1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Указ


Указ
Президента України
( Указ втратив чинність на підставі Указу Президента № 231/2021 від 11.06.2021 )
Про Стратегію реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів на 2015-2020 роки
1. Схвалити Стратегію реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів на 2015-2020 роки (додається).
2. Взяти до відома схвалений Радою з питань судової реформи План дій щодо реалізації положень Стратегії реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів на 2015-2020 роки.
3. Кабінету Міністрів України:
1) визначити механізм впровадження Плану дій щодо реалізації положень Стратегії реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів на 2015-2020 роки;
2) інформувати щорічно, до 1 квітня, про стан виконання Плану дій щодо реалізації положень Стратегії реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів на 2015-2020 роки.
4. Цей Указ набирає чинності з дня його опублікування.
Президент України П.ПОРОШЕНКО
м. Київ
20 травня 2015 року
№ 276/2015
СХВАЛЕНО
Указом Президента України
від 20 травня 2015 року № 276/2015
СТРАТЕГІЯ
реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів на 2015-2020 роки
1. Загальні положення
Стратегія сталого розвитку "Україна - 2020" визначила мету, вектори руху, дорожню карту, першочергові пріоритети та стратегічні індикатори оборонних, соціально-економічних, організаційних, політико-правових умов становлення та розвитку України.
Серед першочергових реформ, які необхідно впровадити, особлива увага приділяється судовій реформі, метою якої є утвердження такого правопорядку, який грунтується на високому рівні правової культури в суспільстві, діяльності всіх суб'єктів суспільних відносин на засадах верховенства права та захисту прав і свобод людини, а в разі їх порушення - справедливого їх відновлення в розумні строки.
Судова система України та суміжні правові інститути існують для захисту прав, свобод та законних інтересів людини і громадянина, прав та законних інтересів юридичних осіб, інтересів держави шляхом своєчасного, ефективного і справедливого вирішення правових спорів на засадах верховенства права.
Основоположні засади судової реформи визначені в цій Стратегії (далі - Стратегія).
Стратегія встановлює пріоритети реформування судової влади - системи судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів як на рівні конституційних змін, так і на рівні впровадження першочергових невідкладних заходів, які забезпечать необхідні позитивні зрушення у функціонуванні відповідних правових інститутів.
Деталізований перелік завдань, заходів, очікуваних результатів та показників реалізації впровадження реформи судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів міститься у Плані дій щодо реалізації положень Стратегії реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів на 2015-2020 роки, схваленому Радою з питань судової реформи.
Унаслідок реалізації цієї Стратегії судова система України та суміжні правові інститути працюватимуть, керуючись принципом верховенства права, ефективно, продуктивно та скоординовано, стануть підзвітними громадянам України, вільними від будь-якого політичного впливу та відповідатимуть стандартам і передовим практикам Європейського Союзу.
2. Мета та завдання Стратегії
Метою Стратегії є визначення пріоритетів реформування системи судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів задля практичної реалізації принципу верховенства права та забезпечення функціонування судової влади, що відповідає суспільним очікуванням щодо незалежного та справедливого суду, а також європейським цінностям та стандартам захисту прав людини.
Завданнями Стратегії є:
окреслення кола проблем і визначення їх причин, які необхідно усунути шляхом реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів;
визначення напрямів, заходів та етапів реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів;
забезпечення належного рівня координації та стратегічного планування процесу реформування;
визначення орієнтирів для розроблення відповідного плану дій щодо реалізації Стратегії, а також очікуваних результатів та показників реалізації реформи системи судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів;
підвищення ступеня довіри суспільства до органів судової влади та суміжних правових інститутів.
3. Аналіз нинішнього стану правосуддя
Конституція України проголошує Україну правовою державою, в якій права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Утвердження та забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави. В Україні визнається і діє принцип верховенства права.
Водночас на сьогодні система правосуддя не виконує поставлені перед нею завдання на належному рівні.
Основними чинниками такої ситуації є:
низький рівень правової культури та правової свідомості суспільства;
розповсюдженість корупційних явищ у сфері правосуддя;
недосконалість кадрового планування в системі судової влади;
збереження факторів залежності суддів від виконавчої та законодавчої гілок влади, зокрема, наявність конституційних положень, які стримують посилення незалежності суддів;
абсолютизація принципу про поширення юрисдикції судів на всі правовідносини; недосконалість процесуальних інструментів для захисту прав та інтересів осіб, у тому числі нерозвинена система альтернативних методів вирішення спорів;
недосконалість методик визначення оптимального кількісного складу суддів та чисельності працівників апаратів судів відповідно до навантаження; непропорційне робоче навантаження на суддів і працівників апарату судів та відсутність механізмів оперативного вирівнювання навантаження на суддів, що знижує якість правосуддя;
недосконалість бюджетного планування і управління в системі судової влади та відсутність єдиних методологічних підходів у плануванні видатків судів;
недостатній рівень єдності та послідовності судової практики; відсутність чи недостатній рівень використання можливостей сучасних інформаційних систем (електронне правосуддя);
низький рівень публічності сфери правосуддя та довіри до судової системи взагалі і до суддів зокрема.
Наявні системи правової допомоги також засвідчили свою недостатню функціональну спроможність, зокрема:
невідповідність формального статусу адвоката фактичним умовам здійснення адвокатської діяльності, в тому числі недосконалість практичного забезпечення прав адвоката і гарантій адвокатської діяльності;
недосконала система формування органів адвокатського самоврядування та їх взаємодії, гарантій незалежності та належного виконання ними своїх функцій; недостатній рівень професійної підготовки адвокатів;
неефективність дисциплінарного контролю і етичних стандартів в адвокатській діяльності;
відсутність комплексного підходу та збалансованості у розподілі повноважень у системі надання безоплатної правової допомоги;
недосконалість бюджетного і фінансового управління в системі адвокатського самоврядування.
Істотні проблеми існують у системі виконання судових рішень, зокрема:
гранично низька частка фактичного виконання судових рішень;
відсутність ефективної системи мотивації державних виконавців;
системні недоліки у взаємодії державних виконавців з іншими державними та недержавними установами.
Функціонування прокуратури та кримінальної юстиції як суміжних правових інститутів також має свої недоліки, зокрема:
недостатня структурна незалежність прокуратури у поєднанні з безкарністю та низьким рівнем підзвітності, невідповідність функцій прокуратури європейським стандартам;
відсутність стратегічного планування, належного бюджетного і фінансового управління, низькі комунікаційні можливості;
недостатній рівень функціональної незалежності та доброчесності прокурорів, потреба в більш розвинених інструментах управління ефективністю, значно жорсткіших етичних вимогах і дисциплінарних правилах;
малорозвинені інструменти внутрішнього та зовнішнього контролю в рамках боротьби з корупцією;
перешкоди для структурної автономії слідчих органів;
недостатній рівень формальних і практичних каналів комунікації (у тому числі мереж обміну даними) між виконавчими органами та прокуратурою, а також між органами державної влади та європейськими й міжнародними партнерами;
відсутність належної ІТ-інфраструктури та можливостей використання інформаційних систем і системи електронного правосуддя;
недостатній рівень дотримання принципу змагальності в кримінальному провадженні, відсутність професійної відповідальності за порушення прав людини й ігнорування принципу змагальності;
розбіжності між новими процесуальними повноваженнями та реальними інституційними функціями суб'єктів досудового та судового етапів слідства;
непослідовне застосування процесуальних норм прокуратурою;
відсутність індивідуалізованого, заснованого на доказах підходу до попередження злочинів, реабілітації та ресоціалізації. Обмежене застосування альтернативних видів покарання та відсутність позитивного досвіду застосування механізмів пробації.
Крім того, існують системні проблеми у сфері стратегічного планування та у законодавчому процесі, зокрема:
надмірна зосередженість на короткострокових рішеннях у законодавчому процесі, відсутність системного бачення у формуванні демократизації сектору правосуддя у довгостроковій, середньостроковій та найближчій перспективі;
відсутність стратегічного планування та належного аналітико-дослідницького забезпечення процесу проведення реформ, а також належного нормативно-правового та фінансового обгрунтування запланованих реформ; малорозвинені механізми моніторингу та оцінювання;
недостатній рівень координації та консультацій між відповідальними суб'єктами реформ, учасниками реформ та інститутами громадянського суспільства;
відсутність належної динаміки у наближенні до стандартів Європейського Союзу.
4. Напрями та етапи реформування
Реформування системи судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів здійснюватиметься за такими напрямами:
забезпечення незалежності, безсторонності та неупередженості суддів;
оптимізація суддівського врядування та системи кар'єрного просування суддів;
підвищення професійного рівня суддів;
підвищення прозорості діяльності суддів та рівня їх відповідальності;
підвищення ефективності правосуддя та оптимізація повноважень судів різних юрисдикцій;
забезпечення прозорості та відкритості правосуддя;
посилення гарантій здійснення адвокатської діяльності та забезпечення доступності безоплатної правової допомоги;
реорганізація системи виконання судових рішень та підвищення ефективності виконавчого провадження;
приведення повноважень та діяльності органів прокуратури до європейських стандартів;
удосконалення процесуального забезпечення справедливості і права на захист під час кримінального провадження;
підвищення рівня ефективності роботи судових та правоохоронних органів у боротьбі з організованою злочинністю та випадками корупції;
підвищення ефективності попередження злочинів і реабілітації засуджених та вдосконалення системи виконання покарань;
забезпечення належної координації правових інститутів та єдності інформаційної системи.
Реформування системи судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів проводитиметься у два етапи:
перший етап - невідкладне оновлення законодавства, спрямоване на відновлення довіри до судової влади та суміжних правових інститутів в Україні;
другий етап - системні зміни в законодавстві, у тому числі прийняття змін до Конституції України та комплексна побудова інституційних спроможностей відповідних правових інститутів.
5. Система завдань, заходів та результатів
5.1. Забезпечення незалежності, безсторонності та неупередженості суддів. Оптимізація суддівського врядування та системи кар'єрного просування суддів:
нормативне закріплення прозорих механізмів перегляду професійної придатності із використанням об'єктивних критеріїв та застосуванням справедливих процедур;
перегляд порядку призначення суддів на посади та переведення суддів відповідно до їхніх професійних якостей, досвіду та досягнень, виключно на конкурсних засадах, а також призначення суддів на посаду на безстроковій основі;
запровадження інституту відряджень суддів до інших судів з метою регулювання навантаження на суддів;
встановлення чіткого переліку підстав, неупередженої та прозорої процедури звільнення суддів з посади та припинення їх повноважень;
зменшення зовнішнього втручання у здійснення правосуддя завдяки ефективним практичним механізмам притягнення до відповідальності винних осіб та гарантіям щодо усунення політичного впливу на процедури призначення, обрання, переведення та звільнення суддів, притягнення їх до відповідальності;
оптимізація методології розпорядження бюджетними коштами, організаційних форм і діяльності органів суддівського врядування, що забезпечить підвищення незалежності судової влади в цілому та дасть змогу чітко розмежувати повноваження кожного органу; наділення органів суддівського врядування чітко визначеними повноваженнями щодо гарантування незалежності суддів, забезпечення діяльності судів та суддів і представництва їх інтересів; наділення органів суддівського врядування повноваженнями із представництва судової гілки влади в цілому;
підвищення вимог, у тому числі етичних, до членів органів, відповідальних за формування суддівського корпусу:
а) на першому етапі - реалізація норм закону щодо порядку обрання членів таких органів з'їздами суддів, адвокатів, представників юридичних вищих навчальних закладів та наукових установ на основі принципів верховенства права, гласності та публічності, політичної нейтральності;
б) у подальшому - оптимізація органів формування суддівського корпусу, у тому числі шляхом створення єдиного органу з об'єднаними повноваженнями Вищої ради юстиції та Вищої кваліфікаційної комісії суддів України і, можливо, інших органів суддівського врядування; визначення структури такого органу відповідно до його функціональної компетенції на конституційному рівні;
в) у середньо- та довгостроковій перспективі - одночасне здійснення кроків з удосконалення стратегічного планування, посилення фінансових і комунікаційних можливостей системи суддівського врядування для забезпечення ефективного управління судовою системою та її фінансування відповідно до принципів ефективності й результативності.
5.2. Підвищення професійного рівня суддів:
забезпечення функціонування системи кадрового відбору суддів на конкурсній основі за новою системою управління ефективністю кадрів, яка забезпечить оцінювання суддів за однаковими прозорими критеріями. Упровадження системи кваліфікаційного оцінювання та регулярної оцінки суддів, закріплення у законодавстві принципу підвищення професійного рівня суддів як основного критерію для просування судді у професійній кар'єрі;
удосконалення системи спеціальної підготовки кандидатів на посаду судді, у тому числі посилення зв'язку між системами початкової підготовки та призначенням суддів, а також впровадження ефективних механізмів дослідження інформації про кандидата на посаду судді з точки зору доброчесності та інших якостей і перегляд вимог щодо віку та професійного стажу для кандидатів на посаду судді;
покращення кадрового забезпечення апарату суду;
комплексне зміцнення потенціалу Національної школи суддів України та системи підготовки суддів;
упровадження механізмів досягнення більшої єдності судової практики шляхом підсилення дослідницько-аналітичних можливостей вищих спеціалізованих судів, посилення ролі Верховного Суду України, забезпечення їх тісної співпраці з науковими установами (Національною академією правових наук України, вищими юридичними навчальними закладами).
5.3. Підвищення прозорості діяльності суддів та рівня їх відповідальності:
розробка відповідних механізмів контролю за доброчесністю, зокрема, надання суддями та членами родини суддів розширених декларацій про майновий стан, доходи та видатки, упровадження пропорційних санкцій за неподання або подання неповної чи недостовірної декларації, у тому числі через ефективну систему заходів щодо судді, який підозрюється в корупційних діях, чітке нормативне регулювання інституту функціонального імунітету судді;
забезпечення дієвого й ефективного розслідування корупційних та інших серйозних правопорушень, скоєних суддями;
передача органам, що відповідають за формування суддівського корпусу і притягнення суддів до дисциплінарної відповідальності, права надання згоди на вжиття запобіжних заходів, пов'язаних з обмеженням волі судді;
удосконалення існуючих етичних правил поведінки судді та підвищення обізнаності про них серед суддів;
практична імплементація диференційованої системи видів дисциплінарних стягнень з урахуванням принципу пропорційності, перегляд строків давності притягнення судді до дисциплінарної відповідальності, удосконалення порядку здійснення дисциплінарного провадження та створення механізму унеможливлення участі особи, щодо якої здійснюється розслідування, в прийнятті судових рішень, створення ефективного механізму оскарження рішень органів, що здійснюють дисциплінарні провадження щодо суддів;

................
Перейти до повного тексту