- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 1 квітня 2005 р. N 260 Київ |
Про затвердження Державної програми "Контрабанді - СТОП" на 2005-2006 роки
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
N 544 від 19.04.2006 )
Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Затвердити Державну програму "Контрабанді - СТОП" на 2005-2006 роки (далі - Програма), що додається.
2. Визнати такими, що втратили чинність:
постанову Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2002 р.
N 1240 "Про затвердження Програми протидії контрабанді та захисту внутрішнього ринку на 2002-2005 роки" (Офіційний вісник України, 2002 р., N 35, ст. 1648);
пункт 98 змін, що вносяться до актів Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 4 вересня 2003 р.
N 1402 (Офіційний вісник України, 2003 р., N 37, ст. 1981);
постанову Кабінету Міністрів України від 10 грудня 2003 р.
N 1888 "Про доповнення Програми протидії контрабанді та захисту внутрішнього ринку на 2002-2005 роки" (Офіційний вісник України, 2003 р., N 51, ст. 2666).
3. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, відповідальним за виконання заходів Програми, щокварталу до 20 числа місяця, що настає за звітним періодом, інформувати Кабінет Міністрів України про стан виконання Програми.
Прем'єр-міністр України | Ю.ТИМОШЕНКО |
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 1 квітня 2005 р. N 260
ДЕРЖАВНА ПРОГРАМА
"Контрабанді - СТОП" на 2005-2006 роки
Загальна частина
Аналіз стану боротьби з контрабандою свідчить про те, що, незважаючи на комплекс здійснених органами виконавчої влади заходів, вона продовжує поширюватись, а пов'язані з нею негативні процеси набувають дедалі витонченіших форм, що завдає значної шкоди економіці України, негативно впливає на криміногенну ситуацію в державі.
Мають місце факти незаконного звільнення товарів від митного оформлення, їх ввезення на митну територію України під виглядом транзиту, переміщення товарів через митний кордон поза пунктами пропуску, недекларування та приховання предметів від митного контролю шляхом подання митному органу документів, що містять неправдиві відомості стосовно вартості товару, кількості вантажу, країни його походження, відправника товару тощо. При цьому активно використовуються фіктивні фірми або такі, що перебувають на обліку як учасники зовнішньоекономічної діяльності, але без укладення відповідних контрактів.
Найбільшою є питома вага контрабандної продукції на ринку автомобілів, аудіо-, відеотехніки, комп'ютерної та побутової техніки, виробів легкої промисловості, продуктів харчування (насамперед цукру та м'ясної продукції), тютюну, алкогольних напоїв, нафтопродуктів, ювелірних виробів.
Визначальними факторами поширення контрабанди є:
існування економічних передумов;
недостатня ефективність митного і прикордонного контролю;
недосконалість нормативно-правової бази у сфері регулювання імпорту та боротьби з контрабандою;
необлаштування державного кордону з державами СНД;
високі ставки ввізного мита, акцизного збору та податку на додану вартість під час імпорту;
неоднакове податкове навантаження на суб'єктів господарювання;
наявність значної різниці між світовими і внутрішніми цінами на окремі групи товарів;
корупція в митних органах, органах охорони державного кордону, інших правоохоронних та контролюючих органах;
відсутність належного контролю за реалізацією товарів на внутрішньому ринку;
недосконалість обміну інформацією між державними органами, що здійснюють контроль за зовнішньоекономічною діяльністю.
Протиправній діяльності сприяють насамперед високі ставки ввізного мита, акцизних зборів та податку на додану вартість. Практично кожна ставка ввізного мита, яка перевищує 10-15 відсотків митної вартості, робить імпорт неефективним і в разі попиту на цю продукцію на ринку провокує суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності до пошуку схем ввезення, які не передбачають сплату ввізного мита, акцизних зборів та податку на додану вартість. Така продукція на національному ринку є більш конкурентоспроможною, ніж аналогічна продукція національного походження. У зв'язку з цим зниження ставок ввізного мита, акцизного збору та податку на додану вартість створить належні умови для діяльності на національних ринках, усуне передумови для нелегального імпорту та переорієнтує товаропотоки в легальний обіг.
Проблемою залишається фінансування заходів, спрямованих на розбудову державного кордону і розвиток митних органів. Із затверджених у державному бюджеті обсягів асигнувань за останні два роки недофінансовано 183,5 млн. гривень, що не дало змогу задовольнити нагальні потреби та виконати відповідні державні програми. Через нестачу коштів повільними темпами здійснюється будівництво та облаштування пунктів пропуску через державний кордон, залишається незадовільним забезпечення митних органів та органів охорони державного кордону технічними засобами контролю. Так, середня забезпеченість митних органів технічними засобами контролю становить 29 відсотків потреби, а моральне та фізичне їх зношення - 71 відсоток.
Програма дій, спрямованих на підтримання режиму державного кордону України і прикордонного режиму, розвиток Прикордонних військ України та митних органів України, на період до 2005 року, затверджена Указом Президента України від 16 листопада 2000 р.
N 1241, недофінансована на 282,2 млн. гривень. З передбачених 37 автомобільних пунктів пропуску через державний кордон збудовано лише 3.
Особливу роль у поширенні контрабанди відіграє людський фактор. За інформацією правоохоронних органів, переважна більшість злочинів, пов'язаних з незаконним переміщенням вантажів через державний кордон, скоюється з використанням корумпованих зв'язків з посадовими особами митних органів, органів охорони державного кордону та інших контролюючих органів. Найпоширенішими протиправними діями є:
незаконне звільнення вантажів від митного огляду;
оформлення документів про вивезення за межі території держави товарів, що мали переміщуватися через територію України транзитом, але були реалізовані в Україні;
опломбування транспортних засобів без огляду вантажу;
оформлення подвійних митних документів;
заниження митної вартості товару;
здійснення митного оформлення неіснуючих або з навмисно завищеною вартістю вантажів на експорт, що дає змогу незаконно відшкодовувати з державного бюджету податок на додану вартість.
Мета Програми
Метою Програми є проведення державної політики, спрямованої на здійснення заходів із запобігання і боротьби з контрабандою, забезпечення системного підходу до захисту внутрішнього ринку від контрабандних товарів і підтримки вітчизняних товаровиробників, вирішення питань наповнення державного бюджету та створення сприятливих умов для розвитку економіки.
Шляхи і способи розв'язання проблеми поширення контрабанди
Для розв'язання завдань з протидії контрабанді передбачається:
1) внесення змін до законів з питань оподаткування з метою оптимізації ставок ввізного мита, акцизного збору, податку на додану вартість з урахуванням забезпечення необхідного рівня захисту внутрішнього ринку:
перегляд надмірно високих ставок ввізного мита з метою виведення певних груп товарів з тіньового обігу;
уніфікація ставок ввізного мита на ідентичні та подібні товари з метою уникнення надмірної деталізації та запобігання зловживанням;
перегляд ставок акцизного збору та податку на додану вартість на товари, що імпортуються, з метою встановлення їх обґрунтованого рівня;
створення рівних умов господарювання для імпортерів у частині перегляду окремих податкових пільг під час ввезення товарів на митну територію України;
вжиття заходів для недопущення надання пільг виробникам, які використовують ввезені на пільгових умовах товари не за призначенням;
2) удосконалення процедури митного оформлення товарів:
спрощення процедури митного оформлення товарів;
скорочення та уніфікація переліку документів, необхідних для митного оформлення товарів;
запровадження митними органами електронного декларування товарів, електронного оформлення книжки МДП;
3) завершення процесу демаркації державного кордону:
облаштування державного кордону з Республікою Білорусь, Республікою Молдова та Російською Федерацією;
удосконалення оснащення прикордонної та митної інфраструктури;
оптимізація кількості пунктів пропуску через державний кордон;
4) удосконалення механізму функціонування пунктів пропуску через державний кордон:
забезпечення пунктів пропуску через державний кордон відповідним обладнанням, зокрема встановлення систем спостереження та електронного зчитування номерних знаків транспортних засобів, електронних ваг та спеціальних рентгенівських установок для сканування транспортних засобів і вантажів, іншого високотехнологічного устатковання;
скорочення кількості контролюючих органів у пунктах пропуску через державний кордон, усунення їх розпорошеності шляхом передачі функцій попереднього документального контролю митним органам та прикордонній службі;
створення системи оформлення документів на митному кордоні за принципом "єдиний офіс";
створення мережі вантажних митних комплексів на митному кордоні та найбільших залізничних вузлових станціях;
5) створення інтегрованої інформаційної системи обліку переміщення товарів через державний кордон для забезпечення відстеження руху товарів і даних на їх митне оформлення в режимі реального часу з наданням доступу до неї відповідним правоохоронним та контролюючим органам;
6) удосконалення обміну інформацією між заінтересованими державними органами:
створення системи обміну інформацією про стан розрахунків за зовнішньоекономічними договорами (контрактами) щодо окремих суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, які допустили порушення законодавства;
запровадження автоматизованого обліку транспортних засобів, що перетинають державний кордон, у тому числі в режимі транзиту, запровадження обміну інформацією між Держмитслужбою та МВС щодо їх митного оформлення та реєстрації в органах МВС з наданням доступу до цієї інформації заінтересованим державним органам;
створення системи обміну інформацією між Держмитслужбою та Мінтрансзв'язку (спільної бази даних) щодо переміщуваних через митний кордон України контейнерів у морських портах і на залізницях.
Фінансове забезпечення
Фінансове забезпечення виконання Програми здійснюється за рахунок коштів державного бюджету.
Для виконання заходів щодо протидії контрабанді, зазначених у додатку 1, необхідно близько 240,5 млн. гривень, у тому числі для облаштування пунктів пропуску через державний кордон та придбання технічних засобів для здійснення митного контролю у 2005 році - 55,78 млн., 2006 році - 74,27 млн. гривень. Фінансово-економічне обґрунтування заходів з облаштування державного кордону, удосконалення прикордонної та митної інфраструктури, оснащення прикордонних і митних постів технічними і спеціальними засобами та відповідні розрахунки наведено у додатках 2-6. Загальнодержавний рівень проблеми протидії контрабанді зумовлює обов'язковість централізованого бюджетного фінансування зазначених заходів.
Очікувані результати
Виконання Програми дасть змогу досягти таких результатів:
усунення економічних передумов для контрабандної діяльності;
підвищення ефективності митного і прикордонного контролю;
зменшення обсягів контрабандної діяльності шляхом переорієнтації контрабандного ввезення товарів у легальний обіг;
вдосконалення інформаційної взаємодії заінтересованих державних органів.
Контроль за виконанням Програми
Контроль за виконанням Програми здійснює Кабінет Міністрів України.
Міністерства, інші центральні органи виконавчої влади щокварталу подають Кабінетові Міністрів України звіт про хід виконання Програми.
Контроль за використанням бюджетних коштів, спрямованих на забезпечення виконання Програми, здійснюється у порядку, встановленому бюджетним законодавством.
Додаток 1
до Програми
ЗАХОДИ
щодо протидії контрабанді на 2005-2006 роки
1. Розробити проекти Законів України:
Про внесення змін до Митного кодексу України в частині чіткого визначення обставин, за яких повинне застосовуватися стягнення у вигляді конфіскації товарів за порушення митних правил (статті 336, 339, 340, 348 - 353).
Мінфін, Держмитслужба, СБУ,
Мін'юст разом з Радою
імпортерів при Кабінеті
Міністрів України.
До 1 травня 2005 року;
Про внесення змін до Законів України "Про державну підтримку сільського господарства" та "Про операції з давальницькою сировиною у зовнішньоекономічних відносинах", в яких передбачити здійснення операцій з давальницькою сировиною у зовнішньоекономічних відносинах стосовно товарів, що належать до 1-24 групи
УКТЗЕД , лише за умови вивезення готової продукції за межі митної території України.
Мінекономіки, Мінагрополітики,
Державна податкова адміністрація,
Держмитслужба, Мін'юст разом з
Радою імпортерів при Кабінеті
Міністрів України.
До 1 травня 2005 року;
Про визначення умов і механізму заохочення громадян, які виявили та припинили факти контрабанди чи порушення митних правил або поінформували про них правоохоронні органи.
Мінфін, Мін'юст, Мінекономіки,
Держмитслужба, СБУ, Адміністрація
Держприкордонслужби, Державна
податкова адміністрація, МВС, МОЗ,
МНС, Мінагрополітики разом з Радою
імпортерів при Кабінеті Міністрів
України.
До 1 травня 2005 року.
2. Розробити і затвердити методику планування доходів державного бюджету, надходження яких забезпечує Держмитслужба.
Мінфін, Держмитслужба.
До 1 липня 2005 року.
3. Внести на розгляд Кабінету Міністрів України пропозиції щодо введення мораторію на прийняття нормативно-правових актів стосовно надання податкових пільг і відстрочок з виконання податкових зобов'язань під час ввезення товарів на митну територію України.
Мінфін, Державна податкова
адміністрація, Мінекономіки,
Мін'юст, Мінпромполітики,
Держмитслужба.
До 1 травня 2005 року.
4. Вивчити питання та внести на розгляд Кабінету Міністрів України пропозиції стосовно доцільності запровадження штрафних санкцій до платників податку на додану вартість на суму, визначену в податковому векселі, що оформлений під час ввезення давальницької сировини на митну територію України, у разі реалізації готової продукції в Україні.
Мінфін, Мінекономіки, Державна
податкова адміністрація,
Держмитслужба, Мінпромполітики,
Мін'юст разом з Радою імпортерів
при Кабінеті Міністрів України.
До 1 травня 2005 року.
5. Провести аналіз законодавства з питань контролю за реалізацією товарів на внутрішньому ринку і за його результатами підготувати для розгляду Кабінетом Міністрів України пропозиції стосовно внесення змін до відповідних нормативно-правових актів, спрямованих на запобігання обігу в державі контрабандної та контрафактної продукції.
Мінфін, Мінекономіки, Державна
податкова адміністрація,
Держмитслужба, МВС,
Мінпромполітики, Мін'юст разом з
Радою імпортерів при Кабінеті
Міністрів України.
До 1 травня 2005 року.
6. З метою удосконалення митно-тарифного регулювання в частині уніфікації ставок ввізного мита на ідентичні та подібні товари, усунення їх надмірної деталізації, зменшення ставок ввізного мита розробити проект Закону України "Про внесення змін до Митного тарифу України".
Мінекономіки, Мінпромполітики,
Мінфін, Державна податкова
адміністрація, Держмитслужба,
Мін'юст разом з Радою імпортерів
при Кабінеті Міністрів України.
До 1 липня 2005 року.
7. З метою удосконалення процедури контролю товарів у пунктах пропуску через державний кордон, уникнення дублювання функцій контролюючих органів розробити пропозиції щодо законодавчого врегулювання питань здійснення попереднього документального контролю у цих пунктах митними органами та органами охорони державного кордону, а також запровадження контролю за принципом "єдиний офіс".
Мінфін, Держмитслужба,
Адміністрація Держприкордонслужби,
Мінтрансзв'язку, Мінкультури,
Мінагрополітики, СБУ, МОЗ,
Мінприроди, Мінекономіки, Мін'юст
разом з Радою імпортерів при
Кабінеті Міністрів України.
До 1 жовтня 2006 року.
8. Запровадити електронне декларування товарів та електронне оформлення книжок МДП.
Мінфін, Держмитслужба,
Мінекономіки, СБУ, Мін'юст
разом з Радою імпортерів при
Кабінеті Міністрів України.
До 1 січня 2006 року.
9. Удосконалити систему контролю за транзитом високоліквідних товарів, що переміщуються нерезидентами.
Мінфін, Держмитслужба,
Адміністрація
Держприкордонслужби, СБУ, МВС,
Державна податкова адміністрація,
Мінекономіки, Мін'юст разом з
Радою імпортерів при Кабінеті
Міністрів України.
Протягом 2006 року.
10. З метою удосконалення системи обміну інформацією між центральними органами виконавчої влади з питань контролю за зовнішньоекономічною діяльністю, зокрема про стан розрахунків за зовнішньоекономічними операціями, підготувати проекти відповідних нормативно-правових актів, у тому числі щодо внесення змін у Закони України "Про державну податкову службу" і "Про банки і банківську діяльність".
Мінфін, Державна податкова
адміністрація, Держмитслужба,
Мінекономіки, СБУ, МВС,
Мін'юст разом з Національним
банком.
До 1 липня 2005 року.
11. Підготувати пропозиції щодо законодавчого врегулювання питань усунення підґрунтя для створення і діяльності фіктивних суб'єктів господарської діяльності у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Мінфін, Державна податкова
адміністрація, Мінекономіки,
СБУ, МВС, Мін'юст.
До 1 січня 2006 року.
12. Розробити за результатами аналізу обґрунтування ставок ввізного мита та внести на розгляд Кабінету Міністрів України пропозиції щодо удосконалення
Митного тарифу України та
УКТЗЕД з урахуванням домовленостей у рамках переговорного процесу стосовно вступу України до СОТ.
Мінекономіки, Мінфін, Державна
податкова адміністрація,
Мінпромполітики, Держмитслужба
разом з Радою імпортерів при
Кабінеті Міністрів України.
До 1 вересня 2005 року.
13. Провести аналіз законодавства у сфері обліку, зберігання, оцінки конфіскованого та іншого майна, що переходить у власність держави, і розпорядження ним. Внести на розгляд Кабінету Міністрів України проекти нормативно-правових актів про посилення контролю за оцінкою та реалізацією майна (зокрема цінностей), конфіскованого за рішеннями судів у справах про контрабанду та порушення митних правил.
Мін'юст, Мінекономіки,
Держмитслужба, Державна податкова
адміністрація, СБУ разом з Радою
імпортерів при Кабінеті
Міністрів України.
До 1 травня 2005 року.
14. Розглянути питання стосовно доцільності надання посадовим особам органів охорони державного кордону повноважень із складення протоколів про адміністративні правопорушення у разі виявлення поза місцем розташування митного органу дій, спрямованих на незаконне переміщення товарів через митний кордон України, де він збігається з державним кордоном. За результатами розгляду подати Кабінетові Міністрів України пропозиції про внесення змін до відповідних нормативно-правових актів.
Адміністрація Держприкордонслужби,
Держмитслужба, СБУ.
До 1 травня 2005 року.
15. Організувати систематичне проведення міжвідомчими мобільними групами з питань боротьби з контрабандою (у разі їх утворення Міжвідомчою координаційною радою з питань боротьби з контрабандою) спеціальних операцій, спрямованих на запобігання незаконному переміщенню товарів через митний кордон України, зокрема перевірки митних документів, митниць, митних постів, складів, баз тощо, митного оформлення, а в разі потреби переогляду товарів і транспортних засобів, особистого огляду громадян, затримання контрабандних товарів, викриття організаторів і корумпованих посадових осіб, які сприяють незаконному переміщенню через митний кордон України предметів контрабанди. Про результати роботи інформувати керівника зазначеної Ради.
СБУ, Держмитслужба, Адміністрація
Держприкордонслужби, Державна
податкова адміністрація, МВС разом
з Радою імпортерів при
Кабінеті Міністрів України.
Протягом 2006 року.
16. Утворити при спеціальних підрозділах по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю експертно-аналітичні групи для проведення моніторингу у сфері зовнішньоекономічної діяльності, здійснення контролю за товаропотоками і підготовки необхідних матеріалів для Міжвідомчої координаційної ради з питань боротьби з контрабандою та міжвідомчих мобільних груп з питань боротьби з контрабандою (у разі їх утворення зазначеною Радою).
СБУ, Держмитслужба, МВС, Державна
податкова адміністрація,
Держкомстат, Мінпромполітики,
Мінекономіки, Адміністрація
Держприкордонслужби.
До 1 травня 2005 року.
17. Для роботи з інформаційними базами даних митних і податкових органів, органів внутрішніх справ, охорони державного кордону, статистики, Мінекономіки, Мінтрансзв'язку утворити на базі спеціальних підрозділів по боротьбі з корупцією і організованою злочинністю абонентські пункти інформаційного обміну в режимі реального часу. Забезпечити укладення в разі потреби центральними органами виконавчої влади додаткових угод про обмін інформацією.
СБУ, Держмитслужба, МВС,
Державна податкова адміністрація,
Держкомстат, Мінекономіки,
Мінтрансзв'язку.
До 1 травня 2005 року.
18. Забезпечити проведення щокварталу митними органами порівняльного аналізу даних митної статистики України і суміжних держав та у разі потреби підписати відповідні міжвідомчі міжнародні договори. Про результати порівняльного аналізу інформувати експертно-аналітичні групи при спеціальних підрозділах по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю для використання під час проведення оцінки поточної ситуації та розроблення заходів щодо запобігання, виявлення, документування та припинення контрабанди.
Мінфін, Держмитслужба, МЗС.
Протягом 2006 року.
19. Вжити заходів для внесення до Мінекономіки подань про застосування в установленому порядку до підприємств, причетних до незаконного переміщення товарів через державний кордон та їх реалізації на внутрішньому ринку, спеціальних санкцій, передбачених статтею
37 Закону України
"Про зовнішньоекономічну діяльність".
У разі розгляду судами спорів, які виникають у зв'язку із застосуванням спеціальних санкцій відповідно до статті
37 Закону України
"Про зовнішньоекономічну діяльність", забезпечити представництво інтересів держави Мінекономіки та державними органами, які внесли подання про застосування санкцій.
Держмитслужба, СБУ, Державна
податкова адміністрація, МВС,
Мінекономіки.
Протягом 2006 року.
20. Вивчити результати роботи, проведеної в 2004 році суб'єктами господарської діяльності, з якими укладені договори про реалізацію конфіскованого майна. Розірвати в установленому порядку договори з тими суб'єктами, які допустили порушення законодавства.
Мін'юст, Державна податкова
адміністрація, Держмитслужба разом
з Радою імпортерів при
Кабінеті Міністрів України.
До 1 травня 2005 року.
21. Проаналізувати ефективність установлених строків зберігання товарів під митним контролем та внести у разі потреби пропозиції щодо зменшення їх обсягу.
Мінфін, Держмитслужба, Державна
податкова адміністрація разом з
Радою імпортерів при
Кабінеті Міністрів України.
До 1 травня 2005 року.
22. Організувати проведення спільних заходів з перевірки митних ліцензійних складів, складів тимчасового зберігання товарів, складів та ангарів військових частин, аеропортів, складських приміщень морських і річкових портів, складів і сховищ інших підприємств, особливо колишніх оптових баз і постачальницьких організацій, з метою виявлення місць накопичення, зберігання або перевантаження тютюнової та лікеро-горілчаної продукції, на якій відсутні вітчизняні марки акцизного збору, харчової продукції без маркування українською мовою на її упаковці, оргтехніки та товарів широкого вжитку іноземного виробництва, що ввезені в Україну з порушенням встановлених правил.
Мінфін, Державна податкова
адміністрація, МВС, СБУ,
Держмитслужба, Міноборони.
Протягом 2006 року.
23. Вжити заходів до посилення режиму зон митного контролю, розміщених поза пунктами пропуску через державний кордон, переглянути практику надання дозволів на перебування в них товарів, транспортних засобів і громадян, а також розташування будівель і споруд, проведення господарських робіт у пунктах пропуску через державний кордон.
................Перейти до повного тексту