1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг
(Відомості Верховної Ради (ВВР), 2018, № 43, ст.345)
Верховна Рада України
постановляє:
I. Внести зміни до таких законів України:
1. У Законі України "Про професійно-технічну освіту" (Відомості Верховної Ради України, 1998 р., № 32, ст. 215 із наступними змінами):
1) абзац другий статті 2 після слів "громадянам України" доповнити словами "у тому числі особам з особливими освітніми потребами";
2) у статті 3:
друге речення частини другої викласти в такій редакції: "Професійне (професійно-технічне) навчання передбачає формування і розвиток професійних компетентностей особи, необхідних для професійної діяльності за певною професією у відповідній галузі, забезпечення її конкурентоздатності на ринку праці та мобільності, перспектив її кар’єрного зростання впродовж життя";
доповнити частиною восьмою такого змісту:
"Інклюзивне професійне (професійно-технічне) навчання - система освітніх послуг для здобуття професії або професійних навичок особами з особливими освітніми потребами, гарантованих державою";
3) у статті 5:
частину другу після слів "у межах державного" доповнити словами "та/або регіонального";
після частини четвертої доповнити новою частиною такого змісту:
"Держава створює умови для здобуття професійної (професійно-технічної) освіти особами з особливими освітніми потребами з урахуванням їхніх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів, а також забезпечує виявлення та усунення факторів, що перешкоджають реалізації прав і задоволенню потреб таких осіб у сфері освіти".
У зв’язку з цим частини п’яту і шосту вважати відповідно частинами шостою і сьомою;
4) абзац шостий частини першої статті 8 після слів "учнів, слухачів" доповнити словами "у тому числі осіб з особливими освітніми потребами";
5) у частині першій статті 9:
після абзацу дев’ятого доповнити новим абзацом такого змісту:
"забезпечення навчання, професійної підготовки або перепідготовки осіб з особливими освітніми потребами із застосуванням видів та форм здобуття освіти, що враховують їхні потреби та індивідуальні можливості".
У зв’язку з цим абзаци десятий - дев’ятнадцятий вважати відповідно абзацами одинадцятим - двадцятим;
абзац одинадцятий після слів "учнів, слухачів" доповнити словами "у тому числі осіб з особливими освітніми потребами";
абзац вісімнадцятий доповнити словами "та/або регіональним";
6) статтю 12 доповнити частиною другою такого змісту:
"Заклади професійної (професійно-технічної) освіти можуть створювати у своєму складі інклюзивні групи для навчання осіб з особливими освітніми потребами";
7) статтю 14 доповнити частиною третьою такого змісту:
"Прийом до закладів професійної (професійно-технічної) освіти осіб з особливими освітніми потребами, яким не протипоказане навчання за обраним напрямом (спеціальністю), у разі складення вступних іспитів здійснюється поза конкурсом";
8) у статті 16:
у частині другій слова "видається відповідний документ про середню освіту встановленого зразка" замінити словами "видається відповідний документ про освіту встановленого зразка";
доповнити частиною шостою такого змісту:
"Особі з особливими освітніми потребами, яка опанувала курс професійно-технічного навчання в закладі професійної (професійно-технічної) освіти першого атестаційного рівня і успішно пройшла кваліфікаційну атестацію, присвоюється освітньо-кваліфікаційний рівень "кваліфікований робітник" з набутої професії відповідного розряду та видається свідоцтво про присвоєння робітничої кваліфікації";
9) статтю 17 доповнити частиною другою такого змісту:
"Будівлі, споруди і приміщення закладів професійної (професійно-технічної) освіти повинні відповідати вимогам доступності згідно з державними будівельними нормами і стандартами, у тому числі для осіб з особливими освітніми потребами";
10) у статті 22:
абзац шостий після слів "з урахуванням державного" доповнити словами "та/або регіонального";
абзац сьомий викласти в такій редакції:
"організація харчування здобувачів освіти з числа дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа, осіб з інвалідністю, осіб з особливими освітніми потребами та дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям" ;
11) у частині четвертій статті 24:
абзац п’ятий після слова "закладу" доповнити словом "освіти";
доповнити абзацом дванадцятим такого змісту:
"на підставі письмового звернення особи з особливими освітніми потребами, її батьків або законних представників в обов’язковому порядку утворює інклюзивні групи для навчання осіб з особливими освітніми потребами";
12) частини першу і третю статті 28 після слів "інструктора виробничого навчання" доповнити словами "асистента майстра виробничого навчання, асистента викладача";
13) статтю 32 доповнити частиною п’ятою такого змісту:
"Виконання вимог стандартів у сфері професійної освіти особами з особливими освітніми потребами забезпечується з урахуванням їхніх індивідуальних психічних, інтелектуальних, фізичних, сенсорних можливостей та у тій формі, яка для кожної особи є найбільш оптимальною";
14) у статті 34:
після частини четвертої доповнити новою частиною такого змісту:
"Освітні програми можуть мати корекційно-розвитковий складник для осіб з особливими освітніми потребами".
У зв’язку з цим частини п’яту і шосту вважати відповідно частинами шостою і сьомою;
доповнити частиною восьмою такого змісту:
"Для осіб з особливими освітніми потребами зміст та обсяг навчально-виробничого процесу, термін навчання визначаються робочими навчальними планами та робочими освітніми програмами закладу професійної (професійно-технічної) освіти, які за потреби можуть бути адаптовані для отримання знань, умінь та навичок відповідно до індивідуального навчального плану згідно з індивідуальною програмою розвитку";
15) у статті 36:
частину першу викласти в такій редакції:
"Здобувачі освіти (вихованці, учні, слухачі) закладу професійної (професійно-технічної) освіти є суб’єктами професійної (професійно-технічної) освіти";
у частині другійслова "основної або старшої загальноосвітньої школи" замінити словами "закладу загальної середньої освіти II-III ступенів";
16) у статті 37:
абзац четвертий частини першої доповнити словами "у тому числі за індивідуальною програмою розвитку для осіб з особливими освітніми потребами";
у частині другій слова "учнів, вихованців" замінити словами "здобувачам освіти";
доповнити частиною третьою такого змісту:
"Особи з особливими освітніми потребами, які потребують підвезення до закладу освіти і у зворотному напрямку, забезпечуються таким підвезенням за рахунок коштів місцевих бюджетів, у тому числі із забезпеченням доступності відповідного транспорту для осіб із порушеннями зору, слуху, опорно-рухового апарату та інших маломобільних груп населення";
17) частину четверту статті 38 після слів "за державним" доповнити словами "та/або регіональним";
18) у статті 39:
в абзаці першому частини п’ятої слова "може бути відрахований" замінити словами "можуть бути відраховані";
у частині шостій слова "може бути атестований" замінити словами "можуть бути атестовані";
19) статтю 41 після слів "позбавлені батьківського піклування" доповнити словами "особи з особливими освітніми потребами";
20) статтю 42 викласти в такій редакції:
"Стаття 42. Соціальний захист осіб з інвалідністю
Держава гарантує особам з інвалідністю, особам з особливими освітніми потребами професійну (професійно-технічну) освіту на рівні, що відповідає їхнім здібностям і можливостям. За інших рівних умов особи з інвалідністю та особи з особливими освітніми потребами мають переважне право на зарахування до закладу професійної (професійно-технічної) освіти.
Професійна підготовка або перепідготовка осіб з інвалідністю здійснюється за рахунок коштів державного та/або місцевого бюджетів у межах обсягів державного та/або регіонального замовлення з урахуванням медичних показань і протипоказань для подальшої трудової діяльності. Обрання форм і методів професійної підготовки здійснюється згідно з висновками спеціалістів медико-соціальної експертної комісії.
Професійна підготовка або перепідготовка осіб з особливими освітніми потребами здійснюється за рахунок коштів освітніх субвенцій, державного та місцевих бюджетів, інших джерел, не заборонених законодавством.
У професійному навчанні осіб з інвалідністю, осіб з особливими освітніми потребами поряд із традиційними формами допускається застосування альтернативних форм навчання.
Установлені відповідно до закону пенсія і стипендія виплачуються особам з інвалідністю, особам з особливими освітніми потребами у період навчання в повному обсязі.
Працевлаштування випускників із числа осіб з інвалідністю, осіб з особливими освітніми потребами здійснюється згідно із законодавством.
Діти з вадами слуху, зору, опорно-рухового апарату забезпечуються засобами індивідуальної корекції в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України";
21) абзац другий частини другої статті 44-1 після слів "за рахунок коштів" доповнити словами "освітніх субвенцій";
22) частину першу статті 45 після слів "інструктори виробничого навчання" доповнити словами "асистенти викладача, асистенти майстра виробничого навчання";
23) у статті 50:
частину другу після слів "обсягів державного" доповнити словами "та/або регіонального";
доповнити частиною одинадцятою такого змісту:
"Фінансування професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації осіб з особливими освітніми потребами здійснюється у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України";
24) у назві та тексті Закону слова "професійно-технічна освіта", "професійно-технічний навчальний заклад", "навчальний заклад", "вищий навчальний заклад", "учні, слухачі", "заклад і установа професійно-технічної освіти", "сфера освіти", "державна політика у сфері освіти", "навчальна програма", "директор", "професійно-технічне навчання" в усіх відмінках і числах замінити відповідно словами "професійна (професійно-технічна) освіта", "заклад професійної (професійно-технічної) освіти", "заклад освіти", "заклад вищої освіти", "здобувачі освіти", "заклад освіти та установа професійної (професійно-технічної) освіти", "сфера освіти і науки", "державна політика у сфері освіти і науки", "освітня програма", "керівник", "професійне (професійно-технічне) навчання" у відповідному відмінку і числі.
2. У Законі України "Про загальну середню освіту" (Відомості Верховної Ради України, 1999 р., № 28, ст. 230 із наступними змінами):
1) статтю 2 доповнити абзацом восьмим такого змісту:
"створення належних умов для здобуття освіти дітьми з особливими освітніми потребами з урахуванням їхніх індивідуальних потреб в умовах інклюзивного навчання";
2) частину першу статті 6 викласти в такій редакції:
"1. Громадянам України незалежно від раси, кольору шкіри, особливостей інтелектуального, соціального і фізичного розвитку, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, стану здоров’я, особливих освітніх потреб, місця проживання, складних життєвих умов, мовних або інших ознак забезпечується доступність і безоплатність здобуття повної загальної середньої освіти у державних і комунальних навчальних закладах";
3) статтю 7 доповнити частиною другою такого змісту:
"Дітям з особливими освітніми потребами забезпечується право на навчання за допомогою найбільш прийнятних для таких осіб методів і способів спілкування, зокрема, навчання жестовою мовою та рельєфно-крапковим шрифтом (шрифтом Брайля)";
4) частину третю статті 8 після абзацу першого доповнити новим абзацом такого змісту:
"Заклади загальної середньої освіти на підставі письмового звернення одного з батьків дитини з особливими освітніми потребами або її законних представників в обов’язковому порядку утворюють інклюзивні та/або спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами".
У зв’язку з цим абзаци другий - четвертий вважати відповідно абзацами третім - п’ятим;
5) частину другу статті 12 викласти в такій редакції:
"2. Термін навчання в закладах загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами встановлюється Кабінетом Міністрів України";
6) частину п’яту статті 16 доповнити абзацом третім такого змісту:
"Тривалість корекційно-розвиткових занять для дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних класах, становить: групове - 35-40 хвилин, індивідуальне - 20-25 хвилин";
7) доповнити статтею 16-1 такого змісту:
"Стаття 16-1. Інклюзивне навчання
1. Для навчання дітей з особливими освітніми потребами заклади загальної середньої освіти на підставі звернення батьків дитини або осіб, які їх замінюють, утворюють інклюзивні та/або спеціальні групи і класи.
2. Інклюзивне навчання - система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.
Організація інклюзивного навчання у державних і комунальних закладах загальної середньої освіти здійснюється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
3. Відповідно до індивідуальних особливостей освітньої діяльності для кожного учня з особливими освітніми потребами складається індивідуальна програма розвитку дитини - документ, що забезпечує індивідуалізацію навчання, визначає перелік необхідних психолого-педагогічних, корекційних потреб/послуг для розвитку дитини та розробляється групою фахівців з обов’язковим залученням батьків дитини з метою визначення конкретних навчальних стратегій і підходів до навчання.
Психолого-педагогічні послуги - комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку особи з особливими освітніми потребами, що передбачені індивідуальною програмою розвитку та надаються педагогічними працівниками закладів освіти, фахівцями інклюзивно-ресурсного центру.

................
Перейти до повного тексту