1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


ЗАКОН УКРАЇНИ
Про протимінну діяльність в Україні
(Відомості Верховної Ради (ВВР), 2019, № 6, ст.39) ( Із змінами, внесеними згідно із Законами № 2706-VIII від 25.04.2019, ВВР, 2019, № 22, ст.82 № 911-IX від 17.09.2020 № 1909-IX від 18.11.2021 № 3050-IX від 11.04.2023 )
Цей Закон визначає правові та організаційні засади здійснення протимінної діяльності в Україні та особливості державного регулювання у відповідній сфері.
Розділ I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Визначення основних термінів
1. У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
1) вибухонебезпечні предмети - вибухові матеріали промислового призначення та саморобного виготовлення, боєприпаси, що містять вибухові речовини, а також біологічні та хімічні речовини: бомби і боєголовки; керовані і балістичні ракети; артилерійські, мінометні, ракетні боєприпаси і боєприпаси до стрілецької зброї; усі міни, торпеди і глибинні бомби; піротехнічні вироби військового та спеціального призначення; касетні бомби і касети; електричні вибухові пристрої; саморобні вибухові пристрої та інші предмети, що є вибухонебезпечними за своєю природою;
( Пункт 1 частини першої статті 1 в редакції Закону № 911-IX від 17.09.2020 )
1-1) агітаційно-просвітницька робота щодо незастосування протипіхотних мін - заходи у сфері протимінної діяльності, спрямовані на заклик до заборони використання протипіхотних мін та зміну суспільної думки у відношенні до принципів гуманності;
( Частину першу статті 1 доповнено пунктом 1-1 згідно із Законом № 911-IX від 17.09.2020 )
2) виявлення вибухонебезпечного предмета - пошук та (або) ідентифікація вибухонебезпечного предмета;
3) розмінування (гуманітарне розмінування) - комплекс заходів, які проводяться операторами протимінної діяльності з метою ліквідації небезпек, пов’язаних із вибухонебезпечними предметами, включаючи нетехнічне та технічне обстеження територій, складення карт, виявлення, знешкодження та (або) знищення вибухонебезпечних предметів, маркування, підготовку документації після розмінування, надання громадам інформації щодо протимінної діяльності та передачу очищеної території.
До проведення розмінування (гуманітарного розмінування) залучаються фахівці з розмінування операторів протимінної діяльності;
( Пункт 3 частини першої статті 1 в редакції Закону № 911-IX від 17.09.2020 ) ( Пункт 4 частини першої статті 1 виключено на підставі Закону № 911-IX від 17.09.2020 )
4-1) забезпечення якості розмінування - елемент процесу управління якістю розмінування щодо надання впевненості у тому, що вимоги до якості будуть дотримані;
( Частину першу статті 1 доповнено пунктом 4-1 згідно із Законом № 911-IX від 17.09.2020 )
5) забруднена територія - будь-яка територія (акваторія), що містить вибухонебезпечні предмети;
6) знешкодження вибухонебезпечного предмета - спеціальні дії щодо блокування або нейтралізації виконавчих механізмів підривників вибухонебезпечного предмета (вилучення підривників з вибухонебезпечного предмета, вилучення вибухонебезпечного предмета з місця встановлення), спрямовані на приведення вибухонебезпечного предмета у безпечний стан, що виключає можливість його ненавмисного вибуху;
7) знищення вибухонебезпечного предмета - переведення вибухонебезпечного предмета у недієздатний (безпечний) стан шляхом підриву, спалювання, механічного чи іншого повного або часткового руйнування з обов’язковим дотриманням вимог протимінної діяльності та запобіганням і мінімізацією негативних для населення, інфраструктури та довкілля наслідків;
8) контроль якості - елемент процесу управління якістю розмінування, який забезпечує повне дотримання вимог щодо ліквідації небезпек, пов’язаних з вибухонебезпечними предметами, а також контроль за дотриманням вимог щодо якості розмінування;
9) навчання ризикам, пов’язаним з вибухонебезпечними предметами, - заходи, спрямовані на зменшення ризику тілесного ушкодження, спричиненого вибухонебезпечними предметами, шляхом підвищення інформованості населення;
10) оператори протимінної діяльності - уповноважені підрозділи центральних органів виконавчої влади, підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, у тому числі міжнародні та іноземні, що залучаються до проведення заходів у сфері протимінної діяльності;
( Пункт 10 частини першої статті 1 в редакції Закону № 911-IX від 17.09.2020 )
11) постраждалі від вибухонебезпечних предметів особи (далі - постраждалі особи) - окремі особи або групи осіб, які зазнали фізичних і психологічних травм, фінансових втрат або законні права та інтереси яких були порушені використанням та (або) наявністю вибухонебезпечних предметів або діями чи бездіяльністю відповідальних осіб, або члени сімей осіб, загиблих від вибухонебезпечних предметів;
( Пункт 11 частини першої статті 1 в редакції Закону № 911-IX від 17.09.2020 )
12) протимінна діяльність - заходи, що проводяться з метою забезпечення національної безпеки та спрямовані на зменшення соціального, економічного та екологічного впливу вибухонебезпечних предметів на життя та діяльність населення;
( Пункт 12 частини першої статті 1 в редакції Закону № 911-IX від 17.09.2020 ) ( Пункт 13 частини першої статті 1 виключено на підставі Закону № 911-IX від 17.09.2020 )
14) уповноважені підрозділи центральних органів виконавчої влади - підрозділи, до складу яких входять фахівці з розмінування, що перебувають у підпорядкуванні та (або) входять до сфери управління та (або) до складу:
( Абзац перший пункту 14 частини першої статті 1 із змінами, внесеними згідно із Законом № 911-IX від 17.09.2020 )
центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику:
з питань національної безпеки у воєнній сфері, сферах оборони і військового будівництва у мирний час та особливий період;
у сфері цивільного захисту;
у сферах забезпечення охорони прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави, протидії злочинності, підтримання громадської безпеки і правопорядку, а також надання поліцейських послуг;
державних органів, що забезпечують громадську безпеку і порядок, державну безпеку і захист державного кордону України;
15) управління інформацією у сфері протимінної діяльності - надання підтримки та сприяння суб’єктам протимінної діяльності у прийнятті рішень, наданні звітної документації та питаннях обробки інформації;
16) управління якістю розмінування - комплекс заходів, спрямованих на організацію проведення процедур щодо якості розмінування;
17) утилізація (знищення) надлишкових боєприпасів - проведення підготовчих, організаційних, наукових, технічних, виробничих та інших робіт, спрямованих на безпечну для життя та довкілля зміну якісних, фізичних, хімічних та інших властивостей надлишкових боєприпасів для унеможливлення використання їх за призначенням, у тому числі утилізація (знищення) методом підриву (спалювання), випалювання вибухових речовин із корпусів боєприпасів, результатом яких є отримання виробів спецхімії, вибухо- та пожежонебезпечних елементів, металобрухту, вторинної сировини, що можуть бути використані в національній економіці;
18) фахівці з розмінування - фізичні особи, які володіють спеціальними знаннями і навичками та мають відповідну кваліфікацію щодо проведення робіт з розмінування;
( Пункт 18 частини першої статті 1 в редакції Закону № 911-IX від 17.09.2020 )
19) якість розмінування - відповідність виконаних заходів вимогам національних стандартів протимінної діяльності з урахуванням вимог держави щодо безпеки життя і здоров’я населення.
2. Інші терміни у цьому Законі вживаються у значеннях, визначених національними та міжнародними стандартами, введеними в дію відповідно до законодавства України.
Стаття 2. Правова основа протимінної діяльності в Україні
1. Правову основу протимінної діяльності становлять Конституція України, положення міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, цей Закон та інші закони України, постанови Верховної Ради України, прийняті відповідно до Конституції та законів України, укази Президента України, акти Кабінету Міністрів України, а також інші нормативно-правові акти, що приймаються на виконання законів України.
2. В Україні діють нормативні документи у сфері протимінної діяльності (національні стандарти), що розробляються з урахуванням положень міжнародних стандартів протимінної діяльності та чинного законодавства і є обов’язковими в ході виконання заходів з протимінної діяльності.
( Стаття 2 в редакції Закону № 911-IX від 17.09.2020 )
Стаття 3. Цілі та засади протимінної діяльності в Україні
1. Основними цілями протимінної діяльності в Україні є:
1) зменшення ризиків, які можуть виникати внаслідок підриву вибухонебезпечних предметів, до безпечного для життя і здоров’я населення рівня, що дасть змогу використовувати природні ресурси очищених від вибухонебезпечних предметів територій у господарських цілях;
2) мінімізація та відвернення загроз настання нещасних випадків від несанкціонованого поводження з вибухонебезпечними предметами;
3) зниження соціальної напруженості серед населення, яке проживає на територіях або поблизу територій, забруднених вибухонебезпечними предметами;
4) збереження і забезпечення відтворення унікальних екосистем у межах територій, забруднених вибухонебезпечними предметами, без залучення додаткових інвестицій.
2. Основними засадами протимінної діяльності в Україні є:
1) пріоритетність захисту прав, законних інтересів, життя і здоров’я людини, довкілля, ресурсів держави та забезпечення національної безпеки при здійсненні заходів у сфері протимінної діяльності;
2) забезпечення верховенства права у сфері протимінної діяльності;
3) додержання законності у сфері протимінної діяльності;
4) забезпечення рівності прав суб’єктів господарювання у сфері протимінної діяльності;
5) державне регулювання у сфері протимінної діяльності;
6) державна підтримка протимінної діяльності, залучення національних і іноземних інвестицій та допомоги у сфері протимінної діяльності;
7) послідовність формування державної політики у сфері протимінної діяльності;
8) ефективне використання науково-технічного потенціалу України у сфері протимінної діяльності в інтересах національної економіки та безпеки населення;
9) запобігання проявам корупції у сфері протимінної діяльності;
10) забезпечення відкритості і доступності інформації у сфері протимінної діяльності;
11) забезпечення демократичного контролю у сфері протимінної діяльності;
12) сприяння міжнародному співробітництву, збереження та розвиток міжнародних зв’язків у сфері протимінної діяльності з урахуванням національних інтересів.
Стаття 4. Національні інтереси України у сфері протимінної діяльності
1. Державна політика України у сфері протимінної діяльності визначається та реалізується на основі пріоритетності національних інтересів України у сфері протимінної діяльності.
2. Національними інтересами України у сфері протимінної діяльності є:
1) забезпечення безпеки населення та його життєдіяльності;
2) мінімізація негативного впливу вибухонебезпечних предметів, їх знешкодження, видалення, знищення та утилізації на довкілля та господарську діяльність;
3) запобігання виникненню надзвичайних ситуацій, пов’язаних із небезпекою вибухонебезпечних предметів, загибелі та травмуванню людей внаслідок таких подій;
4) забезпечення гарантій реалізації права людини і громадянина на достовірну інформацію про наявність загрози для життя і здоров’я на територіях та об’єктах, забруднених та (або) імовірно забруднених вибухонебезпечними предметами;
5) додержання та виконання міжнародних зобов’язань України у сфері протимінної діяльності.
( Пункт 6 частини другої статті 4 виключено на підставі Закону № 911-IX від 17.09.2020 )
Стаття 5. Основні складові протимінної діяльності в Україні
1. Основними складовими протимінної діяльності в Україні є:
1) інформування про небезпеки від вибухонебезпечних предметів та навчання з попередження ризикам, пов’язаним із вибухонебезпечними предметами;
2) розмінування (гуманітарне розмінування);
3) надання допомоги постраждалим особам та здійснення заходів щодо їх реабілітації;
4) знищення надлишкових боєприпасів, боєприпасів непридатних для подальшого використання та зберігання, а також боєприпасів, що підлягають знищенню відповідно до міжнародних зобов’язань;
5) агітаційно-просвітницька робота щодо незастосування протипіхотних мін.
( Стаття 5 в редакції Закону № 911-IX від 17.09.2020 )
Стаття 6. Об’єкти та суб’єкти протимінної діяльності
1. Об’єктами протимінної діяльності є:
1) вибухонебезпечні предмети, що підпадають під дію цього Закону;
2) обладнання та процеси, що використовуються у сфері протимінної діяльності;
3) імовірно забруднені та забруднені вибухонебезпечними предметами території, акваторії та об’єкти інфраструктури.
2. Суб’єктами протимінної діяльності є:
1) національний орган з питань протимінної діяльності;
2) уповноважені органи виконавчої влади у сфері протимінної діяльності, місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування;
3) центр протимінної діяльності та центр гуманітарного розмінування;
4) оператори протимінної діяльності.
( Стаття 6 в редакції Закону № 911-IX від 17.09.2020 )
Стаття 7. Фахівці з розмінування
1. Заходи з розмінування виконуються із залученням фахівців з розмінування, вимоги до яких визначаються національними стандартами.
2. Життя, здоров’я та працездатність фахівців у сфері протимінної діяльності, які залучаються операторами протимінної діяльності до виконання заходів у сфері протимінної діяльності, можуть бути застраховані за класом страхування 1, визначеним статтею 4 Закону України "Про страхування". Порядок та умови такого страхування можуть визначатися національним органом з питань протимінної діяльності за погодженням з Національним банком України.
( Частина друга статті 7 в редакції Закону № 1909-IX від 18.11.2021 )
3. Фахівці з розмінування, винні у порушенні законодавства у сфері протимінної діяльності, несуть відповідальність згідно із законом.
( Стаття 7 в редакції Закону № 911-IX від 17.09.2020 )
Стаття 8. Джерела фінансування протимінної діяльності
1. Фінансування заходів протимінної діяльності здійснюється у межах бюджетних призначень, затверджених законом про Державний бюджет України на відповідний рік, коштів місцевих бюджетів, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, а також за рахунок інших джерел фінансування, не заборонених законодавством.
2. Для фінансування заходів протимінної діяльності можуть залучатися фінансові ресурси донорів, включаючи міжнародну технічну допомогу, поворотну та безповоротну фінансову допомогу міжнародних організацій, благодійну допомогу, а також інші види допомоги, не заборонені законодавством України.
Залучені від донорів фінансові ресурси зараховуються у спеціальний фонд державного бюджету за відповідними бюджетними програмами, крім випадку, передбаченого абзацом третім цієї частини.
Фінансові ресурси, що надаються донорами безпосередньо операторам протимінної діяльності (крім організацій, установ та підприємств, які повністю або частково утримуються (фінансуються) за рахунок бюджетних коштів) з метою виконання заходів у сфері протимінної діяльності на території України, зарахуванню до державного бюджету не підлягають та використовуються такими операторами за напрямами, погодженими з національним органом з питань протимінної діяльності.
( Абзац третій частини другої статті 8 із змінами, внесеними згідно із Законом № 911-IX від 17.09.2020 ) ( Частина друга статті 8 в редакції Закону № 2706-VIII від 25.04.2019 ) ( Частину третю статті 8 виключено на підставі Закону № 911-IX від 17.09.2020 )
4. Замість прямого фінансування донори можуть здійснювати фінансування заходів протимінної діяльності в натуральній формі. Фінансування в натуральній формі може включати в себе направлення спеціалістів, надання обладнання, матеріалів, засобів для виконання національної програми протимінної діяльності.
5. Заходи з протимінної діяльності, що здійснюються уповноваженими підрозділами центральних органів виконавчої влади, фінансуються за рахунок бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України на відповідний рік для таких центральних органів виконавчої влади.
Стаття 9. Облік операторів протимінної діяльності
1. Порядок обліку суб’єктів господарювання і неприбуткових підприємств, установ та організацій, які мають право на провадження видів господарської діяльності у сфері протимінної діяльності та отримали сертифікат відповідності у встановленому законодавством порядку, його ведення та доступу до відомостей обліку операторів протимінної діяльності визначається Кабінетом Міністрів України.
( Стаття 9 в редакції Закону № 911-IX від 17.09.2020 )
Стаття 10. Допомога постраждалим особам
1. Допомога постраждалим особам включає в себе надання медичної, психологічної, професійної та соціальної допомоги з метою зменшення наслідків ушкоджень, спричинених вибухонебезпечними предметами.
2. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, забезпечує організацію надання медичної допомоги та медичного обслуговування постраждалим особам.
3. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, трудових відносин, соціального захисту населення, забезпечує:
1) надання постраждалим особам одноразової компенсації за шкоду, заподіяну здоров’ю, та щорічної допомоги на оздоровлення у сумі, порядок призначення і виплати якої встановлюється Кабінетом Міністрів України;
2) проходження постраждалими особами безоплатної психологічної, медико-психологічної реабілітації у відповідних центрах з відшкодуванням вартості проїзду до таких центрів і назад та вартості проживання протягом проходження реабілітації (у разі, якщо проживання не надається);
3) позачергове обов’язкове забезпечення постраждалих дітей місцями у закладах дошкільної освіти незалежно від відомчої підпорядкованості;
4) виплати постраждалій дитині у підвищеному розмірі державної соціальної допомоги, призначеної дітям з інвалідністю віком до 18 років відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю".
( Стаття 10 в редакції Закону № 911-IX від 17.09.2020 )
Стаття 11. Передача відповідальності щодо очищеної території
1. Після проходження процедури передачі відповідальності щодо очищеної території від операторів протимінної діяльності до місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування держава шляхом видачі сертифіката бере на себе повну відповідальність за відсутність на відповідній території ризиків, пов’язаних із вибухонебезпечними предметами. Повноваження щодо видачі сертифіката покладаються на центр протимінної діяльності та центр гуманітарного розмінування.
2. Порядок передачі відповідальності щодо очищеної території від операторів протимінної діяльності до місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування визначається нормативними документами у сфері протимінної діяльності (національними стандартами з протимінної діяльності).
3. Контроль якості розмінування територій, які підлягають передачі від операторів протимінної діяльності до місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, здійснюється акредитованим органом інспектування на безоплатній основі.
( Стаття 11 в редакції Закону № 911-IX від 17.09.2020 )
Розділ II.
( Розділ II виключено на підставі Закону № 911-IX від 17.09.2020 )
Розділ III
ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ ТА УПРАВЛІННЯ У СФЕРІ ПРОТИМІННОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Стаття 18. Державне регулювання та управління у сфері протимінної діяльності
1. Державне регулювання та управління у сфері протимінної діяльності здійснюються шляхом:
1) формування, погодження, затвердження та виконання національних програм протимінної діяльності;
2) погодження, затвердження і виконання національних стандартів, розроблених з урахуванням положень міжнародних стандартів у сфері протимінної діяльності;
3) розроблення концептуальних основ державної політики у галузі дослідження та впровадження заходів протимінної діяльності в інтересах безпеки населення;
4) підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації фахівців у сфері протимінної діяльності та розмінування;
5) запровадження порядку акредитації операторів протимінної діяльності та моніторингу відповідності вимогам акредитації;
6) запровадження ефективного управління інформацією у сфері протимінної діяльності;
7) здійснення контролю та забезпечення якості виконання заходів у сфері протимінної діяльності.
Стаття 19. Повноваження Верховної Ради України у сфері протимінної діяльності
1. Верховна Рада України у сфері протимінної діяльності:
1) приймає, змінює та скасовує закони, що стосуються протимінної діяльності;
2) затверджує головні напрями протимінної діяльності України;
3) затверджує національну програму протимінної діяльності;
4) щороку заслуховує звіт про хід виконання національної програми протимінної діяльності;
5) здійснює парламентський контроль у відповідній сфері;
6) приводить чинне законодавство України у відповідність із національними стандартами, розробленими з урахуванням положень міжнародних стандартів протимінної діяльності.
Стаття 20. Повноваження Кабінету Міністрів України у сфері протимінної діяльності
1. Кабінет Міністрів України у сфері протимінної діяльності:
1) забезпечує проведення державної політики у сфері протимінної діяльності, здійснює державне регулювання у цій сфері;
2) забезпечує розроблення та виконання державних програм у сфері протимінної діяльності;

................
Перейти до повного тексту