- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 10 березня 2017 р. № 138 Київ |
Деякі питання використання об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту
Відповідно до частин п’ятої, десятої та чотирнадцятої
статті 32 Кодексу цивільного захисту України Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити такі, що додаються:
Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, включення об’єктів до складу та виключення таких об’єктів з фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку;
Порядок використання у мирний час захисних споруд цивільного захисту для господарських, культурних і побутових потреб;
Типовий договір оренди захисних споруд цивільного захисту.
2. Визнати такими, що втратили чинність, постанови Кабінету Міністрів України згідно з переліком, що додається.
Прем'єр-міністр України |
В.ГРОЙСМАН |
Інд. 75 |
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 10 березня 2017 р. № 138
ПОРЯДОК
створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, включення об’єктів до складу та виключення таких об’єктів з фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку
Загальна частина
1. Цей Порядок визначає механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - фонд захисних споруд), включення об’єктів до складу та виключення таких об’єктів з фонду захисних споруд, ведення обліку сховищ і протирадіаційних укриттів (далі - захисні споруди), споруд подвійного призначення, найпростіших укриттів та первинних (мобільних) укриттів, що є об’єктами відповідного фонду, а також статус таких об’єктів для забезпечення захисту населення.
2. Дія цього Порядку не поширюється на об’єкти фонду захисних споруд, які входять до складу запасних пунктів управління міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, інших органів державної влади, а також споруди, призначені для укриття лише особового складу військових підрозділів (військовослужбовців) Збройних Сил, Національної гвардії, інших утворених відповідно до законів військових формувань, персоналу установ виконання покарань, слідчих ізоляторів, воєнізованих формувань Державної кримінально-виконавчої служби, військовополонених у таборах та дільницях для їх тримання, засуджених та осіб, узятих під варту, які утримуються в установах виконання покарань та слідчих ізоляторах Державної кримінально-виконавчої служби.
3. Терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:
балансоутримувачі - власники, користувачі, юридичні особи, на балансі яких перебувають об’єкти фонду захисних споруд (у тому числі ті, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації);
будівництво захисних споруд/споруд подвійного призначення - нове будівництво, реконструкція, реставрація та капітальний ремонт захисних споруд/споруд подвійного призначення. Будівництво захисних споруд/споруд подвійного призначення здійснюється відповідно до вимог
Кодексу цивільного захисту України, інших законів, цього Порядку, державних будівельних норм і вимог інженерно-технічних заходів цивільного захисту з урахуванням забезпечення їх доступності для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення;
місця можливого скупчення людей - територія, на якій можливе тимчасове перебування не менше 20 осіб одночасно, зокрема в парках, скверах, спортивних спорудах (на спортивних майданчиках), інших місцях відпочинку, на зупинках громадського транспорту, інших об’єктах;
об’єкт (місце) з масовим перебуванням людей - об’єкт (будівля чи споруда, їх відокремлена частина), на якому можливе постійне або тимчасове перебування 100 і більше осіб або який має хоча б одне окреме приміщення, в якому можливе перебування 50 і більше осіб одночасно, а також відкрита місцевість, на якій передбачається проведення масових заходів за участю не менше 100 осіб (заклади освіти, заклади охорони здоров’я, заклади соціального захисту населення, спортивні споруди та інші спеціально відведені місця для проведення масових спортивних, культурно-видовищних заходів, розважальні, торгові та торгово-розважальні заклади, багатопрофільні будівлі, заклади оздоровлення та відпочинку (санаторії, бази відпочинку тощо), об’єкти тимчасового проживання, зокрема готелі, мотелі, кемпінги, хостели, та інші аналогічні об’єкти (місця) з масовим перебуванням людей);
потреба у фонді захисних споруд - загальна кількість об’єктів фонду захисних споруд з місткістю, що забезпечує укриття всіх категорій населення за місцем роботи та місцем проживання, а також інших категорій населення за місцем тимчасового перебування в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці (суб’єкта господарювання) з урахуванням вимог законодавства. У мирний час потреба розраховується в захисних спорудах/спорудах подвійного призначення, а в особливий період виключно в умовах тимчасової недостатності захисних споруд та споруд подвійного призначення потреба розраховується з урахуванням первинних (мобільних) та найпростіших укриттів. Потреба відображає місткість об’єктів фонду захисних споруд, що повинні бути створені для укриття населення, з урахуванням видів об’єктів фонду захисних споруд, необхідності перебування їх у постійній готовності, території їх розміщення, а також пішохідної доступності;
утримання об’єктів фонду захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності об’єктів фонду захисних споруд до використання за призначенням;
фонд захисних споруд - сукупність усіх засобів колективного захисту (захисні споруди, споруди подвійного призначення, первинні (мобільні) укриття та найпростіші укриття), передбачених
статтею 32 Кодексу цивільного захисту України, що можуть бути використані для укриття населення та перебувають на обліку відповідно до вимог, визначених цим Порядком.
3-1. Об’єкти фонду захисних споруд мають стратегічне значення для забезпечення захисту населення, що передбачає:
створення таких об’єктів, їх утримання та експлуатацію відповідно до вимог законодавства;
приведення об’єктів фонду захисних споруд у готовність до використання за призначенням у разі приведення єдиної державної системи цивільного захисту, її складових частин у режим підвищеної готовності, виникнення надзвичайної ситуації, введення правового режиму надзвичайного стану та в особливий період;
будівництво захисних споруд/споруд подвійного призначення, створення найпростіших укриттів та первинних (мобільних) укриттів в особливий період;
заборону зміни функціонального призначення захисних споруд/споруд подвійного призначення для укриття населення під час приватизації, відчуження;
забезпечення безперешкодного цілодобового доступу населення до об’єктів фонду захисних споруд під час оголошення сигналів і повідомлень про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій, а також створення умов для життєдіяльності населення, яке укривається в таких спорудах. Об’єкти фонду захисних споруд закладів освіти під час здійснення освітнього процесу за очною формою здобуття освіти доступні тільки для учасників освітнього процесу;
процедуру ведення на всіх рівнях обліку об’єктів фонду захисних споруд та виключення таких об’єктів з відповідного фонду;
проведення обстежень (оглядів) стану готовності об’єктів фонду захисних споруд щодо готовності до використання за призначенням відповідно до
Кодексу цивільного захисту України;
утворення відповідно до законодавства формувань цивільного захисту з обслуговування захисних споруд або призначення осіб, відповідальних за обслуговування та експлуатацію об’єктів фонду захисних споруд;
маркування в особливий період, у тому числі у воєнний час, об’єктів фонду захисних споруд, на які поширюється дія норм міжнародного гуманітарного права, відповідними розпізнавальними знаками (емблемами);
включення до щорічних планів основних заходів цивільного захисту суб’єктами забезпечення цивільного захисту заходів з будівництва, створення, експлуатації, утримання об’єктів фонду захисних споруд та проведення систематичних обстежень (оглядів) стану їх готовності до використання за призначенням;
планування суб’єктами забезпечення цивільного захисту видатків на будівництво, створення, експлуатацію, утримання об’єктів фонду захисних споруд під час щорічного планування та затвердження бюджетів і кошторису витрат;
визначення завдань та координацію діяльності єдиною державною системою цивільного захисту щодо створення, приведення у готовність та відновлення об’єктів фонду захисних споруд.
Створення фонду захисних споруд
4. Фонд захисних споруд створюється міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, суб’єктами господарювання, іншими юридичними особами та фізичними особами - підприємцями (далі - суб’єкти господарювання) відповідно до
Кодексу цивільного захисту України.
5. Потреба у фонді захисних споруд визначається та затверджується рішенням міністерства, іншого центрального та місцевого органу виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, іншого органу державної влади, органу місцевого самоврядування та суб’єкта господарювання.
Методичні рекомендації щодо визначення потреби у фонді захисних споруд розробляються та затверджуються ДСНС.
Потреба у фонді захисних споруд та розрахунок необхідності укриття населення відображаються у планах цивільного захисту на особливий період, які розробляються відповідно до законодавства.
У розділах інженерно-технічних заходів цивільного захисту містобудівної документації регіонального та місцевого рівня, а також проектної документації на будівництво об’єктів потреба визначається виключно в захисних спорудах/спорудах подвійного призначення.
Проектною документацією на будівництво об’єктів також визначається потреба в укритті відвідувачів, учасників освітнього процесу, пацієнтів (у стаціонарах), вихованців (підопічних) у визначених законодавством випадках з урахуванням необхідності забезпечення їх у повному обсязі засобами колективного захисту відповідно до будівельних норм.
Наявність найпростіших укриттів та первинних (мобільних) укриттів в особливий період у місцях, де існує визначена потреба в захисних спорудах/спорудах подвійного призначення, не звільняє від необхідності у створенні захисних споруд/споруд подвійного призначення під час реалізації інженерно-технічних заходів цивільного захисту згідно з проектною документацією на нове будівництво або реконструкцію об’єктів відповідно до частини десятої
статті 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Під час визначення потреби в захисних спорудах у розділі інженерно-технічних заходів цивільного захисту проектної документації на будівництво об’єктів враховуються виключно захисні споруди/споруди подвійного призначення, що перебувають на праві власності та інших речових правах - праві господарського відання, праві оперативного управління замовника будівництва або вже входять до складу об’єкта будівництва, а також щодо яких право власності здійснюють відповідні органи державної влади, територіальні громади та утворені ними органи місцевого самоврядування.
Місця розміщення об’єктів фонду захисних споруд повинні забезпечувати можливість швидкого доступу до них населення (працівників) з найвіддаленішого місця їх розташування з урахуванням радіуса пішохідної доступності до таких об’єктів, який приймається не більше ніж:
300 метрів - для багатоповерхової забудови, забудови підвищеної поверховості та висотної забудови, а також для суб’єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;
500 метрів - для середньоповерхової та малоповерхової забудови.
6. Створення фонду захисних споруд здійснюється шляхом:
реалізації положень розділу (схем) інженерно-технічних заходів цивільного захисту містобудівної та проектної документації на будівництво об’єктів в частині будівництва захисних споруд/споруд подвійного призначення з обов’язковим включенням завершених будівництвом сховищ, протирадіаційних укриттів, споруд подвійного призначення до складу фонду захисних споруд;
комплексного освоєння підземного простору міст та інших населених пунктів для розміщення в ньому споруд соціально-побутового, виробничого та господарського призначення, що можуть бути використані для укриття населення як споруди подвійного призначення;
будівництва захисних споруд/споруд подвійного призначення з обов’язковим включенням завершених будівництвом об’єктів до складу фонду захисних споруд;
облаштування (пристосування) підземної частини станції метрополітену та включення її до складу фонду захисних споруд як споруди подвійного призначення;
відновлення пошкоджених (зруйнованих) захисних споруд/споруд подвійного призначення;
реконструкції (із зміною функціонального призначення) наявних будівель і споруд (їх частини) різного функціонального призначення або проведення капітального ремонту відповідних об’єктів;
облаштування (пристосування) та включення до складу фонду захисних споруд як найпростіших укриттів об’єктів різного призначення, які експлуатуються, зокрема цокольних або підвальних приміщень, інших об’єктів підземного простору, зокрема гірських та інших виробків, підземних порожнин;
будівництва захисних споруд/споруд подвійного призначення, облаштування (пристосування) найпростіших укриттів та виготовлення, встановлення (монтування) первинних (мобільних) укриттів в умовах особливого періоду;
завчасного придбання (виготовлення) та утримання первинних (мобільних) укриттів, які відповідають
Технічному регламенту засобів цивільного захисту, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2023 р. № 535 (Офіційний вісник України, 2023 р., № 55, ст. 3081), з подальшим їх розміщенням на місцевості та включенням їх до складу фонду захисних споруд.
7. Для встановлення можливості використання для укриття населення як споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів підлягають огляду, а у разі потреби - технічному обстеженню в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України:
підземні переходи між станціями (транспортні, станцій метрополітену);
тунелі (станції метрополітену, автодорожні, магістральні, пішохідні);
підземні склади;
споруди котлованного типу (автостоянки, паркінги, гаражі, підземні торговельні центри, підприємства громадського харчування, магазини);
об’єкти підземного простору колишніх оборонних об’єктів та баз;
підземні гірські виробки, печери та інші підземні порожнини різного призначення;
підвальні та цокольні поверхи об’єктів цивільного і промислового призначення;
інші об’єкти, що за своїми технічними характеристиками та захисними властивостями можуть бути використані для укриття населення.
Не підлягають огляду та включенню до фонду захисних споруд як найпростіші укриття захисні споруди/споруди подвійного призначення, що вже перебувають на обліку.
Для проведення огляду міністерствами, іншими центральними та місцевими органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, іншими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, суб’єктами господарювання, у сфері управління (власності) яких перебуває відповідний об’єкт (будівля, споруда, приміщення), утворюються постійні або тимчасові комісії, до яких за зверненням залучаються посадові особи ДСНС (її територіальних органів) та інші необхідні фахівці в межах повноважень. Голову комісії визначає орган, який утворює відповідну комісію.
За результатами огляду складається акт огляду об’єкта (будівлі, споруди, приміщення) щодо можливості його використання для укриття населення (далі - акт огляду) за формою, передбаченою вимогами щодо ведення обліку фонду захисних споруд. У разі встановлення можливості використання об’єкта як споруди подвійного призначення в акті огляду зазначаються рекомендації щодо подальшої можливості включення такого об’єкта до складу фонду захисних споруд за результатами проведення технічної інвентаризації без реконструкції (капітального ремонту) або після їх проведення.
8. Первинне (мобільне) укриття - технічний виріб, зокрема блок модульного типу, призначений для короткострокового (до чотирьох годин) захисту населення на місцевості шляхом зменшення непрямої дії звичайних засобів ураження під час воєнних (бойових) дій. Первинне (мобільне) укриття монтується чи виготовляється з дотриманням вимог національних стандартів та/або технічних регламентів, що заявлені у документі про відповідність.
Первинне (мобільне) укриття не є об’єктом будівництва, благоустрою населеного пункту, тимчасовою спорудою для життєзабезпечення населення або провадження підприємницької діяльності у розумінні
Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та об’єктом нерухомого майна у розумінні
Цивільного кодексу України.
Рішення про встановлення первинного (мобільного) укриття та визначення місця його розміщення приймається балансоутримувачем, який в триденний строк письмово повідомляє:
у разі розміщення первинного (мобільного) укриття на земельних ділянках державної, комунальної власності - органам виконавчої влади, Верховній Раді Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених
статтею 122 Земельного кодексу України, розпоряджаються землями державної або комунальної власності;
у разі розміщення первинного (мобільного) укриття на земельних ділянках, що перебувають у приватній власності, - власникам земельних ділянок.
У разі розміщення первинного (мобільного) укриття на земельній ділянці, що перебуває в користуванні, власник (розпорядник) такої земельної ділянки письмово інформує землекористувача про розміщення відповідного об’єкта.
Забороняється розміщення первинних (мобільних) укриттів на нестійкій поверхні, проїзній частині дороги, коліях (рейках), біля резервуарів з хімічно-, вибухо- та пожежонебезпечними речовинами. Розміщення первинних (мобільних) укриттів на місцевості не повинно ускладнювати або унеможливлювати доступ до пожежних гідрантів, підступи до зовнішніх стаціонарних пожежних драбин, обладнання та засобів пожежогасіння, інженерних мереж та комунікацій. За можливості такі об’єкти мають розміщуватися на відстані не менше ніж 3 метри від ліній електропередачі.
Утримання фонду захисних споруд
9. Утримання об’єктів фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.
У разі використання одного об’єкта фонду захисних споруд кількома центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими органами державної влади, органами місцевого самоврядування чи суб’єктами господарювання, фізичними особами - підприємцями вони беруть участь в утриманні такого об’єкта відповідно до укладених між ними договорів.
Під час утримання та експлуатації захисних споруд/споруд подвійного призначення не допускається зниження захисних та інших властивостей відповідних споруд, передбачених нормативними актами та проектною документацією.
10. Під час проектування та будівництва (нового будівництва, капітального ремонту та реконструкції) захисних споруд/споруд подвійного призначення є обов’язковим дотримання норм ДБН В.2.2-5:2023 "Захисні споруди цивільного захисту", законодавчих та інших нормативно-правових актів у сфері будівництва.
Під час розроблення проектної документації на капітальний ремонт прийнятих в експлуатацію захисних споруд/споруд подвійного призначення, якими не передбачається зміна класу (групи) таких споруд, розрахункові параметри навантажень та впливів, за якими побудовано цей об’єкт, не змінюються на ті, що встановлено новими нормативними актами.
11. Балансоутримувач забезпечує утримання об’єктів фонду захисних споруд у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання, облаштування та експлуатації об’єктів фонду захисних споруд, крім об’єктів, що мають перебувати в постійній готовності.
Строк приведення захисної споруди/споруди подвійного призначення в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди/споруди подвійного призначення, який не повинен перевищувати 24 години.
Після приведення в готовність об’єктів фонду захисних споруд вони повинні утримуватися та експлуатуватися в такому стані на весь час дії рішення щодо приведення єдиної державної системи цивільного захисту, її складових у режим підвищеної готовності, виникнення надзвичайної ситуації, введення правого режиму надзвичайного стану та в особливий період.
12. Заходи контролю за станом готовності об’єктів фонду захисних споруд спрямовані на визначення відповідності стану цих об’єктів вимогам законодавства, а також організацію, вжиття балансоутримувачами вичерпних заходів до усунення виявлених недоліків.
До основних заходів контролю за станом готовності належать комплексні, контрольні та позапланові обстеження об’єктів фонду захисних споруд відповідно до вимог щодо утримання, облаштування та експлуатації об’єктів фонду захисних споруд, затверджених МВС.
Контроль за станом готовності об’єктів фонду захисних споруд до використання за призначенням шляхом проведення комплексних, контрольних та позапланових обстежень здійснюється ДСНС та її територіальними органами разом з міністерствами, іншими центральними та місцевими органами виконавчої влади, іншими органами державної влади, органами місцевого самоврядування з дотриманням таких вимог.
ДСНС та її територіальні органи забезпечують формування плану комплексних обстежень наявними технічними засобами інформаційно-комунікаційної системи "Інформаційна система "Облік та візуалізація фонду захисних споруд цивільного захисту" (далі - Інформаційна система) і не пізніше 1 жовтня подають його до органів державної влади та органів місцевого самоврядування, що залучаються до проведення таких обстежень, на погодження.
Міністерства, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, інші органи державної влади та органи місцевого самоврядування, до яких подано проект плану комплексних обстежень, розглядають його у строк не більше 20 робочих днів та у разі відсутності зауважень погоджують його або погоджують із наданням пропозицій.
У разі відсутності до 10 листопада пропозицій (зауважень) до проекту плану комплексних обстежень такий проект вважається погодженим відповідним органом за замовчуванням. У разі неможливості врахувати пропозиції (зауваження) міністерства, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, інших органів державної влади та органів місцевого самоврядування ДСНС (її територіальні органи) інформує такі органи.
Строк проведення комплексного обстеження об’єктів фонду захисних споруд повинен узгоджуватися із строком здійснення планових заходів державного нагляду (контролю), зазначених у річному плані здійснення заходів державного нагляду (контролю) ДСНС.
Не допускається створення перешкод органами державної влади та органами місцевого самоврядування під час здійснення заходів з комплексних обстежень об’єктів фонду захисних споруд.
План комплексних обстежень затверджується ДСНС не пізніше 1 грудня року, що передує плановому. План повинен містити обліковий номер захисної споруди/споруди подвійного призначення, вид об’єкта фонду захисних споруд, адресу місця розташування, клас або групу захисної споруди/споруди подвійного призначення, найменування балансоутримувача, його код згідно з ЄДРПОУ або реєстраційний номер облікової картки платника податків, серія (за наявності) та номер паспорта - для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідному контролюючому органу та мають відмітку в паспорті, строк проведення комплексного обстеження та період часу (календарний місяць), у якому буде проведено комплексне обстеження.
Внесення змін до плану комплексного обстеження здійснюється за зверненням органу державної влади, органу місцевого самоврядування за наявності обґрунтованих підстав, зокрема включення нових об’єктів до фонду захисних споруд, наявності помилок (неточностей), а також з метою перенесення строків здійснення таких заходів (допускається в межах планового року).
Усі плани комплексного обстеження об’єктів фонду захисних споруд, затверджені ДСНС, повинні бути опубліковані на офіційному веб-сайті ДСНС не пізніше 1 січня.
Документальне забезпечення процесу комплексних, контрольних та позапланових обстежень об’єктів фонду захисних споруд передбачає:
видання територіальними органами ДСНС наказів, які мають містити інформацію про об’єкти, що підлягають обстеженню, строки та склад комісій (посадових осіб);
подання органами державної влади, органами місцевого самоврядування (що залучаються до комплексних, контрольних та позапланових обстежень) завчасно, але не пізніше ніж за 15 робочих днів до дати проведення обстеження, до ДСНС та/або її територіальних органів пропозицій щодо залучення до комплексних, контрольних та позапланових обстежень своїх працівників;
повідомлення ДСНС та/або її територіальними органами не пізніш як за п’ять днів до дня проведення комплексного обстеження балансоутримувача письмово (особисто чи рекомендованим листом) та/або за допомогою електронного чи факсимільного зв’язку із зазначенням у ньому дати початку, строку проведення комплексного обстеження та складу комісії, яка буде проводити обстеження;
оформлення результатів обстеження посадовою особою ДСНС (її територіальних органів) шляхом складення акта обстеження об’єкта фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - акт обстеження) за формою, яка затверджується МВС.
У випадках, визначених частиною п’ятнадцятою
статті 32 Кодексу цивільного захисту України, повинні проводитися позапланові обстеження об’єктів фонду на підставі рішень Кабінету Міністрів України та/або відповідних комісій з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій, в яких визначається обсяг таких обстежень (адміністративно-територіальні одиниці, форма власності, вид споруд, щодо яких планується проведення позапланових обстежень, органи, які будуть здійснювати відповідні заходи).
Акт обстеження, що складається за результатами комплексних, контрольних та позапланових обстежень, складається у двох примірниках, один з яких в останній день вручається (надсилається) балансоутримувачу.
У разі неможливості проведення комплексного, контрольного або позапланового обстеження об’єкта фонду захисних споруд (недопущення на об’єкт, розташування об’єкта на тимчасово окупованій території, відсутності об’єкта фонду захисних споруд за адресою, внесеною в Інформаційну систему, тощо) в акті обстеження здійснюється відповідний запис із зазначенням причин неможливості проведення такого обстеження.
12-1. Координація та контроль за приведенням об’єктів фонду захисних споруд як таких, що мають стратегічне значення для забезпечення захисту населення, у належний стан здійснюються Мінстратегпромом.
13. У разі приватизації (корпоратизації) державного (комунального) підприємства, на балансі якого перебувають захисні споруди, уповноважений орган управління захисної споруди проводить заходи, спрямовані на визначення їх балансоутримувачів та укладення з ними договорів про утримання (зберігання) захисних споруд.
14. У разі банкрутства (ліквідації) балансоутримувача захисних споруд державної та комунальної форми власності, а також виявлення безхазяйних захисних споруд органи місцевого самоврядування за погодженням з місцевими держадміністраціями, а також центральними органами виконавчої влади, у сфері управління яких перебувають захисні споруди державної форми власності, приймають рішення про їх подальше використання.
Облік фонду захисних споруд
15. Обліку підлягають сховища, протирадіаційні укриття, споруди подвійного призначення, найпростіші укриття та первинні (мобільні) укриття, розташовані на території України, незалежно від форми власності.
Сховища, протирадіаційні укриття, споруди подвійного призначення та первинні (мобільні) укриття обов’язково відображаються в документах бухгалтерського обліку відповідно до
Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні",
Господарського кодексу України.
Фонд захисних споруд міністерства, іншого центрального та місцевого органу виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, іншого органу державної влади, органу місцевого самоврядування затверджується рішенням відповідного органу. До складу фонду захисних споруд включаються всі наявні об’єкти, що перебувають на обліку у відповідному органі. Актуалізація відповідного рішення здійснюється не пізніше ніж до 5 січня року, наступного за звітним періодом.
16. Облік об’єктів фонду захисних споруд ведеться міністерствами, іншими центральними та місцевими органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, іншими органами державної влади, органами місцевого самоврядування в паперовій та електронній формах, а також суб’єктами господарювання виключно в паперовій формі.
Паспорт захисної споруди/споруди подвійного призначення є первинним та обов’язковим документом для обліку сховищ, протирадіаційних укриттів, споруд подвійного призначення у складі фонду захисних споруд.
Ведення обліку найпростіших укриттів та первинних (мобільних) укриттів здійснюється на підставі акта огляду.
Книга обліку об’єктів фонду захисних споруд є допоміжним документом обліку об’єктів фонду захисних споруд, що ведеться в паперовій формі. Книга обліку ведеться суб’єктами господарювання, які є балансоутримувачами не менше трьох об’єктів фонду захисних споруд.
Форми паспорта захисної споруди/споруди подвійного призначення та книги обліку об’єктів фонду захисних споруд визначаються вимогами щодо ведення обліку фонду захисних споруд, затвердженими МВС.
Ведення обліку об’єктів фонду захисних споруд в електронній формі здійснюється міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, на території яких розташовані такі об’єкти або до сфери управління яких вони віднесені (далі - суб’єкти ведення обліку), за допомогою Інформаційної системи, яка функціонує відповідно до пункту 23 цього Порядку.
Інформаційна система є інформаційно-комунікаційною системою, що забезпечує збирання, накопичення, захист, обробку, відображення та передачу інформації про об’єкти фонду захисних споруд незалежно від форми власності, а також електронну інформаційну взаємодію з іншими суб’єктами.
Після введення Інформаційної системи в постійну експлуатацію та надання до неї доступу суб’єктам ведення обліку ведення допоміжних документів обліку об’єктів фонду захисних споруд у паперовій формі, на території яких розташовані такі об’єкти або до сфери управління яких вони віднесені, є необов’язковим.
Первинні документи обліку сховищ, протирадіаційних укриттів, споруд подвійного призначення підлягають заміні лише у випадку їх пошкодження, втрати або надходження від балансоутримувачів таких споруд нових документів, розроблених у зв’язку із необхідністю внесення змін до інформації, зазначеної у відповідних документах.
17. Суб’єкти господарювання здійснюють облік об’єктів фонду захисних споруд, які перебувають у них на балансі (на утриманні, в управлінні тощо). Керівники таких суб’єктів господарювання несуть персональну відповідальність за забезпечення обліку, проведення інвентаризації, державної реєстрації права власності і речового права на захисні споруди, та достовірне і своєчасне подання відомостей про об’єкти фонду захисних споруд до міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, до сфери управління яких вони належать та до власності (господарського управління, оперативного управління) яких належать захисні споруди державної власності, що перебувають у суб’єктів господарювання приватної форми власності на підставі іншого речового права (користування, володіння тощо).
18. Включення об’єктів до фонду захисних споруд та виключення їх з такого фонду оформлюється рішенням міністерства, іншого центрального та місцевого органу виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, іншого органу державної влади, органу місцевого самоврядування, на території якого розташовано такий об’єкт або до сфери управління якого він відноситься.
Погоджені з ДСНС матеріали щодо виключення захисної споруди/споруди подвійного призначення з фонду захисних споруд є підставою для підготовки відповідного організаційно-розпорядчого документа.
Міністерство або інший центральний орган виконавчої влади розробляє організаційно-розпорядчий документ за поданням балансоутримувача об’єкта фонду захисних споруд, що належить до сфери управління відповідного центрального органу виконавчої влади.
19. Для забезпечення ведення обліку захисних споруд/споруд подвійного призначення запроваджується система їх нумерації (присвоєння облікових номерів) згідно з вимогами щодо ведення обліку об’єктів фонду захисних споруд, затвердженими МВС.
Найпростішим укриттям та первинним (мобільним) укриттям облікові номери не присвоюються.
Дозволяється надання місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування тимчасових номерів захисним спорудам/спорудам подвійного призначення до проведення технічної інвентаризації таких споруд як об’єктів нерухомого майна для його зазначення в матеріалах технічної інвентаризації відповідно до
Порядку проведення технічної інвентаризації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 2023 р. № 488 "Деякі питання проведення технічної інвентаризації" (Офіційний вісник України, 2023 р., № 51, ст. 2850).
20. Включення захисних споруд/споруд подвійного призначення до складу фонду захисних споруд здійснюється місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування на підставі паспорта захисної споруди/споруди подвійного призначення.
Підземна частина введеної в експлуатацію станції метрополітену підлягає взяттю на облік фонду захисних споруд як споруда подвійного призначення без проведення технічної інвентаризації.
З метою включення захисної споруди/споруди подвійного призначення до фонду захисних споруд балансоутримувач протягом 10 робочих днів після введення таких споруд в експлуатацію та/або проведення їх технічної інвентаризації оформляє паспорт захисної споруди/споруди подвійного призначення у двох примірниках та подає його органам місцевого самоврядування, районним у мм. Києві та Севастополі держадміністраціям, на території яких розташована відповідна споруда.
Органи місцевого самоврядування у взаємодії з місцевими органами виконавчої влади, до повноважень яких належать питання організації та/або ведення обліку об’єктів фонду захисних споруд на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, встановлюють відповідність поданих матеріалів вимогам законодавства та можливість включення захисної споруди/споруди подвійного призначення до складу фонду захисних споруд з присвоєнням їй облікового номера.
У разі присвоєння облікового номера захисній споруді/споруді подвійного призначення державної форми власності подані балансоутримувачем документи з відповідним обліковим номером повертаються у строк, що не перевищує 10 робочих днів, з метою подальшого їх подання міністерству, іншому центральному органу виконавчої влади, іншому органу державної влади, до сфери управління якого він належить, для прийняття рішення щодо включення до складу фонду захисних споруд такого об’єкта.
Підставами для відмови у включенні до фонду захисної споруди/споруди подвійного призначення є виявлення факту недостовірності зазначеної в паспорті захисної споруди/споруди подвійного призначення інформації (надання її не в повному обсязі), а також порушення порядку його оформлення, визначеного вимогами щодо ведення обліку фонду захисних споруд, затвердженими МВС.
Міністерства, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, інші органи державної влади, органи місцевого самоврядування для прийняття рішення щодо включення об’єкта до фонду захисних споруд за необхідності можуть звернутися до балансоутримувача захисної споруди/споруди подвійного призначення з метою отримання технічного паспорта за результатами інвентаризації як об’єкта нерухомого майна, сертифіката, що засвідчує відповідність закінченого будівництвом об’єкта (черги, окремого пускового комплексу) проектній документації та підтверджує його готовність до експлуатації, або документа, що засвідчує право власності на зазначену споруду, у разі відсутності можливості отримати таку документацію з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва відповідно до
Порядку ведення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 червня 2021 р. № 681 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 55, ст. 3401).
Органи, до повноважень яких належать питання ведення обліку об’єктів фонду захисних споруд, про результати розгляду поданих документів повинні поінформувати балансоутримувача письмово не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня реєстрації відповідного звернення.
................Перейти до повного тексту