- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПОСТАНОВА
Верховної Ради України
Про Рекомендації парламентських слухань на тему: "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків: проблеми та шляхи їх вирішення"
(Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, № 40, ст.2023)
Верховна Рада України
постановляє:
1. Схвалити Рекомендації парламентських слухань на тему: "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків: проблеми та шляхи їх вирішення" (далі - Рекомендації парламентських слухань), що додаються.
2. Кабінету Міністрів України до 1 грудня 2014 року поінформувати Верховну Раду України про стан реалізації Рекомендацій парламентських слухань.
3. Апарату Верховної Ради України забезпечити у встановленому порядку видання збірки матеріалів за результатами парламентських слухань на тему: "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків: проблеми та шляхи їх вирішення".
4. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на Комітет Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства та регіональної політики.
5. Ця Постанова набирає чинності з дня її прийняття.
Голова Верховної Ради України |
О.ТУРЧИНОВ |
м. Київ 2 вересня 2014 року № 1674-VII |
СХВАЛЕНО
Постановою Верховної Ради України
від 2 вересня 2014 року № 1674-VII
РЕКОМЕНДАЦІЇ
парламентських слухань на тему: "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків: проблеми та шляхи їх вирішення"
Парламентські слухання на тему: "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків: проблеми та шляхи їх вирішення" відбулися 21 травня 2014 року (відповідно до Постанови Верховної Ради України
№ 1157-VII від 25 березня 2014 року) (далі - парламентські слухання).
Учасники парламентських слухань з усіх регіонів України заслухали доповідь Кабінету Міністрів України про фактичний стан виконання законодавства України про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків та проблеми реалізації його положень органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, власниками гуртожитків і співдоповідь Комітету Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства та регіональної політики (далі - профільний комітет) про стан законодавства України про житлові права мешканців гуртожитків та можливі шляхи його вдосконалення, а також виступи народних депутатів України, представників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, всеукраїнських громадських організацій, створених мешканцями гуртожитків, мешканців окремих гуртожитків.
Учасники парламентських слухань взяли до відома, що на сьогодні:
за даними Державного комітету статистики України, в Україні налічується 9561 гуртожиток;
за даними Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, під дію Закону України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків" підпадають приблизно 3372 гуртожитка (у тому числі: у державній власності перебуває 761 гуртожиток, у комунальній власності - 1957 гуртожитків);
Зазначений Закон надає право реалізувати житлові права громадянам, які не мають власного житла і на законних підставах фактично проживають у гуртожитках та зареєстровані в них більше п’яти років, шляхом безоплатної приватизації жилих і нежилих приміщень у гуртожитках, де вони проживають. Для забезпечення житлових прав мешканців гуртожитків зазначеним Законом встановлено, що у власність територіальних громад мають бути передані відповідно до спеціальної державної програми гуртожитки державних підприємств, установ та організацій (крім визначених зазначеним Законом), а також гуртожитки, які були збудовані за радянських часів за загальнодержавні кошти та під час приватизації і корпоратизації включені до статутних капіталів (фондів) приватних (колективних) товариств (організацій) (далі - гуртожитки, передані до статутних капіталів товариств у процесі приватизації).
Повною мірою Закон України
"Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків" не виконується, про що свідчать значна кількість звернень і скарг мешканців гуртожитків до профільного комітету про порушення їхніх житлових і майнових прав, а також аналіз стану виконання органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування рекомендацій слухань, проведених 25 квітня 2012 року в профільному комітеті.
Кабінет Міністрів України досі не підготував і не подав на розгляд Верховної Ради України програму передачі гуртожитків у власність територіальних громад з приватної власності, що були включені до статутних капіталів товариств у процесі приватизації. Згідно з чинним законодавством ця програма має бути затверджена не підзаконним актом, а відповідним законом. Для її фінансування у Державному бюджеті України повинні бути передбачені відповідні кошти.
У зв’язку з обмеженими можливостями Державного бюджету України програма передачі гуртожитків з державної власності протягом 2013 року державою не фінансувалася, а на 2014 рік кошти на її реалізацію взагалі не передбачені.
Як наслідок, мешканці гуртожитків, на яких поширюється дія Закону України
"Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків" , через відсутність цілісної програми передачі гуртожитків у власність територіальних громад та відповідних місцевих програм і бюджетних коштів на їх фінансування фактично позбавлені можливості реалізувати надане їм
Конституцією України та зазначеним Законом право на житло шляхом приватизації тих приміщень у гуртожитках, в яких вони вимушені проживати.
Також порушується встановлений пунктом 3 розділу VIII "Прикінцеві положення" Закону України
"Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків" мораторій на відчуження (крім передачі у комунальну власність відповідних міських, селищних, сільських рад) гуртожитків, що перебувають у повному господарському віданні або оперативному управлінні підприємств, організацій, установ незалежно від форми власності або увійшли до статутних капіталів акціонерних чи колективних підприємств, створених у процесі приватизації чи корпоратизації, протягом строку реалізації державної програми передачі гуртожитків у власність територіальних громад, але не менше шести років з дня опублікування цього Закону. Цей мораторій діє на відчуження у будь-який спосіб зазначених гуртожитків як цілісних майнових комплексів або їх окремих будівель, споруд, жилих та нежилих приміщень та іншого майна на користь фізичних чи юридичних осіб з метою недопущення неправомірного виселення з гуртожитків осіб, на яких поширюється дія зазначеного Закону.
"Про затвердження Типового договору про спільне володіння та користування неподільним і загальним майном гуртожитку" від 8 квітня 2009 року
№ 326;
"Про затвердження Положення про наглядову раду з питань розподілу і утримання житла у гуртожитках та використання гуртожитків і прибудинкових територій" від 28 квітня 2009 року
№ 428;
"Про справляння плати за виготовлення бланків і видачу свідоцтв про право власності на житлове (житлові) приміщення у гуртожитку та встановлення її розміру" від 20 травня 2009 року
№ 485;
"Про внесення змін до Положення про робочу групу з розв’язання проблем мешканців гуртожитків" від 22 серпня 2012 року
№ 789;
"Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для капітального ремонту гуртожитків, що передаються з державної власності у власність територіальних громад" від 5 вересня 2012 року
№ 822;
"Про затвердження Порядку визначення розміру компенсації вартості гуртожитків, які включені до статутних капіталів товариств, утворених у процесі приватизації (корпоратизації)" від 30 жовтня 2013 року
№ 859.
порядку утримання допоміжних приміщень у гуртожитках та прибудинкових територій (відповідно до частини третьої статті
6);
порядку відшкодування законним мешканцям гуртожитків здійснених ними витрат на ремонт жилих і допоміжних приміщень у гуртожитках (відповідно до пункту 11-1 частини першої статті
3).
Також Кабінет Міністрів України досі не привів морально застаріле Примірне положення про гуртожитки, затверджене постановою Ради Міністрів Української РСР від 3 червня 1986 року
№ 208 у відповідність із положеннями чинного законодавства України про житлові права мешканців гуртожитків.
Крім того, через бюрократичну неузгодженість діяльності органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування досі немає об’єктивної інформації про виконання органами місцевого самоврядування положень пункту 6 розділу VIII "Прикінцеві положення" Закону України
"Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків" щодо:
створення постійних комісій із забезпечення вирішення житлових проблем громадян (підпункт 1);
розроблення і затвердження місцевих програм передачі гуртожитків у власність територіальних громад та створення комісій з проведення інвентаризації гуртожитків, на які поширюється дія зазначеного Закону, незалежно від форми власності (підпункт 2);
проведення інвентаризації усіх гуртожитків, що знаходяться на територіях відповідних територіальних громад, та подання відповідних рішень на затвердження органам державної влади та органам місцевого самоврядування (підпункт 3);
процесу прийняття у власність територіальних громад гуртожитків (підпункт 4);
вжитих заходів щодо забезпечення фінансування реалізації зазначеного Закону та Загальнодержавної цільової програми передачі гуртожитків у власність територіальних громад на 2012 - 2015 роки (підпункт 5).
На виконання рекомендацій комітетських слухань на тему: "Про формування державної житлової політики", проведених 17 квітня 2013 року в профільному комітеті створено постійну робочу групу з вдосконалення законодавства про житлові права мешканців гуртожитків. До її роботи залучено народних депутатів України, представників міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та всеукраїнських громадських організацій, створених мешканцями гуртожитків. Ця робоча група розглядає викладені у зверненнях і скаргах пропозиції та законодавчі ініціативи з проблемних питань реалізації законодавства України про забезпечення житлових прав мешканців гуртожитків і готує профільному комітету відповідні рекомендації.
Аналіз звернень і скарг до Верховної Ради України, профільного комітету, народних депутатів України свідчить, що типовими питаннями колективних та індивідуальних звернень є такі:
порушення встановленого Законом України
"Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків" мораторію на відчуження гуртожитків і неправомірні продаж та перепродаж власниками гуртожитків нежилих приміщень у гуртожитках (зокрема фіктивним юридичним особам, а також громадянам, які у гуртожитках не проживають і на яких дія зазначеного Закону не поширюється);
неоднозначні рішення судів у справах про включення гуртожитків до статутних капіталів товариств під час приватизації, а також у справах про виселення мешканців гуртожитків, на яких поширюється дія Закону України
"Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків" , та справах про надання мешканцям гуртожитків, які проживають у гуртожитках на законних підставах, права приватизувати приміщення у гуртожитках відповідно до цього Закону;
затягування органами місцевого самоврядування прийняття рішень про залишення переданих у комунальну власність гуртожитків, на які поширюється дія Закону України
"Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків" , у статусі "гуртожиток" та надання мешканцям гуртожитків, на яких поширюється дія зазначеного Закону, дозволу на приватизацію ними жилих і нежилих приміщень у гуртожитках;
передача у комунальну власність гуртожитків їх власниками без здійснення ними капітального ремонту гуртожитків;
недосконалість окремих положень Закону України
"Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків" (зокрема щодо визначення понять "на законних підставах" і "попередньої повної компенсації вартості"; житлових прав мешканців гуртожитків, яким було надано так зване "ліжко-місце"; застосування поняття "набувальна давність" щодо житлових приміщень у гуртожитках, на які поширюється дія зазначеного Закону);
встановлення окремими власниками гуртожитків необґрунтованих і завищених тарифів на житлово-комунальні послуги для мешканців гуртожитків з порушенням положень Закону України
"Про житлово-комунальні послуги" .
З метою вдосконалення на законодавчому рівні правового регулювання забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків підготовлено та подано на розгляд Верховної Ради України сьомого скликання такі законопроекти:
про внесення змін до статті 1 Закону України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків" (щодо поширення дії зазначеного Закону на військовослужбовців, працівників Збройних Сил України та Міністерства внутрішніх справ України) - реєстр. № 1016, поданий народним депутатом України Міщенком С.Г. (за рекомендацією профільного комітету законопроект прийнято як закон);
про внесення змін до Закону України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків" (щодо уточнення сфери застосування закону та удосконалення окремих положень про передачу гуртожитків у власність територіальних громад) - реєстр. № 2682, поданий народним депутатом України Васюником І.В. Цим законопроектом пропонується конкретизувати положення про поширення дії зазначеного Закону на гуртожитки, що були включені до статутних капіталів товариств у процесі приватизації та корпоратизації, після чого передані до статутних капіталів інших юридичних осіб або відчужені в інший спосіб, а також встановити, що у разі відмови власника гуртожитку приймати рішення про передачу гуртожитку у власність територіальної громади таке рішення має приймати суд за позовом відповідного органу місцевого самоврядування (законопроект знаходиться на розгляді в профільному комітеті);
про внесення змін до Закону України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків" (щодо забезпечення житлових прав деяких категорій громадян) - реєстр. № 3719, поданий народним депутатом України Катеринчуком М.Д. Цим законопроектом пропонується уточнити сферу застосування зазначеного Закону та встановити, що житлові приміщення у гуртожитках державної форми власності, в яких проживають громадяни, які відповідно до частини третьої статті 1 зазначеного Закону мають право реалізувати конституційне право на житло, можуть бути приватизовані цими громадянами без передачі таких гуртожитків у власність територіальних громад (законопроект знаходиться на розгляді у профільному комітеті);
про внесення змін до Закону України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків" (щодо удосконалення окремих положень та підвищення громадського контролю за розподілом та утриманням житла у гуртожитках) - реєстр. № 4840, поданий народними депутатами України Трухановим Г.Л. і Пресманом О.С. Цим законопроектом пропонується уточнити сферу застосування зазначеного Закону та встановити, що виконавчий орган відповідної місцевої ради не має права відмовити громадським організаціям та народним депутатам України у включенні до складу наглядової ради представників таких громадських організацій та народного депутата України або його помічника-консультанта у разі надходження звернень від цих суб’єктів (законопроект знаходиться на розгляді у профільному комітеті);
про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення правового регулювання реалізації житлових прав мешканців гуртожитків (реєстр. № 4879), поданий народними депутатами України Зубком Г.Г. ,Дубілем В.О., Чугунніковим В.С., Васюником І.В., Сальдо В.В. Цим законопроектом пропонується внесення змін до Закону України
"Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків" щодо: визначення законності підстав володіння житловими приміщеннями у гуртожитках - наявність рішення про надання жилого приміщення (жилої площі) та підстав визнання недійсним рішення про надання жилого приміщення замість (без) ордеру; уточнення сфери дії зазначеного Закону - він має поширюватися на громадян, які на законних підставах отримали у володіння жилі приміщення в гуртожитках і продовжують відкрито, безперервно володіти цими приміщеннями більше п’яти років та не реалізували своє право безоплатної приватизації державного житлового фонду у повному обсязі; встановлення, що громадяни, на яких поширюється дія зазначеного Закону, можуть реалізувати конституційне право на житло шляхом застосування поняття "набувальна давність" чи в інший спосіб, передбачений
Цивільним кодексом України; встановлення, що рішення місцевих рад щодо подальшого використання гуртожитків, які були прийняті у власність територіальних громад, мають прийматися за попереднім погодженням з мешканцями цих гуртожитків у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України; поширення сфери дії зазначеного Закону на гуртожитки, які були передані товариствами до статутних капіталів інших юридичних осіб або відчужені іншим шляхом; встановлення, що гуртожитки, які були включені до статутних капіталів товариств, створених у процесі приватизації чи корпоратизації, у тому числі і тих, що у подальшому були передані такими товариствами до статутних капіталів інших юридичних осіб або відчужені іншим шляхом, не підлягають передачі у власність територіальних громад, якщо вони використовуються для забезпечення житлом працівників цих товариств і на належному рівні утримуються цими товариствами та такі товариства не знаходяться у стані ліквідації (з уточненням, що якщо зазначені гуртожитки не передаються у власність територіальних громад, мешканці цих гуртожитків мають право отримати у власність жилі приміщення в гуртожитках у будь-який інший спосіб, передбачений Цивільним кодексом України); визначення розміру компенсації власникам гуртожитків, які були передані товариствами до статутних капіталів інших юридичних осіб або відчужено іншим шляхом (з урахуванням суми, за яку гуртожитки були придбані в осіб, які їх приватизували, та відшкодування вартості зробленого ними покращення відповідного майна); подовження дії мораторію на відчуження у будь-який спосіб гуртожитків як цілісних майнових комплексів або їх окремих будівель, споруд, жилих та нежилих приміщень та іншого майна на користь фізичних чи юридичних осіб на дванадцять років з дня опублікування зазначеного Закону (законопроект за рекомендацією профільного комітету авторами відкликано 27 червня 2014 року).
Учасники парламентських слухань схвалили проект Рекомендацій парламентських слухань та доручили профільному комітету внести до нього відповідні зміни та уточнення з урахуванням зауважень і пропозицій, що надійдуть до нього від всеукраїнських громадських організацій протягом місяця.
За результатами парламентських слухань рекомендуємо:
1. Верховній Раді України:
1.1. Сприяти законодавчим ініціативам, спрямованим на вдосконалення правового регулювання забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків.
1.3. Забезпечити здійснення парламентського контролю за дотриманням органами виконавчої та судової влади і прокуратури та організаціями незалежно від форм власності законодавства України про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків.
1.4. За поданням Комітету з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства та регіональної політики розглянути як одне з першочергових питання про підготовку на основі поданих законопроектів щодо внесення змін до Закону України
"Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків" одного узгодженого законопроекту або нової редакції зазначеного Закону з одночасним внесенням змін до деяких інших законодавчих актів.
1.5. Доручити Комітету з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства та регіональної політики розробити та подати до жовтня 2014 року на розгляд Верховної Ради України законопроект про продовження дії мораторію на відчуження гуртожитків, на які поширюється дія Закону України
"Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків" , яким встановити, що мораторій діятиме до січня 2020 року.
2. Народним депутатам України:
2.1. Народним депутатам України - співавторам законопроекту № 4879 відкликати його, оскільки він не підтримується переважною більшістю учасників парламентських слухань (законопроект № 4879 його авторами відкликано 27 червня 2014 року та знято Верховною Радою України з розгляду).
2.2. Народним депутатам України - співавторам законопроектів № 2682, № 3719, № 4840, № 4879 та іншим народним депутатам України на виконання вимог переважної більшості учасників парламентських слухань замість зазначених законопроектів розробити один новий узгоджений законопроект, подати свої пропозиції робочій групі з вдосконалення законодавства про житлові права мешканців гуртожитків, створеній профільним комітетом.
2.3. Направити в порядку, встановленому чинним законодавством України, звернення до Конституційного Суду України з метою розгляду питання про конституційність (неконституційність) конкретних положень (статей, частин, пунктів) законів України, з посиланням на які відбулося включення гуртожитків колишніх державних і комунальних підприємств як частин цілісних майнових комплексів (разом з мешканцями) до статутних фондів (капіталів) організацій (товариств), створених у процесі масової приватизації та корпоратизації у 1990-х роках.
3. Комітету Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства та регіональної політики:
3.1. Здійснювати депутатський контроль за дотриманням органами державної виконавчої та судової влади і прокуратури законодавства України про житлові права мешканців гуртожитків.
3.3. Призупинити розгляд усіх зареєстрованих у Верховній Раді України неузгоджених між собою законопроектів щодо гуртожитків і житлових прав мешканців гуртожитків на час до внесення на розгляд Верховної Ради України узгодженого законопроекту про внесення змін до Закону України
"Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків" з метою уточнення сфери застосування закону та удосконалення окремих положень щодо передачі гуртожитків у власність територіальних громад.
3.4. Продовжити діяльність робочої групи з вдосконалення законодавства про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків.
3.4.1. Залучити в порядку, встановленому чинним законодавством, до діяльності цієї робочої групи народних депутатів України, провідних фахівців органів виконавчої влади, судової влади та прокуратури, органів місцевого самоврядування, а також повноважних представників - юристів від створених мешканцями гуртожитків всеукраїнських громадських і профспілкових організацій.
3.4.2. Направити в порядку, встановленому чинним законодавством, звернення до відповідних провідних навчальних і наукових закладів з метою отримання юридичних висновків щодо зареєстрованих у Верховній Раді України неузгоджених між собою законопроектів та законопроектних пропозицій щодо можливих шляхів вдосконалення на законодавчому рівні національного законодавства про житлові права мешканців гуртожитків.
3.4.3. Проаналізувати безпосередньо на засіданнях робочої групи пропозиції, спрямовані на вдосконалення правового регулювання забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків, з урахуванням конструктивних положень зареєстрованих законопроектів і пропозицій учасників парламентських слухань, підготувати та внести на розгляд профільного комітету протягом 2014 року один узгоджений законопроект про внесення змін до Закону України
"Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків" з метою уточнення сфери застосування закону та удосконалення окремих положень про передачу гуртожитків у власність територіальних громад.
визначення понять "проживають у гуртожитках на законних підставах" і "законність підстав користування жилими приміщеннями у гуртожитках" - за наявності рішення про надання жилого приміщення (жилої площі) і спеціального ордера та укладення договору найму житла відповідно до статей
129 і
130 Житлового кодексу УРСР;
права приватизації жилих і нежилих приміщень у гуртожитках, на які поширюється дія цього
Закону, після їх передачі у комунальну власність, яке мають лише громадяни України, які проживають у цих гуртожитках на законних підставах;
визначення підстав проживання у гуртожитках "на законних підставах" та наслідків проживання у гуртожитку "без законних підстав";
шляхів забезпечення житлових прав громадян, які на законних підставах проживають у гуртожитках і яким було надано право займати "ліжко-місце" (виходячи з того, що всі мешканці гуртожитків, яким було видано ордери на право зайняття у гуртожитках не жилого приміщення, а жилої площі, мають право проживати в окремих жилих приміщеннях у гуртожитках (кімнатах) з правом приватизації відповідно до зазначеного Закону);
поширення сфери дії зазначеного
Закону на гуртожитки, що були включені до статутних капіталів товариств у процесі приватизації, після чого продані чи перепродані (передані чи відчужені іншим шляхом) іншим юридичним особам;
оформлення правовідносин з громадянами, які не мають власного житла і тривалий час (більше п’яти років) проживають у гуртожитках відповідно до договору найму житла, що мав укладатися на підставі спеціального ордера на жиле приміщення у гуртожитку відповідно до
Житлового кодексу УРСР, з правом приватизації жилих і нежилих приміщень у гуртожитку, але яким ордери не було видано з незалежних від них причин;
встановлення, що громадяни, на яких поширюється дія зазначеного
Закону, можуть реалізувати конституційне право на житло шляхом приватизації жилих приміщень у гуртожитках у розмірах, визначених Законом України
"Про приватизацію державного житлового фонду" ;
................Перейти до повного тексту