- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 17 березня 2021 р. № 309 Київ |
Про затвердження Порядку формування та коригування очікуваної вартості товарів, робіт і послуг оборонного призначення, закупівля яких здійснюється за неконкурентною процедурою
( Установити, що на період воєнного стану під час розрахунку та встановлення цін положення щодо визначення ціни на основі розрахунково-калькуляційних матеріалів, встановлені Порядком, затвердженим цією Постановою, та умови договорів, укладених відповідно до цього Порядку, не застосовуються згідно з Постановою КМ
№ 335 від 20.03.2022 )
( Установити, що на період реалізації експериментального проекту, погодженого Постановою КМ
№ 256 від 24.03.2023, положення щодо визначення ціни державного контракту (договору) на основі розрахунково-калькуляційних матеріалів та щодо порядку здійснення платежів, встановлені Порядком, затвердженим цією Постановою, не застосовуються згідно з Постановою КМ
№ 256 від 24.03.2023 )
Відповідно до абзацу п’ятого пункту 2 частини першої
статті 4, частин першої та шостої
статті 19 Закону України "Про оборонні закупівлі" Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок формування та коригування очікуваної вартості товарів, робіт і послуг оборонного призначення, закупівля яких здійснюється за неконкурентною процедурою, що додається.
2. Визнати такими, що втратили чинність, постанови Кабінету Міністрів України згідно з переліком, що додається.
Прем'єр-міністр України |
Д.ШМИГАЛЬ |
Інд. 21 |
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 17 березня 2021 р. № 309
ПОРЯДОК
формування та коригування очікуваної вартості товарів, робіт і послуг оборонного призначення, закупівля яких здійснюється за неконкурентною процедурою
Загальна частина
1. Цей Порядок визначає механізм формування та коригування очікуваної вартості товарів, робіт і послуг оборонного призначення, закупівля яких здійснюється за неконкурентною процедурою.
Під час проведення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення іноземного виробництва в іноземних суб’єктів господарювання у державних контрактах (договорах) застосовується договірна вартість (ціна) товарів, робіт і послуг оборонного призначення у валюті країни-виробника, при цьому договірна вартість (ціна) встановлюється сторонами державного контракту (договору) за результатами переговорів.
Цей Порядок не поширюється на формування очікуваної вартості предмета закупівлі, яка зазначається державним замовником у сфері оборони (далі - державний замовник) в оголошенні про початок переговорів відповідно до пункту 4 частини третьої
статті 18 Закону України "Про оборонні закупівлі" (далі - Закон).
Очікувана вартість предмета закупівлі, яка зазначається державним замовником в оголошенні про початок переговорів відповідно до пункту 4 частини третьої
статті 18 Закону, визначається державним замовником за результатами маркетингових досліджень. Під час проведення маркетингових досліджень державний замовник може використовувати інформацію з електронного реєстру учасників відбору та виконавців державних контрактів (договорів).
2. У цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:
вид ціни - ціна за одиницю виміру товару, роботи і послуги оборонного призначення, яка застосовується сторонами державного контракту (договору) залежно від стадії його виконання;
договірна ціна - вид ціни за одиницю виміру товару, роботи і послуги оборонного призначення, яка розрахована відповідно до встановленого механізму та за нею здійснюються остаточні розрахунки за товари, роботи і послуги. Договірна ціна після її затвердження перегляду та коригуванню не підлягає;
очікувана вартість товарів, робіт і послуг оборонного призначення в єдиного виконавця державного контракту (договору) - орієнтовна вартість товарів, робіт і послуг, що розраховується та подається учасниками закупівлі за неконкурентною процедурою у складі цінової пропозиції та за результатами аналізу і перевірки її обґрунтованості застосовується державним замовником та виконавцем державного контракту (договору) з оборонних закупівель як орієнтовна вартість (ціна) товарів, робіт і послуг під час укладання та виконання державного контракту (договору) до моменту затвердження договірної ціни;
орієнтовна ціна - вид ціни за одиницю виміру товару, роботи і послуги оборонного призначення, яка розрахована відповідно до встановленого механізму та застосовується сторонами під час укладання державного контракту (договору) та його виконання до моменту встановлення сторонами договірної ціни.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному у
Законі.
Документи для розрахунку очікуваної вартості товарів, робіт і послуг оборонного призначення, закупівля яких здійснюється за неконкурентною процедурою
3. Під час розрахунку очікуваної (орієнтовної) вартості товарів, робіт і послуг оборонного призначення єдиним учасником або учасниками закупівлі подається на розгляд та узгодження державному замовнику:
калькуляція ціни;
пояснювальна записка, в якій зазначається застосована ним методика розрахунку ціни і перелік нормативних та інших документів, якими він при цьому керувався;
розрахунки основної та додаткової заробітної плати, інформація щодо трудомісткості (у нормо-годинах із розділенням за видами та розрядністю робіт);
розрахунки матеріальних витрат (номенклатура, кількість, вартість сировини, матеріалів, напівфабрикатів, покупних комплектуючих виробів та її обґрунтування тощо) та витрат на роботи (послуги) співвиконавців (у розшифруваннях витрат за статтями "Сировина і матеріали", "Купівельні напівфабрикати та комплектувальні вироби, роботи і послуги виробничого характеру сторонніх суб’єктів господарювання" окремим розділом та підсумком надаються витрати за тією сировиною, матеріалами, купівельними виробами, роботами і послугами, операції із закупівлі яких відповідно до законодавства звільнені від оподаткування податком на додану вартість з урахуванням вимог постанови Кабінету Міністрів України від 16 березня 2016 р.
№ 170 "Про затвердження Порядку ввезення, першого постачання та цільового використання товарів, визначених частиною восьмою статті 287 Митного кодексу України, для використання у виробництві продукції оборонного призначення" (Офіційний вісник України, 2016 р., № 23, ст. 907);
кошторис адміністративних витрат за попередній рік (фактичні), кошторис планових адміністративних витрат на рік (період), у якому планується виконання державного контракту (договору), та розрахунок розподілених адміністративних витрат (плановий) на виготовлення товарів (виконання робіт, надання послуг), що будуть предметом закупівлі за державним контрактом (договором);
кошторис загальновиробничих витрат за попередній рік (фактичні), кошторис планових загальновиробничих витрат на рік (період), у якому планується виконання державного контракту (договору), та розрахунок розподілених загальновиробничих витрат (плановий) на виготовлення товарів (виконання робіт, надання послуг), що будуть предметом державного контракту (договору);
розрахунок прямих і розподілених витрат на збут (без урахування податку на додану вартість);
розрахунок фінансових витрат, що планується віднести на витрати, пов’язані з виконанням державного контракту (договору) (у разі застосування механізму залучення кредиту (позики) під державні гарантії);
фінансова звітність;
розрахунок інших операційних витрат;
розрахунок суми прибутку;
довідка про код товару відповідно до
УКТЗЕД у довільній формі.
У разі закупівлі ключових документів до засобів криптографічного захисту інформації учасник закупівлі може не надавати державному замовнику розшифрування матеріальних та трудових витрат на виготовлення та поставку таких засобів за умови надання письмового обґрунтування причин. У такому випадку розрахункова очікувана вартість товарів, робіт і послуг оборонного призначення в єдиного виконавця державного контракту (договору) є договірною вартістю, а орієнтовні ціни є договірними цінами державного контракту (договору), прибуток у складі ціни не нараховується.
Документи для коригування очікуваної вартості товарів, робіт і послуг оборонного призначення та розрахунку договірної вартості та ціни
4. У випадках, зазначених у державних контрактах (договорах) (зміна тарифів, цін на матеріали та покупні комплектуючі вироби, системи оплати праці, мінімальної заробітної плати), очікувана (розрахункова очікувана) вартість (ціна) контракту (етапів, складових частин етапів) може бути переглянута сторонами на умовах, визначених державним контрактом (договором).
5. Письмове звернення однієї із сторін державного контракту (договору) з обґрунтуванням підстав (а у разі ініціативи виконавця державного контракту (договору) - з доданням документів відповідно до пункту 11 цього Порядку) для перегляду очікуваної вартості товарів, робіт і послуг оборонного призначення в єдиного виконавця державного контракту (договору) повинно бути отримане іншою стороною державного контракту (договору) у строк не пізніше ніж за 30 календарних днів до закінчення строку поставки товарів (виконання робіт, надання послуг).
6. Під час коригування очікуваної та затвердження договірної ціни виконавець державного контракту (договору) подає на розгляд та узгодження державному замовнику:
документи відповідно до пункту 3 цього Порядку (документи щодо адміністративних та загальновиробничих витрат з розшифруванням фактичних витрат, здійснених за період, в якому виконувався державний контракт (договір), та розшифруванням усіх фактичних та обґрунтованого розміру очікуваних витрат, що ввійшли до статей калькуляції ціни товарів, робіт і послуг оборонного призначення;
результати аналізу збільшення ціни в розрізі статей калькуляції.
Під час розрахунку та встановлення договірної ціни допускається здійснення перерозподілу витрат виконавця державного контракту (договору) за статтями калькуляції відповідно до обґрунтованих фактичних витрат на виконання державного контракту (договору) у разі, коли такий перерозподіл не призводить до перевищення договірної ціни над діючою на момент перерозподілу очікуваної ціни. При цьому не допускається збільшення погоджених з державним замовником під час укладання державного контакту (договору) у складі очікуваної вартості та ціни:
відсотків загальновиробничих, адміністративних витрат та витрат на збут;
норм витрат сировини, матеріалів, купівельних напівфабрикатів та комплектувальних виробів;
загальної трудомісткості.
7. На вимогу державного замовника документи, передбачені пунктами 3 і 6 цього Порядку, перед поданням державному замовнику подаються виконавцем державного контракту (договору) визначеному представництву державного замовника.
Представництво державного замовника за дорученням державного замовника в установленому порядку проводить аналіз поданих документів, перевіряє обґрунтованість витрат та складає висновок щодо рівня очікуваної вартості товарів, робіт і послуг оборонного призначення в єдиного виконавця державного контракту (договору), усіх видів цін.
Висновок разом з документами щодо очікуваної вартості товарів, робіт і послуг оборонного призначення в єдиного виконавця державного контракту (договору), усіх видів цін представництво державного замовника надсилає державному замовнику.
8. Відповідальність за правильність розрахунку, обґрунтованість витрат за статтями калькуляції, достовірність документів несе виконавець державного контракту (договору) відповідно до закону.
9. Розрахунок та коригування очікуваної, договірної вартості закупівлі та цін здійснюються з урахуванням таких особливостей:
форми розшифрувань витрат за статтями калькуляції визначаються державним замовником і доводяться до виконавців державних контрактів (договорів);
суми витрат на відрядження в межах України, які включаються до ціни продукції, не можуть перевищувати суми витрат, що не включається до оподатковуваного доходу відповідно до підпункту 170.9.1 пункту 170.9
статті 170 Податкового кодексу України. Граничні суми та склад витрат на відрядження за кордон не можуть перевищувати норми, встановлені постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2011 р.
№ 98 "Про суми та склад витрат на відрядження державних службовців, а також інших осіб, що направляються у відрядження підприємствами, установами та організаціями, які повністю або частково утримуються (фінансуються) за рахунок бюджетних коштів" (Офіційний вісник України, 2011 р., № 11, ст. 488);
до витрат за статтями "Загальновиробничі витрати", "Адміністративні витрати" та "Витрати на збут" включаються тільки витрати, які здійснені (планується здійснити) виконавцем державного контракту (договору) протягом строку виконання державного контракту (договору);
до загальновиробничих витрат належать:
- витрати на управління виробництвом продукції;
- сума нарахованої амортизації основних засобів загальновиробничого призначення;
- сума нарахованої амортизації нематеріальних активів загальновиробничого призначення;
- витрати на амортизацію обладнання до компенсації його вартості;
- витрати на утримання, експлуатацію та ремонт, страхування, операційну оренду основних засобів, інших необоротних активів загальновиробничого призначення під час виготовлення продукції оборонного призначення;
- витрати на вдосконалення технології і організації виробництва;
- витрати на опалення, освітлення, водопостачання, водовідведення та інше утримання виробничих приміщень під час виготовлення продукції оборонного призначення;
- витрати на обслуговування виробничого процесу;
- витрати на охорону праці, техніку безпеки і охорону навколишнього природного середовища;
- інші витрати (внутрішньозаводське переміщення матеріалів, деталей, напівфабрикатів, інструментів із складів до цехів і готової продукції на склади тощо);
відсотки загальновиробничих і адміністративних витрат та витрат на збут, визначені у складі договірної ціни товарів, робіт і послуг оборонного призначення, не можуть перевищувати відсотків цих витрат, погоджених з державним замовником у складі очікуваної вартості (ціни).
Не включаються до калькуляції витрат та до ціни товарів, робіт і послуг оборонного призначення:
адміністративні витрати, а саме:
- загальні корпоративні витрати (організаційні витрати, витрати на проведення річних зборів, представницькі витрати, витрати на участь у виставках тощо);
- витрати на службові відрядження працівників апарату управління суб’єкта господарювання, безпосередньо не пов’язані з виконанням державного контракту (договору);
- витрати на страхування майна, а також винагороди за послуги (юридичні, аудиторські, з оцінки майна тощо), які не є обов’язковими;
прямі матеріальні витрати, а саме втрати від браку (крім технічно неминучого браку та витрат на виправлення такого технічно неминучого браку);
загальновиробничі витрати, а саме:
- нестачі незавершеного виробництва;
- нестачі і втрати від псування матеріальних цінностей у цехах;
- оплата простоїв тощо;
інші операційні витрати, а саме:
- сума безнадійної дебіторської заборгованості та відрахування до резерву сумнівних боргів;
- втрати від знецінення запасів;
- визнані штрафи, пеня, неустойка;
витрати на збут, а саме:
- комісійні винагороди продавцям, торговим агентам та працівникам структурних підрозділів суб’єкта господарювання, що забезпечують збут;
- витрати на обіг;
- витрати на рекламу та дослідження ринку (маркетинг);
витрати на гарантійний ремонт і гарантійне обслуговування, витрати на сплату відсотків за кредитами (позиками), які виконавець державного контракту (договору) на свій ризик залучив для виготовлення товарів, робіт і послуг, які будуть предметом державного контракту (договору), не можуть бути включені до очікуваної вартості та цін.
10. Під час встановлення сторонами державного контакту (договору) договірної ціни допускається включення до калькуляції ціни та розшифрувань витрат обґрунтованої частини очікуваних витрат на виготовлення та поставку товарів (виконання робіт, надання послуг).
Механізм розрахунку та коригування очікуваної вартості товарів, робіт і послуг оборонного призначення (крім науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт, ремонту і модернізації)
11. Витрати групуються за такими статтями калькуляції:
Шифр рядка |
Найменування статті калькуляції |
Витрати, що включаються до статей калькуляції |
01 |
Сировина і матеріали (за вирахуванням вартості відходів) |
сировина та основні матеріали, які входять до складу товарів, робіт і послуг, що виготовляються, утворюючи їх основу, або є необхідними компонентами під час виготовлення товарів, робіт і послуг оборонного призначення |
|
|
допоміжні матеріали, що використовуються під час виготовлення товарів оборонного призначення, для сприяння у виробничому процесі та пакування товарів (якщо пакування відповідно до встановленого технологічного процесу проводиться у процесі виробництва товарів до здачі їх на склад готової продукції) малоцінні та швидкозношувані предмети, строк експлуатації яких менший ніж один рік (або нормального операційного циклу, якщо він більше одного року), які використовуються в процесі виробництва товарів, робіт і послуг оборонного призначення. До зворотних відходів включається вартість, що вираховується із загальної суми матеріальних витрат, віднесених на собівартість товарів, робіт і послуг оборонного призначення. Зворотні відходи - залишки сировини, матеріалів, напівфабрикатів, теплоносіїв та інших видів матеріальних цінностей, що утворилися в процесі виробництва товарів, робіт і послуг оборонного призначення, які втратили повністю або частково початкові споживчі властивості вихідного матеріалу (хімічні та фізичні) і через це використовуються з підвищеними витратами (зниженням виходу товарів, робіт і послуг або зовсім не використовуються за прямим призначенням. Відходи є зворотними, якщо від їх використання можна одержати економічну вигоду |
02 |
Купівельні напівфабрикати та комплектувальні вироби, роботи і послуги виробничого характеру сторонніх суб’єктів господарювання |
купівельні напівфабрикати та готові комплектувальні вироби, придбані для комплектування товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що випускаються на виконання державного контракту (договору), які потребують додаткових витрат праці з їх обробки або збирання (купівельні напівфабрикати - вироби, виготовлені іншими суб’єктами господарювання і призначені для виготовлення певних продуктів) роботи і послуги виробничого характеру, які виконуються і надаються сторонніми суб’єктами господарювання під час виготовлення товарів, робіт і послуг оборонного призначення на виконання державного контракту (договору). До робіт і послуг виробничого характеру, які виконуються сторонніми суб’єктами господарювання, належать, зокрема, здійснення окремих операцій з виробництва товарів, робіт і послуг оборонного призначення, обробка сировини та матеріалів, які використовуються у виробництві, часткова обробка напівфабрикатів за умови, що такі послуги належать безпосередньо до собівартості конкретних видів товарів, робіт і послуг оборонного призначення. До робіт, що виконують сторонні суб’єкти господарювання, з виготовлення (розроблення, модернізації) виробів слід відносити ті роботи, що пов’язані з виготовленням частин виробу |
03 |
Паливо і енергія для технологічних цілей |
всі види палива і енергії (як одержані від сторонніх суб’єктів господарювання, так і виготовлені самим суб’єктом господарювання), що безпосередньо використовуються в процесі виробництва товарів, робіт і послуг оборонного призначення. Такі витрати належать безпосередньо до собівартості товарів, робіт і послуг оборонного призначення на підставі показань контрольно-вимірювальних приладів та встановлених норм витрат на виробництво таких товарів, робіт і послуг. Витрати на придбану енергію складаються з витрат на її оплату за встановленими тарифами |
04 |
Основна заробітна плата виробничих працівників |
виплата основної заробітної плати, обчисленої згідно з прийнятими суб’єктом господарювання системами оплати праці, у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для працівників, які безпосередньо зайняті у виробництві товарів, робіт і послуг оборонного призначення на виконання державного контракту (договору) |
05 |
Додаткова заробітна плата |
виплата працівникам суб’єкта господарювання, які безпосередньо зайняті у виробництві даних товарів, робіт і послуг, додаткової заробітної плати, нарахованої за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці, визначені суб’єктом господарювання. Така виплата включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені законодавством, премії, пов’язані з виконанням виробничих завдань і функцій під час виробництва товарів, робіт і послуг оборонного призначення |
06 |
Відрахування на соціальне страхування |
відрахування, які здійснюються за ставками та у порядку, встановленому Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування". Суми відрахувань на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та на індивідуальне страхування працівників включаються до витрат виробництва за умови, що витрати на оплату праці, на які вони нараховані, належать до витрат виробництва товарів, робіт і послуг оборонного призначення |
07 |
Витрати на утримання та експлуатацію устатковання |
амортизаційні відрахування від вартості виробничого та підйомно-транспортного устатковання, цехового транспорту та інструментів, приладів і пристосувань із складу основних виробничих засобів, інших необоротних матеріальних активів і нематеріальних активів |
|
|
утримання і експлуатація виробничого та підйомно-транспортного устатковання, цехового транспорту та інструментів, приладів і пристосувань із складу основних виробничих засобів (технічний огляд, технічне обслуговування) ремонт, що проводиться для підтримання об’єкта в робочому стані та отримання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигод від використання виробничого та підйомно-транспортного устатковання, цехового транспорту та інструментів, приладів і пристосувань із складу основних виробничих засобів сплачені орендарем платежі за користування наданими в оперативний лізинг (оренду) основними засобами, іншими необоротними матеріальними активами, нематеріальними активами інші витрати, пов’язані з утриманням та експлуатацією устатковання |
08 |
Загальновиробничі витрати |
витрати, передбачені у пункті9 цього Порядку |
09 |
Інші виробничі витрати |
витрати, пов’язані з технологічним процесом виготовлення товарів, робіт і послуг оборонного призначення, а також з перевіркою готових товарів, робіт і послуг щодо відповідності вимогам стандартів або технічних умов та нормативної документації, які не враховані у зазначених статтях калькуляції |
10 |
Супутня продукція (вираховується) |
вартість супутніх товарів, робіт і послуг, одержаних в єдиному технологічному процесі виробництва товарів, робіт і послуг оборонного призначення. Такі товари, роботи і послуги за якістю відповідають встановленим стандартам або технічним умовам, приймаються відділом технічного контролю суб’єкта господарювання і призначаються для подальшої переробки або відпуску стороннім суб’єктам господарювання. Супутні товари, роботи і послуги самостійно не калькулюються, їх вартість, обчислена за визначеними цінами, вираховується із собівартості основних товарів, робіт і послуг |
12. Виробнича собівартість товарів, робіт і послуг (ВС) обчислюється за такою формулою:
ВС = (01 + 02 + 03 + 04 + 05 + 06 + 07 + 08 + 09) – 10,
де 01, 02,…10 - шифр рядка статей калькуляції.
До складу виробничої собівартості включаються податок на додану вартість, який сплачений у складі вартості придбаних товарів, робіт і послуг, які використовуються для виробництва товарів, робіт і послуг оборонного призначення, постачання яких згідно із законодавством звільняється від обкладення податком на додану вартість.
13. Ціна реалізації товарів (робіт, послуг) оборонного призначення включає:
виробничу собівартість товарів, робіт і послуг (без урахування податку на додану вартість, сплаченого під час закупівлі напівфабрикатів, комплектувальних виробів і робіт сторонніх суб’єктів господарювання;
розподілені адміністративні витрати, у тому числі витрати на службові відрядження;
прямі і розподілені витрати на збут товарів, робіт і послуг оборонного призначення. У розрахунку адміністративні витрати та витрати на збут не враховують податок на додану вартість, сплачений постачальникам;
фінансові витрати (витрати на сплату відсотків, нарахованих за весь період запозичень за користування кредитами (позиками) під державні гарантії, залученими для фінансування програм, пов’язаних з підвищенням обороноздатності і безпеки держави), інші фінансові витрати, віднесені до витрат, пов’язаних з виконанням державного контракту (договору);
інші операційні витрати - втрати від операційної курсової різниці (від зміни курсу валюти за операціями, активами і зобов’язаннями, що пов’язані з операційною діяльністю суб’єкта господарювання; в очікуваній вартості (орієнтовній ціні) враховується різниця курсу валюти на день погодження ціни та прогнозного курсу валюти, встановленого Національним банком на наступний рік);
прибуток.
Ціна товарів, робіт і послуг оборонного призначення визначається за такою формулою:
................Перейти до повного тексту