1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 22 квітня 1995 р. N 303
Київ
Про наслідки комплексної перевірки порядку утворення та діяльності корпорації "Республіка" і концерну "Славутич"
( Про поширення дії додатково див. Постанови КМ N 555 від 07.04.99 N 2178 від 29.11.99 )
Комісією з питань перевірки порядку утворення та діяльності корпорації "Республіка" і концерну "Славутич" (далі - Комісія), утвореною на виконання розпорядження Президента України від 7 листопада 1994 р. N 164 встановлено, що протягом 1993 і 1994 років відповідні посадові особи під безпосереднім керівництвом Звягільського Ю.Л., а потім Масола В.А. не створили реального механізму погашення державних боргів за нафту і газ та оплати їх поточних поставок. Не існувало взаємопогодженої та економічно обгрунтованої схеми фінансування операцій, пов'язаних з погашенням державного боргу і поточних проплат.
Під час опрацювання проектів постанов Кабінету Міністрів України від 25 березня 1994 р. N 178 та від 22 жовтня 1994 р. N 736 і розпорядження Кабінету Міністрів України від 20 грудня 1994 р. N 963, які готувалися і приймалися за прямими вказівками Звягільського Ю.Л. і Масола В.А., не були враховані принципові зауваження міністерств і відомств і на остаточне погодження проекти цих рішень не надсилалися. Більшість членів Кабінету Міністрів України не залучалися до опрацювання цих документів і про їх розробку не інформувалися.
Зазначені рішення Уряду України були прийняті з порушенням чинного законодавства і не регулювали цілу низку принципово важливих питань. Це призвело до безконтрольності та невизначеності стосовно обсягів взаємних прав та обов'язків держави і зазначених організацій. Такі взаємовідносини не були юридично оформлені.
Розрахунки обсягів фінансування, виготовлення, транспортування та відвантаження товарів за операціями, які відповідно до зазначених постанов повинні були здійснювати корпорація "Республіка" та концерн "Славутич", не провадилися.
Незважаючи на постійні порушення нормативних документів, а також невиконання учасниками процесу погашення боргу і поточних платежів, посадові особи міністерств і відомств, до компетенції яких входили ці питання, належним чином не забезпечували захист економічних інтересів держави.
Рішення про надання певних повноважень корпорації "Республіка", компанії "Антік" та концерну "Славутич" були прийняті Звягільським Ю.Л і Масолом В.А. фактично самостійно без достатнього економічного, організаційного і юридичного опрацювання, що порушувало діючу процедуру видання рішень загальнодержавного значення, на безальтернативній основі, без вивчення та перевірки фінансових і організаційних можливостей зазначених організацій. Не було розроблено жодного документа, де визначалися б обсяги та умови матеріальної відповідальності за невиконання або неналежне виконання доручення з наданням державі реального забезпечення, а також не опрацьовано механізм контролю за наданням і використанням корпорацією "Республіка", концерном "Славутич", компанією "Антік" державних коштів, гарантій, квот, податкових пільг та за процесом виконання ними зобов'язань щодо погашення боргів і поточних проплат за енергоносії тощо.
На порушення чинного порядку Укрексімбанк після того, як зобов'язання щодо сплати боргів, проведення поточних платежів за постачання природного газу взяла на себе держава, продовжував надавати корпорації "Республіка" кредити і гарантії за відсутності належного контролю за їх використанням з боку відповідних посадових осіб. Це дозволило корпорації розпоряджатися державними коштами і отримувати прибутки від їх обігу.
Звернення міністерств і відомств до керівників Кабінету Міністрів України (Звягільського Ю.Л., Масола В.А., Дюби А.Ф. та інших) про невиконання зобов'язань корпорацією "Республіка" не були ними взяті до уваги.
Поспішне укладення окремих угод про погашення боргів, передусім підписання Віце-прем'єр-міністром України Дюбою А.Ф. 2 вересня 1994 р. Угоди і Протоколу з Туркменистаном, призвело до зриву погашення боргу, нарахування величезної пені та необхідності нової реструктуризації боргу перед Туркменистаном із включенням до нього пені та скороченням термінів його погашення на два роки. Ця ситуація ледве не призвела до зриву переговорів з Міжнародним Валютним Фондом про надання Україні міжнародної фінансової допомоги, спричинила зменшення поставок газу, великі промислові збитки і істотне ускладнення переговорного процесу з Росією з питань реструктуризації боргів.
У результаті діяльності та бездіяльності окремих посадових осіб і корпорації "Республіка" заборгованість у 1994 році зросла до 243,674 млн. доларів США, а головне зобов'язання корпорації 'Республіка' погасити борг за 1993 рік не було виконано. Крім того, вона має заборгованість перед державним бюджетом у сумі 10294157 млн. карбованців.
Зазначені події відбувалися за згодою і прямими вказівками колишнього виконуючого обов'язки Прем'єр-міністра України Звягільського Ю.Л., а у випадках прийняття постанови Кабінету Міністрів України від 22 жовтня 1994 р. N 736 та розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 грудня 1994 р. N 963 за прямими вказівками колишього Прем'єр-міністра України Масола В.А.
Виходячи з наведеного та з метою впорядкування процесу погашення державних боргів і проведення розрахунків, посилення виконавчої дисципліни і відповідальності посадових осіб та враховуючи результати роботи Комісії, Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Погодитися з висновками Комісії з перевірки порядку утворення та діяльності корпорації "Республіка" і концерну "Славутич" (додаються), в тому числі щодо розміру майнової відповідальності в сумі 243,674 млн. доларів США, яка виникла внаслідок неналежного виконання взятих на себе корпорацією "Республіка" зобов'язань із сплати цією корпорацією у повному обсязі боргу України за природний газ, який надійшов з Туркменистану у 1993 році, та оплати поставок природного газу в 1994 році.

................
Перейти до повного тексту