1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Указ


У К А З
ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
Про Національну програму боротьби з корупцією
З метою зміцнення правопорядку в державі, підвищення ефективності боротьби з корупцією і організованою злочинністю, забезпечення захисту прав та свобод людини і громадянина та відповідно до пункту 1 статті 106 Конституції України
постановляю:
1. Затвердити Національну програму боротьби з корупцією (додається).
2. Кабінету Міністрів України, Координаційному комітету по боротьбі з корупцією і організованою злочинністю при Президентові України забезпечити виконання Національної програми.
3. Кабінету Міністрів України:
внести відповідні корективи до Комплексної цільової програми боротьби зі злочинністю на 1996-2000 роки;
здійснити фінансове та матеріально-технічне забезпечення реалізації заходів, передбачених Національною програмою боротьби з корупцією.
Президент України Л.КУЧМА
м. Київ, 10 квітня 1997 року
N 319/97
ЗАТВЕРДЖЕНО
Указом Президента України
від 10 квітня 1997 року N 319/97
Національна програма боротьби з корупцією
Незважаючи на вжиті останніми роками заходи щодо подолання корупції, досягти помітних зрушень у цій справі не вдалося. Прояви цього явища негативно позначаються на забезпеченні національної безпеки держави, викликають напругу в суспільстві. Не усунуто причини та умови, що сприяють корупційним проявам.
Хоча саме поняття корупції потребує більш чіткого визначення, законодавство значною мірою дає можливість вести боротьбу з різного роду корупційними діяннями. Проте Закон України "Про боротьбу з корупцією" майже не застосовується.
Окремі керівники центральних і місцевих органів виконавчої влади усунулись від виконання вимог законодавства про боротьбу з корупцією.
Діяльність органів виконавчої влади, в тому числі правоохоронних, здійснюється без додержання принципу розподілу функцій і відповідальності. Підрозділи правоохоронних органів часто дублюють один одного, що призводить до неузгодженості та паралелізму в роботі.
Через неналежні критерії оцінки роботи податкові адміністрації спрямовують свої зусилля в основному на збільшення обсягу застосування штрафних санкцій, а не на розширення бази оподаткування та забезпечення повного внесення податків до бюджетів.
У законодавстві щодо боротьби зі злочинністю є суттєві прогалини. В той же час його вдосконалення має фрагментарний характер, затягується прийняття нових Кримінального, Цивільного та інших кодексів України.
У кримінальному законодавстві є неузгоджені міри покарання за схожі злочини, міститься значна кількість їх формальних складів, що дає можливість організованим корупціонерам нерідко уникати реального покарання.
Проекти нормативно-правових актів не завжди піддаються експертизі з метою оцінки криміногенних наслідків їх застосування. Без відповідних наукових кримінологічних обгрунтувань визначаються стратегія і тактика профілактики злочинності та корупції. В практичній діяльності правоохоронних органів бракує методик економіко-правового аналізу тінізації та криміналізації економіки.
У розгляді справ суди допускають тяганину, що знижує оперативність і ефективність правосуддя, створює умови для здійснення корупційних діянь. Наявність у кримінально-процесуальному законодавстві норм, що регламентують звільнення від кримінальної відповідальності за нереабілітуючими підставами, використовується працівниками правоохоронних органів у корупційних цілях, призводить до порушень прав людини.
Відсутня звітність щодо боротьби з корупцією. Потребують уточнення та узгодження статистичні показники роботи правоохоронних органів і судів. Через їхню неузгодженість втрачається головний профілактичний чинник - невідворотність покарання за злочин.
Усе це дає можливість злочинним елементам тривалий час здійснювати свою протиправну діяльність, втягувати до неї нових учасників, і перш за все посадових осіб державних органів для вчинення корупційних діянь.
З метою подолання корупції як суспільного зла передбачається здійснення таких заходів:
I. Профілактичні заходи
1. Провести до 1 жовтня 1997 року в органах виконавчої влади атестацію державних службовців. За результатами атестації розглянути питання щодо звільнення з посад державних службовців, які втратили довіру, порушують законодавство, підтримують зв'язки з кримінальними елементами.
Про здійснені заходи та пропозиції щодо підвищення рівня роботи з кадрами, удосконалення системи професійного навчання державних службовців подати інформацію Координаційному комітету по боротьбі з корупцією і організованою злочинністю при Президентові України.
Головне управління державної служби при Кабінеті Міністрів України, міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, місцеві державні адміністрації
2. Здійснити до 1 вересня 1997 року перевірки додержання вимог статей 1 і 5 Закону України "Про боротьбу з корупцією " державними службовцями першої, другої, третьої та четвертої категорій. За результатами перевірок внести пропозиції Кабінету Міністрів України.
Головне управління державної служби при Кабінеті Міністрів України, Генеральна прокуратура України, Міністерство внутрішніх справ України, Служба безпеки України
3. Проаналізувати внесені у 1996 році органами дізнання та попереднього слідства подання щодо усунення причин і умов, які сприяли вчиненню корупційних діянь, інформації про втручання посадових осіб у хід розслідування і судового розгляду кримінальних справ та узагальнити практику застосування Закону України "Про боротьбу з корупцією".
Матеріали про результати узагальнення подати в липні 1997 року на розгляд Координаційного комітету по боротьбі з корупцією і організованою злочинністю при Президентові України.
Генеральна прокуратура України, Служба безпеки України, Міністерство внутрішніх справ України, Державна податкова адміністрація України, Головне контрольно-ревізійне управління України, Верховний Суд України (за згодою)
4. За підсумками інвентаризації військово-технічного майна та зброї перевірити до 1 вересня 1997 року у Збройних Силах України законність їх реалізації, повноту надходження та цільове використання одержаних коштів. Про результати перевірки та пропозиції доповісти Президентові України.
Генеральна прокуратура України, Служба безпеки України, Міністерство внутрішніх справ України, Міністерство фінансів України, Генеральна військова інспекція при Президентові України, Міністерство оборони України
5. Організувати до 1 липня 1997 року перевірки виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 1997 року "Про затвердження Положення про порядок складання єдиного кошторису доходів і видатків бюджетної установи, організації". Узагальнені результати перевірок та пропозиції подати Кабінету Міністрів України.
Міністерство фінансів України, Державна податкова адміністрація України
6. Вивчити до 1 серпня 1997 року стан додержання законодавства у сфері приватизації об'єктів державної і комунальної власності в містах Києві, Сімферополі, Севастополі та обласних центрах України. Матеріали про викриті порушення надсилати правоохоронним органам.
Координаційний комітет по боротьбі з корупцією і організованою злочинністю при Президентові України за участю Генеральної прокуратури України
7. Здійснити до 1 липня 1997 року заходи щодо вдосконалення використання бюджетних і позабюджетних коштів судами та органами юстиції.
Міністерство юстиції України, Міністерство фінансів України
8. Внести до 1 травня 1997 року пропозиції щодо вдосконалення системи реєстрації та оприлюднення нормативно-правових актів як на загальнодержавному рівні, так і на рівні місцевих державних адміністрацій.
Міністерство юстиції України
9. Запропонувати Верховному Суду України провести вивчення та узагальнення судової практики щодо застосування законодавства про боротьбу з корупцією та дати роз'яснення судам з цього питання.
10. Кабінету Міністрів України:
1) розглянути до 1 червня 1997 року на окремому засіданні звіти керівників міністерств, інших центральних органів виконавчої влади щодо виконання законів України "Про державну службу" та "Про боротьбу з корупцією". Під персональну відповідальність керівників міністерств, інших центральних органів виконавчої влади забезпечити неухильне виконання вимог цих законів з метою запобігання втягуванню державних службовців до вчинення правопорушень. Постійно здійснювати заходи щодо оздоровлення управлінського апарату. Своєчасно реагувати на повідомлення громадян та засобів масової інформації про незаконні дії працівників державних органів, давати їм принципову оцінку.
Під час розгляду питання щодо прийняття на державну службу знайомити кандидатів з вимогами законів України "Про державну службу" та "Про боротьбу з корупцією" в частині обмежень, пов'язаних з проходженням державної служби;
2) визначити до 1 червня 1997 року доцільність надання підрозділами Державної митної служби України, Міністерства внутрішніх справ України, включаючи Державну службу охорони, платних послуг юридичним і фізичним особам та вжити заходів до наведення порядку у цій сфері;
3) вивчити в другому кварталі 1997 року питання щодо доцільності створення в системах Служби безпеки України і Міністерства внутрішніх справ України спеціальних підрозділів боротьби з корупцією;
4) запровадити до 1 серпня 1997 року інститут представників правоохоронних органів за кордоном для координації дій з правоохоронними органами і спецслужбами іноземних держав у сфері боротьби із злочинністю та корупцією;
5) розглянути до 1 червня 1997 року питання щодо звільнення органів податкової служби від виконання невластивих функцій, зокрема щодо прийняття ними квартальної бухгалтерської звітності підприємств, з метою посилення їхнього контролю за достовірністю податкових декларацій юридичних осіб та вивчення первинних бухгалтерських документів конкретних платників податків. Підготувати відповідні пропозиції щодо змін і доповнень до чинного законодавства;
6) розробити до 1 липня 1997 року механізм заборони або обмеження створення при судах, правоохоронних органах, органах виконавчої влади різного роду фондів та одержання ними матеріальної допомоги від господарюючих суб'єктів;
7) визначити до 1 серпня 1997 року порядок одержання судами, органами юстиції, правоохоронними органами коштів з місцевих бюджетів;
8) запровадити до 1 червня 1997 року на державних підприємствах та в установах конкурсний порядок укладання угод щодо придбання майна та одержання послуг на суму понад 10 тисяч гривень;

................
Перейти до повного тексту