- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Закон України
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" та деяких законів України щодо зміни статусу та порядку формування служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя
(Відомості Верховної Ради (ВВР), 2023, № 94, ст.369)
Верховна Рада України постановляє:
I. Внести до
Закону України "Про судоустрій і статус суддів" (Відомості Верховної Ради України, 2016 р., № 31, ст. 545 із наступними змінами) такі зміни:
1) частини першу та п’яту викласти в такій редакції:
"1. Призначення на посади державних службовців, працівників, які виконують функції з обслуговування, оплата праці та соціальні гарантії працівників апаратів місцевих, апеляційних судів, вищих спеціалізованих судів, апарату Верховного Суду, секретаріатів Вищої ради правосуддя і Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Державної судової адміністрації України, Служби судової охорони регулюються нормами законодавства про державну службу з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. Особливості призначення на посади державних службовців та працівників, які виконують функції з обслуговування, в секретаріат Вищої ради правосуддя встановлюються також
Законом України "Про Вищу раду правосуддя";
"5. Розмір посадового окладу працівника секретаріату Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Державної судової адміністрації України, центрального органу управління Служби судової охорони, посада якого віднесена до найнижчої за умовами оплати праці посади державної служби, встановлюється на рівні відповідного працівника апарату Верховного Суду, крім випадків, передбачених частиною дев’ятою цієї статті, а працівника територіального управління Державної судової адміністрації України, працівника територіального підрозділу Служби судової охорони - на рівні відповідного працівника апарату апеляційного суду";
2) доповнити частиною дев’ятою такого змісту:
"9. У складі Вищої ради правосуддя діє служба дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя, яка утворюється відповідно до
Закону України "Про Вищу раду правосуддя".
Посадовий оклад керівника служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя встановлюється у розмірі 40 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, встановлених на 1 січня календарного року.
Посадовий оклад заступника керівника служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя встановлюється у розмірі 35 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, встановлених на 1 січня календарного року.
Посадовий оклад дисциплінарного інспектора Вищої ради правосуддя встановлюється у розмірі 30 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, встановлених на 1 січня календарного року.
Керівнику служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя, його заступнику та дисциплінарним інспекторам Вищої ради правосуддя премії та стимулюючі виплати не встановлюються.
У разі призначення судді у відставці дисциплінарним інспектором Вищої ради правосуддя за ним зберігаються пенсія або довічне грошове утримання, а також інші гарантії, визначені цим Законом".
2. Пункт 31 розділу XII "Прикінцеві та перехідні положення" доповнити абзацом третім такого змісту:
"Якщо на день набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" та деяких законів України щодо зміни статусу та порядку формування служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя" дисциплінарні справи, зазначені в абзаці другому цього пункту, не розглянуті Комісією, такі справи передаються для розгляду Вищій раді правосуддя. Ухвалюючи рішення за результатами розгляду таких дисциплінарних справ, Вища рада правосуддя застосовує дисциплінарні стягнення, визначені цим Законом. Особливості підготовки до розгляду, розгляду таких справ визначаються Вищою радою правосуддя з урахуванням положень
Закону України "Про Вищу раду правосуддя".
II. Прикінцеві та перехідні положення
1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, крім абзацу одинадцятого підпункту "и" підпункту 4 пункту 2 цього розділу, який вводиться в дію з дня опублікування Вищою радою правосуддя повідомлення про початок роботи служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя у газеті "Голос України".
2. Внести зміни до таких законів України:
1) у
Законі України "Про запобігання корупції" (Відомості Верховної Ради України, 2014 р., № 49, ст. 2056 із наступними змінами):
а) у підпункті "ґ" пункту 1 частини першої
статті 3 слова "інспектори Вищої ради правосуддя" замінити словами "дисциплінарні інспектори Вищої ради правосуддя, керівник служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя та його заступник";
б) у примітці до
статті 51-3 слова "інспектор Вищої ради правосуддя" замінити словами "дисциплінарний інспектор Вищої ради правосуддя, керівник служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя та його заступник";
в) у примітці до
статті 56 слова "інспектора Вищої ради правосуддя" замінити словами "дисциплінарного інспектора Вищої ради правосуддя, керівника служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя та його заступника";
2)
статтю 28 "Прикінцеві положення" Закону України "Про правовий режим воєнного стану" (Відомості Верховної Ради України, 2015 р., № 28, ст. 250 із наступними змінами) доповнити пунктом 2-3 такого змісту:
"2-3. Установити, що з метою створення служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя, тимчасово, у період дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року
№ 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року
№ 2102-IX:
1) призначення особи на посаду керівника служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя та його заступника, дисциплінарного інспектора Вищої ради правосуддя здійснюється на підставі конкурсу;
2) особи, які претендують на зайняття посади керівника служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя та його заступника, дисциплінарного інспектора Вищої ради правосуддя, подають декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, передбачену
Законом України "Про запобігання корупції", та документ про підтвердження рівня володіння державною мовою відповідно до
Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної";
3) стосовно осіб, які претендують на зайняття посади керівника служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя та його заступника, дисциплінарного інспектора Вищої ради правосуддя, проводиться спеціальна перевірка, передбачена
Законом України "Про запобігання корупції";
3) у
Законі України "Про державну службу" (Відомості Верховної Ради України, 2016 р., № 4, ст. 43 із наступними змінами):
а)
статтю 50 доповнити частиною восьмою такого змісту:
"8. Особливості оплати праці державних службовців в апаратах (секретаріатах) судів та інших органах системи правосуддя визначаються
Законом України "Про судоустрій і статус суддів";
б) розділ XI "Прикінцеві та перехідні положення" доповнити пунктом 14-1 такого змісту:
"14-1. Установити, що тимчасово конкурс на зайняття посади керівника служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя проводить конкурсна комісія, утворена Вищою радою правосуддя відповідно до пункту 23-11 розділу III "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Вищу раду правосуддя";
4) у
Законі України "Про Вищу раду правосуддя" (Відомості Верховної Ради України, 2017 р., № 7-8, ст. 50 із наступними змінами):
а) частину першу
статті 3 доповнити пунктом 20-3 такого змісту:
"20-3) узагальнює практику здійснення дисциплінарних проваджень стосовно суддів та ухвалені рішення про притягнення або відмову у притягненні судді до дисциплінарної відповідальності";
частини п’яту і шосту викласти в такій редакції:
"5. У секретаріаті Вищої ради правосуддя діє служба дисциплінарних інспекторів, правовий статус якої визначається статтею 29-1 цього Закону.
До складу секретаріату Вищої ради правосуддя також входять помічники членів Вищої ради правосуддя, правовий статус та діяльність яких визначаються статтею 27-1 цього Закону.
6. Гранична чисельність працівників секретаріату затверджується Вищою радою правосуддя";
частину сьому доповнити абзацом третім такого змісту:
"Забезпечення діяльності секретаріату Вищої ради правосуддя здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, у тому числі коштів, які надходять до державного бюджету в рамках програм допомоги Європейського Союзу, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ";
в) доповнити статтею 27-1 такого змісту:
"Стаття 27-1. Помічник члена Вищої ради правосуддя
1. Кожен член Вищої ради правосуддя може мати помічника, статус і умови діяльності якого визначаються цією статтею та Положенням про помічника члена Вищої ради правосуддя.
Кількість помічників, яких може мати член Вищої ради правосуддя, визначається Вищою радою правосуддя у межах видатків, передбачених у державному бюджеті на відповідний рік для фінансування діяльності Вищої ради правосуддя.
2. Помічником члена Вищої ради правосуддя може бути громадянин України, який має вищу юридичну освіту, стаж професійної діяльності у сфері права не менше п’яти років та володіє державною мовою.
3. Помічники членів Вищої ради правосуддя входять до складу секретаріату Вищої ради правосуддя та є працівниками патронатної служби.
4. Помічник члена Вищої ради правосуддя підзвітний лише члену Вищої ради правосуддя, діє за його дорученням та забезпечує виконання таким членом Вищої ради правосуддя його повноважень.
5. Помічник члена Вищої ради правосуддя призначається на посаду та звільняється з посади керівником секретаріату за пропозицією відповідного члена Вищої ради правосуддя";
ґ) розділ I "Загальна частина" доповнити главою 6 такого змісту:
"Глава 6. Служба дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя
Стаття 29-1. Правовий статус служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя
1. Служба дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя (далі - служба дисциплінарних інспекторів) є самостійним структурним підрозділом у складі секретаріату Вищої ради правосуддя.
2. Служба дисциплінарних інспекторів створюється для реалізації повноважень Вищої ради правосуддя щодо здійснення дисциплінарного провадження стосовно суддів.
3. Статус та повноваження служби дисциплінарних інспекторів визначаються цим Законом.
4. Порядок створення, фінансування, взаємодії служби дисциплінарних інспекторів з іншими органами Вищої ради правосуддя та процедури її діяльності визначаються цим Законом та Положенням про службу дисциплінарних інспекторів, що затверджується Вищою радою правосуддя.
5. До складу служби дисциплінарних інспекторів входять дисциплінарні інспектори Вищої ради правосуддя (далі - дисциплінарні інспектори), керівник служби, його заступник та працівники, які здійснюють організаційне забезпечення служби дисциплінарних інспекторів.
Стаття 29-2. Дисциплінарний інспектор
1. На посаду дисциплінарного інспектора може бути призначений громадянин України, який досяг тридцяти років, має вищу юридичну освіту і стаж професійної діяльності у сфері права не менше п’яти років, володіє державною мовою, є компетентним, доброчесним, відповідає встановленим для судді етичним стандартам.
2. Правовий статус дисциплінарних інспекторів визначається
Законом України "Про державну службу" з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Особливості діяльності дисциплінарних інспекторів визначаються цим Законом та Положенням про службу дисциплінарних інспекторів.
3. Дисциплінарний інспектор призначається на посаду Вищою радою правосуддя строком на п’ять років за результатами відкритого конкурсу, який проводиться в порядку, встановленому законодавством про державну службу, з урахуванням особливостей, визначених цим Законом та Положенням про службу дисциплінарних інспекторів.
Особа не може обіймати посаду дисциплінарного інспектора більш як два строки.
4. Загальна кількість дисциплінарних інспекторів з числа суддів у відставці та дисциплінарних інспекторів, які мають стаж роботи на посаді судді, не може становити більше половини від загальної штатної кількості дисциплінарних інспекторів служби.
5. Дисциплінарний інспектор:
1) проводить попередню перевірку дисциплінарної скарги та матеріалів, переданих йому за результатами автоматизованого розподілу справ;
2) аналізує матеріали дисциплінарних справ та матеріали за скаргами на рішення у дисциплінарних справах стосовно судді;
3) збирає інформацію, документи, інші матеріали в порядку, передбаченому статтею 31 цього Закону;
4) готує проекти ухвал і рішень дисциплінарної палати та Вищої ради правосуддя у межах дисциплінарного провадження стосовно судді, готує проекти висновків та рішень Вищої ради правосуддя за скаргами на рішення у дисциплінарних справах стосовно суддів;
5) аналізує практику здійснення дисциплінарних проваджень та ухвалені рішення про притягнення або відмову у притягненні судді до дисциплінарної відповідальності.
6. Дисциплінарні інспектори у своїй діяльності та поза її межами повинні:
1) дотримуватися Присяги державного службовця, правил етичної поведінки державних службовців та правил суддівської етики;
2) не розголошувати та не використовувати у цілях інших, ніж для виконання своїх обов’язків, інформацію з обмеженим доступом та інформацію, яка стала їм відома у зв’язку із здійсненням своєї діяльності;
3) виконувати вимоги та дотримуватися обмежень, встановлених законодавством про державну службу та у сфері запобігання корупції.
7. Дисциплінарні інспектори звільняються з посади за рішенням Вищої ради правосуддя згідно із
Законом України "Про державну службу".
8. Застосування заходів заохочення, дисциплінарного впливу, а також присвоєння дисциплінарним інспекторам рангів державних службовців згідно із законодавством про державну службу належить до повноважень Вищої ради правосуддя.
Стаття 29-3. Керівник служби дисциплінарних інспекторів та його заступник
1. Службу дисциплінарних інспекторів очолює керівник, який призначається на посаду Вищою радою правосуддя строком на п’ять років за результатами відкритого конкурсу, який проводиться в порядку, встановленому законодавством про державну службу, з урахуванням особливостей, визначених цим Законом та Положенням про службу дисциплінарних інспекторів.
Особа не може обіймати посаду керівника служби дисциплінарних інспекторів більш як два строки.
Керівник служби дисциплінарних інспекторів є заступником керівника секретаріату Вищої ради правосуддя.
2. Керівником служби дисциплінарних інспекторів може бути обрана особа, яка відповідає вимогам до дисциплінарного інспектора, має стаж професійної діяльності у сфері права не менше семи років, досвід роботи на посадах державної служби
категорій "А" чи
"Б" або на посадах не нижче керівників структурних підрозділів в органах місцевого самоврядування, або досвід роботи на керівних посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності не менше трьох років, а також вільно володіє іноземною мовою, яка є однією з офіційних мов Ради Європи.
3. До повноважень керівника служби дисциплінарних інспекторів належить:
1) організація роботи служби дисциплінарних інспекторів;
2) координація діяльності дисциплінарних інспекторів;
3) порушення перед Вищою радою правосуддя питання про звільнення дисциплінарних інспекторів, застосування до дисциплінарних інспекторів заходів заохочення, дисциплінарного впливу, присвоєння рангів державних службовців;
4) здійснення дисциплінарного провадження стосовно дисциплінарних інспекторів, заступника керівника служби дисциплінарних інспекторів;
5) розподіл повноважень із заступником керівника служби дисциплінарних інспекторів;
6) оцінювання результатів службової діяльності дисциплінарних інспекторів;
7) безпосереднє керівництво працівниками, які здійснюють організаційне забезпечення служби дисциплінарних інспекторів;
8) інші повноваження, визначені цим Законом та Положенням про службу дисциплінарних інспекторів.
4. Керівник служби дисциплінарних інспекторів має одного заступника, який призначається на посаду Вищою радою правосуддя строком на п’ять років за результатами відкритого конкурсу, який проводиться в порядку, встановленому законодавством про державну службу, з урахуванням особливостей, визначених цим Законом та Положенням про службу дисциплінарних інспекторів.
Особа не може обіймати посаду заступника керівника служби дисциплінарних інспекторів більш як два строки.
5. Заступником керівника служби дисциплінарних інспекторів може бути призначена особа, яка відповідає вимогам до дисциплінарного інспектора, має досвід роботи на посадах державної служби
категорій "А",
"Б" чи
"В" або досвід служби в органах місцевого самоврядування, або досвід роботи на керівних посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності не менше двох років.
6. Керівник служби дисциплінарних інспекторів та його заступник звільняються з посади за рішенням Вищої ради правосуддя згідно із
Законом України "Про державну службу".
7. Застосування заходів заохочення, дисциплінарного впливу, а також присвоєння керівнику служби дисциплінарних інспекторів та його заступнику рангів державних службовців згідно із законодавством про державну службу належить до повноважень Вищої ради правосуддя.
8. Оцінювання службової діяльності керівника служби дисциплінарних інспекторів та його заступника згідно із законодавством про державну службу належить до повноважень Вищої ради правосуддя.
Стаття 29-4. Особливості проведення конкурсу на зайняття посади керівника служби дисциплінарних інспекторів та його заступника, дисциплінарного інспектора
1. Конкурс на зайняття посади керівника служби дисциплінарних інспекторів та його заступника, дисциплінарного інспектора проводиться прозоро та відкрито за такими етапами:
1) ухвалення та оприлюднення Вищою радою правосуддя рішення щодо оголошення про проведення конкурсу;
2) прийняття секретаріатом Вищої ради правосуддя інформації від осіб, які бажають взяти участь у конкурсі;
3) розгляд Комісією, конкурсною комісією інформації від осіб, які бажають взяти участь у конкурсі;
4) проведення секретаріатом Вищої ради правосуддя стосовно кандидатів спеціальної перевірки, передбаченої
Законом України "Про запобігання корупції";
5) проведення Комісією, конкурсною комісією тестувань, розв’язання ситуаційних завдань та визначення їх результатів (у разі визначення Комісією, конкурсною комісією такої необхідності);
6) перевірка Комісією, конкурсною комісією кандидатів на відповідність критерію професійної компетентності, доброчесності і встановленим для судді етичним стандартам;
................Перейти до повного тексту