- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
Про підсумки парламентських слухань "Про виконання законодавства щодо розвитку загальної середньої освіти в Україні"
( Відомості Верховної Ради (ВВР), 2002, N 47, ст.356 )
Враховуючи висновки та пропозиції учасників парламентських слухань "Про виконання законодавства щодо розвитку загальної середньої освіти в Україні", Верховна Рада України
постановляє:
1. Затвердити Рекомендації парламентських слухань "Про виконання законодавства щодо розвитку загальної середньої освіти в Україні" (додаються).
Вважати одним із найважливіших, стратегічних державних завдань забезпечення виконання законодавства України про загальну середню освіту в повному обсязі.
2. Кабінету Міністрів України під час доопрацювання проекту Державного бюджету України на 2003 рік, прийняття нормативно-правових актів, розробки державних програм щодо розвитку загальної середньої освіти враховувати рекомендації, зауваження і пропозиції, висловлені учасниками парламентських слухань.
3. Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти разом з комітетами Верховної Ради України з питань бюджету, з питань фінансів і банківської діяльності, з питань соціальної політики та праці, з питань молодіжної політики, фізичної культури, спорту і туризму, з питань культури і духовності та іншими комітетами вжити відповідних заходів щодо виконання цієї Постанови.
4. Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти в 2004 році поінформувати Верховну Раду України про стан виконання законодавства щодо розвитку загальної середньої освіти в Україні та Постанови Верховної Ради України "Про підсумки парламентських слухань "Про виконання законодавства щодо розвитку загальної середньої освіти в Україні".
Голова Верховної Ради України В.ЛИТВИН
м. Київ, 24 жовтня 2002 року
N 210-IV
Затверджено
Постановою Верховної Ради України
від 24 жовтня 2002 року
N 210-IV
РЕКОМЕНДАЦІЇ
парламентських слухань "Про виконання законодавства щодо розвитку загальної середньої освіти в Україні"
Учасники парламентських слухань, проаналізувавши стан виконання законодавства щодо розвитку загальної середньої освіти в Україні, відзначають, що державою не повною мірою реалізуються конституційні права громадян на здобуття повної обов'язкової загальної середньої освіти.
Незважаючи на те, що законодавча база в галузі освіти в основному сформована і прийняті освітянські закони є фактично модельними законами для країн Центральної і Східної Європи, а Кабінет Міністрів України, місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування вживають певних заходів щодо розвитку сфери освіти, Міністерство освіти і науки України здійснює кроки, спрямовані на осучаснення змісту освіти, створення навчальних програм і підручників, у державі ще не створено відповідних умов для реалізації законодавства щодо розвитку загальної середньої освіти, Національної доктрини розвитку освіти, відповідних законів України та постанов Кабінету Міністрів України.
Відсутній належний контроль за дотриманням державних стандартів освіти та якості освіти. Порушуються права громадян на здобуття загальної середньої освіти, а також права педагогічних, науково-педагогічних працівників щодо належного їх соціального захисту. Престижність професії вчителя постійно знижується. Рівень оплати праці педагогічних працівників більш ніж удвічі нижчий порівняно з рівнем оплати праці у промисловості.
Повільно оновлюється зміст освіти, послаблені міжнаукові, міжпредметні зв'язки. Потребує удосконалення мережа загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладів різних форм власності. Слабо розвивається мережа загальноосвітніх навчальних закладів для здібної і обдарованої учнівської молоді: спеціалізованих шкіл, гімназій, колегіумів, ліцеїв. Продовжується руйнування системи дошкільного і позашкільного виховання. У кризовому стані опинилася сільська школа. Втрачаються досягнуті здобутки в кадровому забезпеченні загальноосвітніх навчальних закладів.
Причиною цього є значне зменшення рівня фінансування загальноосвітніх навчальних закладів, що призвело навчальні заклади, значну частину учнівської молоді, педагогічних і науково-педагогічних працівників до зубожіння. Низька заробітна плата педагогічних працівників, невиконання статей
57 та
61 Закону України
"Про освіту", статті
25 Закону України
"Про загальну середню освіту" не сприяють зростанню їхнього професійного рівня і є однією з основних причин зниження успішності учнів та ефективності організації навчально-виховного процесу.
Погіршується фізичне і духовне здоров'я дітей. Різко зросла кількість загальноосвітніх навчальних закладів, що потребують капітального ремонту або перебувають в аварійному стані.
Учасники парламентських слухань вбачають у такому стані загрозу національній безпеці України і майбутньому держави та вважають, що безумовне дотримання
Конституції України, законодавства з питань загальної середньої освіти, збереження надбань освітянської і наукової галузей, їх ефективне використання є невідкладним завданням органів державної влади, громадських організацій, всього суспільства.
З метою максимального задоволення освітніх потреб та забезпечення рівного доступу громадян України до отримання загальної середньої освіти, збереження і подальшого розвитку освітянської галузі, посилення ролі освіти і науки в економічному, соціальному, інноваційному розвитку суспільства, держави учасники парламентських слухань рекомендують:
1. Запропонувати Президенту України:
1.2. Відродити почесне звання "Народний учитель України".
2. Кабінету Міністрів України:
2.2. Протягом I кварталу 2003 року внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про освіту" з метою приведення його у відповідність з
Конституцією України і законами України у сфері освіти.
2.3. При доопрацюванні проекту Державного бюджету України на 2003 рік передбачити ріст заробітної плати педагогічних, науково-педагогічних працівників не менше ніж в 1,5-2 рази, погашення боргів через невиплату коштів, передбачених статтею
57 Закону України
"Про освіту", та оплату комунальних послуг педагогічним працівникам, які проживають у сільській місцевості.
2.4. Розробити і внести у встановленому порядку на розгляд Верховної Ради України пропозиції про внесення змін до відповідних законодавчих актів щодо поліпшення умов роботи загальноосвітніх навчальних закладів у селах, селищах, містах, закріплення за загальноосвітніми навчальними закладами у постійне користування земель, на яких вони знаходяться, в тому числі і дослідних станцій, навчальних господарств сільськогосподарських навчальних закладів, а також обов'язкового виділення місцевими радами за клопотанням навчальних закладів земельних ділянок педагогам для ведення особистих підсобних господарств, створення навчальних господарств із земель запасу та земель, наданих для розвитку фермерських господарств.
2.5. З метою забезпечення навчальних закладів підручниками, здешевлення їх вартості розглянути питання щодо подальшого розвитку Державного спеціалізованого підприємства "Освіта", інших видавничих потужностей, що спеціалізуються на виробництві навчальних програм, підручників, посібників, енциклопедій.
2.6. Внести пропозиції щодо змін до законодавства (про бюджет, власність, підприємництво) з метою забезпечення додаткових надходжень коштів на освітянські цілі та забезпечення розвитку підприємств, які випускають навчальні програми, підручники, посібники, атласи, зошити, щоденники, канцтовари, розробляють і виготовляють технічні засоби навчання, унаочнення тощо:
збільшення ставки податку на прибуток банків, грального бізнесу та спрямування зазначених коштів на потреби освіти;
спрямування на потреби загальної середньої освіти частини доходів, які надходять до державного бюджету у вигляді штрафних санкцій, що накладаються на підприємства і організації за рішеннями органів державної податкової служби і контрольно-ревізійної служби.
2.7. З метою подальшого розвитку загальної середньої освіти прискорити розробку державних стандартів загальної середньої освіти та забезпечити їх затвердження у визначені терміни; ввести науково обгрунтовані навчальні плани і програми, погоджені з Комітетом Верховної Ради України з питань науки і освіти та затверджені Міністерством освіти і науки України, Національною академією наук України, Академією педагогічних наук України; забезпечити підготовку підручників, посібників для загальноосвітніх навчальних закладів у повній відповідності з навчальними програмами і у визначених обсягах.
2.8. Внести зміни до законодавства щодо збільшення нормативів фінансування дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних, вищих навчальних закладів та інститутів післядипломної освіти.
2.9. Підготувати проекти законів України про державну програму розвитку освіти в Україні на 2003-2005 роки, про післядипломну освіту, спрямовані на поліпшення соціального статусу, професійної майстерності працівників освіти (матеріальне заохочення за досягнення в педагогічній діяльності, перегляд розміру доплат, перепідготовка, підвищення кваліфікації педагогічних кадрів тощо).
2.10. Сприяти забезпеченню профільності та спеціалізації навчання в загальноосвітніх навчальних закладах III ступеня, особливо в спеціалізованих школах, гімназіях, колегіумах, ліцеях. Розширити мережу загальноосвітніх навчальних закладів повного дня та загальноосвітніх навчальних закладів з групами продовженого дня.
2.11. Передбачити відповідне фінансування на виконання законодавства України у сфері освіти, у галузі "Здоров'я і фізична культура", цільових комплексних програм, у тому числі "Україна - дітям",
"Фізичне виховання - здоров'я нації",
"Вчитель".
2.12. Упорядкувати систему фінансування ДЮСШ (СДЮШОР) з місцевого бюджету відповідно до
Бюджетного кодексу України, забезпечивши їх фінансування через Міністерство освіти Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
2.13. Прискорити доопрацювання проектів постанов Кабінету Міністрів України про районні (міські) відділи (управління) освіти, про районні (міські) методичні кабінети (науково-методичні центри) педагогічних працівників, а також щодо надання тренеру-викладачу ДЮСШ (СДЮШОР) статусу педагогічного працівника.
2.14. Вважати недопустимим та розглядати як грубе порушення
Конституції України, прав громадян України відключення навчальних закладів від електроенергії, водопостачання, теплоносіїв.
3. Кабінету Міністрів України доручити:
................Перейти до повного тексту