1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


З А К О Н У К Р А Ї Н И
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей проведення заходів з фінансового оздоровлення банків
( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2010, N 2-3, ст.11 ) ( Із змінами, внесеними згідно з Кодексом N 2755-VI від 02.12.2010, ВВР, 2011, N 13-14, N 15-16, N 17, ст.112 Законами N 3024-VI від 15.02.2011, ВВР, 2011, N 36, ст.362 N 4452-VI від 23.02.2012, ВВР, 2012, N 50, ст.564 N 1909-IX від 18.11.2021 )
Верховна Рада України
постановляє:
I. Внести зміни до таких законодавчих актів України:
1. У Господарському кодексі України (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., NN 18-22, ст. 144):
1) у частині п'ятій статті 126 слово "відкрите" замінити словом "публічне";
2) у частині першій статті 336 слово "відкритого" замінити словом "публічного".
2. У Цивільному кодексі України (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., NN 40-44, ст. 356):
1) частину першу статті 107 доповнити словами "крім випадків, передбачених законом";
2) частину першу статті 520 доповнити словами "якщо інше не передбачено законом".
( Пункт 3 розділу I втратив чинність на підставі Кодексу N 2755-VI від 02.12.2010 ) ( Пункт 4 розділу I втратив чинність на підставі Кодексу N 2755-VI від 02.12.2010 )
5. У Законі України "Про банки і банківську діяльність" (Відомості Верховної Ради України, 2001 р., N 5-6, ст. 30 із наступними змінами):
1) у статті 2:
визначення терміна "мораторій" викласти у такій редакції:
"мораторій - зупинення виконання банком зобов'язань перед кредиторами та зобов'язань щодо сплати податків і зборів (обов'язкових платежів) та зупинення заходів, спрямованих на забезпечення виконання цих зобов'язань";
у визначенні терміна "учасники банку" слово "відкритим" замінити словом "публічним";
доповнити визначенням такого змісту:
"фінансове оздоровлення банку - відновлення платоспроможності банку та приведення фінансових показників його діяльності у відповідність із вимогами Національного банку України";
2) у частині першій статті 6 слово "відкритого" замінити словом "публічного";
3) пункт 11 частини другої статті 17 викласти у такій редакції:
"11) копії звіту про проведення приватного розміщення акцій - для банку, який створюється у формі публічного акціонерного товариства";
4) статтю 26 викласти у такій редакції:
"Стаття 26. Способи реорганізації банку
Банк може бути реорганізований за рішенням власників банку, а у разі призначення тимчасової адміністрації - за рішенням Національного банку України або тимчасового адміністратора, погодженим з Національним банком України.
Реорганізація може здійснюватися шляхом злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення.
У разі реорганізації банку шляхом перетворення до таких правовідносин не застосовуються норми законодавства щодо припинення юридичної особи. Під час проведення реорганізації банку шляхом перетворення кредитори не мають права вимагати від банку припинення чи дострокового виконання зобов'язання";
5) у статті 27:
частину першу викласти у такій редакції:
"Порядок здійснення реорганізації банку за рішенням Національного банку України або тимчасового адміністратора встановлюється цим Законом та нормативно-правовими актами Національного банку України";
у частині другій слова "попереднього дозволу Національного банку України" замінити словами "надання попереднього дозволу Національного банку України на реорганізацію банку та затвердження Національним банком України плану реорганізації банку";
після частини другої доповнити новою частиною такого змісту:
"У разі здійснення реорганізації банку за рішенням його власників шляхом перетворення план реорганізації банку не складається".
У зв'язку з цим частини третю - шосту вважати відповідно частинами четвертою - сьомою;
частину четверту викласти у такій редакції:
"Національний банк України визначає перелік документів, які подаються для отримання дозволу на реорганізацію та затвердження плану реорганізації банку";
частину сьому виключити;
6) частину четверту статті 28 виключити;
7) у статті 30:
у пункті 4 частини третьої:
у першому реченні слово "контракту" замінити словом "договору";
друге речення викласти у такій редакції: "При цьому сума субординованого боргу, включеного у капітал, щорічно зменшується на 20 відсотків її первинного розміру протягом п'яти останніх років дії договору";
частину четверту замінити двома частинами такого змісту:
"Національний банк України має право визначати своєю постановою інші складові додаткового капіталу, а також умови та порядок його формування.
Додатковий капітал не може бути більш як 100 відсотків основного капіталу";
8) частину другу статті 43 доповнити пунктом 4 такого змісту:
"4) забезпечити збереження та передачу майна та документів банку при звільненні керівників з посади";
9) статтю 58 доповнити частинами четвертою і п'ятою такого змісту:
"Власники істотної участі зобов'язані вживати своєчасних заходів для запобігання настання неплатоспроможності (банкрутства) банку.
Власники істотної участі, керівники банку (крім керівників відокремлених структурних підрозділів банку) за фіктивне банкрутство, доведення до банкрутства або приховування стійкої фінансової неспроможності банку несуть відповідальність згідно із законами України";
10) у статті 62:
частину п'яту викласти у такій редакції:
"Банк має право надавати інформацію, що становить банківську таємницю, іншим банкам та Національному банку України в обсягах, необхідних при наданні кредитів, банківських гарантій";
після частини п'ятої доповнити новою частиною такого змісту:
"Банк має право розкривати інформацію, що містить банківську таємницю, особі (в тому числі яка уповноважена діяти від імені держави), на користь якої відчужуються активи та зобов'язання банку при виконанні заходів, передбачених програмою фінансового оздоровлення банку, або під час здійснення процедури ліквідації. Національний банк України (тимчасовий адміністратор) має право надавати Міністерству фінансів України інформацію, яка містить банківську таємницю щодо банків, участь у капіталізації яких бере держава".
У зв'язку з цим частини шосту - дев'яту вважати відповідно частинами сьомою - десятою;
частину восьму викласти у такій редакції:
"Національний банк України відповідно до міжнародного договору України або за принципом взаємності має право надавати інформацію, отриману при здійсненні нагляду за діяльністю банків, органу банківського нагляду іншої держави, а також отримувати від органу банківського нагляду іншої держави таку інформацію. Надана (отримана) інформація може бути використана виключно з метою банківського нагляду або запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, чи фінансуванню тероризму";
11) статтю 67 після частини третьої доповнити новою частиною такого змісту:
"Національний банк України має право запровадити особливий режим контролю за діяльністю банку та призначити куратора банку. Особливий режим контролю є додатковим інструментом банківського нагляду, що використовується, як правило, одночасно із заходами впливу, встановленими статтею 73 цього Закону. Під час здійснення процедури тимчасової адміністрації банку або особливого режиму контролю за діяльністю банку Національний банк України має право заборонити банку використовувати для розрахунків прямі кореспондентські рахунки та/або вимагати від банку проведення розрахунків виключно через консолідований кореспондентський рахунок".
У зв'язку з цим частини четверту - восьму вважати відповідно частинами п'ятою - дев'ятою;
12) у статті 75:
у частині першій слово "істотної" виключити;
у частині другій:
у пункті 1 слово "систематичних" замінити словами "двох або більше";
у пункті 2 слова "при одночасному порушенні хоча б одного економічного нормативу" виключити;
у пункті 3 цифри "15" замінити цифрою "5";
доповнити пунктами 9 і 10 такого змісту:
"9) здійснення банком операцій з високим рівнем ризику, які призвели або можуть призвести до втрати активів або доходів;
10) порушення законодавства щодо запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів";
частини четверту - п'яту замінити трьома частинами такого змісту:
"Керівником тимчасової адміністрації є тимчасовий адміністратор, який призначається Національним банком України. Національний банк України має право призначити одну й ту саму особу тимчасовим адміністратором двох і більше банків.
Національний банк України має право на період тимчасової відсутності тимчасового адміністратора уповноважити на виконання його функцій особу, яка відповідає вимогам, встановленим цим Законом до тимчасового адміністратора.
Національний банк України призначає тимчасову адміністрацію на термін до одного року";
13) у статті 76:
назву викласти у такій редакції:
"Стаття 76. Вимоги до тимчасового адміністратора";
частини першу і сьому виключити;
14) статтю 79 викласти у такій редакції:
"Стаття 79. Об'ява про призначення тимчасової адміністрації
Національний банк України розміщує в день призначення тимчасової адміністрації інформацію про це на своєму офіційному веб-сайті та протягом трьох днів у газеті "Урядовий кур'єр" або "Голос України".
Рішення про призначення тимчасової адміністрації Національний банк України надсилає до головного офісу та до кожного територіально відокремленого відділення банку, філії із зазначенням дати початку здійснення тимчасової адміністрації";
15) у статті 80:
частину третю викласти у такій редакції:
"З дня свого призначення тимчасовий адміністратор має повне і виняткове право управляти банком та зобов'язаний вживати всіх необхідних заходів для приведення діяльності банку в правову та фінансову відповідність із вимогами цього Закону та нормативно-правовими актами Національного банку України з метою захисту інтересів вкладників та інших кредиторів";
пункти 9 і 10 частини четвертої викласти у такій редакції:
"9) відчужувати активи та/або зобов'язання банку з метою його фінансового оздоровлення;
10) здійснити реорганізацію банку";
у частині п'ятій слова "для продажу" замінити словами "на відчуження";
доповнити частинами сьомою - чотирнадцятою такого змісту:
"Тимчасовий адміністратор вживає заходів, передбачених програмою фінансового оздоровлення банку, в тому числі відступлення права вимоги, переведення боргу чи реорганізацію банку, без повідомлення та отримання згоди акціонерів, боржників, кредиторів (вкладників) банку. Акціонери, кредитори (вкладники) банку не мають права вимагати припинення або дострокового виконання зобов'язань банку та відшкодування їм збитків при виконанні заходів, передбачених програмою фінансового оздоровлення банку.
Особа, яка є стороною договору про передачу активів та/або зобов'язань банку, в якому введено тимчасову адміністрацію, звільняється від сплати будь-яких платежів, пов'язаних із відчуженням/отриманням таких активів та/або зобов'язань, за внесення змін до державних реєстрів та плати за послуги, що надаються державними органами.
Тимчасовий адміністратор при прийнятті рішень про одночасне відчуження активів та зобов'язань банку зобов'язаний забезпечити пріоритетність захисту інтересів кредиторів банку відповідно до черговості задоволення вимог кредиторів, встановленої статтею 96 цього Закону.
До банку-правонаступника, який створюється внаслідок реорганізації банку тимчасовим адміністратором шляхом виділення, не застосовуються вимоги статей 31 і 32 цього Закону. Розмір та порядок формування статутного капіталу такого банку-правонаступника визначається Національним банком України. Тимчасовий адміністратор зобов'язаний продати такий банк-правонаступник до завершення процедури тимчасової адміністрації.
Для компенсації покупцю різниці між вартістю зобов'язань та активів, що відчужуються, держава надає фінансову допомогу фінансовій установі (у тому числі санаційному банку), на користь якої відчужуються активи та/або зобов'язання банку, в розмірі, що не перевищує різниці між зобов'язаннями перед фізичними особами - вкладниками банку у межах сум, що підлягають відшкодуванню Фондом гарантування вкладів фізичних осіб, у тому числі відчуженими, та вартістю відчужених на користь фінансової установи активів банку. Вартість активів банку, що відчужуються на користь фінансової установи, визначається незалежними оцінювачами відповідно до закону про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні.
Держава надає фінансову допомогу за рахунок коштів Державного бюджету України чи шляхом передачі державних облігацій України відповідно до рішень Кабінету Міністрів України. Обсяг фінансової допомоги на наступний рік передбачається в законі про Державний бюджет України у грошовій формі та/або в правах на здійснення емісії державних облігацій України. Порядок надання та використання державної фінансової допомоги визначається Кабінетом Міністрів України за погодженням із комітетами Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності та з питань бюджету.
Державна допомога також може надаватися шляхом передачі державних облігацій України, випущених чи отриманих понад обсяги, затверджені у законі про Державний бюджет України на відповідний рік з відповідним коригуванням граничного розміру державного боргу України.
На обсяг випущених державних облігацій України Міністерство фінансів України збільшує відповідні показники фінансування державного бюджету понад обсяги, затверджені у додатку N 2 закону про Державний бюджет України на відповідний рік";
16) статті 83 - 85 викласти у такій редакції:
"Стаття 83. Організація роботи тимчасового адміністратора
Тимчасовий адміністратор не пізніше ніж через два тижні з дня призначення подає Національному банку України попередній звіт.
Попередній звіт повинен включати результати загальної оцінки відповідності діяльності банку вимогам цього Закону і нормативно-правовим актам Національного банку України та пропозиції щодо приведення діяльності банку в правову та фінансову відповідність з вимогами цього Закону та нормативно-правовими актами Національного банку України.
Якщо тимчасова адміністрація призначена у зв'язку з погіршенням фінансового стану банку або за висновком Національного банку України фінансовий стан банку погіршився, попередній звіт також повинен включати:

................
Перейти до повного тексту