- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 26 грудня 2002 р. № 1983 Київ |
Деякі питання у сфері імміграції
На виконання
статті 5 Закону України "Про імміграцію" Кабінет Міністрів України постановляє:
Затвердити такі, що додаються:
Порядок формування квоти імміграції;
Порядок провадження за заявами про надання дозволу на імміграцію і поданнями про його скасування та виконання прийнятих рішень;
( Абзац четвертий постановляючої частини втратив чинність на підставі Постанови КМ
№ 251 від 28.03.2012 )
Порядок проведення процедури перевірки обставин, за яких факт перебування у шлюбі з громадянином України або іммігрантом не визнається підставою для надання дозволу на імміграцію.
Прем'єр-міністр України |
В.ЯНУКОВИЧ |
Інд. 29 |
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 26 грудня 2002 р. № 1983
ПОРЯДОК
формування квоти імміграції
( У тексті Порядку слова "Державний департамент у справах громадянства, імміграції та реєстрації фізичних осіб" в усіх відмінках замінено словами "Державна міграційна служба" у відповідному відмінку згідно з Постановою КМ
№ 810 від 29.07.2009 - дію змін зупинено згідно з Указом Президента
№ 675/2009 від 27.08.2009 )
1. Квота імміграції формується за категоріями іммігрантів з метою державного регулювання процесу імміграції.
2. Пропозиції до ДМС щодо формування квоти імміграції вносять:
МКСК - стосовно діячів культури, імміграція яких відповідає інтересам України;
Нацсоцслужба - стосовно осіб, які безперервно проживали на території України протягом трьох років з дня встановлення їм статусу особи, яка постраждала від торгівлі людьми;
Мінекономіки - стосовно осіб, які здійснили іноземну інвестицію в економіку України на суму не менше 100 (ста) тис. доларів США, висококваліфікованих спеціалістів та робітників, гостра потреба в яких є відчутною для економіки України, подружжя таких осіб, їх дітей, які не досягли 18 років, - у разі їх спільного в’їзду та перебування на території України;
МОН - стосовно діячів науки, імміграція яких відповідає інтересам України;
Міноборони - стосовно осіб, які прослужили у Збройних Силах, Держспецтрансслужбі три і більше років, та осіб, які служили у Збройних Силах, Держспецтрансслужбі (незалежно від строку військової служби) і були визнані військово-лікарськими комісіями непридатними до військової служби за станом здоров’я за наслідками захворювань, поранень (травм, контузій, каліцтв), одержаних під час виконання обов’язків військової служби;
Національна гвардія - стосовно осіб, які прослужили у Національній гвардії три і більше років, та осіб, які служили у Національній гвардії (незалежно від строку військової служби) і були визнані військово-лікарськими комісіями непридатними до військової служби за станом здоров’я за наслідками захворювань, поранень (травм, контузій, каліцтв), одержаних під час виконання обов’язків військової служби.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації - стосовно граничної кількості іммігрантів, які можуть бути прийняті відповідним регіоном (за категоріями іммігрантів).
Міністерства та інші центральні органи виконавчої влади можуть подавати до зазначених у цьому пункті органів пропозиції щодо формування квоти імміграції за галузевим принципом.
3. Пропозиції стосовно осіб, зазначених у пунктах 4-6 та 11 частини другої
статті 4 Закону України "Про імміграцію", готуються безпосередньо ДМС.
4. Протягом 30 днів з моменту встановлення факту масового прибуття іммігрантів в Україну МВС подає Кабінетові Міністрів України розроблений ДМС проект акта про встановлення квоти імміграції, сформованої з урахуванням пропозицій міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та місцевих держадміністрацій.
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 26 грудня 2002 р. № 1983
ПОРЯДОК
провадження за заявами про надання дозволу на імміграцію і поданнями про його скасування та виконання прийнятих рішень
( У тексті Порядку слово "Департамент" в усіх відмінках замінено словами "міграційна служба" у відповідному відмінку згідно з Постановою КМ
№ 810 від 29.07.2009 - дію змін зупинено згідно з Указом Президента
№ 675/2009 від 27.08.2009 )
( У тексті Порядку слово "Департамент" в усіх відмінках замінено словом "ДМС", а слово "Держкомкордон" в усіх відмінках - словом "Держприкордонслужба" у відповідному відмінку згідно з Постановою КМ
№ 7 від 11.01.2012 )
( У тексті Порядку слова "Національне центральне бюро Інтерполу" в усіх відмінках замінено словами "Робочий апарат Укрбюро Інтерполу" у відповідному відмінку згідно з Постановою КМ
№ 142 від 06.03.2013 )
( У тексті Порядку слова ", Робочий апарат Укрбюро Інтерполу" в усіх відмінках виключено на підставі Постанови КМ
№ 19 від 13.01.2021 )
( У тексті Порядку слова "територіальний орган", "територіальний підрозділ" в усіх відмінках і формах числа замінено відповідно словами "територіальний орган ДМС", "територіальний підрозділ ДМС" у відповідному відмінку і числі; слова "закордонні дипломатичні установи України" в усіх відмінках і формах числа замінено словами "дипломатичні представництва чи консульські установи України" у відповідному відмінку і числі; слово "термін" замінено словом "строк" згідно з Постановою КМ
№ 58 від 19.01.2024 )
1. Цей Порядок визначає процедуру провадження за заявами про надання дозволу на імміграцію іноземцям та особам без громадянства, які іммігрують в Україну (далі - іммігранти), поданнями про його скасування та виконання прийнятих рішень (далі - провадження у справах з питань імміграції), а також компетенцію міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та підпорядкованих їм органів, які забезпечують виконання законодавства про імміграцію.
2. Рішення за заявами про надання дозволу на імміграцію залежно від категорії іммігрантів приймають:
1) ДМС - стосовно іммігрантів, які є:
діячами науки та культури, імміграція яких відповідає інтересам України;
висококваліфікованими спеціалістами і робітниками, гостра потреба в яких є відчутною для економіки України, подружжям таких осіб, їх дітьми, які не досягли 18 років, - у разі їх спільного в’їзду та перебування на території України;
особами, які здійснили іноземну інвестицію в економіку України іноземною конвертованою валютою на суму не менше 100 (ста) тис. доларів США;
особами, імміграція яких становить державний інтерес.
У разі необхідності ДМС може приймати рішення стосовно інших категорій іммігрантів;
2) територіальні органи ДМС - стосовно іммігрантів, дозвіл на імміграцію яким надається в межах квот на імміграцію або поза квотою імміграції (крім іммігрантів, стосовно яких рішення приймає ДМС), а саме:
осіб, які є повнорідними братом чи сестрою, дідом чи бабою, онуком чи онукою громадян України;
осіб, які раніше перебували в громадянстві України;
чоловіка (дружини) іммігранта, якщо вони перебувають у шлюбі понад два роки, його дітей, які не досягли 18 років, та його непрацездатних батьків, які вважаються членами сім’ї іммігранта відповідно до права іноземної держави - країни походження;
осіб, які безперервно проживали на території України протягом трьох років з дня встановлення їм статусу особи, яка постраждала від торгівлі людьми;
осіб, які прослужили у Збройних Силах, Держспецтрансслужбі, Національній гвардії три і більше років;
осіб без громадянства, які проживали на території України на підставі посвідки на тимчасове проживання протягом двох років з дня визнання їх особами без громадянства;
осіб, які служили у Збройних Силах, Держспецтрансслужбі та Національній гвардії (незалежно від строку військової служби) і були визнані військово-лікарськими комісіями непридатними до військової служби за станом здоров’я за наслідками захворювань, поранень (травм, контузій, каліцтв), одержаних під час виконання обов’язків військової служби;
осіб, зазначених у частинах четвертій - дванадцятій
статті 4 Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства", за умови безперервного проживання на території України на підставі посвідки на тимчасове проживання протягом останніх п’яти років.
У разі потреби територіальні органи ДМС можуть приймати рішення стосовно іммігрантів, дозвіл на імміграцію яким надається поза квотою імміграції (крім іммігрантів, стосовно яких рішення приймає ДМС);
3) територіальні підрозділи ДМС - стосовно іммігрантів, які на законних підставах перебувають на території України і дозвіл на імміграцію яким надається поза квотою імміграції (крім іммігрантів, стосовно яких рішення приймає ДМС або територіальний орган ДМС), а саме:
одного з подружжя, якщо другий з подружжя, з яким він перебуває у шлюбі понад два роки, є громадянином України, дітей і батьків громадян України;
осіб, які є опікунами чи піклувальниками громадян України або перебувають під опікою чи піклуванням громадян України;
осіб, які мають право на набуття громадянства України за територіальним походженням (крім осіб, які раніше перебували у громадянстві України);
( Абзац четвертий підпункту 3 пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
№ 58 від 19.01.2024 )
закордонних українців, подружжя закордонних українців, їх дітей у разі їх спільного в’їзду та перебування на території України.
У разі коли заяви іммігрантів, дозвіл на імміграцію яким надається поза квотою імміграції, надійшли від дипломатичних представництв і консульських установ України, їх розгляд та прийняття відповідних рішень здійснюються територіальними органами ДМС.
3. МКСК та МОН визначають у місячний строк, чи відповідає інтересам України імміграція іноземних діячів культури та науки, які порушили клопотання про надання дозволу на імміграцію, і у разі позитивного висновку видають їм документ про підтримку такого клопотання.
4. Мінекономіки перевіряє в місячний строк в осіб, які порушили клопотання про надання дозволу на імміграцію, документи, що підтверджують відповідність рівня їх кваліфікації вимогам, які пред’являються до висококваліфікованих спеціалістів і робітників, гостра потреба в яких є відчутною для економіки України, і в разі позитивного висновку видає їм документ про підтримку такого клопотання. У разі потреби Мінекономіки для вирішення питання відповідності рівня кваліфікації осіб вимогам, які пред’являються до висококваліфікованих спеціалістів та робітників, гостра потреба в яких є відчутною для економіки України, має право залучати міністерства та інші центральні органи виконавчої влади, до повноважень яких належить забезпечення формування та/або реалізація державної політики у відповідній сфері.
5. Лікувально-профілактичні заклади у порядку, встановленому МОЗ, проводять у місячний строк медичне обстеження осіб, які перебувають в Україні на законних підставах та порушили клопотання про надання дозволу на імміграцію, і видають документ про відсутність у заявника хвороб, які відповідно до законодавства є підставою для відмови у наданні такого дозволу.
6. Банки, їх відокремлені підрозділи (філії, відділення, представництва) видають особі, яка порушила клопотання про надання дозволу на імміграцію відповідно до пункту 3 частини другої
статті 4 Закону України "Про імміграцію", довідку про надходження іноземної інвестиції в економіку України, яка містить інформацію про надходження на інвестиційний рахунок такого іммігранта іноземної інвестиції у вигляді іноземної конвертованої валюти, внесеної іммігрантом, на суму не менше 100 (ста) тис. доларів США та її використання для здійснення іноземної інвестиції в економіку України або про перерахування коштів в іноземній конвертованій валюті на суму не менше 100 (ста) тис. доларів США з власного закордонного рахунка такого іммігранта на поточний рахунок підприємства, що створене цим іммігрантом в Україні.
Довідка підписується керівником банку або його відокремленого підрозділу (філії, відділення, представництва), містить дату видачі, номер, завіряється печаткою та діє протягом шести місяців з дати видачі.
Копія такої довідки надається іммігрантом за місцем свого проживання працівнику територіального органу ДМС або територіального підрозділу ДМС, який у день подання надсилає її до ДМС, або надсилається іммігрантом особисто до ДМС у паперовій або електронній формі. ДМС проводить перевірку інформації, внесеної до такої довідки, на відповідність вимогам
Закону України "Про імміграцію". За результатами перевірки інформації відповідь надається ДМС протягом трьох робочих днів. За наявності технічної можливості відповідь надається в електронній формі з накладенням кваліфікованого електронного підпису.
7. МЗС перевіряє у місячний строк правильність оформлення справ з питань імміграції, що надійшли через дипломатичні представництва чи консульські установи України від осіб, які постійно проживають за межами України, справжність поданих документів та відповідність їх оформлення вимогам законодавства і надсилає їх до ДМС.
9. МВС, органи Національної поліції, СБУ та її регіональні органи, Держприкордонслужба відповідно до компетенції вживають у місячний строк за зверненням ДМС, територіальних органів ДМС та територіальних підрозділів ДМС заходів:
до виявлення серед осіб, які подали заяву про надання дозволу на імміграцію, таких, яким дозвіл на імміграцію не може бути наданий відповідно до
статті 10 Закону України "Про імміграцію";
до встановлення відомостей, що можуть бути підставою для скасування дозволу на імміграцію згідно із
статтею 12 Закону України "Про імміграцію".
Міністерства та інші центральні органи виконавчої влади відповідно до своєї компетенції у разі порушення клопотання про надання дозволу на імміграцію особам, імміграція яких становить державний інтерес, розглядають його у місячний строк і у разі позитивного висновку надсилають в електронній формі через систему електронного документообігу з накладенням кваліфікованого електронного підпису подання міністерства або іншого центрального органу виконавчої влади на ім’я Голови ДМС про те, що імміграція особи становить державний інтерес для України.
10. Заяви про надання дозволу на імміграцію подаються особисто або через законного представника:
до територіальних органів ДМС або територіальних підрозділів ДМС за місцем проживання - особами, які тимчасово перебувають в Україні на законних підставах;
до дипломатичних представництв чи консульських установ України за місцем постійного проживання - особами, які постійно проживають за межами України.
У разі коли заява про надання дозволу на імміграцію подається до територіального органу ДМС або територіального підрозділу ДМС, керівник територіального органу ДМС або територіального підрозділу ДМС визначає працівників, які приймають документи, формують заяви та справи про надання дозволу на імміграцію, і працівників, які розглядають заяви відповідно до пунктів 12 та 14 цього Порядку.
Працівник територіального органу ДМС або територіального підрозділу ДМС під час прийняття документів від іноземця або особи без громадянства, або від законного представника перевіряє повноту поданих документів, зазначених у
статті 9 Закону України "Про імміграцію" та пункті 11 цього Порядку, відповідність їх оформлення вимогам законодавства, своєчасність їх подання, наявність підстав для надання дозволу на імміграцію в Україну, наявність відмітки про перетинання державного кордону чи продовження строку перебування або наявність документа, що підтверджує законність перебування/проживання іноземця або особи без громадянства на території України, звіряє відомості про іноземця або особу без громадянства, зазначені в паспортному документі іноземця або документі, що посвідчує особу без громадянства, з даними, що містяться в заяві про надання дозволу на імміграцію.
У разі виявлення факту подання документів не в повному обсязі або подання документів, оформлення яких не відповідає вимогам законодавства, у тому числі у разі відсутності письмової згоди кожного з подружжя на проходження співбесіди та письмових тестів для перевірки обставин, визначених
статтею 4-1 Закону України "Про імміграцію", територіальний орган ДМС або територіальний підрозділ ДМС інформує іноземця або особу без громадянства, або законного представника про відмову в прийнятті документів із зазначенням підстав такої відмови. За бажанням іноземця або особи без громадянства, або законного представника відмова надається в письмовій формі.
Іноземець або особа без громадянства, або законний представник мають право повторно звернутися до територіального органу ДМС або територіального підрозділу ДМС після зміни або усунення обставин, у зв’язку з якими їм відмовлено в прийнятті документів, за умови перебування в Україні на законних підставах.
У разі відповідності поданих документів вимогам
статті 9 Закону України "Про імміграцію" та пункту 11 цього Порядку працівник територіального органу ДМС або територіального підрозділу ДМС з використанням електронних підписів, що базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритого ключа, та із застосуванням засобів відомчої інформаційної системи ДМС формує заяву про надання дозволу на імміграцію (в тому числі здійснює отримання біометричних даних осіб, які досягли 12 років). Реєстрація заяви про надання дозволу на імміграцію здійснюється із застосуванням засобів відомчої інформаційної системи ДМС під час її формування.
Після формування заяви про надання дозволу на імміграцію працівник територіального органу ДМС або територіального підрозділу ДМС друкує її та надає іноземцеві або особі без громадянства, або законному представнику для перевірки правильності внесених до заяви-анкети відомостей.
У разі виявлення помилок у заяві про надання дозволу на імміграцію працівник територіального органу ДМС або територіального підрозділу ДМС вносить до неї відповідні виправлення.
Після перевірки заяви про надання дозволу на імміграцію іноземець або особа без громадянства, або законний представник власним підписом підтверджують правильність внесених до неї відомостей про себе (про особу - у разі підписання заяви законним представником). Якщо іноземець або особа без громадянства через стійкі фізичні, психічні, інтелектуальні або сенсорні порушення не можуть підтвердити власним підписом правильність таких відомостей, працівник територіального органу ДМС або територіального підрозділу ДМС робить відмітку про неможливість такого підтвердження та засвідчує правильність внесених до заяви про надання дозволу на імміграцію відомостей про особу власним підписом.
У разі необхідності прийняття документів від особи, яка не може пересуватися самостійно у зв’язку з тривалим розладом здоров’я, що підтверджується медичним висновком відповідного закладу охорони здоров’я, за зверненням такої особи або законного представника, оформленим у письмовій формі, здійснюється виїзд працівника територіального органу ДМС або територіального підрозділу ДМС за місцем проживання особи або проходження лікування.
Працівник територіального органу ДМС або територіального підрозділу ДМС під час особистого відвідування особи, яка не може пересуватися самостійно у зв’язку з тривалим розладом здоров’я, перевіряє та підтверджує тотожність зазначеної особи та особи, зображеної на фотокартці, про що складає акт. Акт складається у присутності особи, яка не може пересуватися самостійно у зв’язку з тривалим розладом здоров’я, або законного представника, у разі перебування особи в закладі охорони здоров’я - також лікуючого лікаря. В акті зазначається інформація про місце, дату та час відвідування, відомості про працівника територіального органу ДМС або територіального підрозділу ДМС і присутніх осіб, підстави для відвідування та підтвердження/непідтвердження стану здоров’я, тотожності особи. Акт підписується працівником територіального органу ДМС або територіального підрозділу ДМС, особою/законним представником, а в разі перебування особи в закладі охорони здоров’я - також лікуючим лікарем. Також працівник територіального органу ДМС або територіального підрозділу ДМС шляхом опитування особи отримує інформацію, необхідну для внесення до заяви, та документи, передбачені
статтею 9 Закону України "Про імміграцію" та пунктом 11 цього Порядку.
У разі відсутності стійких фізичних, психічних, інтелектуальних або сенсорних порушень особа, яка не може пересуватися самостійно у зв’язку з тривалим розладом здоров’я, власноруч проставляє підпис на окремому аркуші для подальшого сканування із застосуванням засобів відомчої інформаційної системи ДМС.
Після перевірки іноземцем або особою без громадянства, або законним представником правильності внесених до заяви про надання дозволу на імміграцію відомостей про себе (про особу - у разі перевірки правильності внесених законним представником відомостей до заяви) заява про надання дозволу на імміграцію перевіряється та підписується (із зазначенням дати, прізвища та ініціалів) працівником територіального органу ДМС або територіального підрозділу ДМС, який прийняв документи та сформував заяву про надання дозволу на імміграцію.
Працівник територіального органу ДМС або територіального підрозділу ДМС сканує із застосуванням засобів відомчої інформаційної системи ДМС документи до заяви про надання дозволу на імміграцію, які подаються іноземцем або особою без громадянства, або законним представником.
Керівник/заступник керівника територіального органу ДМС або керівник/заступник керівника територіального підрозділу ДМС, або особа, яка виконує його обов’язки, щодня здійснюють розподіл прийнятих заяв про надання дозволу на імміграцію між працівниками, які виконують функції з розгляду заяви відповідно до вимог пунктів 12 та 14 цього Порядку.
У разі коли заява про надання дозволу на імміграцію подається іноземцем або особою без громадянства, або законним представником до дипломатичних представництв і консульських установ України за місцем їх постійного проживання, така заява разом із документами, визначеними
статтею 9 Закону України "Про імміграцію" та пунктом 11 цього Порядку, приймається в паперовій формі. Заяви розглядаються в порядку, передбаченому пунктами 7 та 13 цього Порядку.
11. Для отримання дозволу на імміграцію разом із заявою встановленого ДМС за погодженням з МЗС зразка подаються:
дійсний паспортний документ іноземця або паспортні документи - у разі, коли іноземець має одночасно громадянство (підданство) кількох держав (множинне громадянство), або документ, що посвідчує особу без громадянства (після пред’явлення повертається), та копія (копії) паспортного документа (паспортних документів), або копія рішення про визнання особою без громадянства в Україні;
засвідчений у встановленому законодавством порядку переклад українською мовою сторінки з особистими даними паспортного документа (за наявності громадянства (підданства) кількох держав (множинного громадянства) - паспортних документів) іноземця або документа, що посвідчує особу без громадянства;
три фотокартки розміром 3,5 х 4,5 сантиметра;
документ про місце проживання (в Україні та за кордоном). Документом про місце проживання на території України для осіб, які отримали посвідки на тимчасове проживання, є витяг з реєстру територіальної громади. Для осіб, які тимчасово на законних підставах перебувають на території України або подають заяву через дипломатичні представництва чи консульські установи України, таким документом є: документ про право власності або свідоцтво про державну реєстрацію права власності на житло (після пред’явлення повертається) та його копія, а в разі, коли житло не належить заявнику, - письмова згода власника (співвласника) такого житла, засвідчена в установленому порядку. Якщо житло, яке надається іноземцеві та особі без громадянства для перебування, перебуває в державній або комунальній власності, замість документа про право власності подається документ, що підтверджує право приймаючої сторони на користування таким житлом (ордер, належним чином оформлений договір найму/оренди/піднайму тощо) (після пред’явлення повертається), та його копія, а також письмова згода на перебування іноземця та особи без громадянства всіх повнолітніх осіб, місце проживання яких зареєстровано/задекларовано в такому житлі;
документально підтверджені відомості про склад сім'ї (копії свідоцтва про народження, свідоцтва про шлюб, документів про усиновлення, встановлення опіки чи піклування тощо);
документ, виданий лікувально-профілактичним закладом про відсутність у заявника хвороб, зазначених у пункті 5 частини п'ятої статті 9 Закону України "Про імміграцію" (крім осіб, зазначених у пунктах 1 і 3 частини третьої
статті 4 Закону). Особи, які постійно проживають за межами України, подають документ, виданий лікувальним закладом держави за місцем проживання, який підлягає легалізації в установленому порядку, якщо інше не передбачено міжнародними договорами;
довідка, видана компетентним органом держави попереднього проживання або її дипломатичним представництвом чи консульською установою в Україні, про відсутність судимості (крім осіб, зазначених у пункті 2 частини другої та пунктах 1, 3 і 6 частини третьої
статті 4 Закону України "Про імміграцію"). У виняткових випадках такі відомості можуть бути отримані ДМС чи територіальними органами ДМС і територіальними підрозділами ДМС шляхом надсилання відповідного запиту компетентним органам іноземних держав, з якими укладено договір про правову допомогу у цивільних, сімейних та кримінальних справах;
документ, що підтверджує сплату адміністративного або консульського збору, або документ про звільнення від його сплати.
Документи, визначені пунктами 1-15 частини сьомої
статті 9 Закону України "Про імміграцію", додатково подаються відповідно до категорії іммігрантів.
................Перейти до повного тексту