1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 27 лютого 2008 р. N 273
Київ
Про затвердження Порядку надання у 2008 році спеціальних дозволів на користування надрами
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 691 від 02.08.2008 )
Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Затвердити Порядок надання у 2008 році спеціальних дозволів на користування надрами, що додається.
2. Визнати такими, що втратили чинність:
постанову Кабінету Міністрів України від 2 жовтня 2003 р. N 1540 "Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами" (Офіційний вісник України, 2003 р., N 40, ст. 2100);
пункт 51 змін, що вносяться до актів Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 червня 2004 р. N 792 (Офіційний вісник України, 2004 р., N 25, ст. 1650).
Прем'єр-міністр України Ю.ТИМОШЕНКО
Інд. 33
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 27 лютого 2008 р. N 273
ПОРЯДОК
надання у 2008 році спеціальних дозволів на користування надрами
1. Цей Порядок визначає процедуру надання у 2008 році спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозвіл) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони.
Дія Порядку поширюється на всі види користування надрами.
2. Дозволи надаються Мінприроди переможцям аукціонів з їх продажу, а також надрокористувачам у випадках, передбачених у пункті 7 цього Порядку.
3. На кожний вид користування надрами в межах конкретної ділянки надається окремий дозвіл.
Одному заявникові може надаватися дозвіл на видобування корисних копалин з кількох близько розташованих родовищ, якщо доцільність їх спільної розробки підтверджується відповідним обґрунтуванням Державної комісії по запасах корисних копалин (далі - ДКЗ) за результатами проведеного заявником геологічного дослідження таких родовищ.
У межах однієї ділянки надр можуть проводитися роботи з геологічного вивчення та видобування різних за видом корисних копалин за кількома дозволами.
4. Дозвіл на видобування корисних копалин надається після проведення ДКЗ експертизи та затвердження розвіданих запасів корисних копалин.
В окремих випадках дозвіл на видобування корисних копалин з попередньо розвіданих родовищ може бути надано, якщо родовище за результатами проведеної ДКЗ апробації його запасів перебуває в резерві Державного фонду родовищ корисних копалин. При цьому до особливих умов дозволу включається обов'язкова вимога стосовно затвердження ДКЗ протягом трьох років з моменту надання дозволу запасів корисних копалин, що містяться у ділянці надр, яка надається у користування.
Надрокористувач, якому надано дозвіл на видобування корисних копалин, має право проводити дорозвідку (довивчення) родовища у межах наданої йому ділянки.
Надрокористувач, якому надано дозвіл на геологічне вивчення, у тому числі на дослідно-промислову розробку нафтогазоносних надр, має право протягом строку дії дозволу видобувати для власних технологічних потреб підземні води в межах наданої йому ділянки, про що зазначається у дозволі.
5. Дозволи надаються на такі види користування надрами:
геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислова розробка родовищ корисних копалин загальнодержавного значення;
видобування корисних копалин;
геологічне вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислова розробка родовищ вуглеводнів, з подальшим видобуванням нафти і газу (промислова розробка родовищ);
будівництво та експлуатація підземних споруд, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, зокрема для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин та відходів виробництва, скидання стічних і супутніх вод;
створення геологічних територій та об'єктів, що мають важливе наукове, культурне та рекреаційно-оздоровче значення;
задоволення інших потреб.
6. Строк дії дозволу обчислюється починаючи від дня його реєстрації, якщо в ньому не передбачено інше.
Дозвіл надається на:
геологічне вивчення надр, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, - не більш як на п'ять років, геологічне вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ нафти і газу, в межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, - не більш як на 10 років;
видобування корисних копалин (промислова розробка родовищ) - не більш як на 20 років, видобування нафти і газу в межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України - не більш як на 30 років;
геологічне вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, з подальшим видобуванням нафти і газу (промисловою розробкою родовищ), - на строк дії окремих дозволів на геологічне вивчення нафтогазоносних надр та на видобування нафти і газу (промислова розробка родовищ), але не більш як на 20 років на суші та не більш як на 30 років на континентальному шельфі та в межах виключної (морської) економічної зони України;
будівництво та експлуатацію підземних споруд, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, - не більш як на 20 років;
будівництво та експлуатацію підземних сховищ нафти чи газу - не більш як на 50 років;
задоволення інших потреб - не більш як на 10 років.
Дозволи на створення геологічних територій та об'єктів, що мають важливе наукове, культурне, рекреаційно-оздоровче значення, надаються без обмеження строку дії.
У разі перебування цілісних майнових комплексів з видобування та переробки корисних копалин в оренді строк дії дозволу не може перевищувати строку оренди зазначених комплексів.
7. Без проведення аукціону дозвіл надається у разі:
1) видобування корисних копалин, якщо заявник, провівши геологічне вивчення ділянки надр за власні кошти, здійснив підрахунок запасів корисної копалини, який затверджено ДКЗ;
2) розширення меж не більш як на 50 відсотків раніше наданої у користування площі ділянки надр з метою її геологічного вивчення або розміщення підземних сховищ, а також видобування корисних копалин за рахунок розширення меж ділянки, але не більш як на 50 відсотків запасів, визначених раніше наданим дозволом, за умови, що суміжну ділянку не надано у користування;
3) геологічного вивчення та видобування підземних питних вод для централізованого і нецентралізованого водопостачання (крім промислового розливу), підземних питних і технічних вод для технічних цілей;
4) геологічного вивчення надр за рахунок коштів державного бюджету (у разі, коли дозволи надаються суб'єктам господарювання на підставі укладеного договору про виконання робіт відповідно до законодавства щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти;
5) геологічного вивчення і видобування природних лікувальних ресурсів державними лікувально-профілактичними та санаторно-курортними закладами, які спеціалізуються на їх використанні виключно для лікувальних цілей і мають лікувальну інфраструктуру;
6) виконання угод про розподіл продукції (якщо ділянка надр надається у користування в установленому Законом України "Про угоди про розподіл продукції" порядку);
7) видобування корисних копалин, якщо відповідно до законодавства заявник є власником цілісного майнового комплексу, побудованого (реконструйованого) з метою видобування та переробки корисних копалин з ділянки надр, на користування якою надається дозвіл, а також геологічного вивчення, якщо відповідно до законодавства заявник є власником зазначеного цілісного майнового комплексу або майновий комплекс надано надрокористувачу в довгострокову оренду;
8) будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі для захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних і супутніх вод;
9) будівництва споруд для підземного зберігання нафти та газу відповідно до рішення Кабінету Міністрів України;
10) створення геологічних територій та об'єктів, що мають важливе наукове, культурне, рекреаційно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам'ятки природи, лікувальні та оздоровчі заклади), в частині їх геологічного вивчення і збереження;
11) видобування природного газу для формування ресурсу, що використовується для потреб населення;
12) геологічного вивчення газоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки газових родовищ, з подальшим видобуванням природного газу, що використовується для потреб населення;
13) видобування корисних копалин з родовищ, що містять незначні запаси, затверджені ДКЗ;
14) геологічного вивчення та видобування корисних копалин, якщо заявник погодив із спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері вугільної промисловості інвестиційний проект щодо будівництва нових, реконструкції або технічного переоснащення діючих вугледобувних підприємств, за умови, що ділянку надр раніше не надано у користування;
15) геологічне вивчення та видобування корисних копалин місцевого значення, придатних для використання як будівельна сировина, з ділянок надр, що розташовані в межах Вінницької, Закарпатської, Івано-Франківської, Львівської, Тернопільської та Чернівецької областей, для ліквідації наслідків стихійного лиха, що сталося 23- 27 липня 2008 року.
( Пункт 7 доповнено підпунктом згідно з Постановою КМ N 691 від 02.08.2008 )
Заявники, які мають право на отримання дозволів без проведення аукціонів, подають Мінприроди в установленому порядку заяву разом з документами, зазначеними у додатку 1, та обов'язково погоджують питання надання дозволів з:
Верховною Радою Автономної Республіки Крим, відповідними обласними радами, Київською і Севастопольською міськими радами - на користування ділянками надр, що містять корисні копалини загальнодержавного значення, а також ділянки надр, що надаються для цілей, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин;
відповідними районними, міськими, селищними, сільськими радами - на ділянки надр, що містять корисні копалини місцевого значення;
територіальним органом Мінприроди;
Держгірпромнаглядом - на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку (крім нафтогазоносних надр), видобування корисних копалин, будівництво та експлуатацію підземних споруд, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, зокрема для захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних і супутніх вод, задоволення інших потреб, будівництво споруд для підземного зберігання нафти і газу відповідно до рішення Кабінету Міністрів України, створення геологічних територій та об'єктів, що мають важливе наукове, культурне, рекреаційно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам'ятки природи, лікувальні та оздоровчі заклади), в частині їх геологічного вивчення і збереження;
МОЗ - на геологічне вивчення та видобування природних лікувальних ресурсів;
Мінвуглепромом - на геологічне вивчення та видобування вугілля;
Мінпаливенерго - на видобування нафти і газу.
Рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається протягом 70 днів після надходження заяви разом з документами у повному обсязі.
Заява, подана з комплектом документів не в повному обсязі, не розглядається.
У випадках, передбачених підпунктами 1, 2 (крім тих, коли заявником є державне підприємство), 7, 11, 12 і 14 цього пункту, дозволи надаються за рішенням Кабінету Міністрів України. В інших випадках, передбачених цим пунктом, дозволи надаються на підставі відповідного рішення Міжвідомчої робочої групи з питань надрокористування. Склад зазначеної групи затверджується Кабінетом Міністрів України, а положення про неї - Мінприроди.
Наказ про надання дозволу розміщується протягом п'яти днів на офіційному веб-сайті Міністерства.
Мінприроди подає щомісяця Мінфіну інформацію про суб'єктів господарювання, яким упродовж місяця надано дозволи за формою, встановленою Мінфіном.
Порядок реєстрації та розгляду документів, що надійшли для видачі дозволів, затверджується Мінприроди.
8. Мінприроди з метою раціонального та ефективного використання надр під час надання дозволу встановлює особливі умови користування надрами щодо:
вимог, правил і стандартів користування конкретними ділянками надр;
якості продукції або робіт;
технології видобування та переробки корисних копалин;
порядку видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій;
видів, обсягів і строків виконання робіт на ділянці надр;
припинення діяльності, пов'язаної з використанням ділянки надр.
Невід'ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між Мінприроди і надрокористувачем.
Примірні угоди щодо кожного виду користування надрами затверджуються Мінприроди.
9. Надання у користування надр континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України здійснюється з урахуванням особливого режиму морських просторів.
Дозвіл на користування надрами у межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, розташованої за межами територіального моря, надається з урахуванням норм міжнародного морського права.
У разі надання дозволу на користування надрами континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України визначається площа морського дна (ділянки надр) із зазначенням координат і меж, у яких дозволяється провадження діяльності, передбаченої у дозволі.
У дозволі на користування надрами континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України передбачається особливий режим проведення робіт, який погоджується з Адміністрацією Держприкордонслужби, Мінтрансзв'язку, Мінагрополітики і Мінприроди.
На ділянках нафтогазоносних надр континентального шельфу особливий режим проведення робіт установлюється власником за погодженням з Адміністрацією Держприкордонслужби, Мінтрансзв'язку, Мінагрополітики і Мінприроди.
В угоді про умови користування ділянкою нафтогазоносних надр, що розташована в межах континентального шельфу або виключної (морської) економічної зони України, укладеній між Мінприроди і надрокористувачем, можуть установлюватися відповідно до законодавства додаткові вимоги.
10. Дозвіл видається надрокористувачу, а його копія та робочий примірник разом з відповідними документами зберігаються в Мінприроди.
У дозволі зазначаються:
реєстраційний номер і дата видачі;
вид користування надрами;
відомості про ділянку надр, що надається у користування, із зазначенням її назви, місцезнаходження, координат, площі та обмежень щодо глибини використання (у разі потреби);
вид корисної копалини (відповідно до переліку корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 грудня 1994 р. N 827 (ЗП України, 1995 р., N 2, ст. 42), її запаси на час надання дозволу;
найменування органу, який затвердив (апробував) запаси корисної копалини, дата і номер протоколу (для дозволів на видобування корисних копалин);
мета користування надрами;
джерело фінансування робіт;
особливі умови;
відомості про власника дозволу (найменування юридичної особи, прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, ідентифікаційний код (номер), місцезнаходження);
відомості про погодження надання дозволу;
строк дії дозволу.
Форма дозволу затверджується Мінприроди.
11. Вартість дозволу визначається за результатами аукціону.
Розмір збору за надання дозволу без проведення аукціону визначається згідно з додатком 2. Розмір збору за надання дозволу розраховується відповідно до Методики визначення початкової ціни продажу на аукціоні спеціального дозволу на право користування надрами, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 15 жовтня 2004 р. N 1374 (Офіційний вісник України, 2004 р., N 42, ст. 2772; 2006 р., N 45, ст. 3014).
Дозвіл надається переможцю аукціону не пізніше 30 днів після внесення ним плати згідно з договором купівлі-продажу, а суб'єкту господарювання, який має право отримати дозвіл відповідно до пункту 7 цього Порядку, після оплати протягом 60 днів збору за надання дозволу та вартості геологічної інформації про ділянку надр (у разі потреби), яка надається у користування відповідно до законодавства.
У разі несплати в установлений строк збору за надання дозволу суб'єкт господарювання, щодо якого прийнято рішення відповідно до пункту 7 цього Порядку, втрачає право на його отримання. При цьому Міжвідомча робоча група з питань надрокористування може визнати причину несвоєчасного внесення плати поважною та визначити строк, протягом якого необхідно сплатити збір, але не більш як 30 днів з моменту закінчення шестидесятиденного строку.
12. Надрокористувач не може дарувати, продавати або іншим чином відчужувати права, надані йому дозволом, будь-якій іншій юридичній чи фізичній особі, в тому числі передавати їх до статутних фондів суб'єктів господарювання, що утворюються за його участю, а також до складу майна з метою провадження спільної діяльності.
13. Надрокористувач, якому надано дозвіл (крім дозволу на користування нафтогазоносними надрами), повинен приступити до користування ділянкою надр протягом двох років починаючи з дати його надання.
Надрокористувач, якому надано дозвіл на користування нафтогазоносними надрами, повинен приступити до користування ділянкою надр не пізніше ніж через 180 календарних днів з початку дії такого дозволу.
14. У разі виникнення потреби у закінченні геологічного вивчення і проведення оцінки запасів родовища корисних копалин, продовженні розробки родовища чи закінченні ліквідаційних робіт за умови відсутності порушень умов дозволу з боку надрокористувача строк його дії може бути продовжено.
Продовження строку дії дозволу на геологічне вивчення проводиться без додаткового погодження з органами місцевого самоврядування.
При цьому строк дії зазначеного дозволу продовжується один раз на строк, необхідний для закінчення робіт, але не більш як на п'ять років.
Для продовження строку дії зазначеного дозволу на видобування корисних копалин надрокористувач подає Мінприроди заяву із зазначенням причини його продовження не пізніше ніж за шість місяців, а для дозволу на геологічне вивчення надр - за три місяці до закінчення строку його дії. Якщо надрокористувач не подав заяви у визначений строк, він втрачає право на продовження строку дії дозволу.
Дотримання надрокористувачем умов дозволу підтверджується висновками Держгірпромнагляду і Мінприроди, а у разі користування надрами континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України - Адміністрацією Держприкордонслужби, Мінтрансзв'язку і Мінагрополітики.
Рішення про продовження строку дії дозволу приймається Мінприроди протягом 70 днів після надходження документів у повному обсязі.
Для продовження строку дії дозволу надрокористувач подає такі ж документи, що і для отримання дозволу без проведення аукціону.
15. Надрокористувачу може бути відмовлено у продовженні строку дії дозволу в разі:
недотримання умов користування надрами, передбачених дозволом або відповідною угодою;
порушення надрокористувачем вимог актів законодавства про користування надрами та охорону навколишнього природного середовища;
прийняття рішення про обмеження користування надрами відповідно до законодавства;
виникнення загрози проникнення до підземних виробок шкідливих і небезпечних речовин.
16. Переоформлення дозволу проводиться у разі:
реорганізації юридичної особи (надрокористувача) відповідно до законодавства;
зміни найменування юридичної особи (надрокористувача), зміни прізвища, імені та по батькові фізичної особи (надрокористувача), а також зміни місцезнаходження надрокористувача;
зміни особливих умов, визначених у дозволі, та умов користування надрами, визначених у відповідній угоді;
прийняття рішення Кабінетом Міністрів України.
Порядок переоформлення дозволів затверджує Мінприроди.
У разі втрати дозволу або його непридатності до подальшого використання надрокористувачу видається в установленому Мінприроди порядку дублікат дозволу.
17. Умови користування ділянкою надр, визначені у дозволі та у відповідній угоді, можуть бути змінені Мінприроди за погодженням з органами, до компетенції яких належить погодження таких умов, у разі:
зміни в установленому порядку проектної документації на геологічне вивчення, розробку та облаштування родовища;
зменшення площі ділянки надр за ініціативою як надрокористувача, так і відповідних контролюючих органів;
виявлення невідомих на час надання дозволу даних про нові види корисних копалин і супутні компоненти, а також про нові властивості або якість корисних копалин після проведення державної експертизи відповідних геологічних матеріалів.
Заява надрокористувача про зміни умов дозволу та угоди про умови користування ділянкою надр розглядається Мінприроди протягом 90 днів після її надходження.
За результатами розгляду заяви Мінприроди вносить зміни до дозволу та угоди або надсилає надрокористувачу вмотивовану відмову.
Зміни до угоди про умови користування ділянкою надр оформлюються як доповнення до неї і є її невід'ємною частиною.
У разі переоформлення або продовження строку дії дозволу справляється збір у розмірі, визначеному згідно з додатком 2.
18. Дія дозволу може бути зупинена Мінприроди безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування та ДПА у разі:
порушення надрокористувачем умов дозволу або угоди про умови користування ділянкою надр;
виникнення внаслідок проведення робіт, пов'язаних з користуванням надрами на ділянці, безпосередньої загрози життю чи здоров'ю працівників або населення;
проведення гірничих робіт без геологічного та маркшейдерського обслуговування;
невнесення протягом шести місяців плати за користування надрами або збору за геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок державного бюджету;
порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища та раціональне використання надр;
проведення на наданій у користування ділянці надр робіт, не передбачених у дозволі;
невиконання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 р. N 1729 "Про забезпечення споживачів природним газом" (Офіційний вісник України, 2001 р., N 52, ст. 2347) у частині обов'язкового продажу НАК "Нафтогаз України" всього обсягу природного газу власного видобутку надрокористувачем якому надано дозвіл відповідно до підпунктів 12 і 13 пункту 7 цього Порядку.

................
Перейти до повного тексту