- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПОСТАНОВА
Верховної Ради України
Про звіт Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань моніторингу отримання і використання міжнародної матеріально-технічної допомоги під час дії воєнного стану
(Відомості Верховної Ради (ВВР), 2023, № 113, ст.467)
1. Звіт Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань моніторингу отримання і використання міжнародної матеріально-технічної допомоги під час дії воєнного стану (далі - Тимчасова спеціальна комісія) взяти до відома (додається).
3. Ця Постанова набирає чинності з дня її прийняття.
Голова Верховної Ради України |
Р. СТЕФАНЧУК |
м. Київ 20 березня 2023 року № 2966-IX |
|
ЗВІТ
Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань моніторингу отримання і використання міжнародної матеріально-технічної допомоги під час дії воєнного стану про виконану роботу
Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 19 липня 2022 року
№ 2424-IX утворено Тимчасову спеціальну комісію Верховної Ради України з питань моніторингу отримання і використання міжнародної матеріально-технічної допомоги під час дії воєнного стану (далі - Комісія).
Головою Комісії обрано народного депутата України Умєрова Рустема Енверовича (депутатська фракція Політичної Партії "ГОЛОС"), заступником голови Комісії - народного депутата України Завітневича Олександра Михайловича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ"). Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 6 жовтня 2022 року
№ 2638-IX головою Комісії обрано народну депутатку України Устінову Олександру Юріївну (депутатська фракція Політичної Партії "ГОЛОС").
До складу Комісії обрано таких народних депутатів України: Бакунця Павла Андрійовича (депутатська група "ДОВІРА"), Батенка Тараса Івановича (депутатська група "Партія "За майбутнє"), Власенка Сергія Володимировича (депутатська фракція політичної партії Всеукраїнське об’єднання "Батьківщина"), Галайчука Вадима Сергійовича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ"), Єфімова Максима Вікторовича (депутатська група "Відновлення України"), Забуранну Лесю Валентинівну (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ"), Мережка Олександра Олександровича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ"), Мисягіна Юрія Михайловича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ"), Михайлюк Галину Олегівну (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ"), Папієва Михайла Миколайовича (депутатська група "Платформа за життя та мир"), Радіну Анастасію Олегівну (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ"), Чернєва Єгора Володимировича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ"), Чийгоза Ахтема Зейтуллайовича (депутатська фракція Політичної партії "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ"), Шуляк Олену Олексіївну (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ").
Проміжний звіт підготовлений з урахуванням особливостей діяльності Комісії, враховуючи питання, що належать до предмета її відання, у тому числі які включають у себе документи, що містять службову інформацію та інформацію, що може бути віднесена до державної таємниці відповідно до
Закону України "Про державну таємницю".
Щодо діяльності Комісії
Підтримка України міжнародними партнерами є одним із головних чинників у протидії військовій агресії з боку російської федерації.
Вкидання неправдивих відомостей або недостовірної інформації в умовах повномасштабного вторгнення, у тому числі інформаційної війни, яку веде російська федерація, спонукає до створення механізму, який дасть можливість міжнародним партнерам упевнитися в тому, що вся міжнародна матеріально-технічна допомога (зокрема озброєння та військова техніка), яку вони надають Україні, використовується за призначенням.
Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 19 липня 2022 року
№ 2424-IX одним із основних завдань Комісії є підготовка та подання на розгляд до Верховної Ради України законодавчих ініціатив щодо створення моделі парламентського контролю над отриманням і використанням міжнародної матеріально-технічної допомоги (зокрема озброєння).
Метою діяльності Комісії є, зокрема, запевнення міжнародних партнерів, що навіть в умовах воєнного стану Україна є демократичною та правовою державою, у якій всі інституції діють відповідно до
Конституції та законів України.
Так, діяльність Комісії включала співпрацю з представниками державних органів, які безпосередньо займаються питаннями логістики, розподілу, обліку, моніторингу та використання озброєння і військової техніки у рамках міжнародної матеріально-технічної допомоги (далі - ММТД), зокрема Міністерства оборони України, Головного управління розвідки Міністерства оборони України, Збройних Сил України та Генерального штабу Збройних Сил України, Командування Сил спеціальних операцій Збройних Сил України, Командування Сил логістики Збройних Сил України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства інфраструктури України та інших центральних органів виконавчої влади.
Окрема увага у діяльності Комісії приділялася взаємодії з представниками міжнародних партнерів, зокрема послами, аташе з питань оборони та політичними радниками країн-партнерів, представниками міжнародних організацій, які надають Україні ММТД та іншу допомогу.
Затверджені план та порядок роботи Комісії включали у себе міжнародні та регіональні відрядження з метою відстеження повного ланцюга надходження ММТД від країн-партнерів, зокрема її отримання, доставки, обліку, розподілу та обслуговування.
Комісія за час своєї роботи отримала великий обсяг інформації щодо порядку визначення потреб в озброєнні та військовій техніці, обліку ММТД та окремих аспектів її отримання.
Проаналізовано роль Міністерства інфраструктури України та Міністерства внутрішніх справ України у забезпеченні надходження ММТД до місця призначення, її облік іншими центральними органами виконавчої влади, оскільки ці процеси повинні підлягати своєчасному контролю та звітуванню.
Щодо проведення робочих зустрічей з представниками міжнародних партнерів
Метою проведення зустрічей було забезпечення прозорості та відкритості роботи Комісії для міжнародних партнерів, оскільки важливим завданням є продемонструвати, що вся військова допомога, яка надається Україні, використовується належним чином.
Наразі аташе з питань оборони країн-партнерів здійснюється посилена комунікація, зокрема між урядом своєї країни та Міністерством оборони України, щодо направлення запитів про необхідну ММТД та вибору найефективнішого і найшвидшого способу її постачання в Україну.
Варто зазначити, що Комісією на зустрічах неодноразово порушувалося питання про факти нібито неналежного використання ММТД з боку України. Проте будь-якого підтвердження такої інформації від міжнародних партнерів не пролунало. Навпаки, представники міжнародних партнерів зазначають посилення координації та взаємодії.
Показовою є зустріч членів Комісії з делегацією Європейської служби зовнішньої дії (ЄСЗД) у рамках Діалогу Україна-ЄС щодо моніторингу військової техніки, яка постачається в Україну в межах Європейського фонду миру (EPF), під час якої делегація висловила Комісії свою підтримку та запевнення у подальшій співпраці.
Щодо діяльності Комісії в рамках міжнародних візитів
З метою взаємодії з міжнародними партнерами членами Комісії відвідано Республіку Польща, де були проведені зустрічі з директором Департаменту військових закордонних справ Міністерства національної оборони Республіки Польща, бригадним генералом Богданом Піданті та Міністром - членом Ради міністрів, керівником Канцелярії Прем’єр-міністра Республіки Польща Міхалом Дворчеком. Також члени Комісії скористалися можливістю відвідати логістичний хаб у Жешуві, який успішно функціонує на території Республіки Польща.
Другим був візит членів Комісії до Федеративної Республіки Німеччина, де були проведені зустрічі з Керівником спеціального штабу "Україна" Федерального Міністерства оборони Німеччини, генералом Крістіаном Фройдінгом, депутатами Бундестагу та Державним міністром Міністерства закордонних справ Федеративної Республіки Німеччина Тобіасом Лінднером.
Під час візиту до координаційного центру у місті Вісбадені представників делегації ознайомили з тим, як опрацьовуються потреби для української сторони, як приймаються рішення і яким чином відбувається передача відповідної допомоги в Україну.
Щодо деяких аспектів отримання озброєння та військової техніки у рамках ММТД
Комісією проаналізовано нормативно-правову базу, яка стосується питань залучення, обліку та використання ММТД, зокрема:
постанову Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року
№ 153 "Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги";
наказ Міністерства оборони України від 1 лютого 2018 року
№ 37 "Про затвердження Інструкції про організацію залучення, використання, обліку та моніторингу міжнародної технічної допомоги в Міністерстві оборони України та Збройних Силах України".
З метою покриття потреб, визначених Головнокомандувачем Збройних Сил України, функціонує мережа міжнародної взаємодії, яка координується в рамках міжнародних конференцій.
Уся інформація щодо потреб Міністерства оборони України та Збройних Сил України надходить до координаційного центру, де приймаються логістичні рішення щодо поставки ММТД в Україну різними шляхами і здійснюється контроль постачання. Саме в рамках цієї системи відбувається співробітництво між країнами-партнерами.
Було визначено основні джерела забезпечення потреб:
міжнародна матеріально-технічна допомога (фінанси, озброєння та військова техніка, послуги, підготовка);
закупівлі (Державне підприємство Міністерства оборони України "Агенція оборонних закупівель", прямі контракти);
благодійність (волонтери, краудфандинг, меценати, благодійні фонди).
Комісією досліджено порядок взаємодії центральних органів виконавчої влади та урядів країн-партнерів з питань отримання озброєння та військової техніки від країн-партнерів.
Важливу роль у процесі моніторингу отримання і використання ММТД відіграє програмне забезпечення, яке дає змогу бачити в онлайн-режимі всі запити Міністерства оборони України та Збройних Сил України. Також програмне забезпечення дає змогу побачити всіх членів-донорів, які беруть участь у наданні ММТД і надають пропозиції щодо забезпечення потреб Збройних Сил України.
До програмних засобів забезпечення цих процесів належать:
Інформаційно-аналітична система "СОТА" - запущена і працює в Апараті Ради національної безпеки і оборони України, куди Міністерство оборони України щоденно надає інформацію щодо того, які озброєння та військову техніку отримано, які плани щодо подальшого отримання;
"LOGFAS" (Logistic Functional Area Services) - інтегрований набір програмних систем, розроблений для підтримки логістичного забезпечення НАТО, що знаходиться у стадії запровадження та інтеграції з модулем ІАС "СОТА", використовується для координації логістики між країнами - членами НАТО;
"КОРОВАЙ" - спеціальний софт, розроблений у кооперації із Сполученими Штатами Америки, Великою Британією та Україною, знаходиться у стадії впровадження. Моніторинг цієї системи здійснює Міністерство цифрової трансформації України, наповнення - Міністерство оборони України. Ця програма передбачає, що країна-відправник буде вказувати кількість та форму пакування ММТД, її рух буде відображатися у цій програмі, поки вона не буде доставлена до Командування Сил логістики Збройних Сил України. Також софт дає можливість підключати всіх користувачів, які братимуть участь у плануванні потреби і відстежуванні руху цих матеріальних засобів до об’єднаного центру Збройних Сил України.
Щодо порядку визначення потреб в озброєнні та військовій техніці і матеріально-технічному забезпеченні (далі - МТЗ), що надаються як ММТД країнами-партнерами в умовах воєнного стану
................Перейти до повного тексту