1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
Про підсумки парламентських слухань "Енергетична стратегія України на період до 2030 року"
Верховна Рада України відзначає, що проведені 18 квітня 2001 року відповідно до Постанови Верховної Ради України від 22 лютого 2001 року N 2274-III парламентські слухання "Енергетична стратегія України на період до 2030 року" сприятимуть створенню в Україні державної стратегії розвитку паливно-енергетичної сфери, що має стати основним засобом довготривалого, стабільного та повного забезпечення суспільно-економічних потреб у паливно-енергетичних ресурсах для досягнення та підтримки високих стандартів добробуту народу України за умов ефективного та екологічно безпечного енергокористування. Стрижнем енергетичної стратегії України повинні стати досягнення прогресу та сталого розвитку в критичних напрямах збалансування попиту та пропозиції паливно-енергетичних ресурсів, зміцнення екологічної та енергетичної безпеки, удосконалення ринкових відносин, інтеграції до міжнародної енергетичної сфери з перетворенням транзитних переваг у стратегічний ресурс.
Реалізовуючи конституційне право щодо формування основних засад енергетичної політики України, виходячи з розуміння того, що Енергетична стратегія України до 2030 року - це система широкомасштабних рішень і напрямів діяльності, послідовна реалізація яких дозволить досягнути основних цілей, що ставить перед собою держава щодо розвитку паливно-енергетичної сфери, Верховна Рада України
постановляє:
1. Схвалити рекомендації парламентських слухань "Енергетична стратегія України на період до 2030 року" (додаються).
2. З метою створення умов якнайшвидшого виходу з кризи енергетики України, впровадження сучасного стратегічного планування у паливно-енергетичній сфері та вдосконалення нормативно-правової бази з питань видобування, виробництва, постачання та споживання енергетичних ресурсів:
Кабінету Міністрів України:
1) розробити і затвердити в четвертому кварталі 2001 року Енергетичну стратегію України до 2030 року;
2) розробити і подати у I півріччі 2002 року на розгляд Верховної Ради України проект Національної енергетичної програми до 2020 року;
3) при розробці Енергетичної стратегії України до 2030 року та Національної енергетичної програми до 2020 року врахувати рекомендації, висловлені учасниками парламентських слухань, у тому числі приділити особливу увагу запровадженню механізмів її реалізації з урахуванням імовірної кон'юнктури зовнішніх та внутрішніх макропоказників;
4) разом з комітетами Верховної Ради України прискорити розробку проектів законів України:
про стратегічні національні інтереси в паливно-енергетичній сфері;
про державне управління об'єктами енергетики;
про внесення змін до законів України, які сприятимуть підтримці підприємств, що забезпечують розробку та виготовлення обладнання для реконструкції та модернізації енергетичних об'єктів України;
5) прискорити створення нормативно-правової бази щодо функціонування ядерної енергетики та промисловості, особливо з питань ядерної безпеки, власного неповного ядерно-паливного циклу;
Комітету Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки:
з метою створення цілісного законодавства, що системно регулює відносини в паливно-енергетичній та суміжних сферах з урахуванням стратегічних національних інтересів, разом з Кабінетом Міністрів України розробити проекти Кодексу енергокористування та Концепції енергетичного законодавства України, що регулюватиме послідовність підготовки законодавчих актів, змістовні вимоги до цих документів, пропозиції щодо внесення змін до цивільного, адміністративного і кримінального законодавства, пов'язаних з урахуванням особливостей функціонування та розвитку паливно-енергетичної сфери.
3. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на Комітет Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки.
Голова Верховної Ради України І.ПЛЮЩ
м. Київ, 24 травня 2001 року
N 2455-III
Схвалено Постановою
Верховної Ради України
від 24 травня 2001 року
N 2455-III
РЕКОМЕНДАЦІЇ
парламентських слухань "Енергетична стратегія України на період до 2030 року"
I. Заслухавши й обговоривши доповіді Міністра палива та енергетики України Сташевського С.Т., Голови Комітету Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки Гудими О.М., учасники парламентських слухань "Енергетична стратегія України на період до 2030 року" відзначають:
1. Природні паливно-енергетичні ресурси, геоекономічне становище і створений виробничий, науково-технічний і кадровий потенціал у паливно-енергетичній сфері є вагомим національним надбанням України. Проте за рахунок власних енергоносіїв потреби країни можуть бути задоволені лише на 50 відсотків.
2. Необхідність збереження і примноження зазначеного надбання, імпортування значної частини паливно-енергетичних ресурсів, зміцнення енергетичної безпеки України, інтенсифікації розвитку паливно-енергетичної сфери, управління ефективністю енергокористування тощо створюють комплекс проблем, для вирішення яких потрібна активна енергетична політика та науково обгрунтована енергетична стратегія.
Прийнята в 1996 році Національна енергетична, програма до 2010 року не має дійових за сучасних умов механізмів реалізації, зокрема реального фінансового забезпечення. Сьогодні становище у паливно-енергетичній сфері України близьке до критичного. Особливу тривогу викликають скорочення інвестиційних ресурсів і капіталовкладень, недостатній приріст ресурсної бази в нафтогазовій галузі і зниження обсягів видобутку власних нафти і природного газу, неплатежі за використані енергоресурси тощо.
Зберігається висока енергоємність валового внутрішнього продукту України. У країні продовжує існувати вкрай нераціональна структура паливно-енергетичного балансу, орієнтована на переважне використання природного газу. Не вжито дійових заходів щодо підвищення ефективності використання газу, розширення впровадження і розвитку сучасних вугільних технологій, альтернативних і відновлюваних джерел енергії.
Енергетична стратегія має деталізувати енергетичну політику в нових економічних умовах як органічну складову економічної політики України в цілому з досягненням необхідного рівня енергетичної безпеки. У соціальній сфері Енергетична стратегія України має забезпечити прийнятні життєві стандарти для всіх категорій населення і гідне місце України у світовому економічному співтоваристві.
Розвиток паливно-енергетичної сфери має бути узгоджений з параметрами економічного розвитку України на тривалий період. Виходячи з цього в Енергетичній стратегії слід передбачити потреби країни в паливно-енергетичних ресурсах, необхідних для забезпечення прогнозованого економічного зростання, з урахуванням структурних і технологічних трансформацій, прогноз розвитку галузей паливно-енергетичної сфери. Для здійснення зазначених перетворень необхідно визначити ефективні джерела та дійові механізми їх фінансового забезпечення.
Головним засобом досягнення цілей і реалізації пріоритетів Енергетичної стратегії є державний вплив на формування взаємовідносин суб'єктів, що повинно здійснюватися, зокрема шляхом:
цінової, тарифної, податкової і митної політики, спрямованої на врегулювання рівнів і співвідношення внутрішніх цін на паливо та енергію; захист вітчизняного товаровиробника та внутрішнього енергетичного ринку України; зниження податкового тиску в галузях паливно-енергетичної сфери; ліквідацію перехресного субсидування по всіх галузях економіки; раціоналізацію структури і рівня цін та тарифів, що забезпечують, з одного боку, ефективне функціонування енергетики, а з другого - фінансове прийнятне енергозабезпечення споживачів; на створення однакових конкурентних умов для всіх виробників енергоресурсів, стимулювання інноваційної, інвестиційної та енергозберігаючої діяльності суб'єктів господарювання. Митна політика має бути узгоджена з коливаннями світових цін на енергоресурси, а також з системою оподатковування, що існує в паливно-енергетичній сфері;
інституціонально-організаційних перетворень у паливно-енергетичній сфері при одночасному вдосконаленні антимонопольного контролю оптових і роздрібних цін на енергетичних ринках, регулюванні природних монополій;
вдосконалення законодавчої і нормативно-правової бази функціонування і розвитку паливно-енергетичної сфери, стандартизації і сертифікації, ліцензування діяльності суб'єктів енергетичних ринків.
Досягнення поставлених Енергетичною стратегією довгострокових цілей можливе лише за умови особливої уваги до механізмів її реалізації, у тому числі при прогнозах менш сприятливого розвитку світової кон'юнктури цін на енергоносії і макроекономічної ситуації в Україні.
II. Виходячи із зазначеного вище, учасники парламентських слухань рекомендують:
Кабінету Міністрів України:
вважати першочерговим завданням розробку основних положень соціально-економічної стратегії і сценарію тривалого соціально-економічного розвитку економіки України і на їх основі - основних положень стратегії розвитку паливно-енергетичної сфери;

................
Перейти до повного тексту