1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Розпорядження


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
від 20 жовтня 2010 р. N 2174-р
Київ
( Розпорядження втратило чинність на підставі Розпорядження КМ N 430-р від 30.05.2018 )
Про схвалення Транспортної стратегії України на період до 2020 року
1. Схвалити Транспортну стратегію України на період до 2020 року, що додається.
2. Міністерству транспорту та зв'язку:
розробити разом з іншими заінтересованими органами виконавчої влади та подати на розгляд Кабінету Міністрів України програми розвитку видів транспорту і дорожнього господарства на період до 2015 року;
подавати щороку до 31 березня Кабінетові Міністрів України звіт про хід реалізації Транспортної стратегії, схваленої цим розпорядженням.
Прем'єр-міністр України М.АЗАРОВ
Інд. 21
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 20 жовтня 2010 р. N 2174-р
ТРАНСПОРТНА СТРАТЕГІЯ УКРАЇНИ
на період до 2020 року
Загальна частина
Транспорт є однією з базових галузей національної економіки, ефективне функціонування якої є необхідною умовою для забезпечення обороноздатності, захисту економічних інтересів держави, підвищення рівня життя населення.
На сьогодні галузь транспорту в цілому задовольняє потреби національної економіки та населення у перевезеннях, проте рівень безпеки, показники якості та ефективності перевезень пасажирів і вантажів, енергоефективності, техногенного навантаження на навколишнє природне середовище не відповідають сучасним вимогам.
Серйозними проблемами галузі транспорту є значний знос основних виробничих фондів, зокрема рухомого складу, недостатній обсяг інвестицій, необхідних для оновлення та забезпечення інноваційного розвитку матеріально-технічної бази галузі, обмеженість бюджетного фінансування та амортизаційних відрахувань, недосконалість механізму лізингу, низький рівень використання транзитного потенціалу держави.
Невідкладного вирішення потребують питання технічного переоснащення та модернізації об'єктів інфраструктури залізниць, аеропортів та морських портів, забезпечення розвитку мережі автомобільних доріг загального користування відповідно до темпів автомобілізації країни.
Протягом останніх двадцяти років протяжність автомобільних доріг практично не збільшувалася, їх щільність значно менша, ніж у розвинутих країнах. Незадовільним є стан автомобільних доріг, зокрема 51,1 відсотка доріг не відповідають вимогам до рівності, 39,2 відсотка - до міцності. Середня швидкість руху на автомобільних дорогах у 2-3 рази нижча, ніж у західноєвропейських державах.
Потребує реформування система управління залізничним, морським та автомобільним транспортом, дорожнім господарством.
Низьким є рівень безпеки перевезень. Значно гірші в порівнянні з країнами ЄС показники аварійності на автомобільному транспорті. Літаки вітчизняних авіакомпаній неодноразово включалися до "чорного списку" авіакомпаній, яким заборонено здійснювати рейси до країн ЄС. Через незадовільне управління безпекою судноплавства Державний Прапор України включений до "чорного списку" Паризького меморандуму.
Мета Стратегії
Метою Стратегії є визначення концептуальних засад формування та реалізації державної політики щодо забезпечення стабільного та ефективного функціонування галузі транспорту, створення умов для соціально-економічного розвитку країни, підвищення конкурентоспроможності національної економіки і рівня життя населення.
Основні принципи та напрями реалізації Стратегії
Стратегія ґрунтується на дотриманні таких основних принципів:
забезпечення доступності транспортних послуг для всіх верств населення, зокрема осіб з обмеженими фізичними можливостями, малозабезпечених громадян;
узгодження планів розвитку транспортної інфраструктури з генеральною схемою планування території України, планами використання земельних ресурсів;
реалізація жорсткої антимонопольної політики;
лібералізація ціноутворення на ринку транспортних послуг;
функціонування транспортних підприємств на засадах самоокупності;
концентрація фінансових ресурсів на виконанні основних завдань розвитку галузі транспорту;
компенсація з державного та місцевих бюджетів витрат, пов'язаних з перевезенням пільгових категорій громадян;
забезпечення екологічної безпеки, обов'язкового дотримання екологічних стандартів і нормативів під час провадження діяльності у галузі транспорту;
стимулювання розвитку енергозберігаючих і екологічно безпечних видів транспорту.
Основними напрямами реалізації Стратегії є:
розвиток транспортної інфраструктури шляхом:
- забезпечення розвитку мережі автомобільних доріг, насамперед автомагістралей та обходів населених пунктів;
- підвищення пропускної спроможності основних залізничних ліній, транспортних вузлів, залізничних і автомобільних під'їздів до морських портів, вулично-дорожньої мережі великих міст;
- модернізації промислового залізничного транспорту;
- будівництва та реконструкції мостів у мм. Києві, Дніпропетровську, Запоріжжі, Миколаєві та Херсоні;
- будівництва дільниць метрополітену в мм. Києві, Харкові, Дніпропетровську та Донецьку;
- будівництва та реконструкції терміналів (насамперед контейнерних) у морських портах;
- створення мережі логістичних центрів;
- забезпечення підготовки транспортної мережі до проведення фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу;
оновлення рухомого складу транспорту шляхом:
- формування раціональної структури парку рухомого складу з урахуванням потужності, вантажопідйомності, пасажиромісткості, спеціалізації транспортних засобів;
- пріоритетного оновлення рухомого складу, призначеного для здійснення соціально значущих пасажирських перевезень (пільгових категорій громадян, мешканців сільської місцевості, осіб з обмеженими фізичними можливостями);
- упровадження транспортних засобів, сервісні, технічні та економічні показники експлуатації яких відповідають сучасним європейським вимогам до безпечності, екологічності та енергоефективності транспорту;
поліпшення інвестиційного клімату шляхом:
- створення сприятливих умов для забезпечення привабливості галузі транспорту для залучення інвестицій, зокрема іноземних, з метою оновлення та модернізації матеріально-технічної бази галузі;
- забезпечення розвитку державно-приватного партнерства;
- залучення інвестицій на умовах концесії;
- удосконалення механізму лізингу для забезпечення оновлення рухомого складу транспорту;
забезпечення доступності та підвищення якості транспортних послуг шляхом:
- розроблення та упровадження державних соціальних стандартів і нормативів транспортного обслуговування;
- забезпечення з урахуванням світового досвіду швидкої доставки вантажів, прискорення руху пасажирського транспорту;
- скорочення часу, необхідного для оброблення вантажів у портах та пунктах пропуску через державний кордон;
- упровадження новітніх інформаційно-комунікаційних технологій на базі глобальної навігаційної системи;
- забезпечення розвитку інтермодальних перевезень;
- збільшення обсягу та номенклатури вантажів, що перевозяться в контейнерах;
- запровадження електронного документообігу;
- удосконалення механізму сертифікації операторів вантажного транспорту;
- створення комплексних інформаційних систем управління, контролю та ідентифікації вантажів і контейнерів, повідомлення про прибуття;
- оснащення транспортних засобів супутниковими навігаційними системами, інтегрованими до єдиної системи координатного управління;
- оптимізації маршрутів авіаційного, автомобільного та залізничного транспорту;
- організаційно-правового забезпечення укрупнення автомобільних перевізників та створення мережі комплексних автотранспортних підприємств;
- упровадження прозорого механізму тарифного регулювання, розроблення та затвердження порядків (методик) формування і зміни тарифів;
- поліпшення обслуговування осіб з обмеженими фізичними можливостями;
- створення системи безготівкових розрахунків за допомогою смарт-карт за проїзд у міському транспорті загального користування;
- створення єдиної системи державного регулювання та контролю за діяльністю з перевезення пасажирів на таксі та автомобілями на замовлення;
- розроблення програми навчання та підвищення кваліфікації водіїв і диспетчерів таксі, внесення відповідних змін до Класифікатора професій;
інтеграція вітчизняної транспортної системи до європейської та міжнародної транспортних систем шляхом:
- забезпечення розвитку експорту транспортних послуг, ефективного використання транзитного потенціалу, підвищення конкурентоспроможності вітчизняного транспорту на міжнародному ринку транспортних послуг;
- приєднання і забезпечення виконання міжнародних транспортних конвенцій та угод;
- гармонізації вітчизняного законодавства з транспортним законодавством ЄС;
- розроблення та упровадження відповідно до міжнародних вимог технічних та технологічних регламентів і стандартів;
- уніфікації вимог до перевізників;
- забезпечення співробітництва з ЄС з метою розвитку міжнародних транспортних коридорів та осей, визначених Групою високого рівня Європейської Комісії;
- забезпечення розвитку співробітництва з Польщею, Білоруссю та іншими державами з питань організації контрейлерних перевезень;
- забезпечення експлуатаційної сумісності транспортних мереж України та сусідніх держав;
- забезпечення співпраці у використанні систем супутникової навігації у рамках Угоди про співробітництво щодо цивільної глобальної навігаційної супутникової системи (ГНСС) між Україною та Європейським співтовариством, його державами - членами;
- укладення двосторонніх угод про транспортне сполучення між Україною та державами - членами ЄС;
- інтеграції цивільної авіації до Спільного авіаційного простору;
- спрощення процедури переміщення вантажів через державний кордон та обґрунтоване скорочення часу, необхідного для проведення контрольних процедур у пунктах пропуску через державний кордон, приведення умов роботи таких пунктів пропуску у відповідність з європейськими нормами;
- модернізації інфраструктури пунктів пропуску через державний кордон;
- створення багатофункціональної комплексної системи "Електронна митниця";
- створення з використанням електронних баз даних митних органів ЄС системи міждержавного обміну інформацією для забезпечення ефективної роботи пунктів пропуску через державний кордон;
- упровадження автоматизованої системи переходу залізничного рухомого складу з широкої на вузьку колію;
- удосконалення системи використання митної статистики з метою проведення моніторингу та прогнозування транзиту вантажів;
- створення у пунктах пропуску через державний кордон ефективної системи контролю за ваговими і габаритними параметрами автотранспортних засобів;
підвищення ефективності державного управління у галузі транспорту шляхом:
- реформування системи державного управління залізничним транспортом, автомобільними дорогами загального користування та морськими торговельними портами, удосконалення діяльності автостанцій;
- забезпечення державного регулювання діяльності суб'єктів господарювання у галузі транспорту відповідно до європейських стандартів та утворення після реформування залізничного транспорту органу регулювання у зазначеній галузі;
- підвищення кадрового потенціалу та рівня соціального захисту працівників транспорту;
- проведення структурних реформ, спрямованих на розвиток та удосконалення ринкових відносин у галузі транспорту;
- створення конкурентного середовища на ринку транспортних послуг;
- забезпечення координації роботи різних видів транспорту;
- створення умов для забезпечення швидкого переміщення транзитних вантажів;
- удосконалення системи ліцензування окремих видів діяльності у галузі транспорту;
- реалізації ефективної тарифно-цінової політики, спрямованої на збалансування інтересів транспортних підприємств і споживачів їх послуг;
- мінімізації шкідливого впливу транспорту на навколишнє природне середовище;
забезпечення безпеки транспортних процесів шляхом:
- удосконалення державної системи забезпечення безпеки на транспорті;
- утворення у системі центрального органу виконавчої влади у галузі транспорту органу державного нагляду (контролю) за безпекою на транспорті;
- упровадження сучасних інформаційних технологій здійснення контролю за безпекою на транспорті, створення супутникових систем контролю та регулювання руху транспортних засобів;
- удосконалення порядку допуску суб'єктів господарювання до провадження діяльності з перевезення пасажирів і вантажів;
- підвищення рівня облаштування автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів з метою забезпечення безпеки дорожнього руху;
- підвищення вимог до безпечності конструкцій транспортних засобів;
- удосконалення та розвитку державної системи забезпечення безпеки проведення операцій, пов'язаних з перевезенням небезпечних вантажів, розроблення відповідних нормативно-правових актів, створення реєстру небезпечних вантажів;
підвищення екологічності та енергоефективності транспортних засобів шляхом:
- застосування міжнародних екологічних норм для транспортних засобів і моторних палив;
- забезпечення використання енергоефективних, екологічно безпечних та альтернативних видів рідкого та газового палива;
- оптимізації строку експлуатації, технічного обслуговування і ремонту транспортних засобів;
- удосконалення системи оподаткування залежно від екологічності та енергоефективності транспортних засобів;
- зменшення впливу шуму та вібрації на навколишнє природне середовище;
- використання в містах енергоефективних видів транспорту - електричного, залізничного, річкового;
- запровадження механізму стимулювання споживання альтернативних видів рідкого та газового моторного палива.
Пріоритети розвитку видів транспорту
Пріоритетами розвитку залізничного транспорту загального користування є:
реформування залізничного транспорту загального користування шляхом:
- оптимізації організаційної структури залізничного транспорту;
- розмежування господарських функцій та функцій з державного управління у галузі залізничного транспорту;
- утворення урядового органу залізничного транспорту;
- утворення суб'єкта господарювання, до складу якого увійдуть залізниці, підприємства, установи та організації залізничного транспорту, що забезпечать його діяльність як єдиного виробничо-технологічного комплексу;
- збереження у структурі суб'єкта господарювання об'єктів соціальної сфери, що створить умови для забезпечення безпеки руху транспортних засобів, охорони праці та стабільності кадрового потенціалу залізничного транспорту;
- створення автоматизованої системи керування залізничними перевезеннями через головний і регіональні центри управління, централізації управління рухом поїздів;
- створення вертикально-інтегрованої системи господарського управління залізничним транспортом;
забезпечення залізниць рухомим складом, здатним істотно підвищити техніко-технологічні показники, зокрема щодо:
- підвищення швидкості руху пасажирських поїздів до 160 (у перспективі до 200) і вантажних - до 100-120 кілометрів на годину;
- збільшення строку експлуатації та підвищення продуктивності рухомого складу;
- зниження питомих витрат енергоресурсів та матеріалоємності;
- зменшення часу доставки вантажів та перебування пасажирів у дорозі;
- забезпечення перевезення пасажирів з обмеженими фізичними можливостями;
технічне переоснащення об'єктів інфраструктури залізниць шляхом:
- модернізації залізничних ліній за напрямками міжнародних транспортних коридорів;
- підвищення пропускної спроможності залізничних дільниць, зокрема на напрямках Знам'янка - Долинська - Миколаїв - Херсон - Джанкой та Київ - Трипілля - Миронівка;
- подальшої електрифікації залізничних ліній з інтенсивним рухом вантажних поїздів;
- будівництва нового тунелю на залізничній дільниці Бескид - Скотарське;
- забезпечення розвитку опорних сортувальних станцій;
удосконалення технології перевезень, їх інтенсифікація шляхом:
- поетапного упровадження швидкісного руху пасажирських поїздів, зокрема на напрямках Київ - Полтава - Харків, Київ - Донецьк, Київ - Дніпропетровськ, Київ - Тернопіль - Львів, Київ - Жмеринка - Одеса;
- організації руху денних пасажирських поїздів;
- оптимізації графіка руху поїздів та порядку формування вагонопотоків;
- створення мережі взаємопов'язаних логістичних центрів та мультимодальних терміналів у найбільших транспортних вузлах, пунктах пропуску через державний кордон;

................
Перейти до повного тексту