1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Розпорядження


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від 29 грудня 2021 р. № 1777-р
Київ
Про схвалення Державної стратегії управління лісами України до 2035 року
( Із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням КМ № 840-р від 22.09.2023 )
1. Схвалити такі, що додаються:
Державну стратегію управління лісами України до 2035 року;
операційний план реалізації у 2022-2024 роках Державної стратегії управління лісами України до 2035 року.
2. Міністерству захисту довкілля та природних ресурсів разом з іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади розробити та подати Кабінетові Міністрів України до 1 грудня 2024 р. проект операційного плану з реалізації Стратегії на 2025-2027 роки, до 1 грудня 2027 р. - проект операційного плану на 2028-2030 роки, до 1 грудня 2030 р. - проект операційного плану на 2031-2033 роки, до 1 грудня 2033 р. - проект операційного плану на 2034 і 2035 роки.
( Пункт 2 в редакції Розпорядження КМ № 840-р від 22.09.2023 )
3. Міністерству захисту довкілля та природних ресурсів щороку до 1 березня подавати інформацію про стан виконання операційного плану з реалізації Стратегії Кабінетові Міністрів України.
( Розпорядження доповнено пунктом 3 згідно з Розпорядженням КМ № 840-р від 22.09.2023 )

Прем'єр-міністр України

Д. ШМИГАЛЬ

Інд. 75


СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 29 грудня 2021 р. № 1777-р
ДЕРЖАВНА CТРАТЕГІЯ
управління лісами України до 2035 року
I. Проблеми, які потребують розв’язання
Основними проблемами у сфері лісового господарства є:
необхідність забезпечення балансу між екологічними, економічними та соціальними функціями ведення лісового господарства;
недосконалий розподіл функцій управління, що призводить в окремих випадках до дублювання функцій або втрати їх виконання;
незбалансованість системи правовідносин між суб’єктами лісового господарства з урахуванням можливої наявності конфлікту інтересів;
високий рівень корупції та незаконної діяльності в лісах;
дисбаланс фінансового забезпечення лісогосподарської діяльності, відсутність належного фінансування заходів з ведення лісового господарства та дефіцит відповідних фахівців у галузі;
погіршення санітарного стану лісів;
недостатня лісистість території України;
застаріла інформація про ліси та лісове господарство України;
ускладнення реалізації прав власності (користування) на ліси;
відсутність механізмів управління лісами комунальної власності;
відсутність економічних механізмів стимулювання запровадження природозберігаючих технологій або їх елементів, охорони, захисту, розширеного відтворення лісів, зокрема на землях приватної власності;
відсутність прозорого механізму продажу деревини; незаконні рубки та обіг незаконно добутої деревини;
низький рівень довіри до лісівників у суспільстві;
низька відвідуваність лісів громадянами для рекреаційних цілей;
недостатній рівень рекреаційної та екоосвітньої інфраструктури в лісах та місцях масового відпочинку населення;
гендерна нерівність - недостатнє представництво жінок у лісовому господарстві, особливо на керівних та відповідальних посадах;
шкода та збитки, завдані лісовому господарству внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України.
( Розділ I доповнено новим абзацом згідно з Розпорядженням КМ № 840-р від 22.09.2023 )
Необхідність підготовки цієї Стратегії полягає у надзвичайно важливій ролі лісів для екологічної, економічної та соціальної стабільності держави, особливо в умовах зміни клімату, необхідності системного удосконалення ведення лісового господарства для забезпечення довгострокових інтересів держави на основі поєднання принципів державного регулювання з механізмами ринкових відносин з огляду на цілі децентралізації влади, збільшення кількості робочих місць, зайнятості сільського населення, мінімізації корупційних ризиків та вчинення правопорушень, утвердження відкритих, прозорих механізмів прийняття управлінських та кадрових рішень із застосуванням гендерно-орієнтованого підходу і першочергового забезпечення вітчизняних виробників сировиною шляхом створення прозорого ринку деревини.
Метою розроблення Стратегії є забезпечення ефективного управління лісами на основі забезпечення сталого ведення лісового господарства, збереження біорізноманіття в лісах, адаптованого до кліматичних змін лісового господарства, популяризація професії лісівника у суспільстві, забезпечення фінансової стабільності лісової галузі та створення сприятливих умов для активізації розвитку деревообробної та суміжних галузей економіки.
Стратегія розроблена з урахуванням потреби в проведенні єдиної державної політики у сфері лісових відносин, змін, які відбулися у лісовому господарстві за останні роки, та міжнародних зобов’язань України.
Стратегія спрямована на визначення стратегічних цілей та показників для розв’язання екологічних, економічних та соціальних проблем лісового господарства та створення умов для його сталого розвитку з урахуванням географічних та інших особливостей.
Нормативно-правовими актами, що діють у сфері лісового господарства, є Лісовий кодекс України, Земельний кодекс України, Цивільний кодекс України, Господарський кодекс України, Закони України "Про природно-заповідний фонд", "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про тваринний світ", "Про рослинний світ", "Про охорону земель", "Про Основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2030 року", постанов Кабінету Міністрів України від 27 липня 1995 р. № 555 "Про затвердження Санітарних правил в лісах України", від 12 травня 2007 р. № 724 "Про затвердження Правил поліпшення якісного складу лісів", від 23 травня 2007 р. № 761 "Про врегулювання питань щодо спеціального використання лісових ресурсів", від 16 травня 2007 р. № 733 "Про затвердження Порядку поділу лісів на категорії та виділення особливо захисних лісових ділянок", від 4 грудня 2019 р. № 1142 "Про затвердження Порядку проведення моніторингу внутрішнього споживання вітчизняних лісоматеріалів необроблених і контролю за неперевищенням обсягу внутрішнього споживання вітчизняних лісоматеріалів необроблених", від 21 квітня 2021 р. № 392 "Про затвердження Порядку проведення національної інвентаризації лісів та внесення зміни у додаток до Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних", від 3 березня 2021 р. № 179 "Про затвердження Національної економічної стратегії на період до 2030 року", розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 квітня 2021 р. № 443 "Про затвердження Національного плану дій з охорони навколишнього природного середовища на період до 2025 року".
II. Аналіз поточного стану справ лісового господарства, тенденції та обґрунтування щодо необхідності розв’язання виявлених проблем
За загальними даними Державного лісового кадастру, загальна площа лісових ділянок, що належить до лісового фонду України, становить 10,4 млн., зокрема вкриті лісовою рослинністю - 9,6 млн. гектара.
Лісистість України становить 15,9 відсотка. Незважаючи на невелику лісистість території, Україна займає дев’яте місце у Європі за площею лісів та шосте місце за запасами деревини. Лісорослинні умови в Україні неоднорідні, тому ліси на території країни розміщені нерівномірно. У Запорізькій області лісистість становить 3,7 відсотка, а у Закарпатській області - 51,4 відсотка.
Половина лісів України штучного походження і потребує посиленого догляду.
Глобальна зміна клімату - одна з найгостріших екологічних проблем, що стоїть перед людством та впливає на всі сфери життя людини (насамперед на сферу охорони здоров’я, соціальну сферу, міграцію, економіку, інфраструктуру). Згідно з прогнозами провідних міжнародних наукових центрів з дослідження клімату протягом наступного століття температура підвищиться на 2-5 °C. Такі темпи глобального потепління можуть спричинити серйозні кліматичні зміни, внаслідок чого різні екосистеми опиняться під загрозою зникнення.
Посухи та повені, інші екстремальні погодні явища не тільки почастішають, але їх руйнівний вплив збільшиться. Такі явища стануть постійними, завдаючи значних збитків національній економіці. Посухи та спека, зменшення кількості опадів влітку також призводитимуть до збільшення частоти лісових пожеж та опустелювання південних та східних областей України.
Згідно з висновками Національної академії наук, Національної академії аграрних наук глобальне потепління в Україні матиме негативний вплив на стан степів Причорномор’я, Приазов’я, Автономної Республіки Крим, а також призведе до зниження продуктивності лісу на всій території України, зокрема внаслідок поширення інфекційних хвороб рослин та шкідників.
В умовах зміни клімату потребують перегляду застарілі підходи до ведення лісового господарства, які не забезпечують належної стійкості лісів до зміни клімату. Окремим важливим аспектом є збереження біорізноманіття в лісах: централізовані системи моніторингу біорізноманіття в лісах не розроблені та не впроваджені, як наслідок - достовірні дані про стан та динаміку збереження біорізноманіття в лісах відсутні. Не здійснюються заходи, необхідні для запобігання деградації біорізноманіття в лісах та лісів у цілому.
Існує нагальна потреба в удосконаленні системи інформаційного забезпечення лісоуправління на засадах запровадження національної інвентаризації лісів та удосконалення моніторингу лісів.
Фінансова система лісового господарства в сучасних умовах є недосконалою. Обсяг фінансування з державного бюджету заходів з лісогосподарської діяльності був недостатнім для здійснення їх у повному обсязі. При цьому ліси України виконують переважно захисні, рекреаційно-оздоровчі, природоохоронні функції; значна частина лісів на півдні та сході України не належать до експлуатаційних, що зумовлює суттєву бюджетну підтримку для забезпечення належного ведення лісового господарства в екстремальних природних умовах.
Відповідно до бухгалтерських звітів державних підприємств, що належать до сфери управління Держлісагентства, значним навантаженням на підприємства є сплата земельного податку з лісового фонду, який державні підприємства повинні сплачувати щороку до місцевого бюджету у розмірі 135 млн. гривень. Водночас за використання лісових ресурсів ті самі державні підприємства сплачують щороку рентну плату в розмірі 1 млрд. гривень і таким чином мають подвійне оподаткування лісового фонду з різними базами оподаткування.
Спостерігається відставання науки і освіти від світового рівня, насамперед через невідповідність їх матеріальної бази сучасним вимогам та недостатній обсяг фінансування галузевих наукових досліджень.
Лісове господарство ведеться за застарілими нормативами, які не враховують сучасні реалії, зміну клімату і не базуються на результатах сучасних наукових досліджень, що призводить до значного зниження рівня практичного навчання студентів лісових факультетів на місці виробничої практики на підприємствах, який не відповідає їх рівню теоретичної підготовки.
Україна взяла на себе ряд міжнародних зобов’язань щодо рівних можливостей для жінок і чоловіків у сфері зайнятості, освіти та навчання, економічної та суспільної діяльності, а також у процесі прийняття рішень.
У лісогосподарському секторі необхідними є заходи щодо забезпечення рівного правового статусу жінок і чоловіків та рівних можливостей для його реалізації, що дасть змогу особам обох статей брати рівну участь у виконанні завдань, визначених для галузі.
Збройна агресія Російської Федерації проти України щодня створює загрозливі умови для екологічної безпеки людей, заподіює значну шкоду лісам та іншим природним екосистемам, загрожує можливості провадження лісогосподарської діяльності в країні.
( Розділ II доповнено абзацом згідно з Розпорядженням КМ № 840-р від 22.09.2023 )
Починаючи з 20 лютого 2014 р. бойові дії продовжуються на площі близько 2731 тис. гектарів. У лісах переміщується важка військова техніка, велися або ведуться бойові дії, що може призвести як до забруднення вибухонебезпечними предметами, так і до порушення наземних екосистем, ґрунтів, водних об’єктів та водогосподарських систем. Накопичення твердих побутових відходів, знищеної військової техніки матиме негативний вплив на навколишнє природне середовище у довгостроковій перспективі.
( Розділ II доповнено абзацом згідно з Розпорядженням КМ № 840-р від 22.09.2023 )
На сьогодні визначити повний обсяг збитків, завданих лісовому господарству, неможливо через забруднення окремих ділянок лісів вибухонебезпечними предметами.
( Розділ II доповнено абзацом згідно з Розпорядженням КМ № 840-р від 22.09.2023 )
III. Стратегічні цілі та показники їх досягнення
Ефективне управління лісами
Ефективне управління лісами передбачається здійснювати шляхом:
зміни моделі та механізмів державного управління у сфері лісового господарства;
оптимізації та реорганізації структури і функцій суб’єктів господарювання державної власності в лісовій галузі;
зміни правил здійснення лісогосподарських заходів, які спрямовані на наближені до природи методи лісівництва та поступову відмову від суцільних рубок;
забезпечення прозорості лісогосподарської діяльності в частині відкритого електронного продажу деревини;
впровадження нової системи організації охорони і захисту лісів, запобігання незаконним рубкам, обігу та збуту незаконно заготовленої деревини;
( Абзац шостий підрозділу розділу III із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням КМ № 840-р від 22.09.2023 ) ( Абзац сьомий підрозділу розділу III виключено на підставі Розпорядження КМ № 840-р від 22.09.2023 )
розроблення та виконання програм реабілітації лісів і відновлення лісових природних комплексів, пошкоджених внаслідок бойових дій;
( Абзац восьмий підрозділу розділу III в редакції Розпорядження КМ № 840-р від 22.09.2023 )
застосування гендерно-орієнтованого підходу;
створення безпечного та комфортного робочого середовища як для чоловіків, так і для жінок;
удосконалення методів управління лісовими об’єктами природно-заповідних територій у зоні відчуження та лісах, пошкоджених внаслідок бойових дій;
( Абзац одинадцятий підрозділу розділу III в редакції Розпорядження КМ № 840-р від 22.09.2023 )
удосконалення системи лісовпорядкування для постійних лісокористувачів та власників лісів шляхом створення єдиної електронної таксаційної та картографічної бази даних про ліси.
( Підрозділ розділу III доповнено абзацом згідно з Розпорядженням КМ № 840-р від 22.09.2023 )
Забезпечення екологічної стійкості
Забезпечення екологічної стійкості передбачається здійснити шляхом:
збільшення площі лісів, підвищення їх стійкості та продуктивності, нарощення екологічного та ресурсного потенціалу лісів;
збільшення рівня поглинання та утримання вуглецю шляхом сталого управління лісовими ресурсами;
адаптації лісів до зміни клімату, зокрема шляхом переходу на наближені до природи методи лісівництва з формуванням лісів природного складу і структури;
удосконалення існуючої системи охорони лісів від пожеж;
збереження та відтворення генетичного різноманіття лісів;
охорони земель, ґрунтів та вод, збереження біорізноманіття в лісах;
формування, збереження та раціонального, невиснажливого використання екомережі;
захисту найстаріших або визначних дерев та їх груп;
збереження лісів, що утворилися природним шляхом на землях сільськогосподарського призначення, що не обробляються, та на всіх інших категоріях земель;
( Абзац десятий підрозділу розділу III із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням КМ № 840-р від 22.09.2023 )
удосконалення системи захисту лісів від шкідників та хвороб;
( Підрозділ розділу III доповнено новим абзацом згідно з Розпорядженням КМ № 840-р від 22.09.2023 )
розвитку лісорозведення, що проводиться способами, які забезпечують створення продуктивних деревостанів з високими захисними властивостями та агролісомеліорації;
зменшення інтродуктивних видів порід дерев та рослин, здатних до інвазій;
оновлення підходів до ведення лісового господарства у зоні відчуження та територіях, які зазнали негативного впливу від збройної агресії Російської Федерації проти України.
( Абзац чотирнадцятий підрозділу розділу III із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням КМ № 840-р від 22.09.2023 )
Забезпечення вагомого внеску лісів в розвиток економіки
Забезпечення вагомого внеску лісів у розвиток економіки передбачається забезпечити шляхом:
підвищення економічного потенціалу лісів;
впровадження прозорого ринку деревини;
підвищення конкурентоспроможності лісогосподарського виробництва;
формування загальнодержавного балансу заготівлі та споживання деревини;
популяризації використання виробів з деревини в суспільстві;
поліпшення інвестиційної привабливості лісового сектору економіки для створення задіяних у ньому мікропідприємств, малих, середніх та великих підприємств;
забезпечення розвитку державно-приватного партнерства;
монетизації екосистемних послуг лісового господарства та збільшення їх частки;
популяризації і ефективного впровадження використання технічних, лікарських та інших продуктів лісу;
будівництва відомчих (технологічних) автомобільних доріг в лісах.
Рекреація та відкрите суспільство
Розвиток системи рекреації передбачається забезпечити шляхом:
розвитку екологічного туризму, рекреаційного використання лісів;
підвищення якості та доступності інформації про ліси та лісове господарство;
впровадження інформаційних технологій у систему управління лісами та підвищення прозорості даних стосовно лісів та лісового господарства;
моніторингу та здійснення національної інвентаризації лісів, управління інформацією про кількісний та якісний стан лісів.
Дослідження та освіта
Розвиток освіти та науки передбачається забезпечити шляхом:
підвищення кваліфікації працівників лісогосподарської галузі;
розвитку науки, впровадження наукоємних технологій і методик у виробництво, обмін досвідом;
розроблення якісних типових програм підготовки бакалаврів та магістрів лісового господарства;
підвищення конкурентоспроможності та практичної направленості науково-технічних (експериментальних) розробок.
IV. Завдання, спрямовані на досягнення визначених стратегічних цілей, етапи їх виконання, очікувані результати на кожному етапі з відображенням запланованого темпу досягнення цільових показників та орієнтовного обсягу необхідних фінансових, матеріально-технічних, людських та інших ресурсів
Ефективне управління лісами
Ефективне управління лісами передбачає побудову збалансованої системи правовідносин між суб’єктами лісового господарства з одночасним запобіганням можливому конфлікту інтересів.
При цьому необхідним є чітке відокремлення функцій формування та реалізації лісової політики, регуляторних функцій, контролю, моніторингу та провадження економічної діяльності.
Кожна із зазначених функцій повинна бути реалізована такими чином, щоб забезпечити баланс повноважень між суб’єктами управління лісовою галуззю.
Управління лісами передбачає можливість участі широкого кола заінтересованих сторін на різних етапах і стадіях прийняття рішень щодо управління та менеджменту лісів в межах законодавства і відповідно до встановлених процедур.
Формування державної політики
Міндовкілля визначає пріоритетні напрями та стратегію розвитку у сфері лісових відносин, відповідає за розроблення, підготовку і прийняття нормативно-правових актів та усіх стратегічних документів на національному рівні у зазначеній сфері.
Реалізація державної політики
З метою реалізації цієї Стратегії Держлісагентство здійснює такі функції та повноваження:
вносить пропозиції щодо формування державної політики у сфері лісового господарства;
здійснює видачу документів дозвільного характеру та ліцензій відповідно до закону;
забезпечує функціонування державної лісової охорони, координує діяльність лісової охорони інших постійних лісокористувачів і власників лісів;
організовує та координує роботи із здійснення лісовпорядкування, державного лісового кадастру, обліку, моніторингу та національної інвентаризації лісів;
здійснює в межах компетенції міжнародне співробітництво;
вирішує інші питання, визначені законами та покладені на нього актами Президента України.
Передбачається внесення змін до законодавства щодо надання Держлісагентству таких функцій:
організація та підтримка роботи електронної інформаційної системи у сфері лісового господарства, на якій буде зосереджена така інформація про усіх лісокористувачів незалежно від форми власності: моніторинг внутрішнього споживання деревини, узагальнені дані електронного обліку деревини, реєстр лісорубних квитків, реєстр постійних лісокористувачів, реєстр сертифікатів походження деревини, електронних аукціонів з продажу деревини, картографічні матеріали, таксаційні описи, проекти організації та розвитку лісового господарства, плани проведення рубок, інтерактивна публічна карта державного лісового кадастру, тематичні геопросторові дані, узагальнені дані національної інвентаризації лісів тощо;
проведення моніторингу діяльності лісокористувачів усіх форм власності шляхом аналізу даних на електронному порталі у сфері лісового господарства, підготовка аналітичних звітів за результатами моніторингу, надсилання звернень щодо виявлених порушень до відповідних правоохоронних та контролюючих органів;
забезпечення координації лісогосподарської діяльності, яка провадиться постійними лісокористувачами та власниками лісів усіх форм власності;
координація наукової діяльності у лісовому господарстві.
Провадження господарської діяльності
Провадження господарської діяльності у лісовій галузі передбачається забезпечити, зокрема, шляхом перетворення державного суб’єкта господарювання у лісовій галузі на спеціалізоване державне лісогосподарське акціонерне товариство, 100 відсотків акцій якого належать державі, та встановлення відповідним законодавчим актом заборони щодо передачі у приватну власність або приватизації такого суб’єкта.
( Абзац перший підрозділу розділу IV в редакції Розпорядження КМ № 840-р від 22.09.2023 )
До складу акціонерного товариства не можуть бути включені підприємства Міноборони, які розміщуються на землях оборони, та провадять діяльність з метою задоволення потреб військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України.
( Підрозділ розділу IV доповнено новим абзацом згідно з Розпорядженням КМ № 840-р від 22.09.2023 )
Основною метою діяльності державного суб’єкта господарювання повинна бути побудова прозорої і ефективної системи управління державними лісогосподарськими підприємствами для одержання прибутку від комерційної діяльності з урахуванням необхідності збереження і примноження природних ресурсів країни та сталого розвитку лісового господарства.
Основними завданнями діяльності державного суб’єкта господарювання повинні бути:
управління державним майном постійних лісокористувачів, оновлення основних засобів та матеріально-технічної бази лісогосподарських підприємств, забезпечення підприємств сучасним обладнанням для лісорозведення, охорони та захисту лісів, які є пріоритетними цілями, з метою одержання доходу для його власника - держави;
організація ведення лісового господарства, здійснення охорони, захисту, раціонального використання та відтворення лісів;
( Абзац шостий підрозділу розділу IV із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням КМ № 840-р від 22.09.2023 )
вирівнювання фінансових дисбалансів, збільшення надходжень до бюджетів усіх рівнів;
здійснення заходів із збереження біорізноманіття в лісах;
ведення рекреаційної діяльності;
популяризація серед населення значення збереження і раціонального використання лісів; залучення громадськості до справи відтворення та охорони лісів;
забезпечення рівних можливостей, умов та оплати праці для жінок, чоловіків та заохочення жінок до активної участі на усіх рівнях зайнятості.
Контроль за веденням лісового господарства
Удосконалення системи контролю за веденням лісового господарства передбачається шляхом внесення змін до законодавства з чітким визначенням відповідальних установ та їх повноважень в сфері контролю за здійсненням лісогосподарських заходів.
Врегулювання прав власності на ліси
Врегулювання прав власності на ліси державної власності здійснюється шляхом:
ефективного і прозорого ведення лісового господарства в лісах державної власності;
недопущення приватизації та концесії лісів державної власності;
забезпечення державної реєстрації права постійного користування земельними ділянками лісогосподарського призначення державними лісогосподарськими підприємствами відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень";
здійснення національної інвентаризації та грошової оцінки лісів державної форми власності.
Держлісагентство проводить координацію та моніторинг здійснення лісогосподарських заходів у лісах усіх форм власності та надає методичну, освітню і консультаційну підтримку.
( Абзац шостий підрозділу розділу IV в редакції Розпорядження КМ № 840-р від 22.09.2023 )
Врегулювання прав власності на ліси комунальної власності, на ліси, які розташовані на землях оборони, на земельні ділянки лісогосподарського призначення, надані у постійне користування державним лісогосподарським підприємствам Міноборони, здійснюється шляхом ведення лісового господарства у порядку, визначеному законодавством.
( Абзац сьомий підрозділу розділу IV в редакції Розпорядження КМ № 840-р від 22.09.2023 )
Пріоритетним завданням для комунальних лісогосподарських підприємств, лісогосподарських підприємств Міноборони є забезпечення державної реєстрації прав постійного користування земельними ділянками лісогосподарського призначення відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
( Абзац восьмий підрозділу розділу IV в редакції Розпорядження КМ № 840-р від 22.09.2023 ) ( Абзац дев'ятий підрозділу розділу IV виключено на підставі Розпорядження КМ № 840-р від 22.09.2023 )
Ліси комунальної власності, площа та стан деревостанів яких є недостатніми для забезпечення ефективного ведення лісового господарства повинні бути переданими за наявності згоди відповідного органу місцевого самоврядування у державну власність.
Ліси комунальної власності, які виконують насамперед екологічні та рекреаційні функції, повинні фінансуватися за рахунок коштів місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища.
Врегулювання прав власності на ліси приватної власності здійснюється шляхом внесення змін до законодавчих актів щодо заборони передачі лісів державної та комунальної власності у приватну власність.
Нові ліси приватної власності створюватимуться виключно шляхом надання статусу земель лісового фонду існуючим самосійним лісам та шляхом лісорозведення.
Забезпечення екологічної стійкості
Основною метою є забезпечення можливості лісового господарства швидко і ефективно реагувати на виклики, які виникають.
Необхідно визначити комплекс заходів з метою збереження та збільшення площі лісів, підвищення стійкості до шкідників і змін клімату:
Збільшення площі лісів, підвищення стійкості та якості лісів, нарощення екологічного та ресурсного потенціалу лісів
Збільшення площі лісів відбуватиметься шляхом:
законодавчого врегулювання питання щодо встановлення обмеження стосовно зміни цільового призначення (використання) земельних ділянок, вкритих лісовою рослинністю, які перебувають у власності громадян та юридичних осіб, крім випадків вилучення (викупу) їх для суспільних потреб;
розроблення програм збільшення лісистості, які передбачатимуть методи, шляхи та стимули створення нових насаджень за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів;
ідентифікації та збереження самосійних лісів на землях, категорії яких відмінні від земель лісогосподарського призначення;
( Абзац четвертий підрозділу розділу IV із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням КМ № 840-р від 22.09.2023 )
лісорозведення на деградованих та малопродуктивних землях всіх форм власності з обов’язковим врахуванням природних умов місцевості і відмовою від заліснення унікальних степових ділянок;
запровадження механізмів стимулювання лісорозведення приватними власниками земель;
відмови від передачі вкритих лісом земель під інші форми землекористування, крім випадків, коли така передача здійснюється у разі наявності суспільної потреби за відсутності інших альтернатив.
Для підвищення продуктивності лісів та нарощення екологічного та ресурсного потенціалу лісів необхідно:
проводити переформування одновікових штучних та похідних лісів у різновікові мішані багатоярусні ліси, склад і структура яких відповідають оптимальним, наближеним до природного стану параметрам;
спрямовувати зусилля на відмову від суцільних рубок в неексплуатаційних категоріях лісів, проводити заготівлю деревини в них вибірковим способом;
збільшити обсяг проведення рубок догляду в лісах;
відмовитись від використання під час лісовідновлення інтродуктивних порід дерев, здатних до інвазій, крім випадків, передбачених законодавством.
Збільшення поглинання і утримання вуглецю лісами
Слід передбачити впровадження компенсаційних механізмів щодо зменшення емісії та збільшення абсорбції вуглекислого газу лісовою галуззю та/або окремими лісокористувачами.
Лісоуправління повинне враховувати необхідність підтримання функції накопичення вуглецю.
Адаптація лісів до змін клімату та перехід на наближені до природи методи лісівництва із формуванням лісів природного складу і структури
Передбачається розроблення заходів з адаптації лісів до зміни клімату і збільшення стійкості лісів до кліматичних змін шляхом:
удосконалення нормативно-правової бази щодо проведення рубок, формування і оздоровлення лісів та правил рубок головного користування в лісах України з урахуванням необхідності адаптації лісів до змін клімату;
переходу на вирощування та формування лісів, наближених до природних, різнопорідних та різновікових, з використанням місцевих порід дерев, стійких до кліматичних змін в сприятливих ґрунтово-кліматичних умовах;
використання природного поновлення для відтворення лісів;
проведення заходів із збереження та відтворення генетичного різноманіття лісів;
проведення заходів із запобігання розповсюдженню інтродуктивних видів порід дерев та рослин, здатних до інвазій, та боротьби з ними;
проведення заходів, спрямованих на запобігання ерозії на лісосіках, особливо в горах;
використання природозберігаючих технологій лісозаготівлі, особливо в гірській місцевості;
впровадження сучасних (інноваційних) технологій у лісовирощуванні, догляді за лісом, охороні та захисті лісів.
Удосконалення існуючої системи охорони лісів від пожеж
Необхідно створити національну систему охорони лісів від пожеж, яка повинна забезпечити скоординовані та уніфіковані дії відповідальних установ щодо планування, запобігання та гасіння пожеж, а також відновлення лісів після пожеж з метою вирощування стійких, рекреаційно привабливих лісів та забезпечення економічно прибуткового лісового господарства.
Крім того, слід забезпечити оновлення парку протипожежної техніки, авіапатрулювання та системи телевізійного спостереження для виявлення лісових пожеж на ранніх стадіях.
Збереження та відтворення генетичного різноманіття лісів
Забезпечення захисту найстаріших або визначних дерев та їх груп повинно відбуватися шляхом:
охорони всіх ідентифікованих пралісів, квазіпралісів та природних лісів у складі пралісових пам’яток природи, природних заповідників, заповідних зон національних парків або біосферних заповідників з дотриманням режиму повного невтручання в природні процеси включно з установленням необхідної охоронної зони навколо відповідно до законодавства;
регулярного проведення моніторингу ідентифікованих пралісів як еталонних ділянок недоторканних або малозмінених лісів на основі затвердженої відповідної методики на предмет довгострокових змін в лісовому покриві;
створення охоронних зон для збереження біорізноманіття у лісах, визначення їх площі та конфігурації, а також режиму ведення лісового господарства в межах таких зон у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Особливо цінні ліси повинні включати унікальні за породним складом, продуктивністю та генетичними властивостями лісові ділянки, а також ділянки, на яких зростають реліктові, ендемічні види дерев, що мають велике наукове значення. Репрезентативні ділянки повинні забезпечувати збереження у природному стані типових для лісових господарств деревостанів природного походження.
Мережа виділених особливо цінних для збереження та репрезентативних ділянок повинна охоплювати все розмаїття лісів, а управління окремих об’єктів повинне бути спрямоване на підтримання їх цінностей.
Удосконалення системи захисту насаджень від шкідників та хвороб лісу
( Назва підрозділу розділу IV із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням КМ № 840-р від 22.09.2023 )
Необхідно удосконалити нормативно-правову базу стосовно порядку та принципів діяльності спеціалізованих державних лісозахисних підприємств.
Санітарні рубки повинні бути орієнтовані на оперативне вилучення свіжезаражених дерев, а не відмерлих сухостійних дерев і на боротьбу з конкретними шкідниками. Вилучення мертвої деревини з лісу повинне бути обмежене в неексплуатаційних категоріях лісів, як і проведення санітарних рубок в лісах природно-заповідного фонду, крім випадків, передбачених законодавством.
Постійним лісокористувачам та власникам лісів необхідно своєчасно здійснювати лісогосподарські заходи у всихаючих лісових насадженнях, оперативну ліквідацію осередків небезпечних шкідників лісу, оздоровлення насаджень для підвищення рівня їх біологічної стійкості і запобігання деградації деревостанів на значній площі.
( Підрозділ розділу IV доповнено абзацом згідно з Розпорядженням КМ № 840-р від 22.09.2023 )
Забезпечення виконання полезахисними лісовими насадженнями агролісомеліоративних функцій
Земельні ділянки, на яких розташовані полезахисні лісові смуги, підлягають формуванню та внесенню інформації до Державного земельного кадастру.
Заходи, спрямовані на забезпечення виконання полезахисними лісовими насадженнями функції агролісотехнічної меліорації, повинні здійснюватися відповідно до Правил утримання та збереження полезахисних лісових смуг, розташованих на землях сільськогосподарського призначення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 650 (Офіційний вісник України, 2020 р., № 62, ст. 2007).
( Абзац другий підрозділу розділу IV в редакції Розпорядження КМ № 840-р від 22.09.2023 )
Застосування кращих агролісомеліоративних практик повинно здійснюватися з метою:

................
Перейти до повного тексту