1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


ЗАКОН УКРАЇНИ
Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону
(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2000, № 40, ст.338) ( Із змінами, внесеними згідно із Законами № 393-IV від 26.12.2002, ВВР, 2003, № 13, ст.90 № 662-IV від 03.04.2003, ВВР, 2003, № 27, ст.209 № 1697-VII від 14.10.2014, ВВР, 2015, № 2-3, ст.12 № 835-VIII від 26.11.2015, ВВР, 2016, № 2, ст.17 № 901-VIII від 23.12.2015, ВВР, 2016, № 4, ст.44 № 2581-VIII від 02.10.2018, ВВР, 2018, № 46, ст.371 № 720-IX від 17.06.2020, ВВР, 2020, № 46, ст.399 № 2107-IX від 03.03.2022 ) ( У тексті Закону слова "Прикордонні війська України" в усіх відмінках замінено словами "Державна прикордонна служба України" у відповідному відмінку згідно із Законом № 662-IV від 03.04.2003 ) ( У тексті Закону слова "правопорушення і злочини" в усіх відмінках замінено словами "і кримінальні правопорушення" у відповідному відмінку згідно із Законом № 720-IX від 17.06.2020 )
Розділ I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Засади участі громадян в охороні громадського порядку і державного кордону
Громадяни України відповідно до Конституції України мають право створювати в установленому цим Законом порядку громадські об’єднання для участі в охороні громадського порядку і державного кордону, сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам, Державній прикордонній службі України та органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні адміністративних і кримінальних правопорушень, захисті життя та здоров’я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних обставин (далі - громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону).
Громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону можуть бути створені на засадах громадської самодіяльності як зведені загони громадських формувань, спеціалізовані загони (групи) сприяння Національній поліції та Державній прикордонній службі України, асоціації громадських формувань тощо.
( Частина друга статті 1 із змінами, внесеними згідно із Законом № 901-VIII від 23.12.2015 )
Стаття 2. Правова основа діяльності громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону
Правовою основою діяльності громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону є Конституція України, цей Закон, інші закони України, акти Президента України і Кабінету Міністрів України, рішення місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування з питань охорони громадського порядку і державного кордону, боротьби із злочинністю і адміністративними правопорушеннями, а також положення (статути) цих формувань.
Стаття 3. Засади організації та діяльності громадських формувань
Громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону створюються і діють у взаємодії з правоохоронними органами, Державною прикордонною службою України, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, додержуючись принципів гуманізму, законності, гласності, добровільності, додержання прав та свобод людини і громадянина, прав і законних інтересів юридичних осіб, рівноправності членів цих формувань.
Координацію діяльності громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону здійснюють відповідно місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування.
Повсякденна (оперативна) діяльність таких формувань організовується, спрямовується і контролюється відповідними органами Національної поліції, підрозділами Державної прикордонної служби України.
( Частина третя статті 3 із змінами, внесеними згідно із Законом № 901-VIII від 23.12.2015 )
Громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону не мають права займатися підприємницькою або іншою діяльністю з метою одержання прибутку.
Використання громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону України для виконання завдань, не передбачених цим Законом, забороняється.
Розділ II
ЗАСАДИ СТВОРЕННЯ ГРОМАДСЬКИХ ФОРМУВАНЬ З ОХОРОНИ ГРОМАДСЬКОГО ПОРЯДКУ І ДЕРЖАВНОГО КОРДОНУ
Стаття 4. Порядок створення громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону
Громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону створюються на добровільних засадах за місцем роботи, навчання або проживання громадян.
Рішення про створення громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону приймається на зборах (конференціях) громадян. На збори можуть бути запрошені представники трудових колективів, навчальних закладів, правоохоронних органів, підрозділів Державної прикордонної служби України та громадськості. Громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону створюються у складі не менше ніж 10 осіб.
Місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та правоохоронні органи надають всіляку допомогу та підтримку у створенні громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону.
Стаття 5. Положення (статут) громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону
Громадське формування з охорони громадського порядку і державного кордону діє на основі положення (статуту) про нього.
Положення (статут) громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону повинно містити:
1) назву, мету, завдання громадського формування та його юридичну адресу;
2) відомості про структуру формування і територію, в межах якої воно провадитиме свою діяльність;
3) визначення порядку створення та діяльності керівних і виконавчих органів (штабів, координаційних рад, правлінь), їх повноважень;
4) умови і порядок прийняття громадян до громадського формування і вибуття з нього;
5) статутні права та обов’язки членів громадського формування;
6) джерела надходження, порядок використання коштів та іншого майна громадського формування;
7) порядок відшкодування витрат на використання приватного автомототранспорту або у разі завдання збитків майну члена громадського формування під час виконання ним своїх обов’язків;
8) порядок внесення змін і доповнень до положення (статуту);
9) порядок припинення діяльності громадського формування і вирішення питань, пов’язаних з його ліквідацією.
У положенні (статуті) можуть бути передбачені інші норми, які стосуються особливостей створення і діяльності громадського формування.
Положення (статут) узгоджується з керівництвом відповідного територіального органу Національної поліції, підрозділу Державної прикордонної служби України, а також виконавчого органу ради, на території якої діятиме це громадське формування.
( Частина четверта статті 5 із змінами, внесеними згідно із Законом № 901-VIII від 23.12.2015 )
Стаття 6. Реєстрація громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону
Громадське формування з охорони громадського порядку і державного кордону набуває статусу юридичної особи з дати його державної реєстрації в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".
Для реєстрації громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону подаються рішення про його створення, підтримане відповідним органом Національної поліції чи підрозділом Державної прикордонної служби України, узгоджене з цими органами положення (статут), інформація про склад керівного органу, а також список членів формування.
Громадське формування з охорони громадського порядку і державного кордону у разі внесення змін до статутних документів повідомляє суб’єкта державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань у п’ятиденний строк з дня прийняття такого рішення.
( Стаття 6 із змінами, внесеними згідно із Законом № 901-VIII від 23.12.2015; в редакції Закону № 835-VIII від 26.11.2015 ) ( Статтю 7 виключено на підставі Закону № 835-VIII від 26.11.2015 )
Стаття 8. Припинення діяльності громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону
Діяльність громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону може бути припинена шляхом примусового розпуску або саморозпуску відповідно до закону.
У разі порушення громадським формуванням вимог законодавства щодо його діяльності, а також у разі засудження його уповноважених осіб за вчинення кримінального правопорушення проти основ національної безпеки України, передбаченого статтею 111-1 Кримінального кодексу України, за заявою реєструючого органу діяльність такого громадського формування може бути заборонена за рішенням суду у встановленому законом порядку.
( Частина друга статті 8 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1697-VII від 14.10.2014; в редакції Закону № 2107-IX від 03.03.2022 )
Суд розглядає заяву реєструючого органу про заборону діяльності громадського формування і приймає відповідне рішення у термін до 30 днів з моменту надходження заяви до суду.
( Частина третя статті 8 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1697-VII від 14.10.2014 )
Розділ III
ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ, ПРАВА ТА ОБОВ’ЯЗКИ ГРОМАДСЬКИХ ФОРМУВАНЬ З ОХОРОНИ ГРОМАДСЬКОГО ПОРЯДКУ І ДЕРЖАВНОГО КОРДОНУ ТА ЇХ ЧЛЕНІВ
Стаття 9. Основні завдання громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону
Основними завданнями громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону є:
1) у сфері охорони громадського порядку:
надання допомоги органам Національної поліції у забезпеченні громадського порядку і громадської безпеки, запобіганні адміністративним і кримінальним правопорушенням;
( Абзац другий пункту 1 статті 9 із змінами, внесеними згідно із Законами № 901-VIII від 23.12.2015, № 720-IX від 17.06.2020 )
інформування органів Національної поліції про вчинені або ті, що готуються, кримінальні правопорушення, місця концентрації злочинних угруповань;
( Абзац третій пункту 1 статті 9 із змінами, внесеними згідно із Законами № 901-VIII від 23.12.2015, № 720-IX від 17.06.2020 )
сприяння органам Національної поліції у виявленні і розкритті кримінальних правопорушень, розшуку осіб, які їх вчинили, захисті інтересів держави, підприємств, установ, організацій, громадян від кримінально протиправних посягань; участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху та боротьбі з дитячою бездоглядністю і правопорушеннями неповнолітніх;
( Абзац четвертий пункту 1 статті 9 із змінами, внесеними згідно із Законами № 901-VIII від 23.12.2015, № 720-IX від 17.06.2020 )
2) у сфері охорони державного кордону:
надання допомоги підрозділам Державної прикордонної служби України у виявленні та затриманні осіб, які порушили або намагаються порушити державний кордон чи провадять іншу протиправну діяльність на кордоні;
сприяння військовослужбовцям Державної прикордонної служби України в охороні державного кордону, виключної (морської) економічної зони України, а також здійснення контролю за дотриманням режиму державного кордону, прикордонного режиму і режиму в пунктах пропуску через державний кордон, проведення разом з ними пропуску громадян до місць відпочинку і роботи;
надання допомоги підрозділам Державної прикордонної служби України у виявленні умов та причин, які можуть призвести до злочинної діяльності на кордоні, і вжиття заходів до їх усунення;
участь у спостереженні за місцями роботи і відпочинку поблизу кордону та за прикордонними інженерними спорудами;
участь у заходах Державної прикордонної служби України з профілактики порушень або спроб порушення державного кордону і режиму в пунктах пропуску через державний кордон, незаконного переміщення через державний кордон вантажів, предметів, матеріалів та іншого майна;
3) у разі виникнення надзвичайних ситуацій:
надання невідкладної допомоги особам, які потерпіли від нещасних випадків чи правопорушень;
участь у рятуванні людей і майна, підтриманні громадського порядку у разі стихійного лиха та інших надзвичайних обставин.
Стаття 10. Права громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону
Для виконання завдань, визначених у цьому Законі, громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону та їх члени мають право:
1) брати участь у забезпеченні охорони громадського порядку і державного кордону разом з поліцейськими, військовослужбовцями Державної прикордонної служби України, а в сільській місцевості - самостійно шляхом виконання конкретних доручень керівника відповідного органу Національної поліції чи підрозділу Державної прикордонної служби України;
( Пункт 1 статті 10 із змінами, внесеними згідно із Законом № 901-VIII від 23.12.2015 )
2) вживати спільно з поліцейськими заходів до припинення адміністративних і кримінальних правопорушень;
( Пункт 2 статті 10 із змінами, внесеними згідно із Законом № 901-VIII від 23.12.2015 )
3) представляти і захищати інтереси своїх членів у державних органах та підприємствах, установах, організаціях, навчальних закладах;
4) взаємодіяти з іншими органами громадської самодіяльності, що беруть участь у заходах, спрямованих на:
ведення індивідуально-профілактичної роботи з особами, схильними до вчинення адміністративних і кримінальних правопорушень;
надання допомоги у боротьбі з кримінальними правопорушеннями у сфері економіки, податкового законодавства, а також пияцтвом, наркоманією, порушеннями правил торгівлі та у сфері благоустрою території міст, інших населених пунктів;
( Абзац третій пункту 4 статті 10 із змінами, внесеними згідно із Законом № 720-IX від 17.06.2020 )
охорону природи і пам’яток історії та культури;
забезпечення безпеки дорожнього руху;
5) вносити до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності пропозиції щодо запобігання адміністративним і кримінальниим правопорушенням, виникненню причин і умов, що сприяють їх вчиненню;
6) підтримувати зв’язки з відповідними громадськими організаціями інших країн з метою обміну досвідом роботи.
Стаття 11. Форми і методи роботи громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону
Громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону проводять свою діяльність під контролем органів Національної поліції, підрозділів Державної прикордонної служби України шляхом:
( Абзац перший статті 11 із змінами, внесеними згідно із Законом № 901-VIII від 23.12.2015 )
1) спільного з поліцейськими, прикордонниками патрулювання і виставлення постів на вулицях, майданах, залізничних вокзалах, в аеропортах, морських і річкових портах, у місцях компактного проживання громадян, розташування підприємств, установ, організацій, навчальних закладів, а також у місцях можливої появи порушників кордону в межах району, що контролюється Державною прикордонною службою України, прикордонної смуги; участі в забезпеченні охорони громадського порядку під час проведення масових заходів, погоджених у випадках, передбачених законом, з виконавчими органами місцевого самоврядування;
( Пункт 1 статті 11 із змінами, внесеними згідно із Законом № 901-VIII від 23.12.2015 )
2) проведення разом з прикордонниками огляду на маршрутах можливого руху порушників державного кордону, місць їх укриття, транспортних засобів, суміжної з державним кордоном місцевості з метою встановлення причин та умов перебування невідомих осіб;
3) участі у заходах правоохоронних органів, спрямованих на боротьбу з окремими видами правопорушень.
Стаття 12. Членство у громадських формуваннях з охорони громадського порядку і державного кордону
Членами громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону можуть бути громадяни України, які досягли 18-річного віку, виявили бажання брати участь у зміцненні правопорядку і в охороні державного кордону та здатні за своїми діловими, моральними якостями і станом здоров’я виконувати на добровільних засадах взяті на себе зобов’язання.
Члени громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону можуть брати участь у забезпеченні правопорядку та охороні державного кордону за місцем реєстрації цих об’єднань та лише після проходження відповідної правової та спеціальної підготовки в органах Національної поліції, підрозділах Державної прикордонної служби України і одержання в органі місцевого самоврядування посвідчення члена громадського формування і нарукавної пов’язки, зразки яких затверджуються Кабінетом Міністрів України. Підготовка членів зазначених громадських формувань здійснюється у порядку, що встановлюється Міністерством внутрішніх справ за погодженням із спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у справах охорони державного кордону України.
( Частина друга статті 12 із змінами, внесеними згідно із Законами № 662-IV від 03.04.2003, № 901-VIII від 23.12.2015 )
Не можуть бути членами зазначених громадських формувань особи, які порушують громадський порядок, особи, судимість з яких не знята або не погашена у встановленому законом порядку, та раніше засуджені за умисні кримінальні правопорушення, хворі на хронічний алкоголізм і наркоманію, визнані в судовому порядку недієздатними чи обмежено дієздатними, та інші особи у випадках, передбачених законами України.
( Частина третя статті 12 із змінами, внесеними згідно із Законом № 720-IX від 17.06.2020 )
Стаття 13. Обов’язки і права членів громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону
Члени громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону зобов’язані:
1) брати активну участь в охороні громадського порядку і державного кордону, припиненні адміністративних і кримінальних правопорушень та запобіганні їм;
2) під час виконання обов’язків з охорони громадського порядку і державного кордону мати особисте посвідчення члена громадського формування та нарукавну пов’язку;
3) доставляти до органів Національної поліції, в підрозділи Державної прикордонної служби України, штаб громадського формування з охорони громадського порядку або громадський пункт охорони порядку, приміщення виконавчого органу селищної, сільської ради осіб, які вчинили адміністративне правопорушення, з метою його припинення, якщо вичерпано інші заходи впливу, встановлення особи порушника, складення протоколу про адміністративне правопорушення у разі неможливості скласти його на місті вчинення правопорушення, якщо складення протоколу є обов’язковим;
( Пункт 3 частини першої статті 13 із змінами, внесеними згідно із Законом № 901-VIII від 23.12.2015 )
4) надавати у межах наданих їм прав допомогу народним депутатам України, представникам органів державної влади та органів місцевого самоврядування у їх законній діяльності, якщо в цьому їм чиниться протидія або загрожує небезпека з боку правопорушників.

................
Перейти до повного тексту