1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Розпорядження


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від 1 квітня 2014 р. № 333-р
Київ
Про схвалення Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні
1. Схвалити Концепцію реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, що додається.
2. Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства разом із заінтересованими центральними та місцевими органами виконавчої влади за участю органів місцевого самоврядування та їх всеукраїнських асоціацій у тримісячний строк розробити та подати в установленому порядку Кабінетові Міністрів України проект плану заходів щодо реалізації Концепції, схваленої цим розпорядженням.
Прем'єр-міністр України А.ЯЦЕНЮК
Інд. 71
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 1 квітня 2014 р. № 333-р
КОНЦЕПЦІЯ
реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні
Проблеми, які потребують розв’язання
В Україні закладено конституційні засади місцевого самоврядування, ратифіковано Європейську хартію місцевого самоврядування, прийнято ряд базових нормативно-правових актів, які створюють правові та фінансові основи діяльності органів місцевого самоврядування.
Проте від часу прийняття Конституції України та базових нормативно-правових актів з питань місцевого самоврядування розвиток місцевого самоврядування фактично здійснювався лише на рівні територіальних громад міст обласного значення, оскільки переважна більшість територіальних громад через їх надмірну подрібненість та надзвичайно слабку матеріально-фінансову базу виявилися неспроможними виконувати всі повноваження органів місцевого самоврядування.
Система місцевого самоврядування на сьогодні не задовольняє потреб суспільства. Функціонування органів місцевого самоврядування у більшості територіальних громад не забезпечує створення та підтримку сприятливого життєвого середовища, необхідного для всебічного розвитку людини, її самореалізації, захисту її прав, надання населенню органами місцевого самоврядування, утвореними ними установами та організаціями високоякісних і доступних адміністративних, соціальних та інших послуг на відповідних територіях (далі - публічні послуги).
Починаючи з 1991 року чисельність сільського населення зменшилася на 2,5 млн. осіб, а кількість сільських населених пунктів - на 348 одиниць. Разом з тим кількість сільських рад збільшилася на 1067 одиниць.
В Україні утворено близько 12 тис. територіальних громад, у більш як 6 тис. громад чисельність жителів становить менш як 3 тис. осіб, з них у 4809 громадах - менш як 1 тис. осіб, а у 1129 громадах - менш як 500 осіб, у більшості з них не утворено виконавчі органи відповідних сільських рад, відсутні бюджетні установи, комунальні підприємства тощо. Органи місцевого самоврядування таких громад практично не можуть здійснювати надані їм законом повноваження.
Дотаційність 5419 бюджетів місцевого самоврядування становить понад 70 відсотків, 483 територіальні громади на 90 відсотків утримуються за рахунок коштів державного бюджету.
Здійснення постійної фінансової підтримки через районні бюджети малочисельних територіальних громад з використанням системи дотацій вирівнювання є обтяжливим для державного бюджету та стримує розвиток малих міст і великих селищ.
Удосконалення потребує також система територіальної організації влади з метою підвищення ефективності управління суспільним розвитком на відповідній території.
Збереження диспропорційності адміністративно-територіального устрою як основи існування нераціональної територіальної організації влади (відсутність цілісної території адміністративно-територіальної одиниці базового рівня, перебування територіальної громади села, селища, міста у складі іншої територіальної громади або на території іншої адміністративно-територіальної одиниці, територіальної громади району в місті) призводить до конфлікту компетенції як між органами місцевого самоврядування, так і між органами місцевого самоврядування та місцевими органами виконавчої влади.
Проведення структурних реформ дасть змогу досягти стійкого економічного ефекту за умови гармонізації пріоритетів і етапів зазначених реформ із реформою місцевого самоврядування та територіальної організації влади.
На даний час ефективного та швидкого розв’язання потребують такі проблеми:
погіршення якості та доступності публічних послуг внаслідок ресурсної неспроможності переважної більшості органів місцевого самоврядування здійснювати власні і делеговані повноваження;
зношеність теплових, каналізаційних, водопостачальних мереж і житлового фонду та ризик виникнення техногенних катастроф в умовах обмеженості фінансових ресурсів місцевого самоврядування;
складна демографічна ситуація у більшості територіальних громад (старіння населення, знелюднення сільських територій та монофункціональних міст);
неузгодженість місцевої політики щодо соціально-економічного розвитку з реальними інтересами територіальних громад;
нерозвиненість форм прямого народовладдя, неспроможність членів громад до солідарних дій, спрямованих на захист своїх прав та інтересів, у співпраці з органами місцевого самоврядування і місцевими органами виконавчої влади та досягнення спільних цілей розвитку громади;
зниження рівня професіоналізму посадових осіб місцевого самоврядування, зокрема внаслідок низької конкурентоспроможності органів місцевого самоврядування на ринку праці, зниження рівня престижності посад, що призводить до низької ефективності управлінських рішень;
корпоратизація органів місцевого самоврядування, закритість і непрозорість їх діяльності, високий рівень корупції, що призводить до зниження ефективності використання ресурсів, погіршення інвестиційної привабливості територій, зростання соціальної напруги;
надмірна централізація повноважень органів виконавчої влади та фінансово-матеріальних ресурсів;
відсторонення місцевого самоврядування від вирішення питань у сфері земельних відносин, посилення соціальної напруги серед сільського населення внаслідок відсутності повсюдності місцевого самоврядування.
Зазначені проблеми ускладнюються внаслідок проблем правового та інституційного характеру, а також неузгодженості реформ у різних сферах з реформуванням системи місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою держави.
Мета Концепції
Метою Концепції є визначення напрямів, механізмів і строків формування ефективного місцевого самоврядування та територіальної організації влади для створення і підтримки повноцінного життєвого середовища для громадян, надання високоякісних та доступних публічних послуг, становлення інститутів прямого народовладдя, задоволення інтересів громадян в усіх сферах життєдіяльності на відповідній території, узгодження інтересів держави та територіальних громад.
Шляхи і способи розв’язання проблем
Проблеми передбачається розв’язати шляхом:
визначення обґрунтованої територіальної основи для діяльності органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади, здатних забезпечити доступність та належну якість публічних послуг, що надаються такими органами, а також необхідної для цього ресурсної бази;
створення належних матеріальних, фінансових та організаційних умов для забезпечення здійснення органами місцевого самоврядування власних і делегованих повноважень;
розмежування повноважень у системі органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади на різних рівнях адміністративно-територіального устрою за принципом субсидіарності;
розмежування повноважень між органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування на засадах децентралізації влади;
запровадження механізму державного контролю за відповідністю Конституції та законам України рішень органів місцевого самоврядування та якістю надання населенню публічних послуг;
максимального залучення населення до прийняття управлінських рішень, сприяння розвитку форм прямого народовладдя;
удосконалення механізму координації діяльності місцевих органів виконавчої влади.
Принципи реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади
Реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади здійснюється з дотриманням таких принципів:
верховенства права;
відкритості, прозорості та громадської участі;
повсюдності місцевого самоврядування;
субсидіарності;
доступності публічних послуг;
підзвітності та підконтрольності органів і посадових осіб місцевого самоврядування територіальній громаді;
підконтрольності органів місцевого самоврядування органам виконавчої влади у питаннях дотримання Конституції та законів України;
правової, організаційної та фінансової спроможності місцевого самоврядування;
державної підтримки місцевого самоврядування;
партнерства між державою та місцевим самоврядуванням;
сталого розвитку територій.
Завдання реформи
Забезпечення доступності та якості публічних послуг
Публічні послуги повинні надаватися відповідно до державних стандартів з урахуванням необхідності забезпечення:
територіальної доступності, що передбачає надання послуг на території громади, де проживає особа;
належної матеріально-технічної бази для надання основних форм публічних послуг (органи місцевого самоврядування повинні мати у своєму розпорядженні відповідні приміщення та інфраструктуру);
відкритості інформації про послуги, порядок та умови їх надання;
професійності надання публічних послуг.
Крім того, необхідно забезпечити безперервну освіту посадових осіб місцевого самоврядування.
Досягнення оптимального розподілу повноважень між органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади
Доступність та належна якість публічних послуг забезпечується шляхом оптимального розподілу повноважень між органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади на різних рівнях адміністративно-територіального устрою за принципами субсидіарності та децентралізації.
Органам місцевого самоврядування базового рівня надаються повноваження відповідно до їх кадрового, фінансового, інфраструктурного потенціалу та ресурсів на новій територіальній основі.
Основними повноваженнями органів місцевого самоврядування базового рівня є забезпечення:
місцевого економічного розвитку (залучення інвестицій, розвиток підприємництва);
розвитку місцевої інфраструктури, зокрема доріг, мереж водо-, тепло-, газо-, електропостачання і водовідведення, інформаційних мереж, об’єктів соціального та культурного призначення;
планування розвитку території громади;
вирішення питань забудови території (відведення земельних ділянок, надання дозволів на будівництво, прийняття в експлуатацію будівель);
благоустрою території;
надання житлово-комунальних послуг (централізоване водо-, теплопостачання і водовідведення, вивезення та утилізація відходів, утримання будинків і споруд, прибудинкових територій комунальної власності);
організації пасажирських перевезень на території громади;
утримання вулиць і доріг у населених пунктах;
громадської безпеки;
гасіння пожеж;
управління закладами середньої, дошкільної та позашкільної освіти;
надання послуг швидкої медичної допомоги, первинної охорони здоров’я, з профілактики хвороб;
розвитку культури та фізичної культури (утримання та організація роботи будинків культури, клубів, бібліотек, стадіонів, спортивних майданчиків);
надання соціальної допомоги через територіальні центри;
надання адміністративних послуг через центри надання таких послуг.
Структурні підрозділи територіальних органів центральних органів виконавчої влади на базовому рівні надаватимуть послуги з:
санітарно-епідеміологічного захисту;
соціального захисту населення (виплата пенсій, субсидій, компенсацій, забезпечення надання пільг);
казначейського обслуговування;
реєстрації актів цивільного стану.
Основними повноваженнями органів місцевого самоврядування районного рівня є забезпечення:
виховання та навчання дітей у школах-інтернатах загального профілю;
надання медичних послуг вторинного рівня.
Основними повноваженнями органів місцевого самоврядування обласного рівня є забезпечення:
регіонального розвитку;
охорони навколишнього природного середовища;
розвитку обласної інфраструктури, насамперед обласних автомобільних доріг, мережі міжрайонних та міжобласних маршрутів транспорту загального користування;

................
Перейти до повного тексту