- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 24 січня 2020 р. № 28 Київ |
Про надання фінансової державної підтримки
Відповідно до
статей 12 і
16 Закону України "Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні",
статті 48 Господарського кодексу України та
статей 1 і
2 Закону України від 5 липня 2012 р. № 5059-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння іпотечному кредитуванню" Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити такі, що додаються:
Порядок надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва;
Порядок надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва за договорами фінансового лізингу;
Порядок надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва за договорами факторингу.
2. Міністерству фінансів щороку передбачати у проекті Бюджетної декларації видатки для надання фінансової державної підтримки суб’єктам малого та середнього підприємництва, в тому числі за договорами фінансового лізингу, а також фізичним особам - позичальникам іпотечних кредитів на компенсацію процентів, сплачуваних банкам за кредитами на придбання житла згідно із затвердженими цією постановою порядками.
Прем'єр-міністр України |
О.ГОНЧАРУК |
Інд. 67 |
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 24 січня 2020 р. № 28
(в редакції постанови Кабінету Міністрів України
)
ПОРЯДОК
надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва
1. Цей Порядок визначає умови, критерії та механізм надання фінансової державної підтримки (далі - державна підтримка) суб’єктам підприємництва шляхом здешевлення вартості кредитів.
2. У цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:
суб’єкт підприємництва, зокрема мікропідприємництва, малого та середнього підприємництва (далі - суб’єкт підприємництва), - резиденти України: фізична особа - підприємець, зареєстрована в установленому законом порядку; юридична особа, кінцеві бенефіціарні власники (контролери) якої є фізичними особами - резидентами України; сільськогосподарський товаровиробник (у значенні, наведеному в
Законі України "Про державну підтримку сільського господарства України"); суб’єкт господарювання державного або комунального сектору економіки; об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (у значенні, наведеному в
Законі України "Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку") та житлово-будівельний (житловий, обслуговуючий) кооператив - юридична особа, що утворена фізичними та/або юридичними особами відповідно до
Закону України "Про кооперацію" та представляє співвласників багатоквартирного будинку, управління яким вона здійснює.
З метою визначення сегмента суб’єкта підприємництва розмір річного доходу від провадження ним господарської діяльності визначається в межах граничних розмірів, установлених
Господарським кодексом України, за останні чотири звітні календарні квартали - для суб’єктів підприємництва, що подають квартальну звітність, або за останній звітний рік - для суб’єктів підприємництва, що подають річну звітність. Розрахунок зазначеного показника здійснюється на підставі даних офіційної фінансової звітності за звітний період, що передує даті отримання кредиту.
Суб’єкт підприємництва повинен відповідати зазначеним критеріям на момент укладення кредитного договору з уповноваженим банком;
діючий бізнес - категорія суб’єктів підприємництва, строк реєстрації яких як суб’єктів господарювання перевищує 12 місяців та факт провадження підприємницької діяльності якими підтверджується документально;
новостворений бізнес (стартап) - категорія суб’єктів підприємництва, строк реєстрації яких як суб’єктів господарювання не перевищує 12 місяців, а також суб’єктів підприємництва, строк реєстрації яких як суб’єктів господарювання перевищує 12 місяців, у разі, коли факт провадження ними підприємницької діяльності не підтверджується документально;
фізична особа - підприємець - суб’єкт підприємництва, який є фізичною особою - підприємцем, річний дохід якого від провадження будь-якої діяльності не перевищує 50 млн. гривень, що належить до діючого бізнесу та не є учасником групи пов’язаних з ним контрагентів, крім фізичних осіб - підприємців, кількість яких не може перевищувати п’яти осіб, та згідно з цим Порядком протягом усього строку отримання державної підтримки може отримувати державну підтримку за кредитом, отриманим в уповноваженому банку в національній валюті без застави майна (може бути забезпечений поручительством);
група пов’язаних контрагентів - два або більше контрагентів (юридичних та/або фізичних осіб та/або фізичних осіб - підприємців), що згідно з вимогами
Інструкції про порядок регулювання діяльності банків в Україні , затвердженої постановою Правління Національного банку від 28 серпня 2001 р. № 368, визначені як такі, що несуть спільний економічний ризик;
страховик - страхова компанія, яка отримала відповідну ліцензію на здійснення діяльності із страхування ризиків та здійснює страхування ризику, пов’язаного з неплатежами та фінансовими втратами українських експортерів під час виконання зовнішньоекономічних договорів (контрактів);
транспортний засіб комерційного та виробничого призначення - транспортний засіб (крім легкового автомобіля), який використовується суб’єктом підприємництва для забезпечення виробничих процесів під час провадження ним господарської діяльності, виключно для перевезення матеріалів, сировини, виготовленої продукції, відходів виробництва, для виконання робіт, надання послуг, а також для перевезення пасажирів та персоналу, використання якого обумовлено виробничим процесом; легковий автомобіль із кількістю місць для сидіння не більше ніж три із місцем водія, із типом кузова фургон та пікап; легковий автомобіль, який буде використовуватися суб’єктом підприємництва, який провадить господарську діяльність у сфері забезпечення стравами і напоями, надання послуг таксі, послуги з охорони, навчання їзді на автомобілі, надання медичних послуг.
3. Надання державної підтримки суб’єктам підприємництва здійснюється Фондом розвитку підприємництва (далі - Фонд). Для виконання вимог цього Порядку Фонд затверджує програму надання державної підтримки суб’єктам підприємництва, яка може містити додаткові умови для уповноважених банків у визначених цим Порядком межах. Покриття витрат Фонду на супроводження та забезпечення надання державної підтримки суб’єктам підприємництва здійснюється у розмірі 0,15 відсотка суми наданої державної підтримки, яка виплачується Фонду за підсумками звітного року в наступному бюджетному періоді.
Покриття витрат Фонду на супроводження та забезпечення надання державної підтримки суб’єктам підприємництва, що виникають з 1 січня 2025 р., здійснюється у розмірі 0,5 відсотка суми державної підтримки, перерахованої Фондом на рахунки умовного зберігання (ескроу), відкриті в уповноважених банках, та виплачується Фонду уповноваженими банками щокварталу за підсумками попереднього кварталу на умовах, визначених договором про співробітництво, який укладається між Фондом та уповноваженим банком.
4. Державна підтримка надається через банки, що відповідають критеріям, визначеним у додатку, та підписали з Фондом договір про співробітництво за формою, затвердженою Фондом (далі - уповноважені банки).
5. Державна підтримка надається в межах отриманих Фондом коштів, передбачених у державному бюджеті, у вигляді:
1) часткової компенсації Фондом процентних ставок за кредитами суб’єктів підприємництва (далі - компенсація відсотків).
Надання державної підтримки суб’єкту підприємництва, передбаченої цим підпунктом, може здійснюватися разом з наданням державних гарантій на портфельній основі відповідно до
Порядку надання державних гарантій на портфельній основі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 р. № 723 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 58, ст. 3604) (далі - державні гарантії на портфельній основі), а також разом з наданням часткових гарантій, в тому числі на портфельній основі, за кредитними зобов’язаннями суб’єктів малого і середнього підприємництва, що провадять діяльність у галузі сільського господарства відповідно до
Закону України "Про Фонд часткового гарантування кредитів у сільському господарстві" (далі - гарантії Фонду часткового гарантування кредитів у сільському господарстві);
2) надання Фондом гарантій уповноваженим банкам на забезпечення виконання зобов’язань за кредитами, наданими суб’єктам підприємництва (крім об’єднання співвласників багатоквартирного будинку і житлово-будівельного (житлового, обслуговуючого) кооперативу).
6. Надання передбаченої цим Порядком державної підтримки суб’єкту підприємництва може здійснюватися разом із державною підтримкою, яка може надаватися відповідно до законодавства місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування на підставі регіональних та місцевих програм розвитку малого і середнього підприємництва за рахунок місцевих бюджетів з урахуванням вимог
Закону України "Про державну допомогу суб’єктам господарювання", а також поєднуватися з партнерськими програмами уповноваженого банку. З метою спільного надання державної підтримки, передбаченої цим Порядком і регіональними та місцевими програмами розвитку малого і середнього підприємництва, Фонд укладає договори про співробітництво з відповідними місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування, в яких визначаються основні умови виконання зазначених регіональних та місцевих програм.
Партнерською програмою уповноваженого банку є форма співробітництва, що встановлюється на підставі договору між уповноваженим банком та третьою особою, яка є продавцем або виробником товару/продукції або пов’язана з ним відносинами спільного контролю, що передбачає сплату комісійної винагороди уповноваженому банку такою третьою особою під час укладання уповноваженим банком кредитних договорів із суб’єктом підприємництва на купівлю відповідного товару/продукції, що дасть уповноваженому банку змогу застосовувати партнерську знижку до розміру компенсаційної процентної ставки, яка підлягає сплаті суб’єктом підприємництва (далі - партнерська знижка компенсаційної процентної ставки).
7. Державна підтримка надається з метою здешевлення вартості кредитів, що пов’язані із провадженням суб’єктами підприємництва господарської діяльності.
З 1 грудня 2024 р. кредити суб’єктам підприємництва, що провадять діяльність у сільському господарстві (основний
КВЕД) за всіма КВЕД секції А та з переробки сільськогосподарської продукції (основний КВЕД) за всіма КВЕД групи 10.51, 10.61 та 10.71 Національного класифікатора України, за якими може бути надано державну підтримку, надаються з урахуванням умов Екологічних та соціальних стандартів Світового банку, які прийнято в уповноваженому банку.
8. Кредити, за якими може бути надана державна підтримка, надаються на такі цілі:
1) інвестиційні цілі, зокрема:
придбання та/або модернізацію основних засобів суб’єктом підприємництва, зокрема придбання транспортних засобів комерційного та виробничого призначення;
придбання нежитлової нерухомості та/або земельних ділянок з метою провадження суб’єктом підприємництва господарської діяльності без права передачі такої нерухомості в платне або безоплатне користування третім особам;
здійснення будівництва, реконструкції, ремонту у нежитлових приміщеннях, в яких суб’єкт підприємництва провадить основну господарську діяльність, які на праві власності або користування належать суб’єкту підприємництва;
придбання об’єктів права інтелектуальної власності за договорами комерційної концесії (франчайзингу), пов’язаних із реалізацією суб’єктом підприємництва інвестиційного проекту;
впровадження заходів з енергоефективності об’єднанням співвласників багатоквартирного будинку і житлово-будівельним (житловим, обслуговуючим) кооперативом, включаючи придбання та улаштування генеруючих установок, що виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії, установок зберігання електричної енергії та допоміжного обладнання;
2) фінансування оборотного капіталу суб’єкта підприємництва (крім об’єднання співвласників багатоквартирного будинку і житлово-будівельного (житлового, обслуговуючого) кооперативу).
9. У межах цілей, визначених пунктом 8 цього Порядку, та з метою підтримки важливих для економіки України сфер підприємницької діяльності державна підтримка надається суб’єктам підприємництва за кредитами, зокрема, що надаються на такі пріоритетні напрями:
1) фінансування суб’єктів підприємництва - сільськогосподарських товаровиробників для провадження сільськогосподарської діяльності;
2) фінансування суб’єктів підприємництва, що провадять діяльність у сфері переробної промисловості (основний КВЕД) за всіма КВЕД
Секції С та у сфері тваринництва (основний
КВЕД) за всіма класами групи 01.4 КВЕД секції А Національного класифікатора України;
3) відбудова зруйнованих внаслідок військової агресії основних засобів суб’єктів підприємництва, що підтверджується відповідними документами (акти руйнувань та пошкоджень із зазначенням їх причини, акти пошкодження (знищення) рухомого майна, витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань щодо відкриття кримінального провадження, реєстрові дані Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, звіт про оцінку майна (акт оцінки майна);
4) підтримка суб’єктів підприємництва, виробничі потужності яких станом на 24 лютого 2022 р. було розміщено на територіях активних бойових дій (для яких не визначена дата завершення бойових дій), територіях активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси (для яких не визначена дата завершення бойових дій), і тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України (для яких не визначена дата завершення тимчасової окупації), що включені до
переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, на дату укладання або пролонгації кредитного договору шляхом пролонгації діючих кредитів, наданих для фінансування оборотного капіталу згідно із цим Порядком;
7) фінансування суб’єктів підприємництва, які здійснюють енергосервіс для підвищення енергетичної ефективності об’єктів державної та комунальної власності, експлуатацію генеруючих установок, що виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії без застосування "зеленого" тарифу та механізму ринкової премії, установок зберігання енергії, електрозарядної інфраструктури та малих систем розподілу індустріальних парків, а також будівництво та улаштування газотурбінних, газопоршневих та біогазових генераційних установок;
8) впровадження заходів з енергоефективності об’єднанням співвласників багатоквартирного будинку і житлово-будівельним (житловим, обслуговуючим) кооперативом, включаючи придбання та улаштування генеруючих установок, що виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії, установок зберігання електричної енергії та допоміжного обладнання.
Державна підтримка для об’єднання співвласників багатоквартирного будинку і житлово-будівельного (житлового, обслуговуючого) кооперативу надається виключно за напрямом, визначеним підпунктом 8 цього пункту.
10. Максимальна сума кредиту (кредитів), за яким (якими) надається державна підтримка суб’єкту підприємництва разом з учасниками групи пов’язаних з ним контрагентів, з урахуванням кредитування відповідно до Порядку надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва за договорами фінансового лізингу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 р. № 28 (Офіційний вісник України, 2020 р., № 12, ст. 489; 2023 р., № 33, ст. 1763), та факторингового фінансування відповідно до Порядку надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва за договорами факторингу, затвердженого зазначеною постановою, - із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2023 р. № 1016, протягом строку, визначеного пунктом 11 цього Порядку, не перевищує 60 млн. гривень, крім:
кредиту (кредитів), що надається (надаються) фізичній особі - підприємцю, який не перевищує 3 млн. гривень;
кредиту (кредитів), що надається (надаються) суб’єкту підприємництва - сільськогосподарському товаровиробнику разом з учасниками групи пов’язаних з ним контрагентів за напрямом, визначеним підпунктом 1 пункту 9 цього Порядку, який не перевищує 90 млн. гривень;
кредиту (кредитів), що надається (надаються) суб’єкту підприємництва разом з учасниками групи пов’язаних з ним контрагентів за напрямом, визначеним підпунктами 2, 3, 7 пункту 9 цього Порядку, який не перевищує 150 млн. гривень;
кредиту (кредитів), що надається (надаються) суб’єкту підприємництва разом з учасниками групи пов’язаних з ним контрагентів, який провадить господарську діяльність в зоні високого воєнного ризику, який не перевищує 150 млн. гривень;
кредиту (кредитів), що надається (надаються) на фінансування оборотного капіталу суб’єкта підприємництва (за винятком кредитів, що надаються за пріоритетними напрямами, визначеними пунктом 9 цього Порядку, та суб’єктам підприємництва, які провадять господарську діяльність у зоні високого воєнного ризику) без урахування учасників групи пов’язаних з ним контрагентів, який не перевищує 5 млн. гривень;
кредиту (кредитів), що надається (надаються) об’єднанню співвласників багатоквартирного будинку і житлово-будівельному (житловому, обслуговуючому) кооперативу за напрямом, визначеним підпунктом 8 пункту 9 цього Порядку, який не перевищує 5 млн. гривень.
11. Строк, протягом якого суб’єкти підприємництва можуть звернутися за отриманням державної підтримки, становить вісім років з дня набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 р. № 28 "Про надання фінансової державної підтримки" (Офіційний вісник України, 2020 р., № 12, ст. 489; 2021 р., № 11, ст. 468).
Об’єднання співвласників багатоквартирного будинку і житлово-будівельний (житловий, обслуговуючий) кооператив можуть звернутися за отриманням державної підтримки до 30 жовтня 2025 року.
12. Максимальний строк кредитування за кредитами, за якими надається державна підтримка, не перевищує:
10 років - на інвестиційні цілі;
трьох років - на фінансування оборотного капіталу з можливістю пролонгації кредиту не пізніше ніж до 31 грудня 2026 р. за напрямом, визначеним підпунктом 4 пункту 9 цього Порядку;
строк до 31 березня 2025 р. - за кредитами, наданими суб’єктам підприємництва за напрямом, визначеним підпунктом 1 пункту 9 цього Порядку. Суб’єкти підприємництва, які отримали кредит в уповноваженому банку в 2022-2023 роках з метою провадження сільськогосподарської діяльності, мають право продовжити строк кредитування за укладеними кредитними договорами до 31 березня 2025 р. на умовах, передбачених цим Порядком, що діють на момент продовження такого кредиту;
п’яти років - на фінансування об’єднання співвласників багатоквартирного будинку і житлово-будівельного (житлового, обслуговуючого) кооперативу за напрямом, визначеним підпунктом 8 пункту 9 цього Порядку.
13. Відстрочка платежу суб’єкта підприємництва щодо повернення кредиту або його частини та сплати відсотків за кредитом не може становити більше 12 місяців.
14. Процентна ставка за кредитом суб’єкта підприємництва без урахування компенсації відсотків (далі - базова процентна ставка) визначається:
1) для суб’єкта підприємництва, що належить до діючого бізнесу та отримує кредити на інвестиційні цілі:
суб’єктів мікропідприємництва - не більше Індексу UIRD (три місяці) плюс сім процентних пунктів;
( Абзац другий підпункту 1 пункту 14 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
№ 473 від 30.04.2024 )
суб’єктів малого підприємництва - не більше Індексу UIRD (три місяці) плюс п’ять процентних пунктів;
( Абзац третій підпункту 1 пункту 14 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
№ 473 від 30.04.2024 )
суб’єктів середнього підприємництва - не більше Індексу UIRD (три місяці) плюс чотири процентних пунктів;
об’єднання співвласників багатоквартирного будинку і житлово-будівельного (житлового, обслуговуючого) кооперативу - не більше Індексу UIRD (три місяці) плюс сім процентних пунктів;
2) для суб’єкта підприємництва, що належить до діючого бізнесу та отримує кредити на фінансування оборотного капіталу, - не більше Індексу UIRD (три місяці) плюс чотири процентних пунктів;
3) для суб’єкта підприємництва, що належить до новоствореного бізнесу (стартап), - не більше Індексу UIRD (три місяці) плюс сім процентних пунктів;
4) для фізичної особи - підприємця - не більше Індексу UIRD (12 місяців) плюс чотирнадцять процентних пунктів.
Індекс UIRD - український індекс ставок за депозитами фізичних осіб, що розраховується на основі номінальних ставок ринку депозитів фізичних осіб, які оголошуються банками. Перегляд уповноваженим банком розміру базової процентної ставки за кредитом, наданим суб’єкту підприємництва, з урахуванням зміни зазначеного Індексу здійснюється кожного календарного кварталу. Порядок перегляду розміру базової процентної ставки за кредитом, наданим суб’єкту підприємництва, та дата, станом на яку він проводиться, визначаються у кредитному договорі, укладеному між суб’єктом підприємництва та уповноваженим банком відповідно до його внутрішніх процедур. Уповноважений банк під час внесення змін до кредитного договору, укладеного із суб’єктом підприємництва, враховує розмір діючої базової процентної ставки. Перегляд базової процентної ставки за кредитами, наданими фізичній особі - підприємцю, може здійснюватися уповноваженими банками на річній основі. Разом з тим максимальний розмір базової процентної ставки, що може бути застосований за кредитом суб’єкта підприємництва (крім фізичної особи - підприємця), не може бути більшим 23 відсотків річних (без урахування розміру підвищеної (штрафної) процентної ставки за кредитом).
Уповноважений банк має право передбачити у кредитному договорі, укладеному із суб’єктом підприємництва, умову про застосування підвищеної (штрафної) процентної ставки за кредитом за невиконання суб’єктом підприємництва умов кредитного договору. Така підвищена (штрафна) процентна ставка за кредитом може бути встановлена уповноваженим банком виключно на період, протягом якого суб’єкт підприємництва порушив умови кредитного договору, та не може перевищувати розмір базової процентної ставки більше ніж на п’ять процентних пунктів. Підвищена (штрафна) процентна ставка за кредитом суб’єкта підприємництва не може застосовуватися до вимог щодо приросту (збереження) робочих місць суб’єкта підприємництва, передбачених пунктом 16 цього Порядку.
На період воєнного стану та протягом 90 календарних днів після його припинення чи скасування під час укладання нових кредитних договорів та за згодою суб’єкта підприємництва у кредитних договорах уповноважений банк має право збільшувати встановлений розмір процентної ставки за кредитом суб’єкта підприємництва, але не більш як до 20 відсотків річних. Водночас державна підтримка у вигляді компенсації відсотків на збільшену частину процентної ставки, що перевищує розміру визначеної базової процентної ставки, не надається, а така збільшена частина процентної ставки сплачується суб’єктом підприємництва.
15. Кредитні кошти за кредитами на інвестиційні цілі надаються шляхом їх перерахування уповноваженим банком на рахунок контрагента суб’єкта підприємництва, який здійснює продаж, постачання товарів, надає послуги або виконує роботи.
16. Компенсація відсотків надається Фондом суб’єкту підприємництва з метою зниження його фактичних витрат на сплату базової процентної ставки, визначеної відповідно до пункту 14 цього Порядку, до відповідного рівня (далі - компенсаційна процентна ставка):
до рівня 1 відсоток річних у перші два роки кредитування, у подальшому 5 відсотків річних - для суб’єктів підприємництва (крім об’єднання співвласників багатоквартирного будинку і житлово-будівельного (житлового, обслуговуючого) кооперативу), які провадять господарську діяльність та виробничі потужності яких розміщено в зоні високого воєнного ризику, на інвестиційні цілі;
до рівня 3 відсотки річних - для суб’єктів підприємництва, які провадять господарську діяльність та виробничі потужності яких розміщено в зоні високого воєнного ризику, на фінансування оборотного капіталу.
Для суб’єктів підприємництва, які провадять господарську діяльність поза зоною високого воєнного ризику, компенсаційна процентна ставка знижується:
до рівня 5 або 7, або 9 відсотків річних - для кредитів, наданих на інвестиційні цілі;
до рівня 7 або 9 відсотків річних - за напрямами, визначеними підпунктами 2-4, 7 пункту 9 цього Порядку, на фінансування оборотного капіталу;
до рівня 13 відсотків річних - для кредитів, наданих на фінансування оборотного капіталу, за винятком напрямів, визначених підпунктами2-4, 7 пункту 9 цього Порядку;
до рівня 15 відсотків річних - для кредитів, наданих фізичній особі - підприємцю, та кредитів, наданих на фінансування оборотного капіталу суб’єктам середнього підприємництва, в яких річний дохід перевищує суму, еквівалентну 20 млн. євро, за винятком напрямів, визначених підпунктами 2-4, 7 пункту 9 цього Порядку;
до рівня 7 відсотків річних - у перший рік кредитування для кредитів, наданих об’єднанню співвласників багатоквартирного будинку і житлово-будівельному (житловому, обслуговуючому) кооперативу за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою "Забезпечення функціонування Фонду розвитку підприємництва", з другого року кредитування компенсація відсотків буде здійснюватися за рахунок коштів державної установи "Фонд енергоефективності" та інших джерел, не заборонених законодавством.
Розмір компенсаційної процентної ставки за наданим суб’єкту підприємництва кредитом, який підлягає сплаті ним за рахунок власних коштів, без урахування її зменшення на розмір застосованої уповноваженим банком партнерської знижки компенсаційної процентної ставки визначається з урахуванням дотримання суб’єктом підприємництва таких умов:
Умови |
Інвестиційні цілі |
Фінансування оборотного капіталу (за пріоритетними напрямами, визначеними підпунктами 2-4, 7 пункту 9 цього Порядку) |
Фінансування оборотного капіталу (крім пріоритетних напрямів, визначених підпунктами 2-4, 7 пункту 9 цього Порядку) |
Сегмент (мікро, малий, середній) суб’єкта підприємництва на дату укладення кредитного договору |
мікро, малий |
мікро, малий |
середній |
мікро, малий |
середній |
усі сегменти (крім суб’єктів, у яких річний дохід перевищує суму, еквівалентну 20 млн. євро) |
суб’єкти середнього підприємництва, в яких річний дохід перевищує суму, еквівалентну 20 млн. євро |
Мінімальний приріст робочих місць суб’єкта підприємництва, працівників |
2 |
|
|
|
|
|
|
Розмір компенсаційної процентної ставки, відсотків річних |
5 |
7 |
9 |
7 |
9 |
13 |
15 |
Уповноважений банк проводить аналіз приросту робочих місць суб’єкта підприємництва (зміни середньої чисельності працівників суб’єкта підприємництва) кожного календарного кварталу протягом усього строку кредитування суб’єкта підприємництва, на який йому надається державна підтримка, і у разі його зменшення/збільшення здійснює відповідне коригування компенсаційної процентної ставки.
Під час проведення аналізу приросту робочих місць суб’єкта підприємництва уповноважений банк зобов’язаний враховувати зміни середньої чисельності працівників за попередній звітний календарний квартал інших учасників групи пов’язаних контрагентів.
За результатами проведеного аналізу уповноважений банк відповідно до умов кредитного договору переглядає розмір компенсаційної процентної ставки на наступний звітний календарний квартал. Результати такого аналізу уповноважений банк надає Фонду в рамках квартальної звітності за формою, встановленою Фондом, а у період воєнного стану та протягом 180 календарних днів після його припинення чи скасування - на піврічній основі, але незалежно від тривалості зазначеного періоду уповноважений банк повинен забезпечити подання річної звітності.
Умови застосування розміру компенсаційної процентної ставки за кредитом, наданим суб’єкту підприємництва на інвестиційні цілі (крім кредитів за напрямами, визначеними підпунктами 3 і 4 пункту 9 цього Порядку, а також кредитів, наданих суб’єктам підприємництва, які провадять господарську діяльність та виробничі потужності яких розміщено в зоні високого воєнного ризику), визначаються кредитним договором з урахуванням таких вимог:
для суб’єкта малого підприємництва та мікропідприємництва компенсаційна процентна ставка встановлюється на рівні 7 відсотків річних.
У разі виконання суб’єктом підприємництва умови щодо приросту нових робочих місць (збільшення середньої чисельності працівників суб’єкта підприємництва), зокрема створення не менше двох нових робочих місць протягом періоду, що завершується першим повним календарним кварталом кредитування суб’єкта підприємництва, компенсаційна процентна ставка знижується до рівня 5 відсотків річних та застосовується в наступному календарному кварталі. Надалі протягом строку кредитування за умови збереження суб’єктом підприємництва робочих місць на рівні звітного (попереднього) календарного кварталу або створення нових робочих місць компенсаційна процентна ставка залишається на рівні 5 відсотків річних. У разі зменшення фактичної кількості робочих місць на останній день місяця звітного (попереднього) календарного кварталу компенсаційна процентна ставка за кредитом, наданим суб’єкту підприємництва, на наступний календарний квартал збільшується на один процентний пункт за кожного штатного працівника, який скорочений/звільнений протягом звітного (попереднього) календарного кварталу (збільшення процентної ставки не застосовується за умови, якщо після скорочення/звільнення працівника (працівників) середня чисельність працівників суб’єкта підприємництва становить не менше зафіксованого уповноваженим банком за результатами періоду, що завершився першим повним календарним кварталом кредитування, з урахуванням двох нових робочих місць, створених протягом зазначеного періоду), але в будь-якому разі розмір компенсаційної процентної ставки за кредитом, наданим суб’єкту підприємництва, не може бути більш як 7 відсотків річних;
для суб’єктів середнього підприємництва компенсаційна процентна ставка встановлюється на рівні 9 відсотків річних;
для суб’єктів підприємництва, до яких застосовується компенсаційна процентна ставка 7 або 9 відсотків річних, протягом строку кредитування компенсаційна процентна ставка зменшується або збільшується за результатами щоквартального перегляду уповноваженим банком на 0,5 процентного пункту за кожне скорочене/створене суб’єктом підприємництва нове робоче місце (збільшення/зменшення фактичної кількості робочих місць суб’єктом підприємництва на дату останнього дня місяця звітного (попереднього) календарного кварталу порівняно з датою укладення кредитного договору).
У будь-якому разі розмір компенсаційної процентної ставки за кредитом, наданим на інвестиційні цілі (крім кредитів, наданих суб’єктам підприємництва, які провадять господарську діяльність та виробничі потужності яких розміщено в зоні високого воєнного ризику) суб’єкту малого підприємництва та мікропідприємництва, не може бути менше ніж 5 відсотків річних і не може бути більше ніж 7 відсотків річних, суб’єкту середнього підприємництва, не може бути менше ніж 7 відсотків річних і не може бути більше ніж 9 відсотків річних.
Суб’єкт підприємництва сплачує відповідний розмір компенсаційної процентної ставки за кредитом щомісяця.
У період воєнного стану та протягом 180 календарних днів після його припинення чи скасування умови для приросту нових та збереження робочих місць та вимоги щодо проведення аналізу та подання відповідної звітності суб’єктом підприємництва можуть не застосовуватися.
17. Для отримання державної підтримки відповідно до цього Порядку суб’єкт підприємництва повинен відповідати таким критеріям протягом усього періоду отримання державної підтримки:
1) суб’єкт підприємництва не може бути особою, учасником (акціонером, членом) або кінцевим бенефіціаром якої є громадяни держави, визнаної Україною державою-агресором або державою-окупантом, та/або особою, яка належить або належала до терористичних організацій, юридичною особою, в якій особа, яка належить або належала до терористичної організації, виступає учасником (акціонером, членом) або кінцевим бенефіціаром;
3) суб’єкт підприємництва, що належить до новоствореного бізнесу (стартапу), повинен мати бізнес-план щодо реалізації інвестиційного проекту, на впровадження якого суб’єкт підприємництва залучає кредит від уповноваженого банку;
4) суб’єкт підприємництва разом з учасниками групи пов’язаних з ним контрагентів за останніх три календарних роки не отримував державної допомоги, що перевищує суму, еквівалентну 200 тис. євро, визначену за офіційним валютним курсом, установленим Національним банком, що діяв на останній день фінансового року.
Обмеження суми державної підтримки, визначені цим підпунктом, не застосовуються до суб’єктів підприємництва, що провадять діяльність у сфері сільськогосподарського виробництва та рибальства, а також у період воєнного стану;
6) суб’єкт підприємництва не підпадає під обмеження щодо надання державної підтримки, визначені
статтею 13 Закону України "Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні";
7) суб’єкт підприємництва, що провадить діяльність у сільському господарстві (основний
КВЕД) за всіма КВЕД секції А та діяльність з переробки сільськогосподарської продукції (основний КВЕД) за всіма КВЕД групи 10.51, 10.61 та 10.71 Національного класифікатора України, повинен запровадити та дотримуватися Екологічних та соціальних стандартів Світового банку.
Критерій, визначений підпунктом 7, застосовується до суб’єктів підприємництва, які отримали/отримають кредит, починаючи з 1 грудня 2024 року.
Для отримання державної підтримки у вигляді гарантії Фонду відповідно до цього Порядку суб’єкт підприємництва повинен відповідати критеріям, визначеним цим пунктом, на момент включення до кредитного портфеля кредиту суб’єкта підприємництва, за яким надано гарантію Фонду.
18. Відповідність суб’єктів підприємництва критеріям, установленим пунктом 17 цього Порядку, визначається уповноваженими банками.
Уповноважені банки здійснюють відбір, проведення оцінки кредитоспроможності та кредитування суб’єктів підприємництва відповідно до власних правил, процедур та банківських продуктів з урахуванням вимог, визначених цим Порядком.
Умови кредитування суб’єкта підприємництва з урахуванням вимог цього Порядку визначаються у кредитному договорі, що укладається суб’єктом підприємництва з уповноваженим банком.
19. Кредитний договір може передбачати обов’язок суб’єкта підприємництва сплатити уповноваженому банку одноразову комісію за надання кредиту в розмірі не більш як 0,75 відсотка суми наданого кредиту. Кредитний договір не може містити умови про сплату суб’єктом підприємництва уповноваженому банку інших комісій за надання та/або обслуговування кредиту, крім: плати за отримання гарантії Фонду в розмірі не більш як 0,5 відсотка річних суми заборгованості суб’єкта підприємництва за кредитом, включеним до кредитного портфеля суб’єктів підприємництва, за яким Фондом надано гарантію; плати страховику за страхування фінансових ризиків за кредитним договором у розмірі страхового тарифу, передбаченого відповідним договором страхування; плати за отримання гарантій Фонду часткового гарантування кредитів у сільському господарстві, комісій, що покривають операційні витрати уповноваженого банку з обслуговування кредиту, які сукупно за весь строк дії кредитного договору повинні становити не більш як 0,75 відсотка суми наданого кредиту. Розмір, умови та порядок сплати комісій за таким кредитом встановлюються радою Фонду часткового гарантування кредитів у сільському господарстві, але не більш як 1 відсоток річних суми наданої гарантії.
20. Якщо кредитний договір за кредитом, за яким надається компенсація відсотків відповідно до цього Порядку та який одночасно включений в установленому порядку до портфеля кредитів, часткове виконання боргових зобов’язань за яким забезпечується державною гарантією на портфельній основі, розміри, умови та порядок сплати комісій за таким кредитом встановлюються
Порядком надання державних гарантій на портфельній основі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 р. № 723 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 58, ст. 3604).
21. Наданий суб’єкту підприємництва кредит не може бути забезпечений заставою майнових прав за договором банківського вкладу та/або заставою облігацій внутрішньої державної позики України.
22. Компенсація відсотків за кредитом, наданим суб’єкту підприємництва, здійснюється Фондом щомісяця. Сума компенсації відсотків, що підлягає сплаті, розраховується як різниця між сумою нарахованих відсотків за користування суб’єктом підприємництва кредитом протягом місяця із застосуванням базової процентної ставки, визначеної з урахуванням вимог пункту 14 цього Порядку, та сумою нарахованих відсотків за користування суб’єктом підприємництва кредитом протягом цього ж місяця із застосуванням компенсаційної процентної ставки, визначеної з урахуванням вимог пункту 16 цього Порядку.
23. Сплата Фондом компенсації відсотків за кредитами, наданими суб’єктам підприємництва, здійснюється з використанням рахунків умовного зберігання (ескроу), відкритих Фондом.
Фонд з метою сплати суб’єктам підприємництва компенсації відсотків за кредитами, наданими уповноваженим банком, відкриває рахунок умовного зберігання (ескроу) в такому уповноваженому банку.
Відкриття Фондом та обслуговування рахунка умовного зберігання (ескроу) здійснюється уповноваженими банками на безоплатній основі.
Фонд перераховує кошти на рахунок умовного зберігання (ескроу), відкритий у відповідному уповноваженому банку, в сумі, погодженій з Фондом, яка згідно з плановим (прогнозним) розрахунком уповноваженого банку необхідна для сплати компенсації відсотків на користь відповідних суб’єктів підприємництва протягом піврічного періоду кредитування (далі - сума авансування). Перша сума авансування розраховується як прогнозна сума коштів, необхідних для сплати компенсації відсотків за кредитами, які уповноважений банк планує надати суб’єкту підприємництва протягом піврічного періоду.
На період воєнного стану та протягом 180 календарних днів після його припинення чи скасування авансування рахунків умовного зберігання (ескроу) може не здійснюватися. У такому разі Фонд перераховує кошти на рахунок умовного зберігання (ескроу), відкритий у відповідному уповноваженому банку, відповідно до нарахованої уповноваженим банком необхідної суми сплати компенсації відсотків протягом попереднього/попередніх місяця/місяців або в сумі самостійно сплаченої суб’єктом підприємництва компенсації відсотків за відповідний/відповідні місяць/місяці через відсутність коштів на рахунку умовного зберігання (ескроу).
За умови вчасного та в повному обсязі виконання суб’єктом підприємництва зобов’язань за кредитним договором (крім прострочення в межах строку, зазначеного в пункті 29 цього Порядку) уповноважений банк щомісяця перераховує кошти для компенсації відсотків з рахунка умовного зберігання (ескроу) Фонду для їх подальшого зарахування у рахунок часткового погашення нарахованих відсотків за кредитом суб’єкта підприємництва відповідно до умов договору про співробітництво, укладеного між Фондом та уповноваженим банком, кредитного договору, укладеного уповноваженим банком із суб’єктом підприємництва, та договору рахунка умовного зберігання (ескроу), укладеного між Фондом і уповноваженим банком.
У період воєнного стану та протягом 180 календарних днів після його припинення чи скасування уповноважений банк має право виплачувати компенсацію відсотків з рахунка умовного зберігання (ескроу) Фонду в разі часткового погашення суб’єктом підприємництва відсоткової заборгованості за кредитом, належної до сплати на відповідну дату. У такому разі компенсація відсотків виплачується у розмірі, що є пропорційним сумі часткового погашення відсоткової заборгованості за кредитом.
Поповнення рахунка умовного зберігання (ескроу), відкритого Фондом в уповноваженому банку, здійснюється Фондом на підставі заявки уповноваженого банку на таке поповнення, переліку суб’єктів підприємництва, складеного за формою, встановленою Фондом, яким сплачені компенсації відсотків. Заявка на поповнення рахунка умовного зберігання (ескроу) складається за формою, встановленою Фондом, та подається до Фонду в порядку, передбаченому договором про співробітництво, укладеним між Фондом та уповноваженим банком.
Фонд протягом 10 робочих днів з дня отримання заявки на поповнення рахунка умовного зберігання (ескроу) розглядає та погоджує її на підставі наданих уповноваженим банком документів.
У наданому уповноваженим банком переліку суб’єктів підприємництва зазначається інформація про кількість створених (приріст) таким суб’єктом підприємництва робочих місць, на підставі чого розраховується розмір компенсаційної процентної ставки за кредитом суб’єкта підприємництва на наступний період.
Фонд перераховує необхідну суму поповнення на рахунок умовного зберігання (ескроу) Фонду, відкритий у відповідному уповноваженому банку, за умови попереднього отримання Фондом коштів з державного бюджету.
У разі коли сума авансування рахунка умовного зберігання (ескроу), відкритого Фондом в уповноваженому банку, за результатами звітного піврічного періоду використана уповноваженим банком менш як на 30 відсотків, Фонд має право здійснювати поповнення рахунка умовного зберігання (ескроу) в такому уповноваженому банку на наступний піврічний період у меншому розмірі, ніж зазначено у заявці уповноваженого банку, або вимагати негайного перерахування уповноваженим банком коштів державної підтримки (частини суми авансування), не наданих на користь суб’єктів підприємництва, на визначений Фондом рахунок, а уповноважений банк зобов’язаний повернути кошти державної підтримки, не надані на користь суб’єктів підприємництва, на визначений Фондом рахунок.
24. Для отримання державної підтримки за кредитом суб’єкт підприємництва подає уповноваженому банку у паперовій або електронній формі заявку на отримання кредиту, інформацію про групу пов’язаних з ним контрагентів та про отримання (неотримання) ним та членами групи пов’язаних з ним контрагентів будь-якої державної допомоги та/або підтримки за будь-який трирічний період починаючи з 2 серпня 2017 р. за формою, встановленою Фондом, та інші документи/інформацію відповідно до внутрішніх процедур та правил уповноваженого банку з урахуванням вимог до переліку інформації та форм документів, установлених Фондом.
25. Суб’єкт підприємництва набуває права на отримання компенсації відсотків у разі прийняття уповноваженим банком рішення щодо надання кредиту такому суб’єкту підприємництва та надання Фонду інформації щодо такого суб’єкта підприємництва.
26. Уповноважений банк відповідно до власних внутрішніх процедур проводить перевірку використання суб’єктом підприємництва кредиту за цільовим призначенням.
Протягом усього строку кредитування суб’єкта підприємництва уповноважений банк проводить моніторинг цільового використання кредитних коштів та відповідності суб’єкта підприємництва критеріям прийнятності, визначеним пунктом 17 цього Порядку. Моніторинг проводиться уповноваженим банком відповідно до його внутрішніх процедур та правил з урахуванням вимог, установлених Фондом, але в будь-якому разі такий моніторинг повинен проводитися не рідше ніж один раз на квартал, а у період воєнного стану та протягом 180 календарних днів після його припинення чи скасування - на піврічній основі, але незалежно від тривалості зазначеного періоду уповноважений банк повинен забезпечити подання річної звітності. Фонд контролює регулярність проведення уповноваженим банком зазначеного моніторингу. Фонд має право проводити в порядку, передбаченому Фондом, вибіркову перевірку суб’єктів підприємництва та наданих їм кредитів щодо відповідності критеріям та іншим умовам, визначеним цим Порядком.
Щодо кредитів, наданих фізичній особі - підприємцю, моніторинг цільового використання коштів кредиту та відповідності критеріям, визначеним пунктом 17 цього Порядку, може проводитися уповноваженим банком на річній основі за результатами календарного року.
27. Уповноважений банк повинен враховувати суму компенсації відсотків, що надається суб’єкту підприємництва, під час розрахунку показника обслуговування боргу за кредитом суб’єкта підприємництва.
28. Уповноважений банк у разі несвоєчасного перерахування Фондом на його рахунок умовного зберігання (ескроу) суми авансування повинен забезпечити безперервність кредитування суб’єкта підприємництва із застосуванням компенсаційної процентної ставки.
Неможливість здійснення уповноваженим банком перерахування коштів для компенсації процентної ставки за кредитом суб’єкту підприємництва у зв’язку з відсутністю на рахунку умовного зберігання (ескроу) Фонду в уповноваженому банку необхідної суми коштів протягом не більше дев’яти місяців підряд не повинна бути підставою для уповноваженого банку визнати таку заборгованість суб’єкта підприємництва із сплати відсотків за кредитним договором простроченою.
29. Надання Фондом державної підтримки суб’єкту підприємництва шляхом часткової компенсації відсотків зупиняється у разі порушення суб’єктом підприємництва більш як на 15 календарних днів зобов’язання за кредитним договором щодо своєчасного повернення кредиту (частини кредиту) та/або щодо своєчасної сплати суб’єктом підприємництва частини нарахованих відсотків за кредитом у розмірі компенсаційної процентної ставки. Виплата компенсації відсотків з урахуванням вимог абзацу сьомого пункту 23 цього Порядку відновлюється у разі погашення суб’єктом підприємництва заборгованості за кредитним договором або здійснення уповноваженим банком та суб’єктом підприємництва реструктуризації простроченої ним заборгованості за кредитним договором. За період зупинення надання державної підтримки суб’єкту підприємництва шляхом виплати компенсації відсотків така компенсація не виплачується та державна підтримка за цей період не надається.
У період воєнного стану в разі порушення суб’єктом підприємництва умов кредитного договору виплата компенсації відсотків зупиняється, але такий суб’єкт підприємництва не втрачає право на її отримання, яке може бути реалізоване відразу в момент погашення простроченої заборгованості за кредитом. У такому разі компенсація відсотків виплачується за увесь прострочений період з урахуванням вимог абзацу сьомого пункту 23 цього Порядку.
30. Відповідальність за недостовірність інформації, поданої до уповноваженого банку для отримання державної підтримки, несе суб’єкт підприємництва.
31. Надання Фондом державної підтримки суб’єкту підприємництва припиняється з дати виявлення уповноваженим банком та/або Фондом будь-якого з таких фактів:
сукупна сума отриманої суб’єктом підприємництва разом з учасниками групи пов’язаних з ним контрагентів державної допомоги та/або підтримки за будь-якими її напрямами, крім тимчасових заходів, спрямованих на підтримку економіки в умовах поширення гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, протягом будь-якого трирічного періоду становить або перевищує суму, еквівалентну 200 тис. євро, визначену за офіційним валютним курсом, установленим Національним банком, що діяв на останній день фінансового року;
сукупна сума отриманої суб’єктом підприємництва разом з учасниками групи пов’язаних з ним контрагентів державної допомоги та/або підтримки за будь-якими її напрямами та за тимчасовими заходами, спрямованими на підтримку економіки в умовах поширення гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, перевищує суму, еквівалентну 400 тис. євро, визначену за офіційним валютним курсом, установленим Національним банком, що діяв на останній день фінансового року;
суб’єкт підприємництва підпадає під обмеження щодо надання державної підтримки, визначені
статтею 13 Закону України "Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні";
З дати виявлення та до моменту припинення факту, визначеного абзацом п’ятим цього пункту, суб’єкт підприємництва позбавляється права на отримання державної підтримки, яке може бути поновлене зразу після усунення порушення відповідності критерію, визначеному підпунктом 2 пункту 17 цього Порядку.
Обмеження суми державної підтримки, визначені абзацами другим та третім цього пункту, не застосовуються до суб’єктів підприємництва, що провадять діяльність у сфері сільськогосподарського виробництва та рибальства, а також у період воєнного стану. У період воєнного стану щодо суб’єктів підприємництва, що провадять діяльність у сфері сільськогосподарського виробництва та рибальства, виявлення будь-якого з фактів, передбачених абзацами другим та третім цього пункту, не є підставою для припинення надання Фондом державної підтримки таким суб’єктам.
32. Надання Фондом державної підтримки суб’єкту підприємництва може здійснюватися разом з державною підтримкою у вигляді безвідкличної та безумовної гарантії Фонду, наданої уповноваженому банку (далі - гарантія), в порядку, затвердженому Фондом, крім кредитів фізичній особі - підприємцю та кредитів, включених уповноваженими банками до портфелів кредитів позичальників, часткове виконання боргових зобов’язань за якими забезпечується державними гарантіями на портфельній основі, та кредитів позичальників, виконання боргових зобов’язань за якими забезпечується частковими гарантіями Фонду часткового гарантування кредитів у сільському господарстві, в тому числі на портфельній основі.
Датою отримання державної підтримки у вигляді гарантій Фонду є дата погодження Фондом включення до кредитного портфеля кредиту суб’єкта підприємництва, за яким надано гарантію Фонду.
33. За надання гарантії уповноважений банк сплачує Фонду комісію в розмірі 0,5 відсотка річних суми гарантованого Фондом кредитного портфеля суб’єктів підприємництва уповноваженого банку.
34. За кредитом, наданим суб’єкту підприємництва, що зареєстрований та провадить господарську діяльність на території України (крім територій активних бойових дій та тимчасово окупованих Російською Федерацією територій, включених до
переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дата завершення бойових дій або тимчасової окупації), та включеним уповноваженим банком до кредитного портфеля суб’єктів підприємництва, за яким Фондом надано гарантію, Фонд надає гарантію в розмірі та за таких умов:
80 відсотків основної суми заборгованості за кредитом суб’єкта підприємництва, що належить до діючого та/або новоствореного бізнесу, для суб’єкта підприємництва, що провадить господарську діяльність, надає послуги (за винятком надання послуг дистанційно) в зоні високого воєнного ризику;
50 відсотків основної суми заборгованості за кредитом суб’єкта підприємництва, що належить до діючого та/або новоствореного бізнесу, для суб’єкта підприємництва, що провадить господарську діяльність, надає послуги на іншій території України.
Водночас максимальний рівень виплат за гарантованим портфелем, який Фонд може здійснити на користь уповноваженого банку, не може перевищувати 50 відсотків загальної гарантованої суми за всіма кредитами суб’єктів підприємництва.
35. Сплата коштів за гарантією в разі настання гарантійного випадку здійснюється Фондом щокварталу в порядку, передбаченому відповідним договором, укладеним уповноваженим банком з Фондом.
36. Заборгованість суб’єктів підприємництва перед Фондом та перед уповноваженим банком за кредитами, за якими Фондом надано гарантію, стягується з таких суб’єктів підприємництва у порядку, встановленому законодавством та відповідним правочином про надання гарантії, з подальшим перерахуванням пропорційної частки в рахунок погашення заборгованості перед Фондом, за яким уповноваженим банком отримано виплати за гарантією Фонду.
Уповноважений банк за власний рахунок зобов’язаний застосувати інструменти врегулювання заборгованості суб’єктів підприємництва за кредитами (зокрема, за рахунок стягнення грошових коштів із позичальника та/або поручителя, звернення стягнення на предмет забезпечення, реалізації предметів забезпечення, реструктуризації заборгованості за кредитом) у найкоротші строки відповідно до внутрішніх правил і процедур уповноваженого банку та законодавства щодо організації процесу управління проблемними активами у банках.
Робота із застосування інструментів врегулювання заборгованості суб’єктів підприємництва за кредитами, за якими Фондом надано гарантію, проводиться уповноваженим банком до прийняття таким банком обґрунтованого рішення про те, що подальше проведення зазначеної роботи економічно недоцільне. Таке рішення уповноважений банк погоджує з Фондом.
37. Кошти, отримані уповноваженим банком у результаті застосування інструментів врегулювання заборгованості, добровільного погашення суб’єктом підприємництва заборгованості за кредитом, погашення заборгованості суб’єкта підприємництва за кредитом третьою особою, розподіляються між Фондом та уповноваженим банком у таких пропорціях:
1) за кредитом суб’єкта підприємництва, що належить до діючого бізнесу:
50 відсотків отриманої суми уповноважений банк перераховує Фонду, але не більше суми коштів, сплаченої Фондом уповноваженому банку в межах суми наданої Фондом гарантії;
50 відсотків отриманої суми уповноважений банк зараховує в рахунок погашення (повного або часткового) заборгованості суб’єкта підприємництва за таким кредитом перед уповноваженим банком.
На період воєнного стану кошти розподіляються у такій пропорції:
80 відсотків отриманої суми уповноважений банк перераховує Фонду, але не більше суми коштів, сплаченої Фондом уповноваженому банку в межах суми наданої Фондом гарантії;
20 відсотків отриманої суми уповноважений банк зараховує в рахунок погашення (повного або часткового) заборгованості суб’єкта підприємництва за таким кредитом перед уповноваженим банком;
2) за кредитом суб’єкта підприємництва, що належить до новоствореного бізнесу (стартапу):
80 відсотків отриманої суми уповноважений банк перераховує Фонду, але не більше суми коштів, сплаченої Фондом уповноваженому банку в межах суми наданої Фондом гарантії;
20 відсотків отриманої суми уповноважений банк зараховує в рахунок погашення (повного або часткового) заборгованості суб’єкта підприємництва за таким кредитом перед уповноваженим банком.
38. Фонд визначає максимальну суму сплати за гарантією для кожного уповноваженого банку в межах максимального рівня виплат, який не може перевищувати 50 відсотків гарантованого Фондом портфеля кредитів суб’єктів підприємництва. Максимальна сума сплати за гарантією Фонду, наданою уповноваженому банку, зазначається у відповідному договорі, що укладається між Фондом та уповноваженим банком.
39. Частка проблемних кредитів у кредитному портфелі суб’єктів підприємництва уповноваженого банку, за яким Фондом надана гарантія, не може перевищувати:
25 відсотків - за кредитним портфелем суб’єктів підприємництва, що належать до діючого бізнесу;
35 відсотків - за кредитним портфелем суб’єктів підприємництва, що належать до новоствореного бізнесу (стартапу).
Критерії віднесення простроченої заборгованості до категорії проблемної визначаються Фондом. У разі перевищення уповноваженим банком зазначеного рівня проблемної заборгованості Фонд має право зупинити співробітництво з уповноваженим банком до дати зменшення рівня такої проблемної заборгованості до критично допустимого - 25 або 35 відсотків (залежно від категорії бізнесу).
40. Уповноважений банк несе відповідальність за недостовірність поданої Фонду інформації щодо відповідності суб’єкта підприємництва вимогам цього Порядку у разі, коли Фондом буде доведено, що уповноважений банк володів достовірною інформацією або не доклав належних зусиль для отримання достовірної інформації на момент її подання до Фонду.
41. У разі порушення уповноваженим банком критеріїв, визначених у додатку, та/або застосування до нього заходів впливу з боку органів регулювання та нагляду, та/або невиконання уповноваженим банком своїх зобов’язань за договором про співробітництво, укладеним між Фондом та уповноваженим банком, Фонд має право:
зупинити співробітництво з уповноваженим банком та виплату коштів державної підтримки через такий уповноважений банк для нових кредитів суб’єктам підприємництва до моменту усунення порушень;
вимагати негайного перерахування уповноваженим банком коштів державної підтримки (частини суми авансування), не наданих на користь суб’єктів підприємництва, на визначений Фондом рахунок, а уповноважений банк зобов’язаний повернути кошти державної підтримки, не надані на користь суб’єктів підприємництва, на визначений Фондом рахунок.
У разі віднесення уповноваженого банку до категорії проблемних надання Фондом державної підтримки суб’єктам підприємництва зупиняється, а уповноважений банк зобов’язаний негайно повернути (перерахувати) кошти з рахунка умовного зберігання (ескроу) на визначений Фондом рахунок.
42. Суб’єкт підприємництва позбавляється права на отримання державної підтримки з дати виявлення уповноваженим банком та/або Фондом такого факту:
порушення суб’єктом підприємництва умов цього Порядку;
надання суб’єктом підприємництва недостовірної, неправдивої або недійсної інформації, що призвело до виплати коштів державної підтримки на користь суб’єкта підприємництва, який не мав права на отримання такої державної підтримки;
нецільове використання суб’єктом підприємництва кредитних коштів, отриманих від уповноваженого банку за відповідним кредитним договором;
визнання уповноваженим органом з питань державної допомоги державної підтримки, наданої Фондом на користь суб’єкта підприємництва, державною допомогою, недопустимою для конкуренції;
належність суб’єкта підприємництва до суб’єктів, визначених
статтею 13 Закону України "Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні".
У разі виявлення будь-якого із зазначених фактів суб’єкт підприємництва позбавляється права на отримання державної підтримки та зобов’язаний повернути Фонду незаконно отриману державну підтримку, а також самостійно забезпечити сплату процентної ставки, визначеної кредитним договором.
43. У разі виявлення уповноваженим банком та/або Фондом фактів або інформації, що суб’єкт підприємництва підпадає під обмеження щодо надання державної підтримки, визначені пунктом 8 частини першої
статті 13 Закону України "Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні", які мають тимчасовий характер, надання державної підтримки суб’єкту підприємництва зупиняється з дати виявлення таких фактів або інформації до підтвердження того, що суб’єкт підприємництва більше не підпадає під такі обмеження, та за умови відсутності підстав для позбавлення його права на отримання державної підтримки. Сплата компенсації відсотків за кредитом суб’єкта підприємництва відновлюється з наступного календарного місяця за місяцем, у якому суб’єкт підприємництва перестав підпадати під встановлені обмеження.
44. Уповноважений банк зобов’язаний повернути Фонду кошти державної підтримки, що надана уповноваженим банком на користь суб’єкта підприємництва з порушенням умов цього Порядку, зокрема подання уповноваженим банком Фонду недостовірної або неперевіреної інформації, внаслідок чого суб’єкт підприємництва, що фактично не відповідав цільовій групі та критеріям, визначеним цим Порядком, згідно з інформацією, наявною в уповноваженого банку станом на дату подання відповідної заявки, отримав державну підтримку.
45. Повернення коштів державної підтримки уповноваженим банком або суб’єктом підприємництва внаслідок порушення вимог цього Порядку здійснюється відповідно до вимог Фонду та законодавства.
Додаток
до Порядку надання фінансової
державної підтримки суб’єктам
підприємництва
КРИТЕРІЇ
до уповноважених банків
Дотримання регулятивних вимог (зокрема, економічних нормативів та лімітів відкритої валютної позиції), включаючи індивідуальні нормативи Національного банку, встановлені для конкретного банку. На період воєнного стану не є порушенням цього критерію недотримання регулятивних вимог у разі незастосування Національним банком заходів впливу за відповідне порушення у вигляді обмеження, зупинення чи припинення здійснення окремих видів здійснюваних банком операцій
Відсутність заборгованості із сплати податків, зборів та інших платежів до бюджету
Незастосування протягом останніх 12 місяців до банку або власників істотної участі в банку, або до пов’язаних осіб банку, що є контролерами або керівниками банку, санкцій іноземними державами (крім держав, що здійснили або здійснюють збройну агресію проти України у значенні, наведеному в
Законі України "Про оборону України") або міждержавними об’єднаннями, або міжнародними організаціями та/або незастосування санкцій відповідно до
Закону України "Про санкції"
Наявність технологій та процедур кредитування суб’єктів підприємництва або надання послуг з фінансового лізингу суб’єктам підприємництва, прийнятність яких визначається Фондом розвитку підприємництва
Наявність організаційної структури з кредитування або надання послуг з фінансового лізингу суб’єктам підприємництва
Наявність у продуктовій лінійці банку кредитних або лізингових продуктів для суб’єктів підприємництва, інформація про які розміщена на веб-сайті банку
Наявність працюючого кредитного портфеля або портфеля лізингових договорів суб’єктів підприємництва, визначеного Фондом розвитку підприємництва
Наявність стратегічного плану щодо фінансування суб’єктів підприємництва (стратегія бізнесу, цільові параметри, ліміти на кредитні експозиції тощо)
Наявність запровадженої Системи екологічного та соціального управління, зокрема для надання кредитів суб’єктам підприємництва, що провадять діяльність у сільському господарстві (основний
КВЕД) за всіма КВЕД секції А та з переробки сільськогосподарської продукції (основний КВЕД) за всіма КВЕД групи 10.51, 10.61 та 10.71 Національного класифікатора України, з метою забезпечення виявлення, оцінки екологічних та соціальних ризиків у господарській діяльності суб’єктів підприємництва, управління такими ризиками, їх моніторингу та звітування, відповідно до Екологічних та соціальних стандартів Світового банку
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 24 січня 2020 р. № 28
(в редакції постанови Кабінету Міністрів України
)
ПОРЯДОК
надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва за договорами фінансового лізингу
1. Цей Порядок визначає умови, критерії та механізм надання фінансової державної підтримки (далі - державна підтримка) суб’єктам підприємництва за договорами фінансового лізингу.
2. У цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:
суб’єкт підприємництва, зокрема мікропідприємництва, малого та середнього підприємництва (далі - суб’єкт підприємництва), - резиденти України: фізична особа - підприємець, зареєстрована в установленому законом порядку; юридична особа, кінцеві бенефіціарні власники (контролери) якої є фізичними особами - резидентами України; сільськогосподарський товаровиробник (у значенні, наведеному в
Законі України "Про державну підтримку сільського господарства України"); суб’єкт господарювання державного або комунального сектору економіки.
................Перейти до повного тексту