1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


ЗАКОН УКРАЇНИ
Про Український культурний фонд
(Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 19, ст.238) ( Із змінами, внесеними згідно із Законами № 2481-VIII від 03.07.2018, ВВР, 2018, № 36, ст.274 № 524-IX від 04.03.2020, ВВР, 2020, № 38, ст.279 № 692-IX від 16.06.2020, ВВР, 2020, № 43, ст.371 № 720-IX від 17.06.2020, ВВР, 2020, № 47, ст.408 № 2307-IX від 19.06.2022 № 2310-IX від 19.06.2022 № 2714-IX від 03.11.2022 № 2849-IX від 13.12.2022 )
Цей Закон визначає правові, організаційні, фінансові засади діяльності Українського культурного фонду, метою створення якого є сприяння розвитку культури та мистецтв України, забезпечення сприятливих умов для розвитку інтелектуального та духовного потенціалу особистості і суспільства, широкого доступу громадян до національного культурного надбання, підтримка культурного розмаїття та інтеграції української культури у світовий культурний простір.
Розділ 1
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Статус Українського культурного фонду
1. Український культурний фонд є бюджетною установою, що виконує передбачені цим Законом спеціальні функції щодо сприяння національно-культурному розвиткові України. Діяльність Українського культурного фонду спрямовується та координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах культури та мистецтв.
2. Український культурний фонд є юридичною особою публічного права, має відокремлене майно, яке є об’єктом права державної власності і перебуває в оперативному управлінні Українського культурного фонду.
Український культурний фонд має самостійний баланс, свої печатку і штамп.
Український культурний фонд є неприбутковою організацією, особливості створення, діяльності, припинення та правового статусу якої визначаються з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.
( Частину другу статті 1 доповнено абзацом третім згідно із Законом № 2481-VIII від 03.07.2018 )
3. У своїй діяльності Український культурний фонд керується Конституцією України та законодавством України і діє на підставі Положення про Український культурний фонд, яке затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах культури та мистецтв.
4. Місцезнаходження Українського культурного фонду - місто Київ.
5. Український культурний фонд має право за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах культури та мистецтв, у порядку, визначеному Положенням про Український культурний фонд, утворювати територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі. Територіальні органи Українського культурного фонду утворюються в межах граничної чисельності його працівників.
Стаття 2. Основні принципи діяльності Українського культурного фонду
1. Діяльність Українського культурного фонду ґрунтується на принципах:
гуманізму;
толерантності;
свободи творчості;
демократичності та прозорості прийняття рішень;
забезпечення змагальності і рівності умов для інтелектуального, творчого розвитку людини та суспільства;
інноваційності;
підзвітності, відповідальності за результати діяльності перед державою та суспільством;
запобігання конфлікту інтересів під час організації конкурсного відбору та фінансування проектів;
забезпечення рівних можливостей отримання підтримки Українського культурного фонду фізичними особами, юридичними особами незалежно від форми власності;
забезпечення культурного розмаїття;
партнерства держави та громадянського суспільства у питаннях національно-культурного розвитку;
дотримання авторських і суміжних прав.
Стаття 3. Завдання, функції та повноваження Українського культурного фонду
1. Основними завданнями Українського культурного фонду є:
надання інституційної підтримки; підтримка та розвиток проектів у сферах культури та мистецтв, креативних індустрій, культурно-пізнавального (внутрішнього) туризму та національного музичного продукту;
( Частину першу статті 3 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 692-IX від 16.06.2020; в редакції Закону № 2310-IX від 19.06.2022 )
сприяння реалізації державної політики у сферах культури та мистецтв, розвиткові сучасних напрямів культурної і мистецької діяльності, виробленню конкурентоспроможного на світовому ринку вітчизняного (національного) культурного продукту;
експертний відбір, фінансування та моніторинг виконання проектів, реалізація яких забезпечується за підтримки Українського культурного фонду;
співпраця з українськими та іноземними фізичними і юридичними особами приватної та державної форми власності;
( Частину першу статті 3 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2481-VIII від 03.07.2018 )
створення сприятливих умов для реалізації проектів, у тому числі шляхом здійснення контролю за процесом їх реалізації в порядку, встановленому законодавством;
( Частину першу статті 3 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2481-VIII від 03.07.2018 )
стимулювання розроблення інноваційних проектів;
підтримка реалізації міжнародних проектів;
сприяння культурному розвитку громад та підтримка аудіовізуальних медіа громад;
( Частину першу статті 3 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2849-IX від 13.12.2022 )
сприяння збереженню, актуалізації і популяризації національного культурного надбання;
підтримка мистецьких дебютів, стимулювання творчої праці діячів культури і мистецтва, зокрема молодих митців;
популяризація української культури та мистецтв, формування позитивного іміджу України у світі;
підтримка культурних проектів української діаспори;
задоволення культурних потреб громадян України, які проживають за кордоном;
підтримка культурних та інформаційних програм міжнародного співробітництва.
2. На виконання покладених на нього завдань Український культурний фонд:
визначає за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах культури та мистецтв, пріоритетні напрями здійснення Українським культурним фондом підтримки розвитку вітчизняної культури і мистецтв, просування інтересів України у світі;
визначає критерії конкурсного відбору проектів, реалізація яких здійснюватиметься за підтримки Українського культурного фонду;
оприлюднює порядок подання Українському культурному фонду пропозицій щодо підтримки проектів;
створює і веде реєстр проектів, поданих до Українського культурного фонду з пропозиціями про їх підтримку, та оприлюднює його у формі відкритих даних відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації";
надає гранти юридичним особам незалежно від форми власності, гранти та стипендії фізичним особам, здійснює інші види підтримки проектів, визначені Положенням про Український культурний фонд;
надає гранти інституційної підтримки юридичним особам усіх форм власності для забезпечення конкурентоспроможності та створення робочих місць в умовах дії запроваджених відповідно до законодавства обмежень господарської діяльності, зумовлених запровадженням воєнного чи надзвичайного стану, надзвичайною ситуацією, або вжиття адміністративних та (або) медико-санітарних заходів (карантин);
( Частину другу статті 3 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 692-IX від 16.06.2020; в редакції Закону № 2310-IX від 19.06.2022 )
надає гранти на підтримку та розвиток проектів у сферах культури та мистецтв, креативних індустрій, національного музичного продукту, культурно-пізнавального (внутрішнього) туризму;
( Частину другу статті 3 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 692-IX від 16.06.2020; в редакції Закону № 2310-IX від 19.06.2022 )
забезпечує прозоре, цільове та ефективне використання коштів Українського культурного фонду;
набуває цивільні права та обов’язки в порядку, передбаченому цивільним законодавством, у тому числі шляхом укладення договорів, контрактів, зокрема зовнішньоекономічних, інших правочинів, а також у встановлених законодавством межах несе відповідальність за порушення Українським культурним фондом законодавства;
( Частину другу статті 3 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2481-VIII від 03.07.2018 )
реалізує права Українського культурного фонду, у тому числі здійснює майнові права інтелектуальної власності;
( Частину другу статті 3 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2481-VIII від 03.07.2018 )
створює реєстр експертів та забезпечує його ведення;
( Частину другу статті 3 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2481-VIII від 03.07.2018 )
одержує та аналізує звіти про виконання проектів, реалізованих за підтримки Українського культурного фонду;
інформує громадськість про діяльність Українського культурного фонду та реалізовані за його підтримки проекти;
взаємодіє з питань, віднесених до компетенції Українського культурного фонду, з органами державної влади та органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями всіх форм власності, міжнародними організаціями, а також із представниками громадянського суспільства;
вносить центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах культури та мистецтв, на підставі досвіду, отриманого під час реалізації проектів, пропозиції щодо вдосконалення реалізації державної політики та законодавства у сферах культури та мистецтв.
3. Під терміном "проект" у цьому Законі розуміється діяльність фізичних і юридичних осіб, спрямована на створення певного культурного продукту, культурного блага чи культурної послуги (їх сукупності); продукту чи послуги (їх сукупності) національного музичного продукту; продукту чи послуги (їх сукупності) з культурно-пізнавального (внутрішнього) туризму; продукту чи послуги (їх сукупності) з основної економічної діяльності за видами, що належать до креативних індустрій, затвердженими Кабінетом Міністрів України, або інституційна підтримка юридичних осіб, спрямована на забезпечення стабільної діяльності юридичних осіб та їх розвитку в умовах дії запроваджених відповідно до законодавства обмежень господарської діяльності, зумовлених запровадженням воєнного чи надзвичайного стану, з метою досягнення чітко визначених цілей у межах визначеного кошторису (бюджету) та здійснення якої вимагає вчинення в узгоджені строки дій, передбачених укладеною з Українським культурним фондом угодою.
Під терміном "грант інституційної підтримки" у цьому Законі розуміється надання на безоплатній і безповоротній основі фінансових ресурсів юридичним особам усіх форм власності сфери культури, культурно-пізнавального (внутрішнього) туризму, національного музичного продукту та фізичним особам - підприємцям, які здійснюють економічну діяльність за видами, що належать до креативних індустрій, затвердженими Кабінетом Міністрів України з метою забезпечення їх стабільної діяльності та розвитку в умовах дії обмежувальних заходів, зумовлених запровадженням воєнного чи надзвичайного стану, надзвичайної ситуації або карантину, внаслідок яких скасовуються або обмежуються масові заходи або іншим чином прямо або опосередковано обмежується діяльність у сфері культури та креативних індустрій.
( Статтю 3 доповнено частиною третьою згідно із Законом № 2481-VIII від 03.07.2018; в редакції Законів № 692-IX від 16.06.2020, № 2310-IX від 19.06.2022 )
Розділ 2
УПРАВЛІННЯ УКРАЇНСЬКИМ КУЛЬТУРНИМ ФОНДОМ
Стаття 4. Органи управління Українського культурного фонду
1. Органами управління Українського культурного фонду є Наглядова рада Українського культурного фонду (далі - Наглядова рада Фонду) і Дирекція Українського культурного фонду (далі - Дирекція Фонду).
2. Контроль за діяльністю Українського культурного фонду здійснює Наглядова рада Фонду відповідно до Регламенту Наглядової ради Українського культурного фонду (далі - Регламент Наглядової ради Фонду).
Регламент Наглядової ради Фонду затверджується на засіданні Наглядової ради Фонду не менш як двома третинами голосів від її загального складу, визначеного частиною першою статті 6 цього Закону, та оприлюднюється на офіційному веб-сайті Українського культурного фонду.
3. Управління поточною діяльністю Українського культурного фонду здійснює Дирекція Фонду. Дирекція Фонду здійснює свою діяльність відповідно до Регламенту Дирекції Українського культурного фонду (далі - Регламент Дирекції Фонду).
Регламент Дирекції Фонду затверджується Наглядовою радою Фонду та оприлюднюється на офіційному веб-сайті Українського культурного фонду.
Стаття 5. Голова Українського культурного фонду
1. Український культурний фонд очолює Голова Українського культурного фонду (далі - Голова Фонду), який здійснює свою діяльність на громадських засадах.
Головою Фонду призначається особа, яка є фахівцем у сфері культури, має бездоганну ділову репутацію, високий суспільний авторитет, вільно володіє державною мовою, володіє іноземною мовою - однією з офіційних мов Ради Європи. На Голову Фонду поширюються обмеження, передбачені частиною третьою статті 6 цього Закону.
2. Голова Фонду призначається на посаду та звільняється з посади центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах культури та мистецтв, у порядку, визначеному цим Законом.
Кандидатури на посаду Голови Фонду (не більше трьох) визначаються на засіданні Наглядової ради Фонду не менш як двома третинами голосів від її загального складу, визначеного частиною першою статті 6 цього Закону, та подаються на розгляд центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах культури та мистецтв.
Строк повноважень Голови Фонду становить чотири роки. Одна й та сама особа не може обіймати посаду Голови Фонду понад два строки поспіль.
3. Повноваження Голови Фонду припиняються достроково центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах культури та мистецтв, у разі:
подання ним заяви про звільнення за власним бажанням;
неможливості виконання ним повноважень за станом здоров’я;
набрання законної сили рішенням суду про притягнення його до відповідальності за адміністративне правопорушення, пов’язане з корупцією;
( Абзац четвертий частини третьої статті 5 із змінами, внесеними згідно із Законом № 524-IX від 04.03.2020 )
набрання законної сили обвинувальним вироком суду стосовно нього;
набрання законної сили рішенням суду про визнання його недієздатним або про обмеження його цивільної дієздатності, визнання безвісно відсутнім чи оголошення померлим;
його смерті;
внесення Наглядовою радою Фонду відповідної пропозиції, якщо не менш як двома третинами голосів від її загального складу, визначеного частиною першою статті 6 цього Закону, прийнято рішення про неналежне виконання Головою Фонду своїх повноважень;
підтримки відповідної пропозиції керівника центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах культури та мистецтв, не менш як двома третинами голосів від загального складу Наглядової ради Фонду, визначеного частиною першою статті 6 цього Закону;
надання йому громадянства іншої держави.
4. Голова Фонду:
представляє у визначеному Положенням про Український культурний фонд порядку Український культурний фонд у відносинах з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями всіх форм власності, міжнародними організаціями та з представниками громадянського суспільства з питань забезпечення сприятливих умов для розвитку культури та мистецтв в Україні;
здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та Положенням про Український культурний фонд.
Стаття 6. Склад і порядок формування Наглядової ради Фонду
1. Наглядова рада Фонду складається з дев’яти осіб - двох осіб, визначених Президентом України, двох осіб, визначених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах культури та мистецтв, двох осіб - представників закладів культури, двох осіб - представників громадських об’єднань та Голови Фонду (за посадою).
Наглядову раду Фонду очолює голова, функції якого виконує Голова Фонду.
Склад Наглядової ради Фонду формується з осіб, компетентних у сфері культури, які мають бездоганну ділову репутацію, високий суспільний авторитет, є визнаними фахівцями у сфері своєї професійної діяльності. Членами Наглядової ради Фонду, які є представниками закладів культури та громадських об’єднань, не можуть бути особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
2. Обрання до складу Наглядової ради Фонду представників закладів культури та громадських об’єднань здійснюється шляхом проведення рейтингового інтернет-голосування у порядку, встановленому цим Законом і Положенням про Український культурний фонд. Про початок процедури обрання відповідної частини складу Наглядової ради Фонду оголошує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах культури та мистецтв.
Кандидатури на обрання до складу Наглядової ради Фонду подають заклади культури та громадські об’єднання, які зареєстровані в установленому порядку і провадять діяльність на території України (далі - громадські об’єднання). Заклад культури чи громадське об’єднання може подати до складу Наглядової ради Фонду лише одну кандидатуру.
Для участі у процедурі обрання відповідної частини складу Наглядової ради Фонду заклади культури та громадські об’єднання протягом двох місяців з дня оголошення про початок такої процедури подають шляхом надсилання на зазначену в оголошенні адресу електронної пошти:
заяву кандидата з повідомленням про відсутність визначених цим Законом обмежень щодо обрання до складу Наглядової ради Фонду;
рішення закладу культури чи громадського об’єднання про висування кандидата на обрання до складу Наглядової ради Фонду;
біографічну довідку кандидата за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах культури та мистецтв;
письмову згоду кандидата на обробку персональних даних відповідно до Закону України "Про захист персональних даних", а також на оприлюднення копій документів, зазначених в абзацах четвертому, шостому та дев’ятому цієї частини;
відомості про місцезнаходження, адресу електронної пошти та номер контактного телефону закладу культури чи громадського об’єднання, контактну інформацію кандидата.
Для участі в процедурі обрання відповідної частини складу Наглядової ради Фонду заклади культури та громадські об’єднання можуть також подавати документи, що підтверджують професійний досвід, досвід управлінської діяльності у сфері культури, знання та досягнення кандидата.
Відповідальність за достовірність поданих документів та інформації несуть заклад культури, громадське об’єднання чи кандидат.
Подані закладами культури та громадськими об’єднаннями документи та інформація (крім відомостей про контактну інформацію кандидата) розміщуються на веб-сайті, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах культури та мистецтв.
Якщо закладом культури чи громадським об’єднанням не подано документи та інформацію, передбачені абзацами четвертим - восьмим цієї частини, запропонована кандидатура до участі у доборі не допускається, інформація стосовно неї на веб-сайті, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах культури та мистецтв, не розміщується.
Рейтингове інтернет-голосування з обрання до складу Наглядової ради Фонду представників закладів культури та громадських об’єднань проводиться протягом двох тижнів з дня оголошення про початок голосування через веб-сайт, визначений центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах культури та мистецтв.
У голосуванні щодо обрання до складу Наглядової ради Фонду представників закладів культури мають право брати участь заклади культури незалежно від форми власності, які зареєстровані в установленому порядку і провадять діяльність на території України.
У голосуванні щодо обрання до складу Наглядової ради Фонду представників громадських об’єднань мають право брати участь лише громадські об’єднання у сфері культури, які зареєстровані в установленому порядку і провадять діяльність на території України.
Голосування здійснюється особою, уповноваженою на це в установленому порядку закладом культури чи громадським об’єднанням у сфері культури. Копія документа, що підтверджує таке повноваження, надається під час голосування.
Під час участі в рейтинговому інтернет-голосуванні заклад культури чи громадське об’єднання у сфері культури може проголосувати не більше як за дві кандидатури, а в разі проведення рейтингового інтернет-голосування для обрання члена Наглядової ради Фонду замість того, повноваження якого достроково припинені, - за одну кандидатуру.
Обраними до складу Наглядової ради Фонду за результатами рейтингового інтернет-голосування вважаються два кандидати, які набрали найбільшу кількість голосів, а в разі проведення рейтингового інтернет-голосування для обрання члена Наглядової ради Фонду замість того, повноваження якого достроково припинені, - кандидат, який набрав найбільшу кількість голосів.
У разі набрання однакової кількості голосів кількома кандидатами, два з яких у рейтинговому списку займають другу і третю позиції (у разі проведення рейтингового інтернет-голосування для обрання члена Наглядової ради Фонду замість того, повноваження якого достроково припинені, - першу і другу позиції), серед таких кандидатів проводиться жеребкування щодо їх включення до складу Наглядової ради Фонду у порядку , визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах культури та мистецтв.
Інформація про результати проведених процедур формування відповідної частини складу Наглядової ради Фонду із зазначенням кількості голосів, поданих за кожного кандидата, та про склад відповідної частини Наглядової ради Фонду (у разі проведення рейтингового інтернет-голосування для обрання члена Наглядової ради Фонду замість того, повноваження якого достроково припинені, - із зазначенням обраного члена Наглядової ради Фонду) розміщується на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах культури та мистецтв, та на офіційному веб-сайті Українського культурного фонду.
3. Не може бути членом Наглядової ради Фонду особа:
яка за рішенням суду визнана недієздатною або дієздатність якої обмежена;
яка має судимість за вчинення кримінального правопорушення, не зняту чи не погашену в установленому законом порядку;
( Абзац третій частини третьої статті 6 із змінами, внесеними згідно із Законом № 720-IX від 17.06.2020 )
на яку протягом останнього року перед днем працевлаштування було накладено адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, пов’язаного з корупцією.
( Абзац четвертий частини третьої статті 6 із змінами, внесеними згідно із Законом № 524-IX від 04.03.2020 )
4. Строк повноважень члена Наглядової ради Фонду становить три роки. Одна й та сама особа не може обіймати посаду члена Наглядової ради Фонду понад два строки поспіль.
5. Повноваження члена Наглядової ради Фонду припиняються достроково у разі:
подання ним заяви про звільнення з посади за власним бажанням;
його систематичної відсутності на засіданнях Наглядової ради Фонду без поважних причин (більш як три рази поспіль);
неможливості виконання ним своїх повноважень за станом здоров’я;
набрання законної сили рішенням суду про притягнення його до відповідальності за адміністративне правопорушення, пов’язане з корупцією;
( Абзац п’ятий частини п’ятої статті 6 із змінами, внесеними згідно із Законом № 524-IX від 04.03.2020 )
набрання законної сили обвинувальним вироком суду стосовно нього;
набрання законної сили рішенням суду про визнання його недієздатним або про обмеження його цивільної дієздатності, визнання безвісно відсутнім чи оголошення померлим;
його смерті;
прийняття відповідного рішення не менш як двома третинами голосів від загального складу Наглядової ради Фонду, визначеного частиною першою цієї статті, у зв’язку з неналежним виконанням ним обов’язків.
У разі дострокового припинення повноважень члена Наглядової ради Фонду, визначеного Президентом України чи центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах культури та мистецтв, інша особа визначається до складу Наглядової ради Фонду не пізніш як у місячний строк з дня припинення повноважень.
У разі дострокового припинення повноважень члена Наглядової ради Фонду - представника закладів культури чи громадських об’єднань проведення процедури обрання нового члена Наглядової ради Фонду здійснюється у порядку, визначеному частиною другою цієї статті. Про початок такої процедури має бути оголошено не пізніш як у місячний строк з дня припинення повноважень.

................
Перейти до повного тексту