- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Указ
У К А З
ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
Про Заходи щодо детінізації економіки України на 2002-2004 роки
З метою посилення боротьби з тіньовою економікою та дальшого запобігання її проявам в економіці України
постановляю:
1. Схвалити Заходи щодо детінізації економіки України на 2002-2004 роки (додаються).
2. Кабінету Міністрів України:
сприяти прийняттю Верховною Радою України законів щодо боротьби з тіньовою економікою, визначених Президентом України як невідкладні;
забезпечити в установлені строки виконання Заходів, зазначених у статті 1 цього Указу, та щороку, до 1 березня, подавати Президентові України інформацію про стан їх виконання.
Президент України Л.КУЧМА
м. Київ, 5 березня 2002 року
N 216/2002
СХВАЛЕНО
Указом Президента України
від 5 березня 2002 року N 216/2002
ЗАХОДИ
щодо детінізації економіки на 2002-2004 роки
Результати досліджень вітчизняних та іноземних фахівців свідчать про те, що тіньова економіка (економічні процеси, що приховуються їх учасниками, не контролюються державою і суспільством, не фіксуються в повному обсязі державною статистикою) в Україні створює реальну загрозу національній безпеці та демократичному розвитку держави, негативно впливає на суспільне життя: економіку, політику, управління, соціальну та правову сфери, громадянську свідомість, міжнародні відносини.
Основними причинами поширення тіньової економічної діяльності в Україні є:
нестабільність податкового законодавства, високий податковий тиск і нерівномірність податкового навантаження на суб'єкти господарювання, низький рівень податкової дисципліни;
надмірне регулювання підприємницької діяльності;
низький рівень заробітної плати в державному секторі економіки;
корупція в державних органах та органах місцевого самоврядування;
правова незахищеність суб'єктів господарювання від зловживань з боку посадових осіб державних органів та органів місцевого самоврядування;
недостатньо прозора процедура приватизації державного майна.
Поширення тіньової економічної діяльності призводить до таких негативних наслідків, як, зокрема:
зменшення податкових надходжень до державного та місцевих бюджетів;
скорочення обсягів інвестицій в економіку держави та відпливу капіталу за кордон;
дискримінація суб'єктів підприємницької діяльності, недобросовісна конкуренція або неправомірне її обмеження;
нераціональне розміщення трудових ресурсів;
нерегламентовані зайнятість та доходи населення;
правовий нігілізм та недовіра до органів державної влади;
криміналізація суспільства.
З метою забезпечення виконання державою соціальних гарантій та відповідних бюджетних зобов'язань в інтересах суспільства, збільшення обсягів реального валового внутрішнього продукту передбачається здійснення комплексу заходів щодо детінізації економіки за такими напрямами:
Дерегулювання підприємництва
1. Розробити проект закону про порядок проведення контролюючими органами перевірок діяльності суб'єктів підприємництва.
Державний комітет з питань регуляторної
політики та підприємництва, Міністерство
економіки та з питань європейської
інтеграції, Міністерство внутрішніх справ,
Міністерство юстиції України
2002 рік
2. Розробити проект закону про встановлення адміністративної відповідальності осіб, які є власниками (уповноваженими ними особами) суб'єктів підприємницької діяльності, за подання до органів державної реєстрації недостовірних відомостей або несвоєчасне їх подання.
Державний комітет з питань регуляторної
політики та підприємництва, Міністерство
юстиції України
Друге півріччя 2002 року
3. Створити бази даних про виробничі площі, обладнання та інше майно державних, комунальних підприємств, яке не використовується ними і пропонується до продажу чи передачі в оренду, та забезпечити доступ до цих баз даних суб'єктів малого підприємництва.
Місцеві органи виконавчої влади та органи
місцевого самоврядування, Фонд державного
майна, Державний комітет України з питань
регуляторної політики та підприємництва
2002-2004 роки
4. Створити міжвідомчу інформаційну систему обміну даними про реєстрацію підприємств і організацій України, суб'єктів підприємницької діяльності, юридичних осіб - платників податків.
Державний комітет статистики, Державний
комітет з питань регуляторної політики та
підприємництва, Міністерство економіки та
з питань європейської інтеграції, Державна
податкова адміністрація, Міністерство
внутрішніх справ України
Перше півріччя 2003 року
Удосконалення управління державними корпоративними правами та ринкових механізмів управління в сфері економіки
5. Підготувати відповідні пропозиції щодо передачі нерухомого майна, яке не використовується протягом трьох місяців і утримання якого потребує витрат бюджетних коштів, в оренду, в концесію (за винятком об'єктів сезонного використання) або щодо його приватизації.
Фонд державного майна, Міністерство
транспорту, Міністерство екології та
природних ресурсів, Міністерство економіки
та з питань європейської інтеграції,
Міністерство фінансів, Міністерство
юстиції України
2002 рік
6. Ужити відповідних заходів щодо спрощення процедури проведення розрахунків за угодами з цінними паперами за участю нерезидентів.
Державна комісія з цінних паперів та
фондового ринку України
2002 рік
7. Забезпечити здійснення постійного моніторингу ефективності управління державними корпоративними правами.
Фонд державного майна, Міністерство
економіки та з питань європейської
інтеграції України
2002-2004 роки
8. Забезпечити здійснення постійного моніторингу фінансово-господарської діяльності державних акціонерних і холдингових компаній та щороку подавати пропозиції щодо доцільності їх дальшого функціонування, реструктуризації або приватизації.
Міністерство економіки та з питань
європейської інтеграції, Антимонопольний
комітет, Фонд державного майна України
2002-2004 роки
9. Провести аналіз складання фінансових планів державних підприємств на 2002 рік та вжити в разі потреби заходів щодо вдосконалення цього процесу.
Міністерство економіки та з питань
європейської інтеграції України
Перше півріччя 2002 року
10. Запровадити систему обміну інформацією між центральними органами виконавчої влади, які здійснюють регулювання і контроль на фондовому ринку.
Державна комісія з цінних паперів та
фондового ринку України
2002 рік
11. Ужити заходів щодо запровадження реєстрації договорів оренди цілісних майнових комплексів підприємств, організацій та їх структурних підрозділів (філій, цехів, дільниць), а також нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень).
Фонд державного майна, Міністерство
юстиції України
Протягом шести місяців після набрання
чинності законом про державну реєстрацію
об'єктів нерухомого майна та прав на них
Легалізація нерегламентованої зайнятості та доходів населення
12. Ужити відповідних заходів щодо зменшення нарахувань на фонд оплати праці та перегляду шкали ставок прибуткового податку з громадян, звільнення від оподаткування частини доходів, що спрямовується на персоніфіковані рахунки громадян як за добровільним, так і обов'язковим державним пенсійним страхуванням.
Міністерство фінансів, Державна податкова
адміністрація, Міністерство праці та
соціальної політики, Пенсійний фонд
України
Під час доопрацювання проекту Податкового
кодексу України
13. Забезпечити проведення роз'яснювальної роботи серед громадян щодо порушення їх прав на соціальний захист у разі неукладення відповідно до законодавства між працівником та роботодавцем трудового договору (контракту) під час прийому на роботу, а також щодо залежності розміру пенсії від розміру офіційної заробітної плати.
Міністерство праці та соціальної політики,
Державний комітет інформаційної політики,
телебачення і радіомовлення України
2002-2004 роки
14. Запровадити освітні програми з підвищення кваліфікації працівників та їх конкурентоспроможності на ринку праці.
Міністерство освіти і науки, Міністерство
праці та соціальної політики, Міністерство
фінансів, Державний комітет інформаційної
політики, телебачення і радіомовлення
України, місцеві органи виконавчої влади
2002-2004 роки
15. Забезпечити проведення роз'яснювальної роботи серед громадян щодо ефективності застосування платіжних карток.
Національний банк України
2002-2004 роки
Удосконалення функціонування окремих товарних ринків
16. Активізувати роботу комісій з урегулювання майнових питань реформованих сільськогосподарських підприємств.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим,
обласні, районні та Севастопольська міська
державні адміністрації
2002-2004 роки
17. Продовжити роботу з дальшого розвитку мережі сільськогосподарських дорадчих служб в Україні.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим,
обласні державні адміністрації
2002 рік
18. Продовжити роботу із запровадження проведення енергетичного обстеження суб'єктів підприємницької діяльності.
Державний комітет з енергозбереження,
Міністерство палива та енергетики України
2002-2004 роки
19. Ужити заходів щодо підвищення інвестиційної привабливості енергетичних компаній, що пропонуються до продажу.
Міністерство палива та енергетики, Фонд
державного майна України
2002 рік
20. Забезпечити перехід до масового застосування споживачами приладів обліку споживання енергоресурсів.
Державний комітет України з
енергозбереження
2002-2004 роки
21. Розглянути питання щодо обмеження місткості посуду, який використовується для розливу парфумерії.
Державна податкова адміністрація,
Міністерство аграрної політики,
Міністерство економіки та з питань
європейської інтеграції, Міністерство
фінансів, Державний комітет з питань
регуляторної політики та підприємництва,
Міністерство юстиції України
2002 рік
22. Розробити нормативні документи щодо денатурування спирту етилового, який використовується для виробництва парфумерії.
................Перейти до повного тексту