- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Закон України
З А К О Н У К Р А Ї Н И
( Закон втратив чинність на підставі Закону
N 2849-IX від 13.12.2022 )
Про внесення змін і доповнень до Закону України "Про телебачення і радіомовлення"
( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1996, N 5, ст. 18 )
( Вводиться в дію Постановою ВР
N 199/95-ВР від 02.06.95,
ВВР, 1996, N 5, ст. 19 )
Верховна Рада України
постановляє:
1. Статті
1,
4,
5,
7,
11,
12 викласти у такій редакції:
"Стаття 1. Визначення термінів
Для цілей цього Закону вживаються такі терміни:
абонент - юридична або фізична особа, яка користується послугами телерадіомовлення на договірних засадах;
аудіовізуальна інформація - зорова інформація, що супроводжується звуком;
загальнонаціональний канал мовлення - канал мовлення, призначений для трансляції телерадіопрограм більш як на половину областей України;
канал мовлення - сукупність технічних засобів з частотними присвоєннями, призначених для трансляції теле- та радіопередач на територію, що визначається параметрами технічних засобів мовлення;
ліцензія - письмовий дозвіл Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, що дає право на створення і використання каналу мовлення та часу мовлення;
логотип (фірмовий, торговий знак) - постійний словесний, образотворчий або об'ємний знак, комбінований з літерами, цифрами, словами або без них, що є емблемою телерадіоорганізації, студії, агентства чи окремої особи, які представляють свої телерадіопрограми чи передачі;
мовлення (телебачення і радіомовлення) - передача на відстань звукової або зорової інформації за допомогою електромагнітних хвиль, що розповсюджуються передавальними пристроями і приймаються будь-якою кількістю телерадіоприймачів;
Національна телекомпанія, Національна радіокомпанія - державні телерадіоорганізації, що ведуть мовлення на загальнонаціональних каналах мовлення і підзвітні Верховній Раді України та Президенту України;
пряма трансляція - безпосереднє розповсюдження теле- або радіопередач без попереднього запису і монтажу;
радіомовлення - виробництво і розповсюдження аудіопрограм;
соціальне телерадіомовлення - передачі чи програми для сліпих, глухих, людей з послабленим слухом освітнього, навчального та довідкового характеру, а також програми і передачі з проблем екологічного виховання;
спонсорство - участь фізичної чи юридичної особи у прямому або опосередкованому фінансуванні програм з метою реклами свого імені, фірмового найменування чи своєї торгової марки;
суборенда каналу мовлення - юридично оформлена або прихована поступка ліцензії на канал (час) мовлення іншій юридичній чи фізичній особі, що не є ліцензіатом, включаючи систематичну ретрансляцію сигналів інших телерадіоорганізацій, крім випадків юридично оформленого надання телерадіопрограм та обміну ними між телерадіоорганізаціями-виробниками, а також ретрансляції новин, спортивних чи інших видовищних заходів;
суспільне мовлення - мовлення на одному каналі мовлення за єдиною програмною концепцією, що фінансується за рахунок держави (з правом на контрольний пакет акцій) та громадських об'єднань, телерадіоорганізацій, приватних осіб, частка участі кожного з яких не може перевищувати 10 відсотків. Управління суспільним каналом мовлення здійснюється Громадською радою через уповноважений нею виконавчий орган;
трансляція - розповсюдження телевізійних або радіомовних програм за допомогою технічних засобів зв'язку;
телекомунікація - передача і приймання будь-яких знаків, сигналів зображення і звуку за допомогою електромагнітних засобів зв'язку (кабельного, оптичного, радіозв'язку);
телебачення - виробництво і розповсюдження аудіовізуальних передач та програм;
телерадіоорганізація (редакція, студія, агентство, об'єднання, асоціація, компанія, радіостанція тощо) - юридична особа, зареєстрована у встановленому чинним законодавством порядку, яка має право виробляти та розповсюджувати телерадіопередачі та програми;
телерадіопрацівник - штатний або позаштатний працівник телерадіоорганізації, який за характером своєї професійної діяльності бере участь у створенні та розповсюдженні телерадіопередач та програм;
телерадіопрограма - сукупність телерадіопередач, що транслюються безпосередньо або в запису;
телерадіоцентр (телецентр, радіоцентр, технічний центр телерадіомовлення) - підприємство, що забезпечує технічну експлуатацію обладнання, призначеного для виробництва телерадіопередач та програм;
технічні засоби мовлення - сукупність радіоелектронних засобів та технічних пристроїв, за допомогою яких програми та передачі доводяться до споживачів";
"Стаття 4. Повноваження державних органів щодо телебачення і радіомовлення в Україні
Верховна Рада України і Президент України визначають державну політику щодо телебачення і радіомовлення, законодавчі основи її реалізації, гарантії соціального і правового захисту працівників цієї сфери.
Кабінет Міністрів України забезпечує реалізацію державної політики щодо телебачення і радіомовлення, координує діяльність міністерств та інших центральних органів державної виконавчої влади у цій сфері.
Державний комітет телебачення і радіомовлення України є уповноваженим органом управління державним телебаченням і радіомовленням України, що забезпечує реалізацію інформаційної політики держави, визначеної Верховною Радою України, Президентом України та контрольованої Національною радою України з питань телебачення та радіомовлення.
Повноваження Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих Рад народних депутатів щодо розвитку телебачення і радіомовлення визначаються чинним законодавством України.
Стаття 5. Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення
З метою реалізації та додержання законодавства в галузі телебачення і радіомовлення та інших нормативних актів створюється Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення (далі - Національна рада).
Національна рада є позавідомчим державним контролюючим органом, який діє відповідно до цього Закону та чинного законодавства України і є відповідальним за розвиток, якісний стан телебачення і радіомовлення України, за зростання професійного, художнього та етичного рівня програм та передач телерадіоорганізацій.
Склад Національної ради затверджується Верховною Радою України строком на чотири роки в кількості 8 осіб: за поданням чотирьох кандидатур Головою Верховної Ради України та чотирьох кандидатур - Президентом України.
Члени Національної ради, які здійснюють свої повноваження на постійній основі, є державними службовцями і не можуть займати посади в інших державних і недержавних установах, організаціях та на підприємствах, одержувати разові винагороди за виконання робіт (крім гонорарів за творчу діяльність і позаштатну викладацьку (лекційну) роботу), займатися підприємницькою діяльністю у сфері телебачення і радіомовлення, припиняють членство в політичних партіях.
Члени Національної ради та працівники її апарату не можуть отримувати будь-які види винагород (у тому числі і заробітну плату) від телерадіоорганізацій, а також від підприємств, установ та організацій - засновників телерадіоорганізацій.
Члени Національної ради та працівники її апарату не можуть бути засновниками (співзасновниками) телерадіоорганізацій або брати участь у комерційній діяльності.
Повноваження члена Національної ради достроково припиняються у разі:
подання заяви про відставку;
втрати громадянства України;
порушення вимог статті 2 цього Закону;
висловлення недовіри Верховною Радою України;
невиконання службових обов'язків, професійної невідповідності;
винесення щодо нього обвинувального вироку суду, який набрав чинності.
У разі припинення повноважень члена Національної ради вибори нового кандидата відбуваються у порядку, визначеному цією статтею.
Члени Національної ради обирають зі свого складу Голову Національної ради, першого заступника та заступника Голови. Голова Національної ради і перший заступник повинні представляти різні гілки влади. Голова Національної ради та заступники Голови підзвітні Національній раді.
Голова та його заступники працюють у Національній раді на професійній основі, решта членів Національної ради за бажанням, на громадських засадах.
Голова Національної ради:
організовує діяльність Національної ради, здійснює керівництво підготовкою питань до розгляду;
скликає засідання Національної ради за власною ініціативою або за пропозицією не менш як двох членів Національної ради, вносить на розгляд Національної ради питання і головує на її засіданнях;
організовує роботу апарату Національної ради;
видає накази та розпорядження, підписує ліцензії на право користування каналами мовлення, а також повідомлення про відмову у видачі ліцензії або про її анулювання згідно з рішенням Національної ради;
приймає на роботу і звільняє з посади, укладає контракти з працівниками апарату Національної ради;
є розпорядником бюджету Національної ради.
Перший заступник та заступник Голови Національної ради:
відповідають за окремі напрями діяльності Національної ради;
організовують діяльність робочих груп, створених Національною радою для вирішення покладених на неї завдань.
Основними функціями Національної ради є:
координація розробки концепції розвитку телерадіоінформаційного простору України та участь у її реалізації;
видача телерадіоорганізаціям на конкурсній основі ліцензій на право використання каналу мовлення та часу мовлення;
контроль за дотриманням законодавства в галузі телебачення і радіомовлення України та умов, зазначених у ліцензії;
забезпечення реалізації прав телеглядачів і радіослухачів;
контроль за раціональним використанням радіочастот, призначених для телерадіомовлення;
участь у розробці міжнародних договорів України з питань телебачення і радіомовлення.
До обов'язків Національної ради належать:
ведення Державного реєстру телерадіоорганізацій України, створення єдиного банку даних про них;
контроль за додержанням телерадіоорганізаціями вимог чинного законодавства, зокрема щодо іноземного інвестування та порядку телерадіомовлення під час виборчих кампаній і референдумів;
узгодження стандартів та норм технічної якості телерадіопрограм, контроль за їх додержанням;
розробка положень про порядок ліцензування і використання каналів мовлення та умов конкурсу на отримання ліцензій, погодження їх з відповідною постійною Комісією Верховної Ради України і публікація у засобах масової інформації;
визначення на підставі розроблених положень порядку ліцензування та використання каналів мовлення, порядку мовлення з використанням супутників;
погодження розміру грошового збору за видачу ліцензії, а також погодження максимальних граничних тарифів на оренду технічних засобів мовлення, мінімальних рівнів розцінок за рекламу, що розповсюджується по загальнонаціональних каналах мовлення, та погодження їх з відповідною постійною Комісією Верховної Ради України;
узагальнення практики застосування законодавства з питань, що входять до її компетенції, розробка пропозицій щодо його вдосконалення;
організація творчих семінарів, спрямованих на поліпшення діяльності телерадіоорганізацій, сприяння підготовці та перепідготовці творчих кадрів для телебачення та радіомовлення, встановлення міжнародних зв'язків та вивчення досвіду роботи відповідних зарубіжних організацій;
визначення правил документування, формування та зберігання тимчасового архіву та архівного фонду телерадіопередач;
створення та утримання національного архіву та музею телерадіомовлення;
надання консультативної допомоги у сфері телерадіомовлення;
подання Верховній Раді України та Президенту України щорічного звіту про свою діяльність і опублікування його в пресі.
Національна рада має право:
визнавати ліцензію такою, що втратила чинність, якщо телерадіоорганізація не розпочала діяльність протягом двох місяців з дня, визначеного у ліцензії;
отримувати від усіх телерадіоорганізацій документи, відомості та пояснення щодо їх діяльності згідно з чинним законодавством;
проводити у межах своєї компетенції перевірку діяльності телерадіоорганізацій щодо умов та порядку використання каналів мовлення;
координувати з Головним управлінням з питань радіочастот при Кабінеті Міністрів України розподіл смуг радіочастот, які виділено для телерадіомовлення, створення і використання радіочастотних засобів мовлення, розробляти положення про використання каналів мовлення та умови конкурсу на отримання ліцензій, які вона погоджує з відповідною комісією Верховної Ради України, публікувати їх у засобах масової інформації;
накладати стягнення в разі порушення чинного законодавства України та умов, зазначених у ліцензії;
проводити аудиторські перевірки телерадіоорганізацій.
У разі виявлення порушень телерадіоорганізацією чинного законодавства та умов, зазначених у ліцензії, Національна рада:
оголошує попередження;
застосовує штрафні санкції;
тимчасово (до двох місяців) припиняє дію ліцензії;
анулює ліцензію, якщо:
телерадіоорганізація порушила вимоги статті 2 цього Закону;
телерадіоорганізація, після винесеного їй попередження і тимчасового припинення дії виданої їй ліцензії продовжує порушувати чинне законодавство та умови, зазначені у ліцензії.
За збитки, яких зазнав власник ліцензії внаслідок правомірного анулювання ліцензії, Національна рада відповідальності не несе.
................Перейти до повного тексту