1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 9 грудня 2021 р. № 1393
Київ
Питання реалізації експериментального проекту з організації управління чергами перед міжнародними пунктами пропуску через державний кордон України для автомобільного сполучення "Електронна черга перетину кордону"
З метою комплексного розв’язання соціально-економічних, криміногенних та природоохоронних проблем, зумовлених чергами автомобільних транспортних засобів, що використовуються в міжнародних перевезеннях для транспортування товарів через митний кордон України на під’їзних шляхах до міжнародних пунктів пропуску через державний кордон України для автомобільного сполучення, створення ефективної системи та інфраструктури для прогнозованого перетину державного кордону України, формування інноваційних інструментів фінансування інфраструктури перетину державного кордону України, запозичуючи міжнародні передові методи та досвід функціонування електронної системи управління чергами автомобільних транспортних засобів перед міжнародними пунктами пропуску через державний кордон України для автомобільного сполучення, Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Погодитися з пропозицією Закарпатської обласної державної адміністрації та Міністерства інфраструктури щодо започаткування у 2021 році експериментального проекту з організації управління чергами автомобільних транспортних засобів, що використовуються в міжнародних перевезеннях для транспортування товарів через митний кордон України, перед міжнародними пунктами пропуску через державний кордон України для автомобільного сполучення "Електронна черга перетину кордону" (далі - експериментальний проект).
2. Затвердити Порядок реалізації експериментального проекту з організації управління чергами перед міжнародними пунктами пропуску через державний кордон України для автомобільного сполучення "Електронна черга перетину кордону" (далі - Порядок), що додається.
3. Розпочати реалізацію експериментального проекту з 15 грудня 2021 року.
4. Реалізація інших експериментальних проектів у сфері організації управління чергами автомобільних транспортних засобів перед міжнародними пунктами пропуску через державний кордон України для автомобільного сполучення здійснюється відповідно до Порядку. Особливості їх реалізації визначаються Кабінетом Міністрів України.
5. Обласні державні адміністрації, у межах відповідних адміністративно-територіальних одиниць яких діють міжнародні пункти пропуску через державний кордон України для автомобільного сполучення:
ініціюють реалізацію експериментального проекту відповідно до положень Порядку;
здійснюють супроводження, координацію та інформаційну підтримку реалізації експериментального проекту;
забезпечують оприлюднення інформації на своєму офіційному веб-сайті не пізніше ніж за 30 днів про початок допуску автомобільних транспортних засобів, що здійснюють рух у напрямку виїзду з території України, до міжнародного пункту пропуску через державний кордон України для автомобільного сполучення, що функціонує у межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
6. Міністерству інфраструктури:
1) забезпечити оприлюднення на своєму офіційному веб-сайті не пізніше ніж за 30 днів інформації про початок допуску автомобільних транспортних засобів, що здійснюють рух у напрямку виїзду з території України, до міжнародних пунктів пропуску через державний кордон України для автомобільного сполучення відповідно до положень Порядку;
2) подати до 1 грудня 2022 р. Кабінетові Міністрів України проміжний звіт про результати реалізації експериментального проекту та проекти законодавчих та підзаконних актів щодо імплементації до законодавства уніфікованого механізму управління чергами автомобільних транспортних засобів, що використовуються в міжнародних перевезеннях для транспортування товарів через митний кордон України, перед міжнародними пунктами пропуску через державний кордон України для автомобільного сполучення;
3) подати до 1 лютого 2023 р. Кабінетові Міністрів України план імплементації до законодавства механізму управління чергами автомобільних транспортних засобів перед міжнародними пунктами пропуску через державний кордон України для автомобільного сполучення;
4) подати до 1 вересня 2023 р. Кабінетові Міністрів України остаточний звіт про результати реалізації експериментального проекту, стан імплементації до законодавства механізму управління чергами автомобільних транспортних засобів, що використовуються в міжнародних перевезеннях для транспортування товарів через митний кордон України, перед автомобільними пунктами пропуску та можливість функціонування сервісу "Електронна черга перетину кордону" не у рамках експериментального проекту.

Прем'єр-міністр України

Д. ШМИГАЛЬ

Інд. 21


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 9 грудня 2021 р. № 1393
ПОРЯДОК
реалізації експериментального проекту з організації управління чергами перед міжнародними пунктами пропуску через державний кордон України для автомобільного сполучення "Електронна черга перетину кордону"
( Установити, що дія пунктів 10-17 цього Порядку не поширюється на експериментальний проект затверджений Постановою КМ № 1349 від 02.12.2022 )
Загальні питання
1. Цей Порядок визначає суб’єктів та умови реалізації експериментального проекту з організації управління чергами автомобільних транспортних засобів, що використовуються в міжнародних перевезеннях для транспортування товарів через митний кордон України, перед міжнародними пунктами пропуску через державний кордон України для автомобільного сполучення "Електронна черга перетину кордону" (далі - експериментальний проект).
Цей Порядок також встановлює регламент допуску транспортних засобів, що здійснюють рух у напрямку виїзду з території України, до міжнародних пунктів пропуску через державний кордон України для автомобільного сполучення (далі - автомобільні пункти пропуску) з метою здійснення визначених законодавством видів контролю.
2. Експериментальний проект розроблено з урахуванням положень, визначених постановами Кабінету Міністрів України від 18 серпня 2010 р. № 751 "Про затвердження Положення про пункти пропуску через державний кордон та пункти контролю" (Офіційний вісник України, 2010 р., № 65, ст. 2265) і від 21 травня 2012 р. № 451 "Питання пропуску через державний кордон осіб, автомобільних, водних, залізничних та повітряних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними" (Офіційний вісник України, 2012 р., № 40, ст. 1546), та положень, які визначені цим Порядком.
Автомобільний пункт пропуску, в якому реалізується експериментальний проект, визначається програмою (проектом) міжнародної технічної допомоги.
Суб’єкти реалізації експериментального проекту оприлюднюють на своєму офіційному веб-сайті не пізніше ніж за 30 днів інформацію про початок допуску транспортних засобів, що здійснюють рух у напрямку виїзду з території України, до автомобільних пунктів пропуску відповідно до положень цього Порядку.
3. Терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:
адміністрування електронної черги - комплекс заходів, що здійснюються оператором сервісу з використання та управління програмно-апаратним комплексом сервісу, адміністрування базою даних, іншими засобами та ресурсами сервісу (засоби сервісу), які забезпечують можливість користувачам сервісу бронювати місце в черзі очікування он-лайн або оф-лайн у зоні очікування і за допомогою яких здійснюється управління чергою очікування;
бронювання - придбання користувачем сервісу за допомогою засобів сервісу місця в черзі очікування;
електронна черга перетину кордону (сервіс) - це створений відповідно до цього Порядку оператором сервісу регламент допуску транспортних засобів до автомобільного пункту пропуску. Сервіс: здійснюється із застосуванням програмно-апаратного комплексу сервісу, за допомогою якого здійснюється бронювання та адміністрування місця в черзі очікування, допуск транспортних засобів до автомобільного пункту пропуску; базується на системі договірних зобов’язань, які регулюють відносини між оператором сервісу, користувачами сервісу, суб’єктами господарювання зон очікування, та алгоритмах взаємодії між сервісом та посадовими особами контролюючих органів, визначених правилами функціонування електронної черги та технологічною схемою пропуску осіб, транспортних засобів та вантажів через державний кордон України, що затверджується окремо для кожного автомобільного пункту пропуску;
жива черга - черга транспортних засобів у базі даних сервісу, на підставі якої здійснюється виклик та направлення транспортних засобів до автомобільного пункту пропуску, на найближчий вільний час перетину державного кордону України в черзі очікування;
зона очікування - певна територія на шляху слідування транспортного засобу до автомобільного пункту пропуску, інфраструктура якої здатна забезпечити надання послуг, визначених цим Порядком, з якої здійснюється виклик транспортних засобів;
користувач сервісу - водій транспортного засобу та особи, які здійснюють бронювання транспортного засобу в черзі очікування;
місце в черзі очікування - визначений проміжок часу (дата, час), протягом якого засобами сервісу здійснюється направлення та допуск (в’їзд) транспортного засобу до автомобільного пункту пропуску;
оператор сервісу - визначена виконавцем проекту міжнародної технічної допомоги юридична особа-резидент, що володіє компетенцією та технологіями для реалізації сервісу і забезпечує організацію та надання послуг, визначених цим Порядком;
платіж за використання сервісу - визначений згідно з правилами цього Порядку розмір плати за послуги, які надаються сервісом;
пріоритетна черга - черга транспортних засобів у базі даних сервісу, на підставі якої здійснюється виклик та направлення транспортних засобів до автомобільного пункту пропуску, які відповідно до законодавства мають право на здійснення відповідних видів контролю в автомобільних пунктах пропуску у першочерговому порядку;
програмно-апаратний комплекс сервісу - комплекс технічних та програмних засобів, що забезпечують функціонування сервісу, включаючи програмне забезпечення, бази даних, обчислювальне та комутаційне обладнання, системи зберігання даних, інфраструктуру зв’язку, компоненти системи відеоконтролю та засоби керування рухом транспортних засобів (шлагбауми, світлофори, інформаційні табло тощо) та інші компоненти;
регламент допуску транспортних засобів до автомобільного пункту пропуску - це бронювання транспортного засобу в черзі очікування, його прибуття до зони очікування, використання зони очікування, направлення транспортного засобу до автомобільного пункту пропуску, в’їзд транспортного засобу до автомобільного пункту пропуску та виїзд транспортного засобу з автомобільного пункту пропуску;
суб’єкт господарювання зони очікування - юридична чи фізична особа-резидент, який провадить господарську діяльність та на праві власності, оренди чи іншому речовому праві використовує територію зони очікування;
транспортний засіб - автомобільний транспортний засіб, що використовується в міжнародних перевезеннях для транспортування товарів через митний кордон України, стосовно якого здійснено бронювання чи який в’їжджає до зони очікування для здійснення бронювання;
черга очікування - послідовність виклику та направлення транспортних засобів до автомобільного пункту пропуску відповідно до сформованої сервісом системи ранжування бази даних про черги: черги попереднього бронювання, живої черги, пріоритетної черги;
черга попереднього бронювання - черга транспортних засобів у базі даних сервісу, на підставі якої здійснюється виклик та направлення транспортних засобів до автомобільного пункту пропуску, у заздалегідь заброньований час.
4. Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Митному кодексі України, Бюджетному кодексі України, Законах України "Про прикордонний контроль", "Про державний кордон України", "Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах", постановах Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 р. № 153 "Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги" (Офіційний вісник України, 2002 р., № 8, ст. 340), від 29 березня 2006 р. № 373 "Про затвердження Правил забезпечення захисту інформації в інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних системах" (Офіційний вісник України, 2006 р., № 13, ст. 878), від 18 серпня 2010 р. № 751 "Про затвердження Положення про пункти пропуску через державний кордон та пункти контролю" (Офіційний вісник України, 2010 р., № 65, ст. 2265), від 21 травня 2012 р. № 451 "Питання пропуску через державний кордон осіб, автомобільних, водних, залізничних та повітряних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними" (Офіційний вісник України, 2012 р., № 40, ст. 1546).
5. Суб’єктами реалізації експериментального проекту є:
облдержадміністрація, у межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці якої діють автомобільні пункти пропуску;
Мінінфраструктури;
МВС;
Адміністрація Держприкордонслужби;
Держмитслужба;
органи охорони державного кордону Держприкордонслужби;
територіальні органи Держмитслужби;
територіальні органи Національної поліції;
Українське державне підприємство по обслуговуванню іноземних та вітчизняних автотранспортних засобів "Укрінтеравтосервіс";
оператор сервісу;
суб’єкти господарювання зони очікування;
користувачі сервісу.
Суб’єктами реалізації експериментального проекту можуть бути інші центральні органи виконавчої влади, виконавчі органи місцевого самоврядування, підприємства, що діють на основі державної чи комунальної власності.
Умови реалізації експериментального проекту
6. Експериментальний проект реалізується у рамках проекту міжнародної технічної допомоги на підставі:
запиту облдержадміністрації про залучення міжнародної технічної допомоги;
пропозиції партнера з розвитку щодо започаткування проекту (програми), що надійшла до обдержадміністрації.
Бенефіціаром та реципієнтом проекту міжнародної технічної допомоги можуть бути суб’єкти реалізації експериментального проекту - центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи, підприємства, що діють на основі державної чи комунальної власності.
Виконавець проекту міжнародної технічної допомоги визначає оператора сервісу.
Початок допуску транспортних засобів, що здійснюють рух у напрямку виїзду з території України до автомобільних пунктів пропуску, відповідно до положень цього Порядку здійснюється протягом 90 робочих днів з дня реєстрації проекту міжнародної технічної допомоги.
7. Дія експериментального проекту поширюється на транспортні засоби, що здійснюють виїзд за межі території України через автомобільні пункти пропуску.
8. Облдержадміністрація, у межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці якої діють автомобільні пункти пропуску, ініціює включення конкретного автомобільного пункту пропуску до проекту міжнародної технічної допомоги для реалізації експериментального проекту відповідно до положень цього Порядку.
Для сприяння реалізації експериментального проекту голова облдержадміністрації може утворити робочу групу у складі представників суб’єктів реалізації експериментального проекту відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
9. Рішення про поширення дії експериментального проекту на інші категорії транспортних засобів, у автомобільних пунктах пропуску яких діє сервіс, оформляється протоколом за підписом правоможних представників облдержадміністрації, Адміністрації Держприкордонслужби, Держмитслужби та оператора сервісу.
10. Сервіс забезпечує реалізацію регламенту допуску транспортних засобів до автомобільного пункту пропуску. З метою адміністрування електронної черги засобами сервісу здійснюються координація, супровід та фіксація таких етапів допуску транспортних засобів до автомобільного пункту пропуску для виїзду з території України:
бронювання користувачем засобами сервісу місця в черзі очікування перетину державного кордону України;
прибуття транспортного засобу до зони очікування;
очікування виклику для в’їзду транспортного засобу до автомобільного пункту пропуску;
виїзд транспортного засобу із зони очікування на підставі виклику для слідування до автомобільного пункту пропуску;
в’їзд транспортного засобу на територію автомобільного пункту пропуску з метою проходження контрольних процедур для виїзду з території України;
проходження визначених законодавством видів контролю, необхідних для виїзду транспортного засобу із автомобільного пункту пропуску;
виїзд транспортного засобу з території автомобільного пункту пропуску.
11. Для кожного автомобільного пункту пропуску оператор сервісу розробляє правила функціонування сервісу "Електронна черга перетину кордону" (далі - правила функціонування сервісу), у яких визначається:
перелік потенційних зон очікування, із яких транспортні засоби направляться до автомобільного пункту пропуску, та можливість вибору конкретної зони очікування користувачем;
рекомендації до інфраструктури зони очікування;
загальні правила, види та обсяг інформації для бронювання;
технологічні аспекти функціонування сервісу;
порядок взаємодії між посадовими особами органу охорони державного кордону Дердприкордонслужби, митного органу, територіального органу Національної поліції, працівниками оператора сервісу з питань функціонування сервісу;
порядок формування пріоритетної черги;
правила доступу до автомобільного пункту пропуску представників оператора сервісу для забезпечення функціонування (обслуговування систем та засобів сервісу) та моніторингу функціонування сервісу в режимі 24/7;
здійснення користувачами плати за використання сервісу, умови та порядок повернення сплачених коштів (у тому числі з використанням корпоративної платіжної картки);
дії користувача сервісу та оператора сервісу у разі несвоєчасного прибуття чи неприбуття транспортного засобу до зони очікування чи автомобільного пункту пропуску у визначений сервісом час;
інші аспекти функціонування сервісу.
Примірні форму та зміст правил функціонування сервісу затверджує голова облдержадміністрації.
12. Засобами сервісу забезпечується організація допуску транспортних засобів до автомобільного пункту пропуску відповідно до етапів, визначених пунктом 10 цього Порядку, та надання користувачу сервісу обов’язкового комплексу послуг, визначених пунктами 13 і 14 цього Порядку.
13. Оператор сервісу забезпечує надання користувачам сервісу таких послуг:
1) бронювання користувача у черзі очікування за допомогою засобів сервісу он-лайн чи безпосередньо у зоні очікування;
2) інформування користувача засобами сервісу про його місце в черзі очікування, про зміну часу виклику для в’їзду до автомобільного пункту пропуску, у зв’язку із зміною обставин функціонування автомобільного пункту пропуску чи сервісу;
3) виклик транспортного засобу для в’їзду до автомобільного пункту пропуску засобами сервісу, у тому числі зовнішніми засобами сповіщення, розташованих у зонах очікування, та іншими засобами комунікації.
14. Суб’єкт господарювання зони очікування надає користувачу сервісу протягом 24 годин від моменту прибуття транспортного засобу до зони очікування до моменту його виклику до автомобільного пункту пропуску такі послуги:
1) стоянка (надання місця для паркування) транспортного засобу;
2) охорона та освітлення зони очікування (місця для паркування);
3) доступ до Інтернету (Wi-Fi);
4) збір побутових відходів;
5) користування туалетами та душовими приміщеннями.
15. Оператор сервісу забезпечує здійснення контролю якості надання послуг, визначених пунктами 13 і 14 цього Порядку, шляхом закріплення відповідних положень у договорах із суб’єктами господарювання зони очікування, що укладаються відповідно до положень цього Порядку.
16. Відповідальність за дотримання прав користувачів сервісу як споживачів послуг сервісу покладається на оператора сервісу.
Суб’єкт господарювання зони очікування несе відповідальність за якість надання послуг, визначених пунктом 14 цього Порядку. Умови відповідальності визначаються договором між оператором сервісу та суб’єктом господарювання зони очікування.
17. За послуги, визначені пунктами 13 і 14 цього Порядку, користувачі сервісу сплачують платіж, розмір якого визначається згідно з положеннями цього Порядку.
18. Оператором сервісу та суб’єктами господарювання зони очікування за окрему плату можуть надаватися і інші послуги, що не передбачені пунктами 13 і 14 цього Порядку та не заборонені законодавством, на підставі договірних зобов’язань, що виникають між ними та користувачами сервісу.
19. У разі коли час очікування у живій черзі до виклику із зони очікування транспортного засобу для в’їзду до автомобільного пункту пропуску становить не більше однієї години, користувачу повертаються кошти у розмірі та порядку, визначеному правилами функціонування сервісу, передбаченими пунктом 11 цього Порядку. Визначений у цьому пункті час може бути змінений за результатами розгляду проміжного звіту про результати реалізації експериментального проекту.
20. Відносини між користувачами сервісу та оператором сервісу щодо надання послуг, визначених пунктом 13 цього Порядку, визначаються договором, що укладається засобами сервісу під час бронювання місця в черзі. У договорі також визначаються права та обов’язки сторін щодо захисту інформації.
Відносини між оператором сервісу та суб’єктами господарювання зони очікування, пов’язані з наданням користувачу послуг, визначених пунктом 14 цього Порядку, врегульовуються договором, що укладається згідно з вимогами Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України до початку використання відповідної території як зони очікування сервісу. У договорі обов’язково встановлюються умови щодо:
взаємних розрахунків між оператором сервісу та суб’єктом господарювання зони очікування у разі бронювання місця в черзі;
забезпечення надання послуг, визначених пунктом 14 цього Порядку;
розірвання договору оператором сервісу в односторонньому порядку у зв’язку з неналежною якістю послуг, визначених пунктом 14 цього Порядку.
Відносини між користувачами сервісу та суб’єктами господарювання зони очікування, не пов’язані з наданням послуг, визначених пунктом 14 цього Порядку, також можуть врегульовуватися правилами користування зоною очікування, що затверджуються суб’єктами господарювання зон очікування.
Примірні форму та зміст визначених цим пунктом договорів затверджує голова облдержадміністрації.
21. Для забезпечення функціонування сервісу оператор сервісу використовує необхідні компоненти програмно-апаратного комплексу сервісу, формує та адмініструє базу даних черги очікування (далі - база даних). Обсяг прав адміністрування базою даних, перелік компонентів програмно-апаратного комплексу сервісу визначається безоплатним договором про співпрацю між власником інформаційної (автоматизованої) системи і бази даних та оператором сервісу, визначеного відповідно до пункту 6 цього Порядку. У договорі про співпрацю визначаються компоненти програмно-апаратного комплексу сервісу та умови їх використання оператором сервісу для забезпечення функціонування сервісу.
База даних ведеться як єдиний банк даних про:
автомобільні пункти пропуску на державному кордоні України та транспортні засоби, що перетинають державний кордон України у напрямку виїзду з території України та зони очікування, з яких викликаються транспорті засоби, до відповідного автомобільного пункту пропуску;
транспортні засоби, щодо яких здійснено бронювання;
транспортні засоби, які прибули до зони очікування та ті, що були викликані із зони очікування до автомобільного пункту пропуску;
транспортні засоби, що в’їхали до автомобільного пункту пропуску, стосовно яких завершено здійснення визначених законодавством видів контролю, та виїхали із автомобільного пункту пропуску.
На інформацію, яка утворюється, накопичується та обробляється у базі даних сервісу, поширюються вимоги законодавства про захист інформації.
22. Ведення бази даних здійснюється з метою адміністрування черги очікування перед автомобільним пунктом пропуску та забезпечення функціонування сервісу шляхом обробки даних про:
постановку транспортних засобів у чергу очікування перед автомобільним пунктом пропуску;
зайняття місця в черзі очікування перед автомобільним пунктом пропуску;
послідовність та фіксацію завершення здійснення контрольних процедур щодо транспортного засобу від часу його в’їзду до автомобільного пункту пропуску до часу виїзду з нього;
реквізити документів щодо здійснення контролю за переміщенням товарів чи інших транспортних документів;
дотримання черги очікування;
звернення з клопотаннями про перетин кордону в першочерговому порядку та надання можливості використання пріоритетної черги;

................
Перейти до повного тексту