- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 25 листопада 1999 р. N 2137 Київ |
Про затвердження Порядку проведення архітектурних та містобудівних конкурсів
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
N 266 від 21.02.2007
N 532 від 24.07.2013 )
1. Затвердити Порядок проведення архітектурних та містобудівних конкурсів (додається).
2. Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства разом з місцевими органами містобудування та архітектури забезпечити здійснення контролю за дотриманням Порядку, затвердженого цією постановою, надавати необхідну консультаційну та методичну допомогу організаторам і учасникам архітектурних та містобудівних конкурсів.
( Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
N 266 від 21.02.2007,
N 532 від
24.07.2013 )
Прем'єр-міністр України | В.ПУСТОВОЙТЕНКО |
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 25 листопада 1999 р. N 2137
ПОРЯДОК
проведення архітектурних та містобудівних конкурсів
( У тексті Порядку слово "організатор" в усіх відмінках замінено словом "замовник" у відповідному відмінку згідно з Постановою КМ
N 266 від 21.02.2007 )
Загальна частина
1. Цим Порядком встановлюються єдині вимоги до організації і проведення архітектурних та містобудівних конкурсів для виявлення кращих архітектурно-планувальних, інженерно-технічних та економічних проектних пропозицій, ідей, концепцій (далі - проектні пропозиції) щодо об'єктів архітектури та містобудування і визначення виконавців проектно-кошторисної та містобудівної документації.
Архітектурні та містобудівні конкурси можуть проводитися також з метою виявлення оптимальних шляхів розв'язання науково-технічних проблем удосконалення будівництва і будівельного виробництва, вирішення окремих складних інженерно-технічних питань.
2. Терміни, що використовуються у цьому Порядку, мають таке значення:
конкурс - форма творчого змагання, яка має на меті виявлення кращих проектних пропозицій, розроблених за критеріями, встановленими замовником конкурсу;
замовник конкурсу - центральний, місцевий орган виконавчої влади, виконавчий орган місцевої ради, уповноважений орган містобудування та архітектури, юридична особа, громадянин який організовує і проводить конкурс та здійснює його фінансування;
( Абзац третій пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
N 532 від 24.07.2013 )
учасники конкурсу - фахівці, авторські колективи фахівців (далі - авторський колектив), юридичні особи, які офіційно подали замовнику конкурсу заяву про намір узяти участь у конкурсі, або запрошені замовником до участі у конкурсі, зареєстровані замовником конкурсу і подали на конкурс проекти, які відповідають його умовам (далі - конкурсний проект);
професійний рівень учасника конкурсу - встановлені замовником конкурсу кваліфікаційні та інші вимоги, які підтверджують професійну спроможність учасника конкурсу виконати конкурсний проект і у разі необхідності подальшу роботу над його реалізацією;
журі - група осіб, яка утворюється замовником конкурсу для визначення кращих конкурсних проектів з числа поданих на конкурс, присудження їх авторам премій та інших видів заохочення, надання рекомендацій щодо використання премійованих конкурсних проектів;
конкурсна документація - підготовлений замовником конкурсу комплект документів, необхідних для розроблення у визначений термін конкурсного проекту, який складається з програми конкурсу, вихідних даних для проектування та умов конкурсу;
реєстраційний внесок - установлений замовником конкурсу грошовий внесок учасника конкурсу для повного або часткового відшкодування витрат на виготовлення, тиражування, розсилання конкурсної документації та на повернення непремійованих проектів іногороднім авторам (якщо це передбачено умовами конкурсу), сплата якого є підставою для реєстрації учасника конкурсу та надання йому комплекту конкурсної документації;
оголошення про конкурс - звернення до бажаючих узяти участь у конкурсі або лист до визначених замовником конкурсу фахівців, авторських колективів, юридичних осіб із запрошенням узяти участь у конкурсі.
3. Архітектурні конкурси проводяться для визначення кращих проектних пропозицій щодо об'єктів нового будівництва, реконструкції, реставрації будинків і споруд, забудови окремих земельних ділянок, архітектурних ансамблів площ, вулиць, кварталів, об'єктів благоустрою, ландшафтних та садово-паркових об'єктів, об'єктів монументального і монументально-декоративного мистецтва.
4. Містобудівні конкурси проводяться для визначення кращих проектних пропозицій, що передують розробленню важливої містобудівної документації: схем планування окремих частин території України, що мають загальнодержавне значення; територій Автономної Республіки Крим, областей, регіонів, а також окремих їх частин, генеральних планів населених пунктів, детальних планів територій, окремих районів населених пунктів, мікрорайонів та кварталів.
5. Переможець конкурсу має переважне право на подальше розроблення (чи участь у розробленні) проектно-кошторисної або містобудівної документації, якщо інше не передбачено умовами конкурсу. При цьому між замовником і переможцем конкурсу укладається відповідна угода (контракт) у порядку, встановленому законодавством.
6. Рішення про проведення конкурсу приймається його замовником.
Виключно на конкурсній основі здійснюється розроблення проектів об'єктів архітектури, реалізація яких справляє істотний вплив на розвиток і формування забудови населених пунктів, об'єктів, що розміщуються в зоні охорони пам'яток історії і культури або можуть справляти негативний вплив на території та об'єкти природно-заповідного фонду, а також об'єктів архітектури загальнодержавного значення.
Такі об'єкти визначаються містобудівною документацією і місцевими правилами забудови населених пунктів та у разі необхідності за рішеннями центральних і місцевих органів виконавчої влади, виконавчих органів місцевих рад, місцевих органів містобудування та архітектури.
7. На конкурсних засадах можуть визначатися кращі проектні пропозиції щодо забудови конкретної земельної ділянки (конкурс інвесторів). При цьому особа, конкурсний проект якої визнано кращим, користується переважним правом його реалізації.
8. Програма та умови архітектурного або містобудівного конкурсу погоджуються замовником конкурсу з місцевою державною адміністрацією, виконавчим органом місцевої ради та місцевою організацією Національної спілки архітекторів.
Види конкурсів
10. В Україні проводяться міжнародні, всеукраїнські, регіональні і місцеві архітектурні та містобудівні конкурси.
11. Конкурс може бути відкритим, закритим або замовленим.
Відкритий конкурс проводиться без обмеження кількості учасників, професійний рівень яких відповідає вимогам, встановленим умовами конкурсу.
Закритий конкурс проводиться шляхом запрошення конкретних учасників або їх відбору на умовах, що встановлюються замовником конкурсу.
Замовлений конкурс проводиться у формі закритого конкурсу із замовленням проектів на договірних засадах.
Одночасне проведення на одну тему закритого (замовленого) та відкритого конкурсу не допускається.
Конкурси всіх видів передбачають встановлення премій їх переможцям.
12. Конкурси всіх видів можуть складатися з одного або двох турів, що визначається умовами конкурсу.
Кількість проектів, автори яких допускаються до участі у другому турі, визначається в умовах конкурсу, але не може бути більшою десяти.
Перший тур конкурсу може проводитися за правилами відкритого конкурсу. Другий тур проводиться виключно за правилами закритого або замовленого конкурсу.
13. Для оперативного пошуку концептуальної ідеї розв'язання складної архітектурної, містобудівної або інженерно-технічної проблеми може бути організовано бліц-конкурс, який проводиться у стислі терміни як закритий або замовлений конкурс на умовах, що встановлюються його замовником.
Замовник конкурсу
14. Практичну реалізацію заходів, пов'язаних з проведенням конкурсу, замовник конкурсу здійснює самостійно або на договірних засадах доручає її іншій особі.
15. Замовник конкурсу несе відповідальність за дотримання умов конкурсу перед його учасниками, які виконали у встановлені терміни і в повному обсязі умови та програму конкурсу, а також забезпечує зберігання конкурсних проектів у період проведення конкурсу та протягом місяця після публікації його підсумків.
16. Замовник конкурсу залучає до проведення конкурсу Національну спілку архітекторів або її місцеві організації з метою:
розроблення або погодження програми та умов конкурсу;
організації виставок, творчого і громадського обговорення конкурсних проектів;
поширення інформації про проведення конкурсів.
Учасники конкурсу
17. Участь у відкритих конкурсах беруть окремі фахівці або авторські колективи, професійний рівень яких відповідає встановленим замовником конкурсу вимогам.
18. Участь у закритих або замовлених конкурсах беруть окремі фахівці, авторські колективи, юридичні особи, які отримали запрошення або замовлення від замовника конкурсу.
У разі проведення замовленого конкурсу його замовник має право встановити для юридичної особи - учасника конкурсу вимоги стосовно персонального складу авторського колективу виконавців конкурсного проекту.
19. Фахівець, авторський колектив або юридична особа, які не отримали запрошення чи замовлення на участь у закритому або замовленому конкурсі, можуть подати на конкурс зустрічний проект за умови, що вони заздалегідь повідомили про свій намір замовника конкурсу і отримали згоду. Замовник конкурсу зобов'язаний не пізніше 10 днів з дня отримання повідомлення дати письмову згоду або відмовити в участі зустрічного проекту в конкурсі. У разі згоди замовника конкурсу автори зустрічного проекту беруть участь у конкурсі на загальних засадах.
20. Учасниками конкурсів не можуть бути члени журі, відповідальний секретар конкурсу, їхні близькі родичі, особи, які готували конкурсну документацію, а також особи, які безпосередньо пов'язані з членами журі виконанням трудових обов'язків.
Організація проведення конкурсу. Конкурсна документація
21. Замовник конкурсу:
визначає тему, вид конкурсу, терміни його проведення;
встановлює професійний рівень учасників відкритого конкурсу або їх склад у закритому чи замовленому конкурсі, порядок їх реєстрації;
приймає рішення про необхідність сплати учасниками конкурсу реєстраційного внеску та його розмір;
утворює журі та призначає відповідального секретаря конкурсу;
готує конкурсну документацію та організовує її тиражування;
оприлюднює у друкованих засобах масової інформації оголошення про конкурс, розглядає заяви бажаючих узяти в ньому участь, приймає рішення про їх допущення (недопущення) до участі у конкурсі;
( Абзац сьомий пункту 21 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
N 266 від 21.02.2007 )
організовує реєстрацію учасників, надає їм конкурсну документацію;
організовує приймання конкурсних проектів і в разі необхідності проведення їх експертизи;
забезпечує надання приміщень для роботи журі, відповідального секретаря конкурсу, експертів, приймання та тимчасового зберігання конкурсних проектів, проведення їх виставок та громадського обговорення;
здійснює фінансування витрат, пов'язаних з проведенням конкурсу, виплачує премії переможцям;
забезпечує використання конкурсних проектів у спосіб, який визначено в оголошенні про проведення конкурсу і його умовах.
22. В оголошенні про проведення конкурсу повинно бути визначено:
замовника(ів) конкурсу;
тему конкурсу і терміни його проведення, тези програми;
вимоги до професійного рівня учасників, умови, місце та терміни їх реєстрації, розмір реєстраційного внеску;
кількість та розмір премій, інші види заохочення;
склад журі конкурсу;
місце, терміни та порядок отримання конкурсної документації;
місце і дату подання конкурсних проектів;
зобов'язання замовника конкурсу щодо подальшого використання проекту, який отримає першу премію, а також інших премійованих проектів;
вимоги до мови проведення конкурсу;
адреси і телефони для довідок та порядок їх надання, номери рахунків для переказу реєстраційних внесків (якщо вони встановлені).
Зазначена інформація повідомляється також у письмових запрошеннях на участь у закритому або замовленому конкурсі.
Текст оголошення про проведення конкурсу підписує його замовник.
Оголошення про проведення конкурсу оприлюднюється у друкованих засобах масової інформації, а також розповсюджується через організації Національної спілки архітекторів, Національної спілки художників, Спілки будівельників, місцеві органи містобудування та архітектури, інші заінтересовані установи і організації з урахуванням часу, необхідного для реєстрації учасників, але не менше ніж за місяць до визначеної в оголошенні дати початку проведення конкурсу.
( Абзац чотирнадцятий пункту 22 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
N 532 від 24.07.2013 )
23. Студенти архітектурних і будівельних навчальних закладів та їх авторські колективи - учасники відкритих конкурсів на кращу ідею або концепцію проекту від сплати реєстраційних внесків звільняються, що повинно бути окремо застережено в оголошенні про проведення конкурсу та його умовах.
24. Визначаючи тривалість проведення конкурсу (від дати оголошення до оприлюднення підсумків) його замовник повинен враховувати реальний час, необхідний для підготовки обсягу проектних матеріалів, передбаченого програмою та умовами конкурсу. При цьому тривалість відкритого конкурсу з одного туру повинна бути не меншою чотирьох місяців, час, що відводиться на розроблення проектів, - не меншим двох місяців, а конкурсу з двох турів - не меншим шести місяців, за винятком часу, потрібного для коригування програми між першим і другим туром конкурсу.
Тривалість проведення замовленого конкурсу може обмежуватися за домовленістю між замовником конкурсу і його учасниками, що застережується у договорі між ними.
25. Вимоги до мови проведення всеукраїнських, регіональних і місцевих конкурсів встановлюються згідно із законодавством України про мови. Усі надписи та друковані матеріали одного конкурсного проекту повинні виконуватися однією мовою. Мова міжнародних конкурсів встановлюється згідно з Переглянутою рекомендацією, що стосується міжнародних конкурсів з архітектури і містобудування, прийнятою Генеральною конференцією ЮНЕСКО 27 листопада 1978 року.
................Перейти до повного тексту