- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 16 грудня 2020 р. № 1358 Київ |
Деякі питання функціонування Національної телекомунікаційної мережі
Відповідно до частини четвертої
статті 8 Закону України "Про основні засади забезпечення кібербезпеки України" Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити такі, що додаються:
Порядок функціонування Національної телекомунікаційної мережі;
Правила надання послуг, які надаються з використанням Національної телекомунікаційної мережі.
2. Визначити Адміністрацію Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації уповноваженим органом управління Національною телекомунікаційною мережею як об’єктом державної власності.
3. Центральним органам виконавчої влади, cилам безпеки та силам оборони, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям для забезпечення функціонування мереж та систем спеціального зв’язку, призначених для обміну інформацією, що становить державну таємницю, у межах території України використовувати ресурс Національної телекомунікаційної мережі.
4. Внести до постанов Кабінету Міністрів України зміни, що додаються.
5. Адміністрації Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації та Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства у тримісячний строк після прийняття цієї постанови подати на затвердження Кабінету Міністрів України порядок формування тарифів на послуги Національної телекомунікаційної мережі.
6. Ця постанова набирає чинності через сім місяців з дня її опублікування.
Прем'єр-міністр України |
Д.ШМИГАЛЬ |
Інд. 49 |
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 16 грудня 2020 р. № 1358
ПОРЯДОК
функціонування Національної телекомунікаційної мережі
( У тексті Порядку слова "кінцеве обладнання", "споживач", "спецспоживач", "телекомунікаційна мережа загального користування" в усіх відмінках і формах числа замінено відповідно словами "кінцеве (термінальне) обладнання", "користувач", "спецкористувач", "електронна комунікаційна мережа загального користування" у відповідному відмінку та числі згідно з Постановою КМ
№ 911 від 16.08.2022 )
1. Цей Порядок визначає механізм функціонування, призначення, суб’єктів та об’єкти Національної телекомунікаційної мережі.
2. Національна телекомунікаційна мережа призначена для:
обігу (передавання, приймання, створення, оброблення, зберігання) та захисту національних інформаційних ресурсів;
забезпечення захищених електронних комунікацій;
надання послуг Національної телекомунікаційної мережі в інтересах здійснення управління державою у мирний час, в умовах надзвичайного стану та в особливий період;
надання користувачам послуг із кіберзахисту.
3. У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:
інформаційно-комунікаційні (мультисервісні) послуги, які надаються з використанням ресурсу Національної телекомунікаційної мережі (далі - послуги Національної телекомунікаційної мережі), - продукт діяльності технічних адміністраторів Національної телекомунікаційної мережі, спрямований на задоволення потреб користувачів;
об’єкти Національної телекомунікаційної мережі - обладнання, станційні та лінійні споруди, канали електрозв’язку, пов’язане оснащення та забезпечення, призначені для маршрутизації, комутації, захисту, обробки, передавання/приймання знаків, сигналів, тексту, зображень, звуків, будь-яких повідомлень між кінцевим (термінальним) обладнанням, Центр управління мережею та система оперативно-технічного управління та автоматизації активації послуг;
мультисервісна платформа Національної телекомунікаційної мережі - сукупність програмних (програмно-технічних), технічних засобів мультимедійного зв’язку та системи обробки, збереження і передачі даних, а також засобів криптографічного та технічного захисту інформації, призначених для забезпечення обміну відкритою інформацією та/або інформацією з обмеженим доступом;
ресурс Національної телекомунікаційної мережі - наявна в Національній телекомунікаційній мережі кількість власних номерів (номерний ресурс), ємність (потужність) систем обробки, збереження та передачі даних, кількість і пропускна спроможність проводових ліній з оптичними волокнами, каналів, трактів для передавання інформації;
система оперативно-технічного управління та автоматизації активації послуг (система управління) Національної телекомунікаційної мережі - апаратно-програмний комплекс, призначений для комплексної автоматизації операцій оперативно-технічного управління мережею, апаратно-програмного конфігурування (налаштування) технічних засобів Національної телекомунікаційної мережі та процесів взаємодії із користувачами;
користувачі Національної телекомунікаційної мережі (далі - користувачі) - юридичні особи, сили безпеки та сили оборони, які замовляють та/або отримують послуги Національної телекомунікаційної мережі;
спеціальні користувачі Національної телекомунікаційної мережі (далі - спецкористувачі) - сили безпеки і сили оборони, які потребують, замовляють та/або отримують послуги Національної телекомунікаційної мережі;
технічні адміністратори Національної телекомунікаційної мережі (далі - технічні адміністратори) - визначені Адміністрацією Держспецзв’язку територіальні органи, територіальні підрозділи, заклади, установи, організації, які входять до структури Держспецзв’язку та у зоні своєї відповідальності здійснюють будівництво, модернізацію, забезпечують функціонування Національної телекомунікаційної мережі (її окремих об’єктів) і на договірних засадах відповідно до затверджених тарифів надають послуги Національної телекомунікаційної мережі;
технічні умови на приєднання до об’єкта Національної телекомунікаційної мережі (далі - технічні умови) - документ, що визначає комплекс умов та вимог до інженерного забезпечення приєднання електронної комунікаційної мережі (кінцевого (термінального) обладнання) користувача до Національної телекомунікаційної мережі, які мають бути враховані під час розроблення робочого проекту на приєднання до Національної телекомунікаційної мережі;
транспортна платформа Національної телекомунікаційної мережі - сукупність програмних (програмно-технічних), технічних засобів систем різних видів зв’язку, призначених для формування та розподілу ресурсу Національної телекомунікаційної мережі;
Центр управління мережею - організаційно-технічне об’єднання споруд, програмних (програмно-технічних), технічних засобів системи управління Національної телекомунікаційної мережі, а також персоналу старшого технічного адміністратора Національної телекомунікаційної мережі, призначене для оперативно-технічного управління Національною телекомунікаційною мережею.
5. Структура Національної телекомунікаційної мережі поділяється на:
транспортну платформу;
мультисервісну платформу;
Центр управління мережею.
6. Транспортна платформа Національної телекомунікаційної мережі забезпечує формування та розподіл її ресурсу, а також транзит трафіку для функціонування мультисервісної платформи Національної телекомунікаційної мережі, електронних комунікаційних мереж, інформаційно-комунікаційних систем користувачів.
Транспортна платформа Національної телекомунікаційної мережі формує ресурс Національної телекомунікаційної мережі із таких складових:
оптичний сегмент - сукупність програмних (програмно-технічних), технічних засобів систем спектрального ущільнення оптичних транспортних каналів та систем передавання даних;
супутниковий сегмент - сукупність програмних (програмно-технічних), технічних засобів систем космічного радіозв’язку;
радіосегмент - сукупність програмних (програмно-технічних), технічних засобів систем тропосферного, радіорелейного зв’язку та радіозв’язку.
7. Мультисервісна платформа Національної телекомунікаційної мережі призначена для забезпечення користувачів мультимедійними послугами, послугами спеціального зв’язку та послугами з кіберзахисту.
8. Центр управління мережею забезпечує функціонування Національної телекомунікаційної мережі, її адміністрування, здійснює системний моніторинг та аналіз технічного стану мережі, формує, виділяє та розподіляє ресурс Національної телекомунікаційної мережі, координує відновлювальні роботи в мережі, а також управляє силами та засобами з відновлення зв’язку та ліквідації аварійних ситуацій.
9. Старшим технічним адміністратором Національної телекомунікаційної мережі є технічний адміністратор, який забезпечує функціонування Центру управління мережею.
10. Склад, архітектуру основних елементів Національної телекомунікаційної мережі, їх завдання, інструкції з організації технічного обслуговування та експлуатації технічних засобів Національної телекомунікаційної мережі затверджує Адміністрація Держспецзв’язку.
11. Структура Національної телекомунікаційної мережі має три рівні:
центральний - сукупність об’єктів Національної телекомунікаційної мережі, які забезпечують їх взаємодію між собою та з магістральним рівнем Національної телекомунікаційної мережі, для надання послуг Національної телекомунікаційної мережі у м. Києві;
обласний (магістральний) - сукупність об’єктів Національної телекомунікаційної мережі, які забезпечують їх взаємодію між собою та із центральним і районним рівнем Національної телекомунікаційної мережі, для надання послуг Національної телекомунікаційної мережі в адміністративних центрах областей;
районний - сукупність об’єктів Національної телекомунікаційної мережі, які забезпечують їх взаємодію між собою та з магістральним рівнем Національної телекомунікаційної мережі, для надання послуг Національної телекомунікаційної мережі в населених пунктах районів.
12. Розподіл зон відповідальності (меж балансової належності) між технічними адміністраторами затверджує Адміністрація Держспецзв’язку.
Межі зон відповідальності технічних адміністраторів збігаються з межами відповідних адміністративно-територіальних одиниць.
13. У разі розміщення технічних засобів Національної телекомунікаційної мережі у приміщенні на території користувача користувач зобов’язаний прийняти технічні засоби Національної телекомунікаційної мережі від технічного адміністратора на підставі договору про утримання технічних засобів Національної телекомунікаційної мережі, орієнтовні умови якого містять примірний договір, рекомендований Адміністрацією Держспецзв’язку.
14. Утримання технічних засобів Національної телекомунікаційної мережі здійснюється користувачем з відшкодуванням (компенсацією) технічним адміністратором витрат користувача на оплату комплексу комунальних послуг, вартості спожитої електроенергії, оренди площ, використаних для розміщення технічних засобів Національної телекомунікаційної мережі.
15. Кожен технічний адміністратор надає послуги Національної телекомунікаційної мережі (укладає договори, орієнтовні умови яких містять примірний договір, рекомендований Адміністрацією Держспецзв’язку) у межах зони відповідальності.
Адміністрація Держспецзв’язку у разі замовлення послуги одним користувачем у зоні відповідальності декількох технічних адміністраторів визначає окремих технічних адміністраторів, які мають право укладати договори з одержувачами послуг поза межами зон відповідальності таких технічних адміністраторів.
16. З метою якісного надання послуг Національної телекомунікаційної мережі Адміністрація Держспецзв’язку розробляє, погоджує та затверджує інструкції щодо оперативно-технічного управління Національною телекомунікаційною мережею та порядку взаємодії Центру управління мережею з:
національним центром оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами України;
центрами (службами, пунктами тощо) управління користувачів;
центрами управління операторів Національної системи конфіденційного зв’язку (НСКЗ).
17. З метою захисту інформації щодо оперативно-технічного управління Національною телекомунікаційною мережею Адміністрація Держспецзв’язку розробляє, погоджує та затверджує єдині вимоги щодо порядку формування позначень (умовної нумерації) об’єктів, ресурсу Національної телекомунікаційної мережі та ідентифікаторів користувачів.
18. Центр управління мережею засобами системи управління Національної телекомунікаційної мережі забезпечує координацію дій технічних адміністраторів під час:
моніторингу, організації, відновлення зв’язку;
усунення причин пошкодження технічних засобів Національної телекомунікаційної мережі;
опрацювання претензій (заявок) користувачів;
взаємодії з операторами електронних комунікацій та постачальниками електронних комунікаційних мереж та/або послуг.
19. Вимоги Центру управління мережею, зазначені у пункті 18 цього Порядку, є обов’язковими для виконання технічними адміністраторами.
20. Під час провадження діяльності у Національній телекомунікаційній мережі застосовується єдиний обліково-звітний час - Київський.
21. Суб’єктами Національної телекомунікаційної мережі є Адміністрація Держспецзв’язку, технічні адміністратори та користувачі.
22. Користувачі поділяються на:
спецкористувачів;
користувачів бюджетної сфери - державні органи, які не належать до категорії спецкористувачів, установи, заклади та організації, власники об’єктів критичної інформаційної інфраструктури, державних інформаційних ресурсів, які повністю фінансуються за рахунок коштів державного бюджету і замовляють та/або отримують послуги Національної телекомунікаційної мережі;
операторів НСКЗ;
власників об’єктів критичної інформаційної інфраструктури - органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, заклади та організації, які є власниками об’єктів критичної інформаційної інфраструктури, що не належать до категорій, визначених другим та третім абзацами цього пункту.
23. Адміністрація Держспецзв’язку як суб’єкт Національної телекомунікаційної мережі:
приймає рішення про створення, реорганізацію і ліквідацію об’єктів Національної телекомунікаційної мережі;
встановлює технічні вимоги до технічних засобів користувачів для їх взаємоз’єднання з об’єктами Національної телекомунікаційної мережі;
визначає зони відповідальності (межі балансової належності) та їх розподіл між технічними адміністраторами щодо експлуатації її об’єктів та надання послуг Національної телекомунікаційної мережі;
визначає перелік послуг Національної телекомунікаційної мережі;
розробляє примірні договори та рекомендує користувачам орієнтовні умови договору про утримання технічних засобів Національної телекомунікаційної мережі та договору про надання послуг Національної телекомунікаційної мережі;
приймає рішення про виділення ресурсу Національної телекомунікаційної мережі у порядку та на умовах, затверджених цим Порядком;
визначає порядок обліку тривалості та обсягів надання послуг Національної телекомунікаційної мережі;
розробляє та затверджує інструкції взаємодії із користувачами під час опрацювання заявок на отримання послуги Національної телекомунікаційної мережі за різними типами звернень і типові форми таких заявок;
розробляє та затверджує для технічних адміністраторів інструкції з організації експлуатації, забезпечення функціонування, оперативно-технічного управління та безпеки Національної телекомунікаційної мережі;
розробляє та реалізує технічну політику з питань формування номерного ресурсу Національної телекомунікаційної мережі, його структуру і простір нумерації в інтересах забезпечення достатньої ємності такого ресурсу та його відповідність міжнародним вимогам;
розробляє та затверджує схеми організації зв’язку в Національній телекомунікаційної мережі;
координує роботу технічних адміністраторів щодо забезпечення функціонування, безпеки та розвитку Національної телекомунікаційної мережі, надання її послуг;
здійснює контроль за ефективним використанням та збереженням технічних засобів Національної телекомунікаційної мережі;
веде облік ресурсу Національної телекомунікаційної мережі та здійснює контроль за дотриманням порядку та умов його виділення;
здійснює контроль за наданням послуг Національної телекомунікаційної мережі за допомогою радіосегмента у смугах радіочастот спеціального користування, які присвоєні Держспецзв’язку виключно спеціальним користувачам радіочастотного спектра відповідно до частини другої
статті 43 Закону України "Про електронні комунікації".
24. Технічний адміністратор як суб’єкт Національної телекомунікаційної мережі у зоні своєї відповідальності:
забезпечує експлуатацію технічних засобів Національної телекомунікаційної мережі відповідно до затверджених Адміністрацією Держспецзв’язку схем організації зв’язку;
готує та надає користувачам технічні умови;
погоджує робочі проекти приєднання до об’єктів Національної телекомунікаційної мережі, які розроблені користувачами;
відмовляє у підключенні технічних засобів електронних комунікацій (кінцевого (термінального) обладнання) користувача у разі його невідповідності робочому проекту;
укладає із користувачами договори про надання послуг Національної телекомунікаційної мережі, орієнтовні умови яких містять примірний договір, рекомендований Адміністрацією Держспецзв’язку;
надає користувачам усі види послуг Національної телекомунікаційної мережі на умовах, визначених Правилами надання послуг, які надаються з використанням Національної телекомунікаційної мережі;
щороку проводить перевірки приєднаного кінцевого (термінального) обладнання користувача на відповідність робочому проекту;
обмежує надання послуг Національної телекомунікаційної мережі або відключає кінцеве (термінальне) обладнання користувача у разі порушення ним умов договору про надання послуг Національної телекомунікаційної мережі;
забезпечує безперебійне і якісне надання послуг Національної телекомунікаційної мережі;
усуває пошкодження технічних засобів Національної телекомунікаційної мережі у строки, передбачені договором про надання послуг Національної телекомунікаційної мережі;
веде облік тривалості (обсягу) наданих користувачеві послуг Національної телекомунікаційної мережі, зберігає відомості про надані послуги Національної телекомунікаційної мережі протягом строку, встановленого законодавством України;
інформує користувачів про зміну умов надання послуг Національної телекомунікаційної мережі;
відновлює доступ до користування послугою Національної телекомунікаційної мережі згідно з визначеними у договорі про надання послуг Національної телекомунікаційної мережі показниками якості та строками;
розглядає пропозиції, заяви, скарги, претензії користувачів і надсилає заявникам письмові повідомлення про результати розгляду в строки, передбачені законодавством України;
забезпечує готовність технічних засобів і ресурсу Національної телекомунікаційної мережі до роботи під час кібератак, в умовах надзвичайного стану та в особливий період;
вживає заходів для недопущення несанкціонованого доступу до об’єктів Національної телекомунікаційної мережі та інформації, що передається за її допомогою;
запитує технічні умови на підключення до електронних комунікаційних мереж операторів електронних комунікацій, постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг та операторів НСКЗ;
у разі виробничої потреби і на підставі укладених договорів отримує від операторів електронних комунікацій, постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг та операторів НСКЗ у користування електронні комунікаційні послуги, мережні та/або інфраструктурні ресурси;
надає послуги Національної телекомунікаційної мережі за допомогою радіосегмента у смугах радіочастот спеціального користування, які присвоєні Держспецзв’язку виключно спеціальним користувачам радіочастотного спектра відповідно до частини другої
статті 43 Закону України "Про електронні комунікації".
Також технічний адміністратор Національної телекомунікаційної мережі, який є суб’єктом господарської діяльності, повинен:
провадити діяльність відповідно до поданого до регуляторного органу повідомлення про початок здійснення діяльності у сфері електронних комунікацій відповідно до
статті 16 Закону України "Про електронні комунікації";
користуватися смугами, номіналами радіочастот загального користування виключно для побудови та експлуатації супутникового та радіосегмента на підставі ліцензій на користування радіочастотним спектром, отриманих у порядку, встановленому
Законом України "Про електронні комунікації".
25. Користувач як суб’єкт Національної телекомунікаційної мережі:
отримує від технічного адміністратора технічні умови на приєднання до об’єктів Національної телекомунікаційної мережі власних технічних засобів електронних комунікацій (кінцевого (термінального) обладнання);
відповідно до технічних умов розробляє за власні кошти робочі проекти на приєднання до об’єктів Національної телекомунікаційної мережі;
використовує кінцеве (термінальне) обладнання, яке відповідає вимогам, визначеним робочим проектом;
має право відмовитися від користування послугою Національної телекомунікаційної мережі на умовах, визначених договором про надання послуг Національної телекомунікаційної мережі;
подає пропозиції, заяви, скарги, претензії щодо якості та своєчасності наданих послуг Національної телекомунікаційної мережі;
не допускає вчинення дій, що можуть перешкоджати безпечній роботі обладнання Національної телекомунікаційної мережі, ускладнювати чи унеможливлювати надання послуг Національної телекомунікаційної мережі іншим користувачам;
повідомляє у десятиденний строк технічному адміністратору про зміну свого найменування, юридичної адреси та інших даних, передбачених договором про надання послуг Національної телекомунікаційної мережі;
має право подавати до Адміністрації Держспецзв’язку або технічним адміністраторам пропозиції щодо подальшого розвитку Національної телекомунікаційної мережі, формування та розподілу її ресурсу на окремих ділянках Національної телекомунікаційної мережі для надання її послуг.
26. Для забезпечення надійного функціонування Національної телекомунікаційної мережі діяльність Адміністрації Держспецзв’язку та технічних адміністраторів спрямовується за такими основними напрямами:
адміністрування та розвиток Національної телекомунікаційної мережі;
технічна експлуатація та обслуговування Національної телекомунікаційної мережі;
взаємодія із користувачами;
оперативно-технічне управління Національної телекомунікаційної мережі;
кіберзахист у Національній телекомунікаційній мережі.
27. Організація роботи технічних адміністраторів за напрямами, зазначеними у пункті 26 цього Порядку, покладається на Адміністрацію Держспецзв’язку.
28. Забезпечення виконання завдань за напрямами, зазначеними у пункті 26 цього Порядку, покладається на технічних адміністраторів.
29. Ресурс Національної телекомунікаційної мережі надається у такій черговості:
в інтересах функціонування державної системи урядового зв’язку;
спецкористувачам;
операторам НСКЗ;
користувачам бюджетної сфери;
власникам об’єктів критичної інформаційної інфраструктури.
30. Стале функціонування Національної телекомунікаційної мережі забезпечується:
апаратним резервуванням;
багаторівневою структурою Національної телекомунікаційної мережі;
оперативно-технічним управлінням Національної телекомунікаційної мережі.
31. Матеріально-технічне і фінансове забезпечення функціонування та розвитку Національної телекомунікаційної мережі здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, виділених Адміністрації Держспецзв’язку, та коштів, одержаних технічними адміністраторами від надання послуг Національної телекомунікаційної мережі.
32. Національна телекомунікаційна мережа має своє власне внутрішнє навантаження, незалежну від електронної комунікаційної мережі загального користування та Інтернету систему нумерації, може мати відмінні від електронної комунікаційної мережі загального користування та Інтернету системи сигналізації і алгоритми функціонування.
33. Взаємодія Національної телекомунікаційної мережі з електронною комунікаційною мережею загального користування здійснюється через шлюзи (граничні маршрутизатори), на яких створено комплексну систему захисту інформації відповідно до вимог законодавства у сфері захисту інформації, кіберзахисту та охорони державної таємниці.
34. Взаємодія Національної телекомунікаційної мережі з Інтернетом здійснюється через захищені вузли доступу до Інтернету, на яких створено комплексну систему захисту інформації відповідно до вимог законодавства у сфері захисту інформації, кіберзахисту та охорони державної таємниці.
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 16 грудня 2020 р. № 1358
ПРАВИЛА
надання послуг, які надаються з використанням Національної телекомунікаційної мережі
( У тексті Правил слова "кінцеве обладнання", "споживач", "спецспоживач" в усіх відмінках і формах числа замінено відповідно словами "кінцеве (термінальне) обладнання", "користувач", "спецкористувач" у відповідному відмінку та числі згідно з Постановою КМ
№ 911 від 16.08.2022 )
1. Ці Правила визначають порядок, критерії та вимоги щодо надання послуг Національної телекомунікаційної мережі, їх тарифікації для користувачів Національної телекомунікаційної мережі, зокрема користувачів бюджетної сфери.
2. У цих Правилах терміни вживаються в такому значенні:
замовник послуги - користувач або відповідальний структурний підрозділ центрального органу виконавчої влади (адміністрації, дирекції тощо) користувача, який уповноважений користувачем надавати до Адміністрації Держспецзв’язку заявки на отримання послуги для одержувача послуг;
заявка - викладене у письмовій або електронній формі звернення замовника послуги до Адміністрації Держспецзв’язку на отримання послуги Національної телекомунікаційної мережі;
інтерфейс - сукупність засобів, методів і правил взаємодії (управління, контролю тощо) між технічними засобами Національної телекомунікаційної мережі та кінцевим (термінальним) обладнанням користувача;
одержувач послуги - користувач або підрозділ, підпорядкована користувачу установа, організація, які уповноважені на підписання договору про надання послуг Національною телекомунікаційною мережею та отримують послуги Національної телекомунікаційної мережі;
логічне з’єднання - налаштування обладнання Національної телекомунікаційної мережі для створення інтерфейсу певного виду послуги Національної телекомунікаційної мережі із заявленими параметрами через організоване фізичне з’єднання;
................Перейти до повного тексту