- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Указ
У К А З
ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
( Указ втратив чинність на підставі Указу Президента
N 395/2011 від 06.04.2011 )
Про затвердження Положення про Міністерство юстиції України
1. Затвердити Положення про Міністерство юстиції України (додається).
2. Визнати таким, що втратив чинність, Указ Президента України від 18 вересня 1996 року
N 840 "Про Положення про Міністерство юстиції України".
Президент України | Л.КУЧМА |
м. Київ, 30 грудня 1997 року N 1396/97 |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Указом Президента України
від 30 грудня 1997 року N 1396/97
ПОЛОЖЕННЯ
про Міністерство юстиції України
1. Міністерство юстиції України (Мін'юст України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.
Мін'юст України є головним (провідним) органом у системі центральних органів виконавчої влади щодо забезпечення реалізації державної правової політики.
( Абзац другий пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Указом Президента
N 596/2001 від 07.08.2001, в редакції Указу Президента
N 1233/2002 від 27.12.2002 )( Пункт 1 в редакції Указу Президента
N 934/2000 від 31.07.2000 )
2. Мін'юст України у своїй діяльності керується
Конституцією України, законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, а також цим Положенням.
Міністерство у встановленому порядку в межах своїх повноважень вирішує питання, що випливають із загальновизнаних норм міжнародного права та міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
3. Основними завданнями Мін'юсту України є:
забезпечення реалізації державної правової політики та політики у сфері адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу;
( Пункт 3 доповнено абзацом згідно з Указом Президента
N 1233/2002 від 27.12.2002, із змінами, внесеними згідно з Указом Президента
N 965/2004 від 21.08.2004 )
підготовка пропозицій щодо проведення в Україні правової реформи, сприяння розвитку правової науки;
забезпечення захисту прав і свобод людини і громадянина у визначеній сфері;
підготовка пропозицій щодо вдосконалення законодавства, його систематизація, розроблення проектів нормативно-правових актів та міжнародних договорів України з правових питань, проведення правової експертизи проектів нормативно-правових актів, державна реєстрація нормативно-правових актів, ведення Єдиного державного реєстру таких актів;
планування за пропозиціями інших центральних органів виконавчої влади законопроектної роботи та роботи з адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу, координація нормотворчої діяльності центральних органів виконавчої влади та контроль за здійсненням такої діяльності;
координація роботи з виконання Загальнодержавної програми адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу;
( Пункт 3 доповнено абзацом згідно з Указом Президента
N 965/2004 від 21.08.2004 )
організація виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб) відповідно до законів України, робота з кадрами, експертне забезпечення правосуддя;
( Абзац пункту 3 в редакції Указу Президента
N 1233/2002 від 27.12.2002 )
організація роботи нотаріату та органів реєстрації актів громадянського стану;
розвиток правової інформатизації, формування у громадян правового світогляду;
здійснення міжнародно-правового співробітництва.
( Пункт 3 в редакції Указу Президента
N 934/2000 від 31.07.2000, із змінами, внесеними згідно з Указом Президента
N 596/2001 від 07.08.2001 )
4. Мін'юст України відповідно до покладених на нього завдань:
1) готує пропозиції щодо проведення в Україні правової реформи;
( Підпункт 1 пункту 4 в редакції Указу Президента
N 934/2000 від 31.07.2000, із змінами, внесеними згідно з Указом Президента
N 596/2001 від 07.08.2001, в редакції Указу Президента
N 1233/2002 від 27.12.2002 )
2) готує разом з відповідними міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, науковими установами проекти концепцій напрямів розвитку законодавства та їх наукове обгрунтування з урахуванням світового досвіду;
3) розробляє за дорученням Президента України, Кабінету Міністрів України та з власної ініціативи проекти законів та інших нормативно-правових актів, що стосуються прав і свобод людини, відносин між громадянином і державною владою, конституційного устрою, повноважень і взаємовідносин органів державної влади, судоустрою та судочинства, цивільного і кримінального законодавства, або разом з іншими органами державної влади бере участь у їх підготовці;
4) здійснює правову експертизу (готує висновки) щодо відповідності Конституції та законам України, вимогам нормопроектної техніки проектів законів, інших актів законодавства, що подаються на розгляд Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України, а також нормативно-правових актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим;
( Підпункт 4 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Указами Президента
N 934/2000 від 31.07.2000,
N 965/2004 від 21.08.2004 )
4-1) розробляє за поданням міністерств, інших центральних органів виконавчої влади щорічні плани законопроектної роботи, координує нормотворчу діяльність в центральних органах виконавчої влади, здійснює контроль за цією діяльністю;
( Пункт доповнено підпунктом 4-1 згідно з Указом Президента
N 145/99 від 09.02.99, із змінами, внесеними згідно з Указами Президента
N 934/2000 від 31.07.2000,
N 965/2004 від 21.08.2004 )
4-2) здійснює експертизу (готує висновки) щодо відповідності acquis communautaire проектів законів України та інших нормативно-правових актів, що за предметом регулювання належать до сфер, відносини в яких регулюються правом Європейського Союзу;
( Пункт 4 доповнено підпунктом 4-2 згідно з Указом Президента
N 965/2004 від 21.08.2004 )
4-3) організовує роботу з підготовки щорічного плану заходів з виконання Загальнодержавної програми адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу, проводить моніторинг виконання Загальнодержавної програми адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу;
( Пункт 4 доповнено підпунктом 4-3 згідно з Указом Президента
N 965/2004 від 21.08.2004 )
4-4) здійснює науково-експертне, аналітичне, інформаційне та методологічне забезпечення виконання Загальнодержавної програми адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу, переклад актів acquis communautaire українською мовою, підготовку глосарія термінів acquis communautaire;
( Пункт 4 доповнено підпунктом 4-4 згідно з Указом Президента
N 965/2004 від 21.08.2004 )
5) готує зауваження і пропозиції до прийнятих Верховною Радою України законів України при підготовці їх на підпис Президентові України;
6) розробляє і подає Президентові України та Кабінету Міністрів України пропозиції щодо усунення суперечностей між актами законодавства та заповнення прогалин у ньому;
7) організовує виконання у межах своїх повноважень актів законодавства та здійснює контроль за їх реалізацією;
8) узагальнює практику застосування законодавства з питань, що належать до його повноважень, розробляє пропозиції щодо вдосконалення законодавства та у встановленому порядку подає їх на розгляд Президентові України і Кабінету Міністрів України;
9) здійснює відповідно до законодавства державну реєстрацію нормативних актів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, органів господарського управління та контролю, що зачіпають права, свободи і законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, веде реєстр цих актів;
10) забезпечує функціонування єдиної системи правової інформатизації, є офіційним видавцем збірників законодавства та кодексів України, видає інформаційний бюлетень "Офіційний вісник України", бере участь у виданні журналів і газет загальноправового характеру;
11) веде Єдиний державний реєстр нормативно-правових актів, надає інформацію з бази даних цього реєстру;
( Підпункт 11 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Указом Президента
N 934/2000 від 31.07.2000 )
12) здійснює роботу із систематизації законодавства України, готує пропозиції про його кодифікацію, веде Єдиний класифікатор галузей законодавства України;
( Підпункт 12 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Указом Президента
N 934/2000 від 31.07.2000 )( Підпункт 13 пункту 4 виключено на підставі Указу Президента
N 1233/2002 від 27.12.2002 )
14) дає роз'яснення чинного законодавства державним органам, підприємствам, установам і організаціям, готує за дорученням Президента України, Верховної Ради України і Кабінету Міністрів України правові висновки з відповідних питань;
( Підпункт 14 пункту 4 в редакції Указу Президента
N 1233/2002 від 27.12.2002 )
15) погоджує Типовий регламент роботи кваліфікаційної комісії суддів;
( Підпункт 15 пункту 4 в редакції Указу Президента
N 1233/2002 від 27.12.2002 )
16) організовує виконання замовлення на підготовку спеціалістів апарату судів;
( Підпункт 16 пункту 4 в редакції Указу Президента
N 1233/2002 від 27.12.2002 )( Підпункт 17 пункту 4 виключено на підставі Указу Президента
N 1233/2002 від 27.12.2002 )
18) організовує в порядку, встановленому законодавством України, своєчасне, повне і неупереджене примусове виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), виконання яких покладено на державних виконавців;
( Підпункт 18 пункту 4 в редакції Указу Президента
N 934/2000 від 31.07.2000 )
19) відповідно до законодавства організовує експертне забезпечення правосуддя та проведення науково-дослідних розробок в галузі судової експертизи, спрямовує і контролює діяльність науково-дослідних інститутів судової експертизи, які належать до сфери управління Міністерства, координує роботу центральних органів виконавчої влади з питань розвитку судової експертизи, проводить атестацію судових експертів, веде Реєстр атестованих судових експертів та здійснює контроль за їх діяльністю;
( Підпункт 19 пункту 4 в редакції Указу Президента
N 1233/2002 від 27.12.2002 )
( Підпункт 20 пункту 4 виключено на підставі Указу Президента
N 1233/2002 від 27.12.2002 )
( Підпункт 21 пункту 4 виключено на підставі Указу Президента
N 1233/2002 від 27.12.2002 )
22) відповідно до законодавства здійснює легалізацію всеукраїнських об'єднань громадян, проводить реєстрацію міжнародних громадських організацій, відділень, філій, представництв та інших структурних осередків громадських (неурядових) організацій іноземних держав в Україні, всеукраїнських і міжнародних благодійних організацій, контролює додержання об'єднаннями громадян положень їх статутів; проводить реєстрацію політичних партій та їх символіки, контролює додержання політичними партіями вимог
Конституції та законів України, їх статутів, а також проводить реєстрацію всеукраїнських творчих спілок, Торгово-промислової палати України, постійно діючих третейських судів, всеукраїнських професійних спілок, їх об'єднань та символіки відповідних об'єднань громадян і благодійних організацій, Статуту Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, статутів інших фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, якщо їх реєстрація передбачена законами України;
( Підпункт 22 пункту 4 в редакції Указів Президента
N 934/2000 від 31.07.2000,
N 1233/2002 від 27.12.2002; із змінами, внесеними згідно з Указом Президента
N 1143/2004 від 28.09.2004 )
22-1) здійснює відповідно до законодавства державну реєстрацію друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб'єктів інформаційної діяльності;
( Пункт 4 доповнено підпунктом 22-1 згідно з Указом Президента
N 1811/2005 від 19.12.2005 )
23) сприяє розвитку юридичних послуг з метою реалізації прав, свобод і законних інтересів громадян та юридичних осіб, відповідно до законодавства здійснює державну реєстрацію юридичних осіб веде Державний реєстр застав рухомого майна організовує в установленому порядку в системі органів юстиції надання громадянам і юридичним особам додаткових платних послуг правового і технічного характеру;
( Підпункт 23 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Указом Президента
N 934/2000 від 31.07.2000, в редакції Указу Президента
N 1233/2002 від 27.12.2002, із змінами, внесеними згідно з Указом Президента
N 134/2003 від 17.02.2003 )
24) організовує роботу установ нотаріату, перевіряє їх діяльність і вживає заходів до ії поліпшення, контролює законність вчинення нотаріальних дій державними і приватними нотаріусами, видає та анулює свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю, забезпечує реєстрацію приватної нотаріальної діяльності, організовує виготовлення та контролює використання спеціальних бланків нотаріальних документів, веде реєстр свідоцтв про право на зайняття нотаріальною діяльністю, визначає кількість приватних нотаріусів у межах нотаріальних округів, затверджує зразки печаток державних і приватних нотаріусів та умови замовлення на їх виготовлення;
( Підпункт 24 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Указом Президента
N 934/2000 від 31.07.2000 )
25) здійснює підготовку нотаріально оформлених документів для їх консульської легалізації, надає допомогу консульським установам з питань вчинення нотаріальних дій;
26) забезпечує роботу Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату;
27) реєструє адвокатські об'єднання, забезпечує фінансування оплати праці адвокатів за рахунок коштів державного бюджету в разі участі адвоката у кримінальній справі за призначенням та звільнення громадян від оплати юридичної допомоги, веде реєстр адвокатських об'єднань;
28) присвоює кваліфікацію судового експерта та видає свідоцтво встановленого зразка;
( Підпункт 28 пункту 4 в редакції Указів Президента
N 1019/98 від 15.09.98,
N 1233/2002 від 27.12.2002 )
29) здійснює заходи щодо вдосконалення роботи органів реєстрації актів громадянського стану, контролює їх діяльність, забезпечує виготовлення та контролює використання бланків свідоцтв про реєстрацію актів громадянського стану;
( Підпункт 29 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Указами Президента
N 934/2000 від 31.07.2000,
N 12/2002 від 11.01.2002 )
30) надає практичну і методичну допомогу консульським установам та дипломатичним представництвам України за кордоном щодо реєстрації актів громадянського стану;
30-1) здійснює нормативно-методичне забезпечення діяльності бюро технічної інвентаризації щодо проведення реєстрації прав власності на нерухоме майно;
( Пункт 4 доповнено підпунктом 30-1 згідно з Указом Президента
N 934/2000 від 31.07.2000 )
31) здійснює методичне керівництво правовою роботою в міністерствах та інших центральних органах виконавчої влади, перевіряє стан цієї роботи і дає рекомендації щодо ії поліпшення та приведення їх нормативних актів у відповідність із законодавством, вживає заходів до підвищення кваліфікації працівників юридичних служб;
32) координує діяльність центральних і місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій щодо правової освіти населення; здійснює методичне забезпечення цієї освіти, формування у громадян правового світогляду; вивчає стан правової освіти в навчальних закладах, на підприємствах, в установах і організаціях, надає їм необхідну допомогу, бере участь разом з Міністерством освіти і науки України в організації роботи з підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації фахівців за спеціальністю "Правознавство" у навчальних закладах незалежно від форми власності та підпорядкування, вносить до відповідних органів пропозиції щодо вдосконалення роботи, пов'язаної з вивченням права в неюридичних вищих, професійно-технічних, загальноосвітніх навчальних закладах, закладах підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів; розробляє і розповсюджує освітні програми у сфері захисту прав людини;
( Підпункт 32 пункту 4 в редакції Указу Президента
N 934/2000 від 31.07.2000 )
33) готує в межах своїх повноважень пропозиції з питань міжнародно-правових відносин та приєднання України до міжнародних договорів і конвенцій;
34) укладає угоди про правове співробітництво з відповідними органами іноземних держав і міжнародними організаціями, організовує в межах своїх повноважень взаємодію з ними;
35) забезпечує виконання зобов'язань, взятих за міжнародними договорами України з правових питань, здійснює у встановленому порядку опублікування міжнародних договорів, що набрали чинності;
36) забезпечує підготовку пропозицій щодо приведення законодавства України у відповідність з принципами та стандартами Ради Європи та інтеграції його в систему міжнародного права, координує роботу міністерств та інших центральних органів виконавчої влади з цих питань;
37) представляє Кабінет Міністрів України за його дорученням у міжнародних організаціях та під час укладення міжнародних договорів України;
38) здійснює правову експертизу на відповідність Конституції України, законам України проектів міжнародних договорів України, готує висновки щодо здійснення внутрішньодержавних процедур, необхідних для набрання чинності міжнародними договорами України, а також юридичні висновки, інші матеріали, необхідні для набрання чинності міжнародними кредитними (гарантійними) договорами України;
39) забезпечує підготовку відповідних документів та представництво інтересів держави в Європейському Суді з прав людини під час розгляду справ про порушення прав людини в Україні, направляє спостерігачів у місії з контролю за дотриманням прав і свобод людини і громадянина;
( Підпункт 39 пункту 4 в редакції Указу Президента
N 934/2000 від 31.07.2000 )
40) бере у встановленому порядку участь у роботі міжнародних організацій, двосторонніх і багатосторонніх комісій, а також інших міжнародних органів та інституцій, погоджує кандидатури членів та іншого персоналу від України в міжнародних судових органах і радників з правових питань посольств та консульств України за кордоном;
41) забезпечує підготовку матеріалів з питань, що належать до його компетенції, у зв'язку з участю України у відповідних міжнародних організаціях та інтеграцією її в ці організації;
................Перейти до повного тексту