1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


З А К О Н У К Р А Ї Н И
Про затвердження Загальнодержавної програми розвитку первинної медико-санітарної допомоги на засадах сімейної медицини на період до 2011 року
( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2010, N 13, ст.126 )
Верховна Рада України
постановляє:
1. Затвердити Загальнодержавну програму розвитку первинної медико-санітарної допомоги на засадах сімейної медицини на період до 2011 року, що додається.
2. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.
Президент України В.ЮЩЕНКО
м. Київ, 22 січня 2010 року
N 1841-VI
ЗАТВЕРДЖЕНО
Законом України
від 22 січня 2010 року N 1841-VI
ЗАГАЛЬНОДЕРЖАВНА ПРОГРАМА
розвитку первинної медико-санітарної допомоги на засадах сімейної медицини на період до 2011 року
Загальна частина
Погіршення стану здоров'я населення, високі показники смертності осіб працездатного віку, зменшення середньої тривалості життя, нерівність у доступності медичної допомоги призводять до об'єктивного збільшення потреби у медичній допомозі, яку існуюча система охорони здоров'я задовольнити не в змозі.
За рекомендаціями Всесвітньої організації охорони здоров'я, підготовленими на основі кращого світового досвіду, лише розвиток первинної медико-санітарної допомоги на засадах сімейної медицини дасть змогу істотно вплинути на поліпшення демографічної ситуації, досягнути справедливого розподілу і раціонального використання бюджетних коштів.
У більшості держав світу на частку первинної медико-санітарної допомоги припадає до 90 відсотків загального обсягу медичних послуг, а питома вага чисельності лікарів загальної практики - сімейних лікарів серед лікарів галузі охорони здоров'я становить 30-50 відсотків.
Первинна медико-санітарна допомога є на сьогодні частиною спеціалізованої амбулаторної допомоги, тому управління первинною допомогою із застосуванням економічних важелів практично неможливе.
Протягом багатьох років на утримання закладів охорони здоров'я, що надають первинну медико-санітарну допомогу, витрачалося лише 10 відсотків коштів, виділених з державного бюджету для охорони здоров'я, що, зважаючи на низький рівень матеріально-технічного забезпечення зазначених закладів, є вкрай недостатньо.
Не застосовуються принципи комплексності та наступності у наданні медичної допомоги. Не приділяється достатня увага профілактиці захворювань та диспансеризації населення. Це призводить до несвоєчасного виявлення хвороб та їх ускладнень, а отже, до збільшення потреби населення у спеціалізованій та високоспеціалізованій медичній допомозі.
Мета Програми
Метою Загальнодержавної програми розвитку первинної медико-санітарної допомоги на засадах сімейної медицини на період до 2011 року (далі - Програма) є забезпечення зниження рівня захворюваності, інвалідності та смертності населення шляхом формування і налагодження ефективного функціонування системи надання населенню доступної і високоякісної первинної медико-санітарної допомоги на засадах сімейної медицини.
Шляхи та способи розв'язання проблем
Для розв'язання проблеми необхідно:
удосконалити нормативно-правову та науково-методичну базу, зокрема з питань діяльності закладів охорони здоров'я, що надають первинну медико-санітарну допомогу (далі - лікувальні заклади);
продовжити роботу із створення мережі амбулаторій сімейної медицини у міській та сільській місцевості шляхом реорганізації і перепрофілювання діючих закладів охорони здоров'я, забезпечення матеріально-технічного оснащення таких амбулаторій;
провести поетапну реструктуризацію амбулаторно-поліклінічних закладів з метою створення лікувальних закладів;
забезпечити доступність населення до первинної медико-санітарної допомоги;
підвищити рівень підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації лікарів, іншого медичного персоналу для надання первинної медико-санітарної допомоги;
удосконалити систему викладання основ первинної медико-санітарної допомоги у вищих медичних навчальних закладах та закладах післядипломної освіти;
провести перегляд табелів оснащення лікувальних закладів з поступовим забезпеченням їх медичним енергоефективним обладнанням та спеціалізованими автотранспортними засобами;
удосконалити порядок ліцензування господарської діяльності з медичної практики за спеціальністю "загальна практика - сімейна медицина" та державну акредитацію закладів охорони здоров'я;
розробити і впровадити стандарти первинної медико-санітарної допомоги та критерії оцінки її якості;
удосконалити систему рейтингових показників, що характеризують якість роботи лікувальних закладів, та порядок їх систематизації;
сприяти розвитку міжнародного співробітництва з метою вивчення та поширення в Україні кращого світового досвіду організації первинної медико-санітарної допомоги на засадах сімейної медицини;
інформувати громадськість про доцільність змін у системі охорони здоров'я;
розробити і впровадити механізм участі громадськості в управлінні системою охорони здоров'я.
Прогнозовані обсяги фінансування Програми наведені в додатку 1.
Завдання і заходи Програми наведені в додатку 2.
Очікувані результати, ефективність виконання Програми
Виконання Програми дасть змогу:
підвищити ефективність роботи закладів охорони здоров'я з метою подолання несприятливих демографічних тенденцій;
збільшити питому вагу медичної допомоги, що надається:
лікарями загальної практики - сімейними лікарями - щороку на 7-10 відсотків;
на засадах сімейної медицини на рівні амбулаторно-поліклінічної допомоги - щороку на 5-7 відсотків;
сформувати систему надання населенню високоякісної медичної допомоги на засадах сімейної медицини;
створити умови для реалізації принципу організації та координації лікарем загальної практики - сімейним лікарем надання пацієнтам спеціалізованої та стаціонарної медичної допомоги.
Очікувані результати виконання Програми наведені в додатку 3.
Обсяг та джерела фінансування Програми
Забезпечення виконання цієї Програми здійснюється в межах видатків, передбачених у Державному бюджеті України та місцевих бюджетах, а також за рахунок коштів інших джерел.
Обсяг фінансування Програми з Державного бюджету України визначається щороку виходячи з конкретних завдань та наявних коштів і може уточнюватися під час складання проекту Державного бюджету України на відповідний рік з урахуванням можливостей дохідної частини бюджету.
Додаток 1
до Загальнодержавної програми розвитку
первинної медико-санітарної допомоги
на засадах сімейної медицини
на період до 2011 року
ПАСПОРТ
Загальнодержавної програми розвитку первинної медико-санітарної допомоги на засадах сімейної медицини на період до 2011 року
1. Концепція Програми схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24 липня 2006 р. N 421.
2. Програма затверджена Законом України.
3. Державний замовник-координатор: МОЗ.
4. Відповідальні виконавці: МОЗ, Мінекономіки, Мінпраці, МОН, Мінрегіонбуд, МЗС, Академія медичних наук України, Держкомтелерадіо, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації.
5. Керівник Програми: заступник Міністра охорони здоров'я України.
6. Строки виконання Програми: 2009-2011 роки.
7. Прогнозні обсяги та джерела фінансування:
------------------------------------------------------------------
| Джерела | Обсяг | У тому числі за роками |
| фінансування | фінансування,|-------------------------------|
| | млн гривень |2009 | 2010 | 2011 |
|-----------------+--------------+-----+-------------+-----------|
|Державний бюджет | 259,3 | | 100 | 159,3 |
|-----------------+--------------+-----+-------------+-----------|
|Місцеві бюджети | у межах | | у межах | у межах |
| | відповідних | | відповідних |відповідних|
| | видатків | | видатків | видатків |
|-----------------+--------------+-----+-------------+-----------|
|Усього | 259,3 | | 100 | 159,3 |
------------------------------------------------------------------
Додаток 2
до Загальнодержавної програми розвитку
первинної медико-санітарної допомоги
на засадах сімейної медицини
на період до 2011 року
ЗАВДАННЯ І ЗАХОДИ
Загальнодержавної програми розвитку первинної медико-санітарної допомоги на засадах сімейної медицини на період до 2011 року
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
| Найменування | Найменування | Значення показника | Найменування | Відповідальні за | Джерела | Прогнозо- | У тому числі за роками |
| завдання | показника |-----------------------| заходу | виконання |фінансування|ваний обсяг|------------------------|
| | |усьо-| за роками | | |(державний, |фінансових |2009| 2010 | 2011 |
| | | го |-----------------| | | місцевий | ресурсів | | | |
| | | |2009 |2010 |2011 | | | бюджети, | для | | | |
| | | | | | | | | інші) |виконання | | | |
| | | | | | | | | | завдань, | | | |
| | | | | | | | | | млн | | | |
| | | | | | | | | | гривень | | | |
|--------------+-----------------+-----+-----+-----+-----+--------------------+------------------+------------+-----------+----+---------+---------|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
|--------------+-----------------+-----+-----+-----+-----+--------------------+------------------+------------+-----------+----+---------+---------|
|1. Визначити |збільшення | 70 | 53 | 60 | 70 |1.1. Розроблення |МОЗ | | | | | |
|нормативно- |питомої ваги | | | | |нормативів надання |Академія медичних | | | | | |
|правові засади|чисельності | | | | |населенню первинної |наук | | | | | |
|функціонування|сільського | | | | |медико-санітарної | | | | | | |
|первинної |населення, яке | | | | |допомоги | | | | | | |
|медико- |обслуговується | | | | |--------------------+------------------+------------+-----------+----+---------+---------|
|санітарної |лікарем загальної| | | | |1.2. Затвердження |МОЗ | | | | | |
|допомоги, |практики - | | | | |моделей надання |Академія медичних | | | | | |
|зокрема у |сімейним лікарем,| | | | |первинної медико- |наук | | | | | |
|сільській |відсотків | | | | |санітарної допомоги |Мінекономіки | | | | | |
|місцевості, | | | | | |--------------------+------------------+------------+-----------+----+---------+---------|
|для | | | | | |1.3. Розроблення | -"- | | | | | |
|забезпечення | | | | | |типових положень про| | | | | | |
|доступності та| | | | | |лікувальні заклади | | | | | | |
|належної |-----------------+-----+-----+-----+-----+--------------------+------------------+------------+-----------+----+---------+---------|
|якості |збільшення | 40 | 33 | 36 | 40 |1.4. Розроблення |МОЗ | | | | | |
|медичної |питомої ваги | | | | |порядку взаємодії |Академія медичних | | | | | |
|допомоги |чисельності | | | | |лікарів, що надають |наук | | | | | |
| |міського | | | | |первинну медико- | | | | | | |
| |населення, яке | | | | |санітарну допомогу, | | | | | | |
| |обслуговується | | | | |з лікарями, що | | | | | | |
| |лікарем загальної| | | | |надають | | | | | | |
| |практики - | | | | |спеціалізовану та | | | | | | |
| |сімейним лікарем,| | | | |високоспеціалізовану| | | | | | |
| |відсотків | | | | |медичну допомогу | | | | | | |
| |-----------------+-----+-----+-----+-----+--------------------+------------------+------------+-----------+----+---------+---------|
| |зниження |620,7|659,7|639,9|620,7|1.5. Розроблення |МОЗ | | | | | |
| |показника | | | | |методики розрахунку |Академія медичних | | | | | |
| |смертності серед | | | | |потреби в кількості |наук | | | | | |
| |працездатного | | | | |посад лікарів, |Мінпраці | | | | | |
| |населення від | | | | |молодших |Мінекономіки | | | | | |
| |неінфекційних | | | | |спеціалістів з | | | | | | |
| |захворювань, на | | | | |медичною освітою та | | | | | | |
| |100 тис. осіб | | | | |інших працівників | | | | | | |
| | | | | | |лікувальних закладів| | | | | | |
| |-----------------+-----+-----+-----+-----+--------------------+------------------+------------+-----------+----+---------+---------|
| |зниження |53,4 |56,8 |55,1 |53,4 |1.6. Розроблення | -"- | | | | | |
| |показника | | | | |методики розрахунку | | | | | | |
| |первинного виходу| | | | |потреби в кількості | | | | | | |
| |на інвалідність у| | | | |посад лікарів- | | | | | | |
| |працездатному | | | | |спеціалістів | | | | | | |
| |віці, на 10 тис. | | | | |відповідно до | | | | | | |
| |працездатного | | | | |кількості посад | | | | | | |
| |населення | | | | |лікарів загальної | | | | | | |
| | | | | | |практики - сімейних | | | | | | |
| | | | | | |лікарів, лікарів- | | | | | | |
| | | | | | |терапевтів | | | | | | |
| | | | | | |дільничних, лікарів-| | | | | | |
| | | | | | |педіатрів | | | | | | |
| | | | | | |дільничних, що | | | | | | |
| | | | | | |надають первинну | | | | | | |
| | | | | | |медико-санітарну | | | | | | |
| | | | | | |допомогу | | | | | | |
| |-----------------+-----+-----+-----+-----+--------------------+------------------+------------+-----------+----+---------+---------|
| |зменшення питомої|39,8 |42,3 |41,1 |39,8 |1.7. Розроблення |МОЗ | | | | | |
| |ваги кількості | | | | |заснованих на |Академія медичних | | | | | |
| |деструктивних | | | | |принципах доказової |наук | | | | | |
| |форм туберкульозу| | | | |медицини стандартів |Мінекономіки | | | | | |
| |з числа вперше | | | | |надання первинної | | | | | | |
| |виявлених | | | | |медико-санітарної | | | | | | |
| |випадків | | | | |допомоги | | | | | | |
| |захворювання, | | | | | | | | | | | |
| |відсотків | | | | | | | | | | | |
| |-----------------+-----+-----+-----+-----+--------------------+------------------+------------+-----------+----+---------+---------|
| |зменшення питомої|18,4 |19,6 | 19 |18,4 |1.8. Розроблення і |МОЗ | | | | | |
| |ваги кількості | | | | |затвердження порядку|Академія медичних | | | | | |
| |випадків | | | | |диспансеризації та |наук | | | | | |
| |онкологічних | | | | |цільового | | | | | | |
| |захворювань, | | | | |профілактичного | | | | | | |
| |виявлених на | | | | |огляду населення | | | | | | |
| |пізніх стадіях, | | | | |лікувальними | | | | | | |
| |відсотків | | | | |закладами | | | | | | |
| | | | | | |--------------------+------------------+------------+-----------+----+---------+---------|
| | | | | | |1.9. Розроблення і |МОЗ | | | | | |
| | | | | | |затвердження |Мінрегіонбуд | | | | | |
| | | | | | |будівельних норм, | | | | | | |
| | | | | | |правил проектування | | | | | | |
| | | | | | |і будівництва | | | | | | |
| | | | | | |лікувальних закладів| | | | | | |
| | | | | | |--------------------+------------------+------------+-----------+----+---------+---------|
| | | | | | |1.10. Удосконалення |МОЗ | | | | | |
| | | | | | |порядку ліцензування|Академія медичних | | | | | |
| | | | | | |господарської |наук | | | | | |
| | | | | | |діяльності з |Рада міністрів | | | | | |
| | | | | | |медичної практики за|Автономної | | | | | |
| | | | | | |спеціальністю |Республіки | | | | | |
| | | | | | |"загальна практика -|Крим, обласні, | | | | | |
| | | | | | |сімейна медицина" та|Київська та | | | | | |
| | | | | | |державної |Севастопольська | | | | | |
| | | | | | |акредитації закладів|міські | | | | | |
| | | | | | |охорони здоров'я |держадміністрації | | | | | |
|--------------+-----------------+-----+-----+-----+-----+--------------------+------------------+------------+-----------+----+---------+---------|
|2. Створити |відкриття |100 |100 |100 |100 |2.1. Розроблення |МОЗ | | | | | |
|мережу |лікувальних | | | | |плану оптимізації |Рада міністрів | | | | | |
|лікувальних |закладів, | | | | |мережі лікувальних |Автономної | | | | | |
|закладів, |відсотків | | | | |закладів |Республіки Крим, | | | | | |
|територіально | | | | | | |обласні, Київська | | | | | |
|наближених до | | | | | | |та Севастопольська| | | | | |
|місця | | | | | | |міські | | | | | |
|проживання | | | | | | |держадміністрації | | | | | |
|громадян | | | | | |--------------------+------------------+------------+-----------+----+---------+---------|
| | | | | | |2.2. Визначення |Рада міністрів | | | | | |
| | | | | | |реальної потреби |Автономної | | | | | |
| | | | | | |створення |Республіки Крим, | | | | | |
| | | | | | |амбулаторій |обласні, Київська | | | | | |
| | | | | | |загальної практики -|та Севастопольська| | | | | |
| | | | | | |сімейної медицини та|міські | | | | | |
| | | | | | |житла для сімейних |держадміністрації,| | | | | |
| | | | | | |лікарів і врахування|Мінрегіонбуд, | | | | | |
| | | | | | |її у містобудівній |МОЗ | | | | | |
| | | | | | |документації. При | | | | | | |
| | | | | | |затвердженні | | | | | | |
| | | | | | |проектно-кошторисної| | | | | | |
| | | | | | |документації для | | | | | | |
| | | | | | |будівництва та | | | | | | |
| | | | | | |реконструкції | | | | | | |
| | | | | | |житлових будинків в | | | | | | |
| | | | | | |існуючих умовах | | | | | | |
| | | | | | |конкретної забудови | | | | | | |
| | | | | | |передбачати | | | | | | |
| | | | | | |облаштування | | | | | | |
| | | | | | |медамбулаторій | | | | | | |
| | | | | | |--------------------+------------------+------------+-----------+----+---------+---------|
| | | | | | |2.3. Надання статусу|Рада міністрів | | | | | |
| | | | | | |юридичної особи |Автономної | | | | | |
| | | | | | |лікувальним закладам|Республіки Крим, | | | | | |
| | | | | | | |обласні, Київська | | | | | |
| | | | | | | |та Севастопольська| | | | | |
| | | | | | | |міські | | | | | |
| | | | | | | |держадміністрації | | | | | |
| | | | | | |--------------------+------------------+------------+-----------+----+---------+---------|
| | | | | | |2.4. Сприяння | -"- | | | | | |
| | | | | | |створенню | | | | | | |
| | | | | | |лікувальних закладів| | | | | | |
| | | | | | |приватної форми | | | | | | |
| | | | | | |власності | | | | | | |
|--------------+-----------------+-----+-----+-----+-----+--------------------+------------------+------------+-----------+----+---------+---------|
|3. Створити |збільшення | | | | |3.1. Виділення | -"- | | | | | |
|умови для |питомої ваги | | | | |приміщень, зокрема | | | | | | |
|ефективного |кількості | | | | |на першому поверсі | | | | | | |
|функціонування|лікувальних | | | | |житлових будинків, | | | | | | |
|лікувальних |закладів, що | | | | |для створення | | | | | | |
|закладів |оснащені: | | | | |амбулаторій | | | | | | |
| | | | | | |загальної практики -| | | | | | |
| | | | | | |сімейної медицини | | | | | | |
| |-----------------+-----+-----+-----+-----+--------------------+------------------+------------+-----------+----+---------+---------|
| |1) у сільській | | | | | | | | | | | |
| |місцевості: | | | | | | | | | | | |
| |-----------------+-----+-----+-----+-----+--------------------+------------------+------------+-----------+----+---------+---------|
| |медичним |53,1 |35,5 |35,5 |53,1 |3.2. Оснащення | -"- |державний | 106,2 | | | 106,2 |
| |обладнанням та | | | | |лікувальних закладів| |бюджет | | | | |
| |засобами зв'язку | | | | |медичним обладнанням| | | | | | |
| |-----------------+-----+-----+-----+-----|та засобами зв'язку |------------------+------------+-----------+----+---------+---------|
| |спеціалізованими |51,5 |34,7 |34,7 |51,5 | | |місцевий |у межах | | у межах | у межах |
| |автотранспортними| | | | | | |бюджет |відповідних| |відповід-|відповід-|
| |засобами | | | | | | | |видатків | | них | них |
| | | | | | | | | | | |видатків |видатків |
| |-----------------+-----+-----+-----+-----+--------------------+------------------+------------+-----------+----+---------+---------|
| |2) у міській | | | | | | | | | | | |

................
Перейти до повного тексту