1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


ЗАКОН УКРАЇНИ
Про співробітництво територіальних громад
(Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, № 34, ст.1167) ( Із змінами, внесеними згідно із Законами № 2849-IX від 13.12.2022 № 2867-IX від 12.01.2023 )
( У тексті Закону слова "засоби масової інформації" в усіх відмінках і числах замінено словом "медіа" згідно із Законом № 2849-IX від 13.12.2022 )
Цей Закон визначає організаційно-правові засади співробітництва територіальних громад, принципи, форми, механізми такого співробітництва, його стимулювання, фінансування та контролю.
Розділ I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Визначення термінів
1. У цьому Законі терміни вживаються у такому значенні:
1) договір про співробітництво - договір про умови співробітництва територіальних громад, що визначає форму співробітництва, зобов’язання та відповідальність сторін - суб’єктів співробітництва, джерела та обсяги його фінансування;
2) співробітництво територіальних громад (далі - співробітництво) - відносини між двома або більше територіальними громадами, що здійснюються на договірних засадах у визначених цим Законом формах з метою забезпечення соціально-економічного, культурного розвитку територій, підвищення якості надання послуг населенню на основі спільних інтересів та цілей, ефективного виконання органами місцевого самоврядування визначених законом повноважень;
3) спільний проект - комплекс спільних заходів, що здійснюються органами місцевого самоврядування суб’єктів співробітництва за рахунок коштів місцевих бюджетів та інших не заборонених законодавством джерел і спрямовані на соціально-економічний, культурний розвиток територій;
4) додатковий договір про приєднання до співробітництва - погоджений усіма учасниками співробітництва правочин, яким вносяться зміни до чинного договору про співробітництво, відповідно до яких одна чи декілька заінтересованих територіальних громад приєднується до раніше організованого співробітництва, а також можуть бути передбачені зміни певних умов такого договору в частині розширення території, джерел, обсягів фінансування співробітництва, доповнення інших умов договору без зміни предмета договору та форми співробітництва.
( Частину першу статті 1 доповнено пунктом 4 згідно із Законом № 2867-IX від 12.01.2023 )
Стаття 2. Принципи співробітництва
1. Співробітництво ґрунтується на принципах:
1) законності;
2) добровільності;
3) взаємної вигоди;
4) прозорості та відкритості;
5) рівноправності учасників;
6) взаємної відповідальності суб’єктів співробітництва за його результати.
Стаття 3. Суб’єкти та сфери співробітництва
1. Суб’єктами співробітництва є територіальні громади сіл, селищ, міст.
Територіальні громади здійснюють співробітництво через сільські, селищні та міські ради.
2. Співробітництво здійснюється у сферах спільних інтересів територіальних громад у межах повноважень відповідних органів місцевого самоврядування, якщо інше не передбачено законом.
Стаття 4. Форми співробітництва
1. Співробітництво здійснюється у формі:
1) делегування одному із суб’єктів співробітництва іншими суб’єктами співробітництва виконання одного чи кількох завдань з передачею йому відповідних ресурсів;
2) реалізації спільних проектів, що передбачає координацію діяльності суб’єктів співробітництва та акумулювання ними на визначений період ресурсів з метою спільного здійснення відповідних заходів;
3) спільного фінансування (утримання) суб’єктами співробітництва підприємств, установ та організацій комунальної форми власності, об’єктів інфраструктури;
( Пункт 3 частини першої статті 4 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2867-IX від 12.01.2023 )
4) утворення суб’єктами співробітництва спільних комунальних підприємств, установ та організацій, спільних об’єктів інфраструктури;
( Пункт 4 частини першої статті 4 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2867-IX від 12.01.2023 )
5) утворення суб’єктами співробітництва спільного органу управління для спільного виконання визначених законом повноважень.
2. Співробітництво припиняється у разі попереднього повідомлення суб’єктом співробітництва інших його суб’єктів з виплатою їм компенсації згідно з умовами укладеного договору з урахуванням статей 18-20 цього Закону.
3. Співробітництво може здійснюватися в одній формі або поєднувати елементи кількох форм (договір про співробітництво з поєднанням кількох форм співробітництва). До відносин сторін у договорі про співробітництво з поєднанням кількох форм співробітництва застосовуються положення цього Закону, що регулюють відносини, елементи яких містяться в зазначеному договорі.
( Статтю 4 доповнено частиною третьою згідно із Законом № 2867-IX від 12.01.2023 )
Розділ II
ОРГАНІЗАЦІЯ СПІВРОБІТНИЦТВА
Стаття 5. Ініціювання співробітництва
1. Ініціаторами співробітництва можуть бути сільський, селищний, міський голова, депутати сільської, селищної, міської ради, члени територіальної громади у порядку місцевої ініціативи.
Ініціатор співробітництва забезпечує підготовку пропозиції щодо ініціювання співробітництва, яка подається на розгляд сільської, селищної, міської ради.
2. Пропозиція щодо ініціювання співробітництва повинна містити мету, обґрунтування доцільності співробітництва, інформацію про сферу його здійснення, форму та очікувані фінансові результати, а також інші необхідні для організації співробітництва умови.
3. Рішення про надання згоди на організацію співробітництва приймається сільською, селищною, міською радою на підставі попередніх висновків її виконавчих органів стосовно відповідності інтересам та потребам територіальної громади пропозиції щодо ініціювання співробітництва.
Прийняте в установленому порядку сільською, селищною, міською радою рішення про надання згоди на організацію співробітництва є підставою для сільського, селищного, міського голови для початку переговорів між потенційними суб’єктами співробітництва про його організацію та утворення комісії з підготовки проекту договору про співробітництво (далі - комісія).
Стаття 6. Переговори про організацію співробітництва
1. Сільський, селищний, міський голова, що представляє територіальну громаду, надсилає пропозицію про початок переговорів з питань організації співробітництва сільським, селищним, міським головам, що представляють відповідні територіальні громади - потенційних суб’єктів співробітництва, та забезпечує утворення комісії, до складу якої входять представники відповідних територіальних громад.
2. Сільський, селищний, міський голова забезпечує протягом 60 днів з дати надходження пропозиції про початок переговорів з питань організації співробітництва її вивчення, оцінку виконавчими органами сільської, селищної, міської ради щодо відповідності потребам територіальної громади, а також проведення громадського обговорення такої пропозиції, після чого вона подається на розгляд відповідної ради для прийняття рішення про надання згоди на організацію співробітництва чи відмову та делегування представника (представників) до комісії.
( Частина друга статті 6 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2867-IX від 12.01.2023 )
Стаття 7. Комісія
1. До складу комісії входять у рівній кількості представники усіх суб’єктів співробітництва.
Склад комісії затверджується спільним розпорядженням сільських, селищних, міських голів, що представляють територіальні громади - суб’єктів співробітництва.
2. Формою роботи комісії є засідання, що проводяться за рішенням її голови.
Рішення, прийняті комісією на своїх засіданнях, оформляються протоколом, що підписується головуючим на засіданні та секретарем.
3. Головуючими на засіданні комісії є почергово представники суб’єктів співробітництва.
4. Засідання комісії можуть проводитися дистанційно в режимі відеоконференції (дистанційні засідання комісії).
Порядок проведення дистанційних засідань комісії визначається відповідною комісією та повинен забезпечувати:
можливість реалізації прав членів комісії;
ідентифікацію особи, яка бере участь у засіданні комісії;
встановлення та фіксацію результатів голосування щодо кожного питання;
обов’язковість відеозапису та одночасну трансляцію на офіційних веб-сайтах усіх суб’єктів співробітництва.
Відеозапис дистанційного засідання комісії є невід’ємною частиною протоколу засідання комісії.
( Статтю 7 доповнено новою частиною згідно із Законом № 2867-IX від 12.01.2023 )
5. Організаційне забезпечення діяльності комісії здійснюється виконавчими органами сільських, селищних, міських рад - суб’єктів співробітництва.
6. Комісія готує протягом 60 днів з дати її утворення проект договору про співробітництво.
7. Комісія припиняє свою діяльність з дати набрання чинності договором про співробітництво або прийняття кожною сільською, селищною, міською радою рішення про припинення організації співробітництва.
Стаття 8. Схвалення проекту договору про співробітництво
( Назва статті 8 в редакції Закону № 2867-IX від 12.01.2023 )
1. Сільські, селищні, міські голови протягом 15 днів після завершення підготовки комісією проекту договору про співробітництво забезпечують внесення на розгляд відповідних рад питання про його схвалення.
Рішення про схвалення проекту договору про співробітництво приймається сільськими, селищними, міськими радами протягом 30 днів з дня внесення відповідного питання на розгляд ради.
( Частина перша статті 8 в редакції Закону № 2867-IX від 12.01.2023 )
2. Договір про співробітництво укладається у письмовій формі сільськими, селищними, міськими головами після схвалення його проекту відповідними сільськими, селищними, міськими радами.
Стаття 9. Договір про співробітництво
1. Співробітництво здійснюється відповідно до договорів про співробітництво, укладених згідно із цим та іншими законами сільськими, селищними, міськими головами від імені сільської, селищної, міської ради після схвалення їх проектів сільськими, селищними, міськими радами.
У договорі про співробітництво, зокрема, зазначається сільська, селищна, міська рада одного із суб’єктів співробітництва, відповідальна за подання звітів про виконання договору центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері розвитку місцевого самоврядування.
Примірна форма договору про співробітництво визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері розвитку місцевого самоврядування.
2. Предмет договору про співробітництво визначається відповідно до обраної суб’єктами співробітництва форми співробітництва, передбаченої статтею 4 цього Закону.
3. Кількість примірників договору про співробітництво повинна бути на один більше, ніж кількість суб’єктів співробітництва.
Кожен із суб’єктів співробітництва отримує один примірник договору про співробітництво.
Один примірник договору про співробітництво передається для внесення до реєстру про співробітництво територіальних громад центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері розвитку місцевого самоврядування.
Порядок формування та забезпечення функціонування реєстру про співробітництво територіальних громад затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері розвитку місцевого самоврядування.
4. Договір про співробітництво набирає чинності через 10 днів з дати його укладення з урахуванням вимог бюджетного законодавства, якщо суб’єкти співробітництва не домовились про інші строки, про що зазначається у договорі.
Стаття 9-1. Ініціювання приєднання до співробітництва
1. Ініціювання приєднання до співробітництва, проведення переговорів щодо його здійснення, підготовка, громадське обговорення, схвалення проекту додаткового договору про приєднання до співробітництва здійснюються територіальною громадою, яка приєднується до співробітництва, у порядку, передбаченому статтями 5-8 цього Закону.
( Розділ II доповнено статтею 9-1 згідно із Законом № 2867-IX від 12.01.2023 )
Стаття 9-2. Додатковий договір про приєднання до співробітництва
1. Додатковий договір про приєднання до співробітництва укладається в письмовій формі сільськими, селищними, міськими головами після схвалення його проекту всіма сільськими, селищними, міськими радами, які раніше схвалили проект договору про співробітництво. Додатковий договір про приєднання до співробітництва після підписання сторонами стає невід’ємною частиною раніше укладеного договору про співробітництво.
2. Додатковий договір про приєднання до співробітництва повинен містити, зокрема:
1) найменування сільських, селищних, міських рад суб’єктів співробітництва;
2) відомості про раніше укладений договір про співробітництво (назва і предмет договору, дата його укладення);
3) умови договору про співробітництво, які змінюються та/або доповнюються у зв’язку з приєднанням нової територіальної громади (територіальних громад) до співробітництва;
4) найменування суб’єкта співробітництва, відповідального за передачу одного примірника додаткового договору центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері розвитку місцевого самоврядування, для внесення змін до реєстру про співробітництво територіальних громад;
5) порядок набрання чинності додатковим договором.
3. Примірна форма додаткового договору про приєднання до співробітництва визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері розвитку місцевого самоврядування.
( Розділ II доповнено статтею 9-2 згідно із Законом № 2867-IX від 12.01.2023 )
Розділ III
ФОРМИ СПІВРОБІТНИЦТВА
Стаття 10. Делегування виконання окремих завдань
1. Для забезпечення виконання повноважень згідно із Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" та підвищення ефективності використання коштів місцевих бюджетів органи місцевого самоврядування суб’єктів співробітництва на підставі договору про співробітництво можуть делегувати одному із суб’єктів співробітництва виконання одного чи кількох завдань з передачею йому відповідних ресурсів.
2. Договір про співробітництво у частині делегування виконання окремих завдань повинен, зокрема, містити:
1) перелік завдань, що делегуються органу місцевого самоврядування суб’єкта співробітництва;
2) найменування органу місцевого самоврядування суб’єкта співробітництва, якому делегуються завдання інших органів місцевого самоврядування суб’єктів співробітництва;
3) найменування органів місцевого самоврядування суб’єктів співробітництва, які делегують завдання відповідному органу місцевого самоврядування одного із суб’єктів співробітництва;
4) вимоги до виконання органом місцевого самоврядування одного із суб’єктів співробітництва делегованих іншими суб’єктами співробітництва завдань;
5) обсяг коштів місцевих бюджетів, що передаються місцевому бюджету органу місцевого самоврядування суб’єкта співробітництва на виконання делегованих завдань;
6) строк, на який делегуються завдання;
7) форму і порядок звітування про стан виконання та фінансування делегованих завдань;

................
Перейти до повного тексту