- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 15 квітня 2015 р. № 244 Київ |
Про утворення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти
Відповідно до
статті 17 Закону України "Про вищу освіту" Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Утворити Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти (далі - Національне агентство) як постійно діючий колегіальний орган з питань реалізації державної політики у сфері забезпечення якості вищої освіти.
2. Затвердити Статут Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, що додається.
3. Міністерству освіти і науки:
здійснити в установленому порядку заходи, пов’язані з утворенням Національного агентства та його державною реєстрацією;
подати на розгляд Кабінету Міністрів України пропозиції щодо встановлення граничної чисельності працівників секретаріату Національного агентства;
передбачати під час складання проекту Державного бюджету України на відповідний рік видатки, необхідні для забезпечення організації роботи Національного агентства.
4. Міністерству соціальної політики подати на розгляд Кабінету Міністрів України пропозиції щодо визначення умов оплати праці Голови Національного агентства, його заступників і працівників секретаріату Національного агентства.
5. Ця постанова набирає чинності з 1 вересня 2015 року.
Прем'єр-міністр України |
А.ЯЦЕНЮК |
Інд. 28 |
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 15 квітня 2015 р. № 244
(в редакції постанови Кабінету Міністрів України
)
СТАТУТ
Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти
Загальна частина
1. Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти (далі - Національне агентство) є постійно діючим колегіальним органом.
2. Національне агентство у своїй діяльності керується
Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства та цим Статутом.
3. Національне агентство взаємодіє з Кабінетом Міністрів України, МОН, іншими центральними та місцевими органами виконавчої влади, Національною академією наук та національними галузевими академіями наук, органами місцевого самоврядування, громадськими об’єднаннями, підприємствами, установами та організаціями, науковими установами і закладами вищої освіти зарубіжних країн, а також з міжнародними організаціями в галузі вищої освіти.
4. Національне агентство є неприбутковою організацією.
5. Національне агентство є юридичною особою публічного права, засновником якої є держава.
Національне агентство набуває статусу юридичної особи з дня його державної реєстрації, має самостійний баланс, реєстраційні рахунки в органах Казначейства, валютні рахунки в банках, печатку із своїм найменуванням.
На Голову, заступників Голови та інших членів Національного агентства, а також працівників секретаріату Національного агентства не поширюється дія
Закону України "Про державну службу".
6. Кошторис, план асигнувань загального фонду бюджету, штатний розпис Національного агентства на відповідний рік та зміни до них затверджує МОН.
7. Національне агентство має право в установленому законодавством порядку укладати договори, вчиняти інші правочини, набувати майнові та особисті немайнові права, нести обов’язки, бути позивачем і відповідачем у суді.
8. Повне найменування Національного агентства:
українською мовою - Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти;
англійською мовою - National Agency for Higher Education Quality Assurance.
Повноваження Національного агентства
9. Національне агентство:
1) розробляє положення про акредитацію освітніх програм, положення про інституційну акредитацію закладів вищої освіти, положення про акредитацію незалежних установ оцінювання та забезпечення якості вищої освіти, положення про Апеляційну палату, а також зміни до них і подає їх для затвердження до МОН;
2) аналізує якість освітньої діяльності закладів вищої освіти;
3) проводить інституційну акредитацію;
4) формує галузеві експертні ради, до складу яких входять від дев’яти до п’ятнадцяти членів, на строк не більше ніж три роки з числа осіб, які мають науковий ступінь у відповідній галузі знань або досвід фахової роботи в галузі не менше п’яти років, крім представників органів студентського самоврядування;
5) погоджує розроблені МОН стандарти вищої освіти;
6) здійснює постакредитаційний моніторинг;
7) проводить акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти;
8) вносить інформацію до Єдиної державної електронної бази з питань освіти про сертифікати (офіційні рішення) про акредитацію освітніх програм, видані іноземними акредитаційними агентствами чи агентствами забезпечення якості вищої освіти,
перелік яких затверджено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 р. № 554;
9) приймає рішення про акредитацію освітньої програми (у тому числі з визначенням "зразкова"), умовну (відкладену) акредитацію, проведення повторної акредитаційної експертизи чи відмову в акредитації відповідної освітньої програми за результатами акредитаційної експертизи освітньої програми і розгляду акредитаційної справи;
10) видає сертифікати про акредитацію освітньої програми (у тому числі з визначенням "зразкова"), умовну (відкладену) акредитацію та вносить інформацію про їх видачу до Єдиної державної електронної бази з питань освіти;
11) надає закладу вищої освіти роз’яснення в межах здійснення постакредитаційного моніторингу щодо виконання критеріїв, встановлених положенням про акредитацію освітніх програм, попереджає про необхідність їх виконання і встановлює строк усунення виявлених недоліків. У разі невиконання таких критеріїв та неусунення виявлених недоліків у встановлений строк Національне агентство припиняє дію сертифіката про акредитацію відповідної освітньої програми;
12) приймає рішення про інституційну акредитацію чи відмову в інституційній акредитації відповідного закладу вищої освіти та вносить такі відомості до Єдиної державної електронної бази з питань освіти;
13) надає закладу вищої освіти в межах здійснення постакредитаційного моніторингу роз’яснення щодо забезпечення якості вищої освіти, попереджає про необхідність усунення відповідних порушень і встановлює строк їх усунення. У разі неусунення виявлених порушень у встановлений строк Національне агентство скасовує рішення про інституційну акредитацію закладу вищої освіти;
14) скасовує рішення разової спеціалізованої вченої ради про присудження ступеня доктора філософії у разі встановлення відповідно до законодавства у кваліфікаційній роботі здобувача ступеня доктора філософії фактів академічного плагіату, фабрикації, фальсифікації та/або порушення встановленої законодавством процедури захисту дисертації у
порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 12 січня 2022 р. № 44 "Про затвердження Порядку присудження ступеня доктора філософії та скасування рішення разової спеціалізованої вченої ради закладу вищої освіти, наукової установи про присудження ступеня доктора філософії" (Офіційний вісник України, 2022 р., № 11, ст. 586);
15) встановлює відповідно до законодавства факти академічного плагіату, фабрикації чи фальсифікації та готує звернення до МОН про скасування рішення спеціалізованої вченої ради про присудження наукового ступеня кандидата наук, доктора наук;
16) формує критерії оцінки якості освітньої діяльності, у тому числі наукових здобутків, закладів вищої освіти, за якими можуть складатися рейтинги закладів вищої освіти;
17) розробляє та подає МОН для схвалення порядок присудження ступеня доктора філософії та скасування рішення разової спеціалізованої вченої ради закладу вищої освіти, наукової установи про присудження ступеня доктора філософії для внесення в установленому порядку Кабінетові Міністрів України;
18) погоджує розроблений МОН порядок визнання здобутих в іноземних закладах вищої освіти ступенів вищої освіти та наукових ступенів;
19) акредитує незалежні установи оцінювання та забезпечення якості вищої освіти, веде їх реєстр;
20) бере участь в установленому законом порядку у формуванні показників державного замовлення на підготовку фахівців з вищою освітою за рівнями вищої освіти та спеціальностями з урахуванням середньострокового прогнозу потреби у фахівцях на ринку праці;
21) щороку готує та оприлюднює доповідь про якість вищої освіти в Україні, її відповідність завданням сталого інноваційного розвитку суспільства, звіт про свою діяльність, формує пропозиції щодо законодавчого забезпечення якості вищої освіти та подає зазначені документи Верховній Раді України, Президентові України, Кабінетові Міністрів України та закладам вищої освіти для їх обговорення і належного реагування;
22) затверджує положення про комітети Національного агентства;
23) затверджує порядок висунення кандидатур і обрання членів галузевих експертних рад та положення про них;
24) здійснює інші повноваження, передбачені законом.
10. Національне агентство з метою організації своєї діяльності:
1) забезпечує здійснення заходів щодо запобігання корупції в Національному агентстві та контроль за їх здійсненням відповідно до законодавства;
2) забезпечує в межах повноважень, передбачених законом, реалізацію державної політики стосовно державної таємниці, здійснює контроль за її збереженням;
3) здійснює заходи щодо налагодження діалогу з громадськістю та створення умов для участі громадян у сфері забезпечення якості вищої освіти;
4) висвітлює на своєму офіційному веб-сайті питання розвитку та функціонування системи забезпечення якості вищої освіти;
5) оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті нормативні документи, що стосуються його діяльності, а також інформацію про структуру і склад Національного агентства, керівництво секретаріату, результати своєї діяльності (у тому числі рішення та протоколи засідань), кошторис і фінансовий звіт про надходження та використання всіх отриманих коштів, іншу інформацію, передбачену законодавством.
11. Національне агентство має право:
1) залучати до проведення процедури акредитації освітньої програми акредитовані ним незалежні установи оцінювання та забезпечення якості вищої освіти;
2) одержувати в установленому законодавством порядку від державних органів, органів місцевого самоврядування, закладів вищої освіти, наукових установ інформацію, документи та матеріали, необхідні для здійснення покладених на Національне агентство повноважень;
3) одержувати в установленому законодавством порядку під час проведення акредитації освітніх програм, інституційної акредитації закладів вищої освіти, акредитації незалежних установ оцінювання та забезпечення якості вищої освіти від закладів вищої освіти, наукових установ і незалежних установ оцінювання та забезпечення якості вищої освіти документи, визначені законодавством;
4) залучати спеціалістів центральних і місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, експертів, а також залучати міжнародних експертів, представників провідних іноземних закладів вищої освіти та/або експертів інституцій, які забезпечують якість вищої освіти в інших країнах, до розгляду питань, що належать до компетенції Національного агентства, у тому числі на платній основі;
5) бути членом міжнародних організацій у сфері забезпечення якості вищої освіти, проходити їх акредитацію, за погодженням з Кабінетом Міністрів України сплачувати відповідні вступні, членські та інші види обов’язкових внесків, у тому числі в іноземній валюті;
6) користуватися в установленому порядку інформаційними базами даних МОН;
7) провадити видавничу діяльність;
8) організовувати та проводити з’їзди, конференції, симпозіуми, семінари, зустрічі, тренінги, наради, у тому числі міжнародні, з питань, що належать до його компетенції, а також брати участь у зазначених заходах за рахунок коштів спеціального фонду.
Склад і структура Національного агентства
12. Національне агентство складається з 23 осіб, які призначаються Кабінетом Міністрів України на підставі рішення Конкурсної комісії з відбору членів Національного агентства за результатами конкурсного відбору, що проводиться з дотриманням принципів гендерного балансу та галузевого представництва.
13. Національне агентство формується у такому складі:
1) три особи обираються з числа представників всеукраїнських об’єднань організацій роботодавців;
2) дві особи - з числа здобувачів вищої освіти першого або другого рівня;
3) не менше одного представника - з числа осіб, які працюють за основним місцем роботи у:
Національній академії наук;
національній галузевій академії наук (по одному представнику від кожної академії);
закладі вищої освіти державної форми власності;
закладі вищої освіти комунальної форми власності;
закладі вищої освіти приватної форми власності.
Під час формування складу Національного агентства повинна бути додержана вимога щодо забезпечення представництва не більше однієї особи від галузі знань з числа кандидатів, висунутих суб’єктами, зазначеними у підпункті 3 цього пункту.
Особа може бути висунута кандидатом у члени Національного агентства суб’єктами, зазначеними у цьому пункті, або шляхом самовисування.
14. Повноваження члена Національного агентства припиняються у разі:
1) закінчення строку, на який його призначено;
2) подання ним особистої заяви про складення повноважень;
3) набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього;
4) припинення ним громадянства України;
5) визнання його безвісно відсутнім або оголошення померлим;
6) смерті;
7) виявлення обмежень, передбачених
статтею 19 Закону України "Про вищу освіту";
8) в інших випадках, передбачених законом.
15. Строк повноважень членів Національного агентства становить три роки. Одна і та сама особа не може бути членом Національного агентства більше двох строків.
16. Не може бути членом Національного агентства, членом його Апеляційної палати особа:
1) яка за рішенням суду визнана недієздатною або дієздатність якої обмежена;
2) яка має судимість за вчинення кримінального правопорушення, якщо така судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку;
3) яка за вироком суду позбавлена права обіймати певну посаду або займатися певною діяльністю;
4) яка визнана винною у вчиненні корупційного правопорушення протягом року з дня набрання відповідним рішенням суду законної сили;
5) яка піддавалася адміністративному стягненню за правопорушення, пов’язане з корупцією, протягом року з дня набрання відповідним рішенням суду законної сили;
6) яка підпадає під дію частини третьої або четвертої
статті 1 Закону України "Про очищення влади";
7) відомості про яку внесені до Єдиного державного реєстру осіб, щодо яких застосовано положення
Закону України "Про очищення влади";
8) яка у зв’язку з порушенням академічної доброчесності була позбавлена вченого звання та/або присудженого наукового ступеня (ступеня доктора мистецтв);
9) яка належить до категорій осіб, визначених пунктом 1 частини першої
статті 3 Закону України "Про запобігання корупції" (крім науково-педагогічних, наукових працівників та здобувачів освіти вищих військових навчальних закладів (закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання), військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти);
10) яка є громадянином держави-агресора та/або є працівником закладу освіти, наукової установи держави-агресора, та/або здійснювала чи здійснює наукову (науково-педагогічну) діяльність у будь-якому закладі, установі, організації, що незаконно діють чи діяли на тимчасово окупованій території України;
................Перейти до повного тексту