- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 20 грудня 2000 р. N 1872 Київ |
Про затвердження Типового статуту громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону, описів зразків бланка посвідчення і нарукавної пов'язки члена такого формування
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
N 1402 від 04.09.2003
N 868 від 19.09.2012
N 874 від 21.10.2015
N 437 від 13.07.2016 )
1. Затвердити такі, що додаються:
Типовий статут громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону;
описи зразків бланка посвідчення і нарукавної пов'язки члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону.
2. Узяти до відома, що виготовлення бланків посвідчень і нарукавних пов'язок членів громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону здійснюється у порядку, що встановлюється органами місцевого самоврядування.
Прем'єр-міністр України | В.ЮЩЕНКО |
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 20 грудня 2000 р. N 1872
ТИПОВИЙ СТАТУТ
громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону
( У тексті Статуту слова "Прикордонні війська" в усіх відмінках замінено словами "Державна прикордонна служба" у відповідному відмінку згідно з Постановою КМ
N 1402 від 04.09.2003 )
( У тексті Статуту слова "внутрішніх справ" і "та підрозділів внутрішніх справ" замінено словами "Національної поліції", а слова "працівник органу внутрішніх справ" в усіх відмінках і формах числа - словом "поліцейський" у відповідному відмінку і числі згідно з Постановою КМ
N 437 від 13.07.2016 )
I. Загальні питання
2. Формування створюється як громадське об'єднання на добровільних засадах з метою сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам, Державній прикордонній службі та органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні кримінальних і адміністративних правопорушень, захисті життя та здоров'я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних ситуацій.
( Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
N 868 від 19.09.2012 )
3. Правовою основою діяльності формування є
Конституція України, Закон України "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону", інші закони України, акти Президента України і Кабінету Міністрів України, рішення місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування з питань охорони громадського порядку і державного кордону, боротьби з кримінальними та адміністративними правопорушеннями, а також статут формування.
( Пункт 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
N 868 від 19.09.2012 )
4. Формування є юридичною особою з моменту його реєстрації, має рахунки в установах банків, печатку із власним найменуванням, штамп та інші необхідні реквізити.
5. Формування відповідає за своїми зобов'язаннями усім належним йому майном, від свого імені набуває майнові і немайнові права та обов'язки, може виступати позивачем та відповідачем у суді, арбітражному та третейському судах.
6. У статуті формування зазначається його юридична адреса.
II. Основні завдання формування
7. Основними завданнями формування є:
1) у сфері охорони громадського порядку:
надання допомоги органам Національної поліції у забезпеченні громадського порядку і громадської безпеки, запобіганні кримінальним і адміністративним правопорушенням;
( Абзац другий підпункту 1 пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
N 868 від 19.09.2012 )
інформування органів Національної поліції про вчинені або ті, що готуються, кримінальні правопорушення, місця зосередження злочинних угруповань;
( Абзац третій підпункту 1 пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
N 868 від 19.09.2012 )
сприяння органам Національної поліції у виявленні кримінальних правопорушень, розшуку осіб, які їх вчинили, захисті інтересів держави, підприємств, установ, організацій, громадян від злочинних посягань; участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху та протидії правопорушенням серед дітей;
( Абзац четвертий підпункту 1 пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
N 868 від 19.09.2012,
N 437 від 13.07.2016 )
2) у сфері охорони державного кордону:
надання допомоги підрозділам Державної прикордонної служби у виявленні та затриманні осіб, які порушили або намагаються порушити державний кордон чи вчиняють інші протиправні дії на державному кордоні;
сприяння військовослужбовцям Державної прикордонної служби в охороні державного кордону, виключної (морської) економічної зони України, а також здійснення контролю за дотриманням режиму державного кордону, прикордонного режиму і режиму в пунктах пропуску через державний кордон, забезпечення разом з ними пропуску громадян до місць відпочинку і роботи; надання допомоги підрозділам Державної прикордонної служби у виявленні умов та причин, які можуть призвести до злочинної діяльності на державному кордоні, і вжиття заходів для їх усунення;
участь у спостереженні за місцями роботи і відпочинку поблизу державного кордону та за прикордонними інженерними спорудами;
участь у заходах Державної прикордонної служби з профілактики порушень або спроб порушення державного кордону і режиму в пунктах пропуску через державний кордон, незаконного переміщення через державний кордон вантажів, предметів, матеріалів та іншого майна;
3) у разі виникнення надзвичайних ситуацій:
надання невідкладної допомоги особам, які потерпіли від нещасних випадків чи правопорушень;
участь у рятуванні людей і майна, підтриманні громадського порядку.
III. Права формування
8. Для виконання своїх завдань формування та його члени мають право:
1) брати участь у забезпеченні охорони громадського порядку і державного кордону разом з поліцейськими, військовослужбовцями Державної прикордонної служби, а в сільській місцевості - самостійно шляхом виконання конкретних доручень керівника відповідного органу Національної поліції чи підрозділу Державної прикордонної служби;
2) вживати разом з поліцейськими заходів до припинення кримінальних і адміністративних правопорушень;
( Підпункт 2 пункту 8 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
N 868 від 19.09.2012 )
3) представляти і захищати інтереси своїх членів у державних органах та на підприємствах, в установах, організаціях, навчальних закладах;
4) взаємодіяти з іншими органами громадської самодіяльності, що беруть участь у заходах, спрямованих на:
проведення індивідуально-профілактичної роботи з особами, схильними до вчинення кримінальних і адміністративних правопорушень;
( Абзац другий підпункту 4 пункту 8 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
N 868 від 19.09.2012 )
надання допомоги у запобіганні та припиненні кримінальних правопорушень у сфері економіки, податкового законодавства, а також пияцтвом, наркоманією, порушеннями правил торгівлі та упорядкування території міст, інших населених пунктів;
( Абзац третій підпункту 4 пункту 8 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
N 868 від 19.09.2012 )
охорону природи і пам'яток історії та культури;
забезпечення безпеки дорожнього руху;
5) вносити до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності пропозиції щодо запобігання кримінальним і адміністративним правопорушенням, виникненню причин та умов, що сприяють їх вчиненню;
( Підпункт 5 пункту 8 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
N 868 від 19.09.2012 )
6) підтримувати зв'язки з відповідними громадськими організаціями інших країн з метою обміну досвідом роботи.
9. Формування провадить свою діяльність під контролем органів Національної поліції, підрозділів Державної прикордонної служби шляхом:
1) спільного з поліцейськими, прикордонниками патрулювання і виставлення постів на вулицях, майданах, залізничних вокзалах, в аеропортах, морських і річкових портах, у місцях компактного проживання громадян, розташування підприємств, установ, організацій, навчальних закладів, а також у місцях можливої появи порушників державного кордону в межах району, що контролюється Державною прикордонною службою, прикордонної смуги; участі в забезпеченні охорони громадського порядку під час проведення масових заходів, погоджених у випадках, передбачених законом, з виконавчими органами місцевих рад;
2) проведення, разом з прикордонниками огляду на маршрутах можливого руху порушників державного кордону, місць їх укриття, транспортних засобів, суміжної з державним кордоном місцевості з метою встановлення причин та умов перебування невідомих осіб;
3) взяття участі у здійсненні заходів правоохоронних органів, спрямованих на боротьбу з окремими видами правопорушень.
IV. Структура формування і територія, в межах якої провадиться його діяльність
10. У формуванні можуть бути створені такі структурні підрозділи, як загони, штаби тощо.
11. Формування діє в межах села, селища, міста, району, району в місті, мікрорайону міста, на підприємстві, в навчальному закладі тощо.
V. Створення та діяльність керівних і виконавчих органів формування, їх повноваження
12. Вищим керівним органом формування є загальні збори членів формування (далі - загальні збори).
13. Загальні збори скликаються не рідше одного разу на рік.
14. Позачергові загальні збори можуть бути скликані на вимогу виконавчого органу, або не менше 20 відсотків загальної кількості членів формування, чи на вимогу ревізійної комісії.
15. Не пізніше ніж за 10 календарних днів до дати проведення загальних зборів члени формування повідомляються про порядок денний, дату та місце їх проведення.
16. Загальні збори є правоможними, якщо на них присутні не менше 50 відсотків членів формування. У разі відсутності кворуму визначається нова дата і місце проведення загальних зборів, про що члени формування повідомляються додатково.
17. Рішення на загальних зборах приймаються простою більшістю голосів і оформляються протоколом, що підписується головуючим та секретарем загальних зборів. Протокол підлягає постійному зберіганню.
18. Рішення, прийняті на загальних зборах, є обов'язковими для всіх членів формування, в тому числі тих, що не голосували за прийняття цього рішення, крім рішень, що стосуються майнових прав і обов'язків членів формування, які є обов'язковими тільки для тих членів, що голосували за їх прийняття.
19. До виключної компетенції загальних зборів належить:
1) прийняття статуту формування та внесення змін до нього;
2) затвердження складу та обрання керівника виконавчого органу формування та його заступників;
3) затвердження порядку прийняття та виключення громадян за їх заявою із складу членів формування;
4) затвердження кошторису формування;
5) прийняття рішення про припинення діяльності формування;
6) затвердження порядку відшкодування витрат на використання приватних транспортних засобів;
7) затвердження річного звіту про діяльність формування та висновків ревізійної комісії;
8) вирішення питання щодо сплати членських внесків та їх розміру;
9) вирішення питання про призначення та розмір матеріального або іншого виду заохочення членів формування;
10) затвердження структури формування;
11) вирішення питання щодо відчуження основних фондів формування.
20. Для забезпечення поточної діяльності формування створюється виконавчий орган (штаб, координаційна рада, правління тощо), підзвітний і підконтрольний загальним зборам.
21. До компетенції виконавчого органу належить:
1) підготовка кошторису формування, річного звіту про діяльність формування;
2) ведення обліку посвідчень і нарукавних пов'язок членів формування;
3) укладання договорів на користування майном фізичних і юридичних осіб, у тому числі транспортними засобами, інвентарем, засобами зв'язку тощо;
4) ведення документації, бухгалтерського обліку та подання звітності;
5) організація проведення загальних зборів.
22. Керівник виконавчого органу забезпечує виконання рішень загальних зборів та рішень виконавчого органу, діє без довіреності від імені формування, укладає в межах своєї компетенції угоди, розпоряджається коштами формування відповідно до затвердженого кошторису.
23. Засідання виконавчого органу проводяться не рідше одного разу на три місяці і скликаються його керівником. Рішення виконавчого органу приймається не менше ніж 2/3 голосів усіх його членів.
24. Для здійснення контролю за фінансово-господарською діяльністю виконавчого органу із числа членів формування обирається ревізійна комісія.
25. Порядок діяльності ревізійної комісії та її кількісний склад затверджуються загальними зборами.
26. Рішення загальних зборів щодо затвердження річного звіту про діяльність формування, його кошторису, розміру членських внесків приймаються з урахуванням висновків ревізійної комісії.
27. Ревізійна комісія зобов'язана вимагати позачергового скликання загальних зборів у разі виявлення зловживань, вчинених членами виконавчого органу.
VI. Умови і порядок прийняття громадян до складу формування і вибуття з нього
28. До складу формування приймаються громадяни України, які досягли 18-річного віку, виявили бажання брати участь у зміцненні правопорядку і в охороні державного кордону та здатні за своїми діловими, моральними якостями і станом здоров'я виконувати на добровільних засадах взяті на себе зобов'язання.
29. Члени формування можуть брати участь у забезпеченні правопорядку та охороні державного кордону за місцем реєстрації формування після проходження відповідної правової і спеціальної підготовки в органах Національної поліції, підрозділах Державної прикордонної служби та одержання в органі місцевого самоврядування посвідчення і нарукавної пов'язки члена формування.
30. Не можуть бути членами формування особи, які порушують громадський порядок, особи, судимість з яких не знята або не погашена в установленому законом порядку, раніше засуджені за умисні злочини, хворі на хронічний алкоголізм або наркоманію, визнані в судовому порядку недієздатними чи обмежено дієздатними та інші особи у випадках, передбачених законами України.
31. Громадяни приймаються до складу формування та виключаються з нього за їх заявою у порядку, встановленому загальними зборами.
У разі вчинення членом формування діяння, несумісного з подальшим перебуванням його у складі формування, або несумлінного ставлення до виконання своїх обов'язків члена формування може бути виключено із складу формування рішенням загальних зборів за поданням виконавчого органу.
VII. Статутні обов'язки та права членів формування
32. Члени формування зобов'язані:
1) брати активну участь в охороні громадського порядку і державного кордону, припиненні кримінальних і адміністративних правопорушень та запобіганні їм;
( Підпункт 1 пункту 32 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
N 868 від 19.09.2012 )
2) під час виконання обов'язків з охорони громадського порядку і державного кордону мати особисте посвідчення та нарукавну пов'язку члена формування;
3) доставляти до органу Національної поліції, підрозділу Державної прикордонної служби, штабу формування або громадського пункту охорони порядку, приміщення виконавчого органу селищної, сільської ради осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, з метою його припинення (якщо вичерпано інші заходи впливу), встановлення особи порушника, складення протоколу про адміністративне правопорушення у разі неможливості скласти його на місці вчинення правопорушення (якщо складення протоколу є обов'язковим);
4) надавати у межах наданих їм прав допомогу народним депутатам України, представникам органів державної влади та органів місцевого самоврядування у їх законній діяльності, якщо в цьому їм чиниться протидія або загрожує небезпека з боку правопорушників.
Члени формування, які беруть участь в охороні державного кордону, зобов'язані також знати:
місцевість, точне проходження кордонів, номери і місце розміщення прикордонних знаків на дільниці застави;
режим державного кордону і прикордонний режим, законодавство з цих питань;
зразки документів на право в'їзду і перебування громадян України та інших осіб у районах, що контролюються Державною прикордонною службою, у прикордонній смузі.
................Перейти до повного тексту