- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 30 вересня 2003 р. N 1532
Київ
Про підсумки соціально-економічного розвитку України за січень - серпень 2003 р. та хід виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України
Кабінет Міністрів України відзначає, що макроекономічні показники соціально-економічного розвитку України за вісім місяців 2003 року відповідають очікуваним результатам виконання
Програми діяльності Кабінету Міністрів України (далі - Програма) у поточному році, а розв'язання встановлених Програмою завдань в основному забезпечується на належному рівні.
Прийняття важливих законів економічного та соціального спрямування, а також узгоджені дії органів державної влади сприяють реалізації конституційних прав громадян, макроекономічній стабільності, виконанню державного бюджету, поглибленню структурних реформ, збільшенню інвестицій в основний капітал, а також зміцненню бази для розвитку підприємницької ініціативи, захисту прав власності, зниженню податкового тягаря, поетапному переходу до запровадження обов'язкової накопичувальної та недержавної систем пенсійного забезпечення і, отже, для підвищення розмірів заробітної плати, пенсій, соціальних виплат, зростання доходів населення. Зроблено реальні кроки на шляху здійснення пенсійної реформи. За поданням Кабінету Міністрів України Верховною Радою України прийняті базові закони з питань реформування системи пенсійного забезпечення, які набирають чинності з 1 січня 2004 року.
Продовжується реформування системи надання первинної медико-санітарної допомоги на засадах сімейної медицини та нарощуються темпи виробництва на підприємствах вітчизняної фармацевтичної промисловості безпечних, високоякісних та доступних за ціною медичних препаратів. На відміну від попередніх років закуплено лікарське обладнання і медичні препарати за кошти державного бюджету у повному обсязі.
Прийняття Кабінетом Міністрів України важливих рішень стало передумовою стабільного розвитку освіти. Вперше до початку нового навчального року повністю профінансовано видатки на освіту як з державного, так і місцевих бюджетів, а також у повному обсязі профінансовано видання підручників.
Затвердження Кабінетом Міністрів України
Державної програми розвитку культури на період до 2007 року дало змогу розпочати більш цілеспрямовану роботу щодо дієвої підтримки установ, організацій та закладів культури державної форми власності і здійснення заходів, спрямованих на збереження пам'яток історико-архітектурної спадщини, унікальних містобудівних історичних комплексів.
Розпочато практичне запровадження програмно-цільового підходу до розроблення планів наукових досліджень. На конкурсних засадах сформовано 29 державних науково-технічних програм, в рамках яких вже виконується понад 500 науково-технічних проектів, що є найбільш реальним джерелом інноваційних пропозицій. Вперше за багато років у повному обсязі забезпечено фінансування наукової сфери.
За вісім місяців досягнуто стале випередження минулорічних темпів приросту реального валового внутрішнього продукту, який збільшився проти відповідного періоду 2002 року на 5,3 відсотка (за минулий рік - на 4,2 відсотка). На транспорті темпи приросту реальної валової доданої вартості перевищили минулорічні в 7,2, в обробній промисловості - в 2,1 раза. У будівництві ці темпи зросли на 24,6 відсотка.
Протягом січня - серпня обсяг продукції промислового виробництва збільшився на 14,6 відсотка, машинобудування - на 32,8, целюлозно-паперової та деревообробної промисловості - на 22-23, харчової промисловості - на 21,3 відсотка. У результаті цього тривають позитивні зрушення у структурі промислового виробництва. Так, питома вага видів економічної діяльності, пов'язаних із переробкою первинних ресурсів - добувної промисловості, виробництва та розподілення електроенергії, газу та води, зменшилася на 3,5 відсоткового пункта порівняно із січнем - серпнем минулого року. В той же час питома вага машинобудування збільшилася на 1,2 відсоткового пункта.
У ряді регіонів не досягнуто середнього по Україні показника темпів зростання обсягів промислового виробництва, зокрема у м. Севастополі він становить 0,7 відсотка, в областях Полтавській - 2,9, Дніпропетровській - 8, Львівській - 9,1, у м. Києві - 9,2 відсотка.
У цілому економічне зростання забезпечується шляхом поєднання високих темпів приросту обсягів виробництва товарів для потреб внутрішнього ринку з використанням переваг сприятливої зовнішньої кон'юнктури. У січні - липні роздрібний товарооборот збільшився на 16,8, а товарний експорт - на 28,8 відсотка.
Основними факторами економічного зростання стали такі, як підвищення реальних доходів населення, збільшення споживчих витрат, приватних грошових заощаджень та інвестицій.
У реальному обчисленні сукупні доходи населення збільшилися за січень - липень на 6,7 відсотка, у тому числі доходи від заробітної плати - на 10,1, доходи від власності - на 16,3 відсотка. Середня номінальна заробітна плата зросла порівняно з відповідним періодом минулого року на 21,4 відсотка і перевищила прожитковий мінімум на 18,7 відсотка (у січні - липні 2002 р. середня заробітна плата була нижчою від прожиткового мінімуму на 2,2 відсотка).
Збільшенню платоспроможного попиту населення сприяло, зокрема, чергове підвищення розміру мінімальної заробітної плати до 185 гривень на місяць, пенсій і соціальних виплат, грошового забезпечення військовослужбовців. З 1 квітня збільшено розміри стипендій для студентів вищих навчальних закладів на 10-20 відсотків, з 1 травня та з 1 липня - посадових окладів працівників окремих галузей бюджетної сфери (відповідно на 17,9 і 12,1 відсотка).
Ситуація на ринку праці характеризувалася підвищенням порівняно з відповідним періодом 2002 року рівня зайнятості населення (з 55,5 до 56,1 відсотка), а також зниженням рівня безробіття, визначеного за методологією МОП (з 10,6 до 9,4 відсотка).
На 1 вересня рівень зареєстрованого безробіття порівняно з відповідними минулорічними значеннями підвищився у Автономній Республіці Крим, Волинській, Кіровоградській, Миколаївській, Одеській, Херсонській, Хмельницькій і Черкаській областях.
На відміну від попередніх років зростання доходів населення супроводжувалося збільшенням доходів суб'єктів господарювання: протягом січня - липня прибутки рентабельних підприємств зросли у порівнянних цінах на 4,5 відсотка, збитки нерентабельних підприємств зменшилися на 4,4, а їх питома вага - на 3 відсоткових пункти.
Зростання доходів підприємств позитивно вплинуло на збільшення обсягу грошових ресурсів, якими вони розпоряджаються. Протягом січня - серпня приріст депозитів суб'єктів господарювання досяг 6 млрд. гривень проти 4,2 млрд. за весь 2002 рік.
Основний приріст чистого прибутку до оподаткування у січні - липні припадає на транспорт і базові галузі промисловості - металургію, хімічну та нафтохімічну промисловість. Значно зменшився обсяг чистого прибутку на підприємствах з видобування енергетичних матеріалів. Із збитками завершено фінансово-господарську діяльність у виробництві та розподіленні тепла (400 млн. гривень), збиранні, очищенні та розподіленні води (180 млн. гривень). При цьому системними фінансовими проблемами базових галузей все ще залишаються велика витратність виробництва та повільне оновлення основних фондів.
Збитковим в цілому видом діяльності залишається виробництво машин та устаткування. Обсяг його чистих збитків досяг 269 млн. гривень проти 7 млн. гривень у січні - липні 2002 року. Не подолали чистої збитковості легка промисловість та будівництво, хоча розмір збитків тут помітно скоротився. Легка промисловість поки що значно відстає за темпами нарощування обсягів виробництва від наявного платоспроможного попиту населення. Фактори, що впливають на формування фінансових результатів зазначених та інших галузей, потребують поглибленого аналізу, а параметри державного регулювання - відповідного коригування.
Підвищився рівень розрахунків у грошовій формі, зміцнилася платіжна дисципліна. Обсяг простроченої дебіторської та кредиторської заборгованості у розрахунках між суб'єктами господарювання протягом січня - липня скоротився відповідно на 7,4 та 4,8 відсотка. Водночас викликає занепокоєння збільшення суми чистої простроченої кредиторської заборгованості, що насамперед стосується підприємств, які забезпечують виробництво та розподілення електроенергії, газу і води, - у 3,1 раза.
Значні проблеми виявилися в сфері ціноутворення на продукцію переробки зерна, зумовлені передусім тим, що в минулому році не були належним чином враховані економічні передумови, пов'язані з великим врожаєм зернових, та задіяні механізми фінансових стабілізаторів, які б упереджували різкі коливання закупівельних і роздрібних цін та сприяли своєчасному накопиченню достатнього резерву зерна для продовольчих потреб.
Інфляція на споживчому ринку залишається у межах, визначених
Програмою. Проте цьогорічна ситуація ще раз довела, що прорахунки в ціновій політиці в попередній період в аграрному секторі не сприяли утворенню самодостатньої норми його рентабельності, реальному збільшенню інвестицій в основний капітал та досягненню стимулюючого рівня оплати праці у сільському господарстві.
Відбулися певні зрушення у житлово-комунальному господарстві. Протягом липня житлово-комунальними організаціями укладено з населенням 43,1 тис. договорів на реструктуризацію накопиченої заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг на суму 25,3 млн. гривень, з них сплачено 1,6 млн. гривень.
Проектом Закону України "Про Державний бюджет України на 2004 рік" для здійснення заходів із запобігання виникненню аварій та техногенних катастроф у житлово-комунальному господарстві і на інших аварійних об'єктах комунальної власності передбачено субвенцію у сумі 400 млн. гривень, а також 50-відсоткове співфінансування на відповідні цілі з місцевих бюджетів.
Заощадження домашніх господарств у вкладах до банків збільшилися за 8 місяців на 7,3 млрд. гривень, або на 37,9 відсотка, кредитні вкладення в економіку - на 13,5 млрд., або майже на третину. Загальний обсяг банківських кредитів становить 55,5 млрд. гривень. Кредитною підтримкою забезпечується 20 відсотків обороту валового внутрішнього продукту.
Поліпшилися умови кредитування підприємств - частка довгострокових кредитів у їх загальному обсязі збільшилася з 28,2 до 40,4 відсотка, рівень відсоткових ставок знизився з 18,6 у грудні 2002 р. до 14,7 відсотка у серпні 2003 року.
Обсяг інвестицій в основний капітал за перше півріччя збільшився на 27,5 відсотка. Найбільшими темпами зростали інвестиції за видами економічної діяльності із швидкою віддачею. У легкій промисловості, промисловості будівельних матеріалів та скловиробів інвестиції в основний капітал зросли порівняно з відповідним періодом минулого року майже у 2 рази, у готельно-ресторанному комплексі - 1,7, у будівництві - 1,5, в машинобудуванні, торгівлі та на транспорті - в 1,4 раза. Чисті надходження прямих іноземних інвестицій подвоїлися.
На підприємствах таких видів економічної діяльності, як видобування неенергетичних матеріалів, харчова промисловість, металургія, виробництво деревини та виробів з неї, значно знижено суми заборгованості з виплати заробітної плати, а в сфері охорони здоров'я та освіти її практично ліквідовано.
Однак протягом січня - липня зазначена заборгованість зросла на підприємствах цілого ряду видів економічної діяльності, найбільше у сільському господарстві (на 8,6 відсотка) та видобуванні енергетичних матеріалів (на 8,1 відсотка), на які припадає майже 45 відсотків усієї суми заборгованості. Це свідчить про наявність тут проблем структурного характеру, які потребують нагального розв'язання.
Водночас вжиття антикризових заходів у вугільній промисловості дало змогу припинити починаючи з травня зростання заборгованості з виплати заробітної плати та скоротити її протягом подальших чотирьох місяців.
Випереджаючими темпами порівняно з темпами приросту валового внутрішнього продукту формувалися ресурси бюджетів. Доходи державного бюджету збільшилися порівняно з січнем - серпнем минулого року на 23,1, зведеного - на 19 відсотків (у порівнянних цінах - відповідно на 18,3 та 14,3 відсотка). Це дало можливість не тільки профінансувати у затверджених обсягах витрати на соціальні потреби та відповідні програми, житлово-комунальні субсидії, дотації міжбюджетного вирівнювання, а й забезпечити дотримання напруженого графіка внесення платежів з обслуговування та погашення державного боргу.
З огляду на наявність складних проблем соціального та економічного характеру, які ще слід розв'язати для реального поступу у досягненні Україною європейського рівня та якості життя людини. Кабінет Міністрів України визначає пріоритетними для органів виконавчої влади завдання щодо посилення координації діяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади з метою розв'язання соціально-економічних проблем держави та регіонів, істотного вдосконалення стилю і методів організації роботи органів виконавчої влади в центрі і на місцях та їх кадрового забезпечення, підвищення відповідальності державних службовців за якість, своєчасність і суспільну ефективність управлінських рішень та законодавчих ініціатив.
З метою забезпечення належного і своєчасного виконання завдань, установлених законами України, актами та дорученнями Президента України,
Програмою та рішеннями Кабінету Міністрів України Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Міністерству праці та соціальної політики, Міністерству фінансів, іншим центральним та місцевим органам виконавчої влади протягом IV кварталу 2003 р. забезпечити здійснення дієвого контролю за своєчасністю виплати заробітної плати, ініціювати притягнення до дисциплінарної, матеріальної, адміністративної та кримінальної відповідальності керівників підприємств-боржників.
2. Міністерству аграрної політики і Міністерству палива та енергетики подати у місячний строк Кабінетові Міністрів України інформацію про стан виконання заходів з погашення заборгованості із заробітної плати та інших соціальних виплат працівникам сільського господарства, вугледобувних, вуглезбагачувальних і шахтобудівних підприємств на 2003 рік.
3. Міністерству праці та соціальної політики і Міністерству фінансів забезпечити здійснення контролю за цільовим використанням страхових коштів та фінансовою діяльністю фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування і сприяти оприлюдненню річних звітів про її результати.
4. Міністерству праці та соціальної політики разом з Пенсійним фондом розробити у жовтні ц. р. комплекс заходів з правових, організаційних та кадрових питань щодо реалізації Закону України
"Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", зокрема в частині своєчасного перерахунку пенсій, і затвердити його на спільному засіданні колегії Міністерства та правління Пенсійного фонду.
5. Пенсійному фонду, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям вжити невідкладних заходів до зменшення суми заборгованості підприємств, організацій та установ із сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування. Про результати поінформувати Кабінет Міністрів України до 1 грудня 2003 року.
6. Пенсійному фонду разом з Міністерством фінансів і Міністерством праці та соціальної політики внести до 1 грудня ц. р. Кабінетові Міністрів України пропозиції щодо:
приведення систем обліку надходження коштів на пенсійне страхування та персоніфікованого обліку у відповідність з новими вимогами до призначення та виплати пенсій;
вдосконалення мережі та каналів зв'язку в автоматизованих системах обліку надходження коштів та персоніфікованого обліку.
7. Міністерству праці та соціальної політики разом із заінтересованими органами виконавчої влади забезпечити:
аналіз стану використання трудових ресурсів у регіонах та на підставі його результатів підготувати і до 1 грудня 2003 р. подати Кабінетові Міністрів України пропозиції щодо підвищення ефективності використання та розвитку трудових ресурсів країни;
підвищення рівня охоплення заходами активної політики зайнятості населення, у тому числі збільшення обсягів працевлаштування шляхом виплати одноразової допомоги по безробіттю для започаткування підприємницької діяльності;
підвищення рівня кваліфікації працюючих, організації професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації зареєстрованих безробітних, зокрема за професіями, що дають змогу займатися підприємницькою діяльністю;
проведення експерименту з надання застрахованим особам допомоги по частковому безробіттю з установленням порядку її фінансування.
8. Міністерству праці та соціальної політики, Міністерству фінансів, Державному комітетові у справах ветеранів внести у двотижневий строк Кабінетові Міністрів України пропозиції щодо посилення соціального захисту ветеранів, пенсіонерів та інвалідів.
9. Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям з метою недопущення скорочення чисельності працівників галузі культури передбачати на 2004 та наступні роки у програмах соціально-економічного розвитку регіонів заходи щодо забезпечення повної зайнятості працівників культури, а у проектах місцевих бюджетів - відповідні видатки (з урахуванням обсягів міжбюджетних трансфертів між державним бюджетом та місцевими бюджетами).
10. Міністерству охорони здоров'я, Міністерству економіки та з питань європейської інтеграції, Міністерству фінансів разом з іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади вжити з урахуванням світового досвіду заходів для ефективної протидії поширенню захворювань на туберкульоз та ВІЛ/СНІД і, зокрема, оновлення з цією метою медико-діагностичного обладнання.
11. Міністерству культури, Державному комітетові з будівництва та архітектури, Міністерству економіки та з питань європейської інтеграції, Міністерству фінансів, Міністерству внутрішніх справ, Національній академії наук, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям вжити вичерпних заходів до збереження об'єктів культурної спадщини, унікальних пам'яток, включених до списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО, і забезпечити проведення невідкладних консерваційних, ремонтних та реставраційних робіт на пам'ятках архітектури національного значення.
12. Міністерству освіти і науки, центральним органам виконавчої влади, до сфери управління яких належать навчальні заклади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям розробити до 1 січня 2004 р. довгострокові програми переоснащення матеріально-технічного забезпечення навчального процесу.
13. Міністерству освіти і науки внести у двомісячний строк Кабінетові Міністрів України пропозиції щодо впорядкування мережі навчальних закладів і вдосконалення системи управління професійно-технічними та вищими навчальними закладами, передбачивши передусім створення університетських центрів, ефективне використання фінансів та врахування регіональних потреб у підготовці кадрів.
14. Міністерству освіти і науки, Міністерству економіки та з питань європейської інтеграції, Міністерству фінансів разом із заінтересованими центральними органами виконавчої влади вжити починаючи з 2004 року заходів для повномасштабного приведення планів наукових досліджень у відповідність з реальними потребами економіки та розвитку суспільства, розроблення і впровадження механізмів забезпечення вагомої економічної віддачі від вкладених у розвиток науки ресурсів, у тому числі в рамках базового фінансування Національної та галузевих академій наук.
15. Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям під час формування місцевих бюджетів на 2004 рік передбачити кошти для забезпечення виконання національних, державних, регіональних соціальних програм стосовно дітей, молоді, жінок та сімей.
16. Міністерству юстиції підготувати у поточному році законопроект щодо удосконалення виконання судових рішень та підвищення відповідальності за ухилення від їх виконання.
17. Державному комітетові телебачення і радіомовлення разом з заінтересованими центральними органами виконавчої влади розробити проект порядку формування державного замовлення на створення та розповсюдження теле- і радіопрограм.
18. Державному комітетові зв'язку та інформатизації разом із заінтересованими центральними і місцевими органами виконавчої влади вжити протягом 2003-2004 років заходів для підтримання в належному стані існуючих мереж та часткового відновлення проводового радіомовлення в регіонах (з урахуванням економічної доцільності та соціальної значущості).
19. Міністерству економіки та з питань європейської інтеграції, Фонду державного майна, Міністерству юстиції, Державній комісії з цінних паперів та фондового ринку, Державній податковій адміністрації та Державному комітетові статистики вжити вичерпних заходів до формування і ведення з 1 січня 2004 р. Реєстру об'єктів державної власності.
20. Фонду державного майна, Міністерству транспорту, Міністерству економіки та з питань європейської інтеграції, Міністерству фінансів, Державній комісії з цінних паперів та фондового ринку, Головному управлінню державної служби разом з іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади забезпечити розроблення і впровадження у 2003-2004 роках механізму управління державними корпоративними правами, який би, зокрема, передбачав створення реєстру таких прав, захист від "розмивання" державної частки внаслідок проведення додаткових емісій акцій господарськими товариствами, впровадження прозорої та ефективної системи моніторингу фінансово-господарської діяльності суб'єктів господарювання із державною часткою майна, а також заходи щодо підвищення ефективності роботи та відповідальності осіб, уповноважених на управління державними корпоративними правами, за кінцеві результати діяльності відповідних господарських товариств.
................Перейти до повного тексту