої розвідки України" - словами "Службі зовнішньої розвідки України та розвідувальному органі Міністерства оборони України";
5) статтю 6 викласти в такій редакції:
"Стаття 6. Відомості Реєстру
1. До Реєстру вносяться, обробляються та зберігаються в базі даних Реєстру такі відомості:
1) персональні дані призовників, військовозобов’язаних та резервістів;
2) службові дані призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
2. Внесена до Реєстру інформація про призовника, військовозобов’язаного або резервіста є конфіденційною. Нерозголошення конфіденційної інформації гарантується державою. Збирання, зберігання, використання та захист інформації, що міститься у Реєстрі, здійснюються відповідно до закону.
3. Особам, які працюють з базами даних Реєстру, заборонено вимагати, обробляти та використовувати будь-яку інформацію, не передбачену законодавством.
Згода призовників, військовозобов’язаних та резервістів на обробку їх персональних даних для цілей Реєстру не потрібна.
4. У разі відсутності окремих відомостей до Реєстру вноситься відмітка про їх відсутність";

................
Перейти до повного тексту