1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо об’єктів підвищеної небезпеки
Верховна Рада України
постановляє:
I. Внести зміни до таких законодавчих актів України:
1. У Кодексі цивільного захисту України (Відомості Верховної Ради України, 2013 р., № 34-35, ст. 458):
1) у статті 2:
у частині першій:
пункт 29 виключити;
у пункті 43 слова "потенційно небезпечних об’єктах, а також у суб’єктів господарювання" замінити словом "об’єктах";
доповнити частиною другою такого змісту:
"2. Термін "об’єкт підвищеної небезпеки" вживається у значенні, наведеному в Законі України "Про об’єкти підвищеної небезпеки";
2) пункт 53 частини другої статті 17 виключити;
3) у частині першій статті 18:
у пункті 6 слова "потенційно небезпечних об’єктах, об’єктах підвищеної небезпеки та інших суб’єктах господарювання, що належать до сфери їх управління, які можуть створити загрозу виникнення аварії" замінити словами "об’єктах, що належать до сфери їх управління";
пункт 20 виключити;
4) у пункті 3 частини першої статті 19 слова "потенційно небезпечних об’єктах та інших суб’єктах господарювання, які можуть створити реальну загрозу виникнення аварії, що належать до сфери їх управління" замінити словами "об’єктах, що належать до сфери їх управління";
5) у частині першій статті 20:
пункт 9 виключити;
у пункті 10 слова "наслідків аварій" замінити словами "аварій та їх наслідків";
у пункті 14 слова "наслідків аварій" замінити словами "аварій та їх наслідків", а слова "та потенційно небезпечних об’єктах" виключити;
6) пункт 11 частини дванадцятої статті 23 викласти в такій редакції:
"11) участь у розробленні та погодження планів локалізації і ліквідації аварій та їх наслідків на об’єктах підвищеної небезпеки, що ними обслуговуються";
7) у пункті 1 частини першої статті 34 слова "потенційно небезпечних об’єктів" замінити словами "об’єктів підвищеної небезпеки";
8) у пункті 1 частини першої статті 50 слова "потенційно небезпечні об’єкти та" виключити;
9) частину першу статті 53 після слів "об’єктах підвищеної небезпеки" доповнити цифрами і словами "1 і 2 класів";
10) у пункті 2 частини першої статті 69:
підпункти "ґ" і "д" виключити;
у підпункті "з" слова "наслідків аварій" замінити словами "аварій та їх наслідків";
у підпункті "і" слова "потенційно небезпечних об’єктів або" виключити, а слова "наслідків аварій" замінити словами "аварій та їх наслідків";
у підпункті "л" слова "потенційно небезпечні об’єкти та" виключити, а слова "наслідків аварій" замінити словами "аварій та їх наслідків";
11) у пункті 8 частини першої статті 70 слова "потенційно небезпечних об’єктів або" виключити, а слова "наслідків аварій" замінити словами "аварій та їх наслідків";
12) у частині третій статті 75 слова "потенційно небезпечному об’єкті або" виключити;
13) у частині першій статті 77 слова "наслідків аварії" замінити словами "аварій та їх наслідків";
14) у частині другій статті 93 слова "потенційно небезпечними об’єктами та" виключити;
15) у пункті 2 частини першої статті 130 слова "наслідків аварій" замінити словами "аварій та їх наслідків".
2. У Законі України "Про об’єкти підвищеної небезпеки" (Відомості Верховної Ради України, 2001 р., № 15, ст. 73 із наступними змінами):
1) статтю 1 викласти в такій редакції:
"Стаття 1. Визначення термінів
У цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:
аварія на об’єкті підвищеної небезпеки - небезпечна подія техногенного характеру, що виникла під час експлуатації джерела небезпеки і за своїми наслідками призвела (може призвести) до загибелі, загрози життю або здоров’ю працівників об’єкта підвищеної небезпеки і населення чи до забруднення навколишнього природного середовища;
відновлення показників безпеки джерела небезпеки - приведення джерела небезпеки, під час експлуатації якого виникла аварія на об’єкті підвищеної небезпеки, у робочий стан;
джерело небезпеки - установки, сховища (резервуари, посудини), трубопроводи, машини, агрегати, технологічне устаткування (обладнання), споруди або комплекс споруд, розташовані в межах об’єкта підвищеної небезпеки на поверхні землі або під нею, в яких тимчасово або постійно використовується, переробляється, виготовляється, транспортується, зберігається одна або декілька небезпечних речовин чи категорій речовин або їх суміш;
ефект "доміно" - імовірність виникнення або послідовне виникнення аварій на об’єктах, розташованих біля об’єкта підвищеної небезпеки, на якому виникла аварія, пов’язана із використанням небезпечних речовин;
ідентифікація об’єкта підвищеної небезпеки - процедура, за результатами виконання якої об’єкт підвищеної небезпеки вважається об’єктом підвищеної небезпеки відповідного класу;
небезпечна речовина - речовина або суміш речовин, що має хімічні, токсичні, вибухові, окислювальні, горючі властивості, безпосередня чи опосередкована дія якої може призвести до загибелі, гострих чи хронічних захворювань або отруєння людей чи до забруднення навколишнього природного середовища;
об’єкт підвищеної небезпеки - єдиний майновий комплекс підприємства, що включає будь-які будівлі, виробництва (цехи, відділення, виробничі дільниці), окреме обладнання та джерела небезпеки, розташовані в межах території такого об’єкта, який за результатами ідентифікації об’єктів підвищеної небезпеки вважається об’єктом підвищеної небезпеки відповідного класу;
оператор - юридична особа або фізична особа - підприємець, яка експлуатує (планує експлуатувати) хоча б один об’єкт підвищеної небезпеки;
політика запобігання аваріям на об’єкті підвищеної небезпеки - внутрішній документ, в якому оператор з урахуванням вимог законів викладає порядок дій, спрямований на забезпечення безпеки у сфері діяльності, пов’язаної з об’єктом підвищеної небезпеки;
порогова маса небезпечних речовин - нормативно встановлена або розрахована маса окремої небезпечної речовини або категорії небезпечних речовин чи сумарна маса небезпечних речовин різних категорій, залежно від кількості якої визначається відповідний клас об’єкта підвищеної небезпеки;
прийнятний рівень ризику - рівень ризику виникнення аварії, який у межах об’єкта або санітарно-захисної зони навколо нього менший або дорівнює гранично допустимому рівню;
ризик - імовірність виникнення будь-якої небезпечної події протягом певного періоду або за певних обставин;
суміш - механічне сполучення або розчин двох чи більше речовин;
транскордонний вплив аварії - вплив на територію та навколишнє природне середовище однієї або декількох держав внаслідок аварії, що сталася на території іншої держави";
2) доповнити статтею 2-1 такого змісту:
"Стаття 2-1. Сфера дії цього Закону
Дія цього Закону поширюється на відносини у сфері діяльності, пов’язаної з об’єктами підвищеної небезпеки.
Дія цього Закону не поширюється на:
обладнання, установки, виробництва з наявністю на них лише джерел іонізуючого випромінювання;
авіаційні, автомобільні, водні, залізничні транспортні засоби, що здійснюють перевезення небезпечних речовин за межами об’єкта підвищеної небезпеки;
об’єкти розвідки, видобутку та розробки корисних копалин, не підняті на поверхню";
3) статтю 3 доповнити частинами третьою - п’ятою такого змісту:
"Органи державного нагляду (контролю) здійснюють державний нагляд (контроль) у сфері діяльності, пов’язаної з об’єктами підвищеної небезпеки, шляхом проведення планових і позапланових перевірок відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Планові заходи державного нагляду (контролю) у сфері діяльності, пов’язаної з об’єктами підвищеної небезпеки 1 класу, здійснюються органами державного нагляду (контролю) не менше одного разу на рік.
Планові заходи державного нагляду (контролю) у сфері діяльності, пов’язаної з об’єктами підвищеної небезпеки 2 і 3 класів, здійснюються не менше одного разу на два роки";
4) у статті 5:
у частині першій:
абзаци другий і третій викласти в такій редакції:
"здійснення державного контролю у сфері діяльності, пов’язаної з об’єктами підвищеної небезпеки;
забезпечення нормативно-правового регулювання у сфері діяльності, пов’язаної з об’єктами підвищеної небезпеки";
абзац четвертий виключити;
доповнити частинами другою і третьою такого змісту:
"Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, є компетентним органом у сфері діяльності, пов’язаної з об’єктами підвищеної небезпеки.
До повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, належать:
забезпечення взаємодії між центральними органами виконавчої влади у сфері діяльності, пов’язаної з об’єктами підвищеної небезпеки;
забезпечення співробітництва з органами Європейського Союзу та іншими міжнародними організаціями з обміну даними про об’єкти підвищеної небезпеки;
забезпечення оповіщення та інформування відповідних органів інших держав, території яких можуть зазнати впливу аварії та її наслідків у разі транскордонного впливу аварії;
отримання оповіщення та інформування в разі загрози виникнення або виникнення аварії на об’єктах підвищеної небезпеки від інших держав;
визначення за інформацією, наданою операторами, переліку об’єктів, на яких може виникнути ефект "доміно", організація обміну інформацією між громадськістю та суб’єктами господарювання, які провадять господарську діяльність на об’єктах, що знаходяться в зоні виникнення ефекту "доміно", про небезпеку, загрозу виникнення або виникнення аварії на об’єкті підвищеної небезпеки;
забезпечення постійного доступу громадськості та суб’єктів господарювання, які провадять господарську діяльність на об’єктах, що знаходяться в зоні виникнення ефекту "доміно", до інформаційних ресурсів (зокрема в електронній формі) про стан безпеки об’єктів підвищеної небезпеки";
5) абзац другий статті 6 виключити;
6) у статті 8:
у назві слова "суб’єктів господарської діяльності" замінити словом "операторів";
у частині першій:
в абзаці першому слова "Суб’єкт господарської діяльності" замінити словом "Оператор";
в абзаці четвертому слова "мінімально можливого" замінити словами "прийнятного рівня";
доповнити абзацами шостим - десятим такого змісту:
"надавати центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, або його територіальному органу (у разі його утворення) на його вимогу інформацію та документи щодо:
вжиття на об’єкті підвищеної небезпеки заходів, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами;
збільшення кількості або зміни властивостей небезпечних речовин на об’єкті підвищеної небезпеки, що призводить до збільшення ризику виникнення аварій;
модернізації виробництва, устаткування, зміни технології, що призводить до збільшення ризику виникнення аварій;
припинення своєї діяльності або виведення з експлуатації об’єкта підвищеної небезпеки";
7) статтю 9 викласти в такій редакції:
"Стаття 9. Ідентифікація об’єктів підвищеної небезпеки
Суб’єкт господарювання ідентифікує об’єкти підвищеної небезпеки відповідно до кількості порогових мас небезпечних речовин.
Об’єкти підвищеної небезпеки, що належать одному суб’єкту господарювання, але за територіальною ознакою мають різні адреси місцезнаходження, вважаються різними об’єктами підвищеної небезпеки.
За результатами ідентифікації об’єкта підвищеної небезпеки йому встановлюється 1, 2 або 3 клас.
Нормативи порогових мас небезпечних речовин або їх сумішей, що використовуються для цілей ідентифікації об’єкта підвищеної небезпеки, порядок ідентифікації об’єктів підвищеної небезпеки та їх обліку затверджуються Кабінетом Міністрів України";
8) доповнити статтею 9-1 такого змісту:
"Стаття 9-1. Політика запобігання аваріям на об’єкті підвищеної небезпеки
Оператори з метою визначення переліку вимог, рекомендацій, обмежень та заходів, спрямованих на забезпечення виконання вимог законодавства у сфері діяльності, пов’язаної з об’єктами підвищеної небезпеки, запобіганням виникненню аварій, визначають та затверджують політику запобігання аваріям на об’єкті підвищеної небезпеки 1 або 2 класу.
Політика запобігання аваріям на об’єкті підвищеної небезпеки, затверджена оператором, надається центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, або його територіальному органу (у разі його утворення) разом із результатами ідентифікації об’єкта підвищеної небезпеки, який він експлуатує, а також перед прийняттям в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів не пізніше ніж за 30 календарних днів до дня подання до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю заяви про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта та видачу сертифіката.

................
Перейти до повного тексту